abonnement Unibet Coolblue
  maandag 8 januari 2018 @ 21:30:07 #1
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_176375699
Ik ga een vrij grote loods bouwen, geheel dicht en geisoleerd, die ik in eerste instantie wil gaan gebruiken als werk- en opslagloods, maar die later ook bijv. als workshopruimte of aanleunwoning gebruikt kan worden. Ik wil hem meteen goed bouwen, en sowieso ben ik al verplicht goed te isoleren.

Ik wil deze loods eigenlijk electrisch gaan verwarmen, omdat ik geen gasleiding er naar toe wil leggen en omdat ik "gratis" electriciteit van mijn zonnepanelen heb. Aangezien ik vanaf scratch ga bouwen kan ik dus meteen eventueel een vloerverwarming aanleggen.

Nu zit ik te denken aan een lucht- waterwarmtepomp. Een water-waterpomp lijkt me te groot en wat overdreven en een lucht-luchtpomp is ook niks. 'Ouderwetse' oplossingen als straalkachels e.d. wil ik niet. In de zomer kunnen koelen vind ik niet relevant.
Is dit een juiste aanname?

Dan hoor ik verhalen over het lawaai. Niet zozeer voor mezelf, maar als de buren hun tuin bezig zijn (ca 5 m afstand), is dat dan irritant voor hen?
Dan de plaatsing: Maakt het uit op welke windrichting je plaatst?
Moet het ding helemaal vrij staan? Mag het onder een afdak? Is dat beter? Waar ik hem in gedachten heb staat hij niet helemaal vrij. Er moet vrije toevoer/afvoer van lucht zijn, maar hoe zit dat precies?
En moet ik met het bouwen al rekening houden met de plaatsing of is dat gunstig (los van het aanleggen van vloerverwarming). Wat is handig daarbij?

Iemand al ervaring hiermee?

Zo moet de loods worden btw. Één grote centrale ruimte, drie kamertjes rechts. Oppervlakte ca 68 m2
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_176375966
Ik heb inderdaad wel eens verhalen gehoord van buren die er niet van kunnen slapen, misschien bied iets als dit een goede oplossing.

https://stillewarmtepomp.nl/
  maandag 8 januari 2018 @ 21:45:38 #3
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_176376069
quote:
0s.gif Op maandag 8 januari 2018 21:41 schreef Glad_Janus het volgende:
Ik heb inderdaad wel eens verhalen gehoord van buren die er niet van kunnen slapen, misschien bied iets als dit een goede oplossing.

https://stillewarmtepomp.nl/
Ze zitten er met huis wel ver vandaan, maar ik wil ze ook in de tuin niet lastig vallen. Ik kan hem ook aan de andere kant plaatsen, dan is het verder van de buren, maar meer in de weg.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_176377272
Heb je weleens laten uitrekenen hoeveel warmte je nodig hebt? Als je naar de allerhoogste normen isoleert is misschien electrische vloerverwarming of een pelletkachel wel voldoende.
.
  maandag 8 januari 2018 @ 22:35:59 #5
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_176377459
quote:
1s.gif Op maandag 8 januari 2018 22:29 schreef Fer het volgende:
Heb je weleens laten uitrekenen hoeveel warmte je nodig hebt? Als je naar de allerhoogste normen isoleert is misschien electrische vloerverwarming of een pelletkachel wel voldoende.
Wat is economisch het beste? En een pelletkachel is natuurlijk wel een gedoe. En niet zo snel alles opgewarmd.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  maandag 8 januari 2018 @ 22:55:26 #6
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_176377988
quote:
0s.gif Op maandag 8 januari 2018 21:45 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ze zitten er met huis wel ver vandaan, maar ik wil ze ook in de tuin niet lastig vallen. Ik kan hem ook aan de andere kant plaatsen, dan is het verder van de buren, maar meer in de weg.
de warmtepomp gebruik je toch alleen in dd winter? dan zitten niet buiten.
Tot nooit .......
  maandag 8 januari 2018 @ 22:59:57 #7
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_176378112
quote:
1s.gif Op maandag 8 januari 2018 22:55 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

de warmtepomp gebruik je toch alleen in dd winter? dan zitten niet buiten.
Nee, zitten sowieso niet. Wel gewoon werken. Ik weet niet of het irritant is.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_176378630
quote:
0s.gif Op maandag 8 januari 2018 22:35 schreef LXIV het volgende:

[..]

