abonnement Unibet Coolblue
  zondag 14 januari 2018 @ 15:49:47 #157
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_176500271
Mijn moeder heeft ook in de crisisopvang gezeten. Gedwongen. En daar is ze heel veel beter uit teruggekomen, juist omdat ze meteen die hulp kreeg die ze op dat moment nodig had.

Niet alle hulpverlening is bar en boos. Ik sluit me helemaal aan bij DancingPhoebe. Een (al dan niet bewuste) OD nemen is echt een gigantische red flag.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_176500327
Ik heb ondertussen al lang weer contact met de crisisdienst gehad en we hebben er alle vertrouwen in dat als we maandag weer contact hebben dat het goedkomt en dat ik nu eindelijk wel een goede ingang heb voor de juiste hulp.
  zondag 14 januari 2018 @ 15:55:27 #159
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_176500386
Laten we het hopen. Succes ^O^.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_176500609
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 16:01 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Ik heb vrienden die dit weekend bij me zijn. :) En maandag ochtend is mijn maatschappelijk werkster er, die me juist meer handvaten heeft gegeven mbt mijn problematiek dan welke hulpverlener tot nu toe.

Het is juist slechter met me gegaan telkens door het gedoe met de hulpverleners, maar dat willen weinig mensen horen en daarom wil ik die discussie ook liever niet meer aangaan. Ik heb ervaring gehad met de crisisdienst in Rotterdam. En dat is niet zo van, je gaat even naar een omgeving waar je je als PTSS’er echt veilig voelt. Zo raden ze je bijvoorbeeld aan om je portomonnee en dat soort dingen thuis te laten.
Vetgedrukte heb ik ook ervaren. M'n huidige hulpverleners erkennen dit ook (ook al duurde het wel bijna een jaar voordat dat echt tot ze doordrong, ook al was ik het al die tijd blijven zeggen/aangeven. Ze horen niet graag kritiek op falende hulpverlening. Lekker als je toch al slecht in je vel zit). Ik bleek zelfs beter af te zijn zonder medicatie, zonder psychiater, zonder SPV en zonder die (nu niet meer) vertrouwde plek.
Onderstreepte is mijn ervaring ook, maar dan vooral op fok. IRL maak ik dit minder mee (behalve dan door hulpverleners).

Ik heb geen zin om door bonus-verwijten te moeten ploegen alleen maar omdat die mensen blijven vasthouden aan het idee dat het dan altijd aan hulpzoeker moet liggen en ze daaraan blijven vasthouden. Heel vervelend, maar dan weet ik meteen wie te close-minded is om goed advies van te accepteren (m.u.v. de standaard cliché-adviezen/steundingesen etc).
quote:
Nee mijn vrienden zijn op de hoogte van wat er gebeurd is en stonden gister ook meteen op scherp toen ze geen contact met me hadden. Ik ga me niet laten opnemen omdat ik al 2 jaar niet de juiste hulp krijg, en op dit punt mijn grootste steun en maatje besloten heeft me te laten vallen.

Dan ben ik maar stronteigenwijs.
Dit is echt zoooo superkut! Juist op 't moment dat je al op de grond ligt, krijg je nog een trap na ook. Voelt alsof het je wordt verweten dat je op dat moment een crisismoment had, terwijl je daarna bijna garantie hebt dat 't beter zal gaan.
pi_176500640
quote:
0s.gif Op zondag 14 januari 2018 15:52 schreef Fripsel het volgende:
Ik heb ondertussen al lang weer contact met de crisisdienst gehad en we hebben er alle vertrouwen in dat als we maandag weer contact hebben dat het goedkomt en dat ik nu eindelijk wel een goede ingang heb voor de juiste hulp.
Ik hoop 't voor je. De indruk die ik had, je slechte momenten lijken gewoon onhandelbaar voor je te zijn terwijl je echt je best doet.
Ik weet hoe moeilijk 't kan zijn als iemand een paniekaanval krijgt, ook als buitenstaander. Zeker als je ze geregeld hebt, tis gewoon niet te doen...het is letterlijk ontwrichtend voor je hele bestaan. Haalt alles overhoop.
pi_176500697
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 15:47 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Omdat alle keren dat ik gewoon netjes de hulp heb gevraagd die ik wilde die niet kreeg. Dus ik heb niet zoveel vertrouwen dat ik dan van die gedwongen hulp wel beter word. Eerder slechter. Wat er gister door het ambulance personeel ook weer tegen me gezegd werd. :N

Je hebt het aan jezelf te danken meisje” ja thnx for judging. Rijd dan door naar de volgende met een hartaanval. Het was een domme paniekaanval, en ik heb zelf om hulp gevraagd. Zoals ik dat telkens doe.

Ik heb mijn les wel geleerd. Als iemand twijfelachtig voelt in mijn leven, komt hij er niet meer in.
Leuk, veroordelend zijn zonder dat je weet wat er gaande is. En al helemaal als het ambulancepersoneel is 13.gif

Ik heb al langer de indruk dat er niet echt goed wordt omgegaan met mensen die in een crisissituatie zitten...of een (gesloten) opname aan het ondergaan zijn.
Juist op die momenten kan je veel voor die mensen betekenen, maar ik heb de indruk dat er best veel hulpverleners zijn die niet echt empathisch met deze mensen om kunnen gaan. Wel zitten er ook die juist (zeer) goed daarmee om kunnen (en willen!) gaan en die hun uiterste best lijken te willen doen deze mensen daadwerkelijk te steunen.
pi_176504614
quote:
0s.gif Op zondag 14 januari 2018 16:14 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Leuk, veroordelend zijn zonder dat je weet wat er gaande is. En al helemaal als het ambulancepersoneel is [ afbeelding ]

Ik heb al langer de indruk dat er niet echt goed wordt omgegaan met mensen die in een crisissituatie zitten...of een (gesloten) opname aan het ondergaan zijn.
Juist op die momenten kan je veel voor die mensen betekenen, maar ik heb de indruk dat er best veel hulpverleners zijn die niet echt empathisch met deze mensen om kunnen gaan. Wel zitten er ook die juist (zeer) goed daarmee om kunnen (en willen!) gaan en die hun uiterste best lijken te willen doen deze mensen daadwerkelijk te steunen.
Ik heb in Rotterdam ook echt hele vervelende ervaringen met de crisisdienst. Dat ik wel dacht, ik ga er voor een weekendje heen, maar dat je dan je spullen staat te pakken “ik zou je portomonnee thuis laten, want er is kans dat er dit gestolen word, of zus, of zo”. Ik ben er ook binnen geweest. Het maakte mijn paniek alleen maar erger.

En als je dan een keer probeerde te bellen voor hulp in een paniekaanval dan was het “oh dan moet je de huisartsenpost bellen” en dan belde je de huisartsenpost “nee je moet bij de crisisdienst” zijn..

En wat er vorige week is gebeurd kan simpelweg niet nog een keer gebeuren, daar ben ik niet bang voor. En de lijntjes zijn nu heel kort. Ik word morgen weer gebeld, als mijn maatschappelijk werkster er ook is. En het enige voordeel is dat ik nu waarschijnlijk eindelijk een opening is voor een spoed doorverwijzing voor traumatherapie.
pi_176506323
Frips, ik hoop voor je dat als mensen je dingen beloven, dat ze die ook daadwerkelijk gaan nakomen.
Te vaak meegemaakt dat m'n vertrouwen in iemand niet terecht bleek te zijn (en natuurlijk kwamen dan de kutsmoesjes).
  zondag 14 januari 2018 @ 20:29:15 #165
41913 Marialice
beetje gek en is er trots op
pi_176506410
Jammer dat je zulke slechte ervaringen hebt, het kan ook echt anders. Dit weekend nog betrokken geweest bij een crisisopname (niet voor mezelf) en dat ging echt heel netjes. Wel lang wachten tussendoor maar daar kunnen ze weinig aan doen.

Voor mezelf komt het Grote Zwarte Gat nu snel dichterbij. Therapie is afgerond, ben aangemeld voor een vervolg maar niemand die kan vertellen hoe lang daarvoor de wachttijd is. En dat is ehm niet zo leuk. Eigenlijk ontzettend klote.
"I can't explain myself, Sir," said Alice, "'cause I'm not myself, you see"
pi_176506628
Verleden jaar nog geprobeerd mezelf op te laten nemen voor 't eerst in 10 jaar of zo (ja, zo kut ging 't), iemand mee maar m'n hoofdbehandelaar (was een vervanger met wie ik een opname zou gaan bespreken) deed alsof het een standaard vervangende afspraak was of zo, hij vermeed actief dat gespreksonderwerp. Ik heb niet veel goede woorden over voor hoe m'n eigen behandelaars met me omgegaan zijn (en dan met name hoe ze mijn vertrouwen geschonden hebben).

Uiteindelijk heb ik toen me door een vriend laten 'opnemen' voor een lang weekend en ik kan dat weekend nog 't beste omschrijven als 'kreperen'.

Je kunt niet iemand op zo'n moment laten vallen om daar vervolgens -nooit- meer op terug te komen en te doen alsof het nooit gebeurd is, maar dat is wel hoe 't er op een gegeven moment bij ze aan toeging.
  zondag 14 januari 2018 @ 20:37:03 #167
47102 Elvi
miemkwien
pi_176506663
quote:
0s.gif Op zondag 14 januari 2018 20:29 schreef Marialice het volgende:


Voor mezelf komt het Grote Zwarte Gat nu snel dichterbij. Therapie is afgerond, ben aangemeld voor een vervolg maar niemand die kan vertellen hoe lang daarvoor de wachttijd is. En dat is ehm niet zo leuk. Eigenlijk ontzettend klote.
Wat komt er na therapie? Ik rond therapie volgende maand ook af maar het is gek om na 5 jaar ineens niks meer te hebben.
  zondag 14 januari 2018 @ 22:25:15 #168
41913 Marialice
beetje gek en is er trots op
pi_176509510
quote:
1s.gif Op zondag 14 januari 2018 20:37 schreef Elvi het volgende:

[..]

Wat komt er na therapie? Ik rond therapie volgende maand ook af maar het is gek om na 5 jaar ineens niks meer te hebben.
Na therapie komt nu eerst nog meer therapie. Ik ga door naar schematherapie 3dgn per week 9mnd lang en daarnaast door met emdr. Werk zit er nog even niet in, heb totaal geen concentratie. Flink traject nog, toch denk ik dat het wel goed/nodig is.
"I can't explain myself, Sir," said Alice, "'cause I'm not myself, you see"
  zondag 14 januari 2018 @ 23:23:36 #169
198417 Lastpost
Rotterdammert!
pi_176511141
Vandaag even naar de dierentuin geweest, eindelijk weer eens écht naar buiten voor een uitje en het viel gelukkig mee. Niet te angstig, genoten van de kleine en de tijd vloog.
Merk nu alleen wel dat ik compleet leeg ben, extra prikkelbaar en me nergens op moet focussen. :')

Ga binnenkort ook maar eens bellen naar de psych, kijken of ze al weten wanneer het individuele traject start. Dat blijft echt ruk, iedereen vind dat er hulp nodig is, maar je mag er wel gerust een paar maanden op wachten en dan moet je je hoofd maar boven water houden.
pi_176512655
quote:
1s.gif Op zondag 14 januari 2018 22:25 schreef Marialice het volgende:

[..]

Na therapie komt nu eerst nog meer therapie. Ik ga door naar schematherapie 3dgn per week 9mnd lang en daarnaast door met emdr. Werk zit er nog even niet in, heb totaal geen concentratie. Flink traject nog, toch denk ik dat het wel goed/nodig is.
Ik heb zelf 't idee dat ik nog niet genoeg schematherapie heb gehad. 't hielp wel, maar 't ging wat rommelig, mede omdat er ook andere dingen speelden en spelen.

Hoeveel uur krijg je in totaal per week?
  maandag 15 januari 2018 @ 17:49:05 #171
41913 Marialice
beetje gek en is er trots op
pi_176523340
@Lastpost: klinkt als een heel geslaagd uitje, en dat je daarna reactie merkt hoort er een beetje bij. Wachten is vervelend, ondertussen moet je idd maar zien dat je niet verdrinkt.

Ik heb een weekje uitstel van executie gekregen, daarna het Grote Enge Zwarte Gat in. Met alleen 1x per week bijpraten, daarnaast emdr en ondertussen voor onbepaalde tijd op een wachtlijst staan. Ik ga dat niet redden, heb ik vandaag ook aangegeven. Maar geen idee of er wat mee gedaan wordt, hoofdbehandelaar is (natuurlijk..) deze week op vakantie.

@MK: 3 volle dagen van 9 tot 1430 dacht ik. Daar zit ook bijvoorbeeld pmt en beeldend in, precieze programma weet ik niet.
"I can't explain myself, Sir," said Alice, "'cause I'm not myself, you see"
pi_176523433
Ik wil jullie niet laten schrikken met mijn afwezigheid gezien afgelopen weekend, maar ik denk dat ik voorlopig even niet op Fok ben vanwege de posts waarmee ik vannochtend wakker werd (niet in dit topic hoor).

Ik heb morgen wel een gesprek bij de GGZ Breburg en mijn maatschappelijk werkster vind me ook niet iemand om opgenomen te worden op dit moment en gaf ook aan dat wanneer ze dat wel vind dat ze dat meteen aangeeft want dat is geen verantwoordelijkheid waar ze mee rond wil lopen aangezien dat niet haar werk is.. Misschien dat sommige van jullie dat nog fijn vinden om te weten.
  dinsdag 16 januari 2018 @ 16:58:38 #173
399061 kuolema
vermaledijd
pi_176545467
Wie heeft ervaring met depressie en antipsychotica? Ik heb het idee dat mijn stemming nog slechter is geworden sinds ik risperidon slik.
Why are you wearing that stupid man suit?
  dinsdag 16 januari 2018 @ 19:25:59 #174
41913 Marialice
beetje gek en is er trots op
pi_176549204
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 januari 2018 16:58 schreef kuolema het volgende:
Wie heeft ervaring met depressie en antipsychotica? Ik heb het idee dat mijn stemming nog slechter is geworden sinds ik risperidon slik.
Dan werkt het voor jou niet goed, hoe lang slik je het al?

Ik heb quetiapine voor de nacht en merk wel positief verschil. Helpt tegen piekeren, word er wat rustiger door.
"I can't explain myself, Sir," said Alice, "'cause I'm not myself, you see"
  dinsdag 16 januari 2018 @ 19:37:09 #175
399061 kuolema
vermaledijd
pi_176549641
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 januari 2018 19:25 schreef Marialice het volgende:

[..]

Dan werkt het voor jou niet goed, hoe lang slik je het al?

Ik heb quetiapine voor de nacht en merk wel positief verschil. Helpt tegen piekeren, word er wat rustiger door.
Ik slik het sinds een paar weken. Niet vanwege depressie maar voor iets anders en daar lijkt het wel tegen te helpen.
Why are you wearing that stupid man suit?
  dinsdag 16 januari 2018 @ 20:46:42 #176
456432 Kamina
Tenacious!
pi_176551603
quote:
0s.gif Op zondag 14 januari 2018 15:49 schreef Samzz het volgende:
Mijn moeder heeft ook in de crisisopvang gezeten. Gedwongen. En daar is ze heel veel beter uit teruggekomen, juist omdat ze meteen die hulp kreeg die ze op dat moment nodig had.

Niet alle hulpverlening is bar en boos. Ik sluit me helemaal aan bij DancingPhoebe. Een (al dan niet bewuste) OD nemen is echt een gigantische red flag.
De mijne ook, daar kon ze haar rust vinden. Later stond nog altijd een bed voor haar klaar voor wanneer ze die nodig had.

Zelf gelukkig nooit hoeven mee maken, maar ik zou die fase dan ook geheel overslaan.
1 + 1 = blauw
  dinsdag 16 januari 2018 @ 21:16:17 #177
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_176552741
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 januari 2018 19:37 schreef kuolema het volgende:

[..]

Ik slik het sinds een paar weken. Niet vanwege depressie maar voor iets anders en daar lijkt het wel tegen te helpen.
De eerste weken kan het je stemming verergeren, dat is vrij normaal. Bij antidepressiva sowieso een maand of twee uittrekken om te kijken of het voldoende werkt.
Ik ben nie hier voor de pingpong te schpelen
pi_176553048
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 januari 2018 16:58 schreef kuolema het volgende:
Wie heeft ervaring met depressie en antipsychotica? Ik heb het idee dat mijn stemming nog slechter is geworden sinds ik risperidon slik.
Ik slik sinds 2006 anti-psychotica (20mg Olanzapine, hoogste dosering die ze mogen voorschrijven) en sinds 2010 slik ik Sertraline erbij. Depressie is altijd wel aanwezig maar voor mij is het belangrijkst dat ik niet weer psychotisch wordt.
  dinsdag 16 januari 2018 @ 22:04:23 #179
399061 kuolema
vermaledijd
pi_176553944
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 januari 2018 21:16 schreef Quotidien het volgende:

[..]

