abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 2 januari 2018 @ 14:37:35 #1
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_176236775
Al zo'n week of twee een brandje bij de PvdA maar het begint nu wel ernstige vormen aan te nemen. De in opspraak geraakte William Moorlag weigert zn zetel op te geven. Hij eist een onafhankelijk onderzoek.

quote:
https://www.volkskrant.nl(...)eigert-hij~a4551831/
PvdA wil dat in opspraak geraakte Moorlag vertrekt, maar voorlopig weigert hij

Valt de PvdA terug naar 8 zetels?

De PvdA sluit de rijen in een poging om het in opspraak geraakte Tweede Kamerlid William Moorlag te bewegen zijn zetel op te geven. In opdracht van het partijbestuur voerde partijleider Lodewijk Asscher de druk de afgelopen dagen op. Vooralsnog tevergeefs: Moorlag is niet van plan te wijken voordat een 'zorgvuldig en onafhankelijk' onderzoek heeft plaatsgevonden naar zijn handelen.

.....
Benieuwd hoe het gaat aflopen. Er gaat in ieder geval een ledenraad komen over zijn positie. Gaat denk ik spannend worden.

[ Bericht 4% gewijzigd door Hexagon op 02-01-2018 14:42:52 ]
  dinsdag 2 januari 2018 @ 14:46:42 #2
79262 Dwersdriever
Justified Ancient of MuMu
pi_176236991
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 januari 2018 14:37 schreef Hexagon het volgende:
Al zo'n week of twee een brandje bij de PvdA maar het begint nu wel ernstige vormen aan te nemen. De in opspraak geraakte William Moorlag weigert zn zetel op te geven. Hij eist een onafhankelijk onderzoek.

[..]

Benieuwd hoe het gaat aflopen. Er gaat in ieder geval een ledenraad komen over zijn positie. Gaat denk ik spannend worden.
Ze kunnen hem natuurlijk niet dwingen om zijn zetel op te geven. Hooguit uit de fractie zetten. Daar zal binnen de PvdA neem ik aan ook de fractie over gaan en niet de ledenraad.

Het is ook een interessante tegenstelling. De overheid verwacht van bedrijven die door hen worden gecontroleerd dat ze deelnemen aan de markteconomie, maar als ze competitief willen zijn binnen die markt, zullen ze derhalve dezelfde trucjes moeten toepassen die concurrerende bedrijven toepassen. Daar is dit denk ik een voorbeeld van.
We Came A Long Time Ago
Nine Nine Two - But You Did Not Know
  dinsdag 2 januari 2018 @ 14:51:02 #3
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_176237103
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 januari 2018 14:46 schreef Dwersdriever het volgende:

[..]

Ze kunnen hem natuurlijk niet dwingen om zijn zetel op te geven. Hooguit uit de fractie zetten. Daar zal binnen de PvdA neem ik aan ook de fractie over gaan en niet de ledenraad.

Het is ook een interessante tegenstelling. De overheid verwacht van bedrijven die door hen worden gecontroleerd dat ze deelnemen aan de markteconomie, maar als ze competitief willen zijn binnen die markt, zullen ze derhalve dezelfde trucjes moeten toepassen die concurrerende bedrijven toepassen. Daar is dit denk ik een voorbeeld van.
Mja het zal voor de fractie heel lastig worden om een besluit van de ledenraad te negeren. Zeker omdat Asscher nog heel veel te bewijzen heeft na het verlies van vorig jaar.

En voor de PvdA boeit het momenteel toch niet of ze nou 8 of 9 zetels hebben.
  dinsdag 2 januari 2018 @ 14:57:13 #4
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_176237268
Ik cross-post even:

quote:
0s.gif Op dinsdag 2 januari 2018 14:11 schreef Ryon het volgende:
Het is een typische PvdA-eigenschap om het bokje al te offeren voordat er verantwoording afgelegd kon worden. Dit werkt "trial by media" in de hand en is één van de redenen waarom veel PvdA-politici op eieren lopen.

