abonnement Unibet Coolblue
pi_176355894
Mijn moeder is pools alleen ik heb de taal nooit geleerd, ookal probeerde mijn moeder het wel.
Ik vroeg me af of er meer mensen zijn die de taal van hun moeder/vader nooit meegekregen hebben en hoe die erover denken.
pi_176355913
Ik kan wel Bargoens.
pi_176355948
Mijn ouders spreken Marokkaans en ik kan het gelukkig ook zeer goed.
pi_176355968
Mijn vader spreekt plat Amsterdams en dat ken ik ook wel aardig.
Vreemd, op huwelijk rijmen alleen de woorden gruwelijk en afschuwelijk.
pi_176356116
Allemaal kechs
  zondag 7 januari 2018 @ 22:42:08 #6
448036 Achterhoker
Hauptsache Alkohol
pi_176356226
Ik heb heul geen allochtone ouders.
Fade to Black
  zondag 7 januari 2018 @ 22:57:37 #7
242879 Onnoman
The On And Only
pi_176356551
limburgs nooit gekund
Als je de wereld wilt begrijpen, moet je denken zoals ik.
(Onnoman)
si vi pacem para bellum
himmelhoch jauchzend
pi_176356553
Yep, maar Duits is dan ook niet zo moeilijk.
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
pi_176356709
M'n vader is Indonesisch en kan wel wat woordjes verstaan maar praten niet. Heb weleens geprobeerd me er wat meer in te verdiepen maar dan kwam ik al snel bij de conclusie dat het zinloos is. Het is overigens wel een heel makkelijke taal om te leren en de uitspraak (op wat klemtonen na) is praktisch zelfde als NL.
Facts don't care about your feelings
pi_176356793
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2018 23:04 schreef YoshiBignose het volgende:
M'n vader is Indonesisch en kan wel wat woordjes verstaan maar praten niet. Heb weleens geprobeerd me er wat meer in te verdiepen maar dan kwam ik al snel bij de conclusie dat het zinloos is. Het is overigens wel een heel makkelijke taal om te leren en de uitspraak (op wat klemtonen na) is praktisch zelfde als NL.
Vind je dat niet jammer?
pi_176356839
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2018 23:08 schreef Maghrebijnse het volgende:

[..]

Vind je dat niet jammer?
Ja aan de ene kant wel. Soms hoor je op straat mensen Indonesisch praten en dan herken ik het en probeer ik het te begrijpen maar dat lukt niet. Aan de andere kant lijkt het me zinvoller om je meer te verdiepen in Engels of talen die je iets meer tegenkomt in deze regio (Duits, Frans).
Facts don't care about your feelings
  Moderator / Redactie FP + Sport zondag 7 januari 2018 @ 23:11:52 #12
408813 crew  trein2000
pi_176356870
Ik spreek prima nederlands ja.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_176358196
Ik kom uit een stad waar veel Turkse mensen wonen, en hier wordt Turks gewoon op de basisschool geleerd. Het is een soort keuzevak.
pi_176358232
quote:
1s.gif Op maandag 8 januari 2018 00:19 schreef jatochneetoch het volgende:
Ik kom uit een stad waar veel Turkse mensen wonen, en hier wordt Turks gewoon op de basisschool geleerd. Het is een soort keuzevak.
Deventer?
pi_176358245
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2018 23:10 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Ja aan de ene kant wel. Soms hoor je op straat mensen Indonesisch praten en dan herken ik het en probeer ik het te begrijpen maar dat lukt niet. Aan de andere kant lijkt het me zinvoller om je meer te verdiepen in Engels of talen die je iets meer tegenkomt in deze regio (Duits, Frans).
Het een sluit ander niet uit. Engels leren kan je ook naast het spreken van je moedertaal. Hebben je ouders thuis nooit in het Indonesisch met je gepraat?
  maandag 8 januari 2018 @ 00:46:57 #16
423984 defokkingfoker
Holy fucking shit
pi_176358446
أمي هي الهولندية. لسوء الحظ، لم يكن لديهم الفرصة لتعلم تلك اللغة الرائعة. آمل أن يرسل ويلدرز لي إلى بلدي. صور من أختك
Ik ben geil
pi_176359772
quote:
0s.gif Op maandag 8 januari 2018 00:22 schreef Maghrebijnse het volgende:

[..]

Het een sluit ander niet uit. Engels leren kan je ook naast het spreken van je moedertaal. Hebben je ouders thuis nooit in het Indonesisch met je gepraat?
Nee. M'n opa en oma zijn ook niet zo. Als je naar een land komt dan leer je de taal en dan heeft het nog weinig zin om in je eigen taal te gaan praten tegen elkaar. Natuurlijk doen ze het onderling nog weleens en af en toe komen er wel Indonesische woordjes tussen het Nederlands, maar niet meer dan dat.
Facts don't care about your feelings
pi_176359916
quote:
0s.gif Op maandag 8 januari 2018 00:21 schreef Maghrebijnse het volgende:

[..]

