abonnement Unibet Coolblue
pi_176326212
Een drinkfontein helpt vaak wel met meer drinken.
Hier drinken ze overduidelijk veel meer sinds ze een fontein hebben.
pi_176326388
Je kat zal sowieso wat tijd nodig hebben om te wennen aan haar nieuwe omgeving. Mijn ervaring is dat valeriaandruppels erg goed werken tegen stress. Grote kans dat ze dan ook meer van haar brok zal eten.

Deze bedoel ik:
pi_176326629
Waarom geen kvv, dat krijgen mijn katten ook, doen ze het erg goed op, dan drinken ze wel wat minder doordat vlees veel vocht bevat.

Ik geef zelf smuldier compleet en soms krijgen ze kipkarkas.
  zaterdag 6 januari 2018 @ 19:16:35 #29
293637 silent_scream1
Dance till you're dead
pi_176328300
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 januari 2018 17:19 schreef Unlabeled het volgende:
het kan zijn dat poes de smaaksensatie ( :+ ) van natvoer en rosbief pas bij jullie heeft mogen ervaren ...en dan is brok kennelijk in verhouding (letterlijk) niet te vreten. Ze weet dat ze iets beters kan krijgen dus wacht ze liever. Als ze dagelijks natvoer eet krijgt ze daarmee veel meer vocht binnen. Dat kan misschien verklaren waarom ze niet zo veel drinkt.

een andere verklaring kan zijn dat poes brok associeert met de barre omstandigheden in het asiel. Heb je al andere merk brok geprobeerd? Weet je trouwens waarom het vorige personeel de poes heeft afgestaan?
Dat zou ook kunnen, alleen het natvoer advies kwam van het asiel af dus we gingen er een beetje vanuit dat ze dat daar ook kreeg. We hadden al voor we haar adopteerden brokken gehaald, van Fokker, biologisch (op aanraden want brokken zonder kleurstoffen zouden beter zijn bij stress van de verhuizing). We mengen dat nu een beetje met haar oude brok (80% oude, 20% nieuwe brok) maar door het weinige eten is opbouwen naar de nieuwe brok lastig.

In het asiel weten ze niets van haar. Ze is op straat gevonden en op haar chip stond alleen haar geboortedatum. Ze is wel erg sociaal en veel gewend zo te zien dus ze denken niet dat ze lang op straat geleefd heeft. Ze heeft ook 0 drang om naar buiten te gaan wat we nu zien. (Ze blijft gewoon op de bank zitten al staat de achterdeur 10 min open).
  zaterdag 6 januari 2018 @ 19:17:04 #30
293637 silent_scream1
Dance till you're dead
pi_176328310
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 januari 2018 17:22 schreef valentijn101 het volgende:

[..]

Als je zeker wil weten of ze genoeg eet kun je haar het beste wegen.
Slim, nog niet aan gedacht!
pi_176328649
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 januari 2018 19:17 schreef silent_scream1 het volgende:

[..]

Slim, nog niet aan gedacht!
Vooral bij een eerste kat is het moeilijk in te schatten wat te veel of te weinig voer is. Als ze afvalt eet ze te weinig als ze bijkomt eet ze te veel.
Water op veel verschillende plekken zetten en niet elke bak dagelijks verversen. De ene kat drinkt liever vers water, de ander wil stromend water en er zijn er genoeg die liever oud water drinken.
Katten zijn rare beesten.

[ Bericht 0% gewijzigd door valentijn101 op 06-01-2018 20:25:03 ]
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_176328758
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 januari 2018 19:31 schreef valentijn101 het volgende:

[..]

Vooral bij een eerste kat is het moeilijk in te schatten wat te veel of te weinig voer is. Als ze afvalt eet ze te weinig als ze bijkomt eet ze te veel.
Water of veel verschillende plekken zetten en niet elke bak dagelijks verversen. De ene kat drinkt liever vers water, de ander wil stromend water en er zijn er genoeg die liever oud water drinken.
Katten zijn rare beesten.
ik zou een vaas met bloemen neerzetten als je een kat wil laten drinken. Of een vol glas op je nachtkastje :P
pi_176329135
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 januari 2018 19:37 schreef HaverMoutKoekje het volgende:

[..]

ik zou een vaas met bloemen neerzetten als je een kat wil laten drinken. Of een vol glas op je nachtkastje :P
Of een beker thee. Of een bakje waar meloen in heeft gezeten.
Wij hebben trouwens een plastic bakje in de douchecel staan, is ook megapopulair.
pi_176334850
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 januari 2018 19:16 schreef silent_scream1 het volgende:

[..]