De eerste weken kan het je stemming verergeren, dat is vrij normaal. Bij antidepressiva sowieso een maand of twee uittrekken om te kijken of het voldoende werkt.
Het is geen antidepressivum maar een antipsychoticum.
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 januari 2018 21:29 schreef Somberling het volgende:

[..]

Ik slik sinds 2006 anti-psychotica (20mg Olanzapine, hoogste dosering die ze mogen voorschrijven) en sinds 2010 slik ik Sertraline erbij. Depressie is altijd wel aanwezig maar voor mij is het belangrijkst dat ik niet weer psychotisch wordt.
Had je al een depressie (gehad) voordat je met olanzapine begon?
Why are you wearing that stupid man suit?
  dinsdag 16 januari 2018 @ 23:02:39 #180
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_176555661
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 januari 2018 22:04 schreef kuolema het volgende:

[..]

Het is geen antidepressivum maar een antipsychoticum.

Oh, ik nam aan dat het om een antidepressivum ging omdat ik het woord depressie las. :+
Ik ben nie hier voor de pingpong te schpelen
  dinsdag 16 januari 2018 @ 23:15:26 #181
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_176556072
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 januari 2018 16:58 schreef kuolema het volgende:
Wie heeft ervaring met depressie en antipsychotica? Ik heb het idee dat mijn stemming nog slechter is geworden sinds ik risperidon slik.
Mijn stemming werd ook slechter van antipsychotica.
Ik had daarvoor al ECT behandeling gehad voor depressie dus die was behoorlijk heftig. Maar toen voelde ik soms nog wel eens verdriet ofzo. Toen ik antipsychotica erbij ging slikken viel dat weg en werd ik totaal numb.
pi_176561540
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 januari 2018 22:04 schreef kuolema het volgende:

[..]

Het is geen antidepressivum maar een antipsychoticum.

[..]

Had je al een depressie (gehad) voordat je met olanzapine begon?
Ja. Daarom weet ik niet precies of het erger of minder erg is geworden.

Waarvoor gebruik je anti-psychotica? Ik gebruik het om nieuwe psychoses te voorkomen.
pi_176564151
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 januari 2018 23:15 schreef Luchtbel het volgende:

[..]

Mijn stemming werd ook slechter van antipsychotica.
Ik had daarvoor al ECT behandeling gehad voor depressie dus die was behoorlijk heftig. Maar toen voelde ik soms nog wel eens verdriet ofzo. Toen ik antipsychotica erbij ging slikken viel dat weg en werd ik totaal numb.
Vetgedrukte is een beetje mijn ervaring, al was dat niet de enige factor op dat moment. Ik had altijd al de indruk dat m'n gevoelens er nog wel zaten, maar dat ik ze alleen niet voelde. Ik werd er ook veel passiever van, dus ik deed 'niks' meer en als je niks meer doet kan er zeg maar ook niks fout gaan, wat weer stress bespaart.

Wel weet ik nog goed dat toen ik ging afbouwen, alles er weer uit kwam.
quote:
@MK: 3 volle dagen van 9 tot 1430 dacht ik. Daar zit ook bijvoorbeeld pmt en beeldend in, precieze programma weet ik niet.
Quote een beetje verkloot :@

Das wel veel. De mijne probeerde me te leren hoe ik deze schema's op mezelf kon toepassen, maar dat is er (om mij onduidelijke redenen) niet van gekomen. Ik voelde me daardoor ook een beetje afgescheept of zo en ik merk dat ik echt oude losliggende dingen (zelfs die die ergens in 't achterhoofd nog blijven hangen en me dwarszitten) opgelost wil hebben.

Ik ben ook al een tijdje aan 't overwegen wat ik nou met die familie van me moet. Zeker gezien de ergernis van m'n oudere zus die een jaar lang bij min of meer elke gelegenheid gebruik maakte om tussen mijn zusje en mij te lijmen en ik een jaar lang (inclusief mislukt dramakerstdiner inclusief geschreeuw) vergeefs probeerde haar mijn grenzen te laten respecteren.

Verder ga ik ook wat andere dingen veranderen, zoals op woongebied (ik heb al jaren plannen met m'n woning en nu heb ik tenminste een goede reden daar nu echt een top-prioriteit van te maken), en wil ik in een rustig tempo doorgaan met mezelf opleiden en wat andere dingetjes rond krijgen. En ik ga de dingen blijven doen die ik leuk vind en waar ik ook goed in ben, want dat is goed voor me.
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 januari 2018 19:37 schreef kuolema het volgende:

[..]

Ik slik het sinds een paar weken. Niet vanwege depressie maar voor iets anders en daar lijkt het wel tegen te helpen.
Niet helemaal direct gerelateerd aan je vraag hier, maar hoeveel inschrijftijd (voor een sociale huurwoning) heb je nu? Voor mij leverde dit de grootste stressreductie op, dat ik op mezelf woonde. Misschien een idee hier weereens naar te gaan kijken.

Heb alleen maar ervaring met Lexapro en Abilify, maar na een tijdje kwam er geloof ik een contra-indicatie voor deze medicatiecombinatie en ben ik met de Lexapro gestopt. Ik merkte niet dat deze combinatie hielp. Op lange termijn levert voor mij stressreductie uiteindelijk het meeste op, al doe ik soms wel aan draconische maatregelen om dat te bewerkstelligen (zoals breken met mensen, zoals wat ik nu aan 't overwegen ben).

Edit: Ow sorry, dat was je vraag helemaal niet. Maar heb elders al verteld over m'n ervaringen met abilify.

[ Bericht 10% gewijzigd door magnetronkoffie op 17-01-2018 13:25:51 ]
  vrijdag 19 januari 2018 @ 19:49:18 #184
448036 Achterhoker
Hauptsache Alkohol
pi_176618082
Wat kan ik soms toch kotsen op die mensen met hun 'het leven is een feest je moet alleen zelf de slingers ophangen' :r Het is geen fuck aan
Fade to Black
  Beste debater 2022 vrijdag 19 januari 2018 @ 20:21:27 #185
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_176618667
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 januari 2018 19:49 schreef Achterhoker het volgende:
Wat kan ik soms toch kotsen op die mensen met hun 'het leven is een feest je moet alleen zelf de slingers ophangen' :r Het is geen fuck aan
Wat moeten ze dan zeggen?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  vrijdag 19 januari 2018 @ 20:43:28 #186
448036 Achterhoker
Hauptsache Alkohol
pi_176619165
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 januari 2018 20:21 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Wat moeten ze dan zeggen?
Gewoon niets, hou je waffel.
Fade to Black
pi_176619326
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 januari 2018 20:43 schreef Achterhoker het volgende:

[..]

Gewoon niets, hou je waffel.
Da's ook lekker makkelijk. Sommige mensen zijn niet zo goed in werkelijk-troostende-woorden. Mijn moeder kan het ook niet, maar ik vind het toch lullig om te vragen of ze 'gewoon niets' kan zeggen.
Mon 'en!
pi_176622886
Melancholisch somber :{ piekeren

blegh, even maar relaxen en zen dingen doen

[ Bericht 1% gewijzigd door Borrelnootje00 op 19-01-2018 22:59:16 ]
'' I am under no obligation to make sense to you.''
  vrijdag 19 januari 2018 @ 22:59:47 #189
41913 Marialice
beetje gek en is er trots op
pi_176623796
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 januari 2018 20:49 schreef bloempjuh het volgende:

[..]

Da's ook lekker makkelijk. Sommige mensen zijn niet zo goed in werkelijk-troostende-woorden. Mijn moeder kan het ook niet, maar ik vind het toch lullig om te vragen of ze 'gewoon niets' kan zeggen.
Inderdaad, sommige mensen kunnen het echt niet. Tsja, dan maar niet teveel aandacht besteden aan de inhoud (ene oor in andere oor uit), de intenties zijn goed.

Heb zelf een heftige week achter de rug.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Omdat er nu teveel speelt is mijn emdr op pauze gezet. Heel dubbel gevoel, wilde zelf wel graag verder maar ben ook wel heel blij met wat ademruimte nu.
"I can't explain myself, Sir," said Alice, "'cause I'm not myself, you see"
  zaterdag 20 januari 2018 @ 02:52:39 #190
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_176627904
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 januari 2018 20:43 schreef Achterhoker het volgende:

[..]

Gewoon niets, hou je waffel.
Beetje goede bedoelingen hebben, wat denken ze wel niet. :6
Ik ben nie hier voor de pingpong te schpelen
pi_176629135
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 januari 2018 19:49 schreef Achterhoker het volgende:
Wat kan ik soms toch kotsen op die mensen met hun 'het leven is een feest je moet alleen zelf de slingers ophangen' :r Het is geen fuck aan
Jij vind er geen fuck aan. Het kan zijn dat anderen dat anders ervaren.
Het is wel heel frustrerend als je jezelf zo rot voelt dat anderen zeggen dat het een feestje is...
Maar soms zeggen mensen zulke dingen ook omdat ze niet weten wat ze moeten zeggen en is de bedoeling op zich wel goed.
En sommige mensen zijn gewoon lomp...
(ik heb me ook wel gestoord aan zulke uitspraken, inmiddels zit ik een stuk beter in mijn vel en dan heb je blijkbaar ook meer ruimte om het van een andere kant te bekijken ofzo).

Marialice, sterkte!
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_176629214
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 januari 2018 19:49 schreef Achterhoker het volgende:
Wat kan ik soms toch kotsen op die mensen met hun 'het leven is een feest je moet alleen zelf de slingers ophangen' :r Het is geen fuck aan
Meh, ieder voor zich :P
Die bepaalde uitspraak inspireert mij vaak om uit mijn slachtofferrol te komen (als ik me meerdere dagen zielig voel) en dingen weer te proberen. Niks afslaan, mijzelf overal in gooien. :)

Mijn moeder zei het toen ik op beschermd wonen kwam en ik mij een mislukking voelde omdat ik niet zoals de rest was. Ook omdat mijn leven toen behoorlijk klein en saai was. Het inspireerde mij om naar elke activiteit te gaan en elke dag er wat van proberen te maken. En als ik mij een tijdje heel zielig voel hou ik me die uitspraak voor en reset ik mijzelf even (schop onder mijn kont ;) )

Dus het is ieder voor zich :)
Twiddel
pi_176633183
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2018 09:28 schreef Nijna het volgende:

[..]

Jij vind er geen fuck aan. Het kan zijn dat anderen dat anders ervaren.
Het is wel heel frustrerend als je jezelf zo rot voelt dat anderen zeggen dat het een feestje is...
Maar soms zeggen mensen zulke dingen ook omdat ze niet weten wat ze moeten zeggen en is de bedoeling op zich wel goed.
En sommige mensen zijn gewoon lomp...
(ik heb me ook wel gestoord aan zulke uitspraken, inmiddels zit ik een stuk beter in mijn vel en dan heb je blijkbaar ook meer ruimte om het van een andere kant te bekijken ofzo).

Marialice, sterkte!
Zelf heb ik liever dat ze dan gewoon dat zeggen: "Ik wil (zo) graag iets zeggen, maar ik weet (gewoon) niet wat?".
  zaterdag 20 januari 2018 @ 14:03:53 #194
399061 kuolema
vermaledijd
pi_176633259
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 januari 2018 23:15 schreef Luchtbel het volgende:

[..]

Mijn stemming werd ook slechter van antipsychotica.
Ik had daarvoor al ECT behandeling gehad voor depressie dus die was behoorlijk heftig. Maar toen voelde ik soms nog wel eens verdriet ofzo. Toen ik antipsychotica erbij ging slikken viel dat weg en werd ik totaal numb.
Vind je die numbness prettig of juist niet? Ik had zelf niet het idee dat ik er gevoelloos van werd.
quote:
0s.gif Op woensdag 17 januari 2018 10:37 schreef Somberling het volgende:

[..]

Ja. Daarom weet ik niet precies of het erger of minder erg is geworden.

Waarvoor gebruik je anti-psychotica? Ik gebruik het om nieuwe psychoses te voorkomen.
Ik slikte het vanwege (psychotische) dwanggedachten. Ben er sinds dinsdag mee gestopt en sindsdien voel ik me beter.
quote:
0s.gif Op woensdag 17 januari 2018 13:13 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Vetgedrukte is een beetje mijn ervaring, al was dat niet de enige factor op dat moment. Ik had altijd al de indruk dat m'n gevoelens er nog wel zaten, maar dat ik ze alleen niet voelde. Ik werd er ook veel passiever van, dus ik deed 'niks' meer en als je niks meer doet kan er zeg maar ook niks fout gaan, wat weer stress bespaart.

Wel weet ik nog goed dat toen ik ging afbouwen, alles er weer uit kwam.

[..]

Quote een beetje verkloot :@

Das wel veel. De mijne probeerde me te leren hoe ik deze schema's op mezelf kon toepassen, maar dat is er (om mij onduidelijke redenen) niet van gekomen. Ik voelde me daardoor ook een beetje afgescheept of zo en ik merk dat ik echt oude losliggende dingen (zelfs die die ergens in 't achterhoofd nog blijven hangen en me dwarszitten) opgelost wil hebben.

Ik ben ook al een tijdje aan 't overwegen wat ik nou met die familie van me moet. Zeker gezien de ergernis van m'n oudere zus die een jaar lang bij min of meer elke gelegenheid gebruik maakte om tussen mijn zusje en mij te lijmen en ik een jaar lang (inclusief mislukt dramakerstdiner inclusief geschreeuw) vergeefs probeerde haar mijn grenzen te laten respecteren.

Verder ga ik ook wat andere dingen veranderen, zoals op woongebied (ik heb al jaren plannen met m'n woning en nu heb ik tenminste een goede reden daar nu echt een top-prioriteit van te maken), en wil ik in een rustig tempo doorgaan met mezelf opleiden en wat andere dingetjes rond krijgen. En ik ga de dingen blijven doen die ik leuk vind en waar ik ook goed in ben, want dat is goed voor me.

[..]

Niet helemaal direct gerelateerd aan je vraag hier, maar hoeveel inschrijftijd (voor een sociale huurwoning) heb je nu? Voor mij leverde dit de grootste stressreductie op, dat ik op mezelf woonde. Misschien een idee hier weereens naar te gaan kijken.

Heb alleen maar ervaring met Lexapro en Abilify, maar na een tijdje kwam er geloof ik een contra-indicatie voor deze medicatiecombinatie en ben ik met de Lexapro gestopt. Ik merkte niet dat deze combinatie hielp. Op lange termijn levert voor mij stressreductie uiteindelijk het meeste op, al doe ik soms wel aan draconische maatregelen om dat te bewerkstelligen (zoals breken met mensen, zoals wat ik nu aan 't overwegen ben).

Edit: Ow sorry, dat was je vraag helemaal niet. Maar heb elders al verteld over m'n ervaringen met abilify.
Ik sta nu vijf jaar ingeschreven en reageer af en toe op huizen. In mijn huidige woonplaats sta ik dan niet hoger dan rond plaats 60 op de lijst. Dus een eigen woning zit er voorlopig nog niet in.
Why are you wearing that stupid man suit?
pi_176636837
quote:
2s.gif Op zaterdag 20 januari 2018 13:58 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Zelf heb ik liever dat ze dan gewoon dat zeggen: "Ik wil (zo) graag iets zeggen, maar ik weet (gewoon) niet wat?".
Maar er zijn ook mensen die dat niet kunnen...
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_176637773
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2018 17:59 schreef Nijna het volgende:

[..]

Maar er zijn ook mensen die dat niet kunnen...
Laat ik 't zo zeggen: Als zij niets kunnen behalve kiezen uit 1) niks zeggen of 2) zo'n ondoordachte hersenloze oneliner uitspreken, dan kies ik ABSOLUUT voor optie 1! _O_

Vaak kan je sowieso wel aan hun gedrag/houding-naar-je wel opmaken wat ze ervan vinden en of ze me op hun manier willen steunen. Maar een oneliner/dooddoener (mag ik ze 'deadliners' noemen?) waarbij duidelijk is dat uitspreker absoluut niet snapt wat ik voel, vind ik nog 't meest een soort belediging. Het komt totaal ongeïnteresseerd over, alsof ze willen doen alsof ze het allemaal wel snappen maar ze dan nog liever tegen me liegen (en ik geef er zo goed als altijd NOOIT de voorkeur aan dat er tegen me gelogen wordt..echt nooit).