Hoewel ik begrip voor die methode kan opbrengen - politici, onbesproken gedrag etc. - gaat dat in tegen allerlei waarborgen die het individu moeten beschermen tegen onrecht. Moorlag lijkt hier ook het slachtoffer van te zijn, zijn handelswijze is misschien niet conform het PvdA ideaal, maar wel wetmatig. En ironisch genoeg ook uitgelokt door PvdA beleid. Hij heeft op zijn minst het recht om zich te verdedigen.

De VVD hanteert het andere uiterste, de onschuldpresumptie. Partijleiding blijft achter in opspraak geraakte politici en bestuurders staan, ook als de media om zijn hoofd vragen. Hier is ook veel kritiek op (zie de kwestie rondom Mark Verhije, die dikke voorzitter en Wybren van Haga) omdat men vindt dat Mark Rutte sneller afstand had moeten nemen. Dat afstand nemen gaat weer in tegen de liberale beginselen. Misschien niet altijd makkelijk uit te leggen aan de pers, maar als politieke partij moet je dat ook durven.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  dinsdag 2 januari 2018 @ 15:22:21 #5
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_176237827
Intussen is er een commissie ingesteld die over een week een advies moet uitbrengen
https://www.nu.nl/politie(...)amerlid-moorlag.html
pi_176239056
Wel weer typisch PvdA om een kwestie als deze zo aan te pakken dat hij weken door suddert. Ik kan me Asscher nog herinneren die zei dat er niet zoveel aan de hand was en de intenties goed waren. En nu ineens moet die man ineens toch weg?
  dinsdag 2 januari 2018 @ 16:28:05 #7
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_176239224
Raar ook dat Asscher het eerst wel OK vond, en later van mening veranderde. Is toch precies waar Asscher, als minister, tegen op wilde treden?
Niet dat Asscher in zijn ééntje de PvdA runt ofzo. ;)
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_176240053
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 januari 2018 14:57 schreef Ryon het volgende:
Het is een typische PvdA-eigenschap om het bokje al te offeren voordat er verantwoording afgelegd kon worden. Dit werkt "trial by media" in de hand en is één van de redenen waarom veel PvdA-politici op eieren lopen.

Hoewel ik begrip voor die methode kan opbrengen - politici, onbesproken gedrag etc. - gaat dat in tegen allerlei waarborgen die het individu moeten beschermen tegen onrecht. Moorlag lijkt hier ook het slachtoffer van te zijn, zijn handelswijze is misschien niet conform het PvdA ideaal, maar wel wetmatig. En ironisch genoeg ook uitgelokt door PvdA beleid. Hij heeft op zijn minst het recht om zich te verdedigen.

De VVD hanteert het andere uiterste, de onschuldpresumptie. Partijleiding blijft achter in opspraak geraakte politici en bestuurders staan, ook als de media om zijn hoofd vragen. Hier is ook veel kritiek op (zie de kwestie rondom Mark Verhije, die dikke voorzitter en Wybren van Haga) omdat men vindt dat Mark Rutte sneller afstand had moeten nemen. Dat afstand nemen gaat weer in tegen de liberale beginselen. Misschien niet altijd makkelijk uit te leggen aan de pers, maar als politieke partij moet je dat ook durven.

Het bokje is al veroordeeld in een rechtszaak (https://nos.nl/artikel/22(...)structie-werken.html) dus of hij schuldig is of niet is geen discussiepunt meer...
pi_176240386
Die ziet de bui natuurlijk al hangen.

De commissie bestaat uit Hans Spigt, Saskia den Uyl-Noorman en Thea van der Veen. Zij gaan onderzoeken of Moorlag ''nog geloofwaardig kan opereren als Kamerlid voor de PvdA'', schrijft het partijbestuur aan de leden.

