abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_176366845
En zo komen we toch nog bij een deel 2. Inmiddels hebben we een datum voor de boekpresentatie voor The Silent Listener. The Life and Works of J.H.W. Eldermans: 7 april 2018 in het Museum of Witchcraft and Magic in Boscastle. De reden dat we het niet over drie weken doen is omdat het museum dicht is voor verbouwingen aan de collectie. Op 1 april opent het weer voor het nieuwe seizoen, met de boekpresentatie als één van de eerste events.

Het programma ziet er waarschijnlijk als volgt uit:

- Openingswoord door Jane Cox van Troy Books
- Openingswoord van ondergetekende
- Workshop: Sexual Magic of J.H.W. Eldermans
- Rondleiding langs de Richel-Eldermans collection
- Afsluiting

En als alles goed gaat starten de pre-orders ook eind deze maand, dus het begint spannend te worden...
pi_176371269
Dus in april kunnen we het boek over Eldermans bestellen! Succes met de verkoop ^O^
pi_176383729
Lijkt me wel een heel speciaal museum. :) Jammer dat het zo'n end van Londen weg is.
  dinsdag 9 januari 2018 @ 10:56:11 #4
450551 ChrisCarter
Ti Ta Toverland
pi_176383785
Doet me terugdenken aan Medieval Magic, wat een fantastische colleges waren dat. Ik volg dit met veel interesse.
pi_176409230
quote:
0s.gif Op maandag 8 januari 2018 18:30 schreef Lavenderr het volgende:
Dus in april kunnen we het boek over Eldermans bestellen! Succes met de verkoop ^O^
Waarschijnlijk eind deze maand dat de pre-orders gaan starten. Op 20 januari geef ik een lezing over Eldermans in Harderwijk, in De Kiekmure. Ik ga om 15.00 uur op.
pi_176409247
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2018 12:32 schreef Wilmar_Taal het volgende:

[..]

Waarschijnlijk eind deze maand dat de pre-orders gaan starten. Op 20 januari geef ik een lezing over Eldermans in Harderwijk, in De Kiekmure. Ik ga om 15.00 uur op.
Goed om te weten ^O^ .
pi_176409253
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 10:52 schreef iteejer het volgende:
Lijkt me wel een heel speciaal museum. :) Jammer dat het zo'n end van Londen weg is.
Het is een uurtje rijden van Exeter. Wij gaan via Bristol (ruim 200 euro goedkoper per vliegticket) en huren daar een auto, vanaf daar is het ongeveer twee en een half uur rijden. Reken niet op openbaar vervoer, want dat is echt ruk in Cornwall. Als we met trein en bus vanaf Bristol naar Boscastle zouden gaan, mochten we daar zestien uur voor uittrekken...
pi_176409369
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 10:56 schreef ChrisCarter het volgende:
Doet me terugdenken aan Medieval Magic, wat een fantastische colleges waren dat. Ik volg dit met veel interesse.
Grappig is dat Eldermans juist heel weinig in zijn manuscripten heeft staan over de occulte wetenschappen die in de Middeleeuwen zijn ontstaan, zoals de alchemie, kabbalah, astrologie maar daarentegen gefascineerd was door de toverijprocessen, die overigens pas in de renaissance begonnen en hun hoogtepunt kenden in de zeventiende eeuw. En veel van zijn werken slaan meer op de moderne interpretatie van magie, waarbij hij zelf ook wel het één en ander erbij verzon. Maar verwijzingen naar Crowley, OTO en Gardner zijn legio in zijn werken, en, wat merkwaardig is, ook naar Cecil Williamson, die in de jaren zeventig nog niet de grote populariteit genoot. Eldermans had wel enkele boeken op zijn leeslijst staan waarin Williamson al genoemd werd (Haining's "Anatomy of Witchcraft" en Smyth's "Modern Witchcraft"). Ik heb in Boscastle alleen geen enkel bewijs kunnen vinden van contact tussen Williamson en Eldermans, hoewel dat op bepaalde sites wel beweerd wordt. En het waren wat archiefdozen met correspondentie die van Williamson bewaard zijn gebleven. Helaas is er door zijn dochters ook zeer veel vernietigd. Ik sprak de voormalige eigenaar van het Museum of Witchcraft twee jaar geleden, en die had het over een "huge bonfire" in de tuin van Williamson, waar allerlei documenten in geflikkerd werden, waaronder de inhoud van een doos met MI6 stempel en het woord "Crowley" erop geschreven...
  Moderator woensdag 10 januari 2018 @ 12:45:14 #9
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_176409448
-O- jammer dat dat soort documenten vernietigd worden.... (als het allemaal waar is)
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  woensdag 10 januari 2018 @ 14:21:13 #10
450551 ChrisCarter
Ti Ta Toverland
pi_176411297
quote:
2s.gif Op woensdag 10 januari 2018 12:45 schreef Bosbeetle het volgende:
-O- jammer dat dat soort documenten vernietigd worden.... (als het allemaal waar is)
Bepaalde occulte boeken en werken zijn echt actief vernietigd. Heel frustrerend.
pi_176420272
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2018 12:40 schreef Wilmar_Taal het volgende:

[..]

Grappig is dat Eldermans juist heel weinig in zijn manuscripten heeft staan over de occulte wetenschappen die in de Middeleeuwen zijn ontstaan, zoals de alchemie, kabbalah, astrologie maar daarentegen gefascineerd was door de toverijprocessen, die overigens pas in de renaissance begonnen en hun hoogtepunt kenden in de zeventiende eeuw. En veel van zijn werken slaan meer op de moderne interpretatie van magie, waarbij hij zelf ook wel het één en ander erbij verzon. Maar verwijzingen naar Crowley, OTO en Gardner zijn legio in zijn werken, en, wat merkwaardig is, ook naar Cecil Williamson, die in de jaren zeventig nog niet de grote populariteit genoot. Eldermans had wel enkele boeken op zijn leeslijst staan waarin Williamson al genoemd werd (Haining's "Anatomy of Witchcraft" en Smyth's "Modern Witchcraft"). Ik heb in Boscastle alleen geen enkel bewijs kunnen vinden van contact tussen Williamson en Eldermans, hoewel dat op bepaalde sites wel beweerd wordt. En het waren wat archiefdozen met correspondentie die van Williamson bewaard zijn gebleven. Helaas is er door zijn dochters ook zeer veel vernietigd. Ik sprak de voormalige eigenaar van het Museum of Witchcraft twee jaar geleden, en die had het over een "huge bonfire" in de tuin van Williamson, waar allerlei documenten in geflikkerd werden, waaronder de inhoud van een doos met MI6 stempel en het woord "Crowley" erop geschreven...
Eeuwig zonde :{
pi_176587737
quote:
2s.gif Op woensdag 10 januari 2018 12:45 schreef Bosbeetle het volgende:
-O- jammer dat dat soort documenten vernietigd worden.... (als het allemaal waar is)
In het geval van Williamson hebben we een onafhankelijk ooggetuige die het verbranden van zijn papieren heeft waargenomen. In het geval van Eldermans zijn we overgeleverd aan de veronderstellingen van Bob Richel. Hij ging ervan uit dat bepaalde dozen met tekeningen vernietigd zijn, maar ik ben tegen een brief aangelopen van Eldermans' echtgenote waaruit blijkt dat het allemaal niet zo eenvoudig lag. Maar binnen de wereld van occulte wetenschappen is het vernietigen van je werk nadat je komt te overlijden helemaal niet zo vreemd. Sterker nog, binnen de wereld van de parapsychologie ook niet. Toen W.H.C. Tenhaeff overleed in 1980, kregen twee van zijn medewerkers opdracht om het volledige onderzoeksarchief van Tenhaeff door de shredder te gooien...
pi_176638940
:W
Gegroet.... oude bekenden.
  zaterdag 20 januari 2018 @ 20:05:19 #14
293036 DeMolay
Asmodeus & Me
pi_176639562
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2018 13:35 schreef Wilmar_Taal het volgende:
Toen W.H.C. Tenhaeff overleed in 1980, kregen twee van zijn medewerkers opdracht om het volledige onderzoeksarchief van Tenhaeff door de shredder te gooien...
hebben ze dat ook gedaan...
TTT [img]http://symboldictionary.net/library/graphics/symbols/tripletau.jpg[/img]
Δημοσθένης
http://www.youtube.com/watch?v=18FgnFVm5k0&fmt=37&hd=1&autoplay=1
pi_176642254
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2018 19:39 schreef Bluesdude het volgende:
:W
Gegroet.... oude bekenden.
Hallo Bluesdude. Fijn om je weer eens te zien posten. Lang geleden.
  zaterdag 20 januari 2018 @ 22:35:19 #16
293036 DeMolay
Asmodeus & Me
pi_176643568
Wilmar is er ooit nog communicatie tussen crowley en Eledermans/willimasons ?
TTT [img]http://symboldictionary.net/library/graphics/symbols/tripletau.jpg[/img]
Δημοσθένης
http://www.youtube.com/watch?v=18FgnFVm5k0&fmt=37&hd=1&autoplay=1
pi_176651219
Hans Schalkwijk :
http://www.inmemoriam.be/(...)lkwijk/#.WmR5rKjiY_U

Ik vond het altijd raar dat hij na doorkrijgen dat Montenberg een fantast was, hij toch bleef voortborduren op het idee van er was iets heel ergs gebeurd bij dat Ronde Huis.

Die journalist ( hoe heet hij ook al weer) wilde het archief van Schalkwijk gebruiken voor de koninklijke familie te stalken.
ik ben geen oranjefan, maar dat Schalkwijk zich daar niet voor wilde lenen, leek me wel logisch.
Was dat dezelfde journalist die een slipje kreeg van prinses Marguerite voor dna-onderzoek ?
Dit om aan te tonen dat Wilhelmina geen kind was van Koning Willem III?
Blijkbaar is er niks aangetoond met dat onderzoek, anders wisten we dat al.
Of 'de opruimers' van Beatrix grepen in ? ( nieuw complottheorie beginnen... _O- )

zwaaizwaai Lavender :W

[ Bericht 24% gewijzigd door Bluesdude op 21-01-2018 13:17:11 ]
  Moderator zondag 21 januari 2018 @ 18:39:31 #18
249559 crew  Lavenderr
pi_176658876
quote:
0s.gif Op zondag 21 januari 2018 12:32 schreef Bluesdude het volgende:
Hans Schalkwijk :
http://www.inmemoriam.be/(...)lkwijk/#.WmR5rKjiY_U

Ik vond het altijd raar dat hij na doorkrijgen dat Montenberg een fantast was, hij toch bleef voortborduren op het idee van er was iets heel ergs gebeurd bij dat Ronde Huis.

Die journalist ( hoe heet hij ook al weer) wilde het archief van Schalkwijk gebruiken voor de koninklijke familie te stalken.
ik ben geen oranjefan, maar dat Schalkwijk zich daar niet voor wilde lenen, leek me wel logisch.
Was dat dezelfde journalist die een slipje kreeg van prinses Marguerite voor dna-onderzoek ?
Dit om aan te tonen dat Wilhelmina geen kind was van Koning Willem III?
Blijkbaar is er niks aangetoond met dat onderzoek, anders wisten we dat al.
Of 'de opruimers' van Beatrix grepen in ? ( nieuw complottheorie beginnen... _O- )

zwaaizwaai Lavender :W
Vond een artikel uit augustus wat best leuk is om te lezen:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_176659006
quote:
0s.gif Op zondag 21 januari 2018 12:32 schreef Bluesdude het volgende:
Hans Schalkwijk :
http://www.inmemoriam.be/(...)lkwijk/#.WmR5rKjiY_U

Ik vond het altijd raar dat hij na doorkrijgen dat Montenberg een fantast was, hij toch bleef voortborduren op het idee van er was iets heel ergs gebeurd bij dat Ronde Huis.

Die journalist ( hoe heet hij ook al weer) wilde het archief van Schalkwijk gebruiken voor de koninklijke familie te stalken.
ik ben geen oranjefan, maar dat Schalkwijk zich daar niet voor wilde lenen, leek me wel logisch.
Was dat dezelfde journalist die een slipje kreeg van prinses Marguerite voor dna-onderzoek ?
Dit om aan te tonen dat Wilhelmina geen kind was van Koning Willem III?
Blijkbaar is er niks aangetoond met dat onderzoek, anders wisten we dat al.
Of 'de opruimers' van Beatrix grepen in ? ( nieuw complottheorie beginnen... _O- )

zwaaizwaai Lavender :W
Bièvre daar woonde hij, grappige is toen ik dit vanmiddag las dat ik me herinnerde dat we bijna een halve eeuw geleden daar in de buurt met vakantie waren gegaan. Meteen even google-streetwise ingeschakeld, kon het vakantiehuis niet meer vinden helaas. Hebben wel avonturen beleefd daar. Oudere broer die in een boom sprong omdat dolle stieren achter hem aan gingen, jongste broertje en neefje die de rode bessen aan het op peuzelen waren, wat de eigenaar niet leuk vond, enorme badminton-competitie gehouden, ik ging voor het eerst boodschappen doen gebruikmakend van de Franse taal. Vader en zwager die 14 dagen gecorveed hebben met zijn tweetjes en de dames van veel werk verlosten.

