abonnement Unibet Coolblue
pi_176110780


Wees hier ongeconcentreerd, onrustig, chaotisch, vergeetachtig, impulsief en altijd te laat!

Een paar handige web sites en adressen:

Hoe herken je AD(H)D en ADD?
Voorlichtingsfilmpjes.
Overzichtelijke website geheel gericht op ADD..

Behandelaars:

PsyQ is een landelijk opererend samenwerkingsverband van de GGZ-instellingen. Hier kun je o.a. terecht voor diagnosestelling en behandeling.
Virenze een instelling die ambulante zorg biedt aan kinderen en jeugdigen (K&J) en volwassenen (VWZ). Hier kun je o.a. terecht voor diagnosestelling en behandeling.
Lijst met behandelaars

Patiëntenverenigingen, lotgenoten en ervaringsdeskundigen:

Balans digitaal, de patiëntenvereniging voor ADHD. Hier vindt u veel verwijzingen en recente publicaties over ADHD.
Stichting ADD, een stichting voor het overwegend onoplettend type (ADD).
Levente, een website met informatie en lotgenotencontact over ADD.
ADD Online, Alles over Medicatie, Omschrijvingen en tips voor het overwegend onoplettend type (ADD).
Vereniging Impuls, voor volwassenen met AD(H)D en aanverwante stoornissen.
Centrum Zit stil is de Belgische organisatie voor kinderen en volwassenen met ADHD.
• Het ADHD Netwerk is een netwerk voor hulpverleners die lid zijn van het netwerk om met elkaar te kunnen communiceren.
ADHD Xtra staat voor onafhankelijk interactief lotgenotencontact voor ADHD, ADD en/of aanverwante stoornissen zoals Borderline, PDD-NOS, ODD etc.

Medicatie bij ADHD en ADD:

Stimulantia:

• Ritalin: Methylfenidaat kort werkend.
• Concerta: Methylfenidaat lang werkend.
• Dextro-amfetamine: - Het verschil tussen Methylfenidaat en Dextro-amfetamine

Niet stimulantia:

• Strattera: Atomoxetine.
• Wellbutrin XR: Langwerkend Bupropion.

Vorige topics.

Changelog:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_176110835
Hebben we de kerstdagen een beetje overleefd?
Dit was mijn eerste kerst met medicatie. Heb de avondpilletjes maar over geslagen zodat ik een biertje kon drinken. Maar wel fijn om iets minder prikkels te hebben overdag met allemaal gillende aandachtvragende kinderen.
  vrijdag 29 december 2017 @ 14:45:03 #3
304935 -Miauw-
Maar ik rook niet!
pi_176110899
Mooie TT _O_
With the stars as her umbrella
pi_176111087
Verloofde zit sinds de 19e (dus anderhalve week) aan de Ritalin. Hij is er heel blij mee, maar heeft nog steeds een afgrijselijk dag-/nachtritme. Volgens psychiater moet hij aan de lichttherapie, maar daar hebben we het budget niet voor. Andere tips?

Moet ik 'm nou juist wél, of níet laten slapen als hij niet op tijd wakker is?
Mon 'en!
pi_176111188
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2017 14:49 schreef bloempjuh het volgende:
Verloofde zit sinds de 19e (dus anderhalve week) aan de Ritalin. Hij is er heel blij mee, maar heeft nog steeds een afgrijselijk dag-/nachtritme. Volgens psychiater moet hij aan de lichttherapie, maar daar hebben we het budget niet voor. Andere tips?

Moet ik 'm nou juist wél, of níet laten slapen als hij niet op tijd wakker is?
Mijn dag-nachtritme is ook belabberd, maar dat is het al een jaar of 10. Ik heb me erbij neergelegd. Ik heb ook een baan in soort van ploegendienst. Komt wel mooi uit zo.
Overigens duurt het even voor je aan de medicijnen gewent bent. Het zijn toch amfetaminen die je binnen krijgt.
pi_176113401
quote:
14s.gif Op vrijdag 29 december 2017 14:51 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Mijn dag-nachtritme is ook belabberd, maar dat is het al een jaar of 10. Ik heb me erbij neergelegd. Ik heb ook een baan in soort van ploegendienst. Komt wel mooi uit zo.
Overigens duurt het even voor je aan de medicijnen gewent bent. Het zijn toch amfetaminen die je binnen krijgt.
Hmm. Ik vind het gewoon niet zo tof dat ík bij de gesprekken met psychiater erop aangekeken word dat ik partner niet help met op tijd opstaan. Maar dat probeer ik dus wel, al zo lang ik hem ken.

En ik wil niet voor de rest van mijn leven (in mijn uppie) boodschappen doen, koken en dan maar een paar uurtjes samen zijn voordat ik naar bed ga ;)
Mon 'en!
pi_176113551
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 december 2017 15:41 schreef bloempjuh het volgende:

[..]

Hmm. Ik vind het gewoon niet zo tof dat ík bij de gesprekken met psychiater erop aangekeken word dat ik partner niet help met op tijd opstaan. Maar dat probeer ik dus wel, al zo lang ik hem ken.

En ik wil niet voor de rest van mijn leven (in mijn uppie) boodschappen doen, koken en dan maar een paar uurtjes samen zijn voordat ik naar bed ga ;)
Snap ik. Het is ook wel een opgave om met een AD(H)D'er samen te wonen of een relatie te hebben. Weet je partner het sinds lang? Er zijn verschillende psychologen/buurtcentra waar een hulpverlener een AD(H)D groep start. Ik zit zelf ook in zo'n groepje. Stuk of 7-10 (jong)volwassenen die er later achter zijn gekomen dat ze AD(H)D hebben. Is best fijn. Tips uitwisselen, maar vooral ook een manier om met elkaar de basis dingen te leren waar we zo'n moeite mee hebben (agendabeheer, prikkels, uitstelgedrag etc). Misschien wel in de buurt voor je partner.
pi_176113584
Nog klein adviesvraagje. Ik denk dat partner het beste op vaste tijden zijn Ritalin kan slikken en dan de dosis overslaan als hij er doorheen slaapt.

Dus 9.00 uur, 13.00 uur, 17.00 uur. Als hij pas om 12.00 uur wakker is, krijgt hij maar twee keer R.

Klopt dat, of zou hij zijn innameschema moeten meeverhuizen met zijn slaapritme?
Mon 'en!
pi_176113603
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2017 14:49 schreef bloempjuh het volgende:
Verloofde zit sinds de 19e (dus anderhalve week) aan de Ritalin. Hij is er heel blij mee, maar heeft nog steeds een afgrijselijk dag-/nachtritme. Volgens psychiater moet hij aan de lichttherapie, maar daar hebben we het budget niet voor. Andere tips?

Moet ik 'm nou juist wél, of níet laten slapen als hij niet op tijd wakker is?
In het voorjaar een week ergens gaan kamperen zonder kunstlicht?
pi_176113658
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2017 15:45 schreef bloempjuh het volgende:
Nog klein adviesvraagje. Ik denk dat partner het beste op vaste tijden zijn Ritalin kan slikken en dan de dosis overslaan als hij er doorheen slaapt.

Dus 9.00 uur, 13.00 uur, 17.00 uur. Als hij pas om 12.00 uur wakker is, krijgt hij maar twee keer R.

Klopt dat, of zou hij zijn innameschema moeten meeverhuizen met zijn slaapritme?
Ik pas het aan aan mijn slaapritme. Op het werk tijdens een nachtdienst (23 uur tot 7 uur) neem ik prima om 3 uur 's nachts nog een pil.
pi_176113684
quote:
14s.gif Op vrijdag 29 december 2017 15:44 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Snap ik. Het is ook wel een opgave om met een AD(H)D'er samen te wonen of een relatie te hebben. Weet je partner het sinds lang? Er zijn verschillende psychologen/buurtcentra waar een hulpverlener een AD(H)D groep start. Ik zit zelf ook in zo'n groepje. Stuk of 7-10 (jong)volwassenen die er later achter zijn gekomen dat ze AD(H)D hebben. Is best fijn. Tips uitwisselen, maar vooral ook een manier om met elkaar de basis dingen te leren waar we zo'n moeite mee hebben (agendabeheer, prikkels, uitstelgedrag etc). Misschien wel in de buurt voor je partner.
Hij heeft de diagnose pas sinds mid december, dus ook pas tien dagen Ritalin. En is Schots met nog onvoldoende Nederlands voor een praatgroepje, maar hij gaat wel vanaf januari regelmatig naar de psycholoog die de diagnose heeft gesteld.
Mon 'en!
pi_176113789
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 december 2017 15:47 schreef bloempjuh het volgende:

[..]

Hij heeft de diagnose pas sinds mid december, dus ook pas tien dagen Ritalin. En is Schots met nog onvoldoende Nederlands voor een praatgroepje, maar hij gaat wel vanaf januari regelmatig naar de psycholoog die de diagnose heeft gesteld.
Ah, da's wel lastig inderdaad.
wat chai zegt is best fijn. Sowieso op een camping met zo min mogelijk kunstlicht (telefoon/tv/pc) is het ook nog eens uitrusten van de prikkels. Lange wandeling maken en 's avonds na het eten een goed boek met een glas wijn. Dat doet wonderen voor de ziel.
pi_176114004
quote:
14s.gif Op vrijdag 29 december 2017 15:49 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Ah, da's wel lastig inderdaad.
wat chai zegt is best fijn. Sowieso op een camping met zo min mogelijk kunstlicht (telefoon/tv/pc) is het ook nog eens uitrusten van de prikkels. Lange wandeling maken en 's avonds na het eten een goed boek met een glas wijn. Dat doet wonderen voor de ziel.
Man naar mijn hart.
[b]Op maandag 20 augustus 2012 10:56 schreef robdriessen het volgende:[/b]
Kom niet aan DW, want ze heeft een heel leger achter zich. Letterlijk. ;)
[b]Op maandag 8 mei 2017 22:33 schreef KaBuf het volgende:[/b]
Bek houden tegen DW hè :(
pi_176115160
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2017 15:45 schreef bloempjuh het volgende:
Nog klein adviesvraagje. Ik denk dat partner het beste op vaste tijden zijn Ritalin kan slikken en dan de dosis overslaan als hij er doorheen slaapt.

Dus 9.00 uur, 13.00 uur, 17.00 uur. Als hij pas om 12.00 uur wakker is, krijgt hij maar twee keer R.

Klopt dat, of zou hij zijn innameschema moeten meeverhuizen met zijn slaapritme?
in principe is ritalin iets wat je activeert, het zou kunnen als hij er zijn wekker voor zet om negen uur en ze neemt, dat het hem eerder lukt wakker te zijn en in beweging te komen. Bij mij helpt de medicatie onwijs om met dingen te beginnen ipv om maar wat aan te kloten en alles uit te stellen.

Overigens is het nooit jouw verantwoordelijkheid om hem uit bed te krijgen, als een therapeut jou dat gevoel heeft zou ik dat eens bespreken. Het is het traject van je vriend, hij moet het doen, natuurlijk kan je hem helpen als hij dat wil, maar je bent niet zn wekservice als hij niet op kan staan :*
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_176115434
Ik heb overigens een overstap gemaakt van kortwerkende dex naar kortwerkende methyl. Heb anderhalve maand de dex geprobeerd maar het leek alsof de goede werking in het begin steeds minder werd waardoor ik er uiteindelijk steeds minder van leek te merken. Herkent iemand dit? Nu dus aan de methyl, merk een iets verbeterde concentratie tov de dex maar merk wel dat ik er bij t uitwerken honger van krijg }:|. Ben wel in de avond minder gevoelig voor geluid, dat had ik met de dex heel erg (icm met een jonge baby niet handig :@ ik werd soms gewoon woest vanbinnen als ie huilde, heel naar).

Wat hebben jullie trouwens voor zorgverzekering? Het is niet onwaarschijnlijk dat ik nog een medicijnoverstap ga maken als ik de passende soort nog niet heb gevonden dus vind het zo lastig om te kiezen }:|

Heb wel dit overzichtje al gevonden wie weet helpt het iemand ^O^
http://www.rainbows-and-u(...)orgverzekering-2018/
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_176116497
quote:
14s.gif Op vrijdag 29 december 2017 15:49 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Ah, da's wel lastig inderdaad.
wat chai zegt is best fijn. Sowieso op een camping met zo min mogelijk kunstlicht (telefoon/tv/pc) is het ook nog eens uitrusten van de prikkels. Lange wandeling maken en 's avonds na het eten een goed boek met een glas wijn. Dat doet wonderen voor de ziel.
Kamperen is onze lievelings! Ik zit op/tegen ASS aan, dus voor mij is die reset ook fantastisch. We hebben elkaar leren kennen in de Schotse Highlands en elkaar beloofd te gaan trouwen bij een kampvuur aldaar. O+

quote:
1s.gif Op vrijdag 29 december 2017 16:25 schreef littledrummergirl het volgende:

[..]

in principe is ritalin iets wat je activeert, het zou kunnen als hij er zijn wekker voor zet om negen uur en ze neemt, dat het hem eerder lukt wakker te zijn en in beweging te komen. Bij mij helpt de medicatie onwijs om met dingen te beginnen ipv om maar wat aan te kloten en alles uit te stellen.

Overigens is het nooit jouw verantwoordelijkheid om hem uit bed te krijgen, als een therapeut jou dat gevoel heeft zou ik dat eens bespreken. Het is het traject van je vriend, hij moet het doen, natuurlijk kan je hem helpen als hij dat wil, maar je bent niet zn wekservice als hij niet op kan staan :*
Thanks. Dat is geruststellend. :*
Mon 'en!
pi_176116895
quote:
17s.gif Op vrijdag 29 december 2017 15:55 schreef DevilsWhore het volgende:

[..]

Man naar mijn hart.
:Y
pi_176291475
Na in de afgelopen weken vanaf #1 alles gelezen te hebben val ik nu ongeveer in een zwart gat nu ik zie dat het al sinds 29 december stil is hier.

Hoe gaat het met jullie?!

Laatste weken ben ik me steeds meer gaan verdiepen in wat ADD precies is en welke uitwerking het kan hebben op mensen. Wat ik onder andere in dit topic heb gelezen komt aardig overeen met waar ik al erg lang tegenaan loop. Naar de huisarts geweest, doorverwijzing gevraagd en sta nu op de wachtlijst voor psychologisch onderzoek. Verwacht met een week of 4 wel een afspraak te krijgen.

Vandaag op zoek gegaan naar mn oude basisschoolrapporten waarna mijn ouders zich natuurlijk afvroegen waarom ik die zocht. Uitgelegd dat ik me afvraag of het patroon van klachten nu, toen ook al zichtbaar was waarna ik ADD opnoemde.
“Nou geloof me, dat heb jij écht niet!!” Werd er al lachend gezegd.
Erg frustrerend dat er niet verder gevraagd werd. En nu dus ook geen zin om er nog over te beginnen alhoewel ik denk dat ik wel moet..
pi_176295381
Hier ben ik bij de eerste keer dat ik me niet testen samen met mn ouders gegaan (kreeg toen geen diagnose. Had wel veel duidelijke kenmerken maar kwam er niet door in de problemen en dat is een voorwaarde). Mijn ouders gaven toen ook aan veel beschrijvingen niet te herkennen en dat ze helemaal niet denken dat ik misschien iets heb. Had toen uiteindelijk weinig effect op de uitkomst. Heb jij ook een gesprek met je ouders erbij of ga je alleen naar de tests?
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_176296286
Hoe het hier gaat: ADHD'er Allan (manlief) zit sinds de 19e december aan de Ritalin, nu 3x15mg per dag.
Doordat zijn slaap nog steeds 'all over the place' is, slikt 'ie eigenlijk alleen de dosis van 13.00 en 17.00. Met goedkeuring van psychiater. Die wil liever niet teveel rommelen met het slapen, tot uitgevogeld is wat de juiste dosis Ritalin gaat worden.

Vooralsnog is 2x15 favoriet. Allan is veel beter te motiveren voor dingen, helpt ineens mee in het huishouden (uit zichzelf!), eet niet meer impulsief de koelkast leeg, kan zich focussen op één ding tegelijk... Maar het leukste vind ik, dat hij nu voor het eerst in zijn leven (!!) verhalen vertellen met een begin en een eind, in plaats van van-de-hak-op-de-tak.

Behalve het slapen, is hij er echt enorm blij mee. :)
Mon 'en!
pi_176296739
Ik heb de laatste tijd steeds meer last van stevige hoofdpijn na de tweede dosis Ritalin. Vanwege mijn werk (waar creativiteit wel gewenst is) zit ik op een lage dosis, 3x 10mg per dag. Ik drink meer dan voldoende water en eet ook goed.
Meer mensen die dit hebben gehad? Is het uitproberen van een andere medicijn de moeite waard?
Nee.
pi_176300127
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2018 09:39 schreef bloempjuh het volgende:

Vooralsnog is 2x15 favoriet. Allan is veel beter te motiveren voor dingen, helpt ineens mee in het huishouden (uit zichzelf!), eet niet meer impulsief de koelkast leeg, kan zich focussen op één ding tegelijk... Maar het leukste vind ik, dat hij nu voor het eerst in zijn leven (!!) verhalen vertellen met een begin en een eind, in plaats van van-de-hak-op-de-tak.

