abonnement Unibet Coolblue
pi_176344389
het verschil met bhv en thuis is wel dat de meeste bedrijven gesecteerd zijn. deuren zijn daar als het goed brandvertragend en gaan automatisch dicht en van het slot.

zodoende het advies niet te blussen. want als het pand afbrandt staan er na het weekend noodbarakken en niet veel later wordt het weer opgebouwd. Door de secties zal het pand niet gauw helemaal afbranden..

het punt van wel blussen is dat de gassen die uit onze meubels komen veel schadelijker zijn dan de hitte van het vuur. Daar heb je geen last van totdat 2 uur later je longen verbrand blijken te zijn. daar voel je niks van totdat je een half uur later dood bent. Nou dan haal ik liever mijn gezin uit het huis en bel brandweerman Sam.
pi_176345044
Zijn er overigens ook brandweermensen die hier meelezen ?
Ik ben wel benieuwd wat hun kijk op deze materie is.
pi_176345071
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2018 13:25 schreef Coritchando het volgende:

[..]
Maar wat serieuzer, een brandblusser is niet alleen bedoeld voor het blussen van de brand. Dat kan vaak inderdaad niet. Je kan de brandblusser ook nog gebruiken als bescherming voor jezelf door voor je uit te spuiten als je door de brand heen moet en ook niet onbelangrijk: je flikkert hem makkelijk door een ruit heen zodat je kunt ontsnappen.
Om die reden hangen ze hier ook, een woning blussen ga je niet redden met een blussertje uit de bouwmarkt, maar het kan je wel helpen je woning uit te komen.

Hier overigens meerdere rook melders die weer gekoppeld zijn aan het wek en waarschuwing systeem van mijn vrouw die bijna helemaal doof is.
Koolmonoxidemelder bij de ketel.
In de gang beneden een blusser aan de tapstaander en op de 1e verdieping net zo.
In het oude huis hadden we ook een touw met knoppen in de slaapkamer voor het geval we via het raam moesten.
To escape criticism: Do nothing, Say nothing, Be nothing.
pi_176345115
Overigens is op onze BHV cursus altijd geleerd, indien een beginnende brandhaard proberen te blussen, en vervolgens direct een melding maken bij de verzekering indien je een poederblusser hebt gebruikt, indien je het netjes meld en je tv houd er mee op na een paar maanden wordt dit nog vergoed. Als je het pas meld na een half jaar heb je pech.
To escape criticism: Do nothing, Say nothing, Be nothing.
pi_176345174
Om de vluchtweg zeker te stellen heb ik de buitendeuren voorzien van draaiknop cilinders. Dus nooit op zoek naar een sleutel als je naar buiten wilt. De brandvertragende deur voor de trap doe ik consequent dicht. Behalve de bergzolder (en de wc) kan ik in elke ruimte in huis eventueel door het raam naar buiten zonder sleutels of gereedschap te gebruiken. Dus ook zonder dat in te hoeven slaan en door de scherven te kruipen in mn onderbroek.

Brandmelders op elke verdieping, die wil ik binnekort vervangen wegens leeftijd en dan gelijk fine tunen. Een CO melder bij het trapgat. De co2 melder in de keuken heeft weinig met brandmelding te maken maar wel met gezondheid.

Een tuinslang heb ik aangesloten in de meterkast hangen, opgehangen voor andere doeleinden maar het is wel degelijk prima geschikt om een beginnende brand op de beneden verdieping te blussen.

Voor de bhv ben ik hoofdbrandwacht geworden. Ik heb er van geleerd om naar vluchtwegen te kijken en te realiseren dat er vaak maar een minuut zit tussen een beginnende brand en iets wat jezelf niet meer kunt handelen. Als je in die minuut een tuinslang, brandblusser of een afsluitend deksel voor je vlam in de pan hebt dan spaar je zelfs op telefoonkosten naar 112. Red je het niet binnen die minuut dan is het wegwezen en112 bellen, in die volgorde sinds de mobiele telefoon.
pi_176352988
quote:
99s.gif Op zondag 7 januari 2018 14:35 schreef qajariaq het volgende:

Een tuinslang heb ik aangesloten in de meterkast hangen, opgehangen voor andere doeleinden maar het is wel degelijk prima geschikt om een beginnende brand op de beneden verdieping te blussen.

Slim!
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_176353521
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2018 20:38 schreef blomke het volgende:

[..]

Slim!
Mijn sarcasmemeter is kapot, maar bedoel je niet 'vergeet niet eerst de stroom uit te schakelen voordat je de tuinslang op je (kortsluiting)brand richt'?

Dan is de meterkast inderdaad een handige plek om een tuinslang op te hangen.
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_176353998
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2018 20:57 schreef Resistor het volgende:

[..]

Mijn sarcasmemeter is kapot, maar bedoel je niet 'vergeet niet eerst de stroom uit te schakelen voordat je de tuinslang op je (kortsluiting)brand richt'?