't is voor mij ook een kwestie van interesse/empathie/medeleven. Doen alsof "voor de vorm" vind ik een makkelijk excuus om niet na te hoeven denken, om te mogen doen alsof er niks aan de hand is/alsof er niks gebeurd is. Ik kan daar niks mee en juist op momenten dat ik me shit voel is 't laatste wat ik nodig heb, geveinste steun. Wil je me steunen? Steun me dan maar ga niet met loze woorden/beloftes komen.
pi_176638036
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2018 14:03 schreef kuolema het volgende:

[..]

Vind je die numbness prettig of juist niet? Ik had zelf niet het idee dat ik er gevoelloos van werd.

[..]

Ik slikte het vanwege (psychotische) dwanggedachten. Ben er sinds dinsdag mee gestopt en sindsdien voel ik me beter.
Mooi dat je je beter voelt (of in elk geval minder slecht). Die psychotische dwanggedachten had je wel vaker geloof ik. Heb je zelf 't idee dat stress hier een relatief grote invloed op heeft?
quote:
[..]

Ik sta nu vijf jaar ingeschreven en reageer af en toe op huizen. In mijn huidige woonplaats sta ik dan niet hoger dan rond plaats 60 op de lijst. Dus een eigen woning zit er voorlopig nog niet in.
Toen ik in 't begin begon te reageren, was ik maar 1x boven de 100e op de lijst. Aangezien ik toch geen kans maakte, ben ik lukraak op verschillende type woningen gaan reageren in verschillende dorpen/steden, puur om te kijken hoeveel kans ik zou maken en om ervaring op te doen met bezichtigingen. Ik ben letterlijk een aantal woningen gaan bezichtigen terwijl ik (op moment van reageren op de woning zelf) ik absoluut zeker wist dat ik die woning niet zou gaan nemen.
Ik ging ook mensen bevragen, waaronder andere gegadigden en de persoon van de woningbouwvereniging zelf, omdat ik 't toch niet zo serieus nam. Ik vertelde verder niet bepaalde mensen dat ik met sociale woningbouwwoningreacties bezig was want dan gingen ze me bijvoorbeeld onder druk zetten een bepaalde woning te accepteren waar ik zelf niet voor wilde gaan.

Sommige buurten bleek ik veel meer kans te hebben dan andere (zoals woningen die niet valkbij 't centrum waren) maar dit is heel uitgebreid en dit topic is daar niet voor bedoeld.

Ik mocht 3x/week reageren, 1 was een (semi-)serieuze reactie en de rest waren meer die nieuwsgierigheidsreacties.

Als je toch geen kans maakt, kan je net zo goed je reactierechten gebruiken op een manier dat je er toch tenminste iets aan hebt.

--

Er is iets met dat gevoel van die opdracht. Je hebt dat gevoel al langer/vaker gehad maar ik snap steeds maar niet wat daar nou de strekking van is. Ik heb al langer 't gevoel alsof ik iets 'obvious' over 't hoofd blijf zien.
  zaterdag 20 januari 2018 @ 21:04:45 #198
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_176640943
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2018 14:03 schreef kuolema het volgende:

[..]

Vind je die numbness prettig of juist niet? Ik had zelf niet het idee dat ik er gevoelloos van werd.

[..]

Ik slikte het vanwege (psychotische) dwanggedachten. Ben er sinds dinsdag mee gestopt en sindsdien voel ik me beter.

[..]
Ik weet het niet Kuolema. Ik werd toen ook direct daarna mega overspoelt met pam, wat ik weleens heb verteld. En raakte daardoor weer in contra. Ik weet eigenlijk niet hoe ik die periode voor ik weer in paniek raakte ervaarde. Ik weet nog wel goed dat mensen me dood noemden. En dat ik echt ook geen interesse meer had in mijn eigen kind. :|
Hoe is het met de psychotische gedachten nu je ermee bent gestopt?
pi_176644828
Kan het zijn dat je na 4 weken citraprolam zo afgevlakt bent aan de buitenkant, maar je zelf het gevoel hebt dat verschillende gedachten een soort van blokkade in je hoofd hebben.

Dus je denkt ergens aan (en uit therapie heb je geleerd dingen los te laten) maar nu lijkt het soort van gelocked te zijn in mijn hoofd soms voor een uur.

Dus ik zit smorgens vroeg in de auto en denk oh ik ga straks even langs de bakker voor de lunch en "locked" voor een periode.

Ja ik ga er ook mee naar de dokter toe, want het maakt me zo moe lichamelijk en psychisch.
Vroeg me alleen af of meer mensen zoiets ervaren?
Hell To The Liars
pi_176644869
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2018 23:19 schreef Droopie het volgende:
Kan het zijn dat je na 4 weken citraprolam zo afgevlakt bent aan de buitenkant, maar je zelf het gevoel hebt dat verschillende gedachten een soort van blokkade in je hoofd hebben.

Dus je denkt ergens aan (en uit therapie heb je geleerd dingen los te laten) maar nu lijkt het soort van gelocked te zijn in mijn hoofd soms voor een uur.

Dus ik zit smorgens vroeg in de auto en denk oh ik ga straks even langs de bakker voor de lunch en "locked" voor een periode.

Ja ik ga er ook mee naar de dokter toe, want het maakt me zo moe lichamelijk en psychisch.
Vroeg me alleen af of meer mensen zoiets ervaren?
Ik ken het wel uit vrij donkere -niet behandelde- periodes. Ook geen medicatie dus op datt moment.
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
pi_176645248
Droopie, is deze episode vers? Als in, sinds je weer alcohol probeert? Of juist andersom? Of ongerelateerd, kan natuurlijk ook.
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
pi_176645680
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Oftewel ik vlucht ipv naar de drank in mijn werk.

(qua drank heb ik pas 3x gedronken en met oud en nieuw lag ik weer eens met nierstenen op bed).

Maar ik maak mij zorgen dat net als de welbutrin toendertijd (toen had ik week 4 een hypermanie, wat best grappig was toen ik thuis zat).
Maar in week 6 kreeg ik suicidale neigingen.

Maar weet niet of deze gedachten komen door de medicatie (of te hoog/ laag) of los ervan te zien.

ps. een voordeel mochten die suicidale gedachten komen weet ik, ondanks alles, dat ze door de medicatie komen (en ga ik naar de dokter voor advies en niet naar de brug ;))

maar die "locked" gedachten, ik vind het eng
Hell To The Liars
pi_176645747
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 januari 2018 23:53 schreef Droopie het volgende:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Oftewel ik vlucht ipv naar de drank in mijn werk.

(qua drank heb ik pas 3x gedronken en met oud en nieuw lag ik weer eens met nierstenen op bed).

Maar ik maak mij zorgen dat net als de welbutrin toendertijd (toen had ik week 4 een hypermanie, wat best grappig was toen ik thuis zat).
Maar in week 6 kreeg ik suicidale neigingen.

Maar weet niet of deze gedachten komen door de medicatie (of te hoog/ laag) of los ervan te zien.

ps. een voordeel mochten die suicidale gedachten komen weet ik, ondanks alles, dat ze door de medicatie komen (en ga ik naar de dokter voor advies en niet naar de brug ;))

maar die "locked" gedachten, ik vind het eng
Sowieso naar de dokter :*
Daar moet je nu zijn. Eventueel ook echt nunu als je die noodzaak voelt.
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
pi_176645767
Oh sorry, en veel sterkte met alles natuurlijk :*
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
pi_176645871
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 januari 2018 23:55 schreef DancingPhoebe het volgende:

[..]

Sowieso naar de dokter :*
Daar moet je nu zijn. Eventueel ook echt nunu als je die noodzaak voelt.
Nunu is niet nodig :)
Echt niet

Heb nog een lang weekend met nichtje naar Berlijn in Maart en ben ook reis naar Dubai/ Abu Dhabu aan het boeken voor November ;)

Bedankt
Hell To The Liars
pi_176645889
quote:
1s.gif Op zondag 21 januari 2018 00:00 schreef Droopie het volgende:

[..]

Nunu is niet nodig :)
Echt niet

Heb nog een lang weekend met nichtje naar Berlijn in Maart en ben ook reis naar Dubai/ Abu Dhabu aan het boeken voor November ;)

Bedankt
Maar wel daarvoor naar de dokter toch?
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
pi_176645977
quote:
1s.gif Op zondag 21 januari 2018 00:01 schreef DancingPhoebe het volgende:

[..]

Maar wel daarvoor naar de dokter toch?
Deze week sowieso :)
Padvinders erewoord ofzoiets haha
Hell To The Liars
pi_176646005
quote:
1s.gif Op zondag 21 januari 2018 00:04 schreef Droopie het volgende:

[..]

Deze week sowieso :)
Padvinders erewoord ofzoiets haha
* DancingPhoebe spuugt in palm
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
pi_176651884
Ik ben jaren geleden in behandeling geweest voor sociale fobie en heb hier heel veel aan gehad. Ik blijf natuurlijk een beetje onzeker maar het gaat erg goed.
Wel ben ik snel moe in sociale situaties.

Dit heb ik eigenlijk al zolang ik mij het kan herinneren ben er ook ooit voor naar de HA geweest die mij bloed toen prikte maar hier is niets uitgekomen.

Dacht misschien komt het omdat ik te bewust van mij zelf ben en veel in mijn hoofd bezig ben. Hoewel dit wel reuze mee valt.
Ik vroeg mij af of andere dit herkennen.
Denk dat ik misschien binnenkort nog een keer naar de HA ga hiervoor maar ben bang dat dit mij niet kan helpen.
pi_176652596
quote:
0s.gif Op zondag 21 januari 2018 13:05 schreef Kadooosh het volgende:
Ik ben jaren geleden in behandeling geweest voor sociale fobie en heb hier heel veel aan gehad. Ik blijf natuurlijk een beetje onzeker maar het gaat erg goed.
Wel ben ik snel moe in sociale situaties.

Dit heb ik eigenlijk al zolang ik mij het kan herinneren ben er ook ooit voor naar de HA geweest die mij bloed toen prikte maar hier is niets uitgekomen.

Dacht misschien komt het omdat ik te bewust van mij zelf ben en veel in mijn hoofd bezig ben. Hoewel dit wel reuze mee valt.
Ik vroeg mij af of andere dit herkennen.
Denk dat ik misschien binnenkort nog een keer naar de HA ga hiervoor maar ben bang dat dit mij niet kan helpen.
Ik ben ook snel(ler) moe in sociale situaties (heb ook relatief veel tijd nodig om weer op te laden en voor dat opladen heb ik ook meer privacy nodig dan de meeste andere mensen), maar heeft meer met m'n autisme te maken. Dan kan je bloed laten prikken wat je wilt :P

Het bewuster zijn van mezelf dan de meeste anderen...dit kan wel aardig wat oorzaken hebben maar wat voor mij belangrijk is, is dat ik dit 'probleem' nooit gericht heb aangepakt. Ik denk ook niet dat dat de juiste weg is, je bent je zelfbewust(er) om een reden. Ik neem aan dat je sociale angsten daarmee te maken hebben ook.
pi_176652805
quote:
0s.gif Op zondag 21 januari 2018 13:05 schreef Kadooosh het volgende:
Ik ben jaren geleden in behandeling geweest voor sociale fobie en heb hier heel veel aan gehad. Ik blijf natuurlijk een beetje onzeker maar het gaat erg goed.
Wel ben ik snel moe in sociale situaties.

Dit heb ik eigenlijk al zolang ik mij het kan herinneren ben er ook ooit voor naar de HA geweest die mij bloed toen prikte maar hier is niets uitgekomen.

Dacht misschien komt het omdat ik te bewust van mij zelf ben en veel in mijn hoofd bezig ben. Hoewel dit wel reuze mee valt.
Ik vroeg mij af of andere dit herkennen.
Denk dat ik misschien binnenkort nog een keer naar de HA ga hiervoor maar ben bang dat dit mij niet kan helpen.
Wat voor mij daarbij helpt is door na te gaan: bij welke personen ben ik helemaal mezelf? Wanneer heb ik dat zelfbewuste niet? Dat is bijv. bij mijn familie of vriend. En dat in het moment zijn ipv in je hoofd heb ik een beetje kunnen nabootsen in andere situaties. Je zou het kunnen zien als een soort van mindfulness. Maar wat bij mij ook heeft geholpen is meer zelfvertrouwen krijgen en exposure. Ik ben nu vaker in situaties waarbij ik met onbekende mensen praat, waardoor dat me steeds minder zelfbewust maakt. Comfortzone wordt zo steeds groter.

Hoe minder energie je kwijt bent met denken aan hoe je overkomt op anderen en het in je hoofd zitten, hoe minder vermoeiend sociaal contact wordt. Het gaat meer automatisch.
  maandag 22 januari 2018 @ 16:12:30 #212
198417 Lastpost
Rotterdammert!
pi_176675708
Dubbel goed nieuws vandaag zowaar.
Rechtbank gebeld vandaag en zowel het OM als de tegenpartij hebben geen beroep ingesteld waardoor mijn schadevergoeding definitief is toegewezen. :)

En net gebeld door de psycholoog dat ze plek heeft, volgende week dinsdag eerste kennismaking en als het klikt starten we daadwerkelijk een week later individueel. Eindelijk wat vooruitgang. *O*
pi_176676523
quote:
14s.gif Op maandag 22 januari 2018 16:12 schreef Lastpost het volgende:
Dubbel goed nieuws vandaag zowaar.
Rechtbank gebeld vandaag en zowel het OM als de tegenpartij hebben geen beroep ingesteld waardoor mijn schadevergoeding definitief is toegewezen. :)

En net gebeld door de psycholoog dat ze plek heeft, volgende week dinsdag eerste kennismaking en als het klikt starten we daadwerkelijk een week later individueel. Eindelijk wat vooruitgang. *O*
Hoera! Gefeli *O*
Mon 'en!
  maandag 22 januari 2018 @ 20:44:35 #214
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_176681201
Knip

[ Bericht 55% gewijzigd door Quotidien op 22-01-2018 21:48:49 ]
Ik ben nie hier voor de pingpong te schpelen
pi_176689841
quote:
0s.gif Op zondag 21 januari 2018 13:45 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Ik ben ook snel(ler) moe in sociale situaties (heb ook relatief veel tijd nodig om weer op te laden en voor dat opladen heb ik ook meer privacy nodig dan de meeste andere mensen), maar heeft meer met m'n autisme te maken. Dan kan je bloed laten prikken wat je wilt :P

Het bewuster zijn van mezelf dan de meeste anderen...dit kan wel aardig wat oorzaken hebben maar wat voor mij belangrijk is, is dat ik dit 'probleem' nooit gericht heb aangepakt. Ik denk ook niet dat dat de juiste weg is, je bent je zelfbewust(er) om een reden. Ik neem aan dat je sociale angsten daarmee te maken hebben ook.
Ja het gekke is dat ik al jaren in een winkel werk dus echt sociale angst heb ik niet meer ;). Maar toch kom je er nooit helemaal vanaf denk ik. Dus heeft er wel mee te maken ja.
Als ik zie hoe andere makkelijk 40 uur kunnen werken en dan nog veel dingen in hun vrije tijd kunnen doen wordt ik wel jaloers. Ik sport ook genoeg en eet gezond dus daar ligt het niet aan.

quote:
1s.gif Op zondag 21 januari 2018 13:59 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Wat voor mij daarbij helpt is door na te gaan: bij welke personen ben ik helemaal mezelf? Wanneer heb ik dat zelfbewuste niet? Dat is bijv. bij mijn familie of vriend. En dat in het moment zijn ipv in je hoofd heb ik een beetje kunnen nabootsen in andere situaties. Je zou het kunnen zien als een soort van mindfulness. Maar wat bij mij ook heeft geholpen is meer zelfvertrouwen krijgen en exposure. Ik ben nu vaker in situaties waarbij ik met onbekende mensen praat, waardoor dat me steeds minder zelfbewust maakt. Comfortzone wordt zo steeds groter.

Hoe minder energie je kwijt bent met denken aan hoe je overkomt op anderen en het in je hoofd zitten, hoe minder vermoeiend sociaal contact wordt. Het gaat meer automatisch.
Mezelf ben ik idd alleen bij mijn familie. Exposure heb ik eigenlijk constant. Ik heb net een nieuwe baan en hier moet ik constant met vreemden praten dit vermijd ik ook absoluut niet. Misschien is het nog een kwestie van tijd.
Het is gewoon frustrerend als ik zie wat andere allemaal kunnen terwijl ik na een dag werken bekaf ben.
pi_176691915
quote:
1s.gif Op zondag 21 januari 2018 13:59 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Hoe minder energie je kwijt bent met denken aan hoe je overkomt op anderen en het in je hoofd zitten, hoe minder vermoeiend sociaal contact wordt. Het gaat meer automatisch.
Klopt. Voor mij is dit ook een reden m'n grenzen aan te geven. Wordt daar overheen gelopen, kost de persoon die daar overheen loopt meer energie en dan moet ik kiezen of ik dat wel of niet wil (vaak kies ik er dan voor niet het contact met die persoon te minderen met als reden dat dat andere nadelige gevolgen kan hebben, maar het kost me dan wel meer).
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 januari 2018 10:19 schreef Kadooosh het volgende:

[..]