Hey, dat hoop ik allemaal 3 jaar na de diagnose ook nog ooit te kunnen bereiken :').
Fijn te horen dat het daar goed gaat! :s).

Slapen is bij mij sinds een half jaar of zo ineens een issue geworden. Eerder was dat nooit zo'n probleem. Maar nu heb ik soms 2 weken dat ik al slaap als ik m'n bed zie, en dan lig ik weer 2 weken lang elke avond te woelen en klaarwakker naar het plafond te staren en krijg ik m'n hoofd op geen enkele manier tot rust. Súper frustrerend :{.
  vrijdag 5 januari 2018 @ 13:29:19 #23
401892 Helsinki
Avec persévérance.
pi_176300264
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2017 14:49 schreef bloempjuh het volgende:
Verloofde zit sinds de 19e (dus anderhalve week) aan de Ritalin. Hij is er heel blij mee, maar heeft nog steeds een afgrijselijk dag-/nachtritme. Volgens psychiater moet hij aan de lichttherapie, maar daar hebben we het budget niet voor. Andere tips?

Moet ik 'm nou juist wél, of níet laten slapen als hij niet op tijd wakker is?
Is het huren van zo'n lamp bij bijvoorbeeld de apotheek wel een optie? :).

Ik heb halverwege december een ADHD-onderzoek gehad. Hoor de 18e wat de diagnose is. Moet zeggen dat ik al erg uitkeek naar het vooruitzicht dat medicatie een optie zou zijn, maar ik ben nu zwanger dus volgens mij gaat dat dan niet door.
pi_176300609
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2018 13:29 schreef Helsinki het volgende:

[..]

Is het huren van zo'n lamp bij bijvoorbeeld de apotheek wel een optie? :).

Ik heb halverwege december een ADHD-onderzoek gehad. Hoor de 18e wat de diagnose is. Moet zeggen dat ik al erg uitkeek naar het vooruitzicht dat medicatie een optie zou zijn, maar ik ben nu zwanger dus volgens mij gaat dat dan niet door.
Huren is ook geen optie, we hebben momenteel écht geen budget (Bijstand).

Gefeli met de baby-in-wording!
Mon 'en!
  vrijdag 5 januari 2018 @ 13:52:07 #25
401892 Helsinki
Avec persévérance.
pi_176300774
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 januari 2018 13:45 schreef bloempjuh het volgende:

[..]

Huren is ook geen optie, we hebben momenteel écht geen budget (Bijstand).

Gefeli met de baby-in-wording!
Wat jammer. Wel fijn dat hij er blij mee is, even los van het slapen!

(Dank je wel O+.)
  vrijdag 5 januari 2018 @ 14:18:14 #26
304935 -Miauw-
Maar ik rook niet!
pi_176301393
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2018 13:29 schreef Helsinki het volgende:

[..]

Is het huren van zo'n lamp bij bijvoorbeeld de apotheek wel een optie? :).

Ik heb halverwege december een ADHD-onderzoek gehad. Hoor de 18e wat de diagnose is. Moet zeggen dat ik al erg uitkeek naar het vooruitzicht dat medicatie een optie zou zijn, maar ik ben nu zwanger dus volgens mij gaat dat dan niet door.
Dan is medicatie geen optie inderdaad.
Maar gefeliciteerd *O*
With the stars as her umbrella
pi_176304516
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2018 13:29 schreef Helsinki het volgende:

[..]

Is het huren van zo'n lamp bij bijvoorbeeld de apotheek wel een optie? :).

Ik heb halverwege december een ADHD-onderzoek gehad. Hoor de 18e wat de diagnose is. Moet zeggen dat ik al erg uitkeek naar het vooruitzicht dat medicatie een optie zou zijn, maar ik ben nu zwanger dus volgens mij gaat dat dan niet door.
klopt, tijdens zwangerschap en borstvoeding geven mag t niet. Ik heb ook mn test uitgesteld toen ik wist dat ik zwanger was (omdat deel de test met medicatie werd gedaan)
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_176304542
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 januari 2018 13:45 schreef bloempjuh het volgende:

[..]

Huren is ook geen optie, we hebben momenteel écht geen budget (Bijstand).

Gefeli met de baby-in-wording!
misschien kun je er bijzondere bijstand voor aanvragen bij je gemeente? Staan vaak wel open voor aanvragen op medisch gebied.
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_176304606
Hier lijkt de methyl beter te werken dan de dex *O* kan gewoon werken en concentreren in een bomvolle kantoortuin :o. Heb nu net mn eerste werkweek op meds achter de rug, los van t vele innemen vind ik t dikke prima :D
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_176313234
Bwueh... Ging m'n herhaalrecept ophalen voor de Concerta knock-off apotheek variant, hebben ze wéér een ander merk dan voorheen. Gedoe altijd met die dingen. Ze zeggen dan dat de samenstelling hetzelfde is maar toch vraag ik het me af of dat écht zo is.
pi_176435416
Hoi
pi_176435466
quote:
18s.gif Op vrijdag 5 januari 2018 22:40 schreef Orbeatle het volgende:
Bwueh... Ging m'n herhaalrecept ophalen voor de Concerta knock-off apotheek variant, hebben ze wéér een ander merk dan voorheen. Gedoe altijd met die dingen. Ze zeggen dan dat de samenstelling hetzelfde is maar toch vraag ik het me af of dat écht zo is.
Ze mogen tot een bepaalde percentage afwijken van de echte Concerta, dus ik vertrouw het voor geen meter. Ik heb een verklaring met Medische noodzaak dus het is opgelost gelukkig.
pi_176435481
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 januari 2018 16:25 schreef littledrummergirl het volgende:

[..]

misschien kun je er bijzondere bijstand voor aanvragen bij je gemeente? Staan vaak wel open voor aanvragen op medisch gebied.
Nee, Bijzondere bijstand is voor noodzakelijke situaties en hier is geen sprake van nood.
pi_176435631
quote:
1s.gif Op donderdag 11 januari 2018 16:48 schreef aangemeldvooreenvraag het volgende:

[..]

Nee, Bijzondere bijstand is voor noodzakelijke situaties en hier is geen sprake van nood.
In Den Bosch is er een specifiek Bijzondere Bijstand-potje voor 'sociale contacten en hobby's'. Die zijn strict gezien ook niet 'noodzakelijk', toch?
Mon 'en!
pi_176435995
Ik wist niet dat hier een reeks over was.

Ik heb ADD, gediagnosticeerd op 28 oktober 2008.
'het overwegend onoplettend type'
medicatieloos
Google is your friend, abuse your friends
pi_176436258
quote:
14s.gif Op donderdag 11 januari 2018 17:27 schreef Metalfrost het volgende:
Ik wist niet dat hier een reeks over was.

Ik heb ADD, gediagnosticeerd op 28 oktober 2008.
'het overwegend onoplettend type'
medicatieloos
wel medicatie geprobeerd?
pi_176436291
quote:
1s.gif Op donderdag 11 januari 2018 17:44 schreef Drug het volgende:

[..]

wel medicatie geprobeerd?
Ja in het begin. Daarna de voordelen van de medicatie tegen de nadelen op een balans gelegd en de conclusie getrokken dat ik die chemische rommel niet meer in mijn systeem wilde.
Heeft tot 2011 geduurd.

edit-
Ritalin, Concerta en op een later stadium in 2014, Wellbutrin.
Ritalin vergat ik telkens, daarna Concerta geslikt. Wegens libidoklachten ermee gestopt en in 2014 met Wellbutrin gestart. Mee gestopt vanwege het feit dat ik er alleen maar duizelig van werd en het niet hielp.

[ Bericht 18% gewijzigd door Metalfrost op 11-01-2018 20:57:03 ]
Google is your friend, abuse your friends
  donderdag 11 januari 2018 @ 18:07:33 #38
304935 -Miauw-
Maar ik rook niet!
pi_176436615
quote:
14s.gif Op donderdag 11 januari 2018 17:27 schreef Metalfrost het volgende:
Ik wist niet dat hier een reeks over was.

Je zat zeker weer niet op te letten...
With the stars as her umbrella
pi_176439854
quote:
10s.gif Op donderdag 11 januari 2018 18:07 schreef -Miauw- het volgende:

[..]

Je zat zeker weer niet op te letten...
Echt he :')
Google is your friend, abuse your friends
pi_176440077
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2018 16:59 schreef bloempjuh het volgende:

[..]

In Den Bosch is er een specifiek Bijzondere Bijstand-potje voor 'sociale contacten en hobby's'. Die zijn strict gezien ook niet 'noodzakelijk', toch?
Dat heeft mijn gemeente ook, zoals korting op sporten of de bios. Maar dat valt niet onder Bijzondere Bijstand. Iig niet in mijn gemeente.
pi_176440473
quote:
1s.gif Op donderdag 11 januari 2018 16:48 schreef aangemeldvooreenvraag het volgende:

[..]

Nee, Bijzondere bijstand is voor noodzakelijke situaties en hier is geen sprake van nood.
dat hoeft niet perse, het gaat om leningen voor dingen die voor iemand de kwaliteit van leven kunnen bevorderen, als je goed kunt motiveren waarom het nodig is en wat je meer zou kunnen lichamelijk/psychisch als het effect heeft zou het best eens kunnen werken. Je kunt ook kijken of je in aanmerking komt voor n fonds, er zijn ontelbaar veel fondsen voor ontelbaar veel doelen.

#eindeberoepsdeformatie
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_176441319
quote:
1s.gif Op donderdag 11 januari 2018 21:23 schreef littledrummergirl het volgende:

[..]

dat hoeft niet perse, het gaat om leningen voor dingen die voor iemand de kwaliteit van leven kunnen bevorderen, als je goed kunt motiveren waarom het nodig is en wat je meer zou kunnen lichamelijk/psychisch als het effect heeft zou het best eens kunnen werken. Je kunt ook kijken of je in aanmerking komt voor n fonds, er zijn ontelbaar veel fondsen voor ontelbaar veel doelen.

#eindeberoepsdeformatie
Volgende week moet ADHD-Allan weer naar de psychiater, daaropvolgend beginnen afspraken met psycholoog. Waar en hoe een lichttherapielamp te scoren valt (en of het nodig is enzo) mogen ze lekker samen uitzoeken ;)
Mon 'en!
pi_176441383
Is hier iemand die de DIVA 2 app gebruikt heeft?
pi_176441872
quote:
1s.gif Op donderdag 11 januari 2018 21:51 schreef bloempjuh het volgende:

[..]

Volgende week moet ADHD-Allan weer naar de psychiater, daaropvolgend beginnen afspraken met psycholoog. Waar en hoe een lichttherapielamp te scoren valt (en of het nodig is enzo) mogen ze lekker samen uitzoeken ;)
ik ken ook iemand met (oa) adhd die voor lichttherapiebehandeling naar het ziekenhuis ging bedenk ik me net. Wie weet zijn daar ook nog mogelijkheden. Anyway, laat ze het maar mooi bedenken voor m daar inderdaad ^O^
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_176442056
quote:
1s.gif Op donderdag 11 januari 2018 22:11 schreef littledrummergirl het volgende:

[..]

ik ken ook iemand met (oa) adhd die voor lichttherapiebehandeling naar het ziekenhuis ging bedenk ik me net. Wie weet zijn daar ook nog mogelijkheden. Anyway, laat ze het maar mooi bedenken voor m daar inderdaad ^O^
Pruh-cies. Ik heb genoeg eigen issues en zij zijn de mensen met de ADHD-kennis en het netwerk hier in de stad. :Y

ManLief vraagt zich af of het niet logisch zou zijn om (qua Ritalin) 's ochtends en 's middags 20mg en 's avonds minder (bijv 15mg) te slikken. Hij is nu echt mega-hyper rond 22.00uur. Wel grappig, maar ongelooflijk irritant als we een film proberen te kijken ofzo. Hij blíjft maar ouwehoeren :D :D

Gelukkig voelt hij zich verder wel 'beter in zijn vel dan ooit', dus dat is wel heel fijn.
Mon 'en!
pi_176442320
Waarom zou dat logischer zijn :? Volgens mij is dat alleen t advies als je slecht in slaap kan vallen :Y
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_176442373
Ik heb trouwens een recept opgehaald voor methylletjes met vertraagde afgifte, eens zien hoe dat voor me werkt. De stof op zich doet zn werk, dus als t ook met 1 pilletje kan ipv negen ^O^ dikke prima. Ben benieuwd :D
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
  vrijdag 12 januari 2018 @ 09:17:45 #48
304935 -Miauw-
Maar ik rook niet!
pi_176447734
Ik lees veel over medicatie maar werken jullie ook nog op andere manieren aan het onder controle houden van je AD(H)D?

Ben niet superfan van medicatie, ben er ook niet tegen hoor maar de bijwerkingen en de resistentie en dan nog de troep die je tot je neemt...geen zin in.

De laatste tijd heb ik veel motivationele problemen, mezelf ergens toe zetten argh :') en ook enorm afgeleid door onbenullige dingen.

Hoe gaan jullie daarmee om, buiten medicatie dus?
With the stars as her umbrella
pi_176448478
quote:
1s.gif Op donderdag 11 januari 2018 16:47 schreef aangemeldvooreenvraag het volgende:

[..]

Ze mogen tot een bepaalde percentage afwijken van de echte Concerta, dus ik vertrouw het voor geen meter. Ik heb een verklaring met Medische noodzaak dus het is opgelost gelukkig.
Hoe heb je die verklaring geregeld dan?
pi_176448633
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 09:17 schreef -Miauw- het volgende:
Ik lees veel over medicatie maar werken jullie ook nog op andere manieren aan het onder controle houden van je AD(H)D?

Ben niet superfan van medicatie, ben er ook niet tegen hoor maar de bijwerkingen en de resistentie en dan nog de troep die je tot je neemt...geen zin in.

De laatste tijd heb ik veel motivationele problemen, mezelf ergens toe zetten argh :') en ook enorm afgeleid door onbenullige dingen.

Hoe gaan jullie daarmee om, buiten medicatie dus?
Ik doe niet aan medicijnen. Ik heb mezelf over de jaren structuur aangeleerd (qua huishouden). Dat ik nu werk, helpt ook. Ik probeer nu zo veel mogelijk op het werk te doen, want thuis doe ik het niet.

Waar kun je jezelf niet toe zetten?
[b]Op maandag 20 augustus 2012 10:56 schreef robdriessen het volgende:[/b]
Kom niet aan DW, want ze heeft een heel leger achter zich. Letterlijk. ;)
[b]Op maandag 8 mei 2017 22:33 schreef KaBuf het volgende:[/b]
Bek houden tegen DW hè :(
pi_176448754
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2018 22:27 schreef littledrummergirl het volgende:
Waarom zou dat logischer zijn :? Volgens mij is dat alleen t advies als je slecht in slaap kan vallen :Y
Hij is hyper rond 22.00 uur en dat kakt pas weer in om 8.00 uur 's ochtends. Een uurtje later is zijn eerste dosis. :)
Mon 'en!
  vrijdag 12 januari 2018 @ 10:53:54 #52
304935 -Miauw-
Maar ik rook niet!
pi_176449170
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 10:21 schreef DevilsWhore het volgende:

[..]

Ik doe niet aan medicijnen. Ik heb mezelf over de jaren structuur aangeleerd (qua huishouden). Dat ik nu werk, helpt ook. Ik probeer nu zo veel mogelijk op het werk te doen, want thuis doe ik het niet.

Waar kun je jezelf niet toe zetten?
Structuur aanbrengen :')
En solliciteren.

Ik maakte een tijdje een weekplanning, werkelijk weerzinwekkend om dingen op gezette tijden te doen. Maar het hielp wel.
With the stars as her umbrella
pi_176449294
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 10:53 schreef -Miauw- het volgende:

[..]

Structuur aanbrengen :')
En solliciteren.

Ik maakte een tijdje een weekplanning, werkelijk weerzinwekkend om dingen op gezette tijden te doen. Maar het hielp wel.
Je beantwoordt je eigen vraag.
[b]Op maandag 20 augustus 2012 10:56 schreef robdriessen het volgende:[/b]
Kom niet aan DW, want ze heeft een heel leger achter zich. Letterlijk. ;)
[b]Op maandag 8 mei 2017 22:33 schreef KaBuf het volgende:[/b]
Bek houden tegen DW hè :(
  vrijdag 12 januari 2018 @ 11:01:56 #54
304935 -Miauw-
Maar ik rook niet!
pi_176449299
quote:
12s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 11:01 schreef DevilsWhore het volgende:

[..]

Je beantwoordt je eigen vraag.
Echt?
With the stars as her umbrella
pi_176449342
quote:
10s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 11:01 schreef -Miauw- het volgende:

[..]

Echt?
Lekker alles kapotplannen! *O*
[b]Op maandag 20 augustus 2012 10:56 schreef robdriessen het volgende:[/b]
Kom niet aan DW, want ze heeft een heel leger achter zich. Letterlijk. ;)
[b]Op maandag 8 mei 2017 22:33 schreef KaBuf het volgende:[/b]
Bek houden tegen DW hè :(
  vrijdag 12 januari 2018 @ 11:07:35 #56
304935 -Miauw-
Maar ik rook niet!
pi_176449383
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 11:04 schreef DevilsWhore het volgende:

[..]

