abonnement Unibet Coolblue
pi_176286077
Vorig jaar is mijn vader overleden en hebben we een F-biljet ontvangen om belastingaangifte voor hem te doen.

T/m 2016 hebben mijn ouders altijd als fiscaal partners de belastingaangifte gedaan.
Nu lees ik dat dit nog steeds kan. Voor zowel heel 2017 als tot de datum van overlijden of juist allebei afzonderlijk.

Is dit een kwestie van alle opties uitrekenen en naast elkaar leggen wat het meest gunstige gaat zijn?

Zijn er nog dingen om rekening mee te houden mbt de aangifte voor mijn vader met het F-biljet?

Normaliter was het niet een erg ingewikkelde aangifte. Ze waren allebei met pensioen en kregen pensioen + AOW.
Nu heeft er in 2017 wel wat afkopen van het pensioen voorgedaan. Die afkopen gelden (neem ik aan) voor de belastingaanslag van mijn moeder.

Zijn er nog bijzondere aftrekposten om rekening mee te houden bij overlijden?

Tips/tricks van mensen die dit al eens gedaan hebben zou fijn zijn.
pi_176286921
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2018 18:26 schreef Lingue het volgende:
Vorig jaar is mijn vader overleden en hebben we een F-biljet ontvangen om belastingaangifte voor hem te doen.

T/m 2016 hebben mijn ouders altijd als fiscaal partners de belastingaangifte gedaan.
Nu lees ik dat dit nog steeds kan. Voor zowel heel 2017 als tot de datum van overlijden of juist allebei afzonderlijk.

Is dit een kwestie van alle opties uitrekenen en naast elkaar leggen wat het meest gunstige gaat zijn?

Zijn er nog dingen om rekening mee te houden mbt de aangifte voor mijn vader met het F-biljet?

Normaliter was het niet een erg ingewikkelde aangifte. Ze waren allebei met pensioen en kregen pensioen + AOW.
Nu heeft er in 2017 wel wat afkopen van het pensioen voorgedaan. Die afkopen gelden (neem ik aan) voor de belastingaanslag van mijn moeder.

Zijn er nog bijzondere aftrekposten om rekening mee te houden bij overlijden?

Tips/tricks van mensen die dit al eens gedaan hebben zou fijn zijn.
Bij afkoop is de belasting er toch al direct vanaf?
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_176289397
quote:
1s.gif Op donderdag 4 januari 2018 19:09 schreef halfway het volgende:

[..]

Bij afkoop is de belasting er toch al direct vanaf?
Ik neem aan dat dat in de belastingaangifte van 2017 alsnog meegenomen moet worden....
pi_176290546
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2018 18:26 schreef Lingue het volgende:
Vorig jaar is mijn vader overleden en hebben we een F-biljet ontvangen om belastingaangifte voor hem te doen.

T/m 2016 hebben mijn ouders altijd als fiscaal partners de belastingaangifte gedaan.
Nu lees ik dat dit nog steeds kan. Voor zowel heel 2017 als tot de datum van overlijden of juist allebei afzonderlijk.

Is dit een kwestie van alle opties uitrekenen en naast elkaar leggen wat het meest gunstige gaat zijn?
Ja.
Fiscaal partner zijn kan bijvoorbeeld gunstig zijn wanneer het vermogen groter is dan 30k. Het kan ook ongunstig zijn wanneer er sprake is van dat slechts één van beiden hoge zorgkosten heeft gemaakt.
Let op dat de gezamenlijke aangifte alleen via een P formulier kan en dat je dit via de belastingtelefoon moet aanvragen. Na ontvangst staat het je nog steeds vrij om te kiezen wat je wilt.

quote:
Zijn er nog dingen om rekening mee te houden mbt de aangifte voor mijn vader met het F-biljet?

Normaliter was het niet een erg ingewikkelde aangifte. Ze waren allebei met pensioen en kregen pensioen + AOW.
Het is een vrij groot formulier, dat schrikt af maar eigenlijk is het niet heel veel anders dan de aangifte die je gewend bent. De meeste bladen hoef je dus niet in te vullen. Gebruik gewoon de gegevens gebruikt die verstrekt worden door het pensioenfonds.

Vaak vindt er na overlijden nog een extra laatste uitkering plaats. Deze is gewoon verwerkt in de jaaropgave dus hoef je je geen zorgen over te maken.