Wat is economisch het beste? En een pelletkachel is natuurlijk wel een gedoe. En niet zo snel alles opgewarmd.
Ik vermoed de pelletkachel, vergelijkbaar met gas kwa kosten. Electrische is alleen zinvol als je het alleen op de allerkoudste dagen nodig hebt. Maar zoals ik al zei, dat moet iemand uitrekenen, die ook weet hoeveel warmte je loods nodig heeft.

Ik ben alleen bang voor 2 problemen als de tekening zie.

Warmte die opstijgt en zich ophoudt tegen dan hoge plafond.
Koudeval van lucht die afkoelt langs de glaspui en dan omlaag zakt en de ruimte in waait.

Maar als je perse een warmtepomp wilt. Ik dacht dat zo,n hele grote buitenunit, die op een laag pitje staat te draaien niet veel geluid maakt.
.
  dinsdag 9 januari 2018 @ 08:23:50 #9
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_176381908
quote:
1s.gif Op maandag 8 januari 2018 23:21 schreef Fer het volgende:

[..]

Ik vermoed de pelletkachel, vergelijkbaar met gas kwa kosten. Electrische is alleen zinvol als je het alleen op de allerkoudste dagen nodig hebt. Maar zoals ik al zei, dat moet iemand uitrekenen, die ook weet hoeveel warmte je loods nodig heeft.

Ik ben alleen bang voor 2 problemen als de tekening zie.

Warmte die opstijgt en zich ophoudt tegen dan hoge plafond.
Koudeval van lucht die afkoelt langs de glaspui en dan omlaag zakt en de ruimte in waait.

Maar als je perse een warmtepomp wilt. Ik dacht dat zo,n hele grote buitenunit, die op een laag pitje staat te draaien niet veel geluid maakt.
Ik wil niet per se iets. Ik wil de handigste en meest economische oplossing.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  dinsdag 9 januari 2018 @ 08:48:29 #10
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_176382141
Zit die pui op het zuiden?

Een goede warmtepomp maakt geen lawaai. L/W is inderdaad de beste keuze nu, helemaal omdat er nu nog een leuke subsidie op zit ook.
pi_176382254
quote:
0s.gif Op maandag 8 januari 2018 21:30 schreef LXIV het volgende:
Een water-waterpomp lijkt me te groot en wat overdreven en een lucht-luchtpomp is ook niks. '
Want?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_176382266
quote:
1s.gif Op maandag 8 januari 2018 23:21 schreef Fer het volgende:
Ik vermoed de pelletkachel, vergelijkbaar met gas kwa kosten.
Pellets zijn per GJ goedkoper.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  dinsdag 9 januari 2018 @ 09:00:44 #13
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_176382271
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 08:59 schreef blomke het volgende:

[..]

Want?
water-water is inclusief boren te duur en lucht-lucht is minder efficiënt.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  dinsdag 9 januari 2018 @ 09:00:59 #14
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_176382276
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 08:48 schreef Erasmo het volgende:
Zit die pui op het zuiden?

Een goede warmtepomp maakt geen lawaai. L/W is inderdaad de beste keuze nu, helemaal omdat er nu nog een leuke subsidie op zit ook.
Pui op het noorden
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_176382299
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 09:00 schreef LXIV het volgende:
en lucht-lucht is minder efficiënt.
Maar is lucht-lucht niet veel goedkoper qua aanschaf en installatie? Heb begrepen dat een nadeel de hoge luchtsnelheden in de ruimte/vertrekken is.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  dinsdag 9 januari 2018 @ 09:05:45 #16
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_176382341
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 09:02 schreef blomke het volgende:

[..]

Maar is lucht-lucht niet veel goedkoper qua aanschaf en installatie? Heb begrepen dat een nadeel de hoge luchtsnelheden in de ruimte/vertrekken is.
Ja, het is wel wat goedkoper. Vooral omdat je dus geen vloerverwarmingssysteem nodig hebt.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_176382371
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 09:05 schreef LXIV het volgende:
Ja, het is wel wat goedkoper. Vooral omdat je dus geen vloerverwarmingssysteem nodig hebt.
Bedankt!
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  dinsdag 9 januari 2018 @ 09:25:15 #18
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_176382589
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 09:00 schreef LXIV het volgende:

[..]

