abonnement Unibet Coolblue
pi_176343093
We willen onze zolder gaan verbouwen. Het is nu nog één grote ruimte, we willen in elk geval twee slaapkamers, en wellicht nog een kleine badkamer en wasruimte. We zijn ons pas net aan het oriënteren, dus het kan allemaal nog wel even duren. We hebben ook niet direct haast of zo.

Plattegrond:


Ik krijg de afmetingen er niet bij. De zolder is ongeveer 7 meter diep (van knieschot tot knieschot, 6.54 tussen de 1.5m lijnen) en 5,15 m breed. Aan de achterkant is een (onhandige) dakkapel. Voor nog niks, dus daar moeten dakramen komen. Iemand input voor een indeling? Andere ideeën, dingen om rekening mee te houden?

We gaan alles laten doen, hoogstens het schilderen doen we zelf, zijn geen klussers.
  zondag 7 januari 2018 @ 13:01:36 #2
23384 RC2
Not me, broken when i got here
pi_176343346
Voor en achter (betere) dakkapellen . Voor de was en ketel zou ik een apart hok maken. De rest is maar net hoeveel ruimte je er voor wil gebruiken. Denk ook na over een vliering en eventuele verwarming van de kamers.
Who wants to live forever anyway...
pi_176346081
Voor een dakkapel kan niet ivm vorm van het dak. Achter een nieuwe kunnen we denk ik niet betalen. Het zou al schelen als de huidige een kleine meter lager zou zitten. Geen idee of dat kan en hoe ingewikkeld en duur dat is.

Vliering willen we inderdaad zeker. Verwarming is ook nodig, maar aangezien de ketel op zolder zit, lijkt dat me niet zo’n punt, toch?
  zondag 7 januari 2018 @ 15:27:20 #4
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_176346279
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2018 15:18 schreef Bleie het volgende:
Voor een dakkapel kan niet ivm vorm van het dak. Achter een nieuwe kunnen we denk ik niet betalen. Het zou al schelen als de huidige een kleine meter lager zou zitten. Geen idee of dat kan en hoe ingewikkeld en duur dat is.

Vliering willen we inderdaad zeker. Verwarming is ook nodig, maar aangezien de ketel op zolder zit, lijkt dat me niet zo’n punt, toch?
Ik heb de ketel op zolder en de buizen lopen rondom en dan aan de andere kant naar beneden. Heb het altijd een rare constructie gevonden maar toen ik er kamers van ging maken was dat wel voldoende verwarming voor de zolder.

Verder heb ik ook de kapel aan de achterkant, aan de voorkant een klapraam van 80x60 (Zat eerst aan zo'n patrijspoort te denken maar dat viel toch wat duur uit. De kamers zijn even groot met een fopwand aan de kant van de ketel. De kamer aan de voorkant heeft wel minder lichtinval maar is daardoor in de zomer wel weer iets koeler dan die met de kapel. Aan de kant van de trap is een overloop met toegang tot de kamers waar verder wat kasten staan voor opslag.

Op de kamer zelf heb ik bij de balken op 90cm hoogte klapschotten gemaakt waar dan ook weer spullen achter kunnen voor opslag. Vliering heb ik niet gedaan, dat voelde wat claustrofobisch.

Wanden opgetrokken met metalstuds en gipsplaat. Gelukkig lagen er al isodekplaten met afwerking aan de binnenkant dus plafond heb ik niets aan hoeven doen.

Uiteraard ook een aparte groep voor elektra naar boven laten trekken. Niet vergeten.
And so is the past
pi_176381628
heb je ook een foto van de ruimte. en wat is de hoogte.

dakramen zal niet goedkoop zijn omdat er een groot gat ontstaat wanneer de dakkapel weg gaat.

daarnaast is een dakkapel eigenlijk altijd waardevermeerderend tegenover dakramen.
pi_176393388
Heb nu even geen foto. De nok is ruim 5 meter hoog.

De dakkapel gaat niet weg trouwens, maar aan de voorkant moet er een raam bij komen. De dakkapel zit aan de achterkant, maar zit veel te hoog. Onderkant zit op 1.60 meter ongeveer.
pi_176410065
Foto's (van bij de oplevering)


Dakkapel aan de achterkant (met meneer Bleie)




Ketel, hier staat ook de wasmachine, en hangt het dinges van de zonnepanelen.