Dan is de meterkast inderdaad een handige plek om een tuinslang op te hangen.
De elektra zit boven in de meterkast Dan een plank en de slang met kraan er onder. Dat is geheel volgens de regels. Het 'werkende end' van de slang zit niet in de meterkast. De meterkast was gewoon de handigste plek om een slang aan te sluiten. Die kan ik in de tuin gebruiken maar ook om het aquarium bij te vullen of om wort te koelen. Dat het voor brandblussen gebruikt kan worden verzon ik er later bij.

Elektra branden ga ik er niet mee blussen en voor vlam in de pan weet ik ook wel een handiger methode ondanks dat er een ook een waterkraan naast het gasstel zit.

BTW een gebroken waterstraal isoleert ook en waarschijnlijk is de aardlek er ook snel uit. Blijft alleen de groepenkast en hoofdschakelaar over waar mogelijk problemen kunnen ontstaan met water. Maar dat is voor de brandweer niet anders.
pi_176357346
Blusmiddelen in huis heb ik niet.

Wel op beide etages een rookmelder met lithium-batterij (10 jaar geen omkijken naar, 2025 is het tijd om de rookmelders te vervangen). Er moet nog een rookmelder bij komen voor op de vliering waar de omvormer van de zonnepanelen hangt.

Bij de voordeur die we zelf nooit gebruiken ligt er altijd een sleutel vlakbij.

De achterdeur, welke door de vreemde positie van de trap 's nachts de voornaamste vluchtweg is, laat ik de sleutel in het slot zitten als ik hem op slot draai. Dan hoef je nooit op zoek naar de sleutel.

Buiten naast de achterdeur bevindt zich de buitenkraan met 20 (of was het 25?) meter tuinslang, uiteraard voor andere redenen maar als het moet kan ik er natuurlijk ook een beginnend brandje mee te lijf gaan. Lang genoeg om het hele huis mee door te komen. Als er elektra in de fik staat, geeft dat misschien even een 230V opdonder, maar dat voel je maar even dankzij aardlekschakelaars. En waarschijnlijk door de adrenaline voel je het niet eens als je net ontdekt hebt dat je TV in de fik staat.

Brandweer komt bij een melding van woningbrand vanuit 2 kazernes aangereden. Vanuit beide richtingen is de eerste wagen bemand met 24-uurs beroepskrachten en hebben ze tot mijn straat een aanrijtijd van 5 a 6 minuten (afgelopen jaar zijn er in de straat 2 woningbrandjes geweest, dus dat is de praktijk). Snel genoeg om nog veel te kunnen redden als de melding gedaan wordt naar aanleiding van een rookmelder die af gaat.

Als er brand ontstaat in een huis waar niemand thuis is (of erger: waar de bewoners liggen te slapen) en ook geen rookmelders zijn geplaatst, dan mag je bij een rijtjeshuis al van goed bluswerk spreken als de naastgelegen panden gered kunnen worden en er vanaf komen met rook- en waterschade, want als eenmaal de rookpluimen naar buiten komen en de buren/overburen naar aanleiding daarvan alarm slaan is de brand al behoorlijk ver gevorderd.
pi_176357578
Ja, maar ik heb geen enkel idee waar dat ding ergens gebleven is sinds de verhuizing.

:@
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_176357580
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2018 13:25 schreef Coritchando het volgende:

[..]

Knaken bhv cursus, zeker ook geen blussen in de praktijk omdat ze je leren gewoon weg te rennen?

Wat heb jij ooit moeten blussen op een bhv-cursus? Zo'n wokbrander op gas uitblazen met een poeierblusser?
Nee, blussen op zo'n bhv-cursus heeft geen enkele zin.
Feel the fuzz!
pi_176358334
een brand is nu heel anders dan pak hem beet 50 jaar terug. vroeger hadden we houten meubelen. hout brand redelijk goed maar wel rustig en bijna compleet op.

nu is heel veel kunststof. kumstof brand niet op. en levert een brandbaar gas op. wanneer iets kleins begint te smeulen kan in korte tijd de ruimte vol zijm met dit gas. gevolg is dus dat je een soort van vuur bom im je huis hebt. komt dit gas bij de vlam helpt niks meer.

dus vlammen uit het dak kan tegenwoordig heel snel zijn.
pi_176358346
quote:
6s.gif Op zondag 7 januari 2018 14:28 schreef Treinhomo het volgende:
Zijn er overigens ook brandweermensen die hier meelezen ?
Ik ben wel benieuwd wat hun kijk op deze materie is.
Ik kijk wel vaak brandweerman Sam. of nou ja mijn zoontje. die zegt tegen Elvis altijd dat hij eerst de elektra uit moet zetten voordat ze een verbranden pizza met brandslangen gaan blussen.
pi_176359605
quote:
99s.gif Op zondag 7 januari 2018 23:44 schreef Kalebatz het volgende:

[..]

Wat heb jij ooit moeten blussen op een bhv-cursus? Zo'n wokbrander op gas uitblazen met een poeierblusser?
Nee, blussen op zo'n bhv-cursus heeft geen enkele zin.
Dat ligt helemaal aan je BHV cursus.
Zelf diverse branden geblust: vloeistof, vaste stof en gas (in diverse settings). Nooit met poeder, want dat is je reinste troep. Heb geblust met CO2, schuim en water. Ook met CO2 op de vaste stof, en ja dat gaat niet uit.