Pui op het noorden
Oh dat is jammer, via die ramen kun je nog best wel wat graden winnen. Als je er niet heel veel bent is L/L ook een goed trouwens, daarmee heb je de boel wel sneller warm dan met een vloerverwarming.
En vergeet niet wtw ventilatie te gebruiken, dat scheelt ook een hoop.
pi_176383415
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 09:25 schreef Erasmo het volgende:
Oh dat is jammer, via die ramen kun je nog best wel wat graden winnen.
Gisteren zonder verwarming 19 graden in huis via ramen op het zuiden, plm. +20 hoger dan buiten.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_176384352
paar regels:

ja, mag onder afdak. Graag zelfs. Maar niet een dichte ombouw.
liever niet richting zuidwesten, anders kan de ventilatoren niet hun werk doen of erger: terugdraaien. Als er geen andere plek is: ombouw maken met voldoende uitlaat voor ventilatorenwind, maar zodat zuidwesten-wind geen invloed heeft.
minimaal 30cm van muur af. En 30cm rondom de wp vrij laten. Lucht moet ie wel kwijt kunnen raken. Dus niet in een schuur zetten of zo.
een monobloc is handig omdat je geen binnenunit nodig hebt= meer binnenruimte.
Eventueel binnenruimte opofferen voor buffervat.

Geluid: sterk afhankelijk van warmtepomp. Een panasonic staat bekend dat ie stil is. (wat bij mij dus het geval is. Omgevingsgeluid overstemt WP-geluid)
In de ketelruimte zal je wel horen brommen. Vooral vanwege trillingen die door de leidingen worden overgedragen. Dus wel verstandig om een afsluitbare ruimte te maken. Waar gelijk ook de verdeler van de VVW gezet kan worden.
pi_176384459
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 09:02 schreef blomke het volgende:

[..]

Maar is lucht-lucht niet veel goedkoper qua aanschaf en installatie? Heb begrepen dat een nadeel de hoge luchtsnelheden in de ruimte/vertrekken is.
Lucht-lucht is gewoon omgekeerde airco. Beginnen al vanaf 1000 euro inclusief installatie.

Lucht-water heeft wel als voordeel hoge subsidies. Maar je bent ook meer kwijt aan installatiekosten.
pi_176384870
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 11:34 schreef athlonkmf het volgende:
paar regels:

ja, mag onder afdak. Graag zelfs. Maar niet een dichte ombouw.
liever niet richting zuidwesten, anders kan de ventilatoren niet hun werk doen of erger: terugdraaien. Als er geen andere plek is: ombouw maken met voldoende uitlaat voor ventilatorenwind, maar zodat zuidwesten-wind geen invloed heeft.
minimaal 30cm van muur af. En 30cm rondom de wp vrij laten. Lucht moet ie wel kwijt kunnen raken. Dus niet in een schuur zetten of zo.
een monobloc is handig omdat je geen binnenunit nodig hebt= meer binnenruimte.
Eventueel binnenruimte opofferen voor buffervat.

Op het dak van het gebouw? Daar zie ik zo vaak airco's staan
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_176384886
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 11:41 schreef athlonkmf het volgende:
Lucht-lucht is gewoon omgekeerde airco.
Lucht-water ook, alleen er zit een ander medium aan de condensorzijde.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_176385433
Ik volg even... zelf ben ik ook aan het rondkijken wat de opties zijn.

Ik ben aan het rondkijken voor een andere woning met een grote loods die ik ook beide efficiënt wil verwarmen. Ik kwam recent een woning tegen van 1400M³ inhoud en dat wil je eigenlijk niet conventioneel verwarmen met een gasketel.

Een water-water systeem is eigenlijk niet te betalen met >12.000¤ dus wellicht lucht-water. Lucht-Lucht is niet optimaal omdat je dat niet kunt aansluiten op een huisinstallatie en dus overal van die binnenunits moet gaan plaatsen.
Laat die handjes wapperen!
pi_176385608
Hoe rustiger de warmtepomp draait hoe stiller hij is.

Alleen op de koudste dagen, of als de verwarming in de ruimte lange tijd uit is geweest en weer aan gezet wordt, zal de warmtepomp (letterlijk) op volle toeren draaien.

Een pui op het noorden is wel een beetje "jammer". Ik zou hier zeker kijken of triple-glas haalbaar is. Zo'n grote pui zorgt anders voor veel warmteverlies en voor een enorme koudeval, waardoor het bij het raam koud en tochtig zal aanvoelen in de winter.

Eventueel kun je de vloerverwarming bij de pui aanvullen met lage convectoren, alleen neemt dat wel weer het "vrije" van zo'n pui weg. Mijn keuze zou daarom absoluut triple-glas zijn.

De opstelling van de buitenunit moet zo vrij mogelijk zijn, en bij voorkeur moet de ventilator niet tegen de heersende windrichting in blazen. Liefst met de wind mee, dus uitblazen richting het noordoosten of oosten. Hoe meer "verse" lucht de warmtepomp kan gebruiken, hoe hoger het rendement zal zijn.
pi_176386013
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 12:06 schreef blomke het volgende:

[..]