Lekker alles kapotplannen! *O*
Ja :+
Maar goed, toch maar eens doen.
:*
With the stars as her umbrella
pi_176485007
quote:
7s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 10:13 schreef Orbeatle het volgende:

[..]

Hoe heb je die verklaring geregeld dan?
degene die je medicijnen voorschrijft zet dat op papier, en je apotheek kiest dan of ze dat accepteren :P heeft geloof ik te maken met wat voor soort contract je apotheek met je verzekeraar heeft.
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_176485085
Ik ging gisteren mn langwerkende merlloze methylletjes ophalen, kreeg ik doodleuk te horen dat ze die pas om 20 feb :o konden leveren. Of ik geen concerta wilde voor 60¤ t doosje... Eehm nah :{w. Ik ga nog wel even door met de kortwerkende. Meer mensen last van leveringsproblemen :?
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_176485368
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 21:53 schreef littledrummergirl het volgende:
Ik ging gisteren mn langwerkende merlloze methylletjes ophalen, kreeg ik doodleuk te horen dat ze die pas om 20 feb :o konden leveren. Of ik geen concerta wilde voor 60¤ t doosje... Eehm nah :{w. Ik ga nog wel even door met de kortwerkende. Meer mensen last van leveringsproblemen :?
Wel twee andere soorten medicatie voor andere aandoeningen die er ineens niet zijn. Is er een algeheel tekort aan medicijnen, ofzo?
Mon 'en!
pi_176485534
Verkeerde topic :')

[ Bericht 14% gewijzigd door #ANONIEM op 13-01-2018 22:05:53 ]
  zondag 14 januari 2018 @ 23:21:40 #61
370431 drakin
vurig typje
pi_176511093
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 22:05 schreef Chai het volgende:
Verkeerde topic :')
Klinkt Add erig om verkeerd te zitten, of overal tegelijk _O-
Do not meddle in the affairs of dragons, for you are lickable and taste good with chocolat, caramel and whipped cream!
pi_176513586
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 21:53 schreef littledrummergirl het volgende:
Ik ging gisteren mn langwerkende merlloze methylletjes ophalen, kreeg ik doodleuk te horen dat ze die pas om 20 feb :o konden leveren. Of ik geen concerta wilde voor 60¤ t doosje... Eehm nah :{w. Ik ga nog wel even door met de kortwerkende. Meer mensen last van leveringsproblemen :?
Ja ik kreeg ook ander spulleke, Sandoz was niet meer leverbaar en die heb ik altijd...
pi_176513650
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 januari 2018 13:45 schreef bloempjuh het volgende:

[..]

Huren is ook geen optie, we hebben momenteel écht geen budget (Bijstand).

Gefeli met de baby-in-wording!
Wij krijgen een ambulante 'hulpverlener' (meer de praktische tak van de psycholoog, helpen met huishoudschema, de praktische kant van het hele gebeuren). Dat soort mensen kunnen echt zo fijn helpen met dingen die mijlenver lijken maar toch mogelijk zijn. Weet niet of de praktijk waar jij/jullie bij lopen zo iemand hebben? Vaak vallen dingen samen ADHD inherent met impulsief geld uitgeven en daardoor problemen. Zij kunnen dan helpen met budgetteren etc.
pi_176515680
quote:
14s.gif Op maandag 15 januari 2018 08:48 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Wij krijgen een ambulante 'hulpverlener' (meer de praktische tak van de psycholoog, helpen met huishoudschema, de praktische kant van het hele gebeuren). Dat soort mensen kunnen echt zo fijn helpen met dingen die mijlenver lijken maar toch mogelijk zijn. Weet niet of de praktijk waar jij/jullie bij lopen zo iemand hebben? Vaak vallen dingen samen ADHD inherent met impulsief geld uitgeven en daardoor problemen. Zij kunnen dan helpen met budgetteren etc.
Dat zou fantastisch zijn! Maar geen idee, dat moeten we bespreken met psycholoog denk ik. :)
Mon 'en!
pi_176526116
quote:
1s.gif Op maandag 15 januari 2018 11:13 schreef bloempjuh het volgende:

[..]

Dat zou fantastisch zijn! Maar geen idee, dat moeten we bespreken met psycholoog denk ik. :)
woon je in nl? Dan kun je met dit soort vragen ook bij je gemeente terecht.

Ben zelf ambulant hulpverlener :P
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_176526237
quote:
1s.gif Op maandag 15 januari 2018 19:40 schreef littledrummergirl het volgende:

[..]

woon je in nl? Dan kun je met dit soort vragen ook bij je gemeente terecht.

Ben zelf ambulant hulpverlener :P
Ja, maar ik wil het regelwerk inzake ADHD bij ManLief in handen leggen. Hij mag dit zelf proberen uit te vinden, of in ieder geval zelf het initiatief nemen :)
Mon 'en!
pi_176526276
quote:
1s.gif Op maandag 15 januari 2018 19:46 schreef bloempjuh het volgende:

[..]

Ja, maar ik wil het regelwerk inzake ADHD bij ManLief in handen leggen. Hij mag dit zelf proberen uit te vinden, of in ieder geval zelf het initiatief nemen :)
^O^ goeie instelling
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_176663314
Een reactie op R&P / Ervaringen add?. Ik ben kortgeleden ook -eindelijk- tot de realisatie gekomen dat ik wellicht add heb, dus deze ga ik even volgen. Mijn psych heeft me aangeraden DIVA 2.0 (10,-) te downloaden in de app/playstore. Een test van een officiële organisatie, maar er is wel een derde partij nodig om de resultaten te verwerken. Ben er helaas nog niet aan toegekomen.
pi_176786025
Ik heb wat problemen en ik hoop dat jullie met mij willen meedenken.

Ik heb de diagnose ADHD gekregen. Die H kon ik eerst niet bij mij plaatsen. Beter gezegd: durfde ik niet bij mezelf te plaatsen, want ik zag het al voor me dat ik dan keihard werd uitgelachen. De beschrijving ADD kon ik wel heel erg toepassen op mijn kindertijd, maar vanaf een jaar of 20 meende ik dat mijn concentratieproblemen vanzelf verbeterden. Wat bij mij vooral op de voorgrond kwam, was het zeer hardnekkige uitstelgedrag.

In plaats van ADHD dacht men vroeger bij mij aan autisme. Ik heb mij twee keer uitgebreid laten testen en beide keren val ik buiten het spectrum. De tweede keer was een paar maanden terug en er werd opgemerkt dat ik ondanks buiten het spectrum wel kenmerken heb van een pervasieve ontwikkelingsstoornis.

Er is nog niks officieel bevestigd. Maar mijn moeder is zeer waarschijnlijk wel autistisch. Zoveel aanwijzingen bevestigen dat. Ik heb pas geleden lotgenotencontact opgezocht via deze
website
. Dat is nog meer een bevestiging dat mijn vermoedens over mijn moeder juist zijn. Mensen met autistische ouders, met name een autistische moeder worden regelmatig aangezien voor zelf autistisch. Dat komt omdat de moeder geen goede sociale antenne heeft om aan te voelen wat haar baby nodig heeft. Baby's kunnen alleen maar huilen. Als ouders daarop niet reageren, keren ze meer in zichzelf en gaat de ontwikkeling zoals die van taal ook langzamer.

Ik wil niet 100% beweren dat ik gelijk heb, maar ik ga er wel meer over uitzoeken.

Wat mijn moeder betreft. Ze heeft meerdere problemen en het gaat al heel lang niet goed. Haar conclusie is: ik kan je vader niet missen. Maar die scheiding is 25 jaar geleden! Iedereen vindt het raar dat ze daar zo in blijft hangen, maar zoals ik haar ken, kan ze zich heel moeilijk voorstellen hoe haar leven eruit kan zien als bepaalde situaties veranderen of als ze zelf dingen anders zou aanpakken. Zelfreflectie heeft ze niet. Dan snap ik wel dat ze niet kan omgaan met die pijn. Haar pijn is dat ze verlaten is en er alleen voor staat. Dat hoeft niet als ze hulp aanvaardt van andere mensen, maar somehow vindt ze dat heel moeilijk. Als ze over zichzelf gaat nadenken, overspoelt het haar. Er gebeurt dan zoveel in haar hoofd wat ze niet kan bevatten.

Haar plannen en organiseren gaat ook met problemen. Ik ben daar ook niet bepaald goed in overigens ;) Ik heb moeite om het allemaal te overzien. Ik wil alles tegelijk, weet niet waar ik moet beginnen en door vele gedachten wordt het heel groot in mijn hoofd. Mijn moeder heeft dat overzicht wel. Waar zij moeite mee heeft, is bedenken wat ze moet doen. Als haar huis een puinhoop is, gaat zij op de computer spelletjes spelen. Niet om het uit te stellen. Maar de gedachte "ik zou deze tijd kunnen gebruiken om dit en dat te doen" komt niet in haar op. Ik heb veel problemen met haar, omdat zij in de communicatie heel erg dwars reageert. Ik kan nooit goed met haar communiceren, omdat ze zich afsluit. Met als gevolg dat ik automatisch harder en dwingender ga praten. Ik probeer mij echt in te houden, maar het lukt niet als ze dan nog steeds zo dwars reageert. Zij wordt zodoende onrustig van mij en kan soms helemaal overstuur raken. Haar rustig uitleggen waarom ik zo reageer, komt niet aan. En ook op andere momenten als het wel rustig is, kan ik het er niet over hebben.

Dit gezegd te hebben: ze is wel de enige persoon in mijn leven geweest die mij NOOIT heeft laten vallen. Ze heeft wel alles gedaan in haar vermogen om mij te helpen. Daarom laat ik haar niet vallen.

Ik moet haar haar leven laten leiden en mij niet bemoeien met wat ze zou moeten doen. Helaas doen anderen dat wel. Ze klagen naar mij "Je moeder doet geen moeite om erbij te horen. We zitten allemaal op whatsapp want dat communiceert zo makkelijk. Als je moeder geen moeite wilt doen om zich aan te passen, weet ik het ook niet hoor!" Ik denk dan: godverdomme, hoe verschrikkelijk dom kan je zijn, zeg! Als je wilt dat mijn moeder meer contact zoekt, kan je ook weleens op visite gaan. Dat zou haar een stuk beter doen dan koetjes en kalfjes op de whatsapp.

Ik zou liever zien dat ze af en toe maar wel met regelmaat een coach ziet. Dan raakt ze niet in de war van alle verschillende goedbedoelde flauwekuladviezen, want daarvoor is die coach. Ze zal het eerst niet zo leuk vinden, maar als ze het wil proberen en ze raakt eraan gewend en kan die persoon vertrouwen, denk ik dat het heel goed is voor haar. Mijn moeder begrijpt mijn bedoeling totaal niet, maar is uiteindelijk wel akkoord gegaan om dit een kans te geven. En grrrr, nu is het de huisarts die roet in het eten gooit! Volgens dat mens heeft mijn moeder geen autisme, want zo komt ze niet over. En het is allemaal mijn schuld want ik kan niet accepteren dat ze volwassen is. Echt ... dat mensen iets niet begrijpen kan ik accepteren. Dat zoveel mensen niet willen inzien dat zij niet alles weten en meteen met een oordeel komen die te kort door de bocht is, vind ik echt verschrikkelijk! Ik ben ook maar een mens en ik heb ook weleens te snel mijn mening gevormd. Maar ik wil er best over nadenken en het bijstellen als iemand zegt dat ik ernaast zit. Heel jammer dat veel mensen dat blijkbaar niet kunnen opbrengen. Anders wordt het zeker te druk in hun hoofd ofzo...

Wordt vervolgd dit.


Maar ik heb ook mijn problemen.

De emoties kunnen hoog oplopen, maar ondanks dat moet ik wel mezelf weer op de rit krijgen. Als het slechter gaat, word ik helemaal passief en ben ik moe. Maar ik denk dat dit eerder een patroon is wat ik mezelf heb aangeleerd.

Ook al zeggen heel veel mensen dat ik niet te hoge eisen aan mezelf moet stellen. Ik denk dat ik dat juist wel moet doen. Ik moet in mijn kracht blijven. En waar ik heel slecht in ben, is om beloften en plannen om te zetten in daden.

Wat helpt jullie om je in moeilijkere tijden in de actie-modus te krijgen? En niet vastgeroest in een heel passieve modus?
pi_176786306
Medicatie :P zonder krijg ik mezelf nergens toe gezet als ik kut in mn vel zit
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_176786977
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 januari 2018 22:21 schreef littledrummergirl het volgende:
Medicatie :P zonder krijg ik mezelf nergens toe gezet als ik kut in mn vel zit
Medicatie gebruik ik als ondersteuning, niet als oplossing

Het is wel zo dat het je meer energie kost met ADHD. Je moet wel enigszins aanvaarden dat je leven wat chaotischer verloopt dan dat van een ander. Maar dat betekent niet dat je helemaal niks kan bereiken.
pi_176787584
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 januari 2018 22:48 schreef PabstBlueRibbon het volgende:

[..]

Medicatie gebruik ik als ondersteuning, niet als oplossing

Het is wel zo dat het je meer energie kost met ADHD. Je moet wel enigszins aanvaarden dat je leven wat chaotischer verloopt dan dat van een ander. Maar dat betekent niet dat je helemaal niks kan bereiken.
Spreek vooral voor jezelf. ;) Zonder medicatie kreeg ik 3vwo niet eens voor elkaar. Ik had nog te weinig concentratie om een proefwerk af te maken. Zelfs met medicatie kost alles me bakken meer energie dan een 'normaal' persoon, verloopt mijn leven aanzienlijk chaotischer en is 't eerder regel dan uitzondering dat ik de (expres pontificaal voor de voordeur gezette) vuilniszakken aan de kant schuif om de deur uit te gaan dan dat ik ze daadwerkelijk meeneem om ze in de container te gooien.

Mijn leven is al uitdagend genoeg mét medicatie. Waarom zou ik 't dan in vredesnaam zonder willen proberen?
Your opinion of me is none of my business.
pi_176787633
Laat ik het anders formuleren

Ik heb altijd als zielig kwetsbaar mannetje geleefd. En dat moet anders!

Ik heb heel veel therapie gehad. Maar uiteindelijk moet iedereen voor zichzelf bepalen wat werkt en wat niet. In mijn geval gaat "je bent goed zoals je bent" niet op.

Ik heb bepaalde ideeën hoe ik mijn leven wil leven. Ik wil allereerst wat meer spiermassa en mij gewoon een aantrekkelijke kerel voelen. Ik heb een poos fanatiek getraind. Maar ook dat ging niet goed. Dan heb ik het idee dat ik 3 uur doe over een training waar een ander 30 minuten over doet. Ik word continu afgeleid. Ik moet mezelf elke keer pushen pushen pushen. Thuis ben ik moe. Wil ik enerzijds op de bank relaxen. Maar anderzijds moeten er van mezelf nog 1000 dingen gebeuren en kan ik mezelf zoiets niet veroorloven.

Ik ben in behandeling bij psyq voor adhd. Er worden diverse concrete modules aangeboden die ik al vaak aanvroeg

Maar omdat ik ook andere problemen heb, blijven behandelaars liever jarenlang aankijken om op te maken wat nou de geschikte behandeling voor mij is. Ondertussen gebeurt er dus niks!

Ik kan hier steen en been over klagen, maar de tijd tikt door. Ik wil nu gewoon ervoor gaan!
pi_176787819
Mijn vader heeft waarschijnlijk ook ADHD. Hij laat meer standaard ADHD gedrag zien. Hij is een echte workoholic. Dan heeft hij ook energie genoeg over om te sporten.

Waar hij niet zo goed in is, is zich inleven in anderen. Hij kan het wel hoor. Heel goed zelfs! Maar alles gaat op zijn manier. Ik denk dat hij alles heel lakoniek ziet, omdat hij anders net als ik gaat piekeren en overal beren op de weg ziet.

Mensen kunnen hem een egoistische lul vinden en mij aardig. Het punt is wel dat hij een eigen bedrijf kan runnen. En ik heb mijn opleidingen verkloot en zit veel te lang in een uitkering. Ik doe wel vrijwilligerswerk, maar eem betaalde baan lijkt nog zover weg. Op tijd komen lukt niet. Ik kan mij niet aan deadlines houden. Of ik kan mij niet concentreren, maar als ik er wel in zit ben ik zo toegewijd en perfectionistisch dat het heel lang duurt.

Om dit te doorbreken heb ik echt een heel sterk paardenmiddel nodig. Maar ik wil het niet opgeven
  zaterdag 27 januari 2018 @ 23:46:04 #75
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_176788072
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 10:21 schreef DevilsWhore het volgende:

[..]

Ik doe niet aan medicijnen. Ik heb mezelf over de jaren structuur aangeleerd (qua huishouden). Dat ik nu werk, helpt ook. Ik probeer nu zo veel mogelijk op het werk te doen, want thuis doe ik het niet.

