abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 24 januari 2018 @ 14:57:32 #176
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_176717398
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2018 14:40 schreef falling_away het volgende:

[..]

Oke ik ben blij dat jij rust hebt gevonden in jouw interpretatie van de bijbel..
Heb ik niet, en dat zeg ik niet eens. :P

Mensen ervaren rust als ze de bijbel als onzin hebben afgedaan.
  woensdag 24 januari 2018 @ 16:43:19 #177
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_176719185
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2018 09:09 schreef falling_away het volgende:

[..]

Ja, tot je je gaat afvragen dat als de god van de bijbel echt bestaat, waarom hij dan niet gewoon een duidelijke boodschap kon laten optekenen en vertalen die voor iedereen te begrijpen is, zonder ellenlange discussies.

Vooral als het belangrijk genoeg is om een kans te maken op een hiernamaals.
In de kosmos zijn we zo ontzettend klein vergeet maar dat we belangrijk zijn.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_176723928
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 januari 2018 17:52 schreef Manke het volgende:

[..]

Interessant. Dat zijn christenen ztz, de eerste dan.
Wat bedoel?
  woensdag 24 januari 2018 @ 22:55:56 #179
347983 Cognitor
Non vincit nisi veritas
pi_176727594
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 januari 2018 23:41 schreef Panterjong het volgende:
Maar zoals gezegd is zoon van de mens een betere vertaling. Het is eigenaardig dat de vertalers voor het meervoud hebben gekozen, hiermee verdraaien ze het grondwoord.
Nee hoor, jij hebt gewoon te weinig kennis van het Nederlands.

Zoon des mensen = zoon van de mens
Zoon der mensen = zoon van de mensen

mens wordt in de tweede naamval verbogen als heer: de dag des heeren.
pi_176731163
quote:
1s.gif Op woensdag 24 januari 2018 14:08 schreef Manke het volgende:
Het begin van de bijbel gaat over de intreding van de zonde (onze schuld, maar iedereen geeft God de schuld)
Als jij een kind van 3 vertelt dat hij geen schroevendraaiers in een stopcontact moet steken kan je idd beargumenteren dat het zijn eigen schuld is als hij dat toch doet.
Je kan je ook afvragen of de persoon die schroevendraaiers liet slingeren en stopcontacten niet beveiligde niet ook een klein beetje schuldig is.

quote:
het einde gaat over de oplossing: het kruis (waarmee God de schuld op Zich nam), welke voor jou geldt als je in de Zoon gelooft, meer niet. Hoe mooi is dat?
Het einde gaat over Jezus, zoon van mensen, die God uitdaagt en Hem dwingt toe te geven dat Hij fout zat.
Hoe mooi is dat ?
  donderdag 25 januari 2018 @ 08:01:50 #181
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_176731645
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2018 22:55 schreef Cognitor het volgende:

[..]

Nee hoor, jij hebt gewoon te weinig kennis van het Nederlands.

Zoon des mensen = zoon van de mens
Zoon der mensen = zoon van de mensen

mens wordt in de tweede naamval verbogen als heer: de dag des heeren.
Blijkbaar. Maar wat is het nut om je opmerking te maken. Wat doet het af aan mijn punt? Niets. De vertaling zet mensen op het verkeerde been waardoor lezers als Manke denken dat het om meerdere mensen gaat of zelfs de mensheid. In het koine staat er Υἱὸν τοῦ ἀνθρώπου, zoon van mens.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_176733516
quote:
1s.gif Op woensdag 24 januari 2018 14:57 schreef Manke het volgende:

[..]

Heb ik niet, en dat zeg ik niet eens. :P

Mensen ervaren rust als ze de bijbel als onzin hebben afgedaan.
Ok laat ik het dan zo zeggen: Ik ben blij dat je jezelf ervan hebt kunnen overtuigen dat de bijbel duidelijk, compleet en zonder tegenstrijdigheden is opgetekend.

Ik geloofde het vroeger ook allemaal, maar het is gewoon niet vol te houden. Hoe meer je leert over de (oorsprong van de) bijbel, en hoe meer discussies (en zelfs bijna ruzies) je leest tussen mensen die net een andere interpretatie van deze bijbel hebben, hoe duidelijker het wordt dat dit nooit het woord kan zijn van een almachtig en alwetend wezen.

