abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_176352619
Ik ga binnenkort mijn woning verkopen met flinke overwaarde en daarna verhuizen naar een huurwoning. Ik heb een spaarhypotheek en bankspaarhypotheek die ik dan ga aflossen. Weet iemand wat de fiscale gevolgen daarvan zijn? Ik begreep dat de regeling per 1 april 2017 is versoepeld. Kan ik gewoon aflossen zonder dat het rentebestanddeel belast is?
pi_176353108
quote:
1s.gif Op zondag 7 januari 2018 20:25 schreef ryan_atwood het volgende:
Ik ga binnenkort mijn woning verkopen met flinke overwaarde en daarna verhuizen naar een huurwoning. Ik heb een spaarhypotheek en bankspaarhypotheek die ik dan ga aflossen. Weet iemand wat de fiscale gevolgen daarvan zijn? Ik begreep dat de regeling per 1 april 2017 is versoepeld. Kan ik gewoon aflossen zonder dat het rentebestanddeel belast is?
Fiscaal zal er geen heffing worden opgelegd, het is even de vraag of de bank aflossen m.b.v. de opgebouwde bedragen, wel zonder boete toestaat. Bij bepaalde budgethypotheken, wordt een boete berekend, bij voortijdig aflossen (ook bij verkoop).

Overigens ben ik wel benieuwd hoe je aan zowel een bankspaar- als aan een spaarhypotheek bent gekomen (op één en hetzelfde huis?)?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_176354253
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2018 20:42 schreef blomke het volgende:

[..]

Fiscaal zal er geen heffing worden opgelegd, het is even de vraag of de bank aflossen m.b.v. de opgebouwde bedragen, wel zonder boete toestaat. Bij bepaalde budgethypotheken, wordt een boete berekend, bij voortijdig aflossen (ook bij verkoop).

Overigens ben ik wel benieuwd hoe je aan zowel een bankspaar- als aan een spaarhypotheek bent gekomen (op één en hetzelfde huis?)?
Ik ben ooit begonnen met een spaarhypotheek en na verhuizen en ophogen van de hypotheek is daar een bankspaarhypotheek bij gekomen.
  maandag 8 januari 2018 @ 10:43:08 #4
23452 HMS
Have Mine, Sucker
pi_176361212
Je totale overwaarde is onbelast, dat geld krijg je in handen. Hoeveel dat gaat zijn is afhankelijk van de kosten voor die afhandeling. Daar zit een component van adminstratie bij en een mogelijke boete. Beide zou je op kunnen vragen bij de verstrekker.

Er is wel een regel van toepassing, en dat is dat als je een huis gaat kopen binnen 3 jaar, je dat geld van de overwaarde gebruikt voor de aanschaf. Dat betekent dat je over dat deel geen HRA meer krijgt. Koop je over 4 jaar een huis, geen regels.
"The thrill ot the chase is so diminished when one's prey has little legs"
pi_176361637
quote:
0s.gif Op maandag 8 januari 2018 10:43 schreef HMS het volgende:
Je totale overwaarde is onbelast, dat geld krijg je in handen. Hoeveel dat gaat zijn is afhankelijk van de kosten voor die afhandeling. Daar zit een component van adminstratie bij en een mogelijke boete. Beide zou je op kunnen vragen bij de verstrekker.

Er is wel een regel van toepassing, en dat is dat als je een huis gaat kopen binnen 3 jaar, je dat geld van de overwaarde gebruikt voor de aanschaf. Dat betekent dat je over dat deel geen HRA meer krijgt. Koop je over 4 jaar een huis, geen regels.
Je haalt 2 dingen door elkaar:
1) Het rendement van de (bank)spaarrekeningen, i.e. vermogen - inleg
2) De overwaarde van de woning, i.e. verkoopopbrengst - hypotheekschuld
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 8 januari 2018 @ 11:20:03 #6
23452 HMS
Have Mine, Sucker
pi_176361870
quote:
0s.gif Op maandag 8 januari 2018 11:08 schreef blomke het volgende:

[..]

Je haalt 2 dingen door elkaar:
1) Het rendement van de (bank)spaarrekeningen, i.e. vermogen - inleg
2) De overwaarde van de woning, i.e. verkoopopbrengst - hypotheekschuld
Nee hoor, belastingtaal versus wat de gewone man denkt.

Overwaarde zoals voor de belastingdienst telt, kan je berekenen: https://www.belastingdien(...)ling/bijleenregeling
"The thrill ot the chase is so diminished when one's prey has little legs"
pi_176379003
quote:
0s.gif Op maandag 8 januari 2018 10:43 schreef HMS het volgende:
Je totale overwaarde is onbelast, dat geld krijg je in handen. Hoeveel dat gaat zijn is afhankelijk van de kosten voor die afhandeling. Daar zit een component van adminstratie bij en een mogelijke boete. Beide zou je op kunnen vragen bij de verstrekker.

Er is wel een regel van toepassing, en dat is dat als je een huis gaat kopen binnen 3 jaar, je dat geld van de overwaarde gebruikt voor de aanschaf. Dat betekent dat je over dat deel geen HRA meer krijgt. Koop je over 4 jaar een huis, geen regels.
Oké, dus beste is om pas weer na drie jaar te kopen
pi_176382063
quote:
1s.gif Op maandag 8 januari 2018 23:38 schreef ryan_atwood het volgende:

[..]

Oké, dus beste is om pas weer na drie jaar te kopen
Lijkt me (in financieel opzicht) afhankelijk van de hoogte van de overwaarde in relatie tot de huurlasten in die 3 jaar.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  dinsdag 9 januari 2018 @ 11:54:05 #9
23452 HMS
Have Mine, Sucker
pi_176384663
quote:
Oké, dus beste is om pas weer na drie jaar te kopen
Hangt van veel af want als je zelf spaargeld inbrengt en bijvoorbeeld onder de 90% komt voor de financiering, dan krijg je vaak een lagere hypotheekrente, dus dat is niet altijd waar. En huren is meestal duurder dus het is afhankelijk van het totaal wat het best uitpakt financieel maar ook soms practisch. Op sommige plekken kan je eigenlijk niet goed een huurwoning vinden......dus dan kan kopen gewoon het beste zijn.

Zolang je maar weet dat de belastingdienst hun (fiscale) overwaarde die 3 jaar in gedachte houden.
"The thrill ot the chase is so diminished when one's prey has little legs"
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')