Let op dat de kosten voor de uitvaart en de inkomsten vanuit uitvaartverzekeringen niet in het F-formulier gaan. Deze kosten en inkomsten gebruik je voor de aangifte van de erfbelasting.

quote:
Nu heeft er in 2017 wel wat afkopen van het pensioen voorgedaan. Die afkopen gelden (neem ik aan) voor de belastingaanslag van mijn moeder.
Nu kan je bedoelen met de afkoop, de laatste uitkering voor de overledene. In dat geval is het geen afkoop. Ook kan het zijn dat echt de pensioenregeling is afgekocht, in dat geval vindt er eigenlijk een loon-betaling plaats via het pensioenfonds. Dit gaat aan de begunstigde van het pensioen. Bij deze loon-betaling zal het pensioenfonds ook inkomstenbelasting inhouden. De inhouding is vaak prudent (voorzichtig) en houdt dus geen rekening met het feit dat de begunstigde in een lage inkomensschijf kan vallen. Het kan dus zo zijn dat te veel aan belasting is ingehouden.

Bij de afkoop wordt door het pensioenfonds ook een jaaropgave verstrekt. Hier staat dus op of het voor je vader is (via het F-formulier) of voor je moeder. Dit is kort na de werkelijke afkoop verstuurd en bevat de bruto uitkering en de ingehouden loonbelasting. Dit is ook gewoon een veld in het onderdeel over Box 1 inkomen met pensioenen en afkopen daarvan.
pi_176291342
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2018 18:26 schreef Lingue het volgende:
Tips/tricks van mensen die dit al eens gedaan hebben zou fijn zijn.
Je hoofd moet er maar naar staan, en hopelijk duurt het nog jaren...De tip ligt vooral in het invullen van de erfbelasting. Dit geldt eigenlijk alleen wanneer je ouders bijvoorbeeld in het bezit zijn van een koopwoning of een grote spaarrekening.

Als kind erf je een deel van het vermogen. Door nu goed te beschrijven wat de erfenis is, maak je als kind gebruik van de vrijstelling van erfbelasting tot aan 20k. Aangezien de vrijstelling voor je moeder 638k is, heeft dit geen gevolgen voor haarzelf. Mocht later je moeder overlijden, mag je het deel dat je nu al erft aftrekken van het totale vermogen waarover erfbelasting betaald moet worden

Hoewel het willen erven wellicht moreel tegenstaat, moet je weten dat over de onroerende zaken in de erfenis sowieso geldt dat je moeder recht heeft op het vruchtgebruik. Zij hoeft je dus op dit moment geen daadwerkelijke uitkering te doen voor de erfenis. Dit maakt dit deel van de erfenis eigenlijk vooral een administratief iets en leidt in de toekomst tot een lagere afdracht van de erfbelasting.

Er zitten wel wat meer haken en ogen aan, maar mocht je daar meer over willen horen moet je dat maar laten weten.
  donderdag 4 januari 2018 @ 22:44:32 #6
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_176291691
Ik heb dit een paar jaar geleden voor mijn partner moeten doen wegens het overlijden van mijn schoonmoeder. Er waren weinig bezittingen en geld, het enige van enige waarde was het koophuis dat ze hadden.

Aangezien ik een absolute leek ben op dit gebied hebben wij er destijds voor gekozen om het door een deskundige te laten doen. De notaris waar we naar toe gingen om de erfenis formeel te aanvaarden had ook iemand in dienst die deze aangifte voor ons kon doen. We hebben alle gevraagde papieren aangeleverd en de aangifte is gedaan. Het is nu ruim 2 jaar later en tot op heden hebben we nog geen klachten gehad dus ik ga er vanuit dat het goed is gegaan.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_176296157
Dankjewel voor alle input, heel fijn. En ga ik mij straks even wat meer in verdiepen (eerst koffie).

Er valt niets te erven, voor niemand. En ook reeds een brief van de belastingdienst dat er geen erfbelasting-aangifte gedaan hoeft te worden mits er ergens iets bekend zou zijn. Wat niet het geval is.

Het gaat dus vooral om het F-biljet voor mijn vader of het p-biljet als ze als fiscaalpartner aangifte willen doen.

Zorgkosten zijn hoog, maar alles via de verzekering. Dus alleen eigen risico.
Geen koopwoning. Geen eigen vermogen.