Waar kun je jezelf niet toe zetten?
Herkenbaar. Ik weiger ook medicatie te nemen voor mn add, heb best vaak overprikkeling maar juist omdat ik het cold turkey neem leerde ik er gewoon mee omgaan. Soms wel onhandig met bepaalde weekritmes wanneer afspraken in de soep lopen (van instanties hun kant af, ik kom altijd overal op tijd) en mensen er van uitgaan dat ik dat wel even begrijp. Nee dat begrijp ik niet want dat fuckt mn gehele week up. Maar verder is het wel te doen. Begin binnenkort weer nieuwe hobby omdat ik me wat begon te vervelen. En ik werk me nu eenmaal 100x sneller door zaken heen dan andere mensen. Heb iets in no time doorgrond en dan wordt het me te technisch of abstract en zoek ik iets nieuws.
Vraag yvonne maar hoe tof ik ben, die gaf mij er ooit een tagje voor.
  zaterdag 27 januari 2018 @ 23:58:49 #76
304935 -Miauw-
Maar ik rook niet!
pi_176788225
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 januari 2018 23:20 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
Laat ik het anders formuleren

Ik heb altijd als zielig kwetsbaar mannetje geleefd. En dat moet anders!

Ik heb heel veel therapie gehad. Maar uiteindelijk moet iedereen voor zichzelf bepalen wat werkt en wat niet. In mijn geval gaat "je bent goed zoals je bent" niet op.

Ik heb bepaalde ideeën hoe ik mijn leven wil leven. Ik wil allereerst wat meer spiermassa en mij gewoon een aantrekkelijke kerel voelen. Ik heb een poos fanatiek getraind. Maar ook dat ging niet goed. Dan heb ik het idee dat ik 3 uur doe over een training waar een ander 30 minuten over doet. Ik word continu afgeleid. Ik moet mezelf elke keer pushen pushen pushen. Thuis ben ik moe. Wil ik enerzijds op de bank relaxen. Maar anderzijds moeten er van mezelf nog 1000 dingen gebeuren en kan ik mezelf zoiets niet veroorloven.

Ik ben in behandeling bij psyq voor adhd. Er worden diverse concrete modules aangeboden die ik al vaak aanvroeg

Maar omdat ik ook andere problemen heb, blijven behandelaars liever jarenlang aankijken om op te maken wat nou de geschikte behandeling voor mij is. Ondertussen gebeurt er dus niks!

Ik kan hier steen en been over klagen, maar de tijd tikt door. Ik wil nu gewoon ervoor gaan!
Ik ben ook niet van de medicatie. Wat wel goed werkt is plannen. Dat is natuurlijk het meest afschuwelijke :+ Maar plannen, plannen en bijwerken. Zorgen dat je in een ritme komt maar rekening houden met je beperkingen en daar realistisch in zijn. Als een ander ergens een uur over doet en jij drie, dan plan je drie uur.
With the stars as her umbrella
pi_176789390
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 januari 2018 23:58 schreef -Miauw- het volgende:
Dat is natuurlijk het meest afschuwelijke :+ Maar plannen, plannen en bijwerken.
Dat is inderdaad een nachtmerrie! :D

Maar ja, ik zal wel moeten!
pi_176789507
Met AD(H)D zal je altijd wel wat beperkt blijven. Je moet jezelf geen illusie dat je het allemaal zo goed op rolletjes kan krijgen als mensen die dat niet hebben. Overigens lijkt het gras vaak groener dan het is.

Je hoeft je ook niet te schamen om hulp te vragen

Maar denken jullie niet dat de balans waarin je beperkt wordt verschoven kan worden? Mensen met AD(H)D gaan ergens in overcompenseren, maar dat gaat ten koste van andere dingen.

En je moet je ook bewust worden waarvan je energie krijgt en wat jou energie kost.
  zondag 28 januari 2018 @ 11:21:09 #79
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_176792562
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 09:17 schreef -Miauw- het volgende:
Ik lees veel over medicatie maar werken jullie ook nog op andere manieren aan het onder controle houden van je AD(H)D?

Ben niet superfan van medicatie, ben er ook niet tegen hoor maar de bijwerkingen en de resistentie en dan nog de troep die je tot je neemt...geen zin in.

De laatste tijd heb ik veel motivationele problemen, mezelf ergens toe zetten argh :') en ook enorm afgeleid door onbenullige dingen.

Hoe gaan jullie daarmee om, buiten medicatie dus?
Sporten. Zo heb ik bij buurtbeheer afgesproken dat ik de sportruimte kan gebruiken en ga daar zo nu en dan gewoon basketballen. Hoe meer je in je eigen kop zit hoe erger het wordt. ADD en ADHD zijn eigenlijk meer een kwestie van of je je energie kwijt kan, niet dat je het teveel hebt. In een omgeving waar je dus weinig bewegingsvrijheid hebt krijg je stress, daarom zijn bijv. drukke supermarkten en volle restaurants ook een hel voor mensen met ADD, het zijn allemaal externe prikkels, oftewel uitdagingen tot communicatie.. waar je vervolgens sociaaltechnisch niks mee kunt.
Vraag yvonne maar hoe tof ik ben, die gaf mij er ooit een tagje voor.
pi_176792679
Ik heb de rest van de dag betere focus & concentratie als ik gesport heb die ochtend ja. Kan ook aanzienlijk beter stilzitten. Daarom sport ik graag 's ochtends.
Your opinion of me is none of my business.
pi_176796779
Het was misschien niet duidelijk wat ik met mijn eerdere post precies wilde. Ik wilde ermee aangeven dat dit mijn achtergrond is en dat ik daarom vooral deze problemen heb denk ik.

Baaijgardian heeft zeker een goed punt!

ADHD wil niet zeggen dat je een overschot hebt aan energie, maar niet in staat bent het goed te verdelen. Je reageert wel of niet op impulsen: je kan hier niet in doseren. Mensen zonder ADHD kunnen dat wel en kunnen het daarom makkelijker opbrengen taken te doen waar ze niet zoveel zin in hebben. Iemand met ADHD moet in alles veel energie stoppen om zichzelf te kunnen motiveren.

Ik kreeg aanvankelijk de diagnose ADD en scoorde nauwelijks punten op hyperactiviteit en impulsiviteit. Later moest ik de QB-test doen. En toen begon ik mij toch te schuiven en te wiebelen op mijn stoel! En ik dacht ook "Dit was ook zo op school, vooral als ik bijvoorbeeld een toets moest maken". Na die test heb ik nog uren lopen nastuiteren. Kon moeilijk in de bus/trein stilzitten en voelde mij zo onrustig. Maar dit soort onrust is ergens ook lekker! Heb ik tegenwoordig ook vaker met werken. Als ik het heel druk krijg, overzie ik het niet meer en ik raak gestressed. Maar die stress is juist hetgeen waarop ik kick. Want het gevoel dat je knalt en gaat... dan komt er iets in me "ik wil meer!"

Verder vonden de behandelaars dat ik voor een ADDer naast beweeglijk zijn ook nogal veel praat. Dus kreeg ik later de H er ook bij.

Ik ben daar alleen maar blij mee trouwens. Als kind baalde ik altijd van mijn angstige en rustige gedrag. Ik was altijd op zoek naar de vurige kant in mezelf. Ik dacht wel altijd "ik kan zoveel willen, maar het blijkt niet uit mijn gedrag. Dus ik moet gewoon accepteren dat ik een nogal introvert en teruggetrokken persoon ben"

Maar so far blijkt dat dat vooral wijst op emotionele blokkades.

De andere kant is ook niet bepaald perfect hoor. Ik kan ook snel heel kwaad worden. En terwijl ik bijvoorbeeld in de auto loop te vloeken op het verkeer denk ik "nou nou nou! Hou je eens in zeg en gedraag je niet als een opgefokte mongool! :') "
  zondag 28 januari 2018 @ 17:22:26 #82
12888 Skull-splitter
your selection of the finest
pi_176801095
Als ADD'er kan ik ook wel constateren dat die H er terecht bijgekomen is. Ik kan uren stilzitten maar in gedachten vooral onrustig zijn.
I'm fed up with all this Wi-fi-high-fiving
Steam: Skullsplitter
Origin-naam:013skullsplitter
pi_176801516
Ik kan ook stilzitten hoor. Maar ik zit dan wel ergens aan te friemelen.

Er wordt zo'n tweedeling gemaakt tussen ADD en ADHD, maar ik denk dat het op hetzelfde neerkomt. En de ma

Aan de buitenkant lijkt het wel zeer verschillend. Druk aanwezig gedrag valt meer op, mensen vinden dat stiekem bedreigend en storend. En als een sneeuwbaleffect heeft dat denk ik invloed op hoe jij als persoon gaat worden.
  dinsdag 30 januari 2018 @ 18:40:38 #84
179024 Huppelmuts
Ja...nou...NEE dus!
pi_176843345
:W

Zijn er nog tips die jullie hebben voor de partner van een ADHD'er? :@
If God was a woman, wouldn't sperm taste like chocolat?
[b]AirwiN schreef [/b]
De posts van Huppelmuts onderscheiden zich toch al door hun grammaticale correctheid en scherpe spitsvondigheden? Daar heb je geen UI voor nodig om ze te herkennen.
pi_176843539
quote:
2s.gif Op dinsdag 30 januari 2018 18:40 schreef Huppelmuts het volgende:
:W

Zijn er nog tips die jullie hebben voor de partner van een ADHD'er? :@
Als jij voor je partner kunt onthouden waar die de sleutels/telefoon/bril/portemonnee heeft gelaten, tijdens het langslopen in de keuken even kunt checken of de kookplaten en de oven uitstaan en een eventuele bij het koffiezetapparaat gevonden koffie naar je partner toe kunt brengen met een kusje, ben je al een heel eind op weg, denk ik. :P
Your opinion of me is none of my business.
  dinsdag 30 januari 2018 @ 18:57:07 #86
179024 Huppelmuts
Ja...nou...NEE dus!
pi_176843660
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 januari 2018 18:50 schreef Sarasi het volgende:

[..]

Als jij voor je partner kunt onthouden waar die de sleutels/telefoon/bril/portemonnee heeft gelaten, tijdens het langslopen in de keuken even kunt checken of de kookplaten en de oven uitstaan en een eventuele bij het koffiezetapparaat gevonden koffie naar je partner toe kunt brengen met een kusje, ben je al een heel eind op weg, denk ik. :P
_O- _O- _O-

Wil je weten hoe vaak ik hem vanuit mijn ooghoeken om zich heen zie kijken en dan zeg ik alleen maar "op het aanrecht" ofzo. Dan loopt hij daarheen, hoor ik vanuit de keuken een gemompelde dankjewel en komt hij met zijn telefoon weer teruggelopen.

Vorige week was hij aan zn pc aan het prutsen. Zie ik hem op een gegeven moment naar de keuken, dan naar de slaapkamer, door de woonkamer in en weer richting keuken lopen. Ondertussen hevig zuchtend.
Vanaf de bank zeg ik alleen "WC", dus hij loopt braaf de wc in om daar inderdaad het dopje en de schroevendraaier die hij zocht terug te vinden.

En de gevonden koffie kom ik niet alleen bij het koffiezetapparaat tegen hoor. :D
If God was a woman, wouldn't sperm taste like chocolat?
[b]AirwiN schreef [/b]
De posts van Huppelmuts onderscheiden zich toch al door hun grammaticale correctheid en scherpe spitsvondigheden? Daar heb je geen UI voor nodig om ze te herkennen.
  dinsdag 30 januari 2018 @ 19:01:26 #87
304935 -Miauw-
Maar ik rook niet!
pi_176843729
quote:
2s.gif Op dinsdag 30 januari 2018 18:40 schreef Huppelmuts het volgende:
:W

Zijn er nog tips die jullie hebben voor de partner van een ADHD'er? :@
Huppel O+
With the stars as her umbrella
pi_176843774
quote:
10s.gif Op dinsdag 30 januari 2018 18:57 schreef Huppelmuts het volgende:

[..]

_O- _O- _O-

Wil je weten hoe vaak ik hem vanuit mijn ooghoeken om zich heen zie kijken en dan zeg ik alleen maar "op het aanrecht" ofzo. Dan loopt hij daarheen, hoor ik vanuit de keuken een gemompelde dankjewel en komt hij met zijn telefoon weer teruggelopen.

Vorige week was hij aan zn pc aan het prutsen. Zie ik hem op een gegeven moment naar de keuken, dan naar de slaapkamer, door de woonkamer in en weer richting keuken lopen. Ondertussen hevig zuchtend.
Vanaf de bank zeg ik alleen "WC", dus hij loopt braaf de wc in om daar inderdaad het dopje en de schroevendraaier die hij zocht terug te vinden.

En de gevonden koffie kom ik niet alleen bij het koffiezetapparaat tegen hoor. :D
Hahaha, zo herkenbaar! _O-

Maar wat voor tips wil je hebben? Voor jou, voor hem, iets meer richting zou wel fijn zijn. :P
Your opinion of me is none of my business.
  dinsdag 30 januari 2018 @ 19:07:48 #89
179024 Huppelmuts
Ja...nou...NEE dus!
pi_176843870
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 januari 2018 19:01 schreef -Miauw- het volgende:

[..]

Huppel O+
Hoi jij! :*

quote:
1s.gif Op dinsdag 30 januari 2018 19:03 schreef Sarasi het volgende:

[..]

Hahaha, zo herkenbaar! _O-

Maar wat voor tips wil je hebben? Voor jou, voor hem, iets meer richting zou wel fijn zijn. :P
Voor mij vooral. Hij heeft 12 jaar geleden de diagnose gekregen, het is voor hem niet nieuw.
Voor mij het allemaal nieuw. Ik heb nog nooit van zo dichtbij en zo intensief te maken gehad met ADHD en ik loop er nu best wel tegenaan dat ik veel van zijn ADHD-gedrag zeg maar opvat als aanval/afwijzing waardoor ik keihard mn onzekerheid schiet.
Ik heb geen idee hoe ik hem dat op een goede manier kan uitleggen en hoe ik dat gevoel bij mezelf kan veranderen/weghalen.
If God was a woman, wouldn't sperm taste like chocolat?
[b]AirwiN schreef [/b]
De posts van Huppelmuts onderscheiden zich toch al door hun grammaticale correctheid en scherpe spitsvondigheden? Daar heb je geen UI voor nodig om ze te herkennen.
pi_176844157
quote:
2s.gif Op dinsdag 30 januari 2018 19:07 schreef Huppelmuts het volgende:

[..]

Voor mij vooral. Hij heeft 12 jaar geleden de diagnose gekregen, het is voor hem niet nieuw.
Voor mij het allemaal nieuw. Ik heb nog nooit van zo dichtbij en zo intensief te maken gehad met ADHD en ik loop er nu best wel tegenaan dat ik veel van zijn ADHD-gedrag zeg maar opvat als aanval/afwijzing waardoor ik keihard mn onzekerheid schiet.
Ik heb geen idee hoe ik hem dat op een goede manier kan uitleggen en hoe ik dat gevoel bij mezelf kan veranderen/weghalen.
Kun je voorbeelden geven van gedragingen die je dat gevoel geven?
Your opinion of me is none of my business.
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL dinsdag 30 januari 2018 @ 19:23:47 #91
147316 crew  DJMO
#trut
pi_176844229
quote:
0s.gif Op zondag 28 januari 2018 17:22 schreef Skull-splitter het volgende:
Als ADD'er kan ik ook wel constateren dat die H er terecht bijgekomen is. Ik kan uren stilzitten maar in gedachten vooral onrustig zijn.
Dit dus. Ik kan alleen stilzitten als ik achter m'n laptop zit. Vroeger als kind, kon ik uren lezen. Boeken had ik in een dag, vaak zelfs nog minder dan een dag, uit. Toen kwam internet net op. Heb nog MS-DOS leren programmeren als 13/14-jarige. (inmiddels ruimschoots vergeten hoe dat werkte hoor :P ) toen eenmaal de pc steeds meer onderdeel van het dagelijks bestaan werd heeft mijn hyperfocus zich daarheen verplaatst.
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
  dinsdag 30 januari 2018 @ 19:37:57 #92
179024 Huppelmuts
Ja...nou...NEE dus!
pi_176844616
quote:
7s.gif Op dinsdag 30 januari 2018 19:20 schreef Sarasi het volgende:

[..]

Kun je voorbeelden geven van gedragingen die je dat gevoel geven?
Wij wonen niet samen, ik woon 200km bij hem vandaan.
We hebben dus veel contact via de app.

In mijn ogen is het een kleine moeite om gewoon even te appen dat je druk bent, geen tijd hebt, even rust nodig hebt of iets dergelijks. Hij kiest dan voor zwijgen, vaak wel lezen wat ik stuur maar gewoon niet antwoorden. Ik blijf aangeven dat ik daar heel slecht mee kan omgaan maar er komt geen verandering, of dat gaat een dag of 2 wel goed en dan is het weer op.
Omgekeerd, als ik dus niet reageer omdat ik hooguit 1x in het half jaar een keer 's middags in slaap val zonder dat van tevoren aan te geven (dan lees ik de apps dus ook niet) dan krijg ik dat best wel lang te horen.

Als ik geen goedemorgen app dan kan het makkelijk gebeuren dat ik pas laat in de avond iets van hem hoor. Als hij dan belooft om zijn best te gaan om eraan te denken om mij te appen ofzo dan kost het mij moeite om dat NIET op te vatten als uit het oog uit het hart (snap je me?), vaak is zijn verklaring om geen contact op te nemen ook heel simpel en logisch "maar IK heb niets te melden!". Dat geeft voor mij aan dat het toch niet boeit of ik misschien wel iets te melden zou hebben en dat geeft mij een onbelangrijk gevoel.

