abonnement Unibet Coolblue
pi_176348591
Hallo!

Mijn vriendin en ik zijn al heel wat jaren samen en wonen momenteel in een sociale huurwoning. Ik ben zelfstandig ondernemer en zij heeft vanaf volgende maand een baan in het basisonderwijs met uitzicht op een vast contract.

Mijn schoonvader (woont alleen) heeft zijn huis te koop staan omdat hij heel graag kleiner wilt wonen. Hij is arbeidsongeschikt dus heeft verder geen inkomen uit werk. Hij zou in aanmerking kunnen komen voor de sociale huurwoning waar wij nu in wonen, omdat hij al zo'n 12 jaar staat ingeschreven als woningzoekende en ook recht zou hebben op sociale huur. Het liefste zouden we dus 'ruilen' van woning. Dit kan natuurlijk niet letterlijk, maar als hij reageert op deze woning zodra het vrijkomt is de kans groot dat hij hem toegewezen krijgt vanwege de hoeveelheid punten die hij heeft. Gemiddelde wachttijd voor een sociale huurwoning is hier zo'n 1-2 jaar.

Zijn woning staat te koop voor 225k. De hypotheek zouden we (als we de online berekeningstools mogen geloven) kunnen krijgen zodra mijn vriendin een vast dienstverband heeft. Dit kan echter nog een jaar duren. Daarnaast hebben we nog geen eigen geld liggen om in te brengen voor de hypotheek (kosten koper en dergelijke). Hier is zo'n dik 8-10k voor nodig.

Nu is er de optie dat hij zijn huis aan ons verhuurd middels de leegstandswet zodat wij kunnen sparen voor de eigen inleg. Echter zegt mijn schoonvader dat het huis daardoor eerst een jaar onbewoond moet zijn voordat hij hier gebruik van mag maken. Klopt dit wel? Daarnaast lopen we natuurlijk het risico dat de boel wordt verkocht en wij het huis uitmoeten. Het probleem is dat we dan geen recht meer hebben op een sociale huurwoning omdat ons inkomen daar net te hoog voor is.