abonnement Unibet Coolblue
pi_176338967
Tegelijkertijd is dit even van mij af schrijven, daarnaast graag wat hulp/advies.

Ik ben momenteel 21 jaar oud en ik vind dat ik het op redelijk veel gebieden in het leven prima doe, behalve mijn sociale leven. Ik zit in mijn examenjaar vwo, heb 2 bijbaantjes a ~ 14 uur in de week en probeer 3 keer per week te fitnessen. Daarnaast heb ik al anderhalf jaar een leuke vriendin, best stabiel allemaal zou je zeggen toch?

Wat ik vooral merk is dat ik erg slecht ben met sociale contacten (vrienden/vriendinnen) maken. Ik ben vanaf de basisschool al een buitenbeentje geweest en ik werd vroeger ook gepest wat leidde tot heel veel onzekerheid. Op de middelbare school dacht ik een nieuwe start te hebben gemaakt maar ook daar viel ik vaak buiten de groep.

Ik ging natuurlijk wel met de mensen om, maar ik heb nooit echt vaste vrienden gemaakt of mensen waarmee ik nog redelijk wat contact mee heb, terwijl ik dit wel graag wilde. Ik voelde me vaak niet geaccepteerd in een groep.

Mijn onzekerheid heeft ertoe geleid dat ik tot op de dag van vandaag erg slecht ben in gewoon praten met mensen. Ik ben iemand die vaak erg stil is, en zich een beetje afzonderd, terwijl ik dit eigenlijk helemaal niet wil.

Ik heb 2 vaste vrienden overgehouden aan de middelbare school, die ik redelijk vaak zie en soms wat leuks mee onderneem.Daarnaast heb ik nog een (niet-relatie) vriendin waar ik soms mee praat maar verder ga ik eigenlijk niet veel met mensen om, dat is ook de reden dat ik bijna nooit uitga, omdat ik met niemand kan gaan, terwijl ik uitgaan wel vaak erg leuk vindt. Ik zie vaak hele hechte groepen mensen op Facebook van jongens waarbij ik in de klas zat, die samen allemaal op vakantie gaan. Op de een of andere manier wil ik ook zoiets, maar dat lukt niet als je 2 vrienden hebt.

En dan heb je die mensen die gewoon hartstikke sociaal zijn, met iedereen een praatje kunnen maken, en dan wil ik ook graag zo zijn maar het lukt niet? Ik mis sowieso de sociale skills om vloeiend een gesprek te laten lopen.

Gesprekken die ik heb vallen vaak stil omdat ik het op de een of andere manier awkward vind worden, terwijl ik tegenover mijn beste vrienden een heel ander persoon ben.

Ik mis dus gewoon wat sociaal contact. Wat mensen die je appen gedurende de dag, waar je af en toe wat mee gaat doen, en ik vraag me af hoe ik dat het beste aan kan pakken. Mijn plan is om volgend jaar solo te gaan reizen voor een aantal maanden, om zo wat meer uit mijn "veilige" zone te komen, en wat meer met anderen om te gaan. Ik wil gewoon van mijn introverte persoonlijkheid af, want ik vind alleen zijn eigenlijk best kut.

Daarbij moet ik nog zeggen dat ik best wel kluizenaar achtig leef. Ik heb niet veel contact met mijn ouders omdat ik altijd boven zit in mijn kamer, broer en zus zijn al uit huis, ik maak sporadisch een praatje met m’n pa of ma en verder zie ik vooral mijn vriendin.

Het plan is daarom ook om na de reis een eigen plekje te zoeken in een studentenwoning, zodat ik wat meer interactie heb met de mensen om mij heen.

[ Bericht 4% gewijzigd door Fantastisch2016 op 07-01-2018 02:45:42 ]
  zondag 7 januari 2018 @ 02:22:03 #2
380899 2thmx
FvD-moslim
pi_176339057
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2016 21:59 schreef Fantastisch2016 het volgende:
Ik ben 18
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2018 02:07 schreef Fantastisch2016 het volgende:
Ik ben momenteel 21 jaar oud
Als je zo snel ouder wordt dan begrijp ik wel dat je op je als twintiger nog op de middelbare zit.
Voegt hoogtepunten toe aan jullie druilerige bestaan.
pi_176339070
quote:
14s.gif Op zondag 7 januari 2018 02:22 schreef 2thmx het volgende:

[..]


[..]

Als je zo snel ouder wordt dan begrijp ik wel dat je op je als twintiger nog op de middelbare zit.
Dat is wat je krijgt als je dit acc alleen gebruikt omdat ik normaal niet onder deze naam post.

Maargoed, verder ontopic aub
pi_176339131
Beter een zeug op de bank dan tien op het land zegde mijn opa altijd. Kennissenkring onderhouden kost tijd geld en veel energie. Houd het gewoon bij wat je nou hebt.
pi_176339160
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2018 02:35 schreef Appeltaart_met_slagroom het volgende:
Beter een zeug op de bank dan tien op het land zegde mijn opa altijd. Kennissenkring onderhouden kost tijd geld en veel energie. Houd het gewoon bij wat je nou hebt.
Ik heb tijd zat, en vind het juist leuk om wat vaker iets te ondernemen als bijv een terrasje pakken ipv weer alleen op m’n kamer zitten niksen. Dat is juist het probleem.
pi_176339167
quote:
1s.gif Op zondag 7 januari 2018 02:40 schreef Fantastisch2016 het volgende:

[..]

