abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_176371816
Ik volg dit initiatief zelf al een tijdje, en de GGZ is toch ook wel een veel besproken onderwerp op dit subforum. Nu ben ik dit initiatief van de GGZ nog niet specifiek tegen gekomen volgens mij (sorry wanneer ik er naast zit). Dus ik dacht, laat ik wat aandacht schenken aan dit initiatief:

http://www.regelgekte.nl

Wat ze zelf zeggen:

In Nederland zijn er tienduizenden mensen met psychische problemen die niet de juiste zorg krijgen. Dit komt omdat hulpverleners, door allerlei regels, te veel bezig moeten zijn met administratieve verplichtingen. Papierwerk krijgt voorrang op mensenwerk. Dit manifest is bedoeld om die regelgekte te veranderen! Jouw handtekening kan daaraan bijdragen.
  maandag 8 januari 2018 @ 19:04:08 #2
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_176371938
Bekend fenomeen, en echt niet alleen in de Geestelijke gezondheidszorg. We leiden aan een chronisch gebrek aan vertrouwen in de professionals die het werk doen, dus hangen we alles en iedereen op aan turflijsten en controlemechanismen.

Zo'n manifest is goedbedoeld, maar het probleem ligt dieper. Dit is geen probleem van managementlagen en ook niet van de politiek, maar van de maatschappij. We verlangen 100% scores, fouten kunnen niet worden gemaakt en anders klopte het systeem niet. Daarom is 'het systeem' zo groot.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_176372007
^O^
pi_176372037
quote:
0s.gif Op maandag 8 januari 2018 19:04 schreef Janneke141 het volgende:
Bekend fenomeen, en echt niet alleen in de Geestelijke gezondheidszorg. We leiden aan een chronisch gebrek aan vertrouwen in de professionals die het werk doen, dus hangen we alles en iedereen op aan turflijsten en controlemechanismen.

Zo'n manifest is goedbedoeld, maar het probleem ligt dieper. Dit is geen probleem van managementlagen en ook niet van de politiek, maar van de maatschappij. We verlangen 100% scores, fouten kunnen niet worden gemaakt en anders klopte het systeem niet. Daarom is 'het systeem' zo groot.
Is dat zo? Ik heb eigenlijk nooit een 100% antwoord verwacht van een dokter. Ik heb zelf klachten op zowel medisch als psychisch gebied. Mijn grootste klacht is eerder dat ze niet gewoon kunnen zeggen “Hmm, misschien kun je beter naar collega X gaan” ipv “Ik snap het niet dus het zal wel niks zijn”.

Ik denk dat die 100% scores eerder door de zorgverzekeraars worden verwacht omdat hun er dan zoveel mogelijk geld aan verdienen. Wat heb ik daar als gewone burger aan? :@
  maandag 8 januari 2018 @ 19:09:12 #5
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_176372064
quote:
0s.gif Op maandag 8 januari 2018 19:04 schreef Janneke141 het volgende:
Bekend fenomeen, en echt niet alleen in de Geestelijke gezondheidszorg. We leiden aan een chronisch gebrek aan vertrouwen in de professionals die het werk doen, dus hangen we alles en iedereen op aan turflijsten en controlemechanismen.

Zo'n manifest is goedbedoeld, maar het probleem ligt dieper. Dit is geen probleem van managementlagen en ook niet van de politiek, maar van de maatschappij. We verlangen 100% scores, fouten kunnen niet worden gemaakt en anders klopte het systeem niet. Daarom is 'het systeem' zo groot.
^O^.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_176372158
Het is echt belachelijk dat de behandelaren in de GGZ moeten tijdschrijven, terwijl dat in ziekenhuizen bijvoorbeeld helemaal niet hoeft. Dat haalt de productiviteit naar beneden en zorgt dat het registratiesysteem veel ingewikkelder moet zijn dan basaal nodig is.
  maandag 8 januari 2018 @ 19:14:02 #7
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_176372175
quote:
1s.gif Op maandag 8 januari 2018 19:07 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Is dat zo? Ik heb eigenlijk nooit een 100% antwoord verwacht van een dokter. Ik heb zelf klachten op zowel medisch als psychisch gebied. Mijn grootste klacht is eerder dat ze niet gewoon kunnen zeggen “Hmm, misschien kun je beter naar collega X gaan” ipv “Ik snap het niet dus het zal wel niks zijn”.