Het zal veel moeite kosten om het stemmetje van twijfel in je hoofd te sussen, en je kunt je afvragen waarom dat nodig is.
Alpha kenny one
  donderdag 25 januari 2018 @ 13:17:09 #183
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_176736662
quote:
0s.gif Op donderdag 25 januari 2018 08:01 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Blijkbaar. Maar wat is het nut om je opmerking te maken. Wat doet het af aan mijn punt? Niets. De vertaling zet mensen op het verkeerde been waardoor lezers als Manke denken dat het om meerdere mensen gaat of zelfs de mensheid. In het koine staat er Υἱὸν τοῦ ἀνθρώπου, zoon van mens.
Het gaat om de betekenis van deze titel, denk dat ik het ook niet helemaal begreep.
http://www.bijbelinfo.nl/(...)ensen.doc/index.html
http://www.oudesporen.nl/Download/44-02.pdf
  donderdag 25 januari 2018 @ 13:22:15 #184
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_176736767
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2018 20:32 schreef Szikha2 het volgende:

[..]

Wat bedoel?
Interessant om joden hierover te horen spreken.
  vrijdag 26 januari 2018 @ 15:05:46 #185
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_176760090
quote:
1s.gif Op donderdag 25 januari 2018 13:17 schreef Manke het volgende:

[..]

Het gaat om de betekenis van deze titel, denk dat ik het ook niet helemaal begreep.
http://www.bijbelinfo.nl/(...)ensen.doc/index.html
http://www.oudesporen.nl/Download/44-02.pdf
Vanuit christologisch oogpunt is er wel wat voor te zeggen wat er in de twee commentaren geschreven wordt over de titel ‘zoon van de mens’. Voor mij blijft de vraag dan wel in hoeverre de invulling en uitleg van het begrip aansluit met wat de schrijver van het Marcusevangelie oorspronkelijk met de titel bedoelde. Of hoe begrepen de toehoorders van de man die wij Marcus noemen het begrip toen hij zijn verhaal over Jezus ten gehore bracht en in hoeverre sluit dit aan met wat er door anderen later over Jezus geschreven is.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
  vrijdag 26 januari 2018 @ 15:13:44 #186
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_176760232
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 januari 2018 15:05 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Vanuit christologisch oogpunt is er wel wat voor te zeggen wat er in de twee commentaren geschreven wordt over de titel ‘zoon van de mens’. Voor mij blijft de vraag dan wel in hoeverre de invulling en uitleg van het begrip aansluit met wat de schrijver van het Marcusevangelie oorspronkelijk met de titel bedoelde. Of hoe begrepen de toehoorders van de man die wij Marcus noemen het begrip toen hij zijn verhaal over Jezus ten gehore bracht en in hoeverre sluit dit aan met wat er door anderen later over Jezus geschreven is.
Markus 13:26 14:62, deze beeldspraak komt direct uit daniel 7, het is de mens die het koningschap ontvangt van God.


Dan 7:8-14 HSV 8 Terwijl ik op de horens bleef letten, zie, een andere, kleine, horen rees daartussen op. Drie van de eerdere horens werden voor hem uitgerukt. En zie, in die horen waren ogen als mensenogen en een mond vol grootspraak. (antichrist verschijnt)

9 Ik keek toe totdat er tronen werden geplaatst, en de Oude van dagen Zich neerzette. Zijn gewaad was wit als de sneeuw en het haar van Zijn hoofd als zuivere wol. Zijn troon waren vuurvlammen en de wielen ervan waren laaiend vuur. 10 Een rivier van vuur stroomde en ging voor Zijn aangezicht uit. Duizendmaal duizenden dienden Hem en tienduizendmaal tienduizenden stonden voor Zijn aangezicht. Het gerechtshof hield zitting en de boeken werden geopend. 11 Toen keek ik, vanwege het geluid van de grote woorden die de horen sprak. Ik keek toe totdat het dier gedood werd en zijn lichaam vernietigd werd, en aan het laaiend vuur werd prijsgegeven. 12 Ook de rest van de dieren ontnam men hun heerschappij, want verlenging van het leven was hun gegeven tot een bepaald tijdstip en een bepaalde tijd. 13 Ik keek toe in de nachtvisioenen, en zie, er kwam met de wolken van de hemel Iemand als een Mensenzoon. Hij kwam tot de Oude van dagen en men deed Hem voor Zijn aangezicht naderbijkomen. 14 Hem werd gegeven heerschappij, eer en koningschap, en alle volken, natiën en talen moesten Hem vereren. Zijn heerschappij is een eeuwige heerschappij, die Hem niet ontnomen zal worden, en Zijn koningschap zal niet te gronde gaan.
  zaterdag 27 januari 2018 @ 10:40:02 #187
347983 Cognitor
Non vincit nisi veritas
pi_176774505
De betekenis van de titel 'Mensenzoon' is een van de grootste kwesties in de nieuwtestamentische wetenschap. In het Aramees betekent het gewoon 'mens', maar er is natuurlijk ook een link met de bijzondere figuur uit Daniël 7. In combinatie met andere teksten valt er wat voor te zeggen dat de Mensenzoon een figuur is die een rol speelt in de eindtijd en bij het laatste oordeel, maar dat is dus omstreden.