Dat zou ook kunnen, alleen het natvoer advies kwam van het asiel af dus we gingen er een beetje vanuit dat ze dat daar ook kreeg. We hadden al voor we haar adopteerden brokken gehaald, van Fokker, biologisch (op aanraden want brokken zonder kleurstoffen zouden beter zijn bij stress van de verhuizing). We mengen dat nu een beetje met haar oude brok (80% oude, 20% nieuwe brok) maar door het weinige eten is opbouwen naar de nieuwe brok lastig.

In het asiel weten ze niets van haar. Ze is op straat gevonden en op haar chip stond alleen haar geboortedatum. Ze is wel erg sociaal en veel gewend zo te zien dus ze denken niet dat ze lang op straat geleefd heeft. Ze heeft ook 0 drang om naar buiten te gaan wat we nu zien. (Ze blijft gewoon op de bank zitten al staat de achterdeur 10 min open).
Er wordt vaak geadviseerd om nieuwe brok geleidelijk te introduceren inderdaad, maar het is echt geen ramp als je oude brok voor nu helemaal achterwege laat. Het is beter dat ze iets eet dan niks toch. Ik heb er met mijn kat nooit problemen mee gehad in ieder geval.

Ik kan me even niet herinneren waar ik de info had gelezen, maar volgens mij is er een algemene richtlijn om een nieuwe kat minstens 6 (?) weken binnenshuis te houden omdat 'ie anders naar zijn oude huis zal gaan.

Trouwens, katten hebben over het algemeen de voorkeur dat voer- en waterbak ver van elkaar afliggen. En ook ver van de kattenbak. Ze vinden het ook niet fijn als hun snorharen tegen de rand van de voer- en waterschaaltjes tikken. Misschien ligt daar het probleem. Platte schaal is dan de oplossing.
  zaterdag 6 januari 2018 @ 23:57:37 #35
293637 silent_scream1
Dance till you're dead
pi_176336805
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 januari 2018 23:01 schreef Unlabeled het volgende:

[..]

Er wordt vaak geadviseerd om nieuwe brok geleidelijk te introduceren inderdaad, maar het is echt geen ramp als je oude brok voor nu helemaal achterwege laat. Het is beter dat ze iets eet dan niks toch. Ik heb er met mijn kat nooit problemen mee gehad in ieder geval.

Ik kan me even niet herinneren waar ik de info had gelezen, maar volgens mij is er een algemene richtlijn om een nieuwe kat minstens 6 (?) weken binnenshuis te houden omdat 'ie anders naar zijn oude huis zal gaan.

Trouwens, katten hebben over het algemeen de voorkeur dat voer- en waterbak ver van elkaar afliggen. En ook ver van de kattenbak. Ze vinden het ook niet fijn als hun snorharen tegen de rand van de voer- en waterschaaltjes tikken. Misschien ligt daar het probleem. Platte schaal is dan de oplossing.
Klopt, dat advies kregen wij ook. Maar goed we hadden dan ook een flinke zak met haar oude voer gekregen om dat te proberen. Ik denk, vanwege dat ze nog maar 1 tand heeft, brokken misschien te hard zijn. Net heeft ze in ieder geval het natvoer helemaal op :/

We hadden inderdaad zo'n water en voerbak in een en dat is inderdaad niet echt een succes. Ze heeft voor haar voer nu een plat gebaksbordje (moet nog naar de winkel) en dat lijkt iets beter te gaan. Water hebben we nu losse redelijk platte soepkom er 2 meter vanaf gezet. Haha wat een kieskeurige beesten XD
pi_176338364
quote]
Niks te nadelen van dit asiel maar je kan mij niet wijs maken dat een kat met een hoektand harde brokjes eet.
Probeer anders verschillende harde brokjes wel aan gelend met water,en als nat voer zou je ook tonijn op water kunnen geven (op advies van mijn DA aan mijn tand lozen kater)
pi_176339718
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2018 01:10 schreef vronie het volgende:
quote]
Niks te nadelen van dit asiel maar je kan mij niet wijs maken dat een kat met een hoektand harde brokjes eet.
Probeer anders verschillende harde brokjes wel aan gelend met water,en als nat voer zou je ook tonijn op water kunnen geven (op advies van mijn DA aan mijn tand lozen kater)
naast hoektanden heeft kat nog meer tanden/kiezen in het bekje, dus met een hoektand minder kan die prima brokjes eten
pi_176342455
quote:
1s.gif Op zondag 7 januari 2018 06:56 schreef HaverMoutKoekje het volgende:

[..]

naast hoektanden heeft kat nog meer tanden/kiezen in het bekje, dus met een hoektand minder kan die prima brokjes eten
Verkeerd gelezen 8)7 ik dacht dat hij nog maar een hoektand had.
pi_176343731
Ach, onze oudste poes van 16 heeft nog een perfect en compleet gebit maar eet ook graag natvoer en voornamelijk rauw vlees (kvv). Dat zijn als je een fatsoenlijk merk koopt gewoon volledige voedingen, dus die droge brokjes hebben ze dan ook niet echt nodig. Voeding met veel vocht zoals natvoer of kvv is zelfs goed voor (oudere) katten omdat het minder belastend is voor de nieren. Brokjes hebben wij wel altijd staan maar de oudste poes eet ze alleen als het andere voer echt op is.

