abonnement Unibet Coolblue
pi_176348591
Hallo!

Mijn vriendin en ik zijn al heel wat jaren samen en wonen momenteel in een sociale huurwoning. Ik ben zelfstandig ondernemer en zij heeft vanaf volgende maand een baan in het basisonderwijs met uitzicht op een vast contract.

Mijn schoonvader (woont alleen) heeft zijn huis te koop staan omdat hij heel graag kleiner wilt wonen. Hij is arbeidsongeschikt dus heeft verder geen inkomen uit werk. Hij zou in aanmerking kunnen komen voor de sociale huurwoning waar wij nu in wonen, omdat hij al zo'n 12 jaar staat ingeschreven als woningzoekende en ook recht zou hebben op sociale huur. Het liefste zouden we dus 'ruilen' van woning. Dit kan natuurlijk niet letterlijk, maar als hij reageert op deze woning zodra het vrijkomt is de kans groot dat hij hem toegewezen krijgt vanwege de hoeveelheid punten die hij heeft. Gemiddelde wachttijd voor een sociale huurwoning is hier zo'n 1-2 jaar.

Zijn woning staat te koop voor 225k. De hypotheek zouden we (als we de online berekeningstools mogen geloven) kunnen krijgen zodra mijn vriendin een vast dienstverband heeft. Dit kan echter nog een jaar duren. Daarnaast hebben we nog geen eigen geld liggen om in te brengen voor de hypotheek (kosten koper en dergelijke). Hier is zo'n dik 8-10k voor nodig.

Nu is er de optie dat hij zijn huis aan ons verhuurd middels de leegstandswet zodat wij kunnen sparen voor de eigen inleg. Echter zegt mijn schoonvader dat het huis daardoor eerst een jaar onbewoond moet zijn voordat hij hier gebruik van mag maken. Klopt dit wel? Daarnaast lopen we natuurlijk het risico dat de boel wordt verkocht en wij het huis uitmoeten. Het probleem is dat we dan geen recht meer hebben op een sociale huurwoning omdat ons inkomen daar net te hoog voor is.

Een andere optie zou zijn dat hij de woning particulier aan ons verhuurd. Na een één of twee jaar zouden wij het dan van hem kunnen kopen. Echter zegt de bank (SNS) dat dit niet zomaar mag. Zij lopen dan natuurlijk het risico dat wanneer het huis gedwongen verkocht moet worden, er nog huurders in zitten die ze er niet uit kunnen krijgen.

Mijn vraag is; zijn er nog andere mogelijkheden? Ik word niet echt veel wijzer van diverse informatie op het internet. Leest er toevallig iemand mee die ervaring heeft met zo'n situatie als deze?

Alvast bedankt!

Ter info; het huis staat inmiddels 1,5 jaar te koop

[ Bericht 1% gewijzigd door Alabama90 op 07-01-2018 19:59:37 ]
pi_176348977
Hij mag jullie ¤100.000 schenken voor de aankoop van een huis, de constructie mag je zelf gaan bedenken.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  zondag 7 januari 2018 @ 17:58:21 #3
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_176349112
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2018 17:52 schreef halfway het volgende:
Hij mag jullie ¤100.000 schenken voor de aankoop van een huis, de constructie mag je zelf gaan bedenken.
Wel even in de gaten houden dat vader wel de hypotheek bij de bank moet aflossen. Als kinderen kopen voor EUR 155.000,- plus de schenking en de vader kan de hypotheek van (minder dan) EUR 155.000,- aflossen, is het zeker een optie.
Als vader dat natuurlijk ook wil en er geen andere kinderen zijn die hij daar misschien tekort mee doet,...
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_176349526
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2018 17:58 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Wel even in de gaten houden dat vader wel de hypotheek bij de bank moet aflossen. Als kinderen kopen voor EUR 155.000,- plus de schenking en de vader kan de hypotheek van (minder dan) EUR 155.000,- aflossen, is het zeker een optie.
Als vader dat natuurlijk ook wil en er geen andere kinderen zijn die hij daar misschien tekort mee doet,...
Dit zou een optie zijn, alleen heeft hij inderdaad nog een tweede dochter die hij niet tekort wil doen.