Omdat de titel 'Mensenzoon' (vrijwel) alleen in woorden van Jezus gebruikt wordt, en natuurlijk een arameïsme is, is het wel waarschijnlijk dat de historische Jezus de uitdrukking heeft gebruikt. Sommige wetenschappers denken dat hij zo op een indirecte manier over zichzelf sprak, anderen denken dat hij over een ander figuur sprak die zou komen ten oordeel.
pi_176776164
Is het niet beter om hier: F&L / [Centraal] Bijbel en Christendom # 36 verder te gaan als het niet JG gerelateerd is? Dat topic mag ook wel gevuld worden :)
  zaterdag 27 januari 2018 @ 16:02:25 #189
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_176779070
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 januari 2018 10:40 schreef Cognitor het volgende:
De betekenis van de titel 'Mensenzoon' is een van de grootste kwesties in de nieuwtestamentische wetenschap. In het Aramees betekent het gewoon 'mens', maar er is natuurlijk ook een link met de bijzondere figuur uit Daniël 7. In combinatie met andere teksten valt er wat voor te zeggen dat de Mensenzoon een figuur is die een rol speelt in de eindtijd en bij het laatste oordeel, maar dat is dus omstreden.

Omdat de titel 'Mensenzoon' (vrijwel) alleen in woorden van Jezus gebruikt wordt, en natuurlijk een arameïsme is, is het wel waarschijnlijk dat de historische Jezus de uitdrukking heeft gebruikt. Sommige wetenschappers denken dat hij zo op een indirecte manier over zichzelf sprak, anderen denken dat hij over een ander figuur sprak die zou komen ten oordeel.
Hij zag eruit als een mens, klopt op zich ook.

Het stukje erna in Daniel is vgm hiermee vervuld:

Heb 9:12 HSV Hij is niet door bloed van bokken en kalveren, maar door Zijn eigen bloed voor eens en altijd binnengegaan in het heiligdom en heeft daardoor een eeuwige verlossing teweeggebracht.
pi_176815652
Dit zijn een paar clips van een intro video's die JG's te zien krijgen die in bethel gaan werken (hoofd of bijkantoren van de JG's)


De achtergrondmuziek is natuurlijk erbij gezet maar de rest is echt..
Jehovah's getuigen: Let op hoe je op bed gaat liggen, zorg ervoor dat je kussen niet tussen je benen ligt want zo zou je wel eens opgewonden kunnen raken _O-
Alpha kenny one
pi_176816206
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2018 11:31 schreef falling_away het volgende:
Dit zijn een paar clips van een intro video's die JG's te zien krijgen die in bethel gaan werken (hoofd of bijkantoren van de JG's)


De achtergrondmuziek is natuurlijk erbij gezet maar de rest is echt..
Jehovah's getuigen: Let op hoe je op bed gaat liggen, zorg ervoor dat je kussen niet tussen je benen ligt want zo zou je wel eens opgewonden kunnen raken _O-
Goed dat dit topic in myat stond, heb weer even kunnen lachen :')
pi_176894218
quote:
1s.gif Op donderdag 25 januari 2018 13:22 schreef Manke het volgende:

[..]