Ja het gekke is dat ik al jaren in een winkel werk dus echt sociale angst heb ik niet meer ;). Maar toch kom je er nooit helemaal vanaf denk ik. Dus heeft er wel mee te maken ja.
Als ik zie hoe andere makkelijk 40 uur kunnen werken en dan nog veel dingen in hun vrije tijd kunnen doen wordt ik wel jaloers. Ik sport ook genoeg en eet gezond dus daar ligt het niet aan.
Bij mij is die sociale angst op dit moment meer (het herhaaldelijk gevoede en bevestigde) wantrouwen in mensen die ik niet vertrouw, dat kost me energie. Dus de meeste mensen kosten me relatief veel energie. Wel heb ik geleerd relatief makkelijk los te laten zolang ik 't idee heb niet die persoon te hoeven vrezen totdat er weer over m'n grenzen wordt gegaan, dan beginnen zij weer onderaan de ladder bij mij en zullen ze zich moeten bewijzen en als de mensen die menen dat de mij toegebrachte schade wroeging bij hun veroorzaakt, zullen ze die schade ongedaan moeten maken. Ten slotte zullen mensen die in werkelijkheid geen spijt hebben, deze schade niet ongedaan willen maken. Nieuwe mensen hebben geen schade veroorzaakt (oftewel zij hebben me niet beschadigd) dus sta ik meer open voor ze. De sociale angst die ik vroeger wel had (kwam voort uit onzekerheid, je kent dat riedeltje wel :P ), die heb ik nu niet meer (vooral door met de juiste mensen om te gaan en de rotte appels te mijden).

Tis ook een beetje dat spreekwoord, vertrouwen komt te voet en gaat te paard :P

Ik merk ook dat ik om de 1 of andere reden mensen nodig heb die ik (vrijwel) volledig kan vertrouwen en dat ik een bepaalde mate van veiligheid echt nodig heb (ook bij mensen). Het geeft een soort houvast dat ik weet dat ik op iemand terug kan vallen, zelfs al heb ik die persoon meestal niet nodig en wil ik ook niet iemand nodig hebben. Zoiets.

[ Bericht 5% gewijzigd door magnetronkoffie op 23-01-2018 12:30:57 ]
  woensdag 24 januari 2018 @ 13:44:48 #217
448036 Achterhoker
Hauptsache Alkohol
pi_176716114
He verdomme elke keer als ik denk eindelijk uit m'n depressieve buien te zijn geklommen flikker ik er net zo hard weer in. Ach zal vast de enige niet zijn.
Fade to Black
pi_176723193
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 januari 2018 12:24 schreef magnetronkoffie het volgende:
Bij mij is die sociale angst op dit moment meer (het herhaaldelijk gevoede en bevestigde) wantrouwen in mensen die ik niet vertrouw, dat kost me energie. Dus de meeste mensen kosten me relatief veel energie. Wel heb ik geleerd relatief makkelijk los te laten zolang ik 't idee heb niet die persoon te hoeven vrezen totdat er weer over m'n grenzen wordt gegaan, dan beginnen zij weer onderaan de ladder bij mij en zullen ze zich moeten bewijzen en als de mensen die menen dat de mij toegebrachte schade wroeging bij hun veroorzaakt, zullen ze die schade ongedaan moeten maken. Ten slotte zullen mensen die in werkelijkheid geen spijt hebben, deze schade niet ongedaan willen maken. Nieuwe mensen hebben geen schade veroorzaakt (oftewel zij hebben me niet beschadigd) dus sta ik meer open voor ze. De sociale angst die ik vroeger wel had (kwam voort uit onzekerheid, je kent dat riedeltje wel :P ), die heb ik nu niet meer (vooral door met de juiste mensen om te gaan en de rotte appels te mijden).

Tis ook een beetje dat spreekwoord, vertrouwen komt te voet en gaat te paard :P

Ik merk ook dat ik om de 1 of andere reden mensen nodig heb die ik (vrijwel) volledig kan vertrouwen en dat ik een bepaalde mate van veiligheid echt nodig heb (ook bij mensen). Het geeft een soort houvast dat ik weet dat ik op iemand terug kan vallen, zelfs al heb ik die persoon meestal niet nodig en wil ik ook niet iemand nodig hebben. Zoiets.
Denk dat het wantrouwen mij inderdaad ook veel energie kost. Echt sociale angst heb ik gelukkig niet meer. Heb wel gelukkig met mijn nieuwe baan veel leukere mensen om mij heen dus dat scheelt al veel. Werk daar ook pas 1,5 maand dus daar kan ik nog veel in groeien.
Wil eigenlijk ook over een half jaartje ofzo af van de antidepressiva. Slik dit nu al zo'n 10 jaar... zou toch wel fijn zijn om wat meer te kunnen voelen. Of misschien juist niet maar dat zie ik dan wel weer :+ .
pi_176725957
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2018 20:06 schreef Kadooosh het volgende:

[..]

Denk dat het wantrouwen mij inderdaad ook veel energie kost. Echt sociale angst heb ik gelukkig niet meer. Heb wel gelukkig met mijn nieuwe baan veel leukere mensen om mij heen dus dat scheelt al veel. Werk daar ook pas 1,5 maand dus daar kan ik nog veel in groeien.
Wil eigenlijk ook over een half jaartje ofzo af van de antidepressiva. Slik dit nu al zo'n 10 jaar... zou toch wel fijn zijn om wat meer te kunnen voelen. Of misschien juist niet maar dat zie ik dan wel weer :+ .
Toen ik stopte met de abilify ging ik idd meer voelen :+
Achteraf gezien ben ik blij dat ik er toen mee gestopt ben. Ben toch dichter bij mezelf gekomen.

Nieuwe contacten opdoen is wel leuk (zolang je er zelf natuurlijk wel zin in hebt). Ik zit nu ook weer in een leuke en interessante groep waarvan ik het idee heb dat zij mij nog weleens wat zouden kunnen gaan leren. Ze zijn (dit idee heb ik in elk geval) een stuk gebalanceerder en wat verder dan ikzelf op 't moment ben, dus ik ga m'n best doen hun trucjes van ze af te kijkente assimileren en ze me eigen te maken :D :P
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Als je gaat afbouwen, ga dan rustig afbouwen en misschien 't laatste stukje doen tijdens een lange vakantieperiode of zo. ...of tijdens een langere werkeloosheidsperiode. Die laatste zijn daar mooie gelegenheden voor, want dan heb je zeg maar alle tijd.
pi_176776961
Even geleden dat ik hier postte. Ik ben wat aan het kluizenaren. Op het moment vind ik het gewoon fijn om alleen te zijn. Dan hoef ik niets uit te leggen als ik me verdrietig of op een andere manier niet goed voel. Als ik dan onder de mensen ben wil ik juist graag gezelligheid en t er niet over hebben.

T gaat dus zijn gang. Het is allemaal best moeilijk en verdrietig maar ik ben wel blij dat ondanks het verdrietige ik ook fijne momenten heb en me goed kan voelen. Weinig nieuws te melden dus.
  zaterdag 27 januari 2018 @ 14:42:07 #221
399061 kuolema
vermaledijd
pi_176777939
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2018 18:56 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Mooi dat je je beter voelt (of in elk geval minder slecht). Die psychotische dwanggedachten had je wel vaker geloof ik. Heb je zelf 't idee dat stress hier een relatief grote invloed op heeft?
Stress zal er wel invloed op hebben, maar dat heb ik ook zonder dagbesteding/duidelijke stressfactoren dus ik weet niet zo goed waar dat precies vandaan komt en hoe ik het verder kan verminderen.
quote:
[..]

Toen ik in 't begin begon te reageren, was ik maar 1x boven de 100e op de lijst. Aangezien ik toch geen kans maakte, ben ik lukraak op verschillende type woningen gaan reageren in verschillende dorpen/steden, puur om te kijken hoeveel kans ik zou maken en om ervaring op te doen met bezichtigingen. Ik ben letterlijk een aantal woningen gaan bezichtigen terwijl ik (op moment van reageren op de woning zelf) ik absoluut zeker wist dat ik die woning niet zou gaan nemen.
Ik ging ook mensen bevragen, waaronder andere gegadigden en de persoon van de woningbouwvereniging zelf, omdat ik 't toch niet zo serieus nam. Ik vertelde verder niet bepaalde mensen dat ik met sociale woningbouwwoningreacties bezig was want dan gingen ze me bijvoorbeeld onder druk zetten een bepaalde woning te accepteren waar ik zelf niet voor wilde gaan.

Sommige buurten bleek ik veel meer kans te hebben dan andere (zoals woningen die niet valkbij 't centrum waren) maar dit is heel uitgebreid en dit topic is daar niet voor bedoeld.

Ik mocht 3x/week reageren, 1 was een (semi-)serieuze reactie en de rest waren meer die nieuwsgierigheidsreacties.

Als je toch geen kans maakt, kan je net zo goed je reactierechten gebruiken op een manier dat je er toch tenminste iets aan hebt.

--

Er is iets met dat gevoel van die opdracht. Je hebt dat gevoel al langer/vaker gehad maar ik snap steeds maar niet wat daar nou de strekking van is. Ik heb al langer 't gevoel alsof ik iets 'obvious' over 't hoofd blijf zien.
Het verschilt inderdaad nogal per plaats hoe hoog ik kom te staan, maar ik heb toch wel wat locatievoorkeuren, zeker omdat ik geen rijbewijs heb en dus afhankelijk ben van openbaar vervoer.
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 januari 2018 21:04 schreef Luchtbel het volgende:

[..]

Ik weet het niet Kuolema. Ik werd toen ook direct daarna mega overspoelt met pam, wat ik weleens heb verteld. En raakte daardoor weer in contra. Ik weet eigenlijk niet hoe ik die periode voor ik weer in paniek raakte ervaarde. Ik weet nog wel goed dat mensen me dood noemden. En dat ik echt ook geen interesse meer had in mijn eigen kind. :|
Hoe is het met de psychotische gedachten nu je ermee bent gestopt?
Wat bedoel je met in contra?

De gedachten komen weer af en toe maar zijn niet zo sterk dat ik er echt wat mee doe. Ik heb wel meer last van spanning.
Why are you wearing that stupid man suit?
pi_176790058
Ik wil zo naar bed, dus voor nu houd ik 't even kort.
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 januari 2018 14:42 schreef kuolema het volgende:

[..]

Stress zal er wel invloed op hebben, maar dat heb ik ook zonder dagbesteding/duidelijke stressfactoren dus ik weet niet zo goed waar dat precies vandaan komt en hoe ik het verder kan verminderen.
Dan zou 't kunnen dat je ook onduidelijke stressfactoren hebt, dingen waar je je nog niet (goed genoeg) bewust van bent.
Er kunnen op zich ook best onduidelijke stressfactoren zijn.
Je weet wel waar dat ongeveer vandaan komt?
Had je ook periodes waarin deze psychotische (dwang)gedachtes helemaal weg waren? Zo ja, wat was daar de constante?
quote:
[..]

Het verschilt inderdaad nogal per plaats hoe hoog ik kom te staan, maar ik heb toch wel wat locatievoorkeuren, zeker omdat ik geen rijbewijs heb en dus afhankelijk ben van openbaar vervoer.
Ja, dat laatste snap ik wel. Ook heel logisch dat je locatievoorkeuren hebt.
Ik had een lijstje van dingen die ik wel en niet wou. Ik had sowieso een (best kort) lijstje van dingen die sowieso no-go waren. Qua woning had ik op zich weinig eisen, maar ik maak de rest morgen wel af want 2.gif :Z
quote:
[..]

Wat bedoel je met in contra?

De gedachten komen weer af en toe maar zijn niet zo sterk dat ik er echt wat mee doe. Ik heb wel meer last van spanning.
pi_176793594
Ik vind de psychische hulpverlening ruk. Ik heb al EMDR gehad wat goed geholpen heeft, maar ik heb meer hulp nodig in de vorm van gesprekken. Van de week een afspraak om te bespreken hoe het na de EMDR verlopen is en ik had nogal een meltdown. Veel gehuild. Psych weinig gesproken. Eigenlijk was ik 90% van de tijd aan het woord. Vraagt ie opeens wat ik wil dat er verder gebeurd. Want ja, ik ken mezelf beter als dat hij dat kent. Hoe moet ik dat weten, jij bent toch de psych? Ik vind dat zo stom, aan je patiënt vragen wat hij verder wilt.... De patiënt heeft op dat moment geen heldere kijk op dingen...
pi_176796265
quote:
0s.gif Op zondag 28 januari 2018 12:12 schreef Colafles63 het volgende:
Ik vind de psychische hulpverlening ruk. Ik heb al EMDR gehad wat goed geholpen heeft, maar ik heb meer hulp nodig in de vorm van gesprekken. Van de week een afspraak om te bespreken hoe het na de EMDR verlopen is en ik had nogal een meltdown. Veel gehuild. Psych weinig gesproken. Eigenlijk was ik 90% van de tijd aan het woord. Vraagt ie opeens wat ik wil dat er verder gebeurd. Want ja, ik ken mezelf beter als dat hij dat kent. Hoe moet ik dat weten, jij bent toch de psych? Ik vind dat zo stom, aan je patiënt vragen wat hij verder wilt.... De patiënt heeft op dat moment geen heldere kijk op dingen...
Maar je kan toch bv aangeven dat je rust in je hoofd wilt creeeren of dat je dingen wilt afsluiten.

En als je niet weet wat je wilt, of wat je doelen zijn, zou je ook kunnen aangeven wat je juist niet meer wilt in je huidige situatie.
Hell To The Liars
pi_176796831
quote:
1s.gif Op zondag 28 januari 2018 14:01 schreef Droopie het volgende:

[..]

Maar je kan toch bv aangeven dat je rust in je hoofd wilt creeeren of dat je dingen wilt afsluiten.

En als je niet weet wat je wilt, of wat je doelen zijn, zou je ook kunnen aangeven wat je juist niet meer wilt in je huidige situatie.
Dat is ook zo, maar ik heb het idee stil te staan. Er is BDD bij mij vastgesteld en het gesprek van afgelopen dinsdag was ook BDD gerelateerd. Ik ben een paar keer geweest nu, vaak wat gesprekken gehad hoe het nu gaat en 1 x EMDR maar er is nog geen therapie gestart. Als er dan aan me gevraagd wordt wat ik wil is het vragen naar de bekende weg. Ik kom daar om me beter te voelen. Ik heb geantwoord dat ik naar wat handvaten zoek om mezelf beter te kunnen accepteren...

Nu staat er over anderhalve week weer een EMDR geplant... Ik weet niet.. ik heb gewoon het idee dat ik alles maar moet voorkauwen.
pi_176805954
quote:
1s.gif Op zondag 28 januari 2018 14:19 schreef Colafles63 het volgende:

[..]

Dat is ook zo, maar ik heb het idee stil te staan. Er is BDD bij mij vastgesteld en het gesprek van afgelopen dinsdag was ook BDD gerelateerd. Ik ben een paar keer geweest nu, vaak wat gesprekken gehad hoe het nu gaat en 1 x EMDR maar er is nog geen therapie gestart. Als er dan aan me gevraagd wordt wat ik wil is het vragen naar de bekende weg. Ik kom daar om me beter te voelen. Ik heb geantwoord dat ik naar wat handvaten zoek om mezelf beter te kunnen accepteren...

Nu staat er over anderhalve week weer een EMDR geplant... Ik weet niet.. ik heb gewoon het idee dat ik alles maar moet voorkauwen.
Hoe lang ben je nu totaal bezig in maanden?
Ik kan nu wel heel cliche zeggen er bestaat geen quick fix voor de meeste psychologische vraagstukken,
je moet jezelf helpen terwijl de psych ondersteunt..

Maar zo is het helaas wel, geef dingen de tijd en soms moeten er klachten uit je hoofd voordat er ruimte voor therapie in je hoofd is.
Hell To The Liars
pi_176807530
quote:
0s.gif Op zondag 28 januari 2018 12:12 schreef Colafles63 het volgende:
Ik vind de psychische hulpverlening ruk. Ik heb al EMDR gehad wat goed geholpen heeft, maar ik heb meer hulp nodig in de vorm van gesprekken. Van de week een afspraak om te bespreken hoe het na de EMDR verlopen is en ik had nogal een meltdown. Veel gehuild. Psych weinig gesproken. Eigenlijk was ik 90% van de tijd aan het woord. Vraagt ie opeens wat ik wil dat er verder gebeurd. Want ja, ik ken mezelf beter als dat hij dat kent. Hoe moet ik dat weten, jij bent toch de psych? Ik vind dat zo stom, aan je patiënt vragen wat hij verder wilt.... De patiënt heeft op dat moment geen heldere kijk op dingen...
quote:
1s.gif Op zondag 28 januari 2018 14:19 schreef Colafles63 het volgende:

[..]