[ Bericht 5% gewijzigd door Ryan3 op 21-01-2018 18:57:56 ]
I´m back.
pi_176672119
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2018 19:39 schreef Bluesdude het volgende:
:W
Gegroet.... oude bekenden.
Gegroet Bluesdude! Alles goed met u?
pi_176672153
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2018 20:05 schreef DeMolay het volgende:

[..]

hebben ze dat ook gedaan...
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2018 20:05 schreef DeMolay het volgende:

[..]

hebben ze dat ook gedaan...
Ja, dat is bevestigd, sterker nog: door medewerkers van Tenhaeff zelf. Hij lag vlak daarvoor behoorlijk onder vuur van journalist Piet Hein Hoebens, die ontdekte dat Tenhaeff zijn onderzoeksresultaten vervalste om zodoende paranormale waarneming door Croiset als 'bewezen' te beschouwen.
pi_176672270
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2018 22:35 schreef DeMolay het volgende:
Wilmar is er ooit nog communicatie tussen crowley en Eledermans/willimasons ?
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2018 22:35 schreef DeMolay het volgende:
Wilmar is er ooit nog communicatie tussen crowley en Eledermans/willimasons ?
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2018 22:35 schreef DeMolay het volgende:
Wilmar is er ooit nog communicatie tussen crowley en Eledermans/willimasons ?
Van correspondentie tussen Crowley en Williamson weet ik niet, archief wat daarvan overgebleven zou moeten zijn is door de dochters van Williamson verbrandt, en ik weet niet of Crowley al zijn correspondentie netjes bewaarde. Wat er nog in het archief van het MWM ligt, zit niets van Crowley tussen. Ik weet wel dat er tussen Eldermans en Crowley geen correspondentie heeft plaatsgevonden. Ten eerste zou Eldermans er dan niet over opgehouden zijn in zijn eigen papieren (en daarvan heb ik echt alles gezien wat er nu bekend is), en verder is de kennis van Eldermans over Crowley vrij oppervlakkig. Crowley was overigens een regelmatige gast in de Atlantis Bookstore in Londen (gevestigd aan de Museumstreet, vlakbij het British Museum), en daar kwamen ook andere bekendheden uit de Britse occulte wereld, zoals Gerald Gardner, Dion Fortune EN Cecil Williamson. Tegen de tijd dat Williamson in die winkel kwam, zo rond het einde van de Tweede Wereldoorlog, zat Crowley al weg te kwijnen in Hastings, dus of hij Crowley daar heeft gezien, is lastig te zeggen.
pi_176672289
quote:
0s.gif Op zondag 21 januari 2018 18:39 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Vond een artikel uit augustus wat best leuk is om te lezen:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Tja, een uur voor geïnterviewd aan de telefoon en dan wordt slechts twee zinnetjes gebruikt en ik word ook nog eens voor kenner van Veluwse sagen uitgemaakt...
pi_176672332
quote:
0s.gif Op zondag 21 januari 2018 12:32 schreef Bluesdude het volgende:
Hans Schalkwijk :
http://www.inmemoriam.be/(...)lkwijk/#.WmR5rKjiY_U

Ik vond het altijd raar dat hij na doorkrijgen dat Montenberg een fantast was, hij toch bleef voortborduren op het idee van er was iets heel ergs gebeurd bij dat Ronde Huis.

Die journalist ( hoe heet hij ook al weer) wilde het archief van Schalkwijk gebruiken voor de koninklijke familie te stalken.
ik ben geen oranjefan, maar dat Schalkwijk zich daar niet voor wilde lenen, leek me wel logisch.
Was dat dezelfde journalist die een slipje kreeg van prinses Marguerite voor dna-onderzoek ?
Dit om aan te tonen dat Wilhelmina geen kind was van Koning Willem III?
Blijkbaar is er niks aangetoond met dat onderzoek, anders wisten we dat al.
Of 'de opruimers' van Beatrix grepen in ? ( nieuw complottheorie beginnen... _O- )

zwaaizwaai Lavender :W
quote:
0s.gif Op zondag 21 januari 2018 12:32 schreef Bluesdude het volgende:
Hans Schalkwijk :
http://www.inmemoriam.be/(...)lkwijk/#.WmR5rKjiY_U

Ik vond het altijd raar dat hij na doorkrijgen dat Montenberg een fantast was, hij toch bleef voortborduren op het idee van er was iets heel ergs gebeurd bij dat Ronde Huis.

Die journalist ( hoe heet hij ook al weer) wilde het archief van Schalkwijk gebruiken voor de koninklijke familie te stalken.
ik ben geen oranjefan, maar dat Schalkwijk zich daar niet voor wilde lenen, leek me wel logisch.
Was dat dezelfde journalist die een slipje kreeg van prinses Marguerite voor dna-onderzoek ?
Dit om aan te tonen dat Wilhelmina geen kind was van Koning Willem III?
Blijkbaar is er niks aangetoond met dat onderzoek, anders wisten we dat al.
Of 'de opruimers' van Beatrix grepen in ? ( nieuw complottheorie beginnen... _O- )

zwaaizwaai Lavender :W
quote:
0s.gif Op zondag 21 januari 2018 12:32 schreef Bluesdude het volgende:
Hans Schalkwijk :
http://www.inmemoriam.be/(...)lkwijk/#.WmR5rKjiY_U

Ik vond het altijd raar dat hij na doorkrijgen dat Montenberg een fantast was, hij toch bleef voortborduren op het idee van er was iets heel ergs gebeurd bij dat Ronde Huis.

Die journalist ( hoe heet hij ook al weer) wilde het archief van Schalkwijk gebruiken voor de koninklijke familie te stalken.
ik ben geen oranjefan, maar dat Schalkwijk zich daar niet voor wilde lenen, leek me wel logisch.
Was dat dezelfde journalist die een slipje kreeg van prinses Marguerite voor dna-onderzoek ?
Dit om aan te tonen dat Wilhelmina geen kind was van Koning Willem III?
Blijkbaar is er niks aangetoond met dat onderzoek, anders wisten we dat al.
Of 'de opruimers' van Beatrix grepen in ? ( nieuw complottheorie beginnen... _O- )

zwaaizwaai Lavender :W
quote:
0s.gif Op zondag 21 januari 2018 12:32 schreef Bluesdude het volgende:
Hans Schalkwijk :
http://www.inmemoriam.be/(...)lkwijk/#.WmR5rKjiY_U

Ik vond het altijd raar dat hij na doorkrijgen dat Montenberg een fantast was, hij toch bleef voortborduren op het idee van er was iets heel ergs gebeurd bij dat Ronde Huis.

Die journalist ( hoe heet hij ook al weer) wilde het archief van Schalkwijk gebruiken voor de koninklijke familie te stalken.
ik ben geen oranjefan, maar dat Schalkwijk zich daar niet voor wilde lenen, leek me wel logisch.
Was dat dezelfde journalist die een slipje kreeg van prinses Marguerite voor dna-onderzoek ?
Dit om aan te tonen dat Wilhelmina geen kind was van Koning Willem III?
Blijkbaar is er niks aangetoond met dat onderzoek, anders wisten we dat al.
Of 'de opruimers' van Beatrix grepen in ? ( nieuw complottheorie beginnen... _O- )

zwaaizwaai Lavender :W
Ton Biesemaat. Die is inmiddels helemaal genezen van het Ronde Huis en noemde Schalkwijk een prutser die zijn getuigen heeft verzonnen.
pi_176675089
Hé allemaal, ik zie weer heel wat oude bekenden, terug van weg geweest.
Ben benieuwd waar dit nieuwe "Ronde Huis" topic nu weer heen zal gaan.
Het wordt vast niet zo lang als de vorige!
Het puntje van een pen, is het felste wapen dat ik ken.
Jacob Cats (1577-1660).
Want wie schrijft, die blijft !
pi_176675126
https://www.flickr.com/photos/60087442@N07/albums

Even een link naar wat foto's uit de oude doos!
Het puntje van een pen, is het felste wapen dat ik ken.
Jacob Cats (1577-1660).
Want wie schrijft, die blijft !
pi_176675269
quote:
10s.gif Op maandag 22 januari 2018 15:39 schreef Toppie_ het volgende:
https://www.flickr.com/photos/60087442@N07/albums

Even een link naar wat foto's uit de oude doos!
Leuk, die foto's!
pi_176675688
Joehoe daar zijn we weer, dat is lang geleden dat ik sommige heb gesproken. Hoe is jullie visie op het verhaal nu ? Aangezien er meerderen boeken zijn uitgekomen, verschillende personen in het verhaal zijn onder de loep genomen. Mensen zijn in contact gekomen met bepaalde getuigen of familie van, gaan we de waarheid nu echt boven water krijgen ?

[ Bericht 0% gewijzigd door RHSEARCHER op 22-01-2018 17:00:58 ]
pi_176676831
quote:
10s.gif Op maandag 22 januari 2018 16:11 schreef RHSEARCHER het volgende:
Joehoe daar zijn we weer
idem
Ockhams scheermes: Wanneer er verschillende hypotheses zijn die een verschijnsel in gelijke mate kunnen verklaren, wordt vanuit dit principe aangeraden om die hypothese te kiezen welke de minste aannames bevat en de minste entiteiten veronderstelt.
  maandag 22 januari 2018 @ 17:28:04 #30
382373 Zonnestraal10
Ooh Weet Nie,,!!
pi_176677122
Hi guys, ik lees even mee 😉 en Wilmar als je boek uit is bestel ik hem 👍
pi_176685055
Fijn om al die oude discussieerders weer terug te zien ;)
pi_176689426
En nu maar hopen dat het gezellig kan blijven. Intussen beginnen er steeds meer puzzelstukjes op hun plaats te vallen.

Maar wie van jullie heeft het boek van Bodhi Vartman over het Ronde Huis in de kast staan?

En zo ja, wat zijn jullie ideeën over dit boek?
pi_176716886
Zal ik maar beginnen dan? Ik begin even met de minpunten:
1. Het vele materiaal dat ook online te vinden is, had wat mij betreft niet in het boek gehoeven.
2. De beweringen over de esoterische interesse van de familie Van Vloten is niet te staven. Daarnaast blijkt uit het boek "De Gezusters Van Vloten" dat niet de hele familie zich dat gedachtengoed eigen had gemaakt.
3. De paranormale waarnemingen vertonen geen enkele rode lijn.
4. Een aantal teksten zijn zonder toestemming van de rechthebbenden overgenomen.

Pluspunt:

Het geeft weer eens een andere kijk op het Ronde Huisverhaal. Persoonlijk vind ik het wel een vermakelijk boek, maar ik schaar het niet onder 'waarheidsvinding'. Misschien is dat ook wel mijn persoonlijk scepticisme dat mij daarvan doet afzien.
pi_176733477
Ach Niburu. Laat ik er maar het zwijgen toe doen. Dat is toch wel zo'n misleid clubje mensen die beweren 'open minded' te zijn, maar dan alleen voor die informatie die hun eigen wereldbeeld bevestigd. Als je ze wijst op grove onjuistheden in de artikelen van Evert Jan Poorterman, word je gewoon genegeerd. Ieder zijn eigen waarheid, prima, maar de ene waarheid is juister dan de andere...
pi_176733482
En toch niet gezwegen... Jammer weer :-P
pi_176834122
Lezing was redelijk druk bezocht op 20 januari, iets wat ik niet echt had verwacht omdat je als 'wetenschapper' tussen de spirituele mensen terecht komt, en daarin is toch een klein verschil van opvatting te bespeuren. Ik heb de lezing dan ook wat aangepast aan het publiek, en wat meer over de magie van Eldermans verteld en daarna de oversteek gemaakt naar het Ronde Huis, wat het thema van de beurs was. Daarin heb ik uit de documenten van Eldermans enige voorbeelden laten zien waaruit de Werkgroep heeft geconcludeerd dat Eldermans in de jaren twintig al onderzoek heeft gedaan naar het RH en daar enige conclusies aan verbonden. Volgens In_Between was het een onderhoudende lezing...
  zondag 4 februari 2018 @ 11:28:20 #38
415161 in-between
ik ben wel dom maar niet slim
pi_176944310
🖒
"God is dood"...Nietzsche ---------"Nietzsche is dood"...God
pi_176966252
Jeez, ik moest mijn leesbril opzetten om dat duimpje te kunnen zien...
pi_177032003
Een interessante kijk op Cornwall, inclusief het Museum of Witchcraft and Magic (let op, de Richel-Eldermans collectie komt voorbij!) en een interview met Gemma Gary, één van de initiatiefneemsters achter Troy Books. https://vimeo.com/238722188
pi_177178720
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2018 12:23 schreef Wilmar_Taal het volgende:
Een interessante kijk op Cornwall, inclusief het Museum of Witchcraft and Magic (let op, de Richel-Eldermans collectie komt voorbij!) en een interview met Gemma Gary, één van de initiatiefneemsters achter Troy Books. https://vimeo.com/238722188
Leuk om te zien, dank.
pi_177198873
De geïnterviewde conservator ken ik ook persoonlijk, Peter Hewitt, een fantastische bron van kennis met betrekking tot de Britse "witchcraft" beweging en een geweldige hulp tijdens mijn onderzoek daar (hele dozen vol met correspondentie van Gerald Gardner, Cecil Williamson en Alex Sanders kwamen door zijn inzet tevoorschijn).