Interessant om joden hierover te horen spreken.
Volgens rabbijnse traditie is het zo dat de naam van god niet uitgesproken mag worden. En mede hierdoor is de uitspraak ook verloren gegaan.
Dus we weten niet meer hoe precies de naam van god door de israelieten uitgesproken werd

Maar je hebt ook joden die niet de rabbijnse traditie volgden
Veel van die joden hebben wel altijd de naam van god uitgesproken omdat ze de regels en tradities van de rabbijnen niet volgden

Jacob qirqisani schreef hier over (meer dam 1000 jaar geleden)
Dat er vele variaties van de naam in gebruik waren (yahwe , jehova ect) onder de joodse gemeenschappen die niet rabbijns waren
Ook dat sommige niet-rabbijnse joodse gemeemschappen toch maar kozen voor het verbod op uitspreken van de naam, en andere joodse gemeenschappen juist wel de godsnaam uitspraken
Joodse gemeemschappen die wel de naam uitspraken ook hier: veel variatie in de uitspraak

Het is daarom dat jacob qirqisani (wordt beschouwd als een wijze) advies gaf om net als de rabbanieten niet de naam uit te spreken doordat er zoveel variaties waren
Daarom kozen ze ook voor bijv hashem of adonai ipv godsnaam

Er zijn altijd niet-rabbijnse joodse gemeenschappen geweest die wel de naam bleven uitspreken
En sinds 10 tal jaren zien we enorme groei onder niet-rabbijnse joden ( de karaieten bijv) die de naam van god weer terug gebruiken
En zeker wanneer ze de tora lezen

Deze traditie om godsnaam uit te spreken groeit en groeit (ook onder christenen overigens)
En dit gaat inpact hebben op de joodse gemeenschappen in de toekomst

Nehemia gordon is trouwens grote voorstander om godsnaam uit te spreken
Hij is , net zoals ik, van mening dat de correcte uirspraak van godsnaam jehova is
pi_177050395
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2018 11:31 schreef falling_away het volgende:
Dit zijn een paar clips van een intro video's die JG's te zien krijgen die in bethel gaan werken (hoofd of bijkantoren van de JG's)


De achtergrondmuziek is natuurlijk erbij gezet maar de rest is echt..
Jehovah's getuigen: Let op hoe je op bed gaat liggen, zorg ervoor dat je kussen niet tussen je benen ligt want zo zou je wel eens opgewonden kunnen raken _O-
Het is niet netjes om je ouders en familie zo uit te lachen omdat ze niet hetzelfde denken als jij.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 09-02-2018 10:07:36 ]
pi_177050922
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 10:06 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Het is niet netjes om je ouders en familie zo uit te lachen omdat ze niet hetzelfde denken als jij.
Ik lach mijn ouders niet uit.. ik lach een paar oude mannen in New York uit die zeggen dat ze direct aangestuurd worden door god en dan met dit soort onzin aankomen ;)

Maar eh, vind je die video niet zelf een beetje over de top? (even los van de edits, puur de boodschap). Het is een mooi voorbeeld van het niveau van controle dat ze willen uitoefenen op hun leden. Mensen gaan zich schuldig voelen als ze een strak pak dragen, of een natte droom hebben gehad terwijl ze een kussen tussen hun benen hadden liggen..

Zoals de OP al zegt.. De B van het BITE model.

quote:
als je je gedrag omvormt zal de geest volgen (cognitive behaviour therapy) en op deze manier beinvloedt het genootschap de geest van de volgeling.
Alpha kenny one
pi_177051359
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 10:38 schreef falling_away het volgende:

[..]

Ik lach mijn ouders niet uit.. ik lach een paar oude mannen in New York uit die zeggen dat ze direct aangestuurd worden door god en dan met dit soort onzin aankomen ;)

En je ouders die dat geloven 8)7

quote:
Maar eh, vind je die video niet zelf een beetje over de top? (even los van de edits, puur de boodschap). Het is een mooi voorbeeld van het niveau van controle dat ze willen uitoefenen op hun leden. Mensen gaan zich schuldig voelen als ze een strak pak dragen, of een natte droom hebben gehad terwijl ze een kussen tussen hun benen hadden liggen..

Zoals de OP al zegt.. De B van het BITE model.

[..]

Voor iemand die niet in een God gelooft is het belachelijk misschien.
Maar ik snap wel waar het voor dient.
JG heeft een morele norm: geen seks voor het huwelijk en niet met iemand anders dan je eigen wettelijke partner.
Voor een JG die niet getrouwd is vooral is het soms erg zwaar om die behoeften te onderdrukken. Dan komen deze tips wel erg van pas. Welkom zelfs. Zo zou jij er vroeger ook over denken, maar nu jij niet meer vast zit aan morele normen heb jij die niet nodig en klinkt het allemaal belachelijk. Maar voor ongetrouwde JG is het een hulp.
pi_177052852
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 11:05 schreef Hexx. het volgende:

[..]

