abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_176252610
Zoals iedereen weet zijn gewicht en massa niet hetzelfde. Massa wordt bepaald door het volume van een object te vermenigdvuldigen met de dichtheid en gewicht is de kracht die de zwaartekracht op deze massa uitoefent.

Eb en vloed worden (voornamelijk) veroorzaakt door de zwaartekracht van de maan die invloed uitoefent op de watermassa van de zee. Op het moment dat het vloed is wordt er meer aantrekkende kracht uitgeoefend op de plaats waar het water omhoog komt.

Mijn vraag nu: als ik een heel erg gevoelige en preciese weegschaal zou hebben en ik zou mezeld op het strand wegen, zou er dan een verschil zijn in mijn gewicht op het moment dat het eb is en op het moment dat het vloed is? Daarbij ga ik er even van uit dat mijn massa gelijk gebleven is.
Ik wil mijn vrouwen net als mijn koffie. Roomblank, zoet, gruwelijk heet!
  woensdag 3 januari 2018 @ 09:12:39 #2
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_176252626
Ja
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_176252632
Tenzij je massa vergelijkbaar is met de massa water in de zeeën... Nee ( afhankelijk van hoe precies je weegschaal is, maar met 1 cijfer achter de komma ga je het niet zien)
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
  woensdag 3 januari 2018 @ 09:17:04 #4
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_176252667
quote:
1s.gif Op woensdag 3 januari 2018 09:13 schreef devlinmr het volgende:
Tenzij je massa vergelijkbaar is met de massa water in de zeeën... Nee ( afhankelijk van hoe precies je weegschaal is, maar met 1 cijfer achter de komma ga je het niet zien)
Als je maar genoeg significant kan meten is er echt wel een verschil meetbaar.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_176252852
quote:
1s.gif Op woensdag 3 januari 2018 09:17 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Als je maar genoeg significant kan meten is er echt wel een verschil meetbaar.
dat is toch ook wat hij eigelijk zegt?
pi_176252868
Helaas zit het eb/vloed verhaal iets ingewikkelder in elkaar. Ja, het is de aantrekkingskracht van de maan (en zon) maar ook centripetale kracht van de combinatie van aarde en maan. Verder ga ik op dat ontstaan maar even niet in.

Ja, de stand van de maan en de zon hebben invloed op je gewicht tov massa, je plek op aarde ook, bij de evenaar ben je lichter dan bij de polen door de centripetale kracht. Maar onder een zwaar flatgebouw ben je ook weer lichter door de aantrekking van die flat boven je. Ik vrees alleen dat meten van die krachten iets buiten het normale meetbereik van een weegschaal valt.

[ Bericht 0% gewijzigd door nanuk op 03-01-2018 09:45:31 ]
  woensdag 3 januari 2018 @ 10:38:59 #7
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_176253542
quote:
1s.gif Op woensdag 3 januari 2018 09:38 schreef wuuht het volgende:

[..]

dat is toch ook wat hij eigelijk zegt?
Hij zegt nee, maar bedoelt ja.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_176253562
Ja dus. Niet overal op aarde is de zwaartekracht gelijk ook.
Whatever...
pi_176263747
quote:
1s.gif Op woensdag 3 januari 2018 10:38 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Hij zegt nee, maar bedoelt ja.
Ik zeg vooral nee omdat het verschil zodanig klein is dat je dit niet nauwkeurig kan meten. Invloed van de aantrekkingskracht van de maan op een persoon is vrijwel nihil.
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
pi_176280954
Ja, in theorie wel, relatieve gravimeters gebruiken dat principe om de locale waarde van g te meten (absolute gravimeters meten de snelheid/versnelling van een vallend gewicht in vacuum)
Meting van de Wee-G van de universiteit van Glasgow:

Een microgal is 10-6 cm/s2 of 10-8 m/s2. De variatie in Nederland zal vergelijkbaar zijn, een grootteorde van zo'n 10-6 m/s2, of 1/107 van g (9.81 m/s2).
Als je 80 kg weegt zou je in theorie een gewichtsverschil van pakweg 10 mg meten. Maar je massa blijft niet constant, je verliest gemiddeld zo'n 9 mg water per seconde (800 ml per dag, door ademhaling en verdampend zweet), en je verliest ook massa door uitademing van CO2 (ongeveer 5% CO2 in uitgeademde lucht, bij een volume van 10 liter lucht per minuut is dat 0.5 liter, 22.4 liter is een mol, dus pakweg 1/45 mol CO2 per minuut. Enkel de C verlies je, de O2 heb je ingeademd, dus 12/45 gram koolstof, of zo'n 4 mg per seconde).