Wat bedoelen jullie dan precies? Hij schenkt ons 100k (geld uit verkoop huis) waarmee wij de hypotheek rond zouden kunnen krijgen. Die 100k lossen wij later weer bij hem af? Want dat geld wil hij natuurlijk wel weer terug.
pi_176349618
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2018 18:25 schreef Alabama90 het volgende:

[..]

Dit zou een optie zijn, alleen heeft hij inderdaad nog een tweede dochter die hij niet tekort wil doen.

Wat bedoelen jullie dan precies? Hij schenkt ons 100k (geld uit verkoop huis) waarmee wij de hypotheek rond zouden kunnen krijgen. Die 100k lossen wij later weer bij hem af? Want dat geld wil hij natuurlijk wel weer terug.
Nee dat mag hij belastingvrij schenken, het is geen lening.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_176349642
Ik zit me nog eens te verdiepen in de leegstandswet. Zou het een optie zijn dat hij het huis aan ons verhuurd door middel van de leegstandswet en de verkoop bij de makelaar weghaalt en het in de stille verkoop zet? Zo creëren wij meer "tijd" om het huis te kunnen kopen.
pi_176349672
quote:
1s.gif Op zondag 7 januari 2018 18:29 schreef halfway het volgende:

[..]

Nee dat mag hij belastingvrij schenken, het is geen lening.
Dat begrijp ik, maar hij is niet bereid om ons te schenken denk ik, omdat hij dan z'n vermogen (deels) kwijt is natuurlijk. Hij is zelf in de 50, dus gaat nog wel even mee.
pi_176349788
Waarom wil hij kleiner wonen?
pindazakje
pi_176349830
quote:
11s.gif Op zondag 7 januari 2018 18:39 schreef Hyaenidae het volgende:
Waarom wil hij kleiner wonen?
Hij is na de scheiding met mijn schoonmoeder blijven wonen in het huis. Het is een groot huis en veel te groot voor iemand die alleen is. Hij is zelf heel simpel; hij wil een dak boven zijn hoofd en de rest is prima. Weinig onderhoud en weinig plek om te verzamelen en rommel te maken. Dat geeft hem overzicht en rust. Hij is arbeidsongeschikt doordat hij heel snel gespannen raakt. Hij zal ook altijd alleen blijven wonen (wil geen relatie meer).

Daarnaast wil hij heel graag dat het huis in de familie blijft. Hij heeft veel energie, tijd en geld in het huis gestoken en hij wil graag dat zijn dochter (en ik) en eventueel kleinkinderen over een paar jaar, daarvan kunnen genieten.
pi_176349894
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2018 18:41 schreef Alabama90 het volgende:

[..]

Hij is na de scheiding met mijn schoonmoeder blijven wonen in het huis. Het is een groot huis en veel te groot voor iemand die alleen is. Hij is zelf heel simpel; hij wil een dak boven zijn hoofd en de rest is prima. Weinig onderhoud en weinig plek om te verzamelen en rommel te maken. Dat geeft hem overzicht en rust. Hij is arbeidsongeschikt doordat hij heel snel gespannen raakt. Hij zal ook altijd alleen blijven wonen (wil geen relatie meer).

Daarnaast wil hij heel graag dat het huis in de familie blijft. Hij heeft veel energie, tijd en geld in het huis gestoken en hij wil graag dat zijn dochter (en ik) en eventueel kleinkinderen over een paar jaar, daarvan kunnen genieten.
Aha op die manier.
225k klinkt in ieder geval wel als een koopje voor zo'n groot (vrijstaand?) huis.
pindazakje
pi_176349996
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2018 18:46 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]

Aha op die manier.
225k klinkt in ieder geval wel als een koopje voor zo'n groot (vrijstaand?) huis.
Klopt, het is een prachtig huis met een extreem diepe tuin (40 meter) en een mooi atelier achterin de tuin. Het is een twee onder één kap woning. Wel in een kleine plaats in Overijssel, daar liggen de prijzen (nog) niet zo hoog :)

[ Bericht 0% gewijzigd door Alabama90 op 07-01-2018 18:56:27 ]
pi_176350833
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2018 18:50 schreef Alabama90 het volgende:

[..]