Ik heb tijd zat, en vind het juist leuk om wat vaker iets te ondernemen als bijv een terrasje pakken ipv weer alleen op m’n kamer zitten niksen. Dat is juist het probleem.
Dan ga eens gewoon van die kamer af. Lekker naar het berenbos of ponypark Slagharen je met er wel wat moeite voor doen.

Jochie.
pi_176339242
quote:
1s.gif Op zondag 7 januari 2018 02:40 schreef Fantastisch2016 het volgende:

[..]

Ik heb tijd zat, en vind het juist leuk om wat vaker iets te ondernemen als bijv een terrasje pakken ipv weer alleen op m’n kamer zitten niksen. Dat is juist het probleem.
Dus je wilt wat meer mensen leren kennen met wie je dat soort dingen eventueel kunt doen.

Het probleem is dat je op slechts enkele plekken echt vrienden kan maken:

-Op school: logisch, want je spendeert de meeste tijd van je jeugd op school. Je zit nu in je laatste jaar van je vwo opleiding, dus je zal het idd niet meer hoeven proberen in je huidige klas. Maar ik neem aan dat je hierna gaat studeren? Ga bij een studie/studentenvereniging, daar ga je geheid nieuwe mensen leren kennen. De groep met wie je de ontgroening doormaakt is vaak een hecht groepje.
-Op werk: je hebt nu bijbaantjes, maar daar lukt het blijkbaar niet. Geen probleem, wacht gewoon tot je een echte baan hebt. Tijdelijk werk = tijdelijk contact, dat is niet goed te onderhouden.
-In de sportschool: iets lastiger, want mensen gaan hier in het algemeen heen om te sporten, niet om contacten op te doen. Mocht iemand die je kent een activiteit voorstellen op een tijd dat je eigenlijk zou gaan sporten, ga dan die activiteit doen.
-Tijdens het uitgaan: lastiger als je geen social skills hebt met een vlotte praat. Dan moet je het idd hebben van school en werk.

Voor volwassenen is het nou eenmaal een stuk moeilijker om vriendschappen te leggen dan het is voor kinderen, maar dat het nu nog niet zo vlot wil niet zeggen dat dat zo blijft. Er komt (waarschijnlijk) een nieuwe studie aan met nieuwe mensen en daarna ga je werken en kom je weer nieuwe mensen tegen. Dat zijn je kansen, dus doe je best.

Je bent trouwens 21 en zit nog op de middelbare? Wat is daar aan de hand?
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 7 januari 2018 @ 11:35:08 #8
78918 SeLang
Black swans matter
pi_176341849
quote:
1s.gif Op zondag 7 januari 2018 02:07 schreef Fantastisch2016 het volgende:
Mijn plan is om volgend jaar solo te gaan reizen voor een aantal maanden, om zo wat meer uit mijn "veilige" zone te komen, en wat meer met anderen om te gaan.
Reizen is altijd tof, vooral in je eentje. En het is goed om jezelf uit je comfortzone te dwingen voor een tijdje.

quote:
1s.gif Op zondag 7 januari 2018 02:07 schreef Fantastisch2016 het volgende:

Het plan is daarom ook om na de reis een eigen plekje te zoeken in een studentenwoning, zodat ik wat meer interactie heb met de mensen om mij heen.
Dit is het beste idee. Niet alleen leer je je huisgenoten kennen maar die hebben ook weer vrienden en vriendinnen die over de vloer komen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  Moderator zondag 7 januari 2018 @ 11:46:28 #9
441859 crew  Lenny77
pi_176342065
Je plannen zijn goed! Ga zo door!
Oh en je bent al gezegend als je 2 goede vrienden hebt en een vaste vriendin en gewone vriendin.
Je kan ook 40 kennissen hebben, maar ten eerste kruipt daar erg veel tijd in en ten tweede zijn die contacten nogal oppervlakkig. Net zoals 500 Facebook contacten hebben. Wat zegt dat nu? Helemaal niets.
Vaak is het al heel wat als mensen met 1 persoon vanuit school contact houden voor langere tijd. Je groeit op en uit elkaar.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_176347254
quote:
1s.gif Op zondag 7 januari 2018 02:57 schreef MrAero het volgende:

[..]

Dus je wilt wat meer mensen leren kennen met wie je dat soort dingen eventueel kunt doen.