Op het dak van het gebouw? Daar zie ik zo vaak airco's staan
Kan, maar dan moet je een gat van 20cm maken om de leidingen en stroomkabels te verwerken. Een LL heeft niet zulke dikke leidingen nodig.

quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 12:07 schreef blomke het volgende:

[..]

Lucht-water ook, alleen er zit een ander medium aan de condensorzijde.
zelfde techniek. andere afmetingen. Een split airco is vaak kleiner dan een lucht/water. En je hebt geen buffervat nodig.

quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 12:42 schreef Gieliovd het volgende:

Een water-water systeem is eigenlijk niet te betalen met >12.000¤ dus wellicht lucht-water. Lucht-Lucht is niet optimaal omdat je dat niet kunt aansluiten op een huisinstallatie en dus overal van die binnenunits moet gaan plaatsen.
Als het een grote loods is maakt dat niet veel uit qua binnenunits. Anders kan je natuurlijk ook een leidingsysteem maken waar de warme lucht op uitblaast.

Let wel op dat vanaf februari de subsidies voor de LW-warmtepompen enkel gelden als je het geheel door een "erkend installateur" laat doen.
  dinsdag 9 januari 2018 @ 14:05:46 #27
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_176387239
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 09:25 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Oh dat is jammer, via die ramen kun je nog best wel wat graden winnen. Als je er niet heel veel bent is L/L ook een goed trouwens, daarmee heb je de boel wel sneller warm dan met een vloerverwarming.
En vergeet niet wtw ventilatie te gebruiken, dat scheelt ook een hoop.
Ik kan die ramen ook wel op het zuiden zetten. Dat komt ongunstiger uit met het kavel, maar als het echt veel gunstiger wordt zal ik het eens overwegen...
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  dinsdag 9 januari 2018 @ 14:09:56 #28
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_176387332
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 11:34 schreef athlonkmf het volgende:
paar regels:

ja, mag onder afdak. Graag zelfs. Maar niet een dichte ombouw.
liever niet richting zuidwesten, anders kan de ventilatoren niet hun werk doen of erger: terugdraaien. Als er geen andere plek is: ombouw maken met voldoende uitlaat voor ventilatorenwind, maar zodat zuidwesten-wind geen invloed heeft.
minimaal 30cm van muur af. En 30cm rondom de wp vrij laten. Lucht moet ie wel kwijt kunnen raken. Dus niet in een schuur zetten of zo.
een monobloc is handig omdat je geen binnenunit nodig hebt= meer binnenruimte.
Eventueel binnenruimte opofferen voor buffervat.

Geluid: sterk afhankelijk van warmtepomp. Een panasonic staat bekend dat ie stil is. (wat bij mij dus het geval is. Omgevingsgeluid overstemt WP-geluid)
In de ketelruimte zal je wel horen brommen. Vooral vanwege trillingen die door de leidingen worden overgedragen. Dus wel verstandig om een afsluitbare ruimte te maken. Waar gelijk ook de verdeler van de VVW gezet kan worden.
Dank voor je antwoord!
Ik heb vooralsnog geen afsluitbare ruimte waar de binnenketel in komt. Kan wel gerealiseerd worden natuurlijk.
Wat bedoel je met 'niet richting Zuid-Westen'. Dat de inlaat van de warmtewisselaar niet in de richting van het Zuid-Westen staat? Maar de wind komt toch juist uit die hoek? Dan zou je verwachten dat dit gemakkelijker is. Ik zie ook wel eens pompen die van boven naar beneden gericht zijn (verticaal). Wat is daar de reden van?
Ik sluit het dus aan op vloerverwarming. Is het handig om dus één ruimte te maken waarop de buizen van de vloerverwarming uitkomen en ook de buizen van de warmtepomp? En daar dus koppeling realiseren?
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  dinsdag 9 januari 2018 @ 14:10:49 #29
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_176387358
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 12:42 schreef Gieliovd het volgende:
Ik volg even... zelf ben ik ook aan het rondkijken wat de opties zijn.

Ik ben aan het rondkijken voor een andere woning met een grote loods die ik ook beide efficiënt wil verwarmen. Ik kwam recent een woning tegen van 1400M³ inhoud en dat wil je eigenlijk niet conventioneel verwarmen met een gasketel.

