abonnement Unibet Coolblue
  Moderator maandag 8 januari 2018 @ 15:33:29 #1
8781 crew  Frutsel
pi_176367221
quote:
Groningen getroffen door zwaarste aardbeving sinds 2012
In de provincie Groningen heeft maandagmiddag een beving met een magnitude van 3.4 plaatsgevonden. Het epicentrum lag bij Zeerijp, dat in gemeente Loppersum ligt.
In samenwerking met GIC
De beving vond rond 15.00 uur plaats, blijkt uit de eerste metingen van het KNMI.

De beving is op meerdere locaties in de provincie gevoeld, er komen onder andere meldingen uit de stad Groningen. Het is nog niet bekend of er schade is ontstaan als gevolg van de beving.

De aardbevingen worden veroorzaakt door de gaswinning in Groningen. Dit heeft in sommige gevallen schade aan de huizen als gevolg.

Een beving met een magnitude van 3.4 is uitzonderlijk hoog voor de provincie. In 2012 werd in Huizinge een aardbeving met een kracht van 3.6 gemeten, waarna honderden schademeldingen binnenkwamen.

Toename bevingen
De provincie kreeg in 2017 meer aardbevingen te verwerken dan het voorgaande jaar. Er waren achttien aardbevingen die een kracht hadden van 1,5 of hoger. Vorig jaar waren dat er dertien.

De zwaarste beving, op 27 mei in Slochteren, had een magnitude van 2,6.
  Moderator maandag 8 januari 2018 @ 15:34:49 #3
8781 crew  Frutsel
  Moderator maandag 8 januari 2018 @ 15:35:12 #4
8781 crew  Frutsel
pi_176367260
quote:
Aardbeving 3.4 in Zeerijp; twee na zwaarste ooit, op veel plekken gevoeld

Op vele plekken in provincie Groningen is rond drie uur maandagmiddag een aardbeving gevoeld. Volgens het KNMI gaat het om een aardbeving van 3.4 met als epicentrum Zeerijp.

Dat maakt het dit de twee na zwaarste beving in de provincie Groningen tot nu toe. De zwaarste beving vond plaats in 2012, dat was op 16 augustus in Huizinge. Die had een kracht van 3.6 op de Schaal van Richter. In augustus 2006 trof een aardbeving van 3.5 Westeremden.

Aanvankelijk gaf de automatische melding aan dat het epicentrum in 't Zandt lag. Dat is nu bijgesteld naar Zeerijp.

Zesde aardbeving in korte tijd
Het is de zesde aardbeving met als epicentrum Zeerijp in iets meer dan een maand tijd. Ook in december was het vijf keer raak:

- 1 december 12:33 uur: 1.7 in Zeerijp
- 1 december 22.05 uur: 1.3 in Zeerijp
- 22 december 20:40 uur: 1.7 in Zeerijp
- 22 december 21:06 uur: 0.4 in Zeerijp
- 30 december 00:15 uur: 1.4 in Zeerijp
- 8 januari 2018 - 15:00 uur: 3.4 in Zeerijp

Meldingen stromen binnen
De meldingen stromen binnen bij de redactie van RTV Noord en op Twitter. Ze komen onder andere uit Appingedam, Middelstum en ook flinke delen van de stad Groningen, zoals de stadswijken Paddepoel en Beijum. Ook bij de IKEA (Sontplein) en op de redactie van RTV Noord (Europapark) werd een beving gevoeld.
pi_176441947
pi_176430551
Onlangs is de provincie Groningen weer getrakteerd op een matige aardbeving met een kracht van 3,4 bij Zeerijp.
Ik schrijf matig omdat het niet te vergelijken is met de verwoestende werking van een aardbeving met kracht 8,0 of zwaarder maar is evengoed schadebrengend en verontrustend voor de bevolking.
De bevingen in Groningen worden veroorzaakt door het inzakken van de aardlagen als gevolg van het weglopen van aardgas.
Naar mijn mening kan in dit geval vrij gemakkelijk deze bevingen voorkomen worden.
Het gas bevindt zich op ongeveer 3 km diepte onder een druk van 300 bar.
De oplossing die ik voorstel is: laat tegelijk met het winnen van het gas water toe langs de randen van het gasveld en vul de ruimten in het gesteente op.
Een waterkolom van 3 km hoogte heeft ook een druk van 300 bar, en is dus in evenwicht met de druk van het gas.
Omdat het gewonnen gas expandeert naar iets meer dan 1 bar kan dus voor elke 300 m3 gewonnen gas 1 m3 water geinjecteerd worden.
Als dit proces onder gecontroleerde omstandigheden plaats vindt zullen de aardbevingen uitblijven.
pi_176545201
Het verbaast mij dat op mijn post over watersuppletie in gasvelden geen reactie komt.
Wel wordt er hier en daar gesproken over stikstofsuppletie maar dat het te duur wordt om voor elke m3 aardgas 1 m3 stikstofgas te maken, bovendien moet het stikstofgas op 300 bar gebracht worden.
Mijn argument is dat water niet samenpersbaar is en de kolomhoogte van het water zelf al voor 300 bar zorgt.
Ook dringt het water bij deze druk gemakkelijk in alle poriën door.
  dinsdag 16 januari 2018 @ 17:26:24 #7
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_176545991
Water is juist een manier om aardbevingen op te wekken, het activeert namelijk breuken die onder droge condities stabiel zijn.
pi_176591566
Het water moet juist voorkomen dat er actieve breuken ontstaan.
Daarom moet de watertoevoer in gelijke mate met de gasafname opgaan.
Wat men nu doet is vele malen erger, er wordt zoveel gas afgenomen dat de druk zakt en de aardlagen inzakken.
  donderdag 18 januari 2018 @ 17:21:50 #10
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_176592216
Het probleem is nou juist dat ook bij gelijkblijvende druk waterinjectie er voor kan zorgen dat de boel toch gaat schuiven. Die breuken zijn er al en de spanning hoogstwaarschijnlijk ook.
pi_176622754
Een reden te meer om bij beginnende exploitatie van een gasveld meteen met waterinjectie te beginnen, voor Groningen is dit dus al te laat.
  zondag 21 januari 2018 @ 17:27:58 #12
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_176657295
Nou nee. Die breuken zijn niet ontstaan door de gaswinning, die zaten er al.
pi_177037206
quote:
Opnieuw aardbeving bij Loppersum gemeten