Dat is ook zo, maar ik heb het idee stil te staan. Er is BDD bij mij vastgesteld en het gesprek van afgelopen dinsdag was ook BDD gerelateerd. Ik ben een paar keer geweest nu, vaak wat gesprekken gehad hoe het nu gaat en 1 x EMDR maar er is nog geen therapie gestart. Als er dan aan me gevraagd wordt wat ik wil is het vragen naar de bekende weg. Ik kom daar om me beter te voelen. Ik heb geantwoord dat ik naar wat handvaten zoek om mezelf beter te kunnen accepteren...

Nu staat er over anderhalve week weer een EMDR geplant... Ik weet niet.. ik heb gewoon het idee dat ik alles maar moet voorkauwen.
Klinkt alsof je wel weet -dat- er nog iets is, maar je niet weet -wat- precies?

Vetgedrukte herken ik helaas wel. Deze hebben allemaal met elkaar te maken. Onderstreepte is een duidelijk signaal dat er iets mis gaat bij jou toch? Je probeert hun wat duidelijk te maken en dat lukt niet? heb je ook 't idee alsof ze blind zijn of zo? Of alsof ze je voor de gek aan het houden zijn?

Heb je trouwens het idee dat er meer bij je aan de hand is? Alsof wat je nu weet niet de gehele lading dekt?
pi_176808333
quote:
1s.gif Op zondag 28 januari 2018 14:19 schreef Colafles63 het volgende:

[..]

Dat is ook zo, maar ik heb het idee stil te staan. Er is BDD bij mij vastgesteld en het gesprek van afgelopen dinsdag was ook BDD gerelateerd. Ik ben een paar keer geweest nu, vaak wat gesprekken gehad hoe het nu gaat en 1 x EMDR maar er is nog geen therapie gestart. Als er dan aan me gevraagd wordt wat ik wil is het vragen naar de bekende weg. Ik kom daar om me beter te voelen. Ik heb geantwoord dat ik naar wat handvaten zoek om mezelf beter te kunnen accepteren...

Nu staat er over anderhalve week weer een EMDR geplant... Ik weet niet.. ik heb gewoon het idee dat ik alles maar moet voorkauwen.
Heb je liever dat ze je maar allerlei trajecten insturen zonder jou te vragen wat je wilt? Iets meer sturing zou misschien fijn zijn, maar het is ook wel goed om over je eigen behoeften na te denken. Dat ze dus wel naar jou luisteren wat dat betreft.
pi_176808511
quote:
1s.gif Op zondag 28 januari 2018 22:24 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Heb je liever dat ze je maar allerlei trajecten insturen zonder jou te vragen wat je wilt? Iets meer sturing zou misschien fijn zijn, maar het is ook wel goed om over je eigen behoeften na te denken. Dat ze dus wel naar jou luisteren wat dat betreft.
Ja, dat is misschien ook wel zo. Ik denk dat ik te snel wil en er misschien teveel van verwacht.

Psych zei dat het misschien handig zou zijn om te starten met ad. Gebeurt dat vaker? AD starten zonder dat er nog geen therapie is gestart? Het leek mij nogal de omgekeerde volgorde, maar ik kan het mis hebben?
pi_176808958
quote:
1s.gif Op zondag 28 januari 2018 22:30 schreef Colafles63 het volgende:

[..]

Ja, dat is misschien ook wel zo. Ik denk dat ik te snel wil en er misschien teveel van verwacht.

Psych zei dat het misschien handig zou zijn om te starten met ad. Gebeurt dat vaker? AD starten zonder dat er nog geen therapie is gestart? Het leek mij nogal de omgekeerde volgorde, maar ik kan het mis hebben?
Hangt af van de situatie, maar ik kan me voorstellen dat AD helpt om je gevoelsleven stabieler te krijgen waardoor je minder negatief over jezelf denkt. Ook krijg je, als depressie een deel van het probleem is, met medicatie misschien weer meer energie en motivatie. Therapie is zwaar, dus iets meer energie en motivatie kan je dan wel gebruiken.

Daarbij kan je depressie zien als een ziekte van het brein waardoor je tijdelijk een tekort hebt aan bepaalde stofjes zoals dopamine en serotonine. Meer positieve stofjes betekent minder negatieve gedachten of ruminatie. Therapie richt zich meer op de inhoud van je gedachten en je gedrag, het veranderen van je cognities. Dat gaat je veel opleveren, maar op de korte termijn zorgt het niet dat je stofjes in balans komen. AD mogelijk wel.

Het vult elkaar dus mooi aan om uiteindelijk beter te worden. :) Maar je kan de vraag natuurlijk aan je behandelaar voorleggen, dan weet je zeker waarom ze voor deze volgorde kiezen.
pi_176809209
quote:
1s.gif Op zondag 28 januari 2018 22:30 schreef Colafles63 het volgende:

[..]

Ja, dat is misschien ook wel zo. Ik denk dat ik te snel wil en er misschien teveel van verwacht.

Psych zei dat het misschien handig zou zijn om te starten met ad. Gebeurt dat vaker? AD starten zonder dat er nog geen therapie is gestart? Het leek mij nogal de omgekeerde volgorde, maar ik kan het mis hebben?
Ik heb het zelf op die manier gehad, maar ehm, ik had ook geen concreet probleem waar ik aan wilde werken, ik wilde gewoon met wat meer levenslust en energie er tegenaan en stappen maken om gezond te worden.
Ik ben van nature een gevoelsmens - denk ik - als in, ik richt mijn aandacht steeds op hoe ik mij voel i.p.v. dat ik om mij heen kijk en ervaar en leef zogezegd. Voor mij haalde anti depressiva mij ook een beetje uit dat "droom" wereldje. Dat is opzicht ook wel goed want dat maakt je toch een tandje ondernemender.

Maar ik heb ook 2 - 3 verschillende antidepressiva gebruikt en de andere twee werkten voor mij echt totaal niet, daar werd ik alleen maar minder van.

En nu? Helemaal afgebouwd, al een jaar of 3 totaal geen last gehad van een terugval of wat dan ook - naar mijn idee omdat ik er gewoon geen zin meer in heb om depressief te zijn.

Terugkijkend op die periode met die AD die voor mij goed werkte... Mja dat middel zou zomaar mijn leven van betere kwaliteit kunnen maken, maar het blijft gevoelsmatig en misschien in werkelijkheid ook wel, dikke troep dat je lichaam in gaat, het kan wel erg nuttige troep zijn om je depressie te tackelen... Dat is toch wel het meest belangrijke denk ik om te doen als je depressief bent en je het wilt aanpakken.

Excuses als mijn verhaal niet helemaal op jou van toepassing is hoor, ik las dit topic gewoon even en heb zelf in de situatie gezeten dat ik begon met AD, misschien kun je er iets mee.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_176831677
Morgen heb ik weer een gesprek met mn psycholoog. Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik moet vertellen.

Ben bang dat ik er dan maar zo'n oeverloos gelul gesprek van maak. T is of ik gewoon geen richting heb?

En ondertussen lijkt alles een beetje doelloos. Ben moe, baal een beetje van afgezegde afspraken maar ook weer niet. Voel me n beetje eenzamig en verdrietig ook. Heb vandaag n pakje sigaretten gekocht. Doodzonde maar ik heb ff niet de puf om niet te roken.

Vorige week heeft de psycholoog me n boekje aangeraden over burn out, en hoe makkelijk je erna jezelf oplegt dat je nu gezond gaat leven en alles op orde brengt en dat vervolgens weer heel veel stress meebrengt omdat je MOET. Dat was best een eye opener, want dat doe ik dus ook. Maar nu mag ik van mezelf gewoon lanterfanten en die reep chocolade en roken en ja daar ben ik dan weer helemaal niet blij mee.

Wel leverde t me op dat ik weer wat meer naar buiten ben gegaan en een paar keer goed gekookt heb.

Ik maak me ook wat zorgen over de uwv eerstejaars keuring die eraan gaat komen. Formeel heb ik geen diagnose volgens mij, behalve angststoornis en stemmingsstoornis. Maar is dat genoeg om nog een tijdje de ruimte te hebben om alles te verwerken?

Sorry voor t wat warrige verhaal. Ik wou dat ik t wat duidelijker had allemaal.
  dinsdag 30 januari 2018 @ 10:48:34 #233
41913 Marialice
beetje gek en is er trots op
pi_176834787
quote:
1s.gif Op zondag 28 januari 2018 22:30 schreef Colafles63 het volgende:
Psych zei dat het misschien handig zou zijn om te starten met ad. Gebeurt dat vaker? AD starten zonder dat er nog geen therapie is gestart? Het leek mij nogal de omgekeerde volgorde, maar ik kan het mis hebben?
Ja, dat gebeurt vaker, zeker als nu al bekend is dat therapie opgestart gaat worden. Reken bij antidepressiva een week of 6 voor je echt kunt beoordelen of je resultaat hebt, en als je pech hebt heb je in de eerste periode al wel bijwerkingen. De combinatie praten + pillen doet (statistisch) meer dan alleen pillen.
"I can't explain myself, Sir," said Alice, "'cause I'm not myself, you see"
  dinsdag 30 januari 2018 @ 10:54:10 #234
41913 Marialice
beetje gek en is er trots op
pi_176834913
Het Grote Zwarte Gat waar ik zo tegenop zag is er gekomen, en is nog Groter en Zwarter dan ik dacht. Deeltijd therapie heb ik vorige week afgerond, ben aangemeld voor een vervolg maar dat is nog 4 maanden wachten (!). EMDR staat op pauze omdat de situatie nu te instabiel is. Vorige week crisissituatie gehad met mijn vriend, is echt heel eng en ingrijpend geweest, daarna geprobeerd zelf hulp te zoeken maar ben van het kastje naar de muur gestuurd. En nu ben ik op en kan niet meer vechten.
Ik ben nu weer opgenomen, time-out om wat aan te sterken en te kijken wat we kunnen regelen. Zelf heb ik er geen vertrouwen meer in.
"I can't explain myself, Sir," said Alice, "'cause I'm not myself, you see"
  dinsdag 30 januari 2018 @ 11:11:42 #235
399061 kuolema
vermaledijd
pi_176835269
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 januari 2018 10:54 schreef Marialice het volgende:
Het Grote Zwarte Gat waar ik zo tegenop zag is er gekomen, en is nog Groter en Zwarter dan ik dacht. Deeltijd therapie heb ik vorige week afgerond, ben aangemeld voor een vervolg maar dat is nog 4 maanden wachten (!). EMDR staat op pauze omdat de situatie nu te instabiel is. Vorige week crisissituatie gehad met mijn vriend, is echt heel eng en ingrijpend geweest, daarna geprobeerd zelf hulp te zoeken maar ben van het kastje naar de muur gestuurd. En nu ben ik op en kan niet meer vechten.
Ik ben nu weer opgenomen, time-out om wat aan te sterken en te kijken wat we kunnen regelen. Zelf heb ik er geen vertrouwen meer in.
Wat naar voor je. Sterkte :* .
Why are you wearing that stupid man suit?
pi_176836182
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 januari 2018 10:54 schreef Marialice het volgende:
Het Grote Zwarte Gat waar ik zo tegenop zag is er gekomen, en is nog Groter en Zwarter dan ik dacht. Deeltijd therapie heb ik vorige week afgerond, ben aangemeld voor een vervolg maar dat is nog 4 maanden wachten (!). EMDR staat op pauze omdat de situatie nu te instabiel is. Vorige week crisissituatie gehad met mijn vriend, is echt heel eng en ingrijpend geweest, daarna geprobeerd zelf hulp te zoeken maar ben van het kastje naar de muur gestuurd. En nu ben ik op en kan niet meer vechten.
Ik ben nu weer opgenomen, time-out om wat aan te sterken en te kijken wat we kunnen regelen. Zelf heb ik er geen vertrouwen meer in.
Wat balen zeg! Ik hoop dat je snel wat tot rust komt.
pi_176836282
Ik had vandaag wel n goed gesprek weer. Ik vertelde dat ik even niet goed wist welke richting het op moest. Ik vroeg de psycholoog daarbij een beetje te helpen en die wist nog wel wat dingen om te verkennen.

We zijn best diep ingegaan op mijn moeite met fysiek contact en waar dat vandaan komt. Daar kwam echt veel uit, een aantal irreële angsten (openstaande deuren) kunnen plaatsen. Niet dat t nu opgelost is maar ik had er nog niet bij stilgestaan 1. dat dat zo apart is, en 2. waar t vandaan kwam. Ik had t altijd verklaard met Feng Shui en t erbij gelaten. Maar t is dus niet normaal als je gestresst raakt van een open deur.

Ze gaf aan dat ze dacht dat er nog wel meer onderwerpen zijn die ze verder wilde uitdiepen omdat ze denk dat daar wel wat zit. Best fijn dat zij helpt verder te komen en het ook goed vond om te helpen richting te geven.

Ik had ook een gelukje vandaag. Ik kwam er vannacht achter dat ik nog maar voor 2 dagen medicatie heb en was bezorgd dat ik niet meer op tijd nieuwe kon krijgen.

Bij de praktijk stond net mijn psychiater bij de receptie en die was heel bereid meteen een recept uit te schrijven. En bij de apotheek hadden ze nog net 1 doosje liggen. Echt fijn. :s)
pi_176836548
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 januari 2018 10:54 schreef Marialice het volgende:
Het Grote Zwarte Gat waar ik zo tegenop zag is er gekomen, en is nog Groter en Zwarter dan ik dacht. Deeltijd therapie heb ik vorige week afgerond, ben aangemeld voor een vervolg maar dat is nog 4 maanden wachten (!). EMDR staat op pauze omdat de situatie nu te instabiel is. Vorige week crisissituatie gehad met mijn vriend, is echt heel eng en ingrijpend geweest, daarna geprobeerd zelf hulp te zoeken maar ben van het kastje naar de muur gestuurd. En nu ben ik op en kan niet meer vechten.
Ik ben nu weer opgenomen, time-out om wat aan te sterken en te kijken wat we kunnen regelen. Zelf heb ik er geen vertrouwen meer in.
Dikke knuffel voor jou.
pi_176839808
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 januari 2018 10:54 schreef Marialice het volgende:
Het Grote Zwarte Gat waar ik zo tegenop zag is er gekomen, en is nog Groter en Zwarter dan ik dacht. Deeltijd therapie heb ik vorige week afgerond, ben aangemeld voor een vervolg maar dat is nog 4 maanden wachten (!). EMDR staat op pauze omdat de situatie nu te instabiel is. Vorige week crisissituatie gehad met mijn vriend, is echt heel eng en ingrijpend geweest, daarna geprobeerd zelf hulp te zoeken maar ben van het kastje naar de muur gestuurd. En nu ben ik op en kan niet meer vechten.
Ik ben nu weer opgenomen, time-out om wat aan te sterken en te kijken wat we kunnen regelen. Zelf heb ik er geen vertrouwen meer in.
En daarom ben je dus opgenomen O+ Zoals je het nu schrijft zit je daar iig het minst onveilig. Hoop dat je wat rust vindt en snel merkt dat ook aan dit GZG een einde komt :*
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
  dinsdag 30 januari 2018 @ 19:54:51 #240
41913 Marialice
beetje gek en is er trots op
pi_176845079
Allemaal bedankt voor de lieve woorden!

quote:
0s.gif Op dinsdag 30 januari 2018 15:10 schreef DancingPhoebe het volgende:

[..]

En daarom ben je dus opgenomen O+ Zoals je het nu schrijft zit je daar iig het minst onveilig. Hoop dat je wat rust vindt en snel merkt dat ook aan dit GZG een einde komt :*
Oeh, heel scherp, en ja je hebt gelijk! Er komt ook al wat rust merk ik, het scheelt al veel om gewoon wat mensen om me heen te hebben en als het nodig is is er ook tijd voor even een gesprekje over moeilijke onderwerpen. Als deze lijn zo doorzet mag ik na het weekend weer naar huis.
"I can't explain myself, Sir," said Alice, "'cause I'm not myself, you see"
pi_176881232
Vandaag was mn laatste afspraak bij de ggz. 5 jaar in behandeling geweest :o
Ik heb nog wel een kadootje voor mn SPV'er gehaald; een beker, bonbons, en een bedankkaartje.