Klopt, het is een prachtig huis met een extreem diepe tuin (40 meter) en een mooi atelier achterin de tuin. Het is een twee onder één kap woning. Wel in een kleine plaats in Overijssel, daar liggen de prijzen (nog) niet zo hoog :)
Is het atelier niet bewoonbaar te maken voor papa?
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_176351117
quote:
1s.gif Op zondag 7 januari 2018 19:21 schreef halfway het volgende:

[..]

Is het atelier niet bewoonbaar te maken voor papa?
Scherp, goede tip. Echter is er geen stromend water en afvoer. En willen we papa het liefst niet de hele dag in de buurt, hoe goed deze man ook is :)
pi_176351167
Kan de man nog niet een jaartje wachten totdat jullie wel de hypotheek kunnen krijgen?
pi_176351226
quote:
99s.gif Op zondag 7 januari 2018 19:33 schreef qajariaq het volgende:
Kan de man nog niet een jaartje wachten totdat jullie wel de hypotheek kunnen krijgen?
Dat zou kunnen, echter is het voor hem momenteel niet makkelijk om zijn hypotheeklast te betalen. Dus hij verkoopt het liefst zo snel mogelijk.
pi_176351352
Toch vreemd dat de man ineens zo'n haast heeft, evt kunnen jullie hem maandelijks onderhands wat toestoppen zodat hij zijn hypo kan betalen?
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_176351857
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2018 19:39 schreef halfway het volgende:
Toch vreemd dat de man ineens zo'n haast heeft, evt kunnen jullie hem maandelijks onderhands wat toestoppen zodat hij zijn hypo kan betalen?
Misschien handig om even te vermelden: huis staat al 1,5 jaar te koop. Hij wil er gewoon zsm vanaf, maar ziet het liefste ons erin wonen :)
pi_176352012
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2018 19:59 schreef Alabama90 het volgende:

[..]

Misschien handig om even te vermelden: huis staat al 1,5 jaar te koop. Hij wil er gewoon zsm vanaf, maar ziet het liefste ons erin wonen :)
ja logisch dat de bank dan geen huurder wil, anderhalf jaar is trouwens best lang.... is dan de vraagprijs niet toch te hoog? Lastige situatie verder
pi_176352263
Waarom moet je wachten op een vast contract voordat de hypotheek rond gebreid kan worden? Dat is bij de meeste geldverstrekkers nergens voor nodig. Een positieve intentieverklaring van de werkgever is voldoende en die kun je ook krijgen als je een halfjaar- of jaarcontract hebt.
pi_176353151
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2018 20:11 schreef Ivo1985 het volgende:
Waarom moet je wachten op een vast contract voordat de hypotheek rond gebreid kan worden? Dat is bij de meeste geldverstrekkers nergens voor nodig. Een positieve intentieverklaring van de werkgever is voldoende en die kun je ook krijgen als je een halfjaar- of jaarcontract hebt.
Dat is vast te regelen, alleen moet zij nog beginnen bij haar nieuwe baan in februari. En daarnaast hebben wij nog geen ~10k bij elkaar gespaard om de hypotheekkosten te financieren.
pi_176354611
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2018 19:32 schreef Alabama90 het volgende:

[..]

Scherp, goede tip. Echter is er geen stromend water en afvoer. En willen we papa het liefst niet de hele dag in de buurt, hoe goed deze man ook is :)
En dat kan ook niet gerealiseerd worden?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_176354623
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2018 19:59 schreef Alabama90 het volgende:

[..]