Uit die opdracht/omschrijving kan je de uitkomst al voorspellen. 100% kans op "nee".
  dinsdag 2 januari 2018 @ 17:16:42 #10
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_176240397
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 januari 2018 16:28 schreef Hyperdude het volgende:
Raar ook dat Asscher het eerst wel OK vond, en later van mening veranderde. Is toch precies waar Asscher, als minister, tegen op wilde treden?
Niet dat Asscher in zijn ééntje de PvdA runt ofzo. ;)
Die had natuurlijk gehoopt dat het wel over zou waaien omdat Moorlag het met "goede" bedoelingen deed.
  dinsdag 2 januari 2018 @ 17:21:25 #11
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_176240488
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 januari 2018 16:28 schreef Hyperdude het volgende:
Raar ook dat Asscher het eerst wel OK vond, en later van mening veranderde. Is toch precies waar Asscher, als minister, tegen op wilde treden?
Niet dat Asscher in zijn ééntje de PvdA runt ofzo. ;)
Dat Moorlag (of zijn organisatie, want hoever hij er nu precies in zat moet dus nog onderzocht worden) kon doen wat hij deed is voornamelijk het gevolg van de totaal contraproductieve wetten die Asscher in zijn tijd als minister door de Kamer heeft gefietst. Hij kan dus niet te veel lawaai maken, want dan valt hij vooral zelf door de mand.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  dinsdag 2 januari 2018 @ 17:30:31 #12
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_176240611
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 januari 2018 17:21 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Dat Moorlag (of zijn organisatie, want hoever hij er nu precies in zat moet dus nog onderzocht worden) kon doen wat hij deed is voornamelijk het gevolg van de totaal contraproductieve wetten die Asscher in zijn tijd als minister door de Kamer heeft gefietst. Hij kan dus niet te veel lawaai maken, want dan valt hij vooral zelf door de mand.
Idd wel een tamelijke clusterfuck dit
pi_176242204
Ik las aanvankelijk dat Moorlag weigerde op te stappen tot zijn zaak door een onafhankelijke commissie onderzocht is. Nu is die commissie er, maar las ik dat Moorlag het er alsnog niet mee eens is. Weet iemand waarom? In het bericht dat ik las stond niet wat hij er tegen heeft.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 02-01-2018 18:54:20 ]
pi_176242235
Het wordt nu echt Moorlog.
  dinsdag 2 januari 2018 @ 19:16:55 #15
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_176242872
quote:
5s.gif Op dinsdag 2 januari 2018 18:54 schreef k_man het volgende:
Ik las aanvankelijk dat Moorlag weigerde op te stappen tot zijn zaak door een onafhankelijke commissie onderzocht is. Nu is die commissie er, maar las ik dat Moorlag het er alsnog niet mee eens is. Weet iemand waarom? In het bericht dat ik las stond niet wat hij er tegen heeft.
Mogelijk vertrouwt hij de commissieleden niet?
  dinsdag 2 januari 2018 @ 21:09:08 #16
222927 Lurf
All you need is Lurf
pi_176246390
Moorlag moet hangen, dat is wel duidelijk. Prima dat hij zich niet voor dit spelletje leent. Het achtergrondverhaal in het AD (meen ik) vond ik wel verhelderend. De hele uitzendconstructie is door Alescon opgetuigd samen met de FNV, en nu de FNV is overgenomen door de SP willen ze er niets meer mee te maken hebben en moet iemand anders aan de schandpaal genageld worden. Moorlag is dan een makkelijk slachtoffer.

Dat de uitzendconstructie is opgetuigd vanwege de participatiewet geloof ik niet, die is er pas sinds 2015 en de uitzendconstructie is er al veel langer. De echte reden is de veel te dure cao van de sociale werkplaatsen.
Never explain, never apologize.
  dinsdag 2 januari 2018 @ 21:16:22 #17
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_176246619
De JS gaat zijn oordeel nu ook van de commissie laten afhangen
https://js.nl/nieuws/update-kwestie-moorlag/

Mogelijk wel een uitweg.maar Moorlag is hoe dan ook zwaar beschadigd
pi_176246724
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 januari 2018 21:09 schreef Lurf het volgende:
Moorlag moet hangen, dat is wel duidelijk. Prima dat hij zich niet voor dit spelletje leent. Het achtergrondverhaal in het AD (meen ik) vond ik wel verhelderend. De hele uitzendconstructie is door Alescon opgetuigd samen met de FNV, en nu de FNV is overgenomen door de SP willen ze er niets meer mee te maken hebben en moet iemand anders aan de schandpaal genageld worden. Moorlag is dan een makkelijk slachtoffer.