Ja ik weet dat het haar werk is enzo en dat het niet hoeft maar ik neem graag goed afscheid :') :@ En ik heb haar het langst gehad. Ze vond het wel heel leuk "oh dat hoeft toch niet!" maar ik vind het fijn om het zo af te sluiten :)

We hebben het nog even gehad over 'hoe nu verder'. Want 5 jaar onder behandeling zijn is niet niks natuurlijk... En het is goed om te weten dat er een poh-ggz is waar je laagdrempelig (en gratis :P ) terecht kunt. Nog kort gesproken over wanneer aan de bel trekken: bij een maand somberheid. Dat vind ik nog redelijk snel eigenlijk :@ Toch is het gek dat je na zo'n tijd los word gelaten en dat er geen programma is wat daarna komt.

Maar ja... het is gek. Ik moet het nu 'zelf' doen. Freedom! :D En omg wat ga ik een geld overhouden dat ik anders aan eigen risico kwijt was :o *O*
  donderdag 1 februari 2018 @ 14:27:21 #242
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_176883240
quote:
4s.gif Op donderdag 1 februari 2018 12:22 schreef Elvi het volgende:
Vandaag was mn laatste afspraak bij de ggz. 5 jaar in behandeling geweest :o
Ik heb nog wel een kadootje voor mn SPV'er gehaald; een beker, bonbons, en een bedankkaartje.

Ja ik weet dat het haar werk is enzo en dat het niet hoeft maar ik neem graag goed afscheid :') :@ En ik heb haar het langst gehad. Ze vond het wel heel leuk "oh dat hoeft toch niet!" maar ik vind het fijn om het zo af te sluiten :)

We hebben het nog even gehad over 'hoe nu verder'. Want 5 jaar onder behandeling zijn is niet niks natuurlijk... En het is goed om te weten dat er een poh-ggz is waar je laagdrempelig (en gratis :P ) terecht kunt. Nog kort gesproken over wanneer aan de bel trekken: bij een maand somberheid. Dat vind ik nog redelijk snel eigenlijk :@ Toch is het gek dat je na zo'n tijd los word gelaten en dat er geen programma is wat daarna komt.

Maar ja... het is gek. Ik moet het nu 'zelf' doen. Freedom! :D En omg wat ga ik een geld overhouden dat ik anders aan eigen risico kwijt was :o *O*
Gaat dat geld verdwijnen in de rest van je uitgaven? Of ga je er wat anders mee doen? Je begrijpt dat ik voor wat anders ben?! Als het kan natuurlijk, zou wel tof zijn toch. Hoef je niet te zeggen natuurlijk, ik ben blij voor je. Dat is alles.

Goed hoor allemaal, coach jij jezelf maar door. Succes.
  zondag 4 februari 2018 @ 16:58:53 #243
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_176951388
Met mij gaat het weer enigszins goed. Blijkbaar is een goed ritme hebben, overdag leven, onder de mensen komen en wat lichaamsbeweging hebben nogal goed voor mijn stemming. Wie had het gedacht.
Ik ben nie hier voor de pingpong te schpelen
pi_177007908
quote:
0s.gif Op zondag 4 februari 2018 16:58 schreef Quotidien het volgende:
Met mij gaat het weer enigszins goed. Blijkbaar is een goed ritme hebben, overdag leven, onder de mensen komen en wat lichaamsbeweging hebben nogal goed voor mijn stemming. Wie had het gedacht.
Het is altijd makkelijk gedacht van anderen dat dat helpt als je in een dip zit. Het kost veel moeite om zoiets juist dan uit te voeren. Maar goed dat je dat toch gelukt is!
pi_177008029
Afgelopen week vond ik op reddit een draad die gaat over cptsd, complexe ptss vrij vertaald.

Ik heb daar wat zitten lezen en herken me erg in de symptomen. Vooral de verklaring van bizar heftige emoties daar kon ik me goed in vinden.

Ik heb het ook met mijn psycholoog besproken en die gaf an dat ze het fijn vond dat ik er herkenning in vond maar zijzelf niet direct een sticker wil plakken op mijn klachten omdat ze meestal gaandeweg behoorlijk veranderen.

Ik voelde me eerder best schuldig dat ik me er zo in herkende want ik wil niet zelf een diagnose gaan plakken, en het kostte wel wat energie dit te delen. Fijne reactie van haar iig en ik kon me er ook wel in vinden. De herkenning en verklaring van mijn soms extreme emoties is voldoende.

Ik had superslecht geslapen omdat juist die reddit vanalles los had gemaakt en ook dat heb ik besproken. Ik ben op momenten nog steeds kwaad over iets van een jaar geleden en ook wel om andere dingen die eigenlijk al afgerond hadden moeten zijn. T loslaten lukt me niet goed en dat is frustrerend.

Ze stelde voor om komende sessie eens een gesprek te gaan voeren met die persoon, doen we of hij in de extra stoel zit en mag ik er alles uitgooien.

Doodeng..... maar ik wil het wel proberen. Al vind ik t wel eng als zij dan meekijkt en ik misschien wel boos wordt. Boos worden vind ik echt heel naar om te doen.

Maargoed, ik wil het wel proberen, kijken of dit helpt. Ik vertrouw haar wel zover dat ik geloof dat het kan helpen.
  donderdag 8 februari 2018 @ 09:35:12 #246
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_177029547
quote:
0s.gif Op woensdag 7 februari 2018 09:13 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:
Afgelopen week vond ik op reddit een draad die gaat over cptsd, complexe ptss vrij vertaald.

Ik heb daar wat zitten lezen en herken me erg in de symptomen. Vooral de verklaring van bizar heftige emoties daar kon ik me goed in vinden.

Ik heb het ook met mijn psycholoog besproken en die gaf an dat ze het fijn vond dat ik er herkenning in vond maar zijzelf niet direct een sticker wil plakken op mijn klachten omdat ze meestal gaandeweg behoorlijk veranderen.

Ik voelde me eerder best schuldig dat ik me er zo in herkende want ik wil niet zelf een diagnose gaan plakken, en het kostte wel wat energie dit te delen. Fijne reactie van haar iig en ik kon me er ook wel in vinden. De herkenning en verklaring van mijn soms extreme emoties is voldoende.

Ik had superslecht geslapen omdat juist die reddit vanalles los had gemaakt en ook dat heb ik besproken. Ik ben op momenten nog steeds kwaad over iets van een jaar geleden en ook wel om andere dingen die eigenlijk al afgerond hadden moeten zijn. T loslaten lukt me niet goed en dat is frustrerend.

Ze stelde voor om komende sessie eens een gesprek te gaan voeren met die persoon, doen we of hij in de extra stoel zit en mag ik er alles uitgooien.

Doodeng..... maar ik wil het wel proberen. Al vind ik t wel eng als zij dan meekijkt en ik misschien wel boos wordt. Boos worden vind ik echt heel naar om te doen.

Maargoed, ik wil het wel proberen, kijken of dit helpt. Ik vertrouw haar wel zover dat ik geloof dat het kan helpen.
Hé, het klinkt alsof jullie best oké contact hebben. Je bent nog niet zo lang bij haar toch? Zou wel fijn zijn.
Ik kan me goed voorstellen dat je in alle heftigheid van zoals het nu is, herkent in cptss hoor. Geef het wat tijd, ptss wordt niet voor niets door mensen omschreven als stoornis van misplaatste boosheid. Misschien voelt het over een tijdje weer anders. Sterkte
pi_177030437
quote:
1s.gif Op donderdag 8 februari 2018 09:35 schreef Luchtbel het volgende:

[..]

Hé, het klinkt alsof jullie best oké contact hebben. Je bent nog niet zo lang bij haar toch? Zou wel fijn zijn.
Ik kan me goed voorstellen dat je in alle heftigheid van zoals het nu is, herkent in cptss hoor. Geef het wat tijd, ptss wordt niet voor niets door mensen omschreven als stoornis van misplaatste boosheid. Misschien voelt het over een tijdje weer anders. Sterkte
Ik kom vanaf september bij haar en het contact is inderdaad wel goed.

Een aantal klachten die bij cptss en minder bij ptss passen heb ik al heel lang, zeker 15 jaar denk ik, dus het is niet iets van het moment.

Het maakt me niet veel uit of er n labeltje op komt of niet, ik vond t vooral fijn wat herkenning te vinden.
  donderdag 8 februari 2018 @ 12:44:48 #248
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_177032326
quote:
1s.gif Op donderdag 8 februari 2018 10:36 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:

[..]

Ik kom vanaf september bij haar en het contact is inderdaad wel goed.

Een aantal klachten die bij cptss en minder bij ptss passen heb ik al heel lang, zeker 15 jaar denk ik, dus het is niet iets van het moment.

Het maakt me niet veel uit of er n labeltje op komt of niet, ik vond t vooral fijn wat herkenning te vinden.
Ja sorry als ik me wat lomp uitdrukte, ik wilde graag op je reageren maar kan me slecht concentreren. Ik bedoelde niks te zeggen over je klachten ofzo maar meer dat als je eerder andere of deze hulp had gehad dat de vorm van je klachten misschien nu anders was geweest . Als je begrijpt wat ik bedoel. Ongeacht wat het label is. Het is in elk geval prettig dat je het contact met deze therapeut wel goed lijkt.
pi_177038053
quote:
1s.gif Op donderdag 8 februari 2018 12:44 schreef Luchtbel het volgende:

[..]

Ja sorry als ik me wat lomp uitdrukte, ik wilde graag op je reageren maar kan me slecht concentreren. Ik bedoelde niks te zeggen over je klachten ofzo maar meer dat als je eerder andere of deze hulp had gehad dat de vorm van je klachten misschien nu anders was geweest . Als je begrijpt wat ik bedoel. Ongeacht wat het label is. Het is in elk geval prettig dat je het contact met deze therapeut wel goed lijkt.
Ik vind t wel meevallen qua lomp zijn hoor, zo had ik t in elk geval niet opgevat.

Ik begrijp wat je bedoelt. Ik weet niet of het anders was geweest als ik eerder de juiste hulp had gekregen. Ik heb vaker hulp gezocht maar denk dat ik er toen niet voor open stond om naar t verleden te kijken. Die hulp heeft ook weinig opgelost. Ik keek immers niet naar de oorzaak.

Wellicht dat als ik toen ik nog een kind was er goede hulpverlening was geweest dat het anders gelopen was. Ik denk wel dat ik met de jaren iets beter heb leren omgaan met mijn klachten. Bijvoorbeeld even pauze nemen als ik overmand wordt door een emotie en proberen te kalmeren voordat ik handel, en het verwoorden van waar ik last van heb, als ik bijvoorbeeld teveel indrukken heb en volloop kan ik dat zeggen voor ik overstroom. Dat is zeker verbeterd, maar ondanks dat ik beter ben ik het verwoorden en mijn grenzen bewaken is er weinig verbetering van de klachten zelf.
  donderdag 8 februari 2018 @ 20:59:35 #250
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_177042169
quote:
1s.gif Op donderdag 8 februari 2018 17:53 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:

[..]

Ik vind t wel meevallen qua lomp zijn hoor, zo had ik t in elk geval niet opgevat.

Ik begrijp wat je bedoelt. Ik weet niet of het anders was geweest als ik eerder de juiste hulp had gekregen. Ik heb vaker hulp gezocht maar denk dat ik er toen niet voor open stond om naar t verleden te kijken. Die hulp heeft ook weinig opgelost. Ik keek immers niet naar de oorzaak.

Wellicht dat als ik toen ik nog een kind was er goede hulpverlening was geweest dat het anders gelopen was. Ik denk wel dat ik met de jaren iets beter heb leren omgaan met mijn klachten. Bijvoorbeeld even pauze nemen als ik overmand wordt door een emotie en proberen te kalmeren voordat ik handel, en het verwoorden van waar ik last van heb, als ik bijvoorbeeld teveel indrukken heb en volloop kan ik dat zeggen voor ik overstroom. Dat is zeker verbeterd, maar ondanks dat ik beter ben ik het verwoorden en mijn grenzen bewaken is er weinig verbetering van de klachten zelf.
Ik weet het ook niet. Ik herken het ook wel vanuit hoe ik mijn klachten ervaar, ik weet ook vaak niet echt wat voortkomt vanuit cptss of dissociatie. Bepaalde dingen zijn er al heel lang in dezelfde mate, alleen de manier waarop ik er mee deal en of ik er mee deal verschilt.
pi_177047391
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 januari 2018 23:53 schreef Droopie het volgende:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Oftewel ik vlucht ipv naar de drank in mijn werk.

(qua drank heb ik pas 3x gedronken en met oud en nieuw lag ik weer eens met nierstenen op bed).

Maar ik maak mij zorgen dat net als de welbutrin toendertijd (toen had ik week 4 een hypermanie, wat best grappig was toen ik thuis zat).
Maar in week 6 kreeg ik suicidale neigingen.

Maar weet niet of deze gedachten komen door de medicatie (of te hoog/ laag) of los ervan te zien.

ps. een voordeel mochten die suicidale gedachten komen weet ik, ondanks alles, dat ze door de medicatie komen (en ga ik naar de dokter voor advies en niet naar de brug ;))

maar die "locked" gedachten, ik vind het eng
Lieve! Ik schrik hier zo vreselijk van ;(
pi_177050599
quote:
1s.gif Op donderdag 8 februari 2018 20:59 schreef Luchtbel het volgende:

[..]

Ik weet het ook niet. Ik herken het ook wel vanuit hoe ik mijn klachten ervaar, ik weet ook vaak niet echt wat voortkomt vanuit cptss of dissociatie. Bepaalde dingen zijn er al heel lang in dezelfde mate, alleen de manier waarop ik er mee deal en of ik er mee deal verschilt.
Het is na lange tijd ook wel lastig om nog te achterhalen. En bij mij is t ook zo dat de mate waarmee ik ermee kan omgaan vooral verschilt.

Trouwens, ik las op die reddit dat dissociatie juist iets is dat veel voorkomt bij cptss.

Zelf denk ik dat ik dat in een milde vorm doe, alsin ik ben vaak afwezig en dan heb ik eigenlijk helemaal geen gedachten maar ben ik gewoon in mezelf teruggetrokken. Soms heb ik dan allerlei dagdromen maar vaak ook gewoon geen gedachten. Het is dan of n deel van mij slaapt maar ik wel wakker ben.

Ik merk het vooral als mensen om me heen me iets vragen en ik soort van wakker schiet.
  vrijdag 9 februari 2018 @ 21:34:26 #253
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_177066669
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 10:17 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:

[..]

Het is na lange tijd ook wel lastig om nog te achterhalen. En bij mij is t ook zo dat de mate waarmee ik ermee kan omgaan vooral verschilt.

Trouwens, ik las op die reddit dat dissociatie juist iets is dat veel voorkomt bij cptss.

Zelf denk ik dat ik dat in een milde vorm doe, alsin ik ben vaak afwezig en dan heb ik eigenlijk helemaal geen gedachten maar ben ik gewoon in mezelf teruggetrokken. Soms heb ik dan allerlei dagdromen maar vaak ook gewoon geen gedachten. Het is dan of n deel van mij slaapt maar ik wel wakker ben.

Ik merk het vooral als mensen om me heen me iets vragen en ik soort van wakker schiet.
Dat klopt denk ik wel ook hoor. Ik heb wel een andere vorm zeg maar en daarom ook dat aparte label om het zo maar even suf te zeggen. Maar wat jij omschrijft is wel iets wat ik mensen in de cptss groepen waar ik in heb gezeten heb horen omschrijven.
  dinsdag 13 februari 2018 @ 07:17:36 #254
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_177144141
Gister heb ik de sleutel van mijn woonruimte opgehaald. Ik weet eigenlijk helemaal niet wat ik hier mee aan moet.
pi_177165093
Is er ook een topic voor partners met depressie?
pi_177169048
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 21:48 schreef Koettie het volgende:
Is er ook een topic voor partners met depressie?
Niet dat ik weet.
Maar voel je welkom om hier te posten.
pi_177170165
Volgens mij wel eens gezien. Stel je vraag eens in het feedbacktopic, dan is het vast zo gevonden!
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
pi_177170869
Hoi. Weet niet of ik hier echt mee ga schrijven maar merk dat het me hoog zit en kan er lastig over praten in m'n omgeving. Dus maar even hier. Sorry, lang verhaal in spoiler.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
.
pi_177170994
Hoezo "klaar met ad"? Wie vond dat? Hij of zijn artsen?

De herhaalkans neemt met elke depressie enorm toe. Ik geloof dat er na de derde 80% kans is op een vierde? Indien onbehandeld dus. Je partner klinkt daarmee niet als iemand die ooit "klaar" is met de ad...
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
pi_177171051
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 07:46 schreef DancingPhoebe het volgende:
Hoezo "klaar met ad"? Wie vond dat? Hij of zijn artsen?