Misschien handig om even te vermelden: huis staat al 1,5 jaar te koop. Hij wil er gewoon zsm vanaf, maar ziet het liefste ons erin wonen :)
is de prijs ook te hoog
aandeel Fok! hier te krijgen , pm voor vraagprijs
pi_176354646
quote:
1s.gif Op zondag 7 januari 2018 21:38 schreef baskick het volgende:

[..]

En dat kan ook niet gerealiseerd worden?
tuurlijk wel..

maar niemand heeft geld in dit verhaal
aandeel Fok! hier te krijgen , pm voor vraagprijs
  zondag 7 januari 2018 @ 21:44:09 #24
380389 madeliefff
soms ook madeboosss
pi_176354775
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2018 17:34 schreef Alabama90 het volgende:
Hallo!

Mijn vriendin en ik zijn al heel wat jaren samen en wonen momenteel in een sociale huurwoning. Ik ben zelfstandig ondernemer en zij heeft vanaf volgende maand een baan in het basisonderwijs met uitzicht op een vast contract.

Mijn schoonvader (woont alleen) heeft zijn huis te koop staan omdat hij heel graag kleiner wilt wonen. Hij is arbeidsongeschikt dus heeft verder geen inkomen uit werk. Hij zou in aanmerking kunnen komen voor de sociale huurwoning waar wij nu in wonen, omdat hij al zo'n 12 jaar staat ingeschreven als woningzoekende en ook recht zou hebben op sociale huur. Het liefste zouden we dus 'ruilen' van woning. Dit kan natuurlijk niet letterlijk, maar als hij reageert op deze woning zodra het vrijkomt is de kans groot dat hij hem toegewezen krijgt vanwege de hoeveelheid punten die hij heeft. Gemiddelde wachttijd voor een sociale huurwoning is hier zo'n 1-2 jaar.

Zijn woning staat te koop voor 225k. De hypotheek zouden we (als we de online berekeningstools mogen geloven) kunnen krijgen zodra mijn vriendin een vast dienstverband heeft. Dit kan echter nog een jaar duren. Daarnaast hebben we nog geen eigen geld liggen om in te brengen voor de hypotheek (kosten koper en dergelijke). Hier is zo'n dik 8-10k voor nodig.

Nu is er de optie dat hij zijn huis aan ons verhuurd middels de leegstandswet zodat wij kunnen sparen voor de eigen inleg. Echter zegt mijn schoonvader dat het huis daardoor eerst een jaar onbewoond moet zijn voordat hij hier gebruik van mag maken. Klopt dit wel? Daarnaast lopen we natuurlijk het risico dat de boel wordt verkocht en wij het huis uitmoeten. Het probleem is dat we dan geen recht meer hebben op een sociale huurwoning omdat ons inkomen daar net te hoog voor is.

Een andere optie zou zijn dat hij de woning particulier aan ons verhuurd. Na een één of twee jaar zouden wij het dan van hem kunnen kopen. Echter zegt de bank (SNS) dat dit niet zomaar mag. Zij lopen dan natuurlijk het risico dat wanneer het huis gedwongen verkocht moet worden, er nog huurders in zitten die ze er niet uit kunnen krijgen.

Mijn vraag is; zijn er nog andere mogelijkheden? Ik word niet echt veel wijzer van diverse informatie op het internet. Leest er toevallig iemand mee die ervaring heeft met zo'n situatie als deze?

Alvast bedankt!

Ter info; het huis staat inmiddels 1,5 jaar te koop
moet je schoonvader niet de pech hebben dat jullie huis voor een gezin in de verhuur gegooid word. Dan heb je niks aan je 12 jaar inschrijftijd. Soms heeft een bepaalde doelgroep voorrang.