In Loppersum (provincie Groningen) is donderdagmiddag opnieuw een aardbeving gemeten. Sinds de gaswinning in de regio afgelopen vrijdag stilgelegd, nadat hier op ​8 januari de zwaarste aardbeving in vijf jaar tijd plaatsvond, hebben drie bevingen plaatsgevonden.
Volgens het KNMI had de aardbeving van donderdag een magnitude van 2.0. De eerdere bevingen van dinsdag en woensdag waren betrekkelijk minder zwaar met magnitudes van 0.4 en 0.2.

Groningers doen op sociale media melding van een "harde klap en een trillend huis". Het is niet bekend of de aardbeving voor schade heeft gezorgd.

De Nederlandse Aardolie Maatschappij (NAM) heeft vrijdag uitvoering gegeven aan het verzoek van minister Eric Wiebes (Economische Zaken) om de gaskraan in Loppersum dicht te draaien. Dit was op advies van Staatstoezicht op de Mijnen (SodM), die van mening is dat de aardbeving van begin januari veroorzaakt kon zijn doordat bij vorst de gaskraan open wordt gedraaid in de regio.

Sinds 2015 wordt er al weinig gas meer gehaald uit de bodem van Loppersum, omdat er veel aardbevingen plaatsvonden. Alleen in 2016 ging het om een miljard kuub.

Maatregelen
De toezichthouder presenteerde vorige week een serie maatregelen aan de minister, die volgens hen nodig zijn na de aardbeving van vorige maand. Zo wil het SodM ook dat de gaswinning in zijn geheel wordt teruggebracht van 21,6 naar 12 miljard kuub per jaar.

Wiebes liet toen al weten dit advies op te volgen op de lange termijn. "We moeten naar 12 miljard kuub. Dat is bijna een halvering. Dat zal een enorme maatschappelijke opgave zijn", aldus de minister.

Aan het advies op de gaskraan in Loppersum dicht te draaien, kon sneller gehoor worden gegeven omdat dit volgens onderzoek van de Gasunie geen invloed heeft op de leveringszekerheid.
pi_177037302
Weer een vrachtwagen voorbij gereden :P

oke geen leuk grapje
  donderdag 8 februari 2018 @ 17:09:30 #15
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_177037350
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 januari 2018 16:45 schreef Schonedal het volgende:
Het verbaast mij dat op mijn post over watersuppletie in gasvelden geen reactie komt.

Omdat je in je eerste zin een nogal domme vergelijking maakt wellicht?
And so is the past
pi_177037626
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 januari 2018 16:45 schreef Schonedal het volgende:
Het verbaast mij dat op mijn post over watersuppletie in gasvelden geen reactie komt.
Wel wordt er hier en daar gesproken over stikstofsuppletie maar dat het te duur wordt om voor elke m3 aardgas 1 m3 stikstofgas te maken, bovendien moet het stikstofgas op 300 bar gebracht worden.
Mijn argument is dat water niet samenpersbaar is en de kolomhoogte van het water zelf al voor 300 bar zorgt.
Ook dringt het water bij deze druk gemakkelijk in alle poriën door.
De aardlagen boven de gaslaag zijn (grotendeels) verzegeld. Was dat niet zo geweest dan was het gas immers gewoon door de bodem omhoog weggelopen. Bij het boren naar gas worden deze lagen ook van elkaar gescheiden gehouden middels verzegeling met cement. Je krijgt dus nooit een kolomhoogte van 3 km tenzij je die lagen doelbewust kapot zou maken/doorbreken en dat gaat heel wat meer problemen opleveren.
There is no love sincerer than the love of food.
pi_177040893
Ik kom zelf niet uit Groningen en heb nog nooit een aardbeving gevoeld al begrijp ik prima wat hier gaande is. Een aardbeving van 2 tot 3 is een lichte aardbeving dat klopt zeker. Het probleem in Groningen is alleen niet het trillen van de grond maar de verzakking die het teweeg brengt.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')