Ik zou in jouw geval een goede kwaliteit brokjes achter de hand houden en neerzetten zodat er altijd iets is, en verder gewoon twee keer per dag goed natvoer en/of kvv aanbieden. En dan liefst wel een iets beter merk dan Whiskas; hoe minder graan, zout en suiker en hoe meer vlees, hoe beter het voer doorgaans is. Je kan bv via zooplus een paar proefverpakkingen van diverse merken brokjes en natvoer bestellen en proberen wat je kat het lekkerst vindt. De prijs is daar vaak beter dan bij de supermarkt of dierenwinkel.
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
  maandag 8 januari 2018 @ 02:14:38 #40
469979 Also-von-Oder
Last man standing.
pi_176358735
Dit hoeft weinig te betekenen. Mijn jongste kater eet ook amper droogvoer.
Natuurlijk heb ik wel eerst geprobeerd hem hiertoe te dwingen, door hem alleen 's avonds een kuipje natvoer te voeren. Maar hij verdomde het droogvoer te eten.

En meneer bleef maar mager, dus heb ik de handdoek in de ring gegooid en geef hem sindsdien meer natvoer (ca 400 gram) per dag. En het gekke is, nu eet hij wel zo nu en dan droogvoer. Nog niet dagelijks, maar toch.

Maar ik heb ook andere ervaringen... de moeder van deze kater at altijd ook harde brokken.
Nu had ik 4 katten, dus wist niet wie er allemaal van aten en wie niet.
Mijn meisje (Minimeis) at er schijnbaar al een tijdje niet van, maar goed mevrouw was de laatste weken vooral op de zolder te vinden... waar ik amper kom.

Maar op een gegeven moment net voor het avondeten, wilde ze op de vensterbank springen. Ze kwam zelfs bij lange na niet halverwege. En die avond liet ze voor het eerst ook een groot deel van haar nat voer staan. De volgende avond at ze weer alleen het gelei op en liet de rest staan.

Afspraak met de dierenarts, die dacht aan keelontsteking, schreef wat middelen voor, en ja de volgende dag at ze wel haar bordje natvoer leeg.

Kortom, af en toe at ze wel, dan weer niet. Kattenmelk wilde ze niet meer, maar water nam ze nog wel. Een week later bracht ik haar opnieuw naar de dierenarts, die zou haar een paar dagen houden en dwangvoeding toe dienen voor haar te opereren.

Nou 5 dagen geleden hoopte ik haar op te halen, maar kreeg een telefoontje van de dierenarts... bij de operatie zag hij dat mijn meisje haar buik vol tumoren zat. Ja, ze was al onder narcose, dus ik zei direct; in laten slapen. Beter nu, dan nadat ze weer bij kwam.

Dus... ik wil je niet ongerust maken, maar ga met jouw kat naar de dierenarts. Het hoeft geen groot alarm te zijn, maar je kunt het maar beter weten.
pi_176359407
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2018 13:24 schreef Miss_Isis het volgende:
Ach, onze oudste poes van 16 heeft nog een perfect en compleet gebit maar eet ook graag natvoer en voornamelijk rauw vlees (kvv). Dat zijn als je een fatsoenlijk merk koopt gewoon volledige voedingen, dus die droge brokjes hebben ze dan ook niet echt nodig. Voeding met veel vocht zoals natvoer of kvv is zelfs goed voor (oudere) katten omdat het minder belastend is voor de nieren. Brokjes hebben wij wel altijd staan maar de oudste poes eet ze alleen als het andere voer echt op is.

Ik zou in jouw geval een goede kwaliteit brokjes achter de hand houden en neerzetten zodat er altijd iets is, en verder gewoon twee keer per dag goed natvoer en/of kvv aanbieden. En dan liefst wel een iets beter merk dan Whiskas; hoe minder graan, zout en suiker en hoe meer vlees, hoe beter het voer doorgaans is. Je kan bv via zooplus een paar proefverpakkingen van diverse merken brokjes en natvoer bestellen en proberen wat je kat het lekkerst vindt. De prijs is daar vaak beter dan bij de supermarkt of dierenwinkel.
Dit ja :P
En de mijne krijgt ook een wat duurder merk brokjes, maar hij eet ze meer uit nood erbij :D
Ik snap het wel ook dat een kat vlees boven droge brokjes kiest ook.
I may be wrong, but it's highly unlikely.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')