[ Bericht 0% gewijzigd door madeliefff op 07-01-2018 22:04:10 ]
1-Op vrijdag 22 mei 2015 19:53 schreef Working_Class_Hero het volgende:
Niet weten dat Madeliefff KLB godin is en dus alles kan, zelfs jou doen verdwijnen.
2-Ik ben een Rivella...
  zondag 7 januari 2018 @ 21:51:08 #25
380389 madeliefff
soms ook madeboosss
pi_176354982
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2018 17:34 schreef Alabama90 het volgende:
Hallo!

Mijn vriendin en ik zijn al heel wat jaren samen en wonen momenteel in een sociale huurwoning. Ik ben zelfstandig ondernemer en zij heeft vanaf volgende maand een baan in het basisonderwijs met uitzicht op een vast contract.

Mijn schoonvader (woont alleen) heeft zijn huis te koop staan omdat hij heel graag kleiner wilt wonen. Hij is arbeidsongeschikt dus heeft verder geen inkomen uit werk. Hij zou in aanmerking kunnen komen voor de sociale huurwoning waar wij nu in wonen, omdat hij al zo'n 12 jaar staat ingeschreven als woningzoekende en ook recht zou hebben op sociale huur. Het liefste zouden we dus 'ruilen' van woning. Dit kan natuurlijk niet letterlijk, maar als hij reageert op deze woning zodra het vrijkomt is de kans groot dat hij hem toegewezen krijgt vanwege de hoeveelheid punten die hij heeft. Gemiddelde wachttijd voor een sociale huurwoning is hier zo'n 1-2 jaar.

Zijn woning staat te koop voor 225k. De hypotheek zouden we (als we de online berekeningstools mogen geloven) kunnen krijgen zodra mijn vriendin een vast dienstverband heeft. Dit kan echter nog een jaar duren. Daarnaast hebben we nog geen eigen geld liggen om in te brengen voor de hypotheek (kosten koper en dergelijke). Hier is zo'n dik 8-10k voor nodig.

Nu is er de optie dat hij zijn huis aan ons verhuurd middels de leegstandswet zodat wij kunnen sparen voor de eigen inleg. Echter zegt mijn schoonvader dat het huis daardoor eerst een jaar onbewoond moet zijn voordat hij hier gebruik van mag maken. Klopt dit wel? Daarnaast lopen we natuurlijk het risico dat de boel wordt verkocht en wij het huis uitmoeten. Het probleem is dat we dan geen recht meer hebben op een sociale huurwoning omdat ons inkomen daar net te hoog voor is.

Een andere optie zou zijn dat hij de woning particulier aan ons verhuurd. Na een één of twee jaar zouden wij het dan van hem kunnen kopen. Echter zegt de bank (SNS) dat dit niet zomaar mag. Zij lopen dan natuurlijk het risico dat wanneer het huis gedwongen verkocht moet worden, er nog huurders in zitten die ze er niet uit kunnen krijgen.

Mijn vraag is; zijn er nog andere mogelijkheden? Ik word niet echt veel wijzer van diverse informatie op het internet. Leest er toevallig iemand mee die ervaring heeft met zo'n situatie als deze?

Alvast bedankt!

Ter info; het huis staat inmiddels 1,5 jaar te koop
ik zou niet eerst je woning uitgaan. Straks lukt de koop niet door iets : omdat je de hypotheek niet rond krijgt of valt een van jullie door ziekte uit, ga je uit elkaar etc en ben je je huurwoning kwijt.en wat dan? Of is t in jouw regio makkelijk om aan een huurwoning te komen? Je krijgt dacht ik ook geen urgentie als je uit een tijdelijke woning komt dus sta je letterlijk op straat. Dan kun je mss wel tijdelijk bij je ouders wonen maar je meubels moet je opslaan. Gedoe hoor.

Edit: paar dingen weggehaald omdat t al in t topic besproken is.

[ Bericht 2% gewijzigd door madeliefff op 07-01-2018 22:04:36 ]
1-Op vrijdag 22 mei 2015 19:53 schreef Working_Class_Hero het volgende:
Niet weten dat Madeliefff KLB godin is en dus alles kan, zelfs jou doen verdwijnen.
2-Ik ben een Rivella...
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')