Het dikke pak (F-biljet) schrikt idd af. Maar wil het iig toch zelf proberen want volgens mij geen bijzonderheden om rekening mee te houden. Mocht ik het niet begrijpen kan ik altijd nog de hulp inroepen.

Mogelijk komen er nog meer vragen als ik ermee bezig ga zijn... Voor zover toch al wel bedankt.
pi_176307639
Waarschijnlijk werkt de Digid van vader nog. Hoewel niet conform de regels die voorschrijven dat er in deze situatie een F-aangifte voor vader en een P-aangifte voor moeder moet worden ingestuurd, is het mogelijk straks in maart of april gezamenlijk (voor vader én moeder) digitaal aangifte te doen met het onlineformulier. Inleverdatum zal uiterlijk 1 mei 2018 zijn, schat ik.

De Belastingdienst accepteert deze aangifte en behandelt die net als de papieren aangifte. Voordeel is dat de uitkomsten direct zichtbaar zijn. Moeder zal nabestaandenpensioen krijgen. Bedoelt u met afgekochte pensioenen dat deze nabestaandenpensioenen moeder zo laag zijn dat de pensioenverzekeraar de pensioenen 2017 in 1 keer afkoopt? Dat is inderdaad mogelijk als de waarde 2017 lager is dan ¤ 465,94.

In de situatie van uw ouders zal het te adviseren zijn om te kiezen voor voljaars fiscaal partnerschap.(fiscaal partners voor het gehele jaar) Er wordt dan een maximaal gebruik gemaakt van de heffingskortingen Vader (erven) zal, omdat hij in de loop van 2017 is overleden, geld terugkrijgen. Dit omdat de heffingskortingen op jaarbasis zijn.

Controleert u het recht op toeslagen. Dat kan met de proefberekening toeslagen. In het jaar van overlijden zijn er 2 periodes: de periode vóór overlijden en de periode ná overlijden. Voor de periode vóór overlijden geldt het gezamenlijk JAARinkomen. De AOW en het aanvullend pensioen van vader zullen slechts een deel van zijn gebruikelijk jaarpensioen zijn. Als er afkoopsommen zijn verhogen die het inkomen (van moeder) Ook de AOW voor moeder wordt hoger.

Moeder krijgt m.i.v. het overlijden vader de AOW voor alleenstaanden. Die is netto ruim ¤ 300 per maand hoger. Het AOW-pensioen vader eindigt op de dag na het overlijden. De Sociale Verzekeringsbank (SVB) betaalt een overlijdensuitkering uit aan de nabestaanden.(moeder) Dit is eenmalig het bedrag van 1 maand bruto AOW-pensioen. De nabestaanden vragen de overlijdensuitkering aan bij de SVB. De SVB stuurt na het overlijden automatisch een aanvraagformulier voor een Nabestaandenuitkering AOW.

Voor het recht op toeslagen moeder in de periode ná het overlijden vader geldt het JAARinkomen moeder. Bij huurtoeslag erop letten dat de Belastingdienst gevraagd wordt de afkoop van de kleine pensioenen niet te laten meetellen voor de huurtoeslag. Dit kan met het formulier: verzoek bijzondere situatie huurtoeslag.
  vrijdag 5 januari 2018 @ 21:55:27 #9
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_176312039
Wat ik mij herinner is het F formulier inderdaad een vrij dik pakket papier. Maar afhankelijk van de situatie heb je niet alles wat er in zit nodig. Vooraan beginnen en de rest zou zich vanzelf moeten wijzen.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
  zaterdag 6 januari 2018 @ 12:19:38 #10
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_176320631
Zoals Belfis zegt: Kijk straks als t aangiftetijd is of de Digid van je vader nog werkt, mits het wachtwoord bij jullie bekend is. Officieel moet t met een F-biljet op papier, maar de Belastingdienst accepteert ook de digitale aangifte gewoon en behandelt die hetzelfde als t papieren F-biljet. Scheelt een hoop tijd en rekenwerk, en het is meteen duidelijk wat de uitkomt gaat zijn.
[b]Op dinsdag 30 mei 2006 15:15 schreef veldmuis het volgende:[/b]
Zelfs voor een newbie kom je niet intelligent over.
pi_176334711
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 januari 2018 12:19 schreef MutedFaith het volgende:
Zoals Belfis zegt: Kijk straks als t aangiftetijd is of de Digid van je vader nog werkt, mits het wachtwoord bij jullie bekend is. Officieel moet t met een F-biljet op papier, maar de Belastingdienst accepteert ook de digitale aangifte gewoon en behandelt die hetzelfde als t papieren F-biljet. Scheelt een hoop tijd en rekenwerk, en het is meteen duidelijk wat de uitkomt gaat zijn.
Dit vind ik wel een hele fijne tip van jou en Belfis.
We durfden er eigenlijk niet meer mee in te loggen, niet wetende of er een controle op zit...
Username en ww is bekend. Is wel makkelijk vergelijken ook met wel/niet samen aangifte doen.
pi_176334747
quote:
7s.gif Op vrijdag 5 januari 2018 18:58 schreef belfis het volgende:
Waarschijnlijk werkt de Digid van vader nog. Hoewel niet conform de regels die voorschrijven dat er in deze situatie een F-aangifte voor vader en een P-aangifte voor moeder moet worden ingestuurd, is het mogelijk straks in maart of april gezamenlijk (voor vader én moeder) digitaal aangifte te doen met het onlineformulier. Inleverdatum zal uiterlijk 1 mei 2018 zijn, schat ik.