Als alles goed gaat (en dat gaat het niet, maar goed, het eindresultaat telt en dat ziet er fantastisch uit) wordt volgende week de voorverkoop gestart van The Silent Listener. Overigens heeft mijn kaboutertrilogie ook een thuis gevonden bij Troy Books (ze gaan nu door naar de redactie) en hoop ik mijn boek over Bob Richel en het vervolg op The Silent Listener (met alleen werken van Eldermans) ook bij Troy onder te brengen. Als je de boeken ziet, weet je waarom.
pi_177198947
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2018 11:29 schreef Wilmar_Taal het volgende:
De geïnterviewde conservator ken ik ook persoonlijk, Peter Hewitt, een fantastische bron van kennis met betrekking tot de Britse "witchcraft" beweging en een geweldige hulp tijdens mijn onderzoek daar (hele dozen vol met correspondentie van Gerald Gardner, Cecil Williamson en Alex Sanders kwamen door zijn inzet tevoorschijn).

Als alles goed gaat (en dat gaat het niet, maar goed, het eindresultaat telt en dat ziet er fantastisch uit) wordt volgende week de voorverkoop gestart van The Silent Listener. Overigens heeft mijn kaboutertrilogie ook een thuis gevonden bij Troy Books (ze gaan nu door naar de redactie) en hoop ik mijn boek over Bob Richel en het vervolg op The Silent Listener (met alleen werken van Eldermans) ook bij Troy onder te brengen. Als je de boeken ziet, weet je waarom.
Zeer benieuwd naar het eindresultaat en grote bewondering voor het vele werk dat je verricht hebt. Komen er straks nog drie boeken bij in de boekenkast ^O^
pi_177226068
De kaboutertrilogie bestaat uit drie delen, dus je moet ruimte maken voor vijf :-D

Gisteravond het eerste deel van de printing proofs binnen gekregen (het tweede deel schijnt nogal wat problemen op te leveren in verband met het vele beeldmateriaal: jullie krijgen in elk geval iets te zien van Eldermans! Ook uit collecties die privé zijn! Maar om ervoor te zorgen dat er niet teveel witruimte ontstaat in het boek, moet het even goed gepast en gemeten worden. Ik ga alvast aan de slag met zijn biografie, die inmiddels ook ruim 155 bladzijden telt (en dan hebben we het grootste deel van het boek nog niet gehad!!!), het is enkel een spelling- en grammaticacheck, er wordt niets meer aan het boek veranderd.

Maar dat graven in die correspondentie van Gardner, Williamson en Sanders was geweldig om te doen. Hele vreemde brieven zaten daar soms tussen. Helaas hebben ze geen archiefmateriaal liggen van Crowley, dat had het feest compleet gemaakt. Ik heb in Zwitserland wel een exemplaar van "Olla" van Crowley in mijn handen gehad dat door hemzelf gesigneerd was. Ook best een bijzonder moment, dat je iets in je handen houdt wat door een dergelijk berucht figuur ook vastgehouden is... Dat zijn vaak de momenten in de geschiedkunde dat je het dichtst bij iemand kunt komen.
pi_177236487
Ik ga ruimte vrijmaken naast 'Wie Nunspeet zegt, zegt van Vloten'.
pi_177455354
'The Silent Listener. The Life and Works of J.H.W. Eldermans' is nu verkrijgbaar als pre-order. De hardcover en special edition dan, de paperback volgt nog, maar zal waarschijnlijk rond de presentatie (7 april) ook verkrijgbaar zijn. Voor meer informatie ga naar http://www.troybooks.co.uk/the-silent-listener.html

De special edition schijnt al erg hard te gaan. Nooit geweten dat die Britten zo graag boeken verzamelen. Er is zelfs al iemand die klaagde dat er geen fine edition van uitkwam. Ik vind het voorlopig wel even goed zo :-) Ben allang blij dat ik het over een week of drie in mijn handen heb.
pi_177662124
Ook ik ben geinteresseerd, het ziet er naar uit dat het thema Ronde Huis weer leeft in de media... Wil er binnenkort eens gaan kijken!
  Moderator woensdag 7 maart 2018 @ 14:43:13 #48
249559 crew  Lavenderr
pi_177662738
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2018 14:08 schreef oozo het volgende:
Ook ik ben geinteresseerd, het ziet er naar uit dat het thema Ronde Huis weer leeft in de media... Wil er binnenkort eens gaan kijken!
Moet je zeker doen. Voorjaar binnenkort en het is daar zo mooi.
pi_177679866
Zo rond mei gaan de rodo's in bloei, en dan is het één grote kleurenzee daar. En misschien heb ik binnenkort een nieuwtje aangaande mijn eerste boek Wie Nunspeet zegt, zegt Van Vloten...
  donderdag 8 maart 2018 @ 12:11:52 #50
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_177682717
Voor de liefhebbers: in het maart nummer van Paravisie (van 2018) staat een artikel over Het Ronde Huis, geschreven door Bodhi Vartman.

Er staat niet veel nieuws in, het is meer een herhaling van wat er eerder is gepubliceerd over allerhande gruwelijkheden.

[ Bericht 33% gewijzigd door Lunatiek op 08-03-2018 12:38:37 ]
  donderdag 8 maart 2018 @ 16:49:03 #51
415161 in-between
ik ben wel dom maar niet slim
pi_177688058
De zoekgeraakte mappen van de werkgroep die ze begin jaren 80 aan een aantal journalisten hadden gegeven zijn nu in te zien op FB pagina Het Ronde Huis. Tevens een brief van Montenberg waaruit blijkt dat hem de ponytram is aangeboden door mevr. Simon Thomas ipv dat Montenberg zelf naar de tram is gaan zoeken zoals de werkgroep beweert.
"God is dood"...Nietzsche ---------"Nietzsche is dood"...God
  Moderator donderdag 8 maart 2018 @ 20:35:37 #52
249559 crew  Lavenderr
pi_177692657
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2018 16:49 schreef in-between het volgende:
De zoekgeraakte mappen van de werkgroep die ze begin jaren 80 aan een aantal journalisten hadden gegeven zijn nu in te zien op FB pagina Het Ronde Huis. Tevens een brief van Montenberg waaruit blijkt dat hem de ponytram is aangeboden door mevr. Simon Thomas ipv dat Montenberg zelf naar de tram is gaan zoeken zoals de werkgroep beweert.
Ah, bedankt in-between ^O^
pi_177692957
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2018 12:11 schreef Lunatiek het volgende:
Voor de liefhebbers: in het maart nummer van Paravisie (van 2018) staat een artikel over Het Ronde Huis, geschreven door Bodhi Vartman.

Er staat niet veel nieuws in, het is meer een herhaling van wat er eerder is gepubliceerd over allerhande gruwelijkheden.
Welke gruwelijkheden?
Wat paranormale figuren denken "te zien" ?
  donderdag 8 maart 2018 @ 23:04:26 #54
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_177696741
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2018 20:50 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Welke gruwelijkheden?
Wat paranormale figuren denken "te zien" ?
Ja, de paragnost in het artikel "zag" kindermisbruik door hooggeplaatste figuren. De kinderen zouden op het terrein zijn begraven. Weeskinderen, vluchtelingkinderen, ook een Indische prinses. De oorzaak is dat daar de aardstralen niet optimaal lopen. Zijn aanbeveling was om minder op het huis te focussen en meer op het terrein er omheen, zodat die kinderlijkjes gevonden kunnen worden "zodat hun geest niet meer hoeft rond te dolen".

Dit wordt al járen vertelt en is de motor van de mythe. Voor zover ik weet is dat terrein (niet alleen de directe omgeving van het huis, maar ook elders zoals de Mythstee en de vijver) al vele malen overhoop gehaald om iets van bewijs te kunnen vinden, maar is er nooit iets gevonden dat de mythe ondersteunde.
pi_177696888
quote:
1s.gif Op donderdag 8 maart 2018 23:04 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Ja, de paragnost in het artikel "zag" kindermisbruik door hooggeplaatste figuren. De kinderen zouden op het terrein zijn begraven. Weeskinderen, vluchtelingkinderen, ook een Indische prinses.
Dat heet spoken zien.
  donderdag 8 maart 2018 @ 23:21:08 #56
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_177697101
quote:
Ja. ParaVisie hè? Dat past meer in TRU.

[ Bericht 0% gewijzigd door Lunatiek op 09-03-2018 15:37:52 ]
pi_177702698
Zoekgeraakte mappen?
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2018 16:49 schreef in-between het volgende:
De zoekgeraakte mappen van de werkgroep die ze begin jaren 80 aan een aantal journalisten hadden gegeven zijn nu in te zien op FB pagina Het Ronde Huis. Tevens een brief van Montenberg waaruit blijkt dat hem de ponytram is aangeboden door mevr. Simon Thomas ipv dat Montenberg zelf naar de tram is gaan zoeken zoals de werkgroep beweert.
https://www.yumpu.com/nl/embed/view/ZoebUXsmEGNlWgh0
  Moderator zaterdag 10 maart 2018 @ 13:14:03 #58
249559 crew  Lavenderr
pi_177722061
quote:
Wow, dat is leuk ^O^
pi_177761695
Dat is door de nieuwe beheerder van de FB-groep online gezet. Het is ietwat teleurstellend als je verwacht dat er geheel onthullende zaken in staan. Het is wel leuk vergelijken met het boek van de Werkgroep, want ineens blijken bepaalde getuigenverklaringen van een anonieme arbeider bij een zekere paragnost vandaan te komen. Of dat een anonieme mevrouw uit Nunspeet ineens een niet zo anonieme mevrouw uit Joppe blijkt te zijn...
pi_177761743
quote:
1s.gif Op donderdag 8 maart 2018 23:04 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Ja, de paragnost in het artikel "zag" kindermisbruik door hooggeplaatste figuren. De kinderen zouden op het terrein zijn begraven. Weeskinderen, vluchtelingkinderen, ook een Indische prinses. De oorzaak is dat daar de aardstralen niet optimaal lopen. Zijn aanbeveling was om minder op het huis te focussen en meer op het terrein er omheen, zodat die kinderlijkjes gevonden kunnen worden "zodat hun geest niet meer hoeft rond te dolen".

Dit wordt al járen vertelt en is de motor van de mythe. Voor zover ik weet is dat terrein (niet alleen de directe omgeving van het huis, maar ook elders zoals de Mythstee en de vijver) al vele malen overhoop gehaald om iets van bewijs te kunnen vinden, maar is er nooit iets gevonden dat de mythe ondersteunde.
Het geeft weer hoe dun het verhaal is. Overigens heeft Bodhi ook een boek geschreven over het Ronde Huis (Het Ronde Huis van een andere zijde gezien), heel verwarrend boek om te lezen, maar de uitspraak van kinderlijkjes op het grasveld is niet van Bodhi, maar van één van die paragnosten met wie hij gewandeld heeft. Overigens: als je ALLE paranormale lezingen op een rijtje zet, zit er niet echt een lijn in. Maar ja, dat viel te verwachten natuurlijk...
pi_177791224
Nog wat nieuws over de presentatie van The Silent Listener. The Life and Works of J.H.W. Eldermans: presentatie is op 7 april 2018 in het Museum of Witchcraft and Magic in Boscastle om 19.30 uur. We zijn voornemens dit live te streamen op Facebook: www.facebook.com/JHWE2017. Mochten er mensen zijn die de barre tocht naar Cornwall willen ondernemen: zoek even contact met Troy Books of met het Museum of Witchcraft and Magic, omdat er een maximum aantal deelnemers is. Niet dat je voor de deur staat en je komt er niet meer in...

Persoonlijk zou ik gewoon de live feed kijken op FB, maar goed...

