abonnement Unibet Coolblue
pi_176313396
Zijn veel historici die geschiedenis documentaires niet appreciëren. Omdat ze een bij elkaar geharkte, oppervlakkige narratief hebben (wat soms wel zo is ook, zeker mbt onderwerpen die langer geleden hebben plaatsgevonden in de geschiedenis). Open voor nog meer verkeerde interpretatie dan al gewoonlijk is mbt geschiedenis. Ik ben het daar eigenlijk niet mee eens, alhoewel er wel een punt wordt gemaakt. Als je bijvoorbeeld de 'The greatest story ever told' ziet bijvoorbeeld, waarbij een poging wordt gedaan het nazisme te verdedigen. Worden beelden gebruikt die niet nieuw zijn, alleen de narratief wordt uit een ander vaatje getapt, zeg maar.
Toch zijn er andere docu's op het gebied van recente geschiedenis die zeker wel de moeite waard zijn om te bekijken.
Neem uit 1973 The World at War. Nog zeer goed aan te zien imho.
Ken Burns The War (nu op netflix) uit 2007.
Of, ook van Ken Burns, The Civil War uit 1990.
Alles van Andere Tijden?

Kennen jullie meer van dat soort docu's op het historische vlak?
Zijn jullie pro of contra docu's?
Als er goede docu's zijn, kunnen we die niet met meer mensen aanmelden bij Netflix om uit te zenden?

[ Bericht 1% gewijzigd door Ryan3 op 06-01-2018 19:50:55 ]
I´m back.
  vrijdag 5 januari 2018 @ 23:05:54 #2
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_176313873
Enige tijd terug waren er een aantal docu's van History Channel "America - the story of us" en "Mankind - the story of all of us"

UIteraard voor populair wetenschappelijke doelgroep gemaakt. Maar geeft wel een aardig beeld van de grote lijnen en zoomde ook in op de kleine verhalen. Zal genoeg aan mankeren als je het echt gaat uitzoeken, maar is dat het doel van zo'n serie?

In de quest en historia staan ook leuke artikelen die ook genoeg kleine foutjes hebben maar het leest zo lekker weg. En eerlijk gezegd lees ik dat liever dan afstudeerscripties en wetenschappelijke publicaties, het blijft een hobby voor mij.

Ik heb liever dat mensen zoveel mogelijk op een toegankelijke wijze ermee in aanraking komen en hoop dat ze getriggerd raken om er meer over te weten komen. Hopelijk komen ze dan ook achter de risico's die narratieven met zich mee brengen.

Maar over het oordelen over geschiedenis kun je sowieso 10 topics vol typen
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_176313916
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2018 23:05 schreef zalkc het volgende:
Enige tijd terug waren er een aantal docu's van History Channel "America - the story of us" en "Mankind - the story of all of us"

UIteraard voor populair wetenschappelijke doelgroep gemaakt. Maar geeft wel een aardig beeld van de grote lijnen en zoomde ook in op de kleine verhalen. Zal genoeg aan mankeren als je het echt gaat uitzoeken, maar is dat het doel van zo'n serie?

In de quest en historia staan ook leuke artikelen die ook genoeg kleine foutjes hebben maar het leest zo lekker weg. En eerlijk gezegd lees ik dat liever dan afstudeerscripties en wetenschappelijke publicaties, het blijft een hobby voor mij.

Ik heb liever dat mensen zoveel mogelijk op een toegankelijke wijze ermee in aanraking komen en hoop dat ze getriggerd raken om er meer over te weten komen. Hopelijk komen ze dan ook achter de risico's die narratieven met zich mee brengen.

Maar over het oordelen over geschiedenis kun je sowieso 10 topics vol typen
Mee eens idd, Story of Us ook gezien. En zeker doelmatig voor wat betreft een groter bereik aan kijkers, om in ieder geval iets over te brengen aan geschiedenis.
Ik denk ook dat geschiedenis dus steeds belangrijker aan het worden is in deze toch min of meer gekkere tijden.
I´m back.
  vrijdag 5 januari 2018 @ 23:12:25 #4
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_176313994
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2018 23:08 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Mee eens idd, Story of Us ook gezien. En zeker doelmatig voor wat betreft een groter bereik aan kijkers, om in ieder geval iets over te brengen aan geschiedenis.
Ik denk ook dat geschiedenis dus steeds belangrijker aan het worden is in deze toch min of meer gekkere tijden.
Geschiedenis is sowieso niet toepasbaar op het dagelijks leven om te voorspellen wat er kan gebeuren, zo zou je nu dezelfde voortekenen kunnen zien als in de jaren 30. Dat wil niet zeggen dat er dus een wereldoorlog aan komt omdat de complexiteit die lijd tot evenementen veel te complex is en meer gebaseerd is op "winners bias".