De Belastingdienst accepteert deze aangifte en behandelt die net als de papieren aangifte. Voordeel is dat de uitkomsten direct zichtbaar zijn. Moeder zal nabestaandenpensioen krijgen. Bedoelt u met afgekochte pensioenen dat deze nabestaandenpensioenen moeder zo laag zijn dat de pensioenverzekeraar de pensioenen 2017 in 1 keer afkoopt? Dat is inderdaad mogelijk als de waarde 2017 lager is dan ¤ 465,94.

In de situatie van uw ouders zal het te adviseren zijn om te kiezen voor voljaars fiscaal partnerschap.(fiscaal partners voor het gehele jaar) Er wordt dan een maximaal gebruik gemaakt van de heffingskortingen Vader (erven) zal, omdat hij in de loop van 2017 is overleden, geld terugkrijgen. Dit omdat de heffingskortingen op jaarbasis zijn.

Controleert u het recht op toeslagen. Dat kan met de proefberekening toeslagen. In het jaar van overlijden zijn er 2 periodes: de periode vóór overlijden en de periode ná overlijden. Voor de periode vóór overlijden geldt het gezamenlijk JAARinkomen. De AOW en het aanvullend pensioen van vader zullen slechts een deel van zijn gebruikelijk jaarpensioen zijn. Als er afkoopsommen zijn verhogen die het inkomen (van moeder) Ook de AOW voor moeder wordt hoger.

Moeder krijgt m.i.v. het overlijden vader de AOW voor alleenstaanden. Die is netto ruim ¤ 300 per maand hoger. Het AOW-pensioen vader eindigt op de dag na het overlijden. De Sociale Verzekeringsbank (SVB) betaalt een overlijdensuitkering uit aan de nabestaanden.(moeder) Dit is eenmalig het bedrag van 1 maand bruto AOW-pensioen. De nabestaanden vragen de overlijdensuitkering aan bij de SVB. De SVB stuurt na het overlijden automatisch een aanvraagformulier voor een Nabestaandenuitkering AOW.

Voor het recht op toeslagen moeder in de periode ná het overlijden vader geldt het JAARinkomen moeder. Bij huurtoeslag erop letten dat de Belastingdienst gevraagd wordt de afkoop van de kleine pensioenen niet te laten meetellen voor de huurtoeslag. Dit kan met het formulier: verzoek bijzondere situatie huurtoeslag.
Dankjewel!

Erg fijne tips. Ik ga mij er morgen nog even in verdiepen. Kijken of ik ook met de digid kan inloggen. Dat gaat veel schelen.
Ben benieuwd. Wil dit wel zsm afgewikkeld hebben, ipv op de laatste dagen nog een haastklus er van te moeten maken.
pi_176335403
Het online belastingprogramma 2017 wordt pas per 1 maart 2018 door de Belastingdienst ter beschikking gesteld. Hierin opgenomen de Vooringevulde Gegevens. Dus nog even wachten als u digitaal voor uw vader (en moeder) aangifte wilt doen. Uiterste inleverdatum is 1 mei 2018?
pi_176337086
quote:
7s.gif Op zaterdag 6 januari 2018 23:15 schreef belfis het volgende:
Het online belastingprogramma 2017 wordt pas per 1 maart 2018 door de Belastingdienst ter beschikking gesteld. Hierin opgenomen de Vooringevulde Gegevens. Dus nog even wachten als u digitaal voor uw vader (en moeder) aangifte wilt doen. Uiterste inleverdatum is 1 mei 2018?
Ah ok. Ik had gehoopt dat die al beschikbaar zou zijn.