Een water-water systeem is eigenlijk niet te betalen met >12.000¤ dus wellicht lucht-water. Lucht-Lucht is niet optimaal omdat je dat niet kunt aansluiten op een huisinstallatie en dus overal van die binnenunits moet gaan plaatsen.
Ik denk dat voor een woning van 1400 kuub een water-water installatie zich op termijn wel terugbetaald!
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  dinsdag 9 januari 2018 @ 14:12:56 #30
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_176387410
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 12:50 schreef Ivo1985 het volgende:
Hoe rustiger de warmtepomp draait hoe stiller hij is.

Alleen op de koudste dagen, of als de verwarming in de ruimte lange tijd uit is geweest en weer aan gezet wordt, zal de warmtepomp (letterlijk) op volle toeren draaien.

Een pui op het noorden is wel een beetje "jammer". Ik zou hier zeker kijken of triple-glas haalbaar is. Zo'n grote pui zorgt anders voor veel warmteverlies en voor een enorme koudeval, waardoor het bij het raam koud en tochtig zal aanvoelen in de winter.
Het is ongunstig voor het kavel, maar als het zoveel scheelt kan ik de loods ook wel elders plaatsen (mits vergunning).
quote:
Eventueel kun je de vloerverwarming bij de pui aanvullen met lage convectoren, alleen neemt dat wel weer het "vrije" van zo'n pui weg. Mijn keuze zou daarom absoluut triple-glas zijn.

De opstelling van de buitenunit moet zo vrij mogelijk zijn, en bij voorkeur moet de ventilator niet tegen de heersende windrichting in blazen. Liefst met de wind mee, dus uitblazen richting het noordoosten of oosten. Hoe meer "verse" lucht de warmtepomp kan gebruiken, hoe hoger het rendement zal zijn.
Dat lijkt me logisch idd. Zijn er geen warmtepompen die zich aanpassen aan de windrichting (dus vertikaal met een soort kap erop?) De richting van de wind moet dus vrij zijn als mogelijk?
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  dinsdag 9 januari 2018 @ 14:14:48 #31
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_176387451
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 13:09 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

Kan, maar dan moet je een gat van 20cm maken om de leidingen en stroomkabels te verwerken. Een LL heeft niet zulke dikke leidingen nodig.

[..]

zelfde techniek. andere afmetingen. Een split airco is vaak kleiner dan een lucht/water. En je hebt geen buffervat nodig.

[..]

Als het een grote loods is maakt dat niet veel uit qua binnenunits. Anders kan je natuurlijk ook een leidingsysteem maken waar de warme lucht op uitblaast.

Let wel op dat vanaf februari de subsidies voor de LW-warmtepompen enkel gelden als je het geheel door een "erkend installateur" laat doen.
Kan je het systeem ook gebruiken voor warm water voor douche/afwassen, of is daar een aparte boiler voor nodig?
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_176388150
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 14:09 schreef LXIV het volgende:
Ik zie ook wel eens pompen die van boven naar beneden gericht zijn (verticaal). Wat is daar de reden van?
Van airco condensors doen ze dat vanwege de hoogte en vanwege vogels.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_176388189
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 14:05 schreef LXIV het volgende:
Ik kan die ramen ook wel op het zuiden zetten. Dat komt ongunstiger uit met het kavel, maar als het echt veel gunstiger wordt zal ik het eens overwegen...
Op het zuiden heeft veel voordelen, maar wordt bloederig heet in de zomer. Dan moet je eigenlijk een soort buitenzonnewering hebben. Wat ga je trouwens met het platte dak doen? Plantjes erop? Of PV panelen??
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_176388200
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 14:14 schreef LXIV het volgende:
Kan je het systeem ook gebruiken voor warm water voor douche/afwassen,
WP kan makkelijk 50 graden halen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  dinsdag 9 januari 2018 @ 14:52:09 #35
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_176388216
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 14:51 schreef blomke het volgende:

[..]

Op het zuiden heeft veel voordelen, maar wordt bloederig heet in de zomer. Dan moet je eigenlijk een soort buitenzonnewering hebben. Wat ga je trouwens met het platte dak doen? Plantjes erop? Of PV panelen??
Het is een schuin dak. Daar komen pannen op, verder niks. Ik heb al een uitgebreide zonneinstalatie op mijn woning staan, die kunnen dit pandje er gemakkelijk bij verwarmen en verlichten
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_176392047
Een warmtepomp kost 5000 euro. Ik zou hem niet voor een loods gebruiken van 64 m2. Hoeveel uur per dag ben je van plan de loods te gebruiken? Dan kan je beter de warmtepomp in je huis aansluiten. Vervolgens leidingen naar je loods aanleggen. Of je kan een elektrische verwarming in je loods plaatsen.
pi_176396028
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 14:51 schreef blomke het volgende:

[..]

