quote:
Op zondag 21 januari 2018 16:48 schreef Panterjong het volgende:[..]
10 In de wereld is het geweest
en de wereld is erdoor geworden,
en de wereld heeft hem niet herkend;
11 tot het zijne is hij gekomen
en de zijnen hebben hem niet aangenomen;
12 maar zovelen hem hebben aangenomen,
hun heeft hij de volmacht gegeven
kinderen van God te worden,-
zij die geloven in zijn naam;
13 die niet uit stuwingen van bloed,
niet uit de wil van menselijk vlees en
niet uit de wil van een man,
nee, uit God geboren zijn.
14 Het spreken is vlees-en-bloed geworden
en heeft bij ons zijn tent opgeslagen;
wij hebben zijn glorie aanschouwd,
een glorie van een eniggeborene
van bij een Vader,-
vol van genade en waarheid.
Ik lees hier niet in dat Jezus en God dezelfde zijn. Of zoals jij dat, om en nabij, stelde dat God in Jezus vlees geworden is.
Hoe lees jij dit dan? Wat zijn de woorden / de zinsneden dat je tot die conclusie komt?
Ik zelf vind het nogal doorgeslagen om God en Jezus als dezelfde te zien.
Jezus is volgens hem zelf, aldus de woorden van Marcus, de zoon van de mens.
Marcus schrijft verder dat Jezus volgens de Centurion, de zoon van God was, wat ik wel kan begrijpen aangezien het vrij normaal was dat Romeinse goden zonen hadden.
Dat dit idee van Jezus als zoon van God later steeds verder uitgebouwd wordt in de bijbel is ook duidelijk en sluit dan ook weer aan met het idee dat Jezus een Davide was aangezien David ook zoon van God genoemd wordt.
Dat er gesteld wordt dat God en de zoon 1 zijn begrijp ik dan ook nog wel. Mijn vrouw, ikzelf en mijn kinderen zijn ook 1 als gezin. Het elftal spelers samen met de bankzitters van Ajax is ook 1 team. Zo kan ik God en zijn zoon ook nog wel als een geheel zien.
Maar God en Jezus gelijkstellen aan elkaar dat snap ik dan weer niet en heeft mijn inziens geen grondslag uit de bijbel.
Wat dat betreft heb ik het ook altijd raar gevonden dat mensen rechtstreeks bidden tot Jezus. Ik snap dat God misschien wat onbereikbaar en erg groots lijkt om zich om onze alledaagse dingetjes te bekommeren en dat men daarom dan maar tot Jezus bidt. Misschien heeft dat ermee te maken. Maar vanuit het geloof gezien lijkt het mij toch blasfemie om een simpel mens zoals jij en ik te aanbidden en tot God te verheffen. Die katholieken begrijp ik dan wel wat beter die bidden ook tot een mens 'Maria' maar zij is dan meer een soort doorgeefluik dan een dood mens die als een God aanbeden wordt.
Ok ff duidelijk antwoorden ipv alles doorelkaar
1.
Eerder kwam je met Ezechiël, daar staat ook mensenzoon. De Zoon des mensen waar Jezus zichzelf mee identificeert en naar refereert is die van Daniel (mar14:62, dan7:13):
quote:
Mar 14:61-62 KJV 61 But he held his peace, and answered nothing. Again the high priest asked him, and said unto him, Art thou the Christ, the Son of the Blessed? 62 And Jesus said, I am: and ye shall see the Son of man sitting on the right hand of power, and coming in the clouds of heaven.
Dan 7:13 KJV I saw in the night visions, and, behold, one like the Son of man came with the clouds of heaven, and came to the Ancient of days, and they brought him near before him.
En de laatste openbaring hierover:
Op 14:14 KJV And I looked, and behold a white cloud, and upon the cloud one sat like unto the Son of man, having on his head a golden crown, and in his hand a sharp sickle.
Ik keek naar de Hebreeuwse grondtekst, niet de Griekse van ot of nt, daar werd (mij) duidelijk dat Daniel het over de Zoon van de mensheid heeft en Ezechiël mensenmens, Adamskind.
2.
Jezus = God, uitleg waarom ik dit zie:
quote:
Joh 1:1-3 KJV 1 In the beginning was the Word, and the Word was with God, and the Word was God. 2 The same was in the beginning with God. 3 All things were made by him; and without him was not any thing made that was made.
Het Woord is een Hij (persoon), Hij was in het begin en de schepper van alles. Beide wordt 2x bevestigd.
quote:
Joh 1:10-11 KJV 10 He was in the world, and the world was made by him, and the world knew him not. 11 He came unto his own, and his own received him not.
Eerste bevestiging: Hij was in de wereld die door Hem geschapen was.
Hij kwam tot de Zijne, en dat is Israël.
quote:
Joh 1:14 KJV And the Word was made flesh, and dwelt among us, (and we beheld his glory, the glory as of the only begotten of the Father,) full of grace and truth.
Tweede bevestiging: Hij was in de wereld als vlees, mens.
Het Woord werd vlees, en woonde onder ons.
Hij werd vlees, betekent Hij werd mens. Dit wordt weer bevestigd met het volgende: wonen.
Wonen komt van het woord dat vertaald tabernakelen betekent. Het OT spreekt over de tabernakel van God, maar God zegt Zelf dat Hij niet beperkt is tot een tent als woonplaats (de aarde is Mijn voetenbank).
Jezus' vlees is nu de tabernakel van God.
3.
Bidden tot Jezus.
NT is de openbaring van de naam Jezus, alles draait hierom in het NT. Bidden betekent vragen.
quote:
Joh 14:14 KJV If ye shall ask any thing in my name, I will do it.
Joh 1:12 KJV But as many as received him, to them gave he power to become the sons of God, even to them that believe on his name:
Je bidt tot de Vader in naam van Jezus, en Jezus zal het uitvoeren.
Maak ik hieruit op.
Het gaat nu dus niet over de betrouwbaarheid van het nt en met name Johannes, maar of daarin de godheid van Jezus te zien is.
De 4 evangeliën beschrijven trouwens Jezus' 4 rollen:
Mattheus: Zoon van David en Abraham. Rol van koning, belofte van Abraham. Mat1:1
Markus: rol van dienaar, mat10:45, geen bloedlijn zoals slaven niet hebben.
Lukas: mensenzoon, Zoon van Adam luk3:23
Johannes: Zoon van God, daarom geen bloedlijn.
Nu ben ik niet de beste in m'n gedachten uitdrukken, dus vraag maar waar ik onduidelijk ben.
[ Bericht 0% gewijzigd door Manke op 21-01-2018 17:57:51 ]