Uiterste datum idd 1 mei. Bijna 1jr na overlijden. Hoe lang blijft zo een digid nog actief van een overledene?
pi_176342228
Ook ik heb het moeten invullen na het overlijden van m'n moeder,zorg dat je het jaaroverzicht hebt van A.O.W. en eventuele pensioenen en ga dan invullen het is redelijk gemakkelijk en heb je vragen dan is het altijd makkelijk even de belastingtelefoon te bellen heb je weinig tijd vraag dan uitstel aan.

Er zijn ook boekjes hoe te handelen na een overlijden meestal krijg je die via de begravenisondernemer hier staan ook nuttige tips in van zaken waar je op moet letten,zo zal het paspoort of i.d. bewijs moeten worden ingeleverd op gemeentehuis of stadsdeelraad,zorg er voor dat je een ontvangstbewijs krijgt,bewaar dat goed en laat de pas of i.d. kaart door de papierversnipperaar halen waar je bij staat,zeg eventuele abonnementen op op krant,bladen of vakbladen ook bankafschriften bewaren (minimaal 7 jaren) overleg ook even of er iemand gemachtigde voor je ouders kan zijn,makkelijk als ze zelf hun zaken plotseling niet meer kunnen regelen,zaken als huur en gas en licht kun je makkelijker automatisch afschrijven.

Succes ermee en sterkte met het verlies voor zowel de weduwe als de rest van de familie.
Beloftes en uitspraken van politici gedaan in het verleden & heden bieden geen garantie voor de toekomst.
pi_176346289
@Lingue:
De Belastingdienst stelt dat de Digid na overlijden afgesloten zou worden. Dit blijkt in de praktijk niet zo te zijn. De Digid van een cliënt van mij (alleenstaand), overleden in 2015, werkt nog steeds.De Digid van een overleden partner (overleden in 2017) zal zeker nog werken.
pi_176348425
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2018 11:55 schreef geevee het volgende:
Ook ik heb het moeten invullen na het overlijden van m'n moeder,zorg dat je het jaaroverzicht hebt van A.O.W. en eventuele pensioenen en ga dan invullen het is redelijk gemakkelijk en heb je vragen dan is het altijd makkelijk even de belastingtelefoon te bellen heb je weinig tijd vraag dan uitstel aan.

Er zijn ook boekjes hoe te handelen na een overlijden meestal krijg je die via de begravenisondernemer hier staan ook nuttige tips in van zaken waar je op moet letten,zo zal het paspoort of i.d. bewijs moeten worden ingeleverd op gemeentehuis of stadsdeelraad,zorg er voor dat je een ontvangstbewijs krijgt,bewaar dat goed en laat de pas of i.d. kaart door de papierversnipperaar halen waar je bij staat,zeg eventuele abonnementen op op krant,bladen of vakbladen ook bankafschriften bewaren (minimaal 7 jaren) overleg ook even of er iemand gemachtigde voor je ouders kan zijn,makkelijk als ze zelf hun zaken plotseling niet meer kunnen regelen,zaken als huur en gas en licht kun je makkelijker automatisch afschrijven.

Succes ermee en sterkte met het verlies voor zowel de weduwe als de rest van de familie.
Dat boekje hebben we idd ook. Maar nog nooit echt goed gelezen...

Hmmm misschien wel goed om even te kijken hoe het zit idd met zn paspoort ed... Pfff ja het wordt toch eens tijd om dat soort dingen op te gaan starten. Afhandelen moet ook gebeuren.

Dank voor de tips. Ik ga er maar eens echt goed voor zitten voor alles nu af te handelen. Anders blijft het ook maar achtervolgen.

@Belfis: dank voor de aanvulling. Ik ga het gewoon op 2 maart maar proberen. Lijkt er op dat ik alle papieren binnen heb. Dus hopelijk is het dan snel te doen allemaal als er geen bijzonderheden optreden (wat ik niet verwacht).
pi_176453368
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2018 17:26 schreef Lingue het volgende:

[..]