Ik denk dat die 100% scores eerder door de zorgverzekeraars worden verwacht omdat hun er dan zoveel mogelijk geld aan verdienen. Wat heb ik daar als gewone burger aan? :@
Bekijk eens een gemiddeld NWS-topic nadat een TBS'er op proefverlof in de fout is gegaan. Dat is ook de maatschappij, en het is een deel dat een hoop lawaai maakt. Daar is de politiek vervolgens weer gevoelig voor.

Ik werk in het onderwijs. Als ik een vermeende fout maak, dan kun je je de ouders wel voorstellen die daar een hoop kabaal over maken en daar gaat de schoolleiding natuurlijk weer op reageren.

En dan krijg je van die situaties als > ouder vindt dat ie onvoldoende op de hoogte is gehouden > klaagt bij de schoolleiding > schoolleiding erkent het probleem > schrijft een algemeen geldend protocol uit waarin iedere docent/mentor x keer binnen y periode contact moet hebben met ouders > en gaat dat nog bijhouden ook.
Het lijkt een gezocht voorbeeld, maar de hele regelgekte die je met name in publieke sectoren tegenkomt komt voor een groot deel voort uit dit soort situaties. Waarbij ik de verzekeraars niet vrij wil pleiten overigens.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 8 januari 2018 @ 19:15:45 #8
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_176372225
quote:
0s.gif Op maandag 8 januari 2018 19:13 schreef MevrouwPuff het volgende:
Het is echt belachelijk dat de behandelaren in de GGZ moeten tijdschrijven, terwijl dat in ziekenhuizen bijvoorbeeld helemaal niet hoeft. Dat haalt de productiviteit naar beneden en zorgt dat het registratiesysteem veel ingewikkelder moet zijn dan basaal nodig is.
Wat bedoel je precies met tijdschrijven?
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_176372298
Verzekeraars stellen allerlei eisen soms. Net wat minder betalen dan het NZA tarief betalen, als je zoveel mensen met een aanvullende opleiding hebt werken of aan innovatie doet, kan je er nog wat bij sprokkelen. Echt zo inefficiënt dat geonderhandel, de meeste instellingen hebben ook niet het gevoel dat ze iets te kiezen hebben.
pi_176372449
quote:
1s.gif Op maandag 8 januari 2018 19:15 schreef Samzz het volgende:

[..]

Wat bedoel je precies met tijdschrijven?
Alle patiëntgebonden handelingen moeten opgeschreven worden (niet raar), maar er moet ook opgeschreven worden hoeveel tijd eraan besteed is (dit zie je niet in veel andere sectoren). Op deze manier kan alleen patiëntgebonden tijd gedeclareerd worden, terwijl je juist ook regelmatig werkzaamheden hebt die de individuele patient overstijgt. Dat gaat denk ik wel ten koste van de kwaliteit.
pi_176372514
quote:
0s.gif Op maandag 8 januari 2018 19:14 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Bekijk eens een gemiddeld NWS-topic nadat een TBS'er op proefverlof in de fout is gegaan. Dat is ook de maatschappij, en het is een deel dat een hoop lawaai maakt. Daar is de politiek vervolgens weer gevoelig voor.

Ik werk in het onderwijs. Als ik een vermeende fout maak, dan kun je je de ouders wel voorstellen die daar een hoop kabaal over maken en daar gaat de schoolleiding natuurlijk weer op reageren.

En dan krijg je van die situaties als > ouder vindt dat ie onvoldoende op de hoogte is gehouden > klaagt bij de schoolleiding > schoolleiding erkent het probleem > schrijft een algemeen geldend protocol uit waarin iedere docent/mentor x keer binnen y periode contact moet hebben met ouders > en gaat dat nog bijhouden ook.
Het lijkt een gezocht voorbeeld, maar de hele regelgekte die je met name in publieke sectoren tegenkomt komt voor een groot deel voort uit dit soort situaties. Waarbij ik de verzekeraars niet vrij wil pleiten overigens.
Daar ben ik het ook helemaal mee eens wat je hier verder zegt. Dat daar in de maatschappij iets grondig in mis gaat.