Veel dingen die hij doet word ik behoorlijk op afgebrand. Een paar maanden terug stuurde hij een gewaagde foto en het duurde even voor ik reageerde omdat ik even naar de wc moest. Hij zag dat als afwijzing, desinteresse enz..
Van de week tijdens een behoorlijk intiem gesprek over porno gebeurde het vaak zat dat hij een kwartier of langer stil bleef (daar ben ik inmiddels al aan gewend, zocht ik ook niets achter, raakte me niet persoonlijk ofzo) opeens krijg ik middenin dat gesprek het bericht dat het licht onder de keukenkastjes inmiddels ook is opgehangen. En ik krijg hem niet duidelijk dat dat op mij ook behoorlijk overkomt als afwijzing en desinteresse.

Zijn go-to-phrase is in dat soort gevallen ook heel vaak: "maar dat is anders...."
If God was a woman, wouldn't sperm taste like chocolat?
[b]AirwiN schreef [/b]
De posts van Huppelmuts onderscheiden zich toch al door hun grammaticale correctheid en scherpe spitsvondigheden? Daar heb je geen UI voor nodig om ze te herkennen.
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL dinsdag 30 januari 2018 @ 19:46:59 #93
147316 crew  DJMO
#trut
pi_176844844
quote:
2s.gif Op dinsdag 30 januari 2018 19:37 schreef Huppelmuts het volgende:
opeens krijg ik middenin dat gesprek het bericht dat het licht onder de keukenkastjes inmiddels ook is opgehangen. En ik krijg hem niet duidelijk dat dat op mij ook behoorlijk overkomt als afwijzing en desinteresse.

Zijn go-to-phrase is in dat soort gevallen ook heel vaak: "maar dat is anders...."
Dat schiet hem te binnen, en MOET het dan kwijt. Ik herken dat heel erg van mezelf. Maakt niet uit met wie of waar het gesprek over gaat, als me iets te binnen schiet oh ja dat wil ik nog zeggen, dan flap ik het er ook meteen uit. De meeste mensen die me kennen zijn daar inmiddels aan gewend, nemen het voor kennisgeving aan en gaan gewoon verder met het gesprek waar het gebleven was.
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_176844967
quote:
2s.gif Op dinsdag 30 januari 2018 18:40 schreef Huppelmuts het volgende:
:W

Zijn er nog tips die jullie hebben voor de partner van een ADHD'er? :@
Wat zijn de issues waar je het meeste last van hebt?
  dinsdag 30 januari 2018 @ 19:52:16 #95
179024 Huppelmuts
Ja...nou...NEE dus!
pi_176844997
quote:
2s.gif Op dinsdag 30 januari 2018 19:46 schreef DJMO het volgende:

[..]

Dat schiet hem te binnen, en MOET het dan kwijt. Ik herken dat heel erg van mezelf. Maakt niet uit met wie of waar het gesprek over gaat, als me iets te binnen schiet oh ja dat wil ik nog zeggen, dan flap ik het er ook meteen uit. De meeste mensen die me kennen zijn daar inmiddels aan gewend, nemen het voor kennisgeving aan en gaan gewoon verder met het gesprek waar het gebleven was.
Nee. Hij was tijdens het gesprek ermee bezig. Het schoot hem niet te binnen. Terwijl wij een intiem en ook heel persoonlijk gesprek hadden op een tijdstip dat mensen op bed liggen was hij vooral bezig met een lamp onder een keukenkastje hangen.
Maar o wee als ik overdag tijdens een intiem gesprek even stil blijf om naar de wc te gaan :X
If God was a woman, wouldn't sperm taste like chocolat?
[b]AirwiN schreef [/b]
De posts van Huppelmuts onderscheiden zich toch al door hun grammaticale correctheid en scherpe spitsvondigheden? Daar heb je geen UI voor nodig om ze te herkennen.
  dinsdag 30 januari 2018 @ 19:52:52 #96
179024 Huppelmuts
Ja...nou...NEE dus!
pi_176845016
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 januari 2018 19:51 schreef PabstBlueRibbon het volgende:

[..]

Wat zijn de issues waar je het meeste last van hebt?
Het moeten smeken om aandacht. Daar krijg ik een heel naar gevoel van.

Het feit dat ik word afgebrand op gedrag wat hij in tienvoud doet.
If God was a woman, wouldn't sperm taste like chocolat?
[b]AirwiN schreef [/b]
De posts van Huppelmuts onderscheiden zich toch al door hun grammaticale correctheid en scherpe spitsvondigheden? Daar heb je geen UI voor nodig om ze te herkennen.
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL dinsdag 30 januari 2018 @ 19:54:03 #97
147316 crew  DJMO
#trut
pi_176845054
quote:
2s.gif Op dinsdag 30 januari 2018 19:52 schreef Huppelmuts het volgende:

[..]

Nee. Hij was tijdens het gesprek ermee bezig. Het schoot hem niet te binnen. Terwijl wij een intiem en ook heel persoonlijk gesprek hadden op een tijdstip dat mensen op bed liggen was hij vooral bezig met een lamp onder een keukenkastje hangen.
Maar o wee als ik overdag tijdens een intiem gesprek even stil blijf om naar de wc te gaan :X
oh oke, dan begreep ik je verkeerd. Maar als je dan zegt; ik ga even naar de wc ik reageer over tien minuten pas weer? Zou dat helpen?
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
  dinsdag 30 januari 2018 @ 19:57:10 #98
179024 Huppelmuts
Ja...nou...NEE dus!
pi_176845142
quote:
2s.gif Op dinsdag 30 januari 2018 19:54 schreef DJMO het volgende:

[..]

oh oke, dan begreep ik je verkeerd. Maar als je dan zegt; ik ga even naar de wc ik reageer over tien minuten pas weer? Zou dat helpen?
Geen idee. Ik denk dat het gesprek dan voor hem ook gewoon afgelopen is, al komt het maar door de concentratiespanne van een goudvis die blijkbaar gepaard gaat met ADHD.
If God was a woman, wouldn't sperm taste like chocolat?
[b]AirwiN schreef [/b]
De posts van Huppelmuts onderscheiden zich toch al door hun grammaticale correctheid en scherpe spitsvondigheden? Daar heb je geen UI voor nodig om ze te herkennen.
pi_176845734
quote:
2s.gif Op dinsdag 30 januari 2018 19:52 schreef Huppelmuts het volgende:

[..]

Het moeten smeken om aandacht. Daar krijg ik een heel naar gevoel van.

Het feit dat ik word afgebrand op gedrag wat hij in tienvoud doet.
Hmmm... dat is op zich niet iets wat bij ADHD hoort. ADHD zou wel een rol kunnen spelen hierin hoe hij zich als persoon heeft ontwikkeld.

Maak je ergens wel op dat hij beseft wat voor impact zijn gedrag heeft op jou? Zegt hij weleens "Sorry dat ik zo lastig ben voor je". Geeft hij je weleens zomaar een cadeautje, waaruit je kan opmaken dat hij iets goed wilt maken met je? Of heeft hij soms iets opgeruimd voor je of een klus gedaan; iets wat hij normaal gesproken juist niet doet?

Als je die empathie niet bij hem kan ontdekken, dan is er meer aan de hand dan alleen ADHD.


Overigens snap ik heel goed dat jij een naar gevoel krijgt als je moet smeken om aandacht.
  dinsdag 30 januari 2018 @ 20:17:23 #100
179024 Huppelmuts
Ja...nou...NEE dus!
pi_176845852
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 januari 2018 20:13 schreef PabstBlueRibbon het volgende:

[..]

Hmmm... dat is op zich niet iets wat bij ADHD hoort. ADHD zou wel een rol kunnen spelen hierin hoe hij zich als persoon heeft ontwikkeld.

Maak je ergens wel op dat hij beseft wat voor impact zijn gedrag heeft op jou? Zegt hij weleens "Sorry dat ik zo lastig ben voor je". Geeft hij je weleens zomaar een cadeautje, waaruit je kan opmaken dat hij iets goed wilt maken met je? Of heeft hij soms iets opgeruimd voor je of een klus gedaan; iets wat hij normaal gesproken juist niet doet?

Als je die empathie niet bij hem kan ontdekken, dan is er meer aan de hand dan alleen ADHD.


Overigens snap ik heel goed dat jij een naar gevoel krijgt als je moet smeken om aandacht.
Constant sorry en excuses en empathie. Dat maakt het juist zo moeilijk om te snappen waarom het niet wordt veranderd.

Smeken om aandacht zie je niet als ADHD-trekje? Ik lees juist overal dat een ADHD'er zo druk en chaotisch kan zijn dat je hem echt wel even erop moet attenderen dat er nog een wereld om hem heen bestaat. Om nog maar te zwijgen over de hyperfocus.
If God was a woman, wouldn't sperm taste like chocolat?
[b]AirwiN schreef [/b]
De posts van Huppelmuts onderscheiden zich toch al door hun grammaticale correctheid en scherpe spitsvondigheden? Daar heb je geen UI voor nodig om ze te herkennen.
  dinsdag 30 januari 2018 @ 20:22:15 #101
304935 -Miauw-
Maar ik rook niet!
pi_176846003
quote:
2s.gif Op dinsdag 30 januari 2018 20:17 schreef Huppelmuts het volgende:

[..]

Constant sorry en excuses en empathie. Dat maakt het juist zo moeilijk om te snappen waarom het niet wordt veranderd.

Smeken om aandacht zie je niet als ADHD-trekje? Ik lees juist overal dat een ADHD'er zo druk en chaotisch kan zijn dat je hem echt wel even erop met attenderen dat er nog een wereld om hem heen bestaat. Om nog maar te zwijgen over de hyperfocus.
Ja hyperfocus klopt, maar ook een groot inlevingsvermogen en juist de behoefte aan sociaal contact. Het komt op mij niet over als typisch gedrag van iemand met ADHD.
Maar goed, de ene ADHD'er is de andere niet en laten we de factor 'persoonlijkheid' niet vergeten of comorbiditeiten.

Hoe dan ook, erg vervelend. Ik zou 'm toch aanspreken en waar mogelijk afspraken maken en er zelf leidend in zijn.
With the stars as her umbrella
pi_176846934
quote:
2s.gif Op dinsdag 30 januari 2018 20:17 schreef Huppelmuts het volgende:

[..]

Constant sorry en excuses en empathie. Dat maakt het juist zo moeilijk om te snappen waarom het niet wordt veranderd.

Smeken om aandacht zie je niet als ADHD-trekje? Ik lees juist overal dat een ADHD'er zo druk en chaotisch kan zijn dat je hem echt wel even erop moet attenderen dat er nog een wereld om hem heen bestaat. Om nog maar te zwijgen over de hyperfocus.
Oh, ik begreep dat jij degene was die continu moet smeken om aandacht :')
pi_176847086
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 januari 2018 20:49 schreef PabstBlueRibbon het volgende:

[..]

Oh, ik begreep dat jij degene was die continu moet smeken om aandacht :')

Dat vastlopen in patronen die je eigenlijk zo graag zou willen veranderen, herken ik wel.
pi_176848086
quote:
2s.gif Op dinsdag 30 januari 2018 19:37 schreef Huppelmuts het volgende:

[..]

Wij wonen niet samen, ik woon 200km bij hem vandaan.
We hebben dus veel contact via de app.

In mijn ogen is het een kleine moeite om gewoon even te appen dat je druk bent, geen tijd hebt, even rust nodig hebt of iets dergelijks. Hij kiest dan voor zwijgen, vaak wel lezen wat ik stuur maar gewoon niet antwoorden. Ik blijf aangeven dat ik daar heel slecht mee kan omgaan maar er komt geen verandering, of dat gaat een dag of 2 wel goed en dan is het weer op.
Omgekeerd, als ik dus niet reageer omdat ik hooguit 1x in het half jaar een keer 's middags in slaap val zonder dat van tevoren aan te geven (dan lees ik de apps dus ook niet) dan krijg ik dat best wel lang te horen.

Als ik geen goedemorgen app dan kan het makkelijk gebeuren dat ik pas laat in de avond iets van hem hoor. Als hij dan belooft om zijn best te gaan om eraan te denken om mij te appen ofzo dan kost het mij moeite om dat NIET op te vatten als uit het oog uit het hart (snap je me?), vaak is zijn verklaring om geen contact op te nemen ook heel simpel en logisch "maar IK heb niets te melden!". Dat geeft voor mij aan dat het toch niet boeit of ik misschien wel iets te melden zou hebben en dat geeft mij een onbelangrijk gevoel.

Veel dingen die hij doet word ik behoorlijk op afgebrand. Een paar maanden terug stuurde hij een gewaagde foto en het duurde even voor ik reageerde omdat ik even naar de wc moest. Hij zag dat als afwijzing, desinteresse enz..
Van de week tijdens een behoorlijk intiem gesprek over porno gebeurde het vaak zat dat hij een kwartier of langer stil bleef (daar ben ik inmiddels al aan gewend, zocht ik ook niets achter, raakte me niet persoonlijk ofzo) opeens krijg ik middenin dat gesprek het bericht dat het licht onder de keukenkastjes inmiddels ook is opgehangen. En ik krijg hem niet duidelijk dat dat op mij ook behoorlijk overkomt als afwijzing en desinteresse.

Zijn go-to-phrase is in dat soort gevallen ook heel vaak: "maar dat is anders...."
Hmja. Mijn vriend en ik wonen ook ongeveer 260km uit elkaar, dus bij ons is WhatsApp ook de hoofdmanier van communicatie. Ik kan ook niet appen dat ik druk ben, geen tijd heb, of watdanook, al is het maar omdat ik dan bang ben dat er een snelle response komt terwijl ik dan dus nog online zou moeten zijn, wat een discussie wordt, etc. Bovendien, ik reageer "straks wel" (spoiler: dat vergeet ik dan dus weer). Tegelijk herken ik ook die drang naar antwoord wel als ik zelf iets stuur.

Mijn oplossing hiervoor is om mijn vriend gewoon af en toe iets schattigs te sturen. Een plaatje van een kitten, een kusjes emoji, een filmpje van een schildpad... Meestal krijg ik daar wel een blije smiley op terug. Andersom ook, als hij mij schattige dieren stuurt, stuur ik ook een 'makkelijke' smiley terug. Dit is voor mij ideaal, omdat ik wel even de bevestiging krijg "hij denkt aan me" en zelf ook wel mijn drang naar contact kwijt kan aan hem. Daarbij is de respons van een enkele smiley zo makkelijk en snel, zonder dat daar mogelijk een heel gesprek op volgt waar ik aandacht voor moet hebben, dat me dat wél lukt.

Daarbij doe ik ontzettend hard mijn best om dingen te onthouden die gaande zijn in zijn leven en ernaar te vragen, omdat ik wéét dat mensen dat prettig vinden (ik ook!), maar hij kan me op zondag drie keer vertellen dat hij morgen voor het laatst X doet op werk en dan ontschiet het me maandag alsnog. Gelukkig voor mij heb ik een vriend die gewoon uit zichzelf dingen vertelt en helemaal niet gaat zitten wachten tot ik ernaar vraag.

Als ik er zo over nadenk werkt WhatsApp contact voor mij het beste als er nul vraagtekens in het gesprek staan. _O- Die zorgen ervoor dat ik relatief hard moet nadenken en dan haak ik af of schuif ik het voor me uit. Onze gesprekken zijn voornamelijk een over en weer van mededelingen met een "Vet!" als respons. En dat werkt prima. Diepgaandere gesprekken voeren we dan in de weekenden dat we wél bij elkaar zijn. :) (gevoelens over WhatsApp lukken mij bijv. ook niet)

Betreffende het feit dat hij jou affakkelt voor dezelfde dingen die hij ook doet, dat kan niet. Ik begrijp de neiging, maar dat moet hij toch echt zelf beter onder controle krijgen. Eventueel met therapie. Misschien kunnen jullie een woord of zin afspreken waarmee je even kunt aangeven dat hij 'het' weer doet?
Your opinion of me is none of my business.
pi_176848191
Om heel eerlijk te zijn heb ik best wel wat vriendinnen die me ontzettend leuk vinden IRL, maar heel slecht digitaal met me kunnen communiceren. Dan ervaren ze echt een beetje een disconnect ofzo.

Misschien werkt bellen gewoon beter voor jullie dan WhatsApp?
Your opinion of me is none of my business.
  donderdag 1 februari 2018 @ 16:42:46 #106
179024 Huppelmuts
Ja...nou...NEE dus!
pi_176886552
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 januari 2018 21:20 schreef Sarasi het volgende:

[..]

Hmja. Mijn vriend en ik wonen ook ongeveer 260km uit elkaar, dus bij ons is WhatsApp ook de hoofdmanier van communicatie. Ik kan ook niet appen dat ik druk ben, geen tijd heb, of watdanook, al is het maar omdat ik dan bang ben dat er een snelle response komt terwijl ik dan dus nog online zou moeten zijn, wat een discussie wordt, etc. Bovendien, ik reageer "straks wel" (spoiler: dat vergeet ik dan dus weer). Tegelijk herken ik ook die drang naar antwoord wel als ik zelf iets stuur.