De boeken zullen tijdens de presentatie te koop zijn.
pi_177952969
In Straatnieuws Den Haag/Rotterdam stond vorige maand een artikel over J.H.W. Eldermans. Dit kun je op de volgende link lezen: www.haagsstraatnieuws.nl/(...)aatnieuws2018_03.pdf
pi_177953120
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 maart 2018 11:34 schreef Wilmar_Taal het volgende:
In Straatnieuws Den Haag/Rotterdam stond vorige maand een artikel over J.H.W. Eldermans. Dit kun je op de volgende link lezen: www.haagsstraatnieuws.nl/(...)aatnieuws2018_03.pdf
Jij een idee waarom hij vlak voor zijn dood zijn hele levenswerk wilde vernietigen dan?
I´m back.
  dinsdag 20 maart 2018 @ 11:48:02 #64
293036 DeMolay
Asmodeus & Me
pi_177953309
De link naar Crowleys "sex and Magic" ongedaan maken ?
TTT [img]http://symboldictionary.net/library/graphics/symbols/tripletau.jpg[/img]
Δημοσθένης
http://www.youtube.com/watch?v=18FgnFVm5k0&fmt=37&hd=1&autoplay=1
pi_177955359
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 maart 2018 11:40 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Jij een idee waarom hij vlak voor zijn dood zijn hele levenswerk wilde vernietigen dan?
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 maart 2018 11:40 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Jij een idee waarom hij vlak voor zijn dood zijn hele levenswerk wilde vernietigen dan?
Daar zijn verschillende ideeën over. Ten eerste is niet zijn hele levenswerk vernietigd, want er zijn delen teruggevonden in museum-, bibliotheek- en privé-collecties. Er moesten bepaalde gedeelten worden vernietigd. Dan zijn inderdaad 'ooggetuigen' ineens van belang. Zo verklaarde een oud-buurjongen van Eldermans (inmiddels een man van tachtig) dat hij hem een tekening zag maken van twee SS'ers die een vrouw misbruikten. Dat dit soort expliciete taferelen in de shredder zijn beland, lijkt mij logisch. Ook zijn schoonzoon had het over een doos getiteld 'Psychopathia Sexualis'. Dat bleek dus naar een boek van R. von Kraft-Ebing te zijn, en dat boek handelt over zeer nauwkeurig beschreven afwijkingen van het normale seksuele gedrag. Niet alleen sadomasochisme of het in die tijd nog als tegennatuurlijk beschouwde homoseksualiteit, maar ook onderwerpen die zelfs nu nog gevoelig liggen, zoals pedasterie, pedofilie en necrofilie. Mocht dit boek de inspiratiebron voor die tekeningen zijn geweest, dan begrijp ik HEEL GOED dat het in de shredder is gegaan. Maar dat blijft de vraag: wat voor type tekeningen waren dat dan?

Met betrekking tot het Ronde Huis zijn we zijn 'gegevens' kwijt die hij van Johan Montenberg heeft gekregen. Maar gezien de aanwijzingen dat de Zwitserse collectie ooit in bezit is geweest van de Werkgroep Het Ronde Huis, zou het zomaar kunnen dat de briefwisseling tussen Eldermans en Montenberg ook bij hun is beland. En dat is jammer, want ik ben best benieuwd waar de heren over correspondeerden... Dat Eldermans de man verward vond, is voor ons geen geheim meer. Ik vermoed zelfs dat Eldermans de Werkgroep een verhaal heeft zitten voeren en dat ze daar met open ogen in zijn getrapt...
pi_177957620
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 maart 2018 13:17 schreef Wilmar_Taal het volgende:

[..]

[..]

Daar zijn verschillende ideeën over. Ten eerste is niet zijn hele levenswerk vernietigd, want er zijn delen teruggevonden in museum-, bibliotheek- en privé-collecties. Er moesten bepaalde gedeelten worden vernietigd. Dan zijn inderdaad 'ooggetuigen' ineens van belang. Zo verklaarde een oud-buurjongen van Eldermans (inmiddels een man van tachtig) dat hij hem een tekening zag maken van twee SS'ers die een vrouw misbruikten. Dat dit soort expliciete taferelen in de shredder zijn beland, lijkt mij logisch. Ook zijn schoonzoon had het over een doos getiteld 'Psychopathia Sexualis'. Dat bleek dus naar een boek van R. von Kraft-Ebing te zijn, en dat boek handelt over zeer nauwkeurig beschreven afwijkingen van het normale seksuele gedrag. Niet alleen sadomasochisme of het in die tijd nog als tegennatuurlijk beschouwde homoseksualiteit, maar ook onderwerpen die zelfs nu nog gevoelig liggen, zoals pedasterie, pedofilie en necrofilie. Mocht dit boek de inspiratiebron voor die tekeningen zijn geweest, dan begrijp ik HEEL GOED dat het in de shredder is gegaan. Maar dat blijft de vraag: wat voor type tekeningen waren dat dan?
Dus hij voelde zijn einde naderen en wilde niet dat al te scabreuze c.q. compromitterende prenten bekend werden bij zijn nageslacht? Overigens overleed hij 1985, zo ontzettend bekrompen was men tóen toch niet meer, althans volgens mij niet. Is er reden om te veronderstellen dat hij een liefhebber was van seksuele perversie btw, behalve evt. tekeningen? Was hij een homoseksueel?
En er wordt btw geschat dat 30 tot 70% vershedderd is?
Maar geen mysterie in de trant van: de autoriteiten of wie of wat dan ook mogen bepaalde papieren van mij niet inzien dus?
quote:
Met betrekking tot het Ronde Huis zijn we zijn 'gegevens' kwijt die hij van Johan Montenberg heeft gekregen. Maar gezien de aanwijzingen dat de Zwitserse collectie ooit in bezit is geweest van de Werkgroep Het Ronde Huis, zou het zomaar kunnen dat de briefwisseling tussen Eldermans en Montenberg ook bij hun is beland. En dat is jammer, want ik ben best benieuwd waar de heren over correspondeerden... Dat Eldermans de man verward vond, is voor ons geen geheim meer. Ik vermoed zelfs dat Eldermans de Werkgroep een verhaal heeft zitten voeren en dat ze daar met open ogen in zijn getrapt...
Werkgroep heeft hem nog geïnterviewd dus? Ik weet niet meer precies hoe lang de werkgroep bezig was, wel heel lang staat me bij, maar dus ook al voor 1985?
Zou wel een bak zijn als een deel van al die boude verhalen waarmee het verhaal over Van Vloten begon idd te herleiden is op de fabulaties van Eldermans.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ryan3 op 20-03-2018 15:20:30 ]
I´m back.
pi_177959750
Oh, je wil niet weten wat voor tekeningen hij nog heeft nagelaten met betrekking tot sadomasochisme. Sterker nog, ik heb zelfs pornografische zwart-wit foto's in zijn collectie gevonden die voor ons mannen er nogal pijnlijk uitzagen. Homoseksueel was hij geenszins: hij hield er nog een paar vriendinnetjes op na. Die 30 tot 70% is nog gebaseerd op wat Tessel Bauduin dacht dat er vernietigd was. Intussen is dat beeld behoorlijk bijgesteld. Ik ga ervan uit dat het inderdaad rond de 30% is, en dan alleen het echt 'belastende' materiaal. Er is ook een vermoeden dat veel van zijn collectie dat vernietigd had moeten worden, uiteindelijk niet is vernietigd. Daardoor konden bepaalde collecties mbt sadomasochisme het overleven.

Werkgroep heeft hem in oktober 1983 thuis gesproken. Volgens de Werkgroep in Voorburg, maar hij woonde in Bezuidenhout. En zo maakte de heer Schalkwijk wel meer foutjes in twee paragrafen (om precies te zijn dertig) over het leven van Eldermans. De allergrootste bak is toch wel dat hij betrokken zou zijn bij de politieke instructie van prinses Beatrix. Dat zou in 1956 plaatsgevonden moeten hebben. Hij werkte toen aantoonbaar als reclasseringsambtenaar voor de Haagse reclasseringsraad. Niet bepaald het niveau waarin je invloed kunt uitoefenen op een toekomstig staatshoofd.
  dinsdag 20 maart 2018 @ 20:45:55 #68
293036 DeMolay
Asmodeus & Me
pi_177967043
Wilmar je zij Enschede geboren...weet je ook het adres wijk ?
TTT [img]http://symboldictionary.net/library/graphics/symbols/tripletau.jpg[/img]
Δημοσθένης
http://www.youtube.com/watch?v=18FgnFVm5k0&fmt=37&hd=1&autoplay=1
pi_177977415
Even niet uit mijn hoofd. Ik moet dat even opzoeken. Erg lang hebben ze er niet gewoond, volgens mij vanaf november 1903 tot om en nabij maart 1905.
pi_178165558
Sorry, ik heb het nog steeds niet opgezocht!
pi_178300585
Vandaag is de paperback uitgekomen, en morgen verschijnt de hardcover. Deze zijn dan vrijdag per direct verkrijgbaar via Troy Books: www.troybooks.co.uk/the-silent-listener.html.

Vrijdag hou ik ze zelf in mijn handen...
  Moderator woensdag 4 april 2018 @ 13:48:59 #72
249559 crew  Lavenderr
pi_178300841
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2018 13:36 schreef Wilmar_Taal het volgende:
Vandaag is de paperback uitgekomen, en morgen verschijnt de hardcover. Deze zijn dan vrijdag per direct verkrijgbaar via Troy Books: www.troybooks.co.uk/the-silent-listener.html.

Vrijdag hou ik ze zelf in mijn handen...
Dat zal een mooi moment voor je worden.
Geniet er van.
pi_178319056
Ik heb er al foto's van gezien, maar dat is toch niet hetzelfde. Vandaag of morgen de hardcover, en dan zijn we in ieder geval voorzien van boeken aanstaande zaterdag.

Mocht je het willen volgen, we zenden het live uit via Facebook op www.facebook.com/wilmarbjtaal. Het begint om 20.30 uur Nederlandse tijd.
  Moderator vrijdag 6 april 2018 @ 18:16:48 #74
249559 crew  Lavenderr
pi_178351271
quote:
0s.gif Op donderdag 5 april 2018 10:14 schreef Wilmar_Taal het volgende:
Ik heb er al foto's van gezien, maar dat is toch niet hetzelfde. Vandaag of morgen de hardcover, en dan zijn we in ieder geval voorzien van boeken aanstaande zaterdag.

Mocht je het willen volgen, we zenden het live uit via Facebook op www.facebook.com/wilmarbjtaal. Het begint om 20.30 uur Nederlandse tijd.
Fijne avond gewenst Wilmar :)
pi_178351728
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2018 13:36 schreef Wilmar_Taal het volgende:
Vandaag is de paperback uitgekomen, en morgen verschijnt de hardcover. Deze zijn dan vrijdag per direct verkrijgbaar via Troy Books: www.troybooks.co.uk/the-silent-listener.html.

Vrijdag hou ik ze zelf in mijn handen...
Mooi gedaan jongen, gefeliciteerd, toch weer een mijlpaal, leuk voor een historicus ook.
I´m back.
  zaterdag 7 april 2018 @ 14:10:53 #76
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_178364226
Op de website van Tubantia:
https://www.tubantia.nl/a(...)-in-twente~ab865a3b/

quote:
Jan Eldermans: Op zoek naar kabouters en occulte zaken in Twente

STREEKCULTUURALMELO/VOLTHE - Overdag een eenvoudige reclasseringsambtenaar, in zijn vrije tijd speurend naar kabouters en occulte zaken. Jan Eldermans, die rond de Tweede Wereldoorlog in Twente woonde, had twee gezichten. Zijn leven en werk is vastgelegd in een boek dat binnenkort verschijnt.

Martin Steenbeeke 06-04-18, 10:00 Laatste update: 07-04-18, 08:04

Het is een ongebruikelijke vraag die Jan Eldermans stelt aan mensen in de omgeving van het kanaal Almelo-Nordhorn. Hadden zij weleens kabouters gezien, of kenden ze iemand met zo’n ervaring?

‘Lappendina’
Vooral in de directe omgeving van de Hunenborg, een ringwalburg bij Volthe, zoekt hij getuigenissen over het uiterlijk en gedrag van de kleine wezens. Zo hoort hij het verhaal van Roosie, een meisje dat fietsend langs het kanaal aan de overkant een ‘vriendelijk, oud en heel klein kereltje’ met haar mee ziet huppelen. En ook ‘Lappendina’, een handelaarster in textiel, bekent hem kabouters te ontmoeten.

The Silent Listener
Eldermans fietst in en rond de Tweede Wereldoorlog regelmatig door Noordoost-Twente, op zoek naar sagen en folkloristische gebruiken. Veel van wat hij tegenkomt legt hij vast; het leidt tot een verzameling van duizenden verhalen, tekeningen en objecten. Over het leven en werk van J.H.W. Eldermans (1904- 1985) verschijnt op 7 april een Engelstalig boek, met de titel ‘The Silent Listener’.

Wilmar Taal
Eldermans is belangrijk voor de westerse esoterie, zegt auteur en cultuurwetenschapper Wilmar Taal. Eldermans is bijzonder geïnteresseerd in tekens op boerenschuren en woningen, zoals metselaars- en stiepeltekens. De folkloristische betekenis koppelt hij aan de wereld van magie, tarot, alchemie en astrologie.