Maar zo’n verandering in acceptatie kun je niet afdwingen. Je kan de verzekeraars wel op de feiten wijzen zeg maar.. En als ik dan heel idealistisch weg droom.. Zou je dat na een paar generaties betere zorg ook in de samenleving terug moeten voelen.

Nou heb ik sowieso hoop, dat de generatie na mij, over al die dingen wat genuanceerder gaat denken. Weer meer richting een samenleving. Misschien is het naïef. Maar, je moet ergens beginnen niet?
pi_176372569
quote:
0s.gif Op maandag 8 januari 2018 19:13 schreef MevrouwPuff het volgende:
Het is echt belachelijk dat de behandelaren in de GGZ moeten tijdschrijven, terwijl dat in ziekenhuizen bijvoorbeeld helemaal niet hoeft. Dat haalt de productiviteit naar beneden en zorgt dat het registratiesysteem veel ingewikkelder moet zijn dan basaal nodig is.
Dus wanneer ze zich extra willen verdiepen in een medicijn moeten ze letterlijk een patiënt hebben waarop ze dat kunnen declareren of ze doen het op eigen kosten om zich te verdiepen/ontwikkelen in het beroep als het ware? Begrijp ik het dan goed?

Terwijl er continue medicijn ontwikkelingen zijn enzo.
pi_176372688
quote:
1s.gif Op maandag 8 januari 2018 19:27 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Dus wanneer ze zich extra willen verdiepen in een medicijn moeten ze letterlijk een patiënt hebben waarop ze dat kunnen declareren of ze doen het op eigen kosten om zich te verdiepen/ontwikkelen in het beroep als het ware? Begrijp ik het dan goed?

Terwijl er continue medicijn ontwikkelingen zijn enzo.
Klopt.
Of een richtlijn bespreken met collega’s, algemene zaken op een opname/verpleegafdeling of ambulant team bv. In de ouderenrevalidatie, waar ik nu werk is dat ook en het maakt het soms lastig om voor een patient of bedrijfsmatig de beste beslissing te nemen.
  maandag 8 januari 2018 @ 19:37:57 #14
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_176372831
quote:
1s.gif Op maandag 8 januari 2018 19:23 schreef MevrouwPuff het volgende:

[..]

Alle patiëntgebonden handelingen moeten opgeschreven worden (niet raar), maar er moet ook opgeschreven worden hoeveel tijd eraan besteed is (dit zie je niet in veel andere sectoren). Op deze manier kan alleen patiëntgebonden tijd gedeclareerd worden, terwijl je juist ook regelmatig werkzaamheden hebt die de individuele patient overstijgt. Dat gaat denk ik wel ten koste van de kwaliteit.
Ah dat bedoel je. Ja dat is een rare gang van zaken en niet bevorderlijk voor kwaliteit.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_176374771
quote:
1s.gif Op maandag 8 januari 2018 19:23 schreef MevrouwPuff het volgende:

[..]

Alle patiëntgebonden handelingen moeten opgeschreven worden (niet raar), maar er moet ook opgeschreven worden hoeveel tijd eraan besteed is (dit zie je niet in veel andere sectoren). Op deze manier kan alleen patiëntgebonden tijd gedeclareerd worden, terwijl je juist ook regelmatig werkzaamheden hebt die de individuele patient overstijgt. Dat gaat denk ik wel ten koste van de kwaliteit.
Is dat niet ook ivm de voorgeschreven duur van behandeling bij dbc's? Die weer gebaseerd is op onderzoek voor de optimale kostenduur, etc.
pi_176375165
quote:
1s.gif Op maandag 8 januari 2018 19:32 schreef MevrouwPuff het volgende:

[..]