Mijn oplossing hiervoor is om mijn vriend gewoon af en toe iets schattigs te sturen. Een plaatje van een kitten, een kusjes emoji, een filmpje van een schildpad... Meestal krijg ik daar wel een blije smiley op terug. Andersom ook, als hij mij schattige dieren stuurt, stuur ik ook een 'makkelijke' smiley terug. Dit is voor mij ideaal, omdat ik wel even de bevestiging krijg "hij denkt aan me" en zelf ook wel mijn drang naar contact kwijt kan aan hem. Daarbij is de respons van een enkele smiley zo makkelijk en snel, zonder dat daar mogelijk een heel gesprek op volgt waar ik aandacht voor moet hebben, dat me dat wél lukt.

Daarbij doe ik ontzettend hard mijn best om dingen te onthouden die gaande zijn in zijn leven en ernaar te vragen, omdat ik wéét dat mensen dat prettig vinden (ik ook!), maar hij kan me op zondag drie keer vertellen dat hij morgen voor het laatst X doet op werk en dan ontschiet het me maandag alsnog. Gelukkig voor mij heb ik een vriend die gewoon uit zichzelf dingen vertelt en helemaal niet gaat zitten wachten tot ik ernaar vraag.

Als ik er zo over nadenk werkt WhatsApp contact voor mij het beste als er nul vraagtekens in het gesprek staan. _O- Die zorgen ervoor dat ik relatief hard moet nadenken en dan haak ik af of schuif ik het voor me uit. Onze gesprekken zijn voornamelijk een over en weer van mededelingen met een "Vet!" als respons. En dat werkt prima. Diepgaandere gesprekken voeren we dan in de weekenden dat we wél bij elkaar zijn. :) (gevoelens over WhatsApp lukken mij bijv. ook niet)

Betreffende het feit dat hij jou affakkelt voor dezelfde dingen die hij ook doet, dat kan niet. Ik begrijp de neiging, maar dat moet hij toch echt zelf beter onder controle krijgen. Eventueel met therapie. Misschien kunnen jullie een woord of zin afspreken waarmee je even kunt aangeven dat hij 'het' weer doet?
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 januari 2018 21:22 schreef Sarasi het volgende:
Om heel eerlijk te zijn heb ik best wel wat vriendinnen die me ontzettend leuk vinden IRL, maar heel slecht digitaal met me kunnen communiceren. Dan ervaren ze echt een beetje een disconnect ofzo.

Misschien werkt bellen gewoon beter voor jullie dan WhatsApp?
Ik ben deze info even aan het verwerken. Reactie volgt nog!
If God was a woman, wouldn't sperm taste like chocolat?
[b]AirwiN schreef [/b]
De posts van Huppelmuts onderscheiden zich toch al door hun grammaticale correctheid en scherpe spitsvondigheden? Daar heb je geen UI voor nodig om ze te herkennen.
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL donderdag 1 februari 2018 @ 16:51:16 #107
147316 crew  DJMO
#trut
pi_176886735
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_176925043
quote:
Thanks for sharing! Ga dat nog een keer goed doorlezen.

Ik heb wel wat flarden meegekregen. Wat ik erover wil zeggen is dat dit eerder een aanwijzing is dat de maatschappij belachelijk hoge eisen gaat stellen aan mensen. Het wordt een fabriek.

Als je tegen iemand zonder ADHD gaat opleggen: je moet dit en dat en zus en zo... dat trekt hij op den duur ook niet meer. Tja, en die gaat dan ook concentratieproblemen krijgen, want hij wil ook weleens een keer dingen doen voor zichzelf in plaats van alles opgelegd te krijgen. Mensen worden vooral mentaal uitgeput.

Ik ga dit echt griezelig vinden! Je moet je maar aanpassen en als je dat niet kan opbrengen, word je daarvoor gestraft met een diagnose psychische stoornis. En ADHD wordt makkelijk gesteld, want dat is met een pilletje op te lossen. Dat is natuurlijk niet zo, maar het komt de maatschappij wel goed uit dat mensen met medicijnen beter kunnen functioneren.
pi_176929197

Ik heb maar weinig van deze gast gezien, maar van wat ik hieruit opmaak heeft hij definitely not breastcancer but ADHD

Dat ene begrijp je alleen als je The Room hebt gezien ;)
  zondag 4 februari 2018 @ 06:55:18 #110
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_176941740
quote:
3s.gif Op zondag 4 februari 2018 01:49 schreef Skull-splitter het volgende:

[..]

Daar ging het me ook even niet om. We hoeven niet in paniek te raken als er comorbiditeit is, toch? Gewoon blijven ademen en als iemand iets schrijft wat in je ogen niet klopt gewoon normaal reageren óf negeren. Zo moeilijk is het allemaal niet.
Precies, maar dat was hier natuurlijk niet helemaal het geval.

Wel wil ik hiermee wel vragen de specifieke posts over autisme in het desbetreffende topic te posten. De berichten erover zijn verwijderd.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_177127828
Dit artikel is populair op Reddit momenteel, dus ik ging er vanuit dat men het hier ook wel interessant zou vinden: https://www.additudemag.c(...)jection-sensitivity/
pi_177131295
quote:
2s.gif Op maandag 12 februari 2018 12:56 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
Dit artikel is populair op Reddit momenteel, dus ik ging er vanuit dat men het hier ook wel interessant zou vinden: https://www.additudemag.c(...)jection-sensitivity/
Die had ik nog niet voorbij zien komen. Dank voor het delen. Dat stuk over Rejection sensitive dysphoria klinkt echt heel herkenbaar maar heb ik nog niet eerder gelinkt zien worden aan ADHD eigenlijk.
pi_177252764
Hoe gaan jullie om met huishouden uitstellen?
  zaterdag 17 februari 2018 @ 12:51:58 #114
12888 Skull-splitter
your selection of the finest
pi_177252835
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 februari 2018 12:49 schreef aangemeldvooreenvraag het volgende:
Hoe gaan jullie om met huishouden uitstellen?
* Skull-splitter kijkt naar een huiskamer die al twee volle maanden als ontploft oogt

Met horten en stoten komt daar wel verbetering in. Laatste maand merk ik echt dat ik me kapot erger aan de troep en chaos in huis (deels ook door vriendin veroorzaakt) maar beiden weinig energie over om het goed aan te pakken. Dus steeds kijken hoe ver je komt.
I'm fed up with all this Wi-fi-high-fiving
Steam: Skullsplitter
Origin-naam:013skullsplitter
pi_177253087
Je vriendin heeft ook ADHD?
pi_177253163
Ik woon samen en wij houden vaak een soort schoonmaakdag. Omdat ik nooit weet waar ik me moet beginnen vraag ik mn vriend meestal gewoon wat handig is om mee te beginnen en wat hij gaat doen. En als dat deel gedaan is t volgende, tot we het zat zijn :+
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_177253273
Ik probeer elke avond even een rondje te doen en alles op te ruimen. Verder komt m'n vader eens per maand een dagje om samen te dweilen, wc schoon te maken, putjes leeg te trekken, lampen te vervangen etc. Dat helpt. :)
Your opinion of me is none of my business.
pi_177253376
Dat opruimen doe ik idd ook vaak, even zorgen dat iig alle rondslingerende dingen op zn plek (of een stapeltje :')) liggen. Ik vind t rete onrustig als de hele tafel of bank vol ligt met troep, dus het voelt ook echt nuttig om te doen.
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_177253529
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 februari 2018 12:49 schreef aangemeldvooreenvraag het volgende:
Hoe gaan jullie om met huishouden uitstellen?
Ik stel het niet uit, ik heb me aangeleerd om het twee keer per week te doen op een bepaalde volgorde.

Wel stel ik sommige stukjes uit omdat ik er geen zin in heb. :+
[b]Op maandag 20 augustus 2012 10:56 schreef robdriessen het volgende:[/b]
Kom niet aan DW, want ze heeft een heel leger achter zich. Letterlijk. ;)
[b]Op maandag 8 mei 2017 22:33 schreef KaBuf het volgende:[/b]
Bek houden tegen DW hè :(
pi_177253699
Is er iemand hier iemand die (een relatie met iemand die) ADD en PDD-NOS heeft?

Sinds kort realiseer ik me dat mijn vriend een hoop trekken heeft dat toch afwijkt van ADD. Ik heb zelf ADHD, dus ik dacht dat de meeste verschillen kwamen doordat hij een 'H' mist.

Die verschillen zijn o.a.:

Dat informatieverwerking wel heel lang duurt. Ik weet dat uitstellen hoort bij ADD en ADHD, maar bij hem is er ook geen bewustzijn dat bepaalde situaties uitstellen tot grote problemen leiden.
Mijn grootste ergernis is dat hij empathie mist. Hij heeft niet door dat bepaald gedrag heel kwetsend kan overkomen en zodra ik emotie uit weet hij zich geen raad. Met ADD snap ik dat je moeite hebt om je dan te verwoorden, maar hij voelt mijn verdriet gewoon niet. Hij blijft hangen bij het feit dat hij niet weet wat hij verkeerd heeft gedaan. Ook al leg ik het hem uit. Sorry zeggen lukt al helemaal niet. Hij legt alleen zijn redenen voor een bepaald gedrag uit, en ziet niet in wat voor effect het op mij heeft.

Voorbeeldsituatie:
Ik wil een leuke film aan zetten en kan het niet online vinden. Vervolgens vind ik 'm maar zitten er geen subtitles bij. Hij zegt een paar keer dat hij slaap krijgt (ik voel de druk van het moet focussen), vervolgens wil hij het overnemen (en ik hou er niet van om iets niet af te kunnen maken), daarna komt hij me hele tijd aanraken en kusjes geven (dus afleiden waardoor ik nog meer moeite heb met mijn taak).

In mijn beleving doe ik onwijs mijn best om iets voor elkaar te krijgen en hij gedraagt zich voor mijn gevoel als een verwend kind dat alles wil, maar niet eens geduld en respect heeft dat de ander er moeite voor heeft.
Ik voel me overprikkeld en gefrustreerd en reageer in woede . Normaal schreeuw ik niet maar de laatste tijd wordt het alsmaar erger.

Een ander voorbeeld waarbij ik moest schreeuwen.

Hij is een slechte planner en kan beloftes moeilijk houden. Ik ervaar dit als gemakzucht en dat hij dan niet genoeg om me geeft. Hij is er het er niet mee eens, maar we blijven hier vast lopen.

Situatie: Hij had wat afspraken en zei dat hij gelijk erna naar me toe zou komen. Halverwege bel ik hem voor iets anders en kom erachter dat hij heeft besloten om nog even snel langs zijn moeder te gaan. Hij was vergeten om dit door te geven. Ik was zo teleurgesteld dat hij me weer de moeite niet waard vond om het door te geven. Het maakt me niet uit dat je nog andere plannen maakt, maar ik vind het zeer respectloos om iemand te laten wachten op je. Ik verheugde op een gezellige avond en in zijn beleving kon dat een uur later ook nog. Om hem een koekje van eigen deeg te geven ging ik de rest van de avond alles doen behalve hem aandacht schenken. Huishouden, vuilnis wegbrengen etc. Hij snapte mijn punt niet. Hij begreep niet waarom ik zo deed. Hij kon de link niet leggen tussen zijn gedrag en mijn verdriet.

Is dit ADD? Of zit hier PDD-NOS in?

Hij gaat nu achter de test of die kans erin zit.

Owja nog extra informatie. Hij kan moeilijk aan werk komen en geen werk houden. Zelfs op zichzelf wonen en bijstand aanvragen lukt hem niet. Doordat hij niet zelfstandig is (koken enzo), is hij bij zijn ouders gaan logeren en eten tijdens zijn aanvraag en door zijn afwezigheid is zijn aanvraag afgewezen.

Ik hou van zijn gouden hart, maar ik weet niet of ik een toekomst met hem kan bouwen. Hij is echt de type die wajong nodig heeft om zelfstandig te kunnen zijn.

Door mijn ADHD heb ik ook moeite met een hoop dingen en werken lukt ook niet fulltime, maar hij kan niet eens een bijstand aanvragen!!!

Ik hoop zo erg dat dit verhaal bekend is bij sommige leden en of ik advies/steun/begrip kan krijgen.

Aanvulling:
Ik moet hem letterlijk alles 1 voor 1 vertellen wanneer hij wat moet doen. En vaak herinneren. Ook als het gaat om zijn leven en zijn verantwoordelijkheden. Uit zichzelf beseft hij niet dat hij iets moet doen. Hij kan makkelijk familie gaan helpen terwijl hij zelf in problemen zit. En dan voel ik me rot dat ik hem zoveel probeer te helpen (administratie of dingen uitzoeken voor hem, of hem steeds herinneren).

Ook al hij me kwetst of iets moet ik hem handleiding geven dat hij me een knuffel moet geven of moet afwassen oid om het goed te maken. Hij weet namelijk nooit waarom ik boos ben, wat hij moet doen en blijft me als een zombie aankijken. Heel moeilijk dit.

[ Bericht 2% gewijzigd door aangemeldvooreenvraag op 17-02-2018 13:31:47 ]
pi_177254357
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 februari 2018 13:24 schreef aangemeldvooreenvraag het volgende:

Is dit ADD? Of zit hier PDD-NOS in?
Doet dat er toe? Hij is meer beperkt in zijn functioneren dan jij en zijn hulpvraag komt daardoor op jouw bordje terecht, want het lukt hem niet om zelfstandig hulp te vinden voor die hulpvraag, waardoor jij een beetje in de hulpverlenersrol terechtkomt.

Alleen omdat je zijn vriendin bent en geen hulpverlener gaat dat nog niet zo soepel. Jammer dat hij niet al eerder in zijn leven bij begeleid kamerwonen of zo is terechtgekomen.

Ik vraag me af in hoeverre hij kan voldoen aan jouw verwachtingen binnen een relatie. Lastige situatie, sterkte.
pi_177256020
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 februari 2018 13:51 schreef Chai het volgende:
Doet dat er toe?
Denk het wel.

Als ik even voor amateurpsycholoog mag spelen; aangemeldvooreenvraag lijkt zich miskent te voelen in haar relatie (gekwetst zijn wordt niet erkend, moeite doen wordt niet erkend, afspraken worden niet nagekomen -> hoe belangrijk is ze voor hem?) en ik vermoed dat weten dat dit komt door een autistische stoornis en niet door desinteresse in haar dit gevoel zal verminderen en haar begrip voor hem kan vergroten.

Daarnaast kan dit misschien ook aan de hulpvraag worden toegevoegd, waardoor hij er ook beter mee om leert gaan. Maar daar weet ik verder het fijne niet van.
pi_177256384
quote:
2s.gif Op zaterdag 17 februari 2018 14:52 schreef Guus_Geluk7 het volgende:

[..]

Denk het wel.

Als ik even voor amateurpsycholoog mag spelen; aangemeldvooreenvraag lijkt zich miskent te voelen in haar relatie (gekwetst zijn wordt niet erkend, moeite doen wordt niet erkend, afspraken worden niet nagekomen -> hoe belangrijk is ze voor hem?) en ik vermoed dat weten dat dit komt door een autistische stoornis en niet door desinteresse in haar dit gevoel zal verminderen en haar begrip voor hem kan vergroten.

Daarnaast kan dit misschien ook aan de hulpvraag worden toegevoegd, waardoor hij er ook beter mee om leert gaan. Maar daar weet ik verder het fijne niet van.
Dat vriend haar wel heel belangrijk vindt en wel wil, maar niet kan (om welke reden dan ook) leek me duidelijk. Gebrek aan inlevingsvermogen is idd meer kenmerkend voor PDD-NOS dan ADD, maar dat maakt de situatie niet ineens minder pijnlijk. Zonder dat vriend vervolgens met de oorzaken van zijn functioneringsproblemen (waarvan gebrek aan empathie er dus één is) aan de slag kan, heb je imo weinig aan zulke informatie.
pi_177256576
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 februari 2018 15:07 schreef Chai het volgende:

[..]

Dat vriend haar wel heel belangrijk vindt en wel wil, maar niet kan (om welke reden dan ook) leek me duidelijk. Gebrek aan inlevingsvermogen is idd meer kenmerkend voor PDD-NOS dan ADD, maar dat maakt de situatie niet ineens minder pijnlijk. Zonder dat vriend vervolgens met de oorzaken van zijn functioneringsproblemen (waarvan gebrek aan empathie er dus één is) aan de slag kan, heb je imo weinig aan zulke informatie.
Hier moet ik je gelijk in geven.
  zaterdag 17 februari 2018 @ 15:54:04 #125
12888 Skull-splitter
your selection of the finest
pi_177257160
Ik denk ook dat de informatie sowieso te beperkt is om een diagnose te stellen als amateurs hier. Dat PDD-NOS kan ik ook op betreffende user plakken met een aantal dingen die ze aangeeft.

Ik zelf kan ook moeilijk op tijd komen en denk soms dat ik snel nog wel even iets af kan maken.

Kan vaak net niet. Doe echter niks af aan hoe belangrijk ik iets of iemand vind. Ik frustreer mezelf daar ook meer mee dan dat ik dat bij anderen wil veroorzaken.
I'm fed up with all this Wi-fi-high-fiving
Steam: Skullsplitter
Origin-naam:013skullsplitter
  zaterdag 17 februari 2018 @ 15:54:53 #126
12888 Skull-splitter
your selection of the finest
pi_177257175
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 februari 2018 13:02 schreef aangemeldvooreenvraag het volgende:
Je vriendin heeft ook ADHD?
Nee, maar vertrekt in de ochtend vroeg, komt thuis en eet en gaat dan rusten/slapen.
I'm fed up with all this Wi-fi-high-fiving
Steam: Skullsplitter
Origin-naam:013skullsplitter
pi_177264107
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 februari 2018 13:51 schreef Chai het volgende:

[..]