Jan Jans
De Joapiksgarf (roggeschoof) dicht hij een magische betekenis toe en het Joapikstuug, de witte kleding van de roggemaaisters, ziet hij als ceremonieel. Bij het vastleggen van alle folkloristische elementen werkt Eldermans enige tijd samen met streekkenner Jan Jans. Taal noemt de tekenwerken van ecoline en Oost-Indische inkt ‘van ongekende schoonheid’. Enkele, zoals een paardenhoofd op een schuur in Losser, zelfs ‘uniek’. De kabouterverhalen zijn volgens Taal ‘ontsnapt aan de folkloristen’, maar wel opgetekend door Eldermans.

Magische rituelen
De titel van het boek verwijst naar het feit dat Eldermans niet oordeelde, maar luisterde. Want hoewel Eldermans zeer geïnteresseerd was in kabouters en occultisme, staat voor Taal niet vast dat hij erin geloofde. Eldermans was meer een onderzoeker, stelt hij. Hij probeerde een link te leggen tussen (magische) rituelen uit de steentijd en huidige, meer geciviliseerde, folkloristische gebruiken, maar slaagde daar niet in.

Seksuele handelingen
De tijd was te kort, het onderzoeksgebied te groot. De teleurstelling hierover is een plausibele reden waarom hij veel van zijn manuscripten, kunstwerken, foto’s en correspondentie heeft vernietigd. Ook veel tekeningen van seksuele handelingen gingen de papierversnipperaar in. Eldermans was gefascineerd door seksuele rituelen en sadomasochisme in het bijzonder.

Tribunaal
Eldermans ambities waren groter dan het ambtenarenleven dat hij leidde. Wel is hij van betekenis geweest voor Twente, stelt Taal. Eldermans verhuisde in 1936 met zijn gezin naar Almelo waar hij ging werken als reclasseringsambtenaar. Er waren geruchten dat hij tijdens de Tweede Wereldoorlog betrokken was bij het verzet en hij verrichte spionagewerk voor de Canadese bevrijders. Na de oorlog was hij president van het tribunaal dat zich in Almelo bezig hield met de berechting van mensen die ‘fout’ waren in de oorlog. Als de tribunalen worden opgeheven, raakt Eldermans zijn baan kwijt en vertrekt hij in 1949 naar Den Haag.

Museum of Witchcraft
Na zijn dood heeft zijn familie een groot deel van zijn – niet vernietigde - nalatenschap geschonken aan musea, onder andere aan het Museum of Witchcraft in Boscastle (Engeland). Eldermans krijgt hierdoor postuum een grote bekendheid in de kringen van esoterie en hekserij. In Twente is niets van zijn werken bewaard, of het moet een bijzonder raamkozijn zijn in de nok van zijn woning aan de Ootmarsumsestraat in Almelo. Het kozijn bevat drie driehoeken - een driehoek heeft in de magie een bijzondere betekenis - maar het staat niet vast dat Eldermans dit kozijn heeft vervaardigd.
pi_178548726
De gedrukte versie is nog een stuk uitgebreider! Maar het was een leuk contact met Martin Steenbeeke, en hij heeft de essentie van het boek perfect samengevat!

Wat een week! Nadat ik zaterdagavond de boeken in handen kreeg, heb ik ze elke dag wel zitten doorbladeren. Wat een verschil met de eerste. Ongelooflijk. De zondag stond in het teken van mijn verjaardag en shoots voor een nieuwe boektrailer en voor de boektrailer van mijn aanstaande publicatie bij Troy Books (The Gnome Manuscript) waarvoor de dames van Troy later dit jaar naar Nederland komen om hier ook wat opnames te maken. Ik zit er sterk over te denken om met ze naar het Ronde Huis EN naar Twente te rijden. Dat zijn toch wel de meest gedetailleerd beschreven locaties door Jan Eldermans. Maar het aanbieden van de presentexemplaren aan zijn familie was toch wel heel bijzonder.

Vrijdag zijn we de hele dag op pad geweest met Jane van Troy Books, en moesten er nog wat bookplates worden gesigneerd voor de pre-order bestellers. Verder alleen maar schitterende landschappen gezien, prachtig weer gehad, mijn vrouw opnieuw getrouwd in een handfasting ceremonie nabij de kletterende waterval van St. Nectans Glen, en haar tevens zeven jaar zwanger gemaakt door elkaar de hand te geven in de centrale steen van de Mên-an-Tol... Dat laatste mag je niet serieus nemen, maar goed...

Cornwall blijft een bijzondere streek, het MWM een bijzonder museum en kan jullie aanraden om daar eens op bezoek te gaan. Kun je op de weg naar buiten gelijk mijn boek meenemen ;-) Ze hebben voorraad genoeg.
  Moderator maandag 16 april 2018 @ 12:36:21 #78
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_178550647
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2018 13:36 schreef Wilmar_Taal het volgende:
Vandaag is de paperback uitgekomen, en morgen verschijnt de hardcover. Deze zijn dan vrijdag per direct verkrijgbaar via Troy Books: www.troybooks.co.uk/the-silent-listener.html.

Vrijdag hou ik ze zelf in mijn handen...
Nice :)
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_178555572
Goed, vrijdag werd dus zaterdag. Maar ik ben nog steeds erg blij met het eindresultaat. Vandaag of morgen verschijnt de special edition. Ook daar ben ik heel benieuwd naar.
  Moderator maandag 16 april 2018 @ 17:11:09 #80
249559 crew  Lavenderr
pi_178557495
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2018 15:42 schreef Wilmar_Taal het volgende:
Goed, vrijdag werd dus zaterdag. Maar ik ben nog steeds erg blij met het eindresultaat. Vandaag of morgen verschijnt de special edition. Ook daar ben ik heel benieuwd naar.
We kunnen dus bestellen ^O^
pi_178573376
Ja, al zegt de website nog steeds dat het om pre-order gaat. Je kunt ook bestellen bij het Museum of Witchcraft and Magic, die hebben paperbacks en hardcovers op voorraad
museumofwitchcraftandmagic.co.uk/shop/the-silent-listener-paperback/
http://museumofwitchcraft(...)t-listener-hardback/

De reden dat de website van Troy een beetje achterloopt heeft te maken met hun verhuizing vanuit Penzance naar Launceston. De aankomende weken zullen ze dus wat lastig bereikbaar zijn. Als je het boek wil bestellen is het MWM de beste mogelijkheid.

Als Troy Books gesetteld is, gaan we ook paperbacks verkopen via mijn website.
pi_178636707
En gisteren kwam de special edition uit. Dan gaat er nu eentje erg druk zijn met de 'shipping'...
  Moderator vrijdag 20 april 2018 @ 13:14:22 #83
249559 crew  Lavenderr
pi_178640049
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2018 11:32 schreef Wilmar_Taal het volgende:
Ja, al zegt de website nog steeds dat het om pre-order gaat. Je kunt ook bestellen bij het Museum of Witchcraft and Magic, die hebben paperbacks en hardcovers op voorraad
museumofwitchcraftandmagic.co.uk/shop/the-silent-listener-paperback/
http://museumofwitchcraft(...)t-listener-hardback/

De reden dat de website van Troy een beetje achterloopt heeft te maken met hun verhuizing vanuit Penzance naar Launceston. De aankomende weken zullen ze dus wat lastig bereikbaar zijn. Als je het boek wil bestellen is het MWM de beste mogelijkheid.

Als Troy Books gesetteld is, gaan we ook paperbacks verkopen via mijn website.
Dan wacht ik daar wel even op.
pi_178688321
Wordt pas na 1 mei. Zodra je de pagina 'shop' ziet verschijnen op mijn website, dan kan het besteld worden.

https://wilmartaal.nl/
pi_178688390
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2018 10:14 schreef Wilmar_Taal het volgende:
Wordt pas na 1 mei. Zodra je de pagina 'shop' ziet verschijnen op mijn website, dan kan het besteld worden.

https://wilmartaal.nl/
Lol, stortte er een ufo neer in NL? Het Roswell van NL.
Heb je een linkje daarover?
I´m back.
pi_178711400
Opdracht-artikel. Gaat over het Gat van Wormer, waarover ik een veel gedetailleerder en accurater artikel heb geschreven voor Skepter. Er is overigens geen link naar dat artikel. Stond in de Paravisie van twee jaar terug.
pi_179035202
Als het goed is, zijn vandaag alle edities van The Silent Listener. The Life and Works of J.H.W. Eldermans verkrijgbaar. De website van Troy Books staat nog steeds op pre-order, en op hun site is de paperback nog niet verkrijgbaar, terwijl die al wel verkocht wordt in de shop van het Museum of Witchcraft and Magic...

De paperback zal verkrijgbaar zijn in mijn webshopje op mijn website https://wilmartaal.nl en zal ¤ 25 gaan kosten en dat is inclusief verpakkings- en verzendkosten.

En op 10 juni zal ik om half twee in het Koorenhuis in Den Haag een lezing geven over Eldermans. Voor meer details moet je even naar de website van de Pagan Federation International: nl.paganfederation.org/2017/01/10/_2018-04-26_summer_symposium-english/
pi_179035223
Oh ja, Werkgroep 2 heeft een nieuw dingetje op hun website gezet. Over Wodan in Nunspeet. Ik zou zeggen: check het even, ik vind het de moeite niet meer waard om er nog commentaar op te leveren.
  Moderator woensdag 9 mei 2018 @ 10:41:02 #89
249559 crew  Lavenderr
pi_179036761
quote:
0s.gif Op woensdag 9 mei 2018 09:17 schreef Wilmar_Taal het volgende:
Oh ja, Werkgroep 2 heeft een nieuw dingetje op hun website gezet. Over Wodan in Nunspeet. Ik zou zeggen: check het even, ik vind het de moeite niet meer waard om er nog commentaar op te leveren.
Heb je een linkje?
pi_179149592
www.rondehuis.nl Er staat inmiddels ook een nieuw artikel op 'Het Drama van het Ronde Huis' over een gebeurtenis in de Tweede Wereldoorlog. Je moet wel je schermresolutie wat opwaarderen, want het is niet te lezen zoals het nu is geplaatst.
  Moderator maandag 14 mei 2018 @ 11:22:38 #91
249559 crew  Lavenderr
pi_179149991
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2018 11:02 schreef Wilmar_Taal het volgende:
www.rondehuis.nl Er staat inmiddels ook een nieuw artikel op 'Het Drama van het Ronde Huis' over een gebeurtenis in de Tweede Wereldoorlog. Je moet wel je schermresolutie wat opwaarderen, want het is niet te lezen zoals het nu is geplaatst.
Dankje. En nee, zonder te vergroten is het bijna niet te lezen.
http://rondehuis.nl/?page_id=413
pi_179373314
Boeken nog steeds niet aangekomen. Gisteren maar eens geïnformeerd of ze ergens aan de grens staan om invoerrechten over te bepalen, maar het blijkt dat 'expresse' in Engeland betekent dat ze nog niet versturen. Nu gaan ze vandaag of morgen op transport... We wachten geduldig af.
  Moderator vrijdag 25 mei 2018 @ 12:52:18 #93
249559 crew  Lavenderr
pi_179377065
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 mei 2018 10:12 schreef Wilmar_Taal het volgende:
Boeken nog steeds niet aangekomen. Gisteren maar eens geïnformeerd of ze ergens aan de grens staan om invoerrechten over te bepalen, maar het blijkt dat 'expresse' in Engeland betekent dat ze nog niet versturen. Nu gaan ze vandaag of morgen op transport... We wachten geduldig af.
Bah wat vervelend dat het zo lang duurt :{
pi_179441270
Vind ik nou ook, ik heb er 20 besteld, maar inmiddels zoveel aanvragen dat ik gelijk een nieuwe bestelling eruit kan gooien. Voor 10 juni moet ik sowieso een paar boeken apart houden...
pi_179461172
Nou, ze zijn binnen. Tien. Voorlopig kan ik even voort. Wie interesse heeft kan ze op mijn website bestellen, de prijs is INCLUSIEF verpakkings en verzendkosten. https://wilmartaal.nl/shop

Ik heb alleen paperbacks, als je een hardcover of special edition wil, moet je echt naar Troy Books.

Ow, en ik heb The Silent Listener al in een Amerikaanse boekwinkel (Seattle) in de schappen zien liggen, dus dat wereldwijd was niet overdreven.
pi_179594360
Cadeautje. Op mijn site https://wilmartaal.nl/downloads kun je een PDF bestand downloaden van het herziene manuscript van Wie Nunspeet zegt, zegt Van Vloten. Een EPub versie is in de maak. Ook deze kan gratis gedownload worden vanaf mijn website.

