abonnement Unibet Coolblue
pi_176143549
Misschien is dit nogal vergezocht, maar ik ben een beetje wanhopig op zoek naar een oplossing. Of beter gezegd, naar een verband tussen een kapotte verwarming en een kapotte sanibroyeur. Monteurs die ik heb gesproken zeggen dat het stom toeval is, maar tot twee keer toe zijn ze tegelijkertijd kapot gegaan. Omdat ik steeds of een loodgieter spreek of een verwarmingsmonteur, denk ik dat ze gewoon te weinig van elkaars domein af weten om een eventueel verband te zien. Vandaar dat ik hier even naar hulp zoek.

Het uitgebreide verhaal:
Ik heb stadsverwarming (ketel van Ferroli) met vloerverwarming en twee convectoren in de keuken. Een paar weken terug viel het me op dat die convectoren het niet deden, en dat het sowieso wel erg koud was in huis. Ik heb geen centrale thermostaat met display, maar in elke ruimte zo'n simpele Uponor draaischijf om de temperatuur in te stellen. Die geven normaal een rood lampje als ze aan het verwarmen zijn. Ook die lampjes doen het niet.

Vrijwel tegelijkertijd ging de sanibroyeur kapot. Ik heb een split-level-woning en mijn badkamer ligt onder rioolniveau. Een Sanicubic 2 Pro pompt water van douche, bad en wastafel af naar het riool. Die pomp zit naast de badkamer in een betonnen bak onder de trap, onder een houten luik. Pas toen het hoogwateralarm van dat ding ging blèren, had ik door dat die hele bak onder water stond. Een loodgieter heeft na meerdere bezoekjes uiteindelijk die pomp weten te repareren. Wat hij precies heeft gedaan, weet ik niet.

Toen zat ik nog steeds met de kapotte verwarming. Door het 'stookseizoen' was het werkelijk onmogelijk om iemand te vinden die langs kon komen, vandaar dat dit al zeker 6 weken speelt. En alle monteurs die langskwamen, rommelden voor mijn gevoel maar wat aan. Sommigen beweerden dat er een motortje vervangen moest worden (en probeerden dat tot 3 keer toe onder het mom van 'Ferroli is echt kutspul, dit motortje is ook al kapot'), een monteur van Ferroli zelf zei dat het kwam door een sensor en weer anderen zeiden dat de thermostaat niet goed was aangesloten.

Warm water deed het wel, totdat monteur 3 de bedrading van de thermostaat eruit had getrokken. Hij heeft alleen kennis van ketels, en niet van de thermostaat. Daar zou dan weer een ander voor langs moeten komen. Volgens hem was de thermostaat niet goed aangesloten. Door die los te koppelen, zou de verwarming het gewoon moeten doen, alleen zou de ketel dan onnodig blijven pompen, ook als we de kamerthermostaat uit zouden zetten. Een tijdelijke oplossing dus, zodat we niet nog langer in de kou hoefden te zitten. Fijn idee, maar een dag later deed het warme water het ineens niet meer. Alleen het resetten van de ketel hielp, en dan slechts tijdelijk. Ongeveer 15 minuten warm water na elke reset. Net genoeg om even te douchen.

Gisteren is er een monteur langs geweest die de thermostaat opnieuw heeft aangesloten en de ketel heeft gereset. De verwarming deed het weer - althans, een paar uur lang. Daarna vielen de convectoren in de keuken weer uit. Gelukkig nog wel heet water. Terwijl de monteur bezig was, hing er al een beetje een putlucht bij de meterkast. Ik dacht meteen weer aan de sanibroyeur, en jawel, die deed het ineens niet meer. Ik hoorde hem niet meer brommen als ik water gebruikte in de badkamer en het kastje in de meterkast gaf een rood 'hoofdalarm' - alleen geen sirene. De gebruiksaanwijzing is hier niet heel duidelijk over, maar rood lampje = hoog water. Op de pomp zelf zit een knop om hem handmatig te laten pompen, die werkt nog wel.

Huidige status is dus terug bij af: kapotte sanibroyeur, kapotte verwarming, maar wel heet water. Weer met het installatiebedrijf (Sankomij) gebeld dat hier gisteren was. Die spreken over stom toeval (dat de waterpomp ook stuk is) en kunnen tot overmaat van ramp pas dinsdag weer langskomen.

Ik snap dat dit bericht niet helemaal past bij dit forum van klussers, maar ik hoop heel erg dat er misschien iemand is die wel een idee heeft hoe deze twee zaken verband kunnen houden. En misschien ook en tip over wat voor soort expert ik dan langs kan laten komen die beide zaken kan oplossen.
pi_176143589
*knip*

Nietszeggende toevoeging aan dit topic verwijderd.