Dat de uitzendconstructie is opgetuigd vanwege de participatiewet geloof ik niet, die is er pas sinds 2015 en de uitzendconstructie is er al veel langer. De echte reden is de veel te dure cao van de sociale werkplaatsen.
Dat kan allemaal wel zo zijn, maar het feit blijft dat de sociale werkplaats veroordeeld is voor hetgeen daar gebeurde toen hij directeur was. En dat dit het soort constructie is waar zijn partij zich nou juist tegen verzet.

Dan kan het wel zo zijn dat die constructie al bestond toen hij als directeur aantrad, dat hij dacht dat het mocht en dat hij er persoonlijk niks mee opgeschoten is, maar dan nog. Wil je iemand als Kamerlid die zich bediende van verboden constructies en kennelijk te onwetend was om dat te beseffen?
  dinsdag 2 januari 2018 @ 21:30:16 #19
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_176247038
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 januari 2018 21:09 schreef Lurf het volgende:
Moorlag moet hangen, dat is wel duidelijk. Prima dat hij zich niet voor dit spelletje leent. Het achtergrondverhaal in het AD (meen ik) vond ik wel verhelderend. De hele uitzendconstructie is door Alescon opgetuigd samen met de FNV, en nu de FNV is overgenomen door de SP willen ze er niets meer mee te maken hebben en moet iemand anders aan de schandpaal genageld worden. Moorlag is dan een makkelijk slachtoffer.

Dat de uitzendconstructie is opgetuigd vanwege de participatiewet geloof ik niet, die is er pas sinds 2015 en de uitzendconstructie is er al veel langer. De echte reden is de veel te dure cao van de sociale werkplaatsen.
Die link van FNV met eerst PvdA en later de SP is volgens mij niet zo best voor alle drie.
Vakbonden vergrijzen nog sneller dan de chef van Max. :')
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  dinsdag 2 januari 2018 @ 21:59:43 #20
222927 Lurf
All you need is Lurf
pi_176247838
quote:
7s.gif Op dinsdag 2 januari 2018 21:19 schreef k_man het volgende:

[..]

Dat kan allemaal wel zo zijn, maar het feit blijft dat de sociale werkplaats veroordeeld is voor hetgeen daar gebeurde toen hij directeur was. En dat dit het soort constructie is waar zijn partij zich nou juist tegen verzet.

Dan kan het wel zo zijn dat die constructie al bestond toen hij als directeur aantrad, dat hij dacht dat het mocht en dat hij er persoonlijk niks mee opgeschoten is, maar dan nog. Wil je iemand als Kamerlid die zich bediende van verboden constructies en kennelijk te onwetend was om dat te beseffen?
Natuurlijk. Ik ben meer van de VVD lijn (hup Henry!).

Als ik in de schoenen van Moorlag zou staan zou ik pissig zijn dat ik ueberhaupt gevraagd ben om in de Kamer te gaan zitten, als dit zo'n groot probleem is. Het is ook behoorlijk hypocriet dat er een veroordeling door de kantonrechter (waartegen je in beroep kunt gaan) nodig is om er ineens een moreel vraagstuk van te maken. Ik hoop dat Moorlag erin slaagt om de hele partij mee te sleuren in zijn ondergang, dat hebben ze wel verdiend.
Never explain, never apologize.
  dinsdag 2 januari 2018 @ 23:10:21 #21
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_176249745
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 januari 2018 17:01 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Het bokje is al veroordeeld in een rechtszaak (https://nos.nl/artikel/22(...)structie-werken.html) dus of hij schuldig is of niet is geen discussiepunt meer...
Hij is niet veroordeeld, de sociale werkplaats is in het ongelijk gesteld in een arbeidsrechtelijke aangelegenheid. Belangrijk verschil. Talloze bedrijven vangen bot bij de rechter in geschillen met de vakbonden, hun werknemers of hun klanten. Dat hoort bij bedrijfsvoering en is zeker geen "veroordeling". Laat staan dat de beste man persoonlijk veroordeeld is of dat zijn schuld erkend is.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  woensdag 3 januari 2018 @ 00:47:07 #22
94080 VeX-
HAHA..JIJ hebt HEUL veel POSTS
pi_176250942
Ik zocht naar het NWS topic maar non em niet vinden. Dan maar hier.