De reden is dat ik graag wil dat het gelezen wordt, en geen uitgever wil zich nog met het Ronde Huis in Nunspeet bezighouden. In ieder geval is dit meer de versie die ik voor ogen had (qua fotomateriaal) dan het boek dat Free Musketeers op de markt heeft gebracht.
  Moderator maandag 4 juni 2018 @ 13:02:01 #97
249559 crew  Lavenderr
pi_179599024
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2018 09:03 schreef Wilmar_Taal het volgende:
Cadeautje. Op mijn site https://wilmartaal.nl/downloads kun je een PDF bestand downloaden van het herziene manuscript van Wie Nunspeet zegt, zegt Van Vloten. Een EPub versie is in de maak. Ook deze kan gratis gedownload worden vanaf mijn website.

De reden is dat ik graag wil dat het gelezen wordt, en geen uitgever wil zich nog met het Ronde Huis in Nunspeet bezighouden. In ieder geval is dit meer de versie die ik voor ogen had (qua fotomateriaal) dan het boek dat Free Musketeers op de markt heeft gebracht.
Dankje. Ga het downloaden. Eens zien of het heel anders is dan het origineel wat ik hier in de boekenkast heb staan :)
  Moderator maandag 4 juni 2018 @ 13:32:29 #98
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_179599716
Leuk ik zal ook eens kijken :)
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_179615732
Er zijn aanpassingen gemaakt in het originele manuscript voordat Free Musketeers het wilde uitgeven. De paragraaf over Eldermans is aangepast, ik was achteraf ontevreden met het eerste hoofdstuk, dus dat heb ik meer naar mijn smaak gemaakt, en hier en daar wat aanvullingen met betrekking tot zaken die na de publicatie van het boek naar boven kwamen, of andere ontwikkelingen zoals de YouTube revolutie, en daarmee heb ik dus ook het laatste hoofdstuk aangepast, de conclusie. De toon is wat harder (wat in het originele manuscript ook het geval was). Maar zo zijn er ook hoofdstukken waar ik helemaal niets aan gedaan heb. Meeste over Frank van Vloten en de perioden van het Ronde Huis tot aan de sloop. Ook het hoofdstuk over occultisme is grotendeels intact. Het hoofdstuk over Montenberg is aangepast nadat zijn archief openbaar is geworden en dat heb ik ook een nieuwe titel meegegeven.
pi_179615744
En mocht er nog interesse zijn in 'The Silent Listener. The Life and Works of J.H.W. Eldermans', ik heb nog een paar exemplaren liggen...
  Moderator dinsdag 5 juni 2018 @ 09:50:40 #101
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_179615890
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juni 2018 09:37 schreef Wilmar_Taal het volgende:
En mocht er nog interesse zijn in 'The Silent Listener. The Life and Works of J.H.W. Eldermans', ik heb nog een paar exemplaren liggen...
Nou vooruit :) laat ik eens in de buidel tasten, heb ook net een boek uit dus ga ik maar eens iets over meneer eldermans lezen :D (je hebt mail)
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_179620218
Ontvangen! Je hebt mail terug. Als ik thuis ben zal ik het gelijk verpakken en even langs het postkantoor brengen.
  Moderator dinsdag 5 juni 2018 @ 15:15:42 #103
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_179620386
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juni 2018 15:06 schreef Wilmar_Taal het volgende:
Ontvangen! Je hebt mail terug. Als ik thuis ben zal ik het gelijk verpakken en even langs het postkantoor brengen.
top :)
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_179633183
En het is gisteren nog voor zessen op de post gegaan. Laat even weten als het is aangekomen! En nog bedankt voor je bestelling, ik ben benieuwd wat je ervan vindt...
  Moderator woensdag 6 juni 2018 @ 09:39:21 #105
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_179633241
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juni 2018 09:34 schreef Wilmar_Taal het volgende:
En het is gisteren nog voor zessen op de post gegaan. Laat even weten als het is aangekomen! En nog bedankt voor je bestelling, ik ben benieuwd wat je ervan vindt...
Ik ben tot en met maandag niet meer thuis dus dat wordt op zijn vroegst maandag :@

maar in ieder geval bedankt ben benieuwd naar het boek
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_179634227
Mochten er nog geïnteresseerden zijn: aanstaande zondag geef ik een lezing in het Koorenhuis in Den Haag op de Pagan Federation International Summer Symposium. Aanvang 13.00 uur en ik start met mijn lezing om 13.30 uur. Daarna is er gelegenheid om een boek aan te schaffen, een signeersessie en ben ik aanspreekbaar voor vragen en dergelijke. Kaarten voor het evenement zijn te verkrijgen bij de Pagan Federation International: nl.paganfederation.org/20(...)r_symposium-english/
pi_179724066
Dat was nog eens een leuke zondagmiddag in Den Haag. Er waren behoorlijk wat belangstellenden voor wie ik mijn verhaal over Eldermans' werken en leven heb kunnen doen, en toch zijn er eventjes negen (feitelijk tien) boeken verkocht. De tiende was voor een bekende, dus die mag ik eigenlijk niet meerekenen. Er was een open en ontspannen sfeer, en ik vond het erg leuk om de spreekster na mij, Sabine Wong, te horen praten over haar master-onderzoek naar elfen in IJsland. Gaandeweg hoorde je haar steeds enthousiaster worden en met steeds meer passie over haar onderwerp vertellen. Qua stands was het mager: er was één verkoper van mineralen en edelstenen en twee miniatuurboekenkraampjes waarvan de mijne er eentje was. Maar toch, het verhaal is weer onder de aandacht gekomen, een journalist van het AD was aanwezig (Theo Paijmans, getooid in een Morbid Angel shirt) en aankomende week komt mijn boek onder de aandacht in het AD, dus ik heb geen reden tot klagen. Het augustusnummer van Paravisie zal een recensie van The Silent Listener bevatten en een interview met ondergetekende. Tot op heden doet The Silent Listener het erg goed: de verkoopresultaten van Wie Nunspeet zegt, zegt Van Vloten zijn nu al overtroffen. Ik heb er vertrouwen in dat we zelfs binnenkort over een tweede druk moeten gaan praten. En dan een heel erg gaaf nieuwtje: op 21 juli geef ik een presentatie in de Atlantis Bookshop in de Museumstreet in Londen. Wie Atlantis kent, weet dat het in de jaren veertig de ontmoetingsplek was voor 'occult England'... Heilige grond dus ;-)
  Moderator maandag 11 juni 2018 @ 13:03:31 #108
249559 crew  Lavenderr
pi_179725945
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2018 11:00 schreef Wilmar_Taal het volgende:
Dat was nog eens een leuke zondagmiddag in Den Haag. Er waren behoorlijk wat belangstellenden voor wie ik mijn verhaal over Eldermans' werken en leven heb kunnen doen, en toch zijn er eventjes negen (feitelijk tien) boeken verkocht. De tiende was voor een bekende, dus die mag ik eigenlijk niet meerekenen. Er was een open en ontspannen sfeer, en ik vond het erg leuk om de spreekster na mij, Sabine Wong, te horen praten over haar master-onderzoek naar elfen in IJsland. Gaandeweg hoorde je haar steeds enthousiaster worden en met steeds meer passie over haar onderwerp vertellen. Qua stands was het mager: er was één verkoper van mineralen en edelstenen en twee miniatuurboekenkraampjes waarvan de mijne er eentje was. Maar toch, het verhaal is weer onder de aandacht gekomen, een journalist van het AD was aanwezig (Theo Paijmans, getooid in een Morbid Angel shirt) en aankomende week komt mijn boek onder de aandacht in het AD, dus ik heb geen reden tot klagen. Het augustusnummer van Paravisie zal een recensie van The Silent Listener bevatten en een interview met ondergetekende. Tot op heden doet The Silent Listener het erg goed: de verkoopresultaten van Wie Nunspeet zegt, zegt Van Vloten zijn nu al overtroffen. Ik heb er vertrouwen in dat we zelfs binnenkort over een tweede druk moeten gaan praten. En dan een heel erg gaaf nieuwtje: op 21 juli geef ik een presentatie in de Atlantis Bookshop in de Museumstreet in Londen. Wie Atlantis kent, weet dat het in de jaren veertig de ontmoetingsplek was voor 'occult England'... Heilige grond dus ;-)
Ik vind The Silent Listener zo'n sterke titel.
pi_179726474
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2018 11:00 schreef Wilmar_Taal het volgende:
Dat was nog eens een leuke zondagmiddag in Den Haag. Er waren behoorlijk wat belangstellenden voor wie ik mijn verhaal over Eldermans' werken en leven heb kunnen doen, en toch zijn er eventjes negen (feitelijk tien) boeken verkocht. De tiende was voor een bekende, dus die mag ik eigenlijk niet meerekenen. Er was een open en ontspannen sfeer, en ik vond het erg leuk om de spreekster na mij, Sabine Wong, te horen praten over haar master-onderzoek naar elfen in IJsland. Gaandeweg hoorde je haar steeds enthousiaster worden en met steeds meer passie over haar onderwerp vertellen. Qua stands was het mager: er was één verkoper van mineralen en edelstenen en twee miniatuurboekenkraampjes waarvan de mijne er eentje was. Maar toch, het verhaal is weer onder de aandacht gekomen, een journalist van het AD was aanwezig (Theo Paijmans, getooid in een Morbid Angel shirt) en aankomende week komt mijn boek onder de aandacht in het AD, dus ik heb geen reden tot klagen. Het augustusnummer van Paravisie zal een recensie van The Silent Listener bevatten en een interview met ondergetekende. Tot op heden doet The Silent Listener het erg goed: de verkoopresultaten van Wie Nunspeet zegt, zegt Van Vloten zijn nu al overtroffen. Ik heb er vertrouwen in dat we zelfs binnenkort over een tweede druk moeten gaan praten. En dan een heel erg gaaf nieuwtje: op 21 juli geef ik een presentatie in de Atlantis Bookshop in de Museumstreet in Londen. Wie Atlantis kent, weet dat het in de jaren veertig de ontmoetingsplek was voor 'occult England'... Heilige grond dus ;-)
Misschien komen we ff langs dan :)
pi_179740003
Moet je doen! Een Nederlandse journalist wil dan waarschijnlijk ook langskomen, dus hebben we een eigen Nederlands hoekje. Het schijnt dat dit soort bijeenkomsten zich altijd uitbreiden naar de straat, dus hebben we een eigen streetparty in Londen!

De presentatie is op zich ook vrij uniek, want ik gebruik het meeste beeldmateriaal dat niet in het boek staat.
  Moderator dinsdag 12 juni 2018 @ 09:42:11 #111
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_179740585
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juni 2018 09:34 schreef Wilmar_Taal het volgende:
En het is gisteren nog voor zessen op de post gegaan. Laat even weten als het is aangekomen! En nog bedankt voor je bestelling, ik ben benieuwd wat je ervan vindt...
Hij is binnen hoor, ga hem binnenkort lezen :)
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_179759898
De eerste recensies staan al op stapel, dus het wordt nu spannend. Geraldine van Atlantis heeft het boek ook al gekregen zodat ze op 21 juli een inleidend praatje kan houden, de tijdschriften Wiccan Rede en Pagan Dawn gaan een recensie plaatsen, binnen enkele dagen verschijnt een artikel in het AD en in augustus zal er een recensie en artikel in de Paravisie verschijnen... En dan staat het volgende drieluik al in de startblokken en zit ik de geschiedenis van Bob Richel uit te zoeken, en daarin heb ik de eerste schokkende ontdekking al gedaan voor de familie. En dat alles dankzij een envelop... Wordt vervolgd.
pi_179759950
Overigens: in het boek over Bob Richel komt het Ronde Huis heel erg kort even voor. En met heel erg kort bedoel ik exact één regel.
  Moderator woensdag 13 juni 2018 @ 11:43:43 #114
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_179761346
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juni 2018 10:13 schreef Wilmar_Taal het volgende:
de geschiedenis van Bob Richel
oeh klinkt ook boeiend :)
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  woensdag 13 juni 2018 @ 15:03:58 #115
293036 DeMolay
Asmodeus & Me
pi_179764385
Theo Paijmans is nu AD journalist ? :D