Je kan via de BHV ook flashovers meemaken als je wilt, maar dat heb ik zelf nog nooit gedaan.
  maandag 8 januari 2018 @ 08:26:42 #90
448036 Achterhoker
Hauptsache Alkohol
pi_176359615
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 januari 2018 14:41 schreef littledrummergirl het volgende:
Alleen n blusdeken in de keuken. Heb altijd begrepen dat blussers niet heel lang "houdbaar" zijn. Dus daarom geen blusser. Dan denk je dat je n werkende hebt na vijf jasr en dan doettie t niet :') lijkt me kut
Niets doen werkt zeker niet.
Fade to Black
pi_176359659
quote:
99s.gif Op zondag 7 januari 2018 21:15 schreef qajariaq het volgende:

Elektra branden ga ik er niet mee blussen en voor vlam in de pan weet ik ook wel een handiger methode ondanks dat er een ook een waterkraan naast het gasstel zit.

Vlam in de pan nooit met water blussen; dat geeft een explosie van brandend materiaal. Schuim- of branddeken erover.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 8 januari 2018 @ 13:50:56 #92
318361 Bienelientjee
Dutchie, living in the UK
pi_176364594
Twee rookmelders (bungalow) en een brand blusser in de keuken (andere kant van de ruimte, weg van het gas stel).

Zou eigenljik nog een blus deken moeten hebben. :Y

Gelukkig nog maar 1 klein ongelukje gehad, maar dat was een theedoek die ik zelf te dicht bij het gas stel weg gelegd had :@ :@ Op tijd opgemerkt, snel in een kom gemikt en onder water gezet
pi_176365391
Hier was een blusdeken of brandblusser wel leuk geweest. :P

pi_176369738
Ik heb een poederblusser in de trapkast en de blusdeken in de binnenkant van het gootsteenkastje hangen.
pi_176380934
hoi
waar hang je een koolmonoxidemelder precise op?
ik bedoel op welke hoogte aan de muur?
hb namelijk gehoord dat ze niet aan t plafond moeten hangen.
pi_176380949
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 06:54 schreef Ray_Smith het volgende:
hoi
waar hang je een koolmonoxidemelder precise op?
ik bedoel op welke hoogte aan de muur?
hb namelijk gehoord dat ze niet aan t plafond moeten hangen.
borsthoogte heb ik ergens gelezen
pi_176380957
ok dank je wel
heb er 2
1 voor in de cv kast
en waar kan ik de andere t beste ophangen?
pi_176391793
quote:
0s.gif Op maandag 8 januari 2018 08:31 schreef blomke het volgende:

[..]

Vlam in de pan nooit met water blussen; dat geeft een explosie van brandend materiaal. Schuim- of branddeken erover.
Zeer zeker niet met water. Dat zakt in de olie en gaat zo heftig koken dat de olie door de hele ruimte spat. En die olie brandde al dus krijg je inderdaad een soort explosie. Staan vast wel films op youtube als voorbeeld. Blussen gaat het aller simpelst door een passend deksel er op te schuiven of kantelen. Niet van boven af laten zakken want dan verbrand je als nog je pols.

In mij late jeugd een keer meegemaakt dat een oliekachel het eindelijk goed deed, helaas zo goed dat de vlammen er ook aan de buitenkant uit kwamen. Eerst de kraan dicht gedaan. De aanwezige brandblusser deed het niet, in zo'n geval kan je beter niets hebben dan de illusie dat je een blusser hebt.

Om met het verhaal door te gaan, ik was zo pissig dat ik het ding weg smeet. Er kwam daardoor wat poeder uit wat mij op het idee bracht nog een poging te doen. De kachel was in seconden uit aan de buitenkant en na voorzichtig met een pook het deksel er af en de binnenkant van de kachel ook geblust. Weinig poeder gebruikt gelukkig want in de ruimte stond de nodige elektronica. De blusser hebben we buiten de deur gezet. Het gebouw was een jaar later afgebroken. Over schade aan de elektronica heb ik nooit iets gehoord. Dit was in de jaren 70, elektronica was toen nog heel veel buizen en grote degelijk gesoldeerde componenten op ruim bemeten printplaten.
pi_176394194
quote:
99s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 17:41 schreef qajariaq het volgende:
Zeer zeker niet met water. Dat zakt in de olie en gaat zo heftig koken dat de olie door de hele ruimte spat. En die olie brandde al dus krijg je inderdaad een soort explosie.
Dat zeg ik!
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  Moderator dinsdag 9 januari 2018 @ 20:56:31 #100
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_176396930
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 19:35 schreef blomke het volgende:
Zeer zeker niet met water. Dat zakt in de olie en gaat zo heftig koken dat de olie door de hele ruimte spat. En die olie brandde al dus krijg je inderdaad een soort explosie.

Ze hebben nog meer toepassingen. :)

abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')