Doet dat er toe? Hij is meer beperkt in zijn functioneren dan jij en zijn hulpvraag komt daardoor op jouw bordje terecht, want het lukt hem niet om zelfstandig hulp te vinden voor die hulpvraag, waardoor jij een beetje in de hulpverlenersrol terechtkomt.

Alleen omdat je zijn vriendin bent en geen hulpverlener gaat dat nog niet zo soepel. Jammer dat hij niet al eerder in zijn leven bij begeleid kamerwonen of zo is terechtgekomen.

Ik vraag me af in hoeverre hij kan voldoen aan jouw verwachtingen binnen een relatie. Lastige situatie, sterkte.
Ik weet niet waar ik meer moeite heb. Het gevoel hebben van niet erkend worden is pijnlijk. Dat hij minder goed kan functioneren en de oorzaak is onbekend is frustrerend.
pi_177264198
quote:
2s.gif Op zaterdag 17 februari 2018 14:52 schreef Guus_Geluk7 het volgende:

[..]

Denk het wel.

Als ik even voor amateurpsycholoog mag spelen; aangemeldvooreenvraag lijkt zich miskent te voelen in haar relatie (gekwetst zijn wordt niet erkend, moeite doen wordt niet erkend, afspraken worden niet nagekomen -> hoe belangrijk is ze voor hem?) en ik vermoed dat weten dat dit komt door een autistische stoornis en niet door desinteresse in haar dit gevoel zal verminderen en haar begrip voor hem kan vergroten.

Daarnaast kan dit misschien ook aan de hulpvraag worden toegevoegd, waardoor hij er ook beter mee om leert gaan. Maar daar weet ik verder het fijne niet van.
Ik kan me hierin vinden...

Tot dat de diagnose is gesteld heb ik er moeite mee om te accepteren dat het niet ligt aan zijn intentie. Alleen voelt mijn hart zich erg gekrenkt omdat ik in het verleden mannen heb meegemaakt die oprecht geen moer om me gaven. Ik heb mezelf heel hard getraind om liefde te oordelen op daden en dat gaat niet goed hier. Zodra hij overprikkeld is raakt hij volledig uit balans.
pi_177264264
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 februari 2018 15:07 schreef Chai het volgende:

[..]

Dat vriend haar wel heel belangrijk vindt en wel wil, maar niet kan (om welke reden dan ook) leek me duidelijk. Gebrek aan inlevingsvermogen is idd meer kenmerkend voor PDD-NOS dan ADD, maar dat maakt de situatie niet ineens minder pijnlijk. Zonder dat vriend vervolgens met de oorzaken van zijn functioneringsproblemen (waarvan gebrek aan empathie er dus één is) aan de slag kan, heb je imo weinig aan zulke informatie.
Fijn dat ik bevestiging krijg op dat gebrek aan empathie niet aan ADD ligt en dat er iets anders is. Hij is al jaren verliefd op me en iedereen weet dat. Toch voelt het rot als hij niet begrijpt wat mij verdrietig maakt aan zijn gedrag.
  dinsdag 20 februari 2018 @ 12:28:49 #130
467019 Risi
Gewoon aanwezig
pi_177318777
Meldt mij ook maar hier. 40+, vorig jaar diagnose ADHD-C gekregen en had er erg veel moeite mee om dit te verwerken/accepteren. mbv antidepressiva (voor paniekstoornis) kan ik nu wel goed accepteren.

Nu vooral zoekende naar oplossingen voor de bekende issues: geen details bekijken bij handleidingen, maken van planningen en plannen, afwijken van plannen, concentratie, doen wat ik moet doen. Vooral werkgeralateerd. Prive merk ik dat ik zodra ik afwijk van mijn werkdagroutine simpele zaken niet uitgevoerd worden: vuilnis buiten zetten, tanden poetsen, koken, etc.
  dinsdag 20 februari 2018 @ 14:08:59 #131
304935 -Miauw-
Maar ik rook niet!
pi_177321074
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 12:28 schreef Risi het volgende:
Meldt mij ook maar hier. 40+, vorig jaar diagnose ADHD-C gekregen en had er erg veel moeite mee om dit te verwerken/accepteren. mbv antidepressiva (voor paniekstoornis) kan ik nu wel goed accepteren.

Nu vooral zoekende naar oplossingen voor de bekende issues: geen details bekijken bij handleidingen, maken van planningen en plannen, afwijken van plannen, concentratie, doen wat ik moet doen. Vooral werkgeralateerd. Prive merk ik dat ik zodra ik afwijk van mijn werkdagroutine simpele zaken niet uitgevoerd worden: vuilnis buiten zetten, tanden poetsen, koken, etc.
Welkom :+

Krijg je hulp bij het vinden van die praktische issues?
With the stars as her umbrella
  dinsdag 20 februari 2018 @ 15:05:29 #132
467019 Risi
Gewoon aanwezig
pi_177322249
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 14:08 schreef -Miauw- het volgende:

[..]

Welkom :+

Krijg je hulp bij het vinden van die praktische issues?
Mijn partner let goed op mij als ik bepaalde dingen vergeet en helpt mij herinneren aan simpele dingen als: dokter/tandarts/watdanook gebeld? Ik vind het vooral vervelend dat ik daar zelf niet aan denk of niet schakel als ik bepaalde zaken zie. En als ik dan schakel, is dat meestal op een moment waarop het niet kan.

Hulp krijg ik vanuit een psychologisch traject, waar ik nu bijna een jaar inzit. Duurde best lang voordat we tot de kern kwamen en wat de oorzaak en interactie was van wat er speelt. Nu een maand of drie AD en dat helpt met name bij frustraties en aardiger zijn voor mezelf (een heel belangrijk dingetje).

Op mijn werk nog eens informeren of een jobcoach tot de mogelijkheden behoort.Op eigen houtje veranderingen doorvoeren of zaken gestructureerde aanpakken blijkt meestal niet succesvol te zijn. Ik wil wel, maar ik doe het niet.
pi_177323602
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 12:28 schreef Risi het volgende:
Meldt mij ook maar hier. 40+, vorig jaar diagnose ADHD-C gekregen en had er erg veel moeite mee om dit te verwerken/accepteren. mbv antidepressiva (voor paniekstoornis) kan ik nu wel goed accepteren.

Nu vooral zoekende naar oplossingen voor de bekende issues: geen details bekijken bij handleidingen, maken van planningen en plannen, afwijken van plannen, concentratie, doen wat ik moet doen. Vooral werkgeralateerd. Prive merk ik dat ik zodra ik afwijk van mijn werkdagroutine simpele zaken niet uitgevoerd worden: vuilnis buiten zetten, tanden poetsen, koken, etc.
Welkom Risi :)

Mag ik vragen waarom je zoveel moeite had met de acceptatie van je diagnose? Kwam dat doordat je je op dat punt in je leven sws al slechter voelde over jezelf en je eigen kunnen? Of vond je het lastig dat je er nooit eerder achter bent gekomen?

Vraag ik me gewoon af, mn zusje vond (vindt!) het namelijk ook lastig om te accepteren, terwijl mijn broertje en ik de ADHD juist meer als een gift zien...


Kun je concrete voorbeelden geven van waar je tegenaan loopt? Want het is natuurlijk niet zo dat alles wat een ADHD'er moeilijk vind, ook echt tot last is.

Zo wéét ik van mezelf dat ik prima een planning kan maken, maar mezelf er toch niet aan ga houden. Ik kan ook ontzettend trots op mezelf worden als ik iets uit mezelf ga doen, en zo krijg ik alles tóch af. Een planning zit mij (om een of andere reden) in de weg en daar ga ik me dan tegen afzetten.

Wij ADHD'ers weten vaak op creatieve manieren om te gaan met de dingen waar we minder goed in zijn, en dat is helemaal niet erg. Realiseer je dat! En dan is het tijd voor de volgende stap: waar loop jij nou écht tegen aan?
  woensdag 21 februari 2018 @ 08:45:22 #134
467019 Risi
Gewoon aanwezig
pi_177337765
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 15:53 schreef Broccolitaartje het volgende:

[..]

Welkom Risi :)

Mag ik vragen waarom je zoveel moeite had met de acceptatie van je diagnose? Kwam dat doordat je je op dat punt in je leven sws al slechter voelde over jezelf en je eigen kunnen? Of vond je het lastig dat je er nooit eerder achter bent gekomen?

Vraag ik me gewoon af, mn zusje vond (vindt!) het namelijk ook lastig om te accepteren, terwijl mijn broertje en ik de ADHD juist meer als een gift zien...

Kun je concrete voorbeelden geven van waar je tegenaan loopt? Want het is natuurlijk niet zo dat alles wat een ADHD'er moeilijk vind, ook echt tot last is.

Zo wéét ik van mezelf dat ik prima een planning kan maken, maar mezelf er toch niet aan ga houden. Ik kan ook ontzettend trots op mezelf worden als ik iets uit mezelf ga doen, en zo krijg ik alles tóch af. Een planning zit mij (om een of andere reden) in de weg en daar ga ik me dan tegen afzetten.

Wij ADHD'ers weten vaak op creatieve manieren om te gaan met de dingen waar we minder goed in zijn, en dat is helemaal niet erg. Realiseer je dat! En dan is het tijd voor de volgende stap: waar loop jij nou écht tegen aan?
Dank je.
Door paniekaanvallen ben ik hulp gaan zoeken. Hulp vragen is iets dat ik erg moeilijk vind, dus dat deed wel wat met mij. Vervolgens klopte mijn zelfbeeld (voor het grootste deel) niet met hoe de omgeving mij ziet. Dus ja, ik zat zeker niet lekker in mijn vel.

Tijdens de gesprekken bleek het op heel veel momenten erg veel invloed op mijn leven te hebben gehad: terugval op school, pas laat (30+) gaan studeren, 5 jaar over een afstudeerscriptie doen, erg kort lontje door frustraties omdat mensen om mij heen te langzaam zijn (of ik te snel), snel afgeleid, erg veel moeite om af te wijken van een plan, erg boos op mijzelf vanwege bovenstaande. Afdwalen in mijn hoofd en dan ineens realiseren waar ik ben en wat ik geacht wordt te doen, enorm uitstelgedrag, todo lijstjes maken en er niks mee doen omdat er teveel opstaat, spraakwaterval tot en met, pak veel op; rond weinig af. Gedraag mij regelmatig als een klein kind, kan enorm drammen als ik mijn zin niet krijg.Weet ook geen maat te houden: gasgeven of stilstaan, een echter tussenweg is er niet. Kan wel doorgaan, maar het beeld is zo wel duidelijk denk ik. Als mijn vriendin er niet op let vergeet ik gerust mijn tanden te poetsen, draag kleren een week, doe de afwas wel als ik ik geen borden meer heb, etc.

Jonge jaren kreeg ik signalen dat ik beter mijn best moest doen, daarna signalen dat dingen te moeilijk voor mij zouden zijn. Vertel mij niet wat ik wel of niet kan, dat wil ik zelf ondervinden . Als ik het interessant en leuk vind blijk ik erg veel te kunnen. Vaak op mijn eigen manier, maar de resultaten zijn er dan wel naar.

Ik kan planningen maken (mag soms als projectleider spelen), maar die zijn altijd op hoofdlijnen. Duurt erg lang voordat ik ze gemaakt heb, terwijl het niet moeilijk is, maar ik wil het perfect doen maar krijg de detaillering gewoon niet voor elkaar.

Het is wel zo dat nu ik de laatste drie maanden de AD gebruik, de acceptatie er wel is gekomen. Ik begrijp wat er speelt en heb een manager en collega's die mijn sociaal, grappig, aardig vinden en mijn kennis waarderen. Zij weten wat er speelt en helpen mij omdat ik nu accepteer dat ik gewoon regelmatig bijsturing nodig heb.

Ik wilde stoppen met de behandeling (einde 1e jaar DBC), maar ik heb deze week besloten toch te verlengen. Juist omdat ik nu accepteer dat het is wat het is, ik nu aardiger ben voor mijzelf en vaker trots ben op behaalde resultaten en dat ik nu wil werken aan betere coping mechanismes dan alles op het laatste moment aan laten komen, boos zijn op alles en iedereen en mijzelf constant in de hoogste versnelling gooien, waardoor ik belangrijke zaken mis. Kleine successen vieren deed ik nooit en grote successen vond ik vanzelfsprekend. Dit gaat nu pas beter.

Lekkere lap tekst is het weer geworden :o
pi_177349750
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2018 08:45 schreef Risi het volgende:

[..]

Dank je.
Door paniekaanvallen ben ik hulp gaan zoeken. Hulp vragen is iets dat ik erg moeilijk vind, dus dat deed wel wat met mij. Vervolgens klopte mijn zelfbeeld (voor het grootste deel) niet met hoe de omgeving mij ziet. Dus ja, ik zat zeker niet lekker in mijn vel.

Tijdens de gesprekken bleek het op heel veel momenten erg veel invloed op mijn leven te hebben gehad: terugval op school, pas laat (30+) gaan studeren, 5 jaar over een afstudeerscriptie doen, erg kort lontje door frustraties omdat mensen om mij heen te langzaam zijn (of ik te snel), snel afgeleid, erg veel moeite om af te wijken van een plan, erg boos op mijzelf vanwege bovenstaande. Afdwalen in mijn hoofd en dan ineens realiseren waar ik ben en wat ik geacht wordt te doen, enorm uitstelgedrag, todo lijstjes maken en er niks mee doen omdat er teveel opstaat, spraakwaterval tot en met, pak veel op; rond weinig af. Gedraag mij regelmatig als een klein kind, kan enorm drammen als ik mijn zin niet krijg.Weet ook geen maat te houden: gasgeven of stilstaan, een echter tussenweg is er niet. Kan wel doorgaan, maar het beeld is zo wel duidelijk denk ik. Als mijn vriendin er niet op let vergeet ik gerust mijn tanden te poetsen, draag kleren een week, doe de afwas wel als ik ik geen borden meer heb, etc.

Jonge jaren kreeg ik signalen dat ik beter mijn best moest doen, daarna signalen dat dingen te moeilijk voor mij zouden zijn. Vertel mij niet wat ik wel of niet kan, dat wil ik zelf ondervinden . Als ik het interessant en leuk vind blijk ik erg veel te kunnen. Vaak op mijn eigen manier, maar de resultaten zijn er dan wel naar.

Ik kan planningen maken (mag soms als projectleider spelen), maar die zijn altijd op hoofdlijnen. Duurt erg lang voordat ik ze gemaakt heb, terwijl het niet moeilijk is, maar ik wil het perfect doen maar krijg de detaillering gewoon niet voor elkaar.

Het is wel zo dat nu ik de laatste drie maanden de AD gebruik, de acceptatie er wel is gekomen. Ik begrijp wat er speelt en heb een manager en collega's die mijn sociaal, grappig, aardig vinden en mijn kennis waarderen. Zij weten wat er speelt en helpen mij omdat ik nu accepteer dat ik gewoon regelmatig bijsturing nodig heb.

Ik wilde stoppen met de behandeling (einde 1e jaar DBC), maar ik heb deze week besloten toch te verlengen. Juist omdat ik nu accepteer dat het is wat het is, ik nu aardiger ben voor mijzelf en vaker trots ben op behaalde resultaten en dat ik nu wil werken aan betere coping mechanismes dan alles op het laatste moment aan laten komen, boos zijn op alles en iedereen en mijzelf constant in de hoogste versnelling gooien, waardoor ik belangrijke zaken mis. Kleine successen vieren deed ik nooit en grote successen vond ik vanzelfsprekend. Dit gaat nu pas beter.

Lekkere lap tekst is het weer geworden :o
Sws top dat je hebt besloten om de behandeling nog niet stop te zetten. Ik zou ook zeker bij de psychiater de opties van psychotherapie/psychoeducatie bespreken, dat helpt namelijk vaak heel goed.

En ik vroeg je om concrete dingen aan te geven waar je tegenaan loopt. Waar je graag advies voor zou krijgen. Je komt nu alleen met hele algemene dingen waar elke ADHD'er in meer of mindere mate last van heeft. De spraakwatervallen gaan niet veranderen, het gasgeven of stilstaan ook niet.

En je gaf aan dat als jij dingen doet, dat ze dan op jouw eigen manier gaan, en dat dat er aan is af te zien. Vind je dat erg? Is het ook echt erg? Betekent dat automatisch dat het van mindere kwaliteit is? Je kan het ook als kracht zien dat je dingen op een andere manier benadert en aanpakt. ADHD'ers zijn vaak gewoon creatiever, denken 'outside the box'. Dat hoeft toch niet erg te zijn ;)

En bij die planningen. Zijn de hoofdlijnen dan wel realistisch? Is het belangrijk om ook de deadlines van meer gedetailleerde dingen erin te zetten? Of is dat een onredelijke eis die je jezelf oplegt?
pi_177349808
Ik heb de hele week les over kinder- en jeugdpsychiatrie. En dus ook over ADHD.