WP kan makkelijk 50 graden halen.
Maar voor een lekkere warme douche of flinke emmer warm water heb je wel een voorraadvat (boiler nodig).
pi_176396530
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 14:12 schreef LXIV het volgende:

[..]

Het is ongunstig voor het kavel, maar als het zoveel scheelt kan ik de loods ook wel elders plaatsen (mits vergunning).

[..]

Dat lijkt me logisch idd. Zijn er geen warmtepompen die zich aanpassen aan de windrichting (dus vertikaal met een soort kap erop?) De richting van de wind moet dus vrij zijn als mogelijk?
Een raam isoleert slechter dan een moderne geïsoleerde muur, zelfs met HR++ of triple-glas. Met een ruit aan de zonnige kant wordt dat relatief grote warmteverlies alleen wel aardig gecompenseerd door de zonnewarmte die naar binnen kan stralen. Op een zonnige koude dag kan er door een groot raam al (bijna) voldoende warmte het pand binnen komen zonder te stoken.

Nadeel is dat teveel zonnewarmte in de zomer kan zorgen dat het een tropisch warme broeikas wordt. Zonwering is noodzakelijk. Een dakoverstek van anderhalve meter of iets soortgelijks kan voldoende zijn en in het ontwerp opgenomen worden. In de zomer als de zon hoog staat heb je dan schaduw van de dakoverstek, in de winter als de zon laag staat, schijnt deze grotendeels onder de overstek door.
  dinsdag 9 januari 2018 @ 21:11:24 #39
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_176397574
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 20:49 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Een raam isoleert slechter dan een moderne geïsoleerde muur, zelfs met HR++ of triple-glas. Met een ruit aan de zonnige kant wordt dat relatief grote warmteverlies alleen wel aardig gecompenseerd door de zonnewarmte die naar binnen kan stralen. Op een zonnige koude dag kan er door een groot raam al (bijna) voldoende warmte het pand binnen komen zonder te stoken.

Nadeel is dat teveel zonnewarmte in de zomer kan zorgen dat het een tropisch warme broeikas wordt. Zonwering is noodzakelijk. Een dakoverstek van anderhalve meter of iets soortgelijks kan voldoende zijn en in het ontwerp opgenomen worden. In de zomer als de zon hoog staat heb je dan schaduw van de dakoverstek, in de winter als de zon laag staat, schijnt deze grotendeels onder de overstek door.
Thx. Ik hoop dat de architect dit soort dingen ook meeneemt in zijn ontwerp.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_176401330
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 14:09 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dank voor je antwoord!
Ik heb vooralsnog geen afsluitbare ruimte waar de binnenketel in komt. Kan wel gerealiseerd worden natuurlijk.
Wat bedoel je met 'niet richting Zuid-Westen'. Dat de inlaat van de warmtewisselaar niet in de richting van het Zuid-Westen staat? Maar de wind komt toch juist uit die hoek? Dan zou je verwachten dat dit gemakkelijker is. Ik zie ook wel eens pompen die van boven naar beneden gericht zijn (verticaal). Wat is daar de reden van?
Ik sluit het dus aan op vloerverwarming. Is het handig om dus één ruimte te maken waarop de buizen van de vloerverwarming uitkomen en ook de buizen van de warmtepomp? En daar dus koppeling realiseren?
Het moet niet pal richting zuidwesten staan, omdat de wind tijdens storm dan recht in de ventilatoren kan blazen. Dit kan de de ventilator vertragen of zelfs terug laten draaien. Dus liever dat de wind er schuin op gaat blazen.

De verdeler van vloerverwarming is een groot blok dat altijd in de weg staat. Liever dus in dezelfde ketelruimte zodat je er niks van hoeft te zien. En de leidingen vanaf warmtepomp naar verdeler wil je zo kort houden.

Let op: als je vloerverwarming en leidingen laat aanleggen, benadruk dan dat je warmtepomp gaat gebruiken. Dan kan je namelijk de aanvoerleidingen met de grootste diamater nemen (liefst 32mm of groter). De buizen van de vloerverwarming wil je minimaal 16mm hebben en max 90m lang. Hart op hart 10cm of kleiner (liefst kleiner).

En als je wilt kunnen koelen met je warmtepomp, gelijk een composiet verdeler nemen.

quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 14:14 schreef LXIV het volgende:

[..]