Het probleem is dat je op slechts enkele plekken echt vrienden kan maken:

-Op school: logisch, want je spendeert de meeste tijd van je jeugd op school. Je zit nu in je laatste jaar van je vwo opleiding, dus je zal het idd niet meer hoeven proberen in je huidige klas. Maar ik neem aan dat je hierna gaat studeren? Ga bij een studie/studentenvereniging, daar ga je geheid nieuwe mensen leren kennen. De groep met wie je de ontgroening doormaakt is vaak een hecht groepje.
-Op werk: je hebt nu bijbaantjes, maar daar lukt het blijkbaar niet. Geen probleem, wacht gewoon tot je een echte baan hebt. Tijdelijk werk = tijdelijk contact, dat is niet goed te onderhouden.
-In de sportschool: iets lastiger, want mensen gaan hier in het algemeen heen om te sporten, niet om contacten op te doen. Mocht iemand die je kent een activiteit voorstellen op een tijd dat je eigenlijk zou gaan sporten, ga dan die activiteit doen.
-Tijdens het uitgaan: lastiger als je geen social skills hebt met een vlotte praat. Dan moet je het idd hebben van school en werk.

Voor volwassenen is het nou eenmaal een stuk moeilijker om vriendschappen te leggen dan het is voor kinderen, maar dat het nu nog niet zo vlot wil niet zeggen dat dat zo blijft. Er komt (waarschijnlijk) een nieuwe studie aan met nieuwe mensen en daarna ga je werken en kom je weer nieuwe mensen tegen. Dat zijn je kansen, dus doe je best.

Je bent trouwens 21 en zit nog op de middelbare? Wat is daar aan de hand?
Ja klopt, ik wil gewoon wat van mijn mensen schuwheid af en het stil zijn zodat ik met wat meer mensen in contact kom (en daar hopelijk wat vriendschappen uit ontstaan).

21 omdat ik van het vmbo naar het vwo ben gegaan inclusief een jaar mbo.
pi_176347424
quote:
14s.gif Op zondag 7 januari 2018 11:35 schreef SeLang het volgende:

[..]

Reizen is altijd tof, vooral in je eentje. En het is goed om jezelf uit je comfortzone te dwingen voor een tijdje.

[..]

Dit is het beste idee. Niet alleen leer je je huisgenoten kennen maar die hebben ook weer vrienden en vriendinnen die over de vloer komen.
Ja, ik ben wel echt doodsbang voor die reis omdat ik normaal gesproken dus best wel perfectionistisch ben qua plannen en bang ben dat ik er daar alleen voor sta, i.p.v dat ik tijdens mijn reis activiteiten kan ondernemen met andere backpackers. Maar ik besef dat het goed voor mij is en mijzelf gewoon in het diepe moet gooien.

En over die studentenwoning. Is het niet meestal zo dat ze bij het hospiteren de meest sociale mensen uitkiezen? Ik wil graag in een studentenwoning om wat socialer te worden, niet omdat ik al super sociaal vaardig ben. :')

quote:
1s.gif Op zondag 7 januari 2018 11:46 schreef Lenny77 het volgende:
Je plannen zijn goed! Ga zo door!
Oh en je bent al gezegend als je 2 goede vrienden hebt en een vaste vriendin en gewone vriendin.
Je kan ook 40 kennissen hebben, maar ten eerste kruipt daar erg veel tijd in en ten tweede zijn die contacten nogal oppervlakkig. Net zoals 500 Facebook contacten hebben. Wat zegt dat nu? Helemaal niets.
Vaak is het al heel wat als mensen met 1 persoon vanuit school contact houden voor langere tijd. Je groeit op en uit elkaar.
Ja dat is waar, van die twee vrienden zou ik 1 echt een hele goede vriend noemen. Echter zit hij in militaire dienst dus is hij niet vaak thuis om dingen te ondernemen. We gaan dus eens in de maand ongeveer uit of gewoon chillen. Die andere vriend hoort een beetje bij die ene vriend, soort van groepje van 3, echter 1 op 1 ga ik niet veel met hem om.

Die vriendin zie ik eigenlijk nooit in het echt, ze is verhuisd dus we spreken elkaar maar echt twee keer per jaar ofzo, wel appcontact..

En daar houd 't eigenlijk bij op. Ik zou toch graag wat meer contacten willen gewoon puur om het contact. Beetje slap lullen, biertje drinken o.i.d. Ookal is dat misschien geen superhechte vriendschap.
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 7 januari 2018 @ 16:44:18 #12
78918 SeLang
Black swans matter
pi_176347693
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2018 16:28 schreef Fantastisch2016 het volgende:

En over die studentenwoning. Is het niet meestal zo dat ze bij het hospiteren de meest sociale mensen uitkiezen? Ik wil graag in een studentenwoning om wat socialer te worden, niet omdat ik al super sociaal vaardig ben. :')
Hospiteren is inderdaad kut :P. Maar proberen in zo'n studentenwoning te komen is in elk geval iets waar je je op kunt richten.

Ik moest opeens weer denken aan toen ik bij een vriend van mij op bezoek was die in een (soort van) studentenhuis woonde en tijdens mijn bezoek kwam er een knap blond meisje hospiteren. Toen ze klaar waren riep één van de (nogal dikke) dames die in het huis woonde: "Nou, dat wijf komt er dus niet in! Veel te strak!". Bleek dat dat meisje nog in de gang stond :')

Anyway, je hebt dus altijd kans en sommige huizen gaan trouwens via toewijzing, maar dan heb je weer een lange wachtlijst.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')