abonnement Unibet Coolblue
pi_176326728
Ik heb een appartement, waar ik momenteel ~370 euro per maand heb aan hypotheeklasten.

Ik ben aan het kijken om samen met mijn vriendin een huis te kopen. Als ik kijk naar de maximale leenbedrag dat ik samen met mijn vriendin kan krijgen (inclusief de kosten voor mijn huidige hypotheek) komt dat uit rond de 300K.

De vraag, is het slim om een huis te kopen van bv. 180K, waar ik maandelijks ~600 heb aan hypotheeklasten en hiernaast mijn appartement te verhuren voor ~600 per maand?

Mits de bank natuurlijk met alles akkoord gaat :P.
pi_176326810
Wit, een niet afbetaald huis, verhuren is vrij gecompliceerd en niet heel winstgevend.
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
  Moderator zaterdag 6 januari 2018 @ 18:04:29 #3
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_176326827
Mag je het verhuren van de VVE?
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_176326901
quote:
Wit, een niet afbetaald huis, verhuren is vrij gecompliceerd en niet heel winstgevend.
Gecompliceerd kan ik begrijpen, maar niet heel winstgevend? Als ik maar een paar honderd euro winst maak vind ik het helemaal prima.

quote:
Mag je het verhuren van de VVE?
Andere mensen in mijn blok verhuren het ook, maar dat wil niet zeggen dat ik dit ook kan.

Verkopen is natuurlijk mijn voorkeur, vroeg me alleen af naar de mogelijkheden en of het überhaupt verstandig is.
  Moderator zaterdag 6 januari 2018 @ 18:25:31 #5
1025 crew  Armani XL
Taggen heeft geen zin
pi_176327263
Hoe zit dat dan als je de huurders eruit wilt kicken? Zit daar een opzegtermijn aan vast?
En als ze alles slopen in dat huis, wie draait dan voor de kosten op?
pindazakje
pi_176327524
quote:
3s.gif Op zaterdag 6 januari 2018 18:25 schreef Armani XL het volgende:
Is die 370 inclusief of exclusief HRA?
Ja dat dus. Heb het idee dat TS bij beide huizen de HRA meerekent. Zo werkt het niet.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
pi_176327545
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 januari 2018 17:59 schreef kapiteinkarel het volgende:
Ik heb een appartement, waar ik momenteel ~370 euro per maand heb aan hypotheeklasten.

Ik ben aan het kijken om samen met mijn vriendin een huis te kopen. Als ik kijk naar de maximale leenbedrag dat ik samen met mijn vriendin kan krijgen (inclusief de kosten voor mijn huidige hypotheek) komt dat uit rond de 300K.

De vraag, is het slim om een huis te kopen van bv. 180K, waar ik maandelijks ~600 heb aan hypotheeklasten en hiernaast mijn appartement te verhuren voor ~600 per maand?

Mits de bank natuurlijk met alles akkoord gaat :P.
Toevallig de search al eens gebruikt? Is zal vaker gevraagd.
Probeem 1: Bank gaat hier nooit mee akkoord. Dus als je verder gaat zoeken. Verdiep je eerst hierin. Kans dat dit je gaat lukkig is zeer klein.
Ook al eens nagedacht dat je voor het 2de huis geen HRA krijgt? Zit dit ook in je berekening mee?

quote:
0s.gif Op zaterdag 6 januari 2018 18:10 schreef kapiteinkarel het volgende:
Gecompliceerd kan ik begrijpen, maar niet heel winstgevend? Als ik maar een paar honderd euro winst maak vind ik het helemaal prima.
Volgens mij heb je nog geen idee waar je aan begint?
Wat als je huis 2-3 maanden leeg staat omdat je geen huurders hebt?
Of erger... Ze betalen in een de huur niet meer? Hoe ga jij ze er dan uit krijgen? Reken op al snel een kostenpost van 10K.
Of was als er een wietkwekerij in komt? En je hebt 25K aan schade aan je huis?

quote:
Andere mensen in mijn blok verhuren het ook, maar dat wil niet zeggen dat ik dit ook kan.

Verkopen is natuurlijk mijn voorkeur, vroeg me alleen af naar de mogelijkheden en of het überhaupt verstandig is.
Conclusie is eigenlijk Nee. Zeker niet zonder goed uitgewerkt plan, en eigenlijk veel eigen geld.
pi_176328561
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 januari 2018 17:59 schreef kapiteinkarel het volgende:
Ik heb een appartement, waar ik momenteel ~370 euro per maand heb aan hypotheeklasten.

Ik ben aan het kijken om samen met mijn vriendin een huis te kopen. Als ik kijk naar de maximale leenbedrag dat ik samen met mijn vriendin kan krijgen (inclusief de kosten voor mijn huidige hypotheek) komt dat uit rond de 300K.