Klopt.
Of een richtlijn bespreken met collega’s, algemene zaken op een opname/verpleegafdeling of ambulant team bv. In de ouderenrevalidatie, waar ik nu werk is dat ook en het maakt het soms lastig om voor een patient of bedrijfsmatig de beste beslissing te nemen.
En dan is het ook nog vaak zo dat je als individuele werknemer een “productienorm” opgelegd krijgt, die aangeeft dat je x% van je werktijd declarabel moet zijn. Dus dan kijken ze alleen naar je patientgebonden tijd. Dat geeft een heel hoge werkdruk (zo kreeg ik een norm van 95% voor mijn kiezen, niet reeel natuurlijk) dat kwantiteit echt voor kwaliteit moet gaan. Belachelijk natuurlijk.
pi_176375315
Zolang de bekostiging is zoals die is, en dat is retecomplex, gaat dit probleem niet worden opgelost. De olifant in de kamer is dat als de zorg (breder dan alleen de ggz) daadwerkelijk veel eenvoudiger wordt georganiseerd dit tien- zo niet honderdduizenden banen kost en de fraudegevallen je weer om de oren vliegen.

Dus lastig.
pi_176378764
quote:
1s.gif Op maandag 8 januari 2018 21:14 schreef Harmankardon het volgende:
Zolang de bekostiging is zoals die is, en dat is retecomplex, gaat dit probleem niet worden opgelost. De olifant in de kamer is dat als de zorg (breder dan alleen de ggz) daadwerkelijk veel eenvoudiger wordt georganiseerd dit tien- zo niet honderdduizenden banen kost en de fraudegevallen je weer om de oren vliegen.

Dus lastig.
Er word zoals je hierboven leest alleen nogal een groot onderscheid gemaakt tussen psychische en gewone gezondheidszorg. En om dat überhaupt iets meer gelijk te trekken hoeft niet eens het hele systeem op zijn kop toch?
pi_176379474
Er wordt ook te snel aangenomen dat ICT ervoor kan zorgen dat er minder administratieve handelingen nodig zijn. In de praktijk echter worden systemen vaak niet goed geimplemeteerd waardoor er juist extra werk nodig is.
pi_176379605
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 00:00 schreef Raskolnikow het volgende:
Er wordt ook te snel aangenomen dat ICT ervoor kan zorgen dat er minder administratieve handelingen nodig zijn. In de praktijk echter worden systemen vaak niet goed geimplemeteerd waardoor er juist extra werk nodig is.
Ze hadden bij mijn laatste instelling het hele systeem veranderd vlak voor kerst. Goed idee jongens. :N

Afspraken maken, alles was een drama, ze hadden nog moeite met in iemands agenda komen. En dan is er al een hoge werkdruk, en die is al nog hoger want vakanties en feestdagen. :X

Timing jongens?
pi_176380760
quote:
1s.gif Op maandag 8 januari 2018 21:14 schreef Harmankardon het volgende:
Zolang de bekostiging is zoals die is, en dat is retecomplex, gaat dit probleem niet worden opgelost. De olifant in de kamer is dat als de zorg (breder dan alleen de ggz) daadwerkelijk veel eenvoudiger wordt georganiseerd dit tien- zo niet honderdduizenden banen kost en de fraudegevallen je weer om de oren vliegen.

Dus lastig.
Van psychologen ja. Ze kunnen beter alleen de mensen een psycholoog geven die echt behoefte hebben aan het menselijke contact. Nu heb je nog vaak dat het om wat voor reden dan ook niet genoeg klikt tussen de client en hulpverlener, dat er vooroordelen zijn, feiten verzwegen worden enz.
Mijn ervaring met psychologen is dat zij lesmateriaal voorlezen, soms zelfs artikelen van wikipedia, en bijna alles moeten opzoeken voordat er een antwoord komt. Als de omgang met de psycholoog dan extra stress oplevert, kun je er voor sommigen beter e-health van maken. En de testen ook daarin uitvoeren. Lijkt me betrouwbaarder. Maar dan zie ik het ook weer voor me dat het beveiligen van client informatie ze niet interesseert. Ik heb daar geen verstand van, maar ik hoorde van iemand dat ze ook telefoongesprekken over anderen voerden waar andere clienten bij waren. En dat er GeFILMD werd en UITGEZONDEN op TV in flevoland in een PSYCHIATRISCHE INRICHTING in Flevoland. Maar het lijkt me dat dit soort informatie over clienten toch niemand van buiten iets interesseert of oplevert, tenzij mensen echt iets persoonlijk tegen je hebben. En als alles anoniem is, is het veel efficienter want je ziet in 1 oogopslag hoor ik bij deze diagnose want hebben andere mensen hetzelfde of niet. Zoals bij hoegekis.nl