Kan je het systeem ook gebruiken voor warm water voor douche/afwassen, of is daar een aparte boiler voor nodig?
Je heb een buffervat voor nodig die de warmtepomp op 40-50'C kan houden. Evt in combinatie met vloerverwarming. Je kan ook kiezen om achter buffervat een doorstroomverwarmer te nemen.
  woensdag 10 januari 2018 @ 09:48:52 #41
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_176406688
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 17:53 schreef polderturk het volgende:
Een warmtepomp kost 5000 euro. Ik zou hem niet voor een loods gebruiken van 64 m2. Hoeveel uur per dag ben je van plan de loods te gebruiken? Dan kan je beter de warmtepomp in je huis aansluiten. Vervolgens leidingen naar je loods aanleggen. Of je kan een elektrische verwarming in je loods plaatsen.
Valt mee, die van mij was ¤2500 en dan ging er ook nog ¤1800 subsidie vanaf :D

quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 14:51 schreef blomke het volgende:

[..]

Op het zuiden heeft veel voordelen, maar wordt bloederig heet in de zomer. Dan moet je eigenlijk een soort buitenzonnewering hebben. Wat ga je trouwens met het platte dak doen? Plantjes erop? Of PV panelen??
Op het zuiden scheelt echt een hoop, oververhitting kun je voorkomen door een overstek.

Even een willekeurig plaatje van het internet:


In de winter is de zon schuin en schijnt ie naar binnen, in de zomer staat ie rechter en kan ie niet direct naar binnen schijnen.

quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 14:14 schreef LXIV het volgende:

[..]

Kan je het systeem ook gebruiken voor warm water voor douche/afwassen, of is daar een aparte boiler voor nodig?
Je hebt warmtepompen met een tapwaterboiler aan de binnenkant maar als je niet veel warm water verwacht te gebruiken kun je ook een doorstroomverwarmer nemen, is veel compacter.
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 14:52 schreef LXIV het volgende:

[..]

Het is een schuin dak. Daar komen pannen op, verder niks. Ik heb al een uitgebreide zonneinstalatie op mijn woning staan, die kunnen dit pandje er gemakkelijk bij verwarmen en verlichten
Heb je nu een flink overschot? Dit is een mooi moment om de zonnepanelen gelijk te integreren in je dak.
pi_176407136
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2018 09:48 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Valt mee, die van mij was ¤2500 en dan ging er ook nog ¤1800 subsidie vanaf :D

[..]

Op het zuiden scheelt echt een hoop, oververhitting kun je voorkomen door een overstek.

Even een willekeurig plaatje van het internet:
[ afbeelding ]

In de winter is de zon schuin en schijnt ie naar binnen, in de zomer staat ie rechter en kan ie niet direct naar binnen schijnen.

[..]

Je hebt warmtepompen met een tapwaterboiler aan de binnenkant maar als je niet veel warm water verwacht te gebruiken kun je ook een doorstroomverwarmer nemen, is veel compacter.

[..]

Heb je nu een flink overschot? Dit is een mooi moment om de zonnepanelen gelijk te integreren in je dak.
Heb je een link voor mij?
Nu dat elektriciteit goedkoper wordt en gas duurder, wordt een warmtepomp wel interessanter.
  woensdag 10 januari 2018 @ 10:24:13 #43
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_176407283
quote:
Thanks. Jij bent geweldig
^O^
pi_176407377
quote:
Heb je een merk of artikelcode voor mij?
  woensdag 10 januari 2018 @ 10:46:15 #46
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_176407469
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2018 10:36 schreef polderturk het volgende:

[..]

Heb je een merk of artikelcode voor mij?
Zoiets bijvoorbeeld: https://www.confort-marke(...)7_460_1061-4263.html
pi_176407652
quote:
In Nederland kosten ze ¤4000 :(
pi_176407685
In NL worden warmtepompenprijzen door/vanwege subsidie kunstmatig hoog gehouden...

Let wel op: kopen van warmtepompen is 1, je moet ook installeren. En een goede en/of betaalbare installateur vinden die een zelf gekochte warmtepomp wilt installateren is niet eenvoudig.
  woensdag 10 januari 2018 @ 11:06:18 #49
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_176407781
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2018 10:59 schreef polderturk het volgende:

[..]

In Nederland kosten ze ¤4000 :(
Daarom koop je hem ook in Frankrijk, transport is iets van ¤200, lang leve Schengen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Erasmo op 10-01-2018 11:11:41 ]
pi_176407800
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2018 11:01 schreef athlonkmf het volgende:
In NL worden warmtepompenprijzen door/vanwege subsidie kunstmatig hoog gehouden...