De vraag, is het slim om een huis te kopen van bv. 180K, waar ik maandelijks ~600 heb aan hypotheeklasten en hiernaast mijn appartement te verhuren voor ~600 per maand?

Mits de bank natuurlijk met alles akkoord gaat :P.
Het is een raar idee om te denken dat je dit kan doen en er zelfs geld aan over te houden. Alleen al aan onderhoud van je 2 huizen kan je op korte termijn veel meer kwijt zijn dan dat verschil.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_176329175
Kostenpost 1: Geen hypotheekrente aftrekbaar op je verhuurhuis
Kostenpost 2: Je verhuurhuis gaat naar box 3 en kost je 1,2% VRH per jaar
Kostenpost 3: Verzekeringen, gemeentelijke belastingen, (gas/licht/water eventueel)
Kostenpost 4: Onderhoud en reparaties (cv kan stuk gaan)
Kostenpost 5: VVE
Kostenpost 6: Je zal een ander tarief aan rente betalen aan de bank

Al met al, als je er nog winst op kan maken is dat mooi meegenomen. Daarnaast, zal de woning in waarde stijgen, maar een eigen woning van 300k zal dit ook doen,

Komt nog de shit van slechte huurders en hun rechtspositie.

Als je zelf tevreden bent met een kleine woning, zou im eerder een grotere woning kopen en een kamer of verdieping verhuren. En dan aan een studente, xpat of toerist. Minder lasten, minder rechten en je kan een oogje in het zijl houden.
.
pi_176330433
Verhuren is alleen rendabel als het je EIGENDOM is.
5 Ferrari's op videoband!
pi_176330809
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 januari 2018 19:57 schreef Fer het volgende:
Kostenpost 1: Geen hypotheekrente aftrekbaar op je verhuurhuis
Kostenpost 2: Je verhuurhuis gaat naar box 3 en kost je 1,2% VRH per jaar

Opbrengstpost 1: de hypotheekschuld komt in box 3 en kan van de bezittingen (zoals de WOZ waarde) worden afgetrokken, boven een bepaalde drempel
Opbrengstpost 2: de huur.
Opbrengstpost 3: EWF bijtelling in box 1 vervalt

quote:
0s.gif Op zaterdag 6 januari 2018 20:46 schreef Ferrari_Tape het volgende:
Verhuren is alleen rendabel als het je EIGENDOM is.
Dat is het nu toch ook.

Al met al best wel een mogelijkheid, al zou ik de voorkeur geven aan een studentenhuis met diverse kamers.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 06-01-2018 21:06:14 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_176331035
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 januari 2018 20:58 schreef blomke het volgende:

[..]

Opbrengstpost 1: de hypotheekschuld komt in box 3 en kan van de bezittingen (zoals de WOZ waarde) worden afgetrokken, boven een bepaalde drempel
Opbrengstpost 2: de huur.
Opbrengstpost 3: EWF bijtelling in box 1 vervalt

[..]

Dat is het nu toch ook.

Al met al best wel een mogelijkheid, al zou ik de voorkeur geven aan een studentenhuis met diverse kamers.
Totdat je werkloos raakt of invalide en je het met een beetje moet doen en je beide woningen noodgedwongen moet verkopen en op beide verlies maakt en dus ook nog met een flinke schuld komt te zitten...
5 Ferrari's op videoband!
pi_176331127
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 januari 2018 21:07 schreef Ferrari_Tape het volgende:
Totdat je werkloos raakt of invalide en je het met een beetje moet doen en je beide woningen noodgedwongen moet verkopen en op beide verlies maakt en dus ook nog met een flinke schuld komt te zitten...
Ach, ach, ach...ja hele legioenen woningbezitters raken heden ten dag invalide. De straten staan vol met rolstoelen.....
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_176331307
quote:
Is die 370 inclusief of exclusief HRA?
Dat is 370 exclusief HRA.

quote:
Hoe zit dat dan als je de huurders eruit wilt kicken? Zit daar een opzegtermijn aan vast?
En als ze alles slopen in dat huis, wie draait dan voor de kosten op?

Mijn gedachte was bijvoorbeeld telkens een huurcontract voor een jaar aanbieden. Hoe dat natuurlijk in het praktijk werkt, weet ik ook niet.

quote:
Probeem 1: Bank gaat hier nooit mee akkoord. Dus als je verder gaat zoeken. Verdiep je eerst hierin. Kans dat dit je gaat lukkig is zeer klein.

Ook al eens nagedacht dat je voor het 2de huis geen HRA krijgt? Zit dit ook in je berekening mee?
Daarom natuurlijk mits de bank er mee akkoord gaat ;). Door middel van deze post probeer ik me er meer in te verdiepen.