[ Bericht 2% gewijzigd door geeninspiratie1235 op 09-01-2018 05:39:13 ]
❣ °º¤,¸🖤 ♡º💕♡💚,ø¤°º¤💛♡`°º¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
pi_176381346
Het beleid van de overheid van de afgelopen jaren klopt van geen kant.

Twee jaar geleden bij de grote bezuinigingen hebben ze bij "mijn" psychiatrieafdeling een groot deel van de psychiaters, psychologen en andere hulpverleners ontslagen. Wat gebeurde er: psychologen die voorheen 30 patiënten onder hun hoede hadden hebben er nu soms meer dan 50. Werkdruk is gigantisch en gaat ten koste van de tijd die ze kunnen geven aan patiënten. Uiteindelijk is niemand er gebaat bij.

Ik heb het "geluk" dat ik al jaren in de molen van de psychiatrie zit. Voor mij zijn er geen wachtlijsten, kan op elk moment van de dag naar de kliniek bellen. Maar als je net aanklopt bij de psychiatrie is het kut als je maanden op de wachtlijst staat.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 09-01-2018 07:40:39 ]
  dinsdag 9 januari 2018 @ 07:40:23 #23
438758 zeer
Opritsjniki
pi_176381348
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 05:34 schreef geeninspiratie1235 het volgende:

[..]

Van psychologen ja. Ze kunnen beter alleen de mensen een psycholoog geven die echt behoefte hebben aan het menselijke contact. Nu heb je nog vaak dat het om wat voor reden dan ook niet genoeg klikt tussen de client en hulpverlener, dat er vooroordelen zijn, feiten verzwegen worden enz.
Mijn ervaring met psychologen is dat zij lesmateriaal voorlezen, soms zelfs artikelen van wikipedia, en bijna alles moeten opzoeken voordat er een antwoord komt. Als de omgang met de psycholoog dan extra stress oplevert, kun je er voor sommigen beter e-health van maken. En de testen ook daarin uitvoeren. Lijkt me betrouwbaarder. Maar dan zie ik het ook weer voor me dat het beveiligen van client informatie ze niet interesseert. Ik heb daar geen verstand van, maar ik hoorde van iemand dat ze ook telefoongesprekken over anderen voerden waar andere clienten bij waren. En dat er GeFILMD werd en UITGEZONDEN op TV in flevoland in een PSYCHIATRISCHE INRICHTING in Flevoland. Maar het lijkt me dat dit soort informatie over clienten toch niemand van buiten iets interesseert of oplevert, tenzij mensen echt iets persoonlijk tegen je hebben. En als alles anoniem is, is het veel efficienter want je ziet in 1 oogopslag hoor ik bij deze diagnose want hebben andere mensen hetzelfde of niet. Zoals bij hoegekis.nl
ik denk dat deze paranoïde en slachtofferrol-achtige manier van kijken naar de gezondheidszorg nog wel eens onderdeel van je diagnose kan zijn.
pi_176383195
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 07:40 schreef zeer het volgende:

ik denk dat deze paranoïde en slachtofferrol-achtige manier van kijken naar de gezondheidszorg nog wel eens onderdeel van je diagnose kan zijn.
1. Ik benoem feiten
2. Ik heb officieel maar 1 diagnose, die later kwam te vervallen omdat ik TOEN "normaal" met de klachten kon leven en de diagnose is obsessief compulsieve stoornis, dat heeft hier inhoudelijk weinig mee te maken

[ Bericht 3% gewijzigd door geeninspiratie1235 op 09-01-2018 17:42:06 ]
❣ °º¤,¸🖤 ♡º💕♡💚,ø¤°º¤💛♡`°º¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')