Vroeger nog heel wat lezingen van m bijgewoond .
TTT [img]http://symboldictionary.net/library/graphics/symbols/tripletau.jpg[/img]
Δημοσθένης
http://www.youtube.com/watch?v=18FgnFVm5k0&fmt=37&hd=1&autoplay=1
pi_179765258
Onder andere. Hij schrijft ook voor andere kranten, Fortean Times en wat ik begrepen heb is hij bezig met een boek.
  Moderator woensdag 13 juni 2018 @ 19:46:41 #117
249559 crew  Lavenderr
pi_179768843
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juni 2018 10:16 schreef Wilmar_Taal het volgende:
Overigens: in het boek over Bob Richel komt het Ronde Huis heel erg kort even voor. En met heel erg kort bedoel ik exact één regel.
Dat boek ga ik zeker kopen als het uit is. Lijkt me heel spannend.
En is The Silent Listener al bij Troybooks? Of hoe bestel ik dat?
pi_179781867
Als je de hardcover of special edition wil, moet je naar Troy Books. Ik heb een voorraad van de paperback in huis, en dat scheelt aanzienlijk in de verzendkosten. Je kunt het via mijn shop bestellen (https://wilmartaal.nl/shop) met PayPal, of je mailt mij even voor een Tikkie, en dan stuur ik via SMS, Whatsapp of Facebook Messenger een betaalverzoek dat via IDeal gaat.
  Moderator donderdag 14 juni 2018 @ 14:02:30 #119
249559 crew  Lavenderr
pi_179782371
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juni 2018 13:29 schreef Wilmar_Taal het volgende:
Als je de hardcover of special edition wil, moet je naar Troy Books. Ik heb een voorraad van de paperback in huis, en dat scheelt aanzienlijk in de verzendkosten. Je kunt het via mijn shop bestellen (https://wilmartaal.nl/shop) met PayPal, of je mailt mij even voor een Tikkie, en dan stuur ik via SMS, Whatsapp of Facebook Messenger een betaalverzoek dat via IDeal gaat.
Gedaan :)
  Moderator maandag 18 juni 2018 @ 10:40:24 #121
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_179866910
Ben begonnen in het boek en het leest erg leuk weg, ben de hele tijd aan het nadenken over de tijd van eldermans, hij zit in de generatie van mijn opa. En je proeft ook heel erg die tijd in het boek. Mijn opa was jager, schilder, las veel over de afscheiding van de gereformeerde kerk etc. Het was ook een tijd waarin je om jezelf bezig te houden ook veel meer geneigd was om dingen te gaan doen. Tegenwoordig hangt men achter tv of internet of duikt een sociaal leven in. Ik denk dat als eldermans nu geleefd had hij misschien wel hier in BNW te vinden was geweest :)

(ik ben nog niet bij de echte occulte zaken aanbeland maar nog bij zijn leven en wat hij deed).

Kortom erg fijn leesvoer Wilmar.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_179890097
Dank je! Ik word er bijna bescheiden van haha. Ik kreeg ook al een lovende kritiek uit de Verenigde Staten, en aanstaande zaterdag word ik geïnterviewd voor een podcast. Gisteravond gebeld door een Haagse historicus die een stuk over Eldermans wil gaan schrijven in 'De Oude Hagenaar' en nog even wat feiten wilde checken, dan staat er nog een artikel op stapel in de Paravisie en mogelijk ook eentje in de Fortean Times... De ster van Eldermans is inderdaad rijzende. Ik weet alleen niet of hij dat zo leuk gevonden zou hebben. Saillant detail: de mijnheer die mij gisterenavond belde bleek een oude buurjongen van Eldermans te zijn. Hij heeft hem niet erg bewust meegemaakt, juist omdat Eldermans zo verschrikkelijk op zichzelf was. Dat laatste vond ik wel jammer, want ik ben nog steeds op zoek naar de buurjongen die Eldermans' wapencollectie heeft geërfd.

Had hij vandaag geleefd, dan zat hij in Werkgroep Het Ronde Huis 2, en waarschijnlijk ook inderdaad op BNW. Of zijn interesse nog steeds magie zou zijn, durf ik niet te zeggen. Ik denk dat hij wat meer zou laveren naar complottheorieën. Magische genootschappen waren 'hot' in de jaren vijftig als 'geheime genootschappen', in de jaren zestig begon dat allemaal naar buiten te treden met de hippies, provo's en in de jaren zeventig culmineerde dat allemaal in een bizar grote stroom aan literatuur, films en tijdschriften over het occulte die als paddenstoelen uit de grond schoten. Vandaag de dag tref je dat veel meer aan bij de 9/11 onderzoeken, waarbij veel mensen ervan overtuigd zijn dat het een inside job is geweest van de Amerikaanse overheid... Ik denk dat Eldermans dat vele malen interessanter zou vinden, juist ook vanwege zijn zucht naar geheimzinnigheid.
pi_180053992
De podcast Hidden Light van Karagan Griffith is online! Je kunt het hier beluisteren: https://cast.rocks/hostin(...)l?ep=GTL3A23Y-BBUIK9
  Moderator dinsdag 3 juli 2018 @ 11:31:34 #124
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_180207593
Heb het boek inmiddels uit, en het is een leuk werk Wilmar :) Wat in mijn achterhoofd speelt is in hoeverre het werk van Eldermans hem in contact heeft gebracht met occulte zaken. Het was dan wel niet strafbaar in nederland maar ik denk dat mensen die in SM e.d. bezig zijn ook wel eens in contact komen met justitie en dus ook wel met reintegratie officieren enzo.

Heb jij lijsten met welke clienten hij gehad heeft?
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_180229677
Nee, dat ligt helaas in openbaarheidsbeperking en Reclassering Nederland is bij mij berucht om hun onbereidheid tot medewerking. Van enkele cliënten is het bekend, en die zijn wel in het boek opgenomen.

Ik denk dat ik wel vijf of zes verzoeken heb gestuurd naar Reclassering Nederland, allemaal genegeerd. Geen ontvangstbevestiging, geen antwoord... Bellen is nog leuker. Dan word je gedurende een half uur vijf keer doorverbonden om dan pas te horen dat je die informatie niet mag inzien in verband met privacy-wetgeving. Sommige cliënten van Eldermans zijn namelijk nog in leven. Op mijn vraag of ik van de inmiddels overleden cliënten de dossiers mag inzien, puur om te zien hoe Eldermans werkt (nog niet eens voor het verzamelen van namen), kreeg ik te horen dat het 'ondoenlijk zou zijn om te bepalen wie overleden is en wie niet'. Kortom: kastje, muur en weer terug. Dat soort praktijken kom je vaker tegen. Ministerie van Justitie was er ook heel erg goed in, tot ik eindelijk iemand aan de telefoon kreeg die niet begreep waar al die ophef over was, want Eldermans werkte niet eens voor het Ministerie...

En dan gaan balletjes meestal rollen. Ambtenaren... Ik moet overigens wel zeggen dat de ambtenaren van het ministerie van Defensie wel ontzettend meedachten en zelfs constructies hebben aangedragen via welke ik bepaalde informatie wel kon opvragen. Waren ook zeer behulpzaam met het aangeven van mogelijke archieven in het Nationaal waar ik toch maar eens in moest gaan kijken, want je wist maar nooit... En zo kwam ik de 'Dagelijkse Orders' van het Instructie Bataljon op het spoor. Was erg handig om bepaalde verhalen van Eldermans' tijd in het leger te verifiëren.
  Moderator woensdag 4 juli 2018 @ 09:19:53 #126
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_180230101
Hmm dat is wel behoorlijk jammer. Aan de andere kant ook wel een beetje begrijpelijk.

Wel komisch dat er over criminelen vaak veel informatie is als je van die genealogie studies ziet op tv dan kun je het verst terug komen als je uit een beroemd geslacht komt of bij mensen die veel in gevangenissen etc zaten. Van de normale mensen is bijna geen paper trail :P
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_180251180
Oh, de papertrail is er wel hoor. Je kunt ook op andere manieren proberen om achter dergelijke informatie te komen maar a) is dat van belang voor je boek en b) wil je er zoveel tijd in investeren? Ik kwam in de archieven van het Gerechtshof in Enschede wel eens zaken tegen waarbij stond dat die naar Eldermans waren gestuurd. Dan weet je alsnog dat Jantje die en die een fiets gestolen heeft in Vriezenveen, want die documenten zijn allemaal openbaar tot grofweg 1941. Volgens mij had ik toen ook een mazzeltje dat bepaalde documenten net op het punt stonden openbaar te worden en dat de archivaris mij alvast dispensatie verleende om ze te mogen inzien. Eldermans kwam er niet in voor, maar wel een onderzoek naar vermeende homoseksualiteit. Bizar eigenlijk dat het relatief kort geleden is dat je seksuele geaardheid strafbaar was. Maar wat mij verbaasde was dat een dergelijke zaak dus niet bij de reclassering terecht kwam, omdat ze dachten dat de reclassering dergelijke mensen niet kon rehabiliteren...
  Moderator donderdag 5 juli 2018 @ 09:50:21 #128
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_180252383
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2018 08:27 schreef Wilmar_Taal het volgende:
Oh, de papertrail is er wel hoor. Je kunt ook op andere manieren proberen om achter dergelijke informatie te komen maar a) is dat van belang voor je boek en b) wil je er zoveel tijd in investeren? Ik kwam in de archieven van het Gerechtshof in Enschede wel eens zaken tegen waarbij stond dat die naar Eldermans waren gestuurd. Dan weet je alsnog dat Jantje die en die een fiets gestolen heeft in Vriezenveen, want die documenten zijn allemaal openbaar tot grofweg 1941. Volgens mij had ik toen ook een mazzeltje dat bepaalde documenten net op het punt stonden openbaar te worden en dat de archivaris mij alvast dispensatie verleende om ze te mogen inzien. Eldermans kwam er niet in voor, maar wel een onderzoek naar vermeende homoseksualiteit. Bizar eigenlijk dat het relatief kort geleden is dat je seksuele geaardheid strafbaar was. Maar wat mij verbaasde was dat een dergelijke zaak dus niet bij de reclassering terecht kwam, omdat ze dachten dat de reclassering dergelijke mensen niet kon rehabiliteren...
Andere tijden :Y (of niet helemaal)

Trouwens als je Jan die en die uit vriezenveen noemt dan heb ik wel famillie die dan gelijk zou zeggen oh dat is er dan ene van zus en zo, heft die een fiets gejat ja zal wel en fiets van die en die geweest zijn... (en voor je het weet is jan in den ham een oorlogscrimineel die heulde met NSBers en fietsen verkocht aan duitsers :P )
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_180274727
Die fietsen werden wel door de Duitsers gevorderd. Zo is Eldermans ook zijn fiets kwijtgeraakt, hij had een speciale vergunning om een fiets te mogen hebben. Dus gingen de Duitsers alle huizen af waar iemand zo'n vergunning had, want dan wisten ze zeker dat er een fiets stond. Meestal zorgden ze ervoor dat die fietsen weg waren als ze er lucht van kregen dat de Duitsers zo'n actie planden. Want je kunt zeggen van de Tukkers wat je wilt, in de Tweede Wereldoorlog was de KP Twente de best georganiseerde verzetsorganisatie in Nederland!
  vrijdag 6 juli 2018 @ 16:48:46 #130
293036 DeMolay
Asmodeus & Me
pi_180283958
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 09:37 schreef Wilmar_Taal het volgende:
Want je kunt zeggen van de Tukkers wat je wilt, in de Tweede Wereldoorlog was de KP Twente de best georganiseerde verzetsorganisatie in Nederland!
Wat resulteerde in het niet luisteren naar de Joodse raad in amsterdam gelijd door abraham asscher om aan deportatie mee te doen gezien het onderduik netwerk al aanwezig was , denk aan Menko's linken met de KPT.
TTT [img]http://symboldictionary.net/library/graphics/symbols/tripletau.jpg[/img]
Δημοσθένης
http://www.youtube.com/watch?v=18FgnFVm5k0&fmt=37&hd=1&autoplay=1
pi_180348817
Het boek 'De illegaliteit' van Coen Hilbrink is een schitterende leeservaring over de KPT. Het wordt geloof ik niet meer gedrukt, maar in tweedehands boekwinkeltjes wil je hem nog wel eens tegenkomen.
  maandag 9 juli 2018 @ 11:58:54 #132
293036 DeMolay
Asmodeus & Me
pi_180351608
hmm dankje wilmar

gevonden

https://www.bol.com/nl/p/de-illegalen/1001004001504722/

lees ik verder zie ik 2 de hands...wel duur dan :Y
TTT [img]http://symboldictionary.net/library/graphics/symbols/tripletau.jpg[/img]
Δημοσθένης
http://www.youtube.com/watch?v=18FgnFVm5k0&fmt=37&hd=1&autoplay=1
pi_180370094
Ik heb er op de Deventer boekenmarkt 11 euro voor betaald. Ik zou eens zoeken op www.boekenwinkeltjes.nl.
  Moderator donderdag 12 juli 2018 @ 15:01:25 #134
249559 crew  Lavenderr
pi_180424072
Nog even voor de eventuele nieuwe lezers:

http://rondehuis.blogspot.com/
pi_180443462
Voor wie volgende week zaterdag, 21 juli, toevallig in Londen is: ik geef om half acht 's avonds lokale tijd een presentatie van het boek over J.H.W. Eldermans in de Atlantis Bookshop aan de Museumstreet in Londen.
  Moderator vrijdag 13 juli 2018 @ 15:14:54 #136
249559 crew  Lavenderr
pi_180447869
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2018 11:31 schreef Wilmar_Taal het volgende:
Voor wie volgende week zaterdag, 21 juli, toevallig in Londen is: ik geef om half acht 's avonds lokale tijd een presentatie van het boek over J.H.W. Eldermans in de Atlantis Bookshop aan de Museumstreet in Londen.
Zo! In Londen nog wel! Dat is geweldig zeg.
pi_180509030
En op Heilige grond ook nog. Deze boekenzaak is bezocht door werkelijk iedereen die in het Britse occultisme wat te betekenen heeft gehad: Gerald Gardner, Aleister Crowley, Margaret Murray, Dion Fortune, Alex Sanders, Doreen Valiente, Cecil H. Williamson, Patricia Crowther, Eleanor Bone...