En je ouders die dat geloven 8)7

Neuh, als ik bijv. de paus uitlach dan lach ik niet direct alle katholieken uit.. misschien dat sommigen dat niet leuk vinden, maar dat is wat anders.

quote:
Voor iemand die niet in een God gelooft is het belachelijk misschien.
Maar ik snap wel waar het voor dient.
JG heeft een morele norm: geen seks voor het huwelijk en niet met iemand anders dan je eigen wettelijke partner.
Voor een JG die niet getrouwd is vooral is het soms erg zwaar om die behoeften te onderdrukken. Dan komen deze tips wel erg van pas. Welkom zelfs. Zo zou jij er vroeger ook over denken, maar nu jij niet meer vast zit aan morele normen heb jij die niet nodig en klinkt het allemaal belachelijk. Maar voor ongetrouwde JG is het een hulp.
Ik moet zeggen dat de organisatie wel erg veranderd is de afgelopen jaren. Toen ik vertrok waren ze nauwelijks met internet bezig, tegenwoordig hebben ze een hele multimedia afdeling met tekenfimpjes voor kinderen etc. Voorheen kreeg je nauwelijks iets direct te zien of horen van het besturende lichaam, tegenwoordig staan ze wekelijks voor de camera. Ik denk dat ik serieus zou gaan twijfelen aan de organisatie als ik wel nog zou geloven en dit soort filmpjes zou zien.

Dat ze zeggen dat sex voor het huwelijk slecht is, daar kan ik nog wel inkomen als je de bijbel letterlijk zou nemen. Maar dat ze zo ver gaan als tips geven over hoe je in bed moet liggen met je kussens en dekens zodat je niet in de verleiding komt om te masturberen is gewoon op het absurde af.

Op dit microniveau proberen ze je schuldig te laten voelen en controle op je uit te oefenen zodat je vooral trouw blijft aan de wijze heren... typisch voorbeeld van de sektarische trekjes van de organisatie die steeds erger worden.
Alpha kenny one
pi_177053523
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 11:53 schreef falling_away het volgende:

[..]

Neuh, als ik bijv. de paus uitlach dan lach ik niet direct alle katholieken uit.. misschien dat sommigen dat niet leuk vinden, maar dat is wat anders.

Alle katholieken geloven dan ook niet alle onzin wat de paus zegt en houdt zich ook niet aan alle katholieke regels, dus wel begrijpelijk dat je ze niet allemaal uitlacht.

quote:
[..]

Ik moet zeggen dat de organisatie wel erg veranderd is de afgelopen jaren. Toen ik vertrok waren ze nauwelijks met internet bezig, tegenwoordig hebben ze een hele multimedia afdeling met tekenfimpjes voor kinderen etc. Voorheen kreeg je nauwelijks iets direct te zien of horen van het besturende lichaam, tegenwoordig staan ze wekelijks voor de camera.
Dit is de tijd van internet, 1612 is al eeuwen voorbij, je verwacht toch niet dat JG het bij papieren moeten houden? Dat is onredelijk.

quote:
Ik denk dat ik serieus zou gaan twijfelen aan de organisatie als ik wel nog zou geloven en dit soort filmpjes zou zien.

Elk zelfdenkend mens zou op een gegeven moment nadenken en twijfelen, vooral nu ze internet tot hun beschikking hebben. Maar het is eenmaal zo dat een heleboel mensen het gemakkelijk vinden om te leunen op anderen en geleid te worden door anderen. In hun beleving is dat het gemakkelijkste leven.

quote:
Dat ze zeggen dat sex voor het huwelijk slecht is, daar kan ik nog wel inkomen als je de bijbel letterlijk zou nemen. Maar dat ze zo ver gaan als tips geven over hoe je in bed moet liggen met je kussens en dekens zodat je niet in de verleiding komt om te masturberen is gewoon op het absurde af.