Het plaatwerk is gespoten, de muren zijn gestuct en er ligt zeil, maar meer hebben we er eigenlijk niet aan gedaan.
pi_176410375
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2018 13:19 schreef Bleie het volgende:
Foto's (van bij de oplevering)

[ afbeelding ]
Dakkapel aan de achterkant (met meneer Bleie)

Wow. Die dakkapel is vrij waardeloos zo... Vloer verhogen misschien een optie?
pi_176410529
Past op deze manier toch prima een bed onder? En dan is het ineens veel minder vervelend dat het wat hoger is.
pi_176410975
Ja, een bed eronder is wel een optie. Dan kunnen we misschien ook bij de hendel om het raam open te zetten (we zijn nogal klein allemaal). Maar het blijft stom, welke idioot dat ooit bedacht heeft.
pi_176411478


Maar zoiets?
pi_176411588
Ja, denk het.

We hebben zaterdag overleg met een kennis die architect is. Eens kijken waar hij mee komt.
pi_176412001
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2018 12:45 schreef Bleie het volgende:
en wellicht nog een kleine badkamer en wasruimte. We zijn ons pas net aan het oriënteren, dus het kan allemaal nog wel even duren.
Extra badkamer lijkt me heel zinvol; altijd prettig voor gasten en kinderen op zolder.

Ik zou kiezen voor: douchecabine, zwevend toilet en wastafel. Zal even puzzelen zijn, maar dan heb je ook wat. Warm water en afvoer heb je vlakbij, dus dat scheelt.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_176412632
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2018 14:36 schreef Bleie het volgende:
Ja, denk het.

We hebben zaterdag overleg met een kennis die architect is. Eens kijken waar hij mee komt.
Mijn zusje heeft nog een vliering in laten bouwen. Slaapkamers 2,5 meter hoog en daarboven nog bergruimte. Daardoor staan de kozijnen van de deuren iets uit elkaar, want daar zit een trapje tussen.
pi_176505366
Vandaag kwam die architect langs. Hij zag twee mogelijkheden: een indeling zoals van Puala hierboven, met in de kamers een verhoogde vloer. Dan heb je daaronder opbergruimte (te bereiken via lades of een luik, soort kruipruimte krijg je dan), en zit de dakkapel wel op een normale hoogte. Vonden we wel een tof idee.

Andere optie is om toch een nieuwe, grote dakkapel te plaatsen aan de achterkant en dan in de lengte twee kamers te maken. Dat hebben we op de eerste verdieping ook. Dat levert alleen kleinere kamers op volgens mij, en bovendien is dat een nogal dure optie.
pi_179333815
Schop. Nou, we hebben offertes opgevraagd, en dingen stil laten liggen, maar nu gaat het over een paar weken toch beginnen.

Dit wordt het ontwerp:



Kamertje linksonder wordt een badkamertje met douche en wastafel. En er komt ook een vliering. Aan de voorkant wordt een dakraam geplaatst; dan moeten we alleen wel gaan schuiven met zonnepanelen, dus dat kan nog interessant worden. Verder zijn we aan op zoek naar tegels voor die badkamer. In de andere kamers komt denk ik laminaat. En dochter wil een groene kamer, zoon een rode. En ze willen natuurlijk allebei de kamer met de dakkapel, dus dat wordt loten, denk ik.

Maar eerst moet die zolder nog leeg, en dat is een flinke klus. Er staan in elk geval al zo'n 1000 lp's en 7 boekenkasten vol boeken, en dan nog allerlei andere troep... Een deel willen we wegdoen/verkopen, en een deel zal tijdelijk opgeslagen moeten worden.
  woensdag 23 mei 2018 @ 09:19:04 #17
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_179333832
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2018 09:17 schreef Bleie het volgende:

Maar eerst moet die zolder nog leeg, en dat is een flinke klus. Er staan in elk geval al zo'n 1000 lp's en 7 boekenkasten vol boeken, en dan nog allerlei andere troep... Een deel willen we wegdoen/verkopen, en een deel zal tijdelijk opgeslagen moeten worden.
Ja dat is inderdaad wel een dingetje, die opslag ga je toch wel missen.
And so is the past
pi_179333891
quote:
14s.gif Op woensdag 23 mei 2018 09:19 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Ja dat is inderdaad wel een dingetje, die opslag ga je toch wel missen.
Op de vliering zullen we aardig wat kwijt kunnen, en de huidige kinderkamers worden werkkamers voor ons, dus daar kunnen de boeken in elk geval voor een groot deel heen. Maar een deel moet ook gewoon weg ja.
pi_179334287
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2018 09:17 schreef Bleie het volgende:
Schop. Nou, we hebben offertes opgevraagd, en dingen stil laten liggen, maar nu gaat het over een paar weken toch beginnen.