Bovendien zou je minutenlang op de weegschaal moeten staan om zo'n nauwkeurigheid te bereiken (je beweegt voortdurend, en externe trillingen veroorzaken ook afwijkingen, daarom moet je het gemiddelde over een lange periode nemen).

ruwe berekeningen, de 22.4 liter / mol bvb geldt bij STP, zal bij 37°C ruim 13% meer zijn.
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_176281128
Ik denk dat het verschil in gewicht vele malen kleiner is dan het gewicht van een druppeltje water. Zweet wat verdampt ofzo. Je kunt het misschien wel meten, maar je kunt nooit uitsluiten dat dat gewichtsverschil niet door iets heel anders veroorzaakt wordt.
pi_176312150
Nu heb ik toch ook even een vraag, wij weten dat hoe hoger wij boven het aardoppervlak komen de zwaartekracht afneemt, dit gaat dan volgens de regel F = G (M1 x M2) / R2.
Dat is prachtig weer te geven in een grafiek waarbij F asymptotisch naar nul gaat.
Onder het aardoppervlak neemt de zwaartekracht ook af tot in het middelpunt van de aarde de kracht nul is geworden.
Hoe verloopt de grafiek van de zwaartekracht nu? Ik denk lineair maar weet het niet zeker.
pi_176325822
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2018 22:00 schreef Schonedal het volgende:
Nu heb ik toch ook even een vraag, wij weten dat hoe hoger wij boven het aardoppervlak komen de zwaartekracht afneemt, dit gaat dan volgens de regel F = G (M1 x M2) / R2.
Dat is prachtig weer te geven in een grafiek waarbij F asymptotisch naar nul gaat.
Onder het aardoppervlak neemt de zwaartekracht ook af tot in het middelpunt van de aarde de kracht nul is geworden.
Hoe verloopt de grafiek van de zwaartekracht nu? Ik denk lineair maar weet het niet zeker.
Zie het Shell theorem:
- de gravitatiekracht van een homogene bol op een voorwerp buiten die bol is gelijk aan de gravitatiekracht uitgeoefend door een puntmassa met dezelfde massa in het centrum van de bol.
- de gravitatiekracht van een homogene holle bol op voorwerpen in de bol is nul.

Op een afstand L (<R) van de kern moet je dus enkel rekening houden (aangenomen dat de aarde een homogene bol is, of minstens een bol waarvan de schillen homogeen zijn) met de massa binnen die straal (r<L), de massa eromheen (r>L) heeft geen invloed.
Aangezien de totale massa M evenredig is met L³, en de gravitatiekracht van een puntmassa op afstand L evenredig is met M/L², is de gravitatiekracht evenredig met L.
Inderdaad een lineair verloop dus.


In werkelijkheid zal het iets afwijken, omdat de zwaarste elementen geconcentreerd zijn in de kern de dichtheid toeneemt naarmate je dichter bij het centrum komt (aardkorst: 2.7 tot 3.3 g/cm³, mantel: 3.3 tot 5.7, outer core: 9.9 tot 12.2, inner core: 12.6 tot 13).

[ Bericht 1% gewijzigd door crystal_meth op 08-01-2018 10:00:51 ]
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_176400005
Wel nieuwsgierig: worden mensen langer (of potentie) waar de maan dichter bij de aarde staat? (of indien mogelijk, zich constant begeven op de locaties waar de maan het dichtstbij is, meereizend met de draaiing van de maan om de aarde) Alle andere factoren even uitgesloten.
pi_176447542
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 22:15 schreef Cockwhale het volgende:
Wel nieuwsgierig: worden mensen langer (of potentie) waar de maan dichter bij de aarde staat? (of indien mogelijk, zich constant begeven op de locaties waar de maan het dichtstbij is, meereizend met de draaiing van de maan om de aarde) Alle andere factoren even uitgesloten.
Wat bedoel je met langer worden? meer groeien, of "uitgerekt" worden? De effecten zouden in ieder geval zo klein zijn dat je ze niet kan meten, maar in theorie:
- meer groeien: geen idee.
- uitgerekt worden: alle objecten zijn in zekere mate elastisch, een mens dus ook. Z'n gewicht duwt hem in elkaar, als de gravitatiekracht kleiner wordt zal ie iets langer worden.

Je kan de door de maan veroorzaakte gravitatieversnelling ook rechtstreeks uitrekenen:
F=G m*M/d² en F=m*a, dus a=G*M/d²
G=6.67*10-11
M= massa van de maan = 7.35*1022
d= afstand tussen aarde en maan = 384000 km (gemiddeld)

Dan krijg je: a=3.3*10-5 of 3.3*10-6 g
Dertig keer groter dan in m'n vorige post, maar dat is omdat ook de aarde door de maan aangetrokken wordt. Als je het verschil tussen beide versnellingen berekent krijg je (6300km is de straal van de aarde):
a=G*M/(384*106)² - G*M/(384*106+6300*103)²= 1.06*10-6 of (afgerond) 10-7 g
Wat wel overeenkomt.

En als je nog nauwkeuriger wil: met de maan boven je hoofd zijn je voeten verder van de maan verwijderd, en ondervinden die dus minder versnelling. Je wordt een klein beetje uit elkaar getrokken. Maar dat effect is ruw geschat nog een factor 5*10-9 kleiner dan de 10-7g van hierboven.
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')