Waarom? Het is juist een hulp, als je bedenkt dat in hun ogen masturberen een voorzet tot iets zondigs is. En tips zijn tips. Je vind het toch ook niet absurd dat er tips worden gegeven op internet welke standjes je moet doen om een geweldige orgasme te krijgen?

quote:
Op dit microniveau proberen ze je schuldig te laten voelen en controle op je uit te oefenen zodat je vooral trouw blijft aan de wijze heren... typisch voorbeeld van de sektarische trekjes van de organisatie die steeds erger worden.
Och, typisch sektarisch is wel overdreven. Dit soort psychologische technieken worden overal toegepast. Echt overal en bij alles. Het is niet vreemd.
pi_177056008
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 12:14 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Alle katholieken geloven dan ook niet alle onzin wat de paus zegt en houdt zich ook niet aan alle katholieke regels, dus wel begrijpelijk dat je ze niet allemaal uitlacht.

[..]

Dit is de tijd van internet, 1612 is al eeuwen voorbij, je verwacht toch niet dat JG het bij papieren moeten houden? Dat is onredelijk.

[..]

Elk zelfdenkend mens zou op een gegeven moment nadenken en twijfelen, vooral nu ze internet tot hun beschikking hebben. Maar het is eenmaal zo dat een heleboel mensen het gemakkelijk vinden om te leunen op anderen en geleid te worden door anderen. In hun beleving is dat het gemakkelijkste leven.

[...]

Waarom? Het is juist een hulp, als je bedenkt dat in hun ogen masturberen een voorzet tot iets zondigs is. En tips zijn tips. Je vind het toch ook niet absurd dat er tips worden gegeven op internet welke standjes je moet doen om een geweldige orgasme te krijgen?

[..]

Och, typisch sektarisch is wel overdreven. Dit soort psychologische technieken worden overal toegepast. Echt overal en bij alles. Het is niet vreemd.
Door het internet hebben de JG's een manier gevonden om nog meer controle te hebben over hun volgelingen. Voorheen had je de vergaderingen en de velddienst, nu heb je ook nog JW TV waar je 24/7 geindoctrineerd wordt.

En dat is het grote verschil tussen een normale religie en een sekte: Een normale religie geeft bepaalde richtlijnen (bijv. geen sex voor het huwelijk) maar zal nooit zo'n gedetailleerde instructies geven die indringen op alle aspecten van het leven. Tot hoe je in bed ligt aan toe, met (uit zijn verbang gerukte) bijbelteksten om aan te tonen hoe erg het allemaal wel niet is.

Je voelt je constant schuldig en wordt constant aangespoord het nog beter te doen. Op geen enkel moment doe je het eigenlijk goed genoeg volgens de leiders. En de bemoeienissen worden niet minder, enkel erger de afgelopen jaren.
Alpha kenny one
pi_177056903
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 13:45 schreef falling_away het volgende:

[..]

Door het internet hebben de JG's een manier gevonden om nog meer controle te hebben over hun volgelingen. Voorheen had je de vergaderingen en de velddienst, nu heb je ook nog JW TV waar je 24/7 geindoctrineerd wordt.
Volgens mij maken De Evangelie van Jezus en De Pinkstergemeente en dergelijke, ook gebruik van televisie en internet, hoor. 's Morgens op zondag wanneer ik de tv aanzet hoor ik gelijk een priester of dominee schreeuwen: And Jezus said blabla en dan roepen de schapen als in trance: Halleluja! Als dat niet ook indoctrinatie is! Dus hier is ook JG niet uniek in.

quote:
En dat is het grote verschil tussen een normale religie en een sekte: Een normale religie geeft bepaalde richtlijnen (bijv. geen sex voor het huwelijk) maar zal nooit zo'n gedetailleerde instructies geven die indringen op alle aspecten van het leven. Tot hoe je in bed ligt aan toe, met (uit zijn verbang gerukte) bijbelteksten om aan te tonen hoe erg het allemaal wel niet is.
Wat is normale religie?
Maar nogmaals hoe ik het bekijk over die instructies: die zijn bedoeld om het een JG gemakkelijk te maken, waar tips ook eigenlijk voor bedoeld zijn. JG zijn is, zoals je ook zelf weet, niet gemakkelijk.
Andere religies geven niet openlijk zulke tips (al zou een priester er misschien wel mee aankomen als een schaap hem om raad zou vragen), maar ze laten hun schapen alles zelf uitzoeken. Ze hebben ook als regel "geen seks voor het huwelijk" maar laat de schapen maar zelf zien hoe ze zich daaraan moeten houden. Sommigen blijken "te zwak" en bezwijken en voelen zich daardoor ook minder waard (in de ogen van God). Degenen die daar niet echt om malen zijn ook niet voor de volle 100% gelovig. Dat laatste is verder geen veroordeling, maar een observatie.