Dat boekje hebben we idd ook. Maar nog nooit echt goed gelezen...

Hmmm misschien wel goed om even te kijken hoe het zit idd met zn paspoort ed... Pfff ja het wordt toch eens tijd om dat soort dingen op te gaan starten. Afhandelen moet ook gebeuren.

Dank voor de tips. Ik ga er maar eens echt goed voor zitten voor alles nu af te handelen. Anders blijft het ook maar achtervolgen.

@Belfis: dank voor de aanvulling. Ik ga het gewoon op 2 maart maar proberen. Lijkt er op dat ik alle papieren binnen heb. Dus hopelijk is het dan snel te doen allemaal als er geen bijzonderheden optreden (wat ik niet verwacht).
Oke,veel succes met het invullen en schaam je niet om de belastingdienst om raad te vragen,ook banken hebben vaak een aparte afdeling om mensen te helpen met dit soort zaken,tip als de woning ontruimt moet worden vraag dan of de huur nog even door kan lopen dan kan op je gemak de woning leeg halen.

Noteer, ook vast op welke kranten/tijdschriften etc de overledene geabonneerd is,tezamen met het abonneenummer dat maakt het makkelijk om op te zeggen,vaak is een telefoontje voldoende en vraagt men wat er met resterende abonnementsbedrag moet doen dat kan zijn terugstorten of als je die krant zelf ook leest die tot het einde van de maand/kwartaal etc. op je huisadres laten bezorgen,denk er ook aan om de post door te laten sturen naar degene die de afwikkeling regelt bewaar de eventuele adreswikkels en kijk of die op je lijstje staan en voeg ze even toe als dat nog niet het geval is.
Beloftes en uitspraken van politici gedaan in het verleden & heden bieden geen garantie voor de toekomst.
pi_177534934
quote:
7s.gif Op vrijdag 5 januari 2018 18:58 schreef belfis het volgende:
Waarschijnlijk werkt de Digid van vader nog. Hoewel niet conform de regels die voorschrijven dat er in deze situatie een F-aangifte voor vader en een P-aangifte voor moeder moet worden ingestuurd, is het mogelijk straks in maart of april gezamenlijk (voor vader én moeder) digitaal aangifte te doen met het onlineformulier. Inleverdatum zal uiterlijk 1 mei 2018 zijn, schat ik.

De Belastingdienst accepteert deze aangifte en behandelt die net als de papieren aangifte. Voordeel is dat de uitkomsten direct zichtbaar zijn. Moeder zal nabestaandenpensioen krijgen. Bedoelt u met afgekochte pensioenen dat deze nabestaandenpensioenen moeder zo laag zijn dat de pensioenverzekeraar de pensioenen 2017 in 1 keer afkoopt? Dat is inderdaad mogelijk als de waarde 2017 lager is dan ¤ 465,94.

In de situatie van uw ouders zal het te adviseren zijn om te kiezen voor voljaars fiscaal partnerschap.(fiscaal partners voor het gehele jaar) Er wordt dan een maximaal gebruik gemaakt van de heffingskortingen Vader (erven) zal, omdat hij in de loop van 2017 is overleden, geld terugkrijgen. Dit omdat de heffingskortingen op jaarbasis zijn.

Controleert u het recht op toeslagen. Dat kan met de proefberekening toeslagen. In het jaar van overlijden zijn er 2 periodes: de periode vóór overlijden en de periode ná overlijden. Voor de periode vóór overlijden geldt het gezamenlijk JAARinkomen. De AOW en het aanvullend pensioen van vader zullen slechts een deel van zijn gebruikelijk jaarpensioen zijn. Als er afkoopsommen zijn verhogen die het inkomen (van moeder) Ook de AOW voor moeder wordt hoger.

Moeder krijgt m.i.v. het overlijden vader de AOW voor alleenstaanden. Die is netto ruim ¤ 300 per maand hoger. Het AOW-pensioen vader eindigt op de dag na het overlijden. De Sociale Verzekeringsbank (SVB) betaalt een overlijdensuitkering uit aan de nabestaanden.(moeder) Dit is eenmalig het bedrag van 1 maand bruto AOW-pensioen. De nabestaanden vragen de overlijdensuitkering aan bij de SVB. De SVB stuurt na het overlijden automatisch een aanvraagformulier voor een Nabestaandenuitkering AOW.