Let wel op: kopen van warmtepompen is 1, je moet ook installeren. En een goede en/of betaalbare installateur vinden die een zelf gekochte warmtepomp wilt installateren is niet eenvoudig.
Oke.
Daarom moeten we met zijn allen in het buitenland bestellen op spullen waar subsidies zitten. Helaas hebben subsidies inderdaad een prijsopdrijvende werking. Dat is ook zo met de huursubsidie en met de hypotheekrenteaftrek.
pi_176407918
Ik snap het prijsverschil ook nog niet helemaal. Een lucht/waterpomp voor je zwembad kost iets van 300-500¤. Nu heb je voor je woning een degelijker product nodig met een groter werkgebied kwa temps, maar moet het echt een factor 20 groter zijn?
.
pi_176407921
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2018 11:07 schreef polderturk het volgende:

Daarom moeten we met zijn allen in het buitenland bestellen op spullen waar subsidies zitten. Helaas hebben subsidies inderdaad een prijsopdrijvende werking. Dat is ook zo met de huursubsidie en met de hypotheekrenteaftrek.
Ook isolatie glas werd (wordt?) vroeger gesubsidieerd. Vaak deed de glaszetter ook de subsidieaanvraag, zodat ie precies wist hoeveel subsidie de opdrachtgever kreeg en dat rekende ie door in de m2 prijs. Zodat niet de huizenbezitter subsidie kreeg, maar de glaszetter.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_176408214
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2018 11:06 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Daarom koop je hem ook in Frankrijk, transport is iets van ¤200, lang leve Schengen.
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2018 11:07 schreef polderturk het volgende:

[..]

Oke.
Daarom moeten we met zijn allen in het buitenland bestellen op spullen waar subsidies zitten.
Alleen steekt de RVO daar weer een spaak in het wiel. Vanaf 1 februari dit jaar moet de warmtepomp door een "erkend" instalateur geinstalleerd zijn wil je subsidie krijgen.
En dan heb je het probleem om een installateur te vinden die een zelf gekochte pomp wilt installeren.

(gelukkig is dat bij mij wel gelukt. Naja, mijn installateur kocht de pomp in engeland en wij delen het prijsvoordeel :) )
pi_176408261
quote:
1s.gif Op woensdag 10 januari 2018 11:13 schreef Fer het volgende:
Ik snap het prijsverschil ook nog niet helemaal. Een lucht/waterpomp voor je zwembad kost iets van 300-500¤. Nu heb je voor je woning een degelijker product nodig met een groter werkgebied kwa temps, maar moet het echt een factor 20 groter zijn?
Wanneer gebruik je een LW-pomp voor zwembad en wanneer voor verwarming?

Capaciteit en efficientie van een zwembadpomp is waarschijnlijk niet te vergelijken met een verwarmingswarmtepomp.

Ene mag gaan pruttelen bij een buitentemperatuur van +15C. Ander moet goed blijven werken bij -10C
pi_176426241
Volthera panelen van alius energy klinkt hier interessant
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  donderdag 11 januari 2018 @ 08:48:36 #56
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_176426822
Niet echt, door de boilerfunctie worden die heet waardoor het rendement van de pv terugloopt.
pi_176559543
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 13:09 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

Kan, maar dan moet je een gat van 20cm maken om de leidingen en stroomkabels te verwerken. Een LL heeft niet zulke dikke leidingen nodig.

[..]
Voor twee buizen voor je water aan- en afvoer (25mm?) en een stroomkabel heb je toch geen 20cm nodig?
pi_176559597
quote:
0s.gif Op woensdag 17 januari 2018 08:11 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Voor twee buizen voor je water aan- en afvoer (25mm?) en een stroomkabel heb je toch geen 20cm nodig?
32mm aan-en afvoer met isolatie. 2x ymvk 5x2.5mm-kabels voor warmtepomp en element. 1 of meer 4-aderige kabels voor controller en thermostaat.

Je kan natuurlijk ook proberen door een 12cm gat te proppen.
pi_176576029
quote:
0s.gif Op woensdag 17 januari 2018 08:19 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

32mm aan-en afvoer met isolatie. 2x ymvk 5x2.5mm-kabels voor warmtepomp en element. 1 of meer 4-aderige kabels voor controller en thermostaat.

Je kan natuurlijk ook proberen door een 12cm gat te proppen.
Dat heb ik pas gedaan, gaat prima zelfs met isolatie. En nee dat is geen beunwerk geweest.

Verder is het hartstikke simpel een monoblock hangt zo aan je vloerverwarming.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')