Deventer?
Almelo
pi_176360726
Mijn moeder is Frans en ik spreek ook Frans.
Dus eigenlijk mag ik niet posten in dit topic dan?
pi_176365901
quote:
0s.gif Op maandag 8 januari 2018 08:47 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Nee. M'n opa en oma zijn ook niet zo. Als je naar een land komt dan leer je de taal en dan heeft het nog weinig zin om in je eigen taal te gaan praten tegen elkaar. Natuurlijk doen ze het onderling nog weleens en af en toe komen er wel Indonesische woordjes tussen het Nederlands, maar niet meer dan dat.
Muah, je kan prima en de taal van het land leren en je eigen moedertaal. Het een sluit het ander niet uit.
pi_176366076
quote:
0s.gif Op maandag 8 januari 2018 14:44 schreef Maghrebijnse het volgende:

[..]

Muah, je kan prima en de taal van het land leren en je eigen moedertaal. Het een sluit het ander niet uit.
Als je slim bent misschien niet. Ik zie zat oudere mensen die nog steeds gebrekkig Nederlands praten terwijl m'n opa en oma vloeiend Nederlands praten en zelfs mij soms corrigeren op taalgebruik. Je kan best meerdere talen leren, de ene wat makkelijker dan de ander, maar als je niet als kind in een land geboren wordt maar er op oudere leeftijd naar verhuisd, dan is het toch knap lastig om vloeiend onder de knie te krijgen. Dan helpt het zeker niet mee als je tegen familie je oude taal blijft spreken.
Facts don't care about your feelings
  maandag 8 januari 2018 @ 14:49:26 #22
3647 B.R.Oekhoest
Taalpotpourrist Berend Rinus
pi_176366081
quote:
1s.gif Op maandag 8 januari 2018 09:04 schreef jatochneetoch het volgende:

[..]

Almelo
Er springt eens een stoplicht springt op rood,
een ander weer op groen,
in Almelo is altijd wat te doen.
De moraal zit in een crisis, niemand weet meer wat van wie is.
Mijn broer Tinus zeker niet; de minkukel neemt steeds ongevraagd bezit van mijn FOK!account. Beste vent wel verder, overigens: http://fotoboek.fok.nl/Tinus_O..
pi_176366271
quote:
0s.gif Op maandag 8 januari 2018 14:49 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Als je slim bent misschien niet. Ik zie zat oudere mensen die nog steeds gebrekkig Nederlands praten terwijl m'n opa en oma vloeiend Nederlands praten en zelfs mij soms corrigeren op taalgebruik. Je kan best meerdere talen leren, de ene wat makkelijker dan de ander, maar als je niet als kind in een land geboren wordt maar er op oudere leeftijd naar verhuisd, dan is het toch knap lastig om vloeiend onder de knie te krijgen. Dan helpt het zeker niet mee als je tegen familie je oude taal blijft spreken.
Ik heb het over jou, je bent toch geboren in Nederland? Dat smoesje van gebrekkig Nederlands praten gaat niet op aangezien je in Nederland geboren bent. Vertel, wat voor smoes heb je hier voor?
pi_176367161
quote:
1s.gif Op maandag 8 januari 2018 14:55 schreef Maghrebijnse het volgende:

[..]

Ik heb het over jou, je bent toch geboren in Nederland? Dat smoesje van gebrekkig Nederlands praten gaat niet op aangezien je in Nederland geboren bent. Vertel, wat voor smoes heb je hier voor?
Ja ik heb er geen smoes voor. Ik had er geen zin in. Maar dat heeft deels te maker met de ouders lijkt me. Als zij thuis altijd Indonesisch praten en mij ook woordjes leren toen ik jong was dan had ik het misschien wel gedaan. Als je eenmaal richting de 20 bent ga je niet zo makkelijk nog eens voor de lol een taal leren.
Facts don't care about your feelings
  Moderator maandag 8 januari 2018 @ 16:14:16 #25
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_176368312
Kan me niet voorstellen hoe het zou zijn als ik de moedertaal van mijn ouders niet zou kennen. Communiceert dat dan ook niet heel veel lastiger met je ouders, ik kan me voorstellen dat primaire emoties makkelijker te uiten zijn in je moedertaal.

Ken trouwens wel vrienden wiens moeder engels is en vader nederlands ze woont vrijwel haar hele leven in nederland en praat dan ook nederlands. Maar tegen haar zoon (3) praat ze consequent engels en hij praat ook engels terug. Voor de jongen is dat wel handig denk ik.

Ik heb ook een nicht met een zwitserse man die haar kind zwitsers heeft leren verstaan maar vergeten leren zwitsers terug te praten aangezien haar vader ook wel nederlands verstond. Dat meisje kun haar opa later prima verstaan maar niet met hem praten. Dat hebben ze bij de volgende kinderen anders aangepakt en dus ook consequent zwitsers terug laten praten.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')