quote:
Op donderdag 4 januari 2018 21:16 schreef R2R het volgende:Ik heb een eindwoning (hoekwoning) op het oog dat aan het eind zit van een huizenblok van 8 woningen.
Dit huizenblok is gefundeerd op staal zoals men dat noemt.
Het hele huizenblok kent scheefstand op alle mogelijke manieren. Het ene huis leunt naar voren, het ander wat minder, maar niets staat recht. De huizen zijn gebouwd in 1927.
Blijkbaar is de grond niet bestand tegen het gewicht van de huizen.
De eindwoning in kwestie heeft in het verleden grote reparaties gehad aan de voorgevel.
Daarnaast is in de zijgevel een grote scheur dichtgezet en ziet deze eruit alsof er een knik zit ter hoogte van de verdiepingsvloer
(Huis bestaat uit begane grond, 1e verdieping en zolder op stahoogte, mansarde dak).
De reparaties zijn vermoedelijk lang geleden uitgevoerd, omstreeks 1980-1983.
Ook de binnenkant van het huis is sindsdien niet veranderd. Aan de buitenkant zie ik op 2 plaatsen een scheur ontstaan. Aan de binnenkant zijn lichte scheuren te zien op niet-dragende stukken.
De vloeren lopen recht.
Het grondwater staat permanent hoog (bij regenval komt het tot ca. 50 cm onder de begane grond vloer). Het huis en de straat zijn ongeveer even hoog. De straat is onlangs opnieuw aangelegd.
Ik heb nu 2 keuzes:
- Afhaken
- Een funderingsonderzoek laten doen door een bouwkundige en afhankelijk daarvan alsnog besluiten het te kopen
Ik heb hier geen ervaring mee. Ik vraag me af of andere Fok!kers hier bekend mee zijn. Specifiek met een huis dat gebouwd is "op staal", omdat een palen fundering op een andere manier behandeld moet worden.
Verzakt je huis? Wat heb je er aan laten doen? Hoe groot was die ingreep?
De reden dat niet meteen ben weggerend is dat het huis verder precies is wat ik zoek, op de juiste locatie.
Ik heb in twee woningen met een dergelijk "probleem" gewoond (woon nu in het tweede) en mijn ervaringen:
1) Is het zand, veen of klei (of nog iets anders) waar op is gebouwd?
2) Is de werking gestabiliseerd of gaat het nog steeds door
3) Wat is er aan de binnenkant te zien en te merken van de werking?
In m'n eerste huis, bleef het effect beperkt tot een "sprongetje" tussen voor- en achterkant en meer dan een extra dikke ondervloer om het laminaat vlak te leggen, heeft het nooit gekost.
In ons huidige huis is het effect duidelijk sterker: de voor- & achtergevel zijn duidelijk dieper weggezakt (10 cm plm.) dan het midden waardoor er een aflopende vloer in de keuken is, de kelder is het hoogste punt.
Scheuren in de voor en achtergevel zijn dichtgemaakt.
De goten liepen niet meer droog; twee extra HWA aan de hoge zijde gemaakt
Deuren gingen klemmen en zijn daarom schuin afgezaagd.
Verder geen nadelen.
Het hangt dus nl. af van de mate van verdere werking en de ondergrond.
Je schrijft dat het grondwater op - 50 cm staat. Dat is in de kruipruimte? Het beste bekijk je de situatie in de kruipruimte.
"Willen jullie in deze stad en in Nederland meer of minder managers".......dan gaan we dat regelen.....