Zelf heb ik natuurlijk al LANG onderzoek gedaan naar ADHD en de dingen die het met zich meebrengt, maar het was heel leuk om mijn vrienden naast mij te horen grinniken bij de dia met symptomen: "professor had ook gewoon 'Beschrijving van Broccolitaartje' boven deze dia kunnen zetten en dan was er geen woord gelogen"
  donderdag 22 februari 2018 @ 10:46:04 #137
467019 Risi
Gewoon aanwezig
pi_177364150
quote:
1s.gif Op woensdag 21 februari 2018 17:39 schreef Broccolitaartje het volgende:

[..]

Sws top dat je hebt besloten om de behandeling nog niet stop te zetten. Ik zou ook zeker bij de psychiater de opties van psychotherapie/psychoeducatie bespreken, dat helpt namelijk vaak heel goed.

En ik vroeg je om concrete dingen aan te geven waar je tegenaan loopt. Waar je graag advies voor zou krijgen. Je komt nu alleen met hele algemene dingen waar elke ADHD'er in meer of mindere mate last van heeft. De spraakwatervallen gaan niet veranderen, het gasgeven of stilstaan ook niet.

En je gaf aan dat als jij dingen doet, dat ze dan op jouw eigen manier gaan, en dat dat er aan is af te zien. Vind je dat erg? Is het ook echt erg? Betekent dat automatisch dat het van mindere kwaliteit is? Je kan het ook als kracht zien dat je dingen op een andere manier benadert en aanpakt. ADHD'ers zijn vaak gewoon creatiever, denken 'outside the box'. Dat hoeft toch niet erg te zijn ;)

En bij die planningen. Zijn de hoofdlijnen dan wel realistisch? Is het belangrijk om ook de deadlines van meer gedetailleerde dingen erin te zetten? Of is dat een onredelijke eis die je jezelf oplegt?
Psychoeducatie heb ik gehad. Tenminste, zowel mijn psychiater en psycholoog hebben uitgebreid uitgelegd wat ADHD is, wat een paniekstoornis is, hoe het werkt en de wisselwerking tussen de twee. Daarna is vooral aandacht geweest voor mijn zelfbeeld, want daar zat een en ander niet helemaal goed. Primair door mijn persoonlijkheid: perfectionistisch, gedreven, competitief (het is nooit (goed) genoeg). Daarnaast heb ik drie maanden lang alles gelezen over ADHD wat ik maar kon lezen. Conclusie daarvan is dat het bij lang zo erg niet is als bij veel anderen (mede dankzij mijn partner en werk (IT)/collega's). Wat een goede steun voor mij is, is te weten dat ik door iedereen geaccepteerd en gewaardeerd wordt om wie ik ben.

Ik vond mijn voorbeelden al concreet :) Nieuwe poging:

dingen doen die ik niet moet doen, wetende dat ik ze niet moet doen, maar toch doe (internet gebruik tijdens werk, deze forumpost schrijven)
dingen niet doen, die ik wel moet doen, als ik er niet keer op keer op gewezen wordt (tijdverantwoording, vuilnis, wasmand, kleine klusjes in huis, werkzaamheden op mijn werk)
uitstelgedrag tot op het laatste moment
nu of niet (want als ik het niet nu doe, dan vergeet ik het)
todolijsten mogen niet te lang zijn, want dan weet ik niet meer waar ik moet beginnen
zeg veel te snel en te vaak: ja, ga ik doen/regelen.
zaken opppaken, maar niet afronden, waardoor toegevoegde waarde niet of nauwelijks aanwezig is (komt omdat mijn interesse snel wegzakt, snel enthousiast, snel afhaken)
geen zicht op tijd, in die zin, ik kan moeilijk inschatten hoeveel tijd iets kost
als iets mij te binnen schiet, moet dit meteen er uit of actie op volgen
kan niet samenwerken met mensen die alles negatief zien, of in een continue "ja maar" modus zitten
kan niet samenwerken met mensen die zich verschuilen achter processen en procedures
ben heel sociaal met vrienden e.d., maar neem gerust maanden geen contact met ze op (initiatief moet dus van hun kant komen)
heel vaak in mijzelf gekeerd, waardoor ik niets van mijn omgeving meekrijg (leuk bij teamsessies, cursussen of feestjes)
erg direct en ongenuanceerd in mijn uitspraken (wat niet altijd in dank afgenomen wordt)
krijg mijn gedachten en ideeen niet goed onder woorden gebracht: ben dan erg afhankelijk van de ander om goed door te vragen
Omdat ik heel erg resultaatgericht werk, vergeet ik vaak de borging. Een issue is opgelost, maar documentatie heb ik er niet van en als je mij drie weken later vraagt hoe ik het gedaan heb, weet ik het niet meer.
Ik werk chaotisch en dat is lastig in de samenwerking en binnen projecten
Ik werk veel te snel, waardoor ik fouten maak en dingen twee keer moet doen
Ben erg goed in crisisutiaties, maar mijn social skills gaan dan volledig overboord
Stel een vraag, krijg antwoord en moet dan vragen nogmaals het antwoord te geven, want ik was er "even niet bij"
Kom tot conclusies/oplossingen, maar kan niet onder woorden brengen hoe ik daartoe ben gekomen
Pak iets op, komt iets tussendoor, komt daar weer iets tussendoor en weet vervolgens niet meer wat ik aan het doen was

Is dat concreet genoeg?

Planningen van mij zijn altijd op doorloptijd gebaseerd. Ik maak ze bewust 1,5 keer ruimer dan wat ik denk dat nodig is, zodat ik tegenslagen kan opvangen. Dit heb ik op de harde manier geleerd :) En ze zijn realistisch. Tegenwoordig neem ik ze ook door met mensen die het werk moeten doen, zodat we allemaal op één lijn zitten. Echter, het is ook belangrijk om de uit te voeren activiteiten er in op te nemen, zodat men zicht houdt op de inhoud van een project. En dat kost mij zoweel tijd en moeite, dat ik het gewoon niet doe. Ik kan namelijk andere zaken oppakken die wel direct resultaat hebben. En het is meer een eis van mijn werkomgeving, dan van mijzelf. Hierover gaan we nog in gesprek om te kijken wie mij hier bij kan helpen.

Wat ik inmiddels doe (duurt bij mij overigens best lang voordat ik dit soort veranderingen structureel doorgevoerd heb):
eerst stoppen voordat ik iets doe
aantal terugkerende activiteiten in mijn agenda gezet waar ik mij strikt aan hou
regelmatig even vijf-tien minuten terugtrekken (sowieso tussen elke meeting en langdurige activiteiten
proberen maar een ding tegelijk te doen en dit eerst afronden en niet iets tussendoor laten komen
kijk elke ochtend/avond/lunch in mijn agenda om te kijken wat er aankomt

Ik mag overigens niet klagen hoor, ik heb goede steun op alle fronten, ik moet er alleen zelf nog meer in geloven.
pi_177884393
Ik heb een doorverwijzing van de HA gekregen en ga 30 april langs bij ADHD Centraal in Utrecht voor een diagnosedag.

In het onderzoek waar mijn ASS is vastgesteld kwamen wel wat trekjes van ADHD omhoog, maar die diagnose is toen nooit gedaan (of moeite in gestoken)... Maar ik heb de laatste tijd meer last van rusteloosheid en altijd bezig zijn.

Ik ben benieuwd wat er uit gaat komen en of ik echt ADHD heb :P
pi_177974360
Lieve mensen/ADHD'ers,

Ik meld mij ook maar in dit topic, denkende/wetende dat ik ADHD predominantly inattentive (ADD) heb, ik vermoed eigenlijk wel voor 200% dat ik deze stoornis heb. En ik herken mij dan ook zeer in de klachten van sommige mensen hier. En het heeft zeer grote (voornamelijk negatieve) effecten in alle facetten van mijn leven.

Herkenningspunt van Risi en ik citeer: ''Als mijn vriendin er niet op let vergeet ik gerust mijn tanden te poetsen, draag kleren een week, doe de afwas wel als ik ik geen borden meer heb, etc.'' Doe ik ook vaak. Ik heb dan wel geen vriendin, kan het contact mede door die verrekte ADHD toch niet goed onderhouden met anderen, maar goed.

Dus je wilt zaken wel uitvoeren, je hebt het in je hoofd zitten, maar je doet het gewoon niet. Dat gold zelfs voor deze post, al maandenlang zat ik er aan te denken om er ook over te schrijven. Maar het lukte maar niet, nu ben ik er echt even voor gaan zitten. Ook heb ik altijd wel 100 schermpjes openstaan, mijn hersens zijn gewoon overactief (en lijken gewoon te snel te werken). Het denken stopt maar niet.

Even kort over mijzelf; 30 jaar. Lief, sociaal, empathisch, gevoelig, rustig, scherp. Dat is dan ook wel de reden voor andere mensen dat het niet zo snel opvalt. Of het word gebagatelliseerd. Al jarenlang bijstand. Studies die mislukken. In het verleden wel gewerkt, nooit echt langer dan een half jaar eigenlijk. Was toen nog niet echt op de hoogte van ADHD, ik dacht dat het gewoon normaal was. Gaf mij dus problemen, want ja als ADHD'er wil je altijd wel wat anders.

Mijn klachten zoal opgesomd:
- Woedebuien
- Emoties niet/slecht kunnen beheren onder controle kunnen houden (dus je doet alles met emotie, sneller huilen)
- Chaotisch
- Vergeetachtig
- Zenuwen (anxiety)
- De welbekende aandachtsproblemen
- OCD (heel dwangmatig denken en handelen, ook aangegeven door Amerikaanse professor Barkley, dat je dat automatisch bij ADHD erbij hebt)
- Motivatieproblemen (Caffeine & nicotine helpt wel)
- Problemen met vrijwel alle executieve functies (dat is ook waar de stoornis om draait)
- Inhibitie (ook al aangegeven op deze pagina, wanneer remmen of juist niet)
- Enorm uitstelgedrag inderdaad
- Depressievig/verminderd zelfvertrouwen
- Snel overprikkeld
- Dagdromen/afwezig lijken
- Overgevoelig voor geluid
- Alles word een rotzooi, mijn kamer, de inhoud van mijn computer
- Altijd overal overin zitten tot bijna het extreme toe, waardoor ik situaties uit de weg ga. En er ook weer zenuwen ontstaan.
- Piekeren, aarzelen, twijfelen
- etc.

Er zijn vast een aantal punten die ik vergeten ben, kan ze er later nog bijzetten als ik erop kom. Impulsief ben ik dan weer niet echt, wat volgens mij wel een ADHD kenmerk is.

Niets is bij mij officieel gediagnosticeerd, dat komt omdat 1 vrouwelijke psychiater vond dat ik het niet kan hebben, omdat het dan wel op zeer jonge leeftijd tot uiting had moeten komen. In het kort haar argument. Maar dat geldt voor de hyperactieve kinderen en niet voor de onoplettende kinderen. Die zijn wat meer rustig en in zichzelf gekeerd. En blijkbaar heb ik toch niet al te grote problemen gekend op de basisschool, wellicht dat ik gewoon al mijn werkjes afkreeg. Ik weet dat ook allemaal niet meer zo goed.

Ritalin wou ze niet proberen, bang dat ik dan een psychose zou krijgen. Ze had wat stoornissen geopperd, psychiaters/psychologen weten het vaak niet dus dan maar iets verzinnen, ook gemeen. Uiteindelijk is behandeling (na 5 afspraken) beëindigd, omdat het te ingewikkeld was.

Met psycholoog nummer 2 ben ik wel een stuk verder gekomen, erkende mijn klachten, ik voldeed aan de criteria zoals ze in de DSM staan voor ADHD. Ik heb een aantal keren Ritalin mogen proberen (ik weet niet precies waar ik op moest letten qua concentratie, wellicht was de dosis te laag?) Eenmaal had ik zelfs 30 mg genomen, omdat ik dacht dat het gewoon niet werkte. Toen raakte ik wel opgefokt. Overduidelijk te hoge dosis.

Wellbutrin een aantal keren, Strattera (werkt voornamelijk op noradrenaline) heb dat niet afgemaakt vanwege de (nare) bijwerkingen. Wat misschien wel jammer is, ik had daar misschien wel goed resultaat mee kunnen boeken. Maar voor psycholoog nummer 2 was het ook te ingewikkeld, dus die behandeling werd ook gestaakt. Zijn argument was dat er meer speelde, depressiviteit, wanhoop en kon mede daardoor geen ADHD vaststellen, maar ontkennen deed hij zeer zeker niet.

Deze psycholoog stuurde mij overigens binnen de praktijk door naar een behandelend arts, voor de medicamenten. Lieve man overigens die verslavend-behandelend arts, hij had wel door dat ik worstelde.

Nog bij een SVP'er (sociaal-verpleegkundig-psycholoog) geweest, vond en dacht ook dat ik geen ADHD kan hebben, want tja ADHD'ers kunnen gewoon een normaal leven leiden (zijn mening). Ja, lekker normaal als alles chaotisch is en je last hebt van bovengenoemde klachten. Had mij anti-psychotica voorgeschreven (waaronder quetiapine en risperdal) in de hoop dat het rustig word in je hoofd en er lekker van gaat slapen, nooit geslikt. Hoort niet bij ADHD. ''Behandeling'' uiteindelijk ook gestopt, ging toen ook maar naar wat stoornissen gissen. Schizofrenie en psychoses heeft hij in de mond genomen.

Nu heb ik ook Modafinil (merknaam Mylan) tot mijn beschikking, middel tegen narcolepsie. (Lees onderstaande spoiler van een positieve ervaring van een man van 62) Zou ook kunnen helpen bij ADHD. Lijkt bij mij nu ook wel iets te helpen. Slaappillen gebruik ik ook af en toe. Memantine middel tegen Alzheimer heb ik, zou ook kunnen helpen bij ADHD, werkt ook op glutamaat. Wat ook weer een rol speelt bij ADHD.

Dexamfetamine een keer geprobeerd, maar wist nou ook niet zeker of dat nou echt hielp. Wil Dex of Ritalin nog wel eens proberen, misschien dat het alsnog werkt. Amerikaanse stimulanten zoals Adderall en Vyvanse zijn niet beschikbaar op de Nederlandse markt, jammergenoeg. Zou kunnen helpen. Misschien cocaine een keer een idee?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En nu ben ik ook zoek naar een nieuwe psychiater (bij voorkeur man) die echt daadwerkelijk gespecialiseerd is in ADHD/executieve functies en die het bij wijze van spreke het in vingerknip zou moeten kunnen zien.

Ik leer en lees er elke dag steeds meer over, ik weet dat het met je prefrontale cortex (voorhoofdskwab) te maken heeft en in mindere mate de striatum. Dopamine & noradrenaline gerelateerd dus. Word niet goed genoeg afgevuurd die richting uit, daarom ben ik en andere ADHD'ers ook gebaat bij stimulanten, omdat je in weze bent ondergestimuleerd en niet overgestimuleerd zoals een schizofreen.

Ik ben een keer naar een ADHD-bijeenkomst gegaan in Amersfoort, wat mensen gesproken. Niet veel van opgestoken. ADHD-bijeenkomsten/cafes zullen nog wel volgen.

Het is een heel verhaal geworden, ik hoop dat het door jullie gelezen kan worden (van begin tot eind, ondanks de ADHD). En dat het samenhangend genoeg is.

Mijn wens is eigenlijk wel om o.a. ADHD'ers te ontmoeten en dan bedoel ik ook echt ADHD'ers (niet mensen die het veinzen) en erover te praten, ervaringen te delen, tips & trucs. En mij dus kunnen tippen met een nieuwe psychiater of behandelcentrum, mensen mogen mij erover PM'en als ze een goede weten. Telefoonnummer (van een FOK-er) mag ook om te bellen, ben heel sociaal ;)

Echt alle hulp is welkom, want af en toe ben ik echt wanhopig en vrees ik echt voor de toekomst. En hoe het verder moet. En ik wil juist hoopvol en productief zijn.

Ik hoop echt dat het word gelezen en een aantal kan reacties kan verwachten, zou mij zeer goed doen. Het best voor jullie allemaal, ik zal proberen het topic te blijven volgen. Hopelijk kan ik een aantal van jullie leren kennen.

Groetjes,
David

P.S. heb dus ook gewoon 4/5 boeken opengeslagen naast mijn bed liggen, omdat er ik gewoon niet 1 uitgelezen krijg of begin al met een andere. Haha.

[ Bericht 0% gewijzigd door LazyDave op 21-03-2018 00:34:03 ]
ADHD-C
pi_177977702
Ga naar adhd-centraal :Y goede diagnostiek en alle tijd om tijdens de behandeling op passende medicatie te worden ingesteld (ik heb ondertussen verschillende soorten en doseringen geprobeerd en begin in de buurt van een goeie match te komen, maar het luistert idd echt nauw).
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_178074851
quote:
Attachment security and autonomy were examined in adults with ADHD. (..) Only 18% of participants were securely attached, as opposed to 59% in the normal population.
http://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1087054712453170

Gebruikt model:

Hele onderzoek (pdf): https://www.google.nl/url(...)i4VgHdsdfiJxOve5FPdV

Geen grote sample size (n=84), maar wel een statistisch significant verschil.

Herkennen mensen dit?
pi_178074927
Heb ook nog een vraag waardoor ik überhaupt google bezocht trouