abonnement Unibet Coolblue
pi_176373805
quote:
0s.gif Op maandag 8 januari 2018 16:32 schreef lonelypringles het volgende:
Ik ken ook ouderen, die zeggen dat ze vroeger veel hebben gestotterd, maar geleidelijk zijn gestopt. Nu woon ik nog thuis in een stressvolle situatie, dus misschien dat het vermindert als ik op mezelf woon.
Het komt wel vaak voor dat wanneer mensen ouder worden het minder wordt. Er overheen groeien als volwassen is echter zeer zeldzaam. Als je na je 18de nog stottert is de kans groot dat je dat de rest van je leven blijft doen in meer of mindere mate.
  † In Memoriam † maandag 8 januari 2018 @ 22:54:29 #27
460494 naoomx
pi_176377947
Ik denk dat het belangrijk voor je is om te beseffen dat je niet de enige bent.

Ik zou snel op Stotteren.nl kijken.
En dan vooral ook op Demosthenes.nl, want dat is een echte vereniging met oa zelfhulpgroepen en activiteiten voor stotteraars (café enz).
pi_176386882
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2018 18:27 schreef lonelypringles het volgende:
Ik weet niet precies waar ik dit moet plaatsen, maar ik zou graag adviezen willen en/of ervaringen willen horen van mensen met dezelfde problematiek.

Ik stotter al sinds ik praat en het heeft de afgelopen jaren ernstiger vormen aangenomen. Ik heb waarschijnlijk een angst ontwikkeld voor spreken, en dan vooral tegen mensen die ik niet ken. Hierdoor heb ik al lange tijd geen nieuwe vrienden kunnen maken. Gelukkig heb ik wel twee vrienden, die het niks uitmaakt dat ik stotter.

Naast het maken van nieuwe vrienden, heb ik ook moeite met het aangaan van relaties. Verder zit ik momenteel in mijn afstudeerjaar en heb ik een afstudeerstage gelopen. Helaas lukt het mij door alle problemen vanwege het stotteren niet om het af te maken en kom ik waarschijnlijk in grote problemen.

Zijn er hier mensen die ernstig stotteren of mensen kennen die stotteren? Ik heb verschillende therapieën geprobeerd, maar niks helpt. In totaal ben ik duizenden euro's kwijt en ik ben echt aan het einde van mijn latijn. Ik weet niet wat ik kan doen om ervoor te zorgen dat ik nieuwe mensen leer kennen en mijn studie kan afmaken. Dit zorgt ervoor dat ik vaak slapeloze nachten heb en me soms in slaap moet huilen.

Waarom ik dit allemaal hier schrijf?
Omdat ik niemand heb, waar ik mijn verhaal echt kwijt kan, zonder mij ervoor te schamen.
Dit moet je dan even aangeven bij DUO. Wellicht heb je recht op een jaar extra stufi.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')