Voor het recht op toeslagen moeder in de periode ná het overlijden vader geldt het JAARinkomen moeder. Bij huurtoeslag erop letten dat de Belastingdienst gevraagd wordt de afkoop van de kleine pensioenen niet te laten meetellen voor de huurtoeslag. Dit kan met het formulier: verzoek bijzondere situatie huurtoeslag.
Nou ik heb vandaag de eerste poging gewaagd. De digid werkt idd nog en het oogt in eerste instantie niet heel ingewikkeld. En idd alles is eigenlijk goed ingevuld. Heel fijn!
Het lijkt er idd op dat voljaars fiscaal partnerschap wel interessant is.

Ik moet vooral nog even verdiepen op de toeslagen.

Die huur- en zorgtoeslag moet je die ook nog ergens in de aangifte meenemen of staat dat daar los van?

Goede tip van het verzoek bijzondere situatie huurtoeslag. Kan dat met terugwerkende kracht over 2017 gedaan worden?
  Moderator / Kerstkaart terrorist donderdag 1 maart 2018 @ 20:03:00 #20
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_177535086
quote:
0s.gif Op donderdag 1 maart 2018 19:58 schreef Lingue het volgende:
Die huur- en zorgtoeslag moet je die ook nog ergens in de aangifte meenemen of staat dat daar los van?
Die staat nergens in de aangite.
quote:
Goede tip van het verzoek bijzondere situatie huurtoeslag. Kan dat met terugwerkende kracht over 2017 gedaan worden?
Toeslagen kun je tot 1 april van het opvolgende jaar aanvragen. Dus ik vermoed ook de bijzondere situatie idem.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_177535179
quote:
99s.gif Op donderdag 1 maart 2018 20:03 schreef Nizno het volgende:

[..]

Die staat nergens in de aangite.

[..]

Toeslagen kun je tot 1 april van het opvolgende jaar aanvragen. Dus ik vermoed ook de bijzondere situatie idem.
Ah mooi.

En dan ga ik die andere ook even opzoeken. Dit weekend alles de deur uit hebben.
pi_177540948
Het verzoek bijzondere situatie huurtoeslag zo spoedig mogelijk indienen. Alleen vraag 1, 2, 7 en 8 moeten worden ingevuld. Stuur een kopie mee van de afkoop van het pensioen. Het gaat hier om het bruto bedrag.

Na het ingediende verzoek komt er een brief uit Heerlen dat het verzoek ontvangen is en dat afhandeling plaatsvindt ná de definitieve aanslag inkomstenbelasting. Zie hier en lees hier
pi_177541097
quote:
99s.gif Op donderdag 1 maart 2018 20:03 schreef Nizno het volgende:

[..]

Die staat nergens in de aangite.

[..]

Toeslagen kun je tot 1 april van het opvolgende jaar aanvragen. Dus ik vermoed ook de bijzondere situatie idem.
Het hierboven gestelde is al jaren verouderd wat betreft de datum van 1 april. Toeslagen kunnen worden aangevraagd tot 1 september van het opvolgende jaar. (behalve kinderopvangtoeslag) Uitstel is niet nodig voor de finale termijn van 1 september. Als er wel uitstel is van aangifte kan de datum tot na 1 september worden verlengd maar niet langer dan de uitsteltermijn. Vrijwel altijd is de uiterste datum dus 1 september. Lees hier

Zie voor de uiterste datum dat het verzoek bijzondere situatie huurtoeslag kan worden ingediend mijn vorig antwoord.
pi_177544913
Dankjewel Belfis! Alles gaat vandaag getekend worden mbt de huurtoeslag aanvraag.
Aangifte volgt deze maand dan kan ik het nog eens controleren. Hij is gelukkig minder ingewikkeld dan gedacht.
Veel aftrekkosten zijn er niet, alles qua zorg zat in de zorgverzekering en verder geen andere zorgkosten gemaakt voor mijn vader.
Qua reiskosten voor hem naar het ziekenhuis halen/brengen ook niet want dichter dan 10km van het ziekenhuis. Dus die regel gaat dan ook niet op.
pi_177583533
Mijn dank voor het vermelden dat aangifte met de Digid van de overledene ook mogelijk is, scheelt mij een boel werk en ik weet nu meteen wat de uitkomst is ( en dat kan ik weer gebruiken bij de aangifte erfbelasting).
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')