De herhaalkans neemt met elke depressie enorm toe. Ik geloof dat er na de derde 80% kans is op een vierde? Indien onbehandeld dus. Je partner klinkt daarmee niet als iemand die ooit "klaar" is met de ad...
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_177171092
Thanks voor de reactie trouwens. Fijn om ff over te kunnen praten.
pi_177171119
Een grote ggz instelling misschien? Probeer dit keer een kleinere praktijk te vinden. Ook zij z8jn door verzekeraars redelijk gebonden maar de bureaucratomie is stukken minder. Ik vond de combi psycholoog/huisarts heel geschikt. Misschien kan hij nu ook al medicijnen krijgen via de HA?
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
pi_177171126
Bureaucratomie :?

:')

Bureaucratie...
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
pi_177171147
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 08:03 schreef DancingPhoebe het volgende:
Een grote ggz instelling misschien? Probeer dit keer een kleinere praktijk te vinden. Ook zij z8jn door verzekeraars redelijk gebonden maar de bureaucratomie is stukken minder. Ik vond de combi psycholoog/huisarts heel geschikt. Misschien kan hij nu ook al medicijnen krijgen via de HA?
Nu inderdaad doorverwezen naar een kleinere, maar wel tien weken wachttijd. Misschien zelf eentje zoeken en daar een doorverwijzing voor vragen, tien weken is gewoon 2,5 maand nog. Echt bizar. Huisarts zei wel dat we wachttijd bemiddeling kunnen proberen. Hij krijgt een telefonische ( :')) intake, eerst dat maar even afwachten.
pi_177171392
quote:
1s.gif Op woensdag 14 februari 2018 08:06 schreef Koettie het volgende:

[..]

Nu inderdaad doorverwezen naar een kleinere, maar wel tien weken wachttijd. Misschien zelf eentje zoeken en daar een doorverwijzing voor vragen, tien weken is gewoon 2,5 maand nog. Echt bizar. Huisarts zei wel dat we wachttijd bemiddeling kunnen proberen. Hij krijgt een telefonische ( :')) intake, eerst dat maar even afwachten.
Een eerste telefonische intake is niet zo raar. Zo kunnen ze bij de eerste persoonlijke intake al direct wat dieper gaan in de tijd die ze hebben om goed te kunnen kijken wat er speelt en wat een mogelijke goede behandeling kan zijn.

De huisarts is zelf ook niet gekomen met in de wachttijd langs de POH-GGZ te gaan? Dat is geen behandeling maar wel iemand die hem wekelijks kan zien en een soort van in de gaten kan houden terwijl hij zijn verhaal kwijt kan en lichtelijk hulp krijgt.
pi_177172103
Nee, is ze niet mee gekomen. Is dat iets waar we zelf contact mee kunnen opnemen?
pi_177172278
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 09:46 schreef Koettie het volgende:
Nee, is ze niet mee gekomen. Is dat iets waar we zelf contact mee kunnen opnemen?
Volgens mij gaat dat via de huisarts, maar bij mijn huusaa heeft de poh-ggz een eigen email adres dus je kan even kijken of die bij jullie dat ook heeft en vragen naar de mogelijkheden.
  woensdag 14 februari 2018 @ 10:14:44 #268
456593 Jinkx
It's Monsoon season!
pi_177172531
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 09:46 schreef Koettie het volgende:
Nee, is ze niet mee gekomen. Is dat iets waar we zelf contact mee kunnen opnemen?
Bij mij gaat het via de HA, ik kreeg een soort interne doorverwijzing.
pi_177173960
Oh wacht dat is zo'n praktijkondersteuner? Kende de afkorting niet. Daar is hij vorige keer wel geweest, mocht vijf keer volgens mij. Vond hij vreselijk omdat het een hele warrige vrouw was die vaak te laat was en dan nog papieren ging zoeken enzo. Was geen succes.
pi_177177659
Zijn doorverwijzing geldt sowieso niet voor 1 praktijk, dus zelf onderzoek doen naar iets waar je en een goed gevoel bij hebt en waar je mogelijk eerder terecht kunt.

Pak dit proactief op. 2 jaar geleden kon ik ineens direct naar binnen schuiven bij een psycholoog die een aantal uur meer ging werken, terwijl op dr site stond dat ze patientenstop hadden. Brutaal en proactief zijn loont echt!
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
pi_177178703
De doorverwijzing is wel naar een specifieke praktijk. Maar met een belletje wil ze dat vast wel omzetten. We gaan van 't weekend even een plan maken en kijken wat het beste voelt voor hem.
pi_177180850
Ik hoor dat vaker. Is er iemand die weet of dat zo "hoort"?

Mijn HA gaf aan dat me een bepaalde praktijk aanraadde maar dat het aan mij was om dat advies te volgen. Ook ivm verzekering e.d.
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
  woensdag 14 februari 2018 @ 16:39:08 #273
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_177181200
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 16:21 schreef DancingPhoebe het volgende:
Ik hoor dat vaker. Is er iemand die weet of dat zo "hoort"?

Mijn HA gaf aan dat me een bepaalde praktijk aanraadde maar dat het aan mij was om dat advies te volgen. Ook ivm verzekering e.d.
Je hebt daar gewoon vrije zorgkeuze in, dus als je checkt of een andere instelling/ psycholoog een contract heeft bij je verzekeraar dan zou de huisarts het inderdaad gewoon om moeten zetten.

De meeste huisartsen zijn helemaal niet op de hoogte van wat er allemaal aan hulp te vinden is/ of juist niet en verwijzen standaard door naar de grote GGZ instelling in de buurt dan wel psycholoog waar ze ervaring mee hebben.
pi_177187496
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 07:17 schreef Luchtbel het volgende:
Gister heb ik de sleutel van mijn woonruimte opgehaald. Ik weet eigenlijk helemaal niet wat ik hier mee aan moet.
Heb je wel zelf besloten dat je een eigen woonruimte wilde?
Why are you wearing that stupid man suit?
  woensdag 14 februari 2018 @ 21:46:05 #275
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_177188460
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 21:18 schreef kuolema het volgende:

[..]

Heb je wel zelf besloten dat je een eigen woonruimte wilde?
Ja. Ik wil weg om verschillende redenen. Maar voel me ook bang. Ik heb geen idee meer hoe dit moet.
pi_177188887
Zonder overleg met de dokter heb ik een nieuwe baan aangenomen.
Was niet van plan om jarenlang aan de medicatie te gaan, dus baan genomen met minder uren en minder stress (en meer geld :))
Hell To The Liars
pi_177192149
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 21:59 schreef Droopie het volgende:
Zonder overleg met de dokter heb ik een nieuwe baan aangenomen.
Was niet van plan om jarenlang aan de medicatie te gaan, dus baan genomen met minder uren en minder stress (en meer geld :))
*O*
pi_177198382
quote:
1s.gif Op woensdag 14 februari 2018 21:46 schreef Luchtbel het volgende:

[..]

Ja. Ik wil weg om verschillende redenen. Maar voel me ook bang. Ik heb geen idee meer hoe dit moet.
Heb je iemand die je hierbij kan ondersteunen of bij wie je om advies kan vragen?
Gaat 't hier om een lege woning of is de woning al (deels) bekleed/ingericht?
Ik dacht dat er een woon-iets subforum was op fok, maar misschien vergis ik me. Maar als je geen idee hebt hoe en wat, zou ik je adviseren een vertrouweling van je om steun/advies te vragen.
Handig zijn ook iemand met (relatief veel) verhuiservaring (want er komen een miljoen van die kleine dingetjes op je af) en een paar dommekrachten voor het sleepwerk :P

Maak evt een topic aan in LIF, dat zou ook nog een optie kunnen zijn :)

Verhuizen kan veel stress opleveren, pak je rustmomenten.
pi_177198613
quote:
1s.gif Op woensdag 14 februari 2018 21:46 schreef Luchtbel het volgende:

[..]

Ja. Ik wil weg om verschillende redenen. Maar voel me ook bang. Ik heb geen idee meer hoe dit moet.
Heb je daar ook iets van begeleiding bij?
Spannend en ook niet helemaal raar dat je bang bent, het is natuurlijk een hele stap.
Ik hoop dat er iemand is die je gaat helpen om het stapje voor stapje te gaan doen... :*
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_177198651
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 07:59 schreef Koettie het volgende:
Thanks voor de reactie trouwens. Fijn om ff over te kunnen praten.
Ik heb je posts gelezen, maar heb even niet de concentratie op alles te reageren (ik loop een beetje achter, zoals gewoonlijk lijkt te zijn).
Dat met die hulpverlening zie ik best veel gebeuren. Misschien is teleurstelling binnen de cliëntengroep wel het meest ervaren gevoel.

Zolang de oorzaak niet is aangepakt, heb je kans dat de depressie in de toekomst terug zal gaan blijven komen.

Gebruikt je partner medicatie? (ik denk dan met name aan ritalin)

En is 't misschien een idee dat je vriend hier zelf ook gaat meeposten? Geen idee of ie op fok zit.
pi_177201408
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2018 11:16 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Ik heb je posts gelezen, maar heb even niet de concentratie op alles te reageren (ik loop een beetje achter, zoals gewoonlijk lijkt te zijn).
Dat met die hulpverlening zie ik best veel gebeuren. Misschien is teleurstelling binnen de cliëntengroep wel het meest ervaren gevoel.

Zolang de oorzaak niet is aangepakt, heb je kans dat de depressie in de toekomst terug zal gaan blijven komen.

Gebruikt je partner medicatie? (ik denk dan met name aan ritalin)

En is 't misschien een idee dat je vriend hier zelf ook gaat meeposten? Geen idee of ie op fok zit.
Ja, zonde dat er blijkbaar geen tijd/geld/ruimte is voor een onderzoek naar de aanleiding van die depressie. En nee, geen medicijnen oid. En kan, hij lees wel eens mee volgens mij, geen account voor zocer ik weet.
  donderdag 15 februari 2018 @ 13:05:19 #282
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_177201510
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2018 11:14 schreef Nijna het volgende:

[..]

Heb je daar ook iets van begeleiding bij?
Spannend en ook niet helemaal raar dat je bang bent, het is natuurlijk een hele stap.
Ik hoop dat er iemand is die je gaat helpen om het stapje voor stapje te gaan doen... :*
Dank je Nijna en ook Magnetronkoffie. Maar ik heb denk ik vooral angst voor dingen na het verhuizen. Verhuizen op zich is wel een probleem maar ik bedoelde vooral allerlei andere dingen.
pi_177203235
quote:
1s.gif Op donderdag 15 februari 2018 13:01 schreef Koettie het volgende:

[..]

Ja, zonde dat er blijkbaar geen tijd/geld/ruimte is voor een onderzoek naar de aanleiding van die depressie. En nee, geen medicijnen oid. En kan, hij lees wel eens mee volgens mij, geen account voor zocer ik weet.
Hulpverleners zijn (even afgezien van zeg maar de klassieke 'cliënt niet serieus nemen/incapabel zijn/begrijpelijke foutjes') vooral bezig om de vinkjes te kunnen plaatsen die ze van hun salarisbetaler (de zorgverzekeraar) moeten verantwoorden. Daarbij zijn die hokjes belangrijk voor ze en de cliënt proberen ze daar dan een beetje tussen te proppen. Vandaar ook bijvoorbeeld dat bepaalde behandelingen alleen maar met een bepaalde diagnose kunnen, maar dan nog gaat het wel vaak mis.
pi_177204983
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2018 13:48 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Hulpverleners zijn (even afgezien van zeg maar de klassieke 'cliënt niet serieus nemen/incapabel zijn/begrijpelijke foutjes') vooral bezig om de vinkjes te kunnen plaatsen die ze van hun salarisbetaler (de zorgverzekeraar) moeten verantwoorden. Daarbij zijn die hokjes belangrijk voor ze en de cliënt proberen ze daar dan een beetje tussen te proppen. Vandaar ook bijvoorbeeld dat bepaalde behandelingen alleen maar met een bepaalde diagnose kunnen, maar dan nog gaat het wel vaak mis.
Sorry dat jij nu de aanleiding bent, en vat wat ik hieronder ook niet persoonlijk op. Ik moet dit even kwijt.

Door het regelmatige algemene gebash op 'de hulpverlening' hier heb ik steeds minder trek om hier nog te komen. Ik heb steeds het gevoel te moeten opkomen voor mijn hulpverlener, en een tegengeluid te moeten laten horen omdat ik het zo onterecht vind.

Ik vind het oprecht rot voor de mensen hier die slechte ervaringen hebben, en wil die ook zeker niet bagatelliseren. Goede hulpverlening bij complexe problemen is belangrijk en het is zuur dat nu juist mensen die dit hard nodig hebben het gebeurt dat die niet adequaat is.

Maar waar ik echt moeite mee heb, zeg maar gerust, waar ik inmiddels van baal is dat er enorm gegeneraliseerd wordt en mensen in een slachtofferrol gaan zitten, wijzend naar de hulpverlening als grote boosdoener.

Dat iemand een rotervaring heeft, betekent simpelweg niet dat alle hulpverlening slecht is en het zou goed zijn als in plaats van steeds generaliseren mensen het bij hun eigen situatie houden.

Soms is het gewoon allemaal kut en heb je die pech de verkeerde te hebben getroffen. Dat is zuur. En dan moet je maar weer de moed vinden om verder te kijken. En dat is klote. Maar kunnen we t dan daarbij houden? Elkaar een knuffel en een aai geven, moed inpraten om vol te houden? In plaats van verder te verzuren en een slachtoffer sfeertje te creëren?

Sorry voor wellicht het gebrek aan nuance. Dit zit me hoog. Dit topic is voor mij belangrijk en ik baal zo dat dit steeds weer gebeurt.
pi_177205233
quote:
1s.gif Op donderdag 15 februari 2018 14:33 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:

[..]

Sorry dat jij nu de aanleiding bent, en vat wat ik hieronder ook niet persoonlijk op. Ik moet dit even kwijt.

Door het regelmatige algemene gebash op 'de hulpverlening' hier heb ik steeds minder trek om hier nog te komen. Ik heb steeds het gevoel te moeten opkomen voor mijn hulpverlener, en een tegengeluid te moeten laten horen omdat ik het zo onterecht vind.

Ik vind het oprecht rot voor de mensen hier die slechte ervaringen hebben, en wil die ook zeker niet bagatelliseren. Goede hulpverlening bij complexe problemen is belangrijk en het is zuur dat nu juist mensen die dit hard nodig hebben het gebeurt dat die niet adequaat is.

Maar waar ik echt moeite mee heb, zeg maar gerust, waar ik inmiddels van baal is dat er enorm gegeneraliseerd wordt en mensen in een slachtofferrol gaan zitten, wijzend naar de hulpverlening als grote boosdoener.

Dat iemand een rotervaring heeft, betekent simpelweg niet dat alle hulpverlening slecht is en het zou goed zijn als in plaats van steeds generaliseren mensen het bij hun eigen situatie houden.

Soms is het gewoon allemaal kut en heb je die pech de verkeerde te hebben getroffen. Dat is zuur. En dan moet je maar weer de moed vinden om verder te kijken. En dat is klote. Maar kunnen we t dan daarbij houden? Elkaar een knuffel en een aai geven, moed inpraten om vol te houden? In plaats van verder te verzuren en een slachtoffer sfeertje te creëren?

Sorry voor wellicht het gebrek aan nuance. Dit zit me hoog. Dit topic is voor mij belangrijk en ik baal zo dat dit steeds weer gebeurt.
+1
  donderdag 15 februari 2018 @ 14:46:24 #286
198417 Lastpost
Rotterdammert!
pi_177205437
Hier prima eerste ervaringen met m'n nieuwe psych. Luistert goed, duidelijk en een prima - maar zwaar - plan.

Imaginaire exposure staat hier op het menu en in vivo. Ook veel werk buiten de therapie om.
Zie wel op tegen het verergeren van de klachten, maar het is blijkbaar noodzakelijk.
pi_177205591
quote:
1s.gif Op donderdag 15 februari 2018 14:33 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:

[..]

Sorry dat jij nu de aanleiding bent, en vat wat ik hieronder ook niet persoonlijk op. Ik moet dit even kwijt.

Door het regelmatige algemene gebash op 'de hulpverlening' hier heb ik steeds minder trek om hier nog te komen. Ik heb steeds het gevoel te moeten opkomen voor mijn hulpverlener, en een tegengeluid te moeten laten horen omdat ik het zo onterecht vind.

