abonnement Unibet Coolblue
  maandag 1 januari 2018 @ 15:18:55 #1
414501 KimJong-un
Heeft de titel Doctor
pi_176215624
Sinds een paar jaar wat interesse voor fotografie. Ik maak graag foto's als herinnering van mijn vakantie en om mooie momenten vast te leggen. Af en toe lukt het om een echt gaaf beeld te maken.

Normaal deed ik dat met mijn mobiele telefoons (Sony). Maar dan wilde ik een foto als cover van een fotoboekje of aan de wand op glas en dan was de kwaliteit te laag. Na een vakantie in Miami met de Sony compactcamera van mijn vader een Sony A5000 gekocht met standaard lens. Instapmodel systeemcamera. Zoom gebruik ik bijna niet dan de beste kwaliteit foto's voor dat geld.

De foto's maak ik nog steeds op auto stand omdat ik geen tijd heb om te experimenteren. Ik zit wel te kijken naar een fotocursus zodat ik in ieder geval van de auto stand afkan. De foto's die ik neem vind ik vaak qua beeld wel aardig maar qua kwaliteit zwaar ondermaats. Ik gebruik nooit de flits en de foto komt bijna nooit zo scherp en mooi belicht over als ik bedoel. Mijn

Vraag: willen jullie eens naar mijn foto's kijken en feedback leveren? Wat moet ik anders gaan doen? Welke instellingen moet ik aanpassen. Waar moet ik op letten? In februari ga ik naar de USA een roadtrip maken en ik zou het zonde vinden om weer met zulke foto's terug te komen.

Bijvoorbeeld deze foto's van Sagrada Familia. De ene foto die ik maakte is een stuk mooier qua belichting en kleur. Waar komt dit grote verschil vandaan?

https://imgur.com/a/eDikr

Voor ik verder ga, hoe krijg ik vanaf Imgur gewoon die foto's ge-embed hier?
bijnamen: briljante kameraad, geweldige leider.
pi_176216796
  maandag 1 januari 2018 @ 17:43:50 #3
414501 KimJong-un
Heeft de titel Doctor
pi_176218731
quote:
99s.gif Op maandag 1 januari 2018 16:19 schreef Mr.Ping het volgende:
[ afbeelding ]
Haha gast, hoe dan.
bijnamen: briljante kameraad, geweldige leider.
pi_176219062
quote:
0s.gif Op maandag 1 januari 2018 17:43 schreef KimJong-un het volgende:

[..]

Haha gast, hoe dan.
Rechter muisknop, afbeelding openen in nieuw tabblad en dat linkje hier plakken.
  maandag 1 januari 2018 @ 20:38:12 #5
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_176222229
Als je je foto's upload naar Flickr en de link hier post kunnen we (vaak in ieder geval) ook zien welke instellingen er zijn gebruikt bij welke shots :)

Sowieso kan ik al aanraden om in RAW te schieten, mits mogelijk met je toestel. Dan later editen op je PC. En inderdaad van de automatische stand af. Gewoon even rustig de tijd nemen, desnoods handleiding erbij pakken en gaan oefenen. Het verschil in kwaliteit ga je al gauw zien :)
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
  maandag 1 januari 2018 @ 21:00:04 #6
414501 KimJong-un
Heeft de titel Doctor
pi_176222830
quote:
2s.gif Op maandag 1 januari 2018 20:38 schreef AlwaysHappy het volgende:
Als je je foto's upload naar Flickr en de link hier post kunnen we (vaak in ieder geval) ook zien welke instellingen er zijn gebruikt bij welke shots :)

Sowieso kan ik al aanraden om in RAW te schieten, mits mogelijk met je toestel. Dan later editen op je PC. En inderdaad van de automatische stand af. Gewoon even rustig de tijd nemen, desnoods handleiding erbij pakken en gaan oefenen. Het verschil in kwaliteit ga je al gauw zien :)
Bedankt, helaas ook iets waar ik geen tijd voor heb. Dat vereist nabewerking van iedere foto. Ik ben geen fotograaf en heb ook niet de ambitie om die kant op te gaan. Flickr is wel een goed idee maar het is ook weer niet de bedoeling daar al mijn foto's open voor de hele wereld op te zetten.
bijnamen: briljante kameraad, geweldige leider.
  dinsdag 2 januari 2018 @ 19:58:00 #7
438758 zeer
Opritsjniki
pi_176244000
quote:
0s.gif Op maandag 1 januari 2018 21:00 schreef KimJong-un het volgende:

[..]