[ Bericht 90% gewijzigd door Vonkenboer op 30-12-2017 13:04:48 ]
pindazakje
pi_176144232
Klinkt als de stuurelectronica door een spanningspiek stukgebrand is en nog half werkt en er nog niks vervangen is door de monteurs. Stekkers los/vast en het werkt weer eventjes.
.
pi_176166761
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 december 2017 12:46 schreef Fer het volgende:
Klinkt als de stuurelectronica door een spanningspiek stukgebrand is en nog half werkt en er nog niks vervangen is door de monteurs. Stekkers los/vast en het werkt weer eventjes.
Ze zitten wel op dezelfde groep, maar de ketel doet het in principe gewoon, want ik heb wel warm water. Het is de thermostaat die de boel verstierd (waarschijnlijk). De sanibroyeur heeft ook stroom. Dus tenzij er een complexer elektrisch probleem kan spelen ...
pi_176183648
Behandel ze apart, dat maakt het makkelijker.

Ik heb even wat opgezocht. Welk alarm is het precies?
General alarm of Mains alarm?


http://www.sanibroyeur.in(...)c-2-pro-productkaart

Zo werkt hij, als de pompen met handbediening nog werken is er dus iets met de meting aan de hand of met de aansturing:
WERKING
De SANICUBIC® 2 Pro bestaat uit
2 aparte pompen. Iedere pomp is
voorzien van een vermaalunit met een
zeer hoog prestatievermogen.
De 2 pompen werken afwisselend na
elkaar. In geval van een abnormale
werking werken de 2 motoren
tegelijkertijd (of indien één van de
pompen defect is, neemt de andere
pomp het werk over).
Het reservoir van de SANICUBIC® 2 Pro
is voorzien van 2 niveauschakelaars
waarvan één het functioneren van de
motoren bedient en de andere het
alarmsysteem.
- Lange dompelbuis (normale werking):
zodra het afvalwater het normale
schakelniveau, zal het pompsysteem
gaan werken.
- Korte dompelbuis (abnormale werking):
als het afvalwater het hoge niveau in de
bak bereikt, wordt een geforceerde
werking van het pompsysteem
ingeschakeld. Tevens wordt een
geluids- en lichtalarm ingeschakeld.
De LED van het hoofdalarm op het
toetsenbord van de SANICUBIC® 2 Pro
wordt rood. Door middel van een
hoogfrequent signaal geeft het
apparaat de storing door aan de
draadloze alarmunit. SANICUBIC®
2 Pro is voorzien van een draadloze
alarm unit die optische en geluidssi-
gnalen produceert welke betrekking
hebben op de werking van het apparaat
(HF-verbinding). Zelfs op zeer grote
afstand van de technische ruimte wordt
de informatie over de staat van werking
van het apparaat doorgegeven.

De reden dat de buzzer niet afgegaan is blijkt uit dit:
9 WERKING VAN HET ALARM
1/ Hoofdalarmen:
Indien het waterniveau in het apparaat abnormaal hoog is:
sirene schakelt in + rode alarm LED gaat branden + de andere
motor start na 3 seconden (zie plaatje toetsenbord bediening).

Dan heb je bij alarmen ook dit:
Alarm voedingsspanning: In geval van een
stroomonderbreking: sirene schakelt in + rode alarm LED gaat
branden + gele LED netspanning knippert.
Tijdalarm:
Indien één van de 2 motoren langer dan 1 minuut werkt: sirene
schakelt in + rode alarm LED gaat branden + de andere motor
start na 3 seconden.
Alarm voedingsspanning:
In geval van een stroomonderbreking (of wanneer de stekker
van het apparaat uit het stopcontact gehaald wordt): sirene
schakelt in + rode alarm LED gaat branden + gele LED
netspanning knippert.
2/ RESET (Reset) hoofdalarmen:
Indien het probleem dat één van bovenstaande alarmen heeft
ingeschakeld, opgelost is, stopt de sirene, maar de rode alarm
LED blijft branden om aan te geven dat er een probleem in het
systeem geweest is. Een van de twee toetsen op het toetsen-
bord kan de sirene in alle gevallen uitgeschakeld worden, maar
hiermee kan de rode LED uitsluitend gedoofd worden, indien
het probleem dat het alarm heeft ingeschakeld, opgelost is.

[ Bericht 21% gewijzigd door Gieliovd op 31-12-2017 11:16:56 ]
Laat die handjes wapperen!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')