En ik begin mijn lezing met de vraag of J.H.W. Eldermans voet in de winkel gezet kan hebben...
  maandag 16 juli 2018 @ 12:11:39 #138
293036 DeMolay
Asmodeus & Me
pi_180511251
Wist je Wilmar dat Gerald de broer is van Laurence Gardner ? (veel lezingen van de beste man meegemaakt)
TTT [img]http://symboldictionary.net/library/graphics/symbols/tripletau.jpg[/img]
Δημοσθένης
http://www.youtube.com/watch?v=18FgnFVm5k0&fmt=37&hd=1&autoplay=1
  Moderator maandag 16 juli 2018 @ 18:23:31 #139
249559 crew  Lavenderr
pi_180518990
quote:
0s.gif Op maandag 16 juli 2018 10:27 schreef Wilmar_Taal het volgende:
En op Heilige grond ook nog. Deze boekenzaak is bezocht door werkelijk iedereen die in het Britse occultisme wat te betekenen heeft gehad: Gerald Gardner, Aleister Crowley, Margaret Murray, Dion Fortune, Alex Sanders, Doreen Valiente, Cecil H. Williamson, Patricia Crowther, Eleanor Bone...

En ik begin mijn lezing met de vraag of J.H.W. Eldermans voet in de winkel gezet kan hebben...
Dat is zeker heilige grond. Dat moet je toch wat dóen om daar te staan. Kun je best heel trots op zijn ^O^
pi_180530741
quote:
0s.gif Op maandag 16 juli 2018 12:11 schreef DeMolay het volgende:
Wist je Wilmar dat Gerald de broer is van Laurence Gardner ? (veel lezingen van de beste man meegemaakt)
Nou, dat betwijfel ik. Gerald was al in 1884 geboren, Laurence in 1943. Dan heb je het over een leeftijdsverschil tussen beide broers van 59 jaar...
pi_180530809
quote:
0s.gif Op maandag 16 juli 2018 18:23 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Dat is zeker heilige grond. Dat moet je toch wat dóen om daar te staan. Kun je best heel trots op zijn ^O^
Je zou denken dat het heel lastig is om daar binnen te komen, maar mijn uitgeverij blijkt dus heel goed bevriend te zijn met Geraldine en Bali, de eigenaressen van de winkel. Heel leuke mensen, nemen echt de tijd voor je als je een boek aanschaft. En toen ik er in december was mocht ik gelijk doorlopen naar de Gardner-room, de plaats waar Gerald Gardner in de vroege jaren vijftig zijn rituelen uitvoerde. Daar gaat overigens ook mijn lezing plaatsvinden. Ja, dat doet je wel wat... Een plaats met geschiedenis, dat je in de voetsporen loopt van al die mensen die daar in het verleden zijn geweest...
  Moderator dinsdag 17 juli 2018 @ 10:45:28 #142
249559 crew  Lavenderr
pi_180531541
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juli 2018 10:03 schreef Wilmar_Taal het volgende:

[..]

Je zou denken dat het heel lastig is om daar binnen te komen, maar mijn uitgeverij blijkt dus heel goed bevriend te zijn met Geraldine en Bali, de eigenaressen van de winkel. Heel leuke mensen, nemen echt de tijd voor je als je een boek aanschaft. En toen ik er in december was mocht ik gelijk doorlopen naar de Gardner-room, de plaats waar Gerald Gardner in de vroege jaren vijftig zijn rituelen uitvoerde. Daar gaat overigens ook mijn lezing plaatsvinden. Ja, dat doet je wel wat... Een plaats met geschiedenis, dat je in de voetsporen loopt van al die mensen die daar in het verleden zijn geweest...
Dat lijkt mij de ultieme bekroning van al je werk.
pi_180536698
Atlantis heeft het nu ook op de eigen site staan: http://theatlantisbooksho(...)the-silent-listener/
  Moderator donderdag 26 juli 2018 @ 13:03:12 #144
249559 crew  Lavenderr
pi_180741422
Wilmar, wat heb je met The Silent Listener weer een prachtig werk geschreven. Complimenten ^O^
pi_180851259
Dank je wel! Het was een behoorlijke aderlating, maar wel eentje waar ik met de nodige trots op terugkijk. De presentatie bij de Atlantis Bookshop op 21 juli was ook een 'natte droom', met de etalage gevuld met alleen mijn boek... Ik heb de foto's om ervan na te genieten. Op mijn site staat nog een verslag van de avond: https://wilmartaal.nl/2018/07/23/the-london-book-launch/

Bij Troy Books op Facebook staat nog een videofragment van de avond.
pi_180854151
Is de gekte rondom het Ronde Huis inmiddels al gaan liggen? Het laatste jaar hoor ik er namelijk steeds minder over.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  Moderator dinsdag 31 juli 2018 @ 18:31:00 #147
249559 crew  Lavenderr
pi_180859668
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 juli 2018 14:11 schreef KoosVogels het volgende:
Is de gekte rondom het Ronde Huis inmiddels al gaan liggen? Het laatste jaar hoor ik er namelijk steeds minder over.
Ja, dat is idd over. Ik denk dat alles wel gezegd is inmiddels. Het blijft een intrigerend verhaal en ook als je in de buurt van waar het ronde huis gestaan heeft bent, voel je een aparte sfeer. Maar dat zal mede door alle verhalen komen.
pi_180869639
Nou, Werkgroep 2 heeft nu al hun materiaal online gezet op https://rondehuis.nl en recentelijk komt er weinig nieuws bij. Het schijnt dat Martin Bazuin een nieuwe Werkgroep Ronde Huis wil gaan oprichten die ook wil gaan aantonen dat er een kern van waarheid zit in de verhalen rondom Frank van Vloten. Momenteel doet hij dat door 'kritiek' te leveren op onder meer mijn werk. Ik heb daar mijn zegje al over gedaan dus ik ga daar verder niet over uitweiden. Verder is dat boek van Bodhi Vartman uitgekomen over zijn wandelingen met paragnosten in het Zandenbos, en van de 25 krijg je ook 25 verschillende verhalen te horen. Schalkwijk is in december vorig jaar overleden, dus daar zul je ook niets meer van horen. Ton Biesemaat is inmiddels ervan overtuigd dat Schalkwijk het hele Ronde Huisverhaal bij elkaar gelogen heeft, en die is bezig met het schrijven van een roman over Gerlof van Vloten, in zijn optiek de meest interessante Van Vloten van het hele stel.

Dus in het kort: er zijn nog steeds mensen die geloven in de verhalen, er zijn ook mensen die niet geloven in die verhalen, dus vergeleken met zes jaar terug is er weinig veranderd.
pi_180871919
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2018 09:47 schreef Wilmar_Taal het volgende:
Nou, Werkgroep 2 heeft nu al hun materiaal online gezet op https://rondehuis.nl en recentelijk komt er weinig nieuws bij. Het schijnt dat Martin Bazuin een nieuwe Werkgroep Ronde Huis wil gaan oprichten die ook wil gaan aantonen dat er een kern van waarheid zit in de verhalen rondom Frank van Vloten. Momenteel doet hij dat door 'kritiek' te leveren op onder meer mijn werk. Ik heb daar mijn zegje al over gedaan dus ik ga daar verder niet over uitweiden. Verder is dat boek van Bodhi Vartman uitgekomen over zijn wandelingen met paragnosten in het Zandenbos, en van de 25 krijg je ook 25 verschillende verhalen te horen. Schalkwijk is in december vorig jaar overleden, dus daar zul je ook niets meer van horen. Ton Biesemaat is inmiddels ervan overtuigd dat Schalkwijk het hele Ronde Huisverhaal bij elkaar gelogen heeft, en die is bezig met het schrijven van een roman over Gerlof van Vloten, in zijn optiek de meest interessante Van Vloten van het hele stel.

Dus in het kort: er zijn nog steeds mensen die geloven in de verhalen, er zijn ook mensen die niet geloven in die verhalen, dus vergeleken met zes jaar terug is er weinig veranderd.
En een categorie die de verhalen wíl geloven.
pi_180875755
Ja, die vallen bij mij onder de eerste categorie, mensen die in de verhalen geloven. Een graag gehoord argument is nog altijd 'waar rook is is vuur', en die mensen hebben nog nooit gehoord van rookbommen en AVRO's Toppop discoshow, waar het ook behoorlijk kan roken, maar geen vuur te bekennen is. Dat laatste was grappig bedoeld.

Tot op heden heb ik nog niets gezien dat mij aan het twijfelen heeft gebracht. In mijn optiek is dat hele Ronde Huisverhaal verzonnen door Johan Montenberg, hier en daar gesteund door mensen als Hans Schalkwijk en uiteraard Jan Eldermans. Eldermans had hele andere motieven, die wilde de boel even lekker stoken met allerlei rare verhalen, om te zien of hij Montenberg nog zenuwachtiger kon krijgen. Daar slaagde hij wonderwel in.

Argumenten ervoor zijn de volgende:
- Voordat Montenberg zich met het Ronde Huis gaat bemoeien, lees je geen bizarre verhalen over Frank van Vloten, terwijl er behoorlijk wat over hem geschreven is in diverse kranten. Goed, de man wordt hier en daar wat merkwaardig genoemd, zijn huis mysterieus, maar dan ben je nog steeds mijlen verwijderd van een tienermeisjes verkrachtende aanvoerder van een Pangermaanse cultus.
- Van Vloten als Pangermaans sympathisant is gebaseerd op indirecte bewijsvoering, namelijk zijn in Duitsland werkende broer en diens kinderen die in de Tweede Wereldoorlog nogal fout waren. Frank kun je zelfs een anti-Duitse houding toeschrijven. Ten eerste is hij getrouwd met een half-Indonesische vrouw, wat niet strookt met de idealen van raszuiverheid die je bij vrijwel alle Pangermaanse groepjes terugvindt. Ten tweede maakt hij zich heel druk over het lot van de Belgen in het Vluchtoord Nunspeet, en wil daar zelfs de Tweede Kamer over gaan lastigvallen. Dat strookt niet met een pro-Duitse houding, want die zou de Belgen nog het liefst tegen de muur zetten (bij wijze van spreken). Ten derde verwijt Frank een briefschrijver in een plaatselijke krant 'Duitsch-vleierig' te zijn.
- Van Vloten wordt in vele brieven van neven, nichten en zijn eigen dochters omschreven als een aimabele man met wat merkwaardige trekjes. Één van die trekjes was het imiteren van het Vlaams accent van Belgische officieren. Een andere was dat hij regelmatig dingen goedkoop op de kop wist te tikken zoals rijtuigjes voor zijn smalspoor en zelfs een arreslee. Hans van Eeden omschreef oom Frank als iemand die zijn mond niet kon houden als iets hem niet aanstond.
- Het ontbreken van tastbare aangifte wegens verkrachting.
- In de hoogtijjaren van het vermeende Pangermaanse Genootschap (vanaf 1907) woont Frank niet eens in het Ronde Huis. Het is dan verhuurd aan Wilhelmina Brewer, gehuwd met Wijtema (die in de Oost verblijft) die daar woont met haar kinderen Max Samuel en Attje Johanna en hun kindermeisje Fennigje Bosch. Frank woont aan het Bowlespark in Wageningen voor de opleiding van zijn zoons tot oktober 1913. Daarna neemt hij pas zijn intrek in het Ronde Huis. Dat Frank een relatie zou hebben met Wilhelmina Brewer is volledig uit de duim gezogen door Schalkwijk.
- Uit de archieven van J.W. Montenberg blijkt dat hij getuigen heeft verzonnen, zoals de onbekende zoon van Albert Verwey, de heer A. Verwey uit Noordwijk.
- De connectie tussen Montenberg en Van Vloten blijkt Derk Gijsbert Montenberg te zijn, die Van Vloten kende uit de Commissie van Toezicht op Rijkslandbouwproefvelden. Daar is dus geen Prins Hendrik en geen Maria Elisabeth Montenberg voor nodig.

En zo kunnen we nog wel een uurtje doorgaan, maar het is mij duidelijk dat het verhaal zoals gepubliceerd in het boek van de Werkgroep meer fictie is dan feit, en al helemaal geen geschiedenis.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')