Bedankt, helaas ook iets waar ik geen tijd voor heb. Dat vereist nabewerking van iedere foto. Ik ben geen fotograaf en heb ook niet de ambitie om die kant op te gaan. Flickr is wel een goed idee maar het is ook weer niet de bedoeling daar al mijn foto's open voor de hele wereld op te zetten.
Je kan met lightroom relatief eenvoudig je foto's editen hoor. Als je een serie foto's hebt met het zelfde onderwerp en min of meer dezelfde lichtomstandigheden kun je makkelijk je edit kopiëren en plakken op de volgende foto etc. etc. Hierdoor "lijken" de foto's ook meer op elkaar, jouw twee foot's verschillen wbt kleuren enorm omdat je de camera laat bepalen hoe de foto er uit komt te zien. Ook ga je hierdoor veel kritischer kijken naar je eigen foto's en vooral veel schrappen. Dit voorkomt bijvoorbeeld dat je twee min of meer dezelfde foto's bewaart.

Wbt je foto's, ik vind bewolking en tegenlicht ongeveer de kutste lichtomstandigheden om in te fotograferen. Je krijgt dan niet echt schaduwen en daardoor wmb wat saaie foto's. Maar er is maar één iemand die echt kan bepalen of je foto's geslaagd zijn en dat ben jij!

Ik zou als ik jou was je eens inlezen hoe het resultaat van de foto's verandert met verschillende diafragma openingen. Als je de camera dan op aperature priority zet is je camera volledig automatisch op het bedienen van het diafragma na. Hiermee heb je m.i. de meeste controle over je camera terwijl je toch makkelijk kunt 'point-and-shoot'en.
  woensdag 3 januari 2018 @ 10:09:28 #8
414501 KimJong-un
Heeft de titel Doctor
pi_176253198
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 januari 2018 19:58 schreef zeer het volgende:

[..]

Je kan met lightroom relatief eenvoudig je foto's editen hoor. Als je een serie foto's hebt met het zelfde onderwerp en min of meer dezelfde lichtomstandigheden kun je makkelijk je edit kopiëren en plakken op de volgende foto etc. etc. Hierdoor "lijken" de foto's ook meer op elkaar, jouw twee foot's verschillen wbt kleuren enorm omdat je de camera laat bepalen hoe de foto er uit komt te zien. Ook ga je hierdoor veel kritischer kijken naar je eigen foto's en vooral veel schrappen. Dit voorkomt bijvoorbeeld dat je twee min of meer dezelfde foto's bewaart.

Wbt je foto's, ik vind bewolking en tegenlicht ongeveer de kutste lichtomstandigheden om in te fotograferen. Je krijgt dan niet echt schaduwen en daardoor wmb wat saaie foto's. Maar er is maar één iemand die echt kan bepalen of je foto's geslaagd zijn en dat ben jij!

Ik zou als ik jou was je eens inlezen hoe het resultaat van de foto's verandert met verschillende diafragma openingen. Als je de camera dan op aperature priority zet is je camera volledig automatisch op het bedienen van het diafragma na. Hiermee heb je m.i. de meeste controle over je camera terwijl je toch makkelijk kunt 'point-and-shoot'en.
Bedankt, hier kan ik wat mee. Probleem van Lightroom is dat ik gedeeltelijk kleurenblind ben. Zien dat een foto niet te wit, donker, groen, rood etc. is blijft voor mij lastig. Maar goed, met wat oefening kan ik wel verder komen.
bijnamen: briljante kameraad, geweldige leider.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')