Dit wordt het ontwerp:

[ afbeelding ]

Indrukwekkend ontwerp…..... daar zit wel 5 maanden denkwerk in...
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_179335680
Destijds je topic gemist, maar ziet er uit als een ideale zolder / dakkapel voor mij met mijn 2 meter.
Hoe wordt het leidingwerk voor de badkamer aangelegd aangezien deze aan de andere kant van de cv zit? Een toilet zoals eerder in het topic ter sprake kwam lijkt me uberhaupt niet mogelijk, heb je op de 1e etage deze dan wel los vd badkamer?
En inderdaad.. voor dit ontwerp heb je hopelijk niet iemand betaald?
  Moderator woensdag 23 mei 2018 @ 12:26:09 #21
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_179335869
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2018 10:10 schreef blomke het volgende:

[..]

Indrukwekkend ontwerp…..... daar zit wel 5 maanden denkwerk in...
Je kunt bijvoorbeeld ook je verbouwing uitstellen om budgettechnische redenen. Of gewoon omdat je even andere prioriteiten hebt ! :)
pi_179335871
Laat je er nu wel of niet een vliering in maken? Dat levert je ook weer opbergruimte op.

Jammer dat ik je topic niet eerder heb gezien, want wij hebben volgens mij een verbouwing met een soortgelijke wens en situatie gehad een paar jaar geleden (twee slaapkamers + een douche). Wij hebben voor deze indeling gekozen:



Alleen het muurtje van de douche is nog veranderd, dus de bovenste kamer is zo geworden:



Ook hebben we een vliering genomen, waar ik blij mee ben. Ja, je verliest plafondhoogte, maar zo storend vind ik dat niet. Het voelt absoluut niet claustrofobisch doordat de ruimtes licht zijn. We hebben wel het dakraam van de ene kant (boven, daar kwam de dakkapel) laten verplaatsen naar de andere kant (onder).

Dat werd dus zo:

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_179335893
Oh, later hebben we wel van de bovenste kamer de slaapkamer gemaakt en de onderste de werkkamer. Het bleef toch maf, douchen in een werkkamer.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_179339467
Uitstel had andere redenen inderdaad. Niet iedereen regelt een verbouwing in twee weken. Ontwerp is niet heel spectaculair, maar ik denk wel praktisch. Overburen hebben iets vergelijkbaars (zelfde aannemer), en dat ziet er gewoon prima uit. Tekening heb ik zelf gemaakt in floorplanner, waar ik niet superhandig mee ben.

Hoe ze het gaan doen met leidingwerk weet ik niet precies (is wel ter sprake gekomen hoor, maar heb ik niet onthouden), maar loodgieter beweert dat het kan. WC is inderdaad niet haalbaar, is wel een verdieping lager (op de badkamer, maar dat is prima)

Claudia: ja, ik heb jouw topic gevolgd toen. Omdat het bij ons twee slaapkamers worden, wil ik graag dat de douchecel toegankelijk is vanuit beide kamers. En bij ons staan dus de wasmachine en droger boven; bij jullie zo te zien niet. De slaapkamers worden ongeveer 3,4 x 3,7 meter. Dat is niet supergroot, maar wel groot genoeg.

En er komt een vliering inderdaad! De nok is een meter of 5 hoog, dus ruimte genoeg zonder dat je heel lage kamers krijgt.
pi_179342299
De wasmachine en droger staan er bij ons ook, maar dan onder de wastafel. Vanwege de schuine muur moesten we een diep blad nemen. Voordeel is dat erachter een boiler paste. Dat is wel een aanrader, een boiler, want dan kun je in beide badkamers tegelijkertijd douchen!

Oude foto:

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')