Ik vind het oprecht rot voor de mensen hier die slechte ervaringen hebben, en wil die ook zeker niet bagatelliseren. Goede hulpverlening bij complexe problemen is belangrijk en het is zuur dat nu juist mensen die dit hard nodig hebben het gebeurt dat die niet adequaat is.

Maar waar ik echt moeite mee heb, zeg maar gerust, waar ik inmiddels van baal is dat er enorm gegeneraliseerd wordt en mensen in een slachtofferrol gaan zitten, wijzend naar de hulpverlening als grote boosdoener.

Dat iemand een rotervaring heeft, betekent simpelweg niet dat alle hulpverlening slecht is en het zou goed zijn als in plaats van steeds generaliseren mensen het bij hun eigen situatie houden.

Soms is het gewoon allemaal kut en heb je die pech de verkeerde te hebben getroffen. Dat is zuur. En dan moet je maar weer de moed vinden om verder te kijken. En dat is klote. Maar kunnen we t dan daarbij houden? Elkaar een knuffel en een aai geven, moed inpraten om vol te houden? In plaats van verder te verzuren en een slachtoffer sfeertje te creëren?

Sorry voor wellicht het gebrek aan nuance. Dit zit me hoog. Dit topic is voor mij belangrijk en ik baal zo dat dit steeds weer gebeurt.
Helemaal mee eens. Al genoeg posts voorbij zien komen waarbij het probleem helemaal niets te maken heeft met echte onkunde of een slechte behandeling, maar eerder een doodnormale niet aanslaande behandeling. Ze verrichten geen wonderen maar dat snappen mensen blijkbaar niet.
  donderdag 15 februari 2018 @ 17:39:00 #288
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_177209336
Ik ken er wel eentje die een soort wonder heeft verricht. Die heeft bij mij een knop omgezet waarvan ik niet eens wist dat die er was. :P
Ben sowieso wel blij waar ik nu zit.
Ik ben nie hier voor de pingpong te schpelen
pi_177209378
Eens, ik geloof sowieso dat de meeste het echt doen met de beste intenties. Soms past therapie gewoon niet bij iemand, klikt het niet of is er gewoon geen tijd door de bureaucratie. Kan een psycholoog ook niets aan doen.
pi_177209662
Helemaal met je eens mevrouw. Ik lees dat veel meer als patienten die een pasklare oplossing verwachten en het beter denken te weten dan de pro. Tuurlijk zitten er rotte appels tussen, maar als je je verbaast over hoge aantal spookrijders dat je tegenkomt moet je misschien eens achter je oren krabben.

Ik vind het blijven hameren er op i dit topic zeer contraproductief en storend.
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
pi_177209664
quote:
1s.gif Op donderdag 15 februari 2018 14:33 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:

[..]

Sorry dat jij nu de aanleiding bent, en vat wat ik hieronder ook niet persoonlijk op. Ik moet dit even kwijt.

Door het regelmatige algemene gebash op 'de hulpverlening' hier heb ik steeds minder trek om hier nog te komen. Ik heb steeds het gevoel te moeten opkomen voor mijn hulpverlener, en een tegengeluid te moeten laten horen omdat ik het zo onterecht vind.

Ik vind het oprecht rot voor de mensen hier die slechte ervaringen hebben, en wil die ook zeker niet bagatelliseren. Goede hulpverlening bij complexe problemen is belangrijk en het is zuur dat nu juist mensen die dit hard nodig hebben het gebeurt dat die niet adequaat is.

Maar waar ik echt moeite mee heb, zeg maar gerust, waar ik inmiddels van baal is dat er enorm gegeneraliseerd wordt en mensen in een slachtofferrol gaan zitten, wijzend naar de hulpverlening als grote boosdoener.

Dat iemand een rotervaring heeft, betekent simpelweg niet dat alle hulpverlening slecht is en het zou goed zijn als in plaats van steeds generaliseren mensen het bij hun eigen situatie houden.

Soms is het gewoon allemaal kut en heb je die pech de verkeerde te hebben getroffen. Dat is zuur. En dan moet je maar weer de moed vinden om verder te kijken. En dat is klote. Maar kunnen we t dan daarbij houden? Elkaar een knuffel en een aai geven, moed inpraten om vol te houden? In plaats van verder te verzuren en een slachtoffer sfeertje te creëren?

Sorry voor wellicht het gebrek aan nuance. Dit zit me hoog. Dit topic is voor mij belangrijk en ik baal zo dat dit steeds weer gebeurt.
Het is op zich natuurlijk niet zo heel vreemd dat in dit topic relatief veel negatieve geluiden over hulpverleners te horen zijn. Mensen met wie het beter gaat, gaan in de regel uit dit topic weg en hun ervaringen hoor je dan niet meer.

Ik heb op fok best vaak het begrip "slachtofferrol" gehoord, in wat voor context dan ook. Ik heb geprobeerd de betekenis daarvan op te zoeken maar dit bleek best lastig. Het is blijkbaar niet echt een officieel woord? Dus ik moet kiezen tussen allerlei verschillende betekenissen en uitleggen.

1 daarvan is deze:
quote:
Met 'slachtoffer' bedoel ik een iemand die een traumatische ervaring heeft opgedaan, meegemaakt, getuige is geweest van iets ergs, van een niet alledaagse schokkende gebeurtenis, waarbij men met machteloosheid en angst op reageert. Bijvoorbeeld een ongeluk, diefstal, brand, overval, inbraak, enz. iets traumatisch zonder dat hij of zij hier schuld aan heeft maar op dat moment ter plekke was.

Doordat men dit heeft meegemaakt en hiervan getuige is geweest zal dit impact op ons hebben omdat het traumatisch was. Traumatisch: door letsel ontstaan, schade die wij hebben opgelopen zowel mentaal, psychisch als fysiek, lichamelijk, wij zijn ontregeld door de schokkende gebeurtenis. Men is slachtoffer geworden van iets ergs waardoor men ontregeld is en men last heeft van het trauma en waarbij men hulp nodig zal hebben en of zoeken om het trauma te verwerken.
quote:
Met 'slachtofferrol' bedoel ik een iemand, die zichzelf slachtoffer voelt en vindt geworden, en zich een rol en gedrag heeft aangemeten, aangenomen, maar, die niet is veroorzaakt door een “niet alledaagse schokkende gebeurtenis” die men heeft meegemaakt of waarvan men getuige van is geweest, en waarbij geen traumatische ervaring is opgedaan. Bijvoorbeeld een woordenwisseling, ruzie, onenigheid, enz.
Bron beide quotes: http://www.mauveclouds.nl/page/slachtofferrol

Ik denk dat dit weer een stukje niet-autisme is, daar ik gewoon zeg wat ik heb meegemaakt, zonder er specifiek een bepaalde emotionele lading aan te bevestigen in de zin die je hier bedoelt. Ik ben blij dat je aangeeft dat dit slechts een trigger was (en dat ik dus slechts de boodschapper ben), maar (en nu is 't mijn beurt om niet iemand persoonlijk aan te spreken, maar even iets van mijn hart te flikkeren) op mij komt dit soort gedrag over als aanstelleritis...van zowel de dramaqueen-partij als de van-slachtofferrol-beschuldigende partij. Het is alsof ik opeens in een ruzie zit tussen Ajax-supporters en Feyenoord-supporters en ik door deze supporters wordt gezien als iemand die absoluut fan van 1 van deze clubs -moet- zijn. Ze snappen gewoon niet dat ik niks met voetbal heb..net zo min als dat mensen maar niet snappen dat het hele concept "slachtofferrol" iets is wat simpelweg niet in mijn blauwdruk voorkomt. Het is a-typisch gedrag voor mij en als ik het lees, herken ik me er totaal niet in.
Ik herken het trouwens ook niet bij anderen, omdat ik dit gedrag sowieso niet begrijp. Wel ken ik mensen die hier wat van weghebben, maar ik kan niet echt aanvoelen waarom ze dat doen behalve dat ik wel kan aanvoelen dat het een vorm van aandachttrekken is (die in deze vorm van aandachttrekken op mij dus als aanstellerig en drammerig overkomt).

Bedankt dat je dit naar voren hebt gebracht ^O^

Wat het generaliseren betreft, daar geef ik je wel een beetje gelijk. Ik heb zelf het liefst wanneer iemand me verbetert of mij wijst op onnuances die van mij afkomstig zijn. Soms tik ik iets ook weer te gehaast en soms heb ik even niet goed opgelet (ik probeer wel te corrigeren, daar waar mogelijk/redelijk).

Dan is er nog 't stukje dat alle hulpverleners zo zouden zijn. Dat is natuurlijk dikke onzin, ik weet zelf wel beter. Ik heb zoiets dan ook nooit gezegd, dat kan ik wel bijna garanderen :) (of ik moet een keer echt fakkin dronken zijn geweest ofzo :') ). Door dat soort uitspraken voel ik me sowieso nooit persoonlijk aangesproken.

Maar aan de andere kant kan ik je wel vertellen dat deze miskleunen binnen de hulpverlening allerminst 'dikke pech' zijn, er is een structureel probleem binnen de hulpverlening. Ik weet dit niet alleen vanwege mijn uitgebreide ervaring als cliënt, maar ook omdat ik nog steeds bezig ben om zelf richting hulpverlener te gaan. Ik spreek geregeld hulpverleners buiten m'n eigen hulpverlening om en ben mezelf ook (in laag tempo, maar gestaag) aan 't opleiden als ervaringsdeskundige.

Verder kunnen mensen die wel de dupe zijn geworden van falende hulpverlening, vaak op weinig plekken terecht. Klachten indienen werkt vooral op papier, maar voor mij heeft het in meerdere pogingen eigenlijk nooit tot ook maar iets redelijk bevredigends geleid.

Er is verder vast nog iets, maar kan er even niet opkomen nu.
pi_177209767
quote:
1s.gif Op donderdag 15 februari 2018 13:05 schreef Luchtbel het volgende:

[..]

Dank je Nijna en ook Magnetronkoffie. Maar ik heb denk ik vooral angst voor dingen na het verhuizen. Verhuizen op zich is wel een probleem maar ik bedoelde vooral allerlei andere dingen.
Zoals wat voor dingen precies? Ik denk dat ik je niet helemaal begrijp, maar kan zijn dat ik iets over 't hoofd heb gezien. Tis alweer een tijdje geleden dat ik voor 't laatst ben verhuisd enzo :P
pi_177209828
quote:
1s.gif Op donderdag 15 februari 2018 13:01 schreef Koettie het volgende:

[..]

Ja, zonde dat er blijkbaar geen tijd/geld/ruimte is voor een onderzoek naar de aanleiding van die depressie. En nee, geen medicijnen oid. En kan, hij lees wel eens mee volgens mij, geen account voor zocer ik weet.
Oké, dan kan hij jou eventueel als boodschapper gebruiken :P
Hebben jullie ook wat inzicht in de oorzaak van deze problemen?
pi_177209919
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2018 18:07 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Oké, dan kan hij jou eventueel als boodschapper gebruiken :P
Hebben jullie ook wat inzicht in de oorzaak van deze problemen?
Ja, dat gelukkig wel. Nu nog een passende therapie!
pi_177210739
quote:
1s.gif Op donderdag 15 februari 2018 18:12 schreef Koettie het volgende:

[..]

Ja, dat gelukkig wel. Nu nog een passende therapie!
Ik vind 't trouwens heel knap van je dat je vol weet te houden. Niet alleen is het voor niet-psychiatrisch patiënten lastig je voor te stellen hoe 't is om zelf psychiatrisch patiënt te zijn, er wordt ook geregeld vergeten hoe zwaar 't voor de direct betrokkenen kan zijn (wat vervolgens de psychiatrisch patiënt extra schuldgevoel kan geven). Ik heb 't van beide kanten meegemaakt, it sucks either way :P

Voor de rest kan ik even niks bedenken, tis alsof ik partieel blanco ben of zo.
  donderdag 15 februari 2018 @ 19:13:52 #296
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_177211189
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2018 18:03 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Zoals wat voor dingen precies? Ik denk dat ik je niet helemaal begrijp, maar kan zijn dat ik iets over 't hoofd heb gezien. Tis alweer een tijdje geleden dat ik voor 't laatst ben verhuisd enzo :P
Nee. Klopt. Ik heb angst voor dingen daarna.
- Dat ik niet meer weet hoe ik in een huis moet wonen
- Dat andere mensen vinden dat ik niet in een huis hoor te wonen (want die zijn er nu ook al)
- Dat ik oneindig in de problemen kom en het niemand durf te zeggen
- Dat ik weer overspoeld raak door alles en dat ik het niet merk
- Dat iets in mij straks zegt nu is het allemaal opgelost, nu hoef je niet meer te leven...
- Dat ik geen weerstand kan bieden aan alles van mezelf waar ik nu tegen word beschermd of bang voor ben of anderen
- Dat ik faal
- Nog 473378 andere dingen
- En verhuizen ja
pi_177213899
Luchtbel, verhuizen is sowieso wel een grote gebeurtenis, ik vind de dingen die je noemt niet heel onlogisch. Ik denk dat het angsten zijn die ook wel passen bij je situatie. Niet dat het daar makkelijker van wordt natuurlijk...
Krijg je begeleiding hierbij?
Mama van 2 lieve meiden :)
  donderdag 15 februari 2018 @ 22:21:17 #298
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_177216972
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2018 20:43 schreef Nijna het volgende:
Luchtbel, verhuizen is sowieso wel een grote gebeurtenis, ik vind de dingen die je noemt niet heel onlogisch. Ik denk dat het angsten zijn die ook wel passen bij je situatie. Niet dat het daar makkelijker van wordt natuurlijk...
Krijg je begeleiding hierbij?
Ik heb het er wel over gehad dat wel. Maar het zit zo in mijn hoofd nu dat het dan vaak niet goed lukt ofzo hoe erg het voelt.
pi_177222264
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2018 18:57 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Ik vind 't trouwens heel knap van je dat je vol weet te houden. Niet alleen is het voor niet-psychiatrisch patiënten lastig je voor te stellen hoe 't is om zelf psychiatrisch patiënt te zijn, er wordt ook geregeld vergeten hoe zwaar 't voor de direct betrokkenen kan zijn (wat vervolgens de psychiatrisch patiënt extra schuldgevoel kan geven). Ik heb 't van beide kanten meegemaakt, it sucks either way :P

Voor de rest kan ik even niks bedenken, tis alsof ik partieel blanco ben of zo.
Thanks. Het is soms ook wel moeilijk, hoewel het vorige keer best goed ging, blijf z'n vriendin, niet z'n psycholoog en deed ook m'n eigen dingen. Merk nu alleen dat ik door vorige keer wat bang ben. Want hij is echt heeel diep gegaan voor het beter ging. Er zijn nachten geweest dat ik hem met een paniekaanval midden in de nacht onder de douche heb gezet en erbij gesprongen ben in mn pyjama zodat hij rustig werd. Vorige keer ging ik er blanco in, nu dus minder. Weet ook beter wat er speelt, dat is dan wel positief. Nouja, we gaan zien hoe het loopt. Hij is nu iig aan het praten, das fijn :)
pi_177222271
quote:
1s.gif Op donderdag 15 februari 2018 22:21 schreef Luchtbel het volgende:

[..]

Ik heb het er wel over gehad dat wel. Maar het zit zo in mijn hoofd nu dat het dan vaak niet goed lukt ofzo hoe erg het voelt.
Verhuizen is ook spannend, vooral als het zo'n lading voor je heeft. Helpt het om het uit te schrijven? Iets laten lezen of voorlezen kan makkelijker zijn dan 'gewoon' zeggen.
  zaterdag 17 februari 2018 @ 10:55:56 #301
198417 Lastpost
Rotterdammert!
pi_177250056
quote:
1s.gif Op donderdag 15 februari 2018 22:21 schreef Luchtbel het volgende:

[..]

Ik heb het er wel over gehad dat wel. Maar het zit zo in mijn hoofd nu dat het dan vaak niet goed lukt ofzo hoe erg het voelt.
Dan zou ik het gewoon opschrijven, doe ik ook altijd voor iedere therapie.
Enerzijds omdat ik door de PTSS blijkbaar een beginnende vorm van Alzheimer aan het ontwikkelen ben (Niet letterlijk mag ik hopen) en ik ook veel moeite heb om me te concentreren. Daardoor gaat er vaak zoveel langs me heen of kom ik niet op de dingen die ik eigenlijk wilde bespreken of gaan de gesprekken zo warrig dat het totaal niet overkomt. :')

Vind het zelf juist prettig om te schrijven als ik echt 'gek' word, juist omdat ik dan vaak wel tot de kern van de problematiek kom en de grootste probleemgebieden duidelijker aan het licht komen. Maar als ik dan weer wat rationeler ben en rustiger en ik zie die zaken schaam ik me haast om het te laten lezen door haar, hehe.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')