De rol van de Pvda in deze kwestie is dieptriest. Die kerel is allang onhoudbaar maar ze zijn natuurlijk bang voor gezichtsverlies. Alsof ze na de afslachting bij de verkiezingen niet nog dieper konden zinken.

En die Moorlag is ook echt tuig maar speelt het wel slim. Normaal link ik niet naar geenstijl maar hier hebben ze misschien ze wel eens gelijk.

https://www.geenstijl.nl/(...)oor-extra-wachtgeld/
Life is just a series of peaks and troughs, yeah. And you don't know whether you're in a trough until you're climbing out, or on a peak, 'till you're coming down. And that's it. - David Brent
pi_176251078
quote:
1s.gif Op woensdag 3 januari 2018 00:47 schreef VeX- het volgende:
Ik zocht naar het NWS topic maar non em niet vinden. Dan maar hier.

De rol van de Pvda in deze kwestie is dieptriest. Die kerel is allang onhoudbaar maar ze zijn natuurlijk bang voor gezichtsverlies. Alsof ze na de afslachting bij de verkiezingen niet nog dieper konden zinken.

En die Moorlag is ook echt tuig maar speelt het wel slim. Normaal link ik niet naar geenstijl maar hier hebben ze misschien ze wel eens gelijk.

https://www.geenstijl.nl/(...)oor-extra-wachtgeld/
Zijn ze bij GeenStijl nou te schijterig om hun eigen insinuaties expliciet te maken? Als je GS mag geloven ( :') ) is er achter de schermen immers al lang een dealtje gemaakt. De PvdA is nu zo klein, die zullen het niet willen riskeren om deze zetel ook nog te verliezen. Aan de andere kant ziet Moorlag waarschijnlijk ook wel in dat jarenlang een eenmansfractie vormen een heilloze weg is, maar ja... om nu - een paar weken voordat ie recht op wachtgeld heeft - op te stappen is ook zo wat. Kortom; Moorlag heeft beloofd om op te stappen, maar alleen met wachtgeld.

Als je althans GeenStijl moet geloven.
  woensdag 3 januari 2018 @ 06:27:30 #24
418547 Old_Pal
Meningfabriek
pi_176251852
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 januari 2018 14:37 schreef Hexagon het volgende:
Al zo'n week of twee een brandje bij de PvdA maar het begint nu wel ernstige vormen aan te nemen. De in opspraak geraakte William Moorlag weigert zn zetel op te geven. Hij eist een onafhankelijk onderzoek.

[..]

Benieuwd hoe het gaat aflopen. Er gaat in ieder geval een ledenraad komen over zijn positie. Gaat denk ik spannend worden.
De PvdA moet eerst e.e.a. goed uitzoeken wat er precies aan de hand is alvorens keiharde conclusies te trekken. Dat is nooit een sterk punt geweest van deze partij.
"Vroeger toen alles beter was, was alles slechter"
pi_176253026
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 januari 2018 23:10 schreef Ryon het volgende:

[..]

Hij is niet veroordeeld, de sociale werkplaats is in het ongelijk gesteld in een arbeidsrechtelijke aangelegenheid. Belangrijk verschil. Talloze bedrijven vangen bot bij de rechter in geschillen met de vakbonden, hun werknemers of hun klanten. Dat hoort bij bedrijfsvoering en is zeker geen "veroordeling". Laat staan dat de beste man persoonlijk veroordeeld is of dat zijn schuld erkend is.
Juridisch gezien is het een belangrijk verschil, PR-technisch gezien niet. En laat daar nou net het probleem voor de PvdA zitten.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')