Ik wist niet dat ik voor de 2de huis geen HRA kreeg. Geldt dit wanneer ik twee huizen aanschaf met gebruik van een hypotheek?

quote:
Volgens mij heb je nog geen idee waar je aan begint?
Wat als je huis 2-3 maanden leeg staat omdat je geen huurders hebt?
Of erger... Ze betalen in een de huur niet meer? Hoe ga jij ze er dan uit krijgen? Reken op al snel een kostenpost van 10K.
Of was als er een wietkwekerij in komt? En je hebt 25K aan schade aan je huis?
Snap ik, dit is de risico die er bij zit. Je hoort genoeg horror verhalen, maar gaat net zo vaak ook prima.

quote:
Kostenpost 1: Geen hypotheekrente aftrekbaar op je verhuurhuis
Kostenpost 2: Je verhuurhuis gaat naar box 3 en kost je 1,2% VRH per jaar
Kostenpost 3: Verzekeringen, gemeentelijke belastingen, (gas/licht/water eventueel)
Kostenpost 4: Onderhoud en reparaties (cv kan stuk gaan)
Kostenpost 5: VVE
Kostenpost 6: Je zal een ander tarief aan rente betalen aan de bank
1. Reken ik nu ook niet mee.
3. Voor rekening van de huurder.
4. Snap ik, maar het meest is gedekt door de service kosten (bv. cv, etc.). Een van de redenen waarom ik dacht dat het mogelijk zou zijn om te verhuren, is juist omdat veel van deze soort kosten door mijn service kosten worden gedekt.
5. Zie opmerking boven aan.
6. Hoeveel zat dit verschillen?

Ik snap iedereens punt wel, probeer hier allemaal informatie te verzamelen :P.
pi_176334240
Je krijgt alleen HRA op het koophuis waar je zelf in woont.
Opstal verzekering en eigenarendeel OG belasting betaal je echt zelf, niet de huurder

Jaar contracten hebben geen zin, er zullen daadwerkelijk ieder jaar andere mensen in moeten zitten. Studenten of expats dus.

En een heel suf voorbeeld, mongool spoelt frituurvet in de gootsteen. De volgende ochtend bellen ze op, je ontkomt er niet aan per direct de ontstoppingsdienst te bellen. ‘s avonds na werk pas zelf even kijken met je vader is geen optie.
.
pi_176340473
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 januari 2018 21:16 schreef kapiteinkarel het volgende:

Ik wist niet dat ik voor de 2de huis geen HRA kreeg. Geldt dit wanneer ik twee huizen aanschaf met gebruik van een hypotheek?

Je krijgt alleen HRA als je in de woning woont. Het verhuurde appartement heeft dus geen HRA betreffende de hypotheek; alles gaat naar box 3.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_176340698
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 januari 2018 21:16 schreef kapiteinkarel het volgende:

Mijn gedachte was bijvoorbeeld telkens een huurcontract voor een jaar aanbieden. Hoe dat natuurlijk in het praktijk werkt, weet ik ook niet.

Als huurders huurbescherming genieten, wordt 't lastig om met jaarcontracten te werken.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 8 januari 2018 @ 11:09:54 #20
23452 HMS
Have Mine, Sucker
pi_176361679
Zoveelste topic waarin iemand denkt (slapende) geld te gaan verdienen met deze constructie

De hypotheekverstrekker gaat hier niet mee accoord, en zonder toestemming doen levert een groot risico op. De hypotheek is verstekt op voorwaarde dat jij er zelf woont, en daar hangen ze je financieel mee op als ze er achter komen. Dan verdampt je geld en wordt je huis verhuurd geveild (als ze kwaad willen) en zit jij met een forse restschuld (denk maar an 30% van je aanschafwaarde, zo niet meer)
Als het niet officieel onder de leegstandswet gebeurt hebben de huurders gewoon huurbescherming.
En als ze dan even niet betalen......dan is je verwachte mooie geld snel aan het verdampen en wordt het zo dat jij elke maand betaalt voor het wonen van een ander. En dan mag je veel geld steken in advocaten om daar nog wat van terug te zien.

Tuurlijk, er zijn mensen die mazzel hebben en waar de bank er niet achter komt, of het niet wil weten. met een huurder die geen problemen geeft. Daar hoopt iedereen op.

Je bent eigenlijk aan het ondernemen zonder goed plan.....met alle risico's van dien. En die huurder die er zo net uitziet....tja, dat valt soms gewoon tegen.
"The thrill ot the chase is so diminished when one's prey has little legs"
  maandag 8 januari 2018 @ 12:28:39 #21
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_176363038
Heb hetzelfde gevraagd aan 1 hypotheek verstrekker maar dat kon niet zeiden ze.
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')