quote:
Je voelt je constant schuldig en wordt constant aangespoord het nog beter te doen. Op geen enkel moment doe je het eigenlijk goed genoeg volgens de leiders. En de bemoeienissen worden niet minder, enkel erger de afgelopen jaren.
Is wat je zelf toelaat.
Je hebt namelijk ook een eigen wil en dan bedoel ik wat je wel en niet wil tot hoever iemand zich met jouw leven moet bemoeien. En of je het geloof wil laten afhangen van de community of van het aanbidden van God. Want naar mijn idee is dat laatste het belangrijkst. Als je je verplichtingen doet naar de mate wat jij kan geven(en God weet hoeveel jij kan geven), zal niemand iets kwaads kunnen zeggen. Maar ik snap wel dat niet iedere JG die levenshouding kan/wil aannemen. Denk dat dat ook met karakter te maken heeft.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 09-02-2018 14:21:24 ]
pi_177076075
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 14:20 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Volgens mij maken De Evangelie van Jezus en De Pinkstergemeente en dergelijke, ook gebruik van televisie en internet, hoor. 's Morgens op zondag wanneer ik de tv aanzet hoor ik gelijk een priester of dominee schreeuwen: And Jezus said blabla en dan roepen de schapen als in trance: Halleluja! Als dat niet ook indoctrinatie is! Dus hier is ook JG niet uniek in.

[..]

Wat is normale religie?
Maar nogmaals hoe ik het bekijk over die instructies: die zijn bedoeld om het een JG gemakkelijk te maken, waar tips ook eigenlijk voor bedoeld zijn. JG zijn is, zoals je ook zelf weet, niet gemakkelijk.
Andere religies geven niet openlijk zulke tips (al zou een priester er misschien wel mee aankomen als een schaap hem om raad zou vragen), maar ze laten hun schapen alles zelf uitzoeken. Ze hebben ook als regel "geen seks voor het huwelijk" maar laat de schapen maar zelf zien hoe ze zich daaraan moeten houden. Sommigen blijken "te zwak" en bezwijken en voelen zich daardoor ook minder waard (in de ogen van God). Degenen die daar niet echt om malen zijn ook niet voor de volle 100% gelovig. Dat laatste is verder geen veroordeling, maar een observatie.

[..]

Is wat je zelf toelaat.
Je hebt namelijk ook een eigen wil en dan bedoel ik wat je wel en niet wil tot hoever iemand zich met jouw leven moet bemoeien. En of je het geloof wil laten afhangen van de community of van het aanbidden van God. Want naar mijn idee is dat laatste het belangrijkst. Als je je verplichtingen doet naar de mate wat jij kan geven(en God weet hoeveel jij kan geven), zal niemand iets kwaads kunnen zeggen. Maar ik snap wel dat niet iedere JG die levenshouding kan/wil aannemen. Denk dat dat ook met karakter te maken heeft.
Er is een enorm verschil tussen hoe de JG's dit aanpakken en de pinkstergemeentes. Bij de laatstgenoemden is er veel minder druk en invloed die er uitgeoefend wordt vanuit het centrale kerkbestuur op de levens en gedragingen van hun volgelingen. Vergelijk de filmpjes maar eens, het is totaal anders.

Normaals een 'normale' religie geeft geen tips over hoe je in bed moet liggen met een kussen (je ziet blijkbaar maar niet de absurditeit hiervan in), of dat een man geen strak pak moet dragen omdat homo's dat leuk vinden.. En je ziet ook niet in hoe het de mensen die hier vatbaar voor zijn beinvloedt en hoe schuldig die mensen zich vaak voelen. JIJ bent hier niet vatbaar voor, vandaar dat je het genootschap ook steeds meer los laat. De meerderheid van de leden is dit blijkbaar wel.

Andere religies geven een soort 'framework' waarbinnen er ruimte is voor eigen gedachtes en gedragingen.. de JG's zijn meer een soort dictatorschap die je in een keurslijf stoppen.

De geest van de leden wordt dermate gevormd dat ze een afhankelijkheid creeeren aan de organisatie. En hoe meer ze in geldnood zitten en in het nauw gedreven worden (bijv. met het kindermisbruik) hoe erger dit wordt.

Jouw persoonlijke ervaringen stroken niet met de overvloed aan bewijzen voor het tegenovergestelde.
Alpha kenny one
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')