Het geeft wel een groter relativeringsvermogen, omdat vrijwel elke situatie al ooit eerder heeft plaatsgevonden.
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_176314211
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2018 23:12 schreef zalkc het volgende:

[..]

Geschiedenis is sowieso niet toepasbaar op het dagelijks leven om te voorspellen wat er kan gebeuren, zo zou je nu dezelfde voortekenen kunnen zien als in de jaren 30. Dat wil niet zeggen dat er dus een wereldoorlog aan komt omdat de complexiteit die lijd tot evenementen veel te complex is en meer gebaseerd is op "winners bias".

Het geeft wel een groter relativeringsvermogen, omdat vrijwel elke situatie al ooit eerder heeft plaatsgevonden.
Klopt dat het niet voorspellend is, wel om te begrijpen waarom dingen zijn zoals ze zijn soms. Dus uitleggen vaak.
Alles heeft een geschiedenis.

Alhoewel de echte historicus gewoon alleen maar op zoek is naar primaire bronnen om daar dan een verhaal uit te maken. Met eventueel commentaar op theoretici voor hem.

Maar dat is dus anders dan de documentairemaker. Die heeft wel een ander perspectief. Ik zeg al je kunt van alle bekende film over Hitler tijdperk dus The world at war maken dus, maar ook The greatest story ever told. Blijft altijd iets vaags rondom geschiedenis zitten en toch is het een belangrijke discipline. Bestaat ook vraag naar.
I´m back.
  Leukste jonkie 2022 vrijdag 5 januari 2018 @ 23:33:00 #6
385265 datismijnmening
Prinses in 020
pi_176314443
The Vietnam War (2017)

En niet echt een docu, maar wel tof om te kijken: Band of Brothers en The Pacific
Je maintiendrai -XOXO-
  vrijdag 5 januari 2018 @ 23:33:48 #7
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_176314459
Wat wel van belang is vind ik, dat docu-makers ook last hebben van semi-commerciële belangen. Er zal geen geld worden vrijgemaakt voor een 13 delige serie over praags aardewerk door de eeuwen heen.

Dat zie je in veel onderzoeksvelden terug, geneeskunde krijgt makkelijker geld voor onderzoek naar kanker, en geschiedenis voor opgravingen in de Levant.

Dat heeft ook een risico in zich, zo is er relatief weinig onderzoek gedaan naar oorlogsmisdaden gepleegd door de winnende partij en meer naar de misdaden van de verliezende. Zo ontstaat automatisch het beeld dat de "goeden" hebben gewonnen. Een uitzondering hierop is misschien de vietnam oorlog, maar dat is net zoals de rest van de stelling een gevoel.
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
  vrijdag 5 januari 2018 @ 23:44:14 #8
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_176314693
Apocalypse World War 2 is mijn favoriete ww2 documentaire.
Mooie beelden en muziek.

Crusades Crescent & the Cross is ook top. Dat gaat over de eerste, tweede, en derde kruistocht.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_176314711
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2018 23:33 schreef zalkc het volgende:
Wat wel van belang is vind ik, dat docu-makers ook last hebben van semi-commerciële belangen. Er zal geen geld worden vrijgemaakt voor een 13 delige serie over praags aardewerk door de eeuwen heen.

Dat zie je in veel onderzoeksvelden terug, geneeskunde krijgt makkelijker geld voor onderzoek naar kanker, en geschiedenis voor opgravingen in de Levant.

Dat heeft ook een risico in zich, zo is er relatief weinig onderzoek gedaan naar oorlogsmisdaden gepleegd door de winnende partij en meer naar de misdaden van de verliezende. Zo ontstaat automatisch het beeld dat de "goeden" hebben gewonnen. Een uitzondering hierop is misschien de vietnam oorlog, maar dat is net zoals de rest van de stelling een gevoel.
Even om te reageren op dat laatste, ik zit The War van Burns te kijken, 1) het ligt niet zwart-wit 2) het is wel zo dat die mensen in WO2 een enorme opoffering hebben gemaakt 3) in die docu worden dus primaire bronnen gebruikt, mensen die het hebben meegemaakt, oral history dus 4) mensen hebben geen sjoege meer wat die oorlog inhield, lijkt het en 5) je doet toch weer kennis op als geïnformeerde kijker ook.
Ja, en ik weet dat ook aan oral history haken en ogen zitten hoor.
I´m back.
pi_176314721
quote:
14s.gif Op vrijdag 5 januari 2018 23:33 schreef datismijnmening het volgende:
The Vietnam War (2017)


Is dat ook van Burns?
I´m back.
  Leukste jonkie 2022 vrijdag 5 januari 2018 @ 23:46:37 #11
385265 datismijnmening
Prinses in 020
pi_176314737
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2018 23:45 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Is dat ook van Burns?
Volgens mij wel :Y
Je maintiendrai -XOXO-
pi_176314753
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2018 23:46 schreef datismijnmening het volgende:

[..]

Volgens mij wel :Y
Ja, iig van PBS, maar die was ik idd al tegengekomen, ga ik ook zien nog dan.
I´m back.
pi_176314872
quote:
14s.gif Op vrijdag 5 januari 2018 23:33 schreef datismijnmening het volgende:
The Vietnam War (2017)

^O^
pi_176327032
Is dit subforum overleden btw?
I´m back.
pi_176387586





Kees Maaswinkel , maker van deze documentaires, belde me ooit.
Hij had vernomen dat mijn vader op een hell ship naar de Molukken zat en vroeg of ik iets meer wist. Zoveel meer wist ik niet, maar ik kon hem wel in contact brengen met mensen die een beter verhaal hadden over vaders die niet meer terugkwamen van een hell-ship.
  dinsdag 9 januari 2018 @ 14:33:26 #16
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_176387787
Wellicht vind je hier iets van je gading: C&H / C&HTV: (Online) documentaires #2
pi_176571176
Vietnam 10.000 war uit 1980. Was ooit als dvd box op amazon te koop, maar allang uit productie. Volgens mij ook op youtube terug te vinden.

ah toch niet, sinds 2013 weer te koop.
pi_176571451
pi_176571589
'Er was eens'. O+
Jeugdsentiment.
pi_176897156
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2018 22:46 schreef Ryan3 het volgende:

Neem uit 1973 The World at War. Nog zeer goed aan te zien imho.
Ik zag je TT en wilde net deze gaan voorstellen, en dan met name de aflevering over Barbarossa.
pi_176897171
quote:
Deze vond ik ook wel leuk :)
Weet nog dat m'n vader tegen ons zei dat er niet echt zulke mannetjes in ons lichaam rondliepen, maar dat wist ik wel. Was geloof ik iets van "Er was eens: het lichaam" oid maar al die series leken op elkaar.
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 2 februari 2018 @ 08:56:40 #22
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_176898627
Er was eens.. de Mens, de ruimte, het lichaam, het leven, Amerika. Vergeet ik er nog 1?

En nog 2 over wetenschap en ontdekkingsreizen. Maar die ben ik nooit vertaald tegen gekomen.

Van ...de mens heb ik vroegah best veel opgestoken mbt geschiedenis. Ik zat wel aan de buis gekluisterd als dat programma op stond. :s)
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  maandag 5 februari 2018 @ 14:00:17 #23
428319 Treehut362
Brought to you by+TRht+
pi_176970318
Deze is leuk
Michigan Copper Mining: The Black Powder Era
zie ook: https://en.wikipedia.org/wiki/Copper_mining_in_Michigan


[ Bericht 9% gewijzigd door Treehut362 op 05-02-2018 14:13:55 ]
🌳♪💻🌳🌳🌲
Peace Love
2c Ondertiteling activeren als deze beschikbaar is. Druk nogmaals op C om de ondertiteling te verbergen.
3. Ambient modern
pi_176970438
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 februari 2018 08:56 schreef Cobra4 het volgende:
Er was eens.. de Mens, de ruimte, het lichaam, het leven, Amerika. Vergeet ik er nog 1?

En nog 2 over wetenschap en ontdekkingsreizen. Maar die ben ik nooit vertaald tegen gekomen.

...
Nooit geweten

*Il était une fois... les Découvreurs (1994) Niet naar het Nederlands vertaald

*Il était une fois... les Explorateurs (1996) Niet naar het Nederlands vertaald

Ohh en

Er was eens... De Aarde (2008)

"De helden uit de serie zitten nu op de middelbare school. Daar leren ze hoe vervuiling, de opwarming van de aarde, de uitputting van energiebronnen, armoede en andere grote problemen onze planeet en de mensheid bedreigen."

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Er_was_eens...
pi_176970557
The Gatekeepers

over de rol die Shin Bet speelde in de recente geschiedenis van Israel (zesdagse oorlog, de intifadah, de bus300 affaire, moord op Yitzak Rabin) , verteld dmv Interviews met alle nog levende ex-hoofden van die veiligheidsdienst

The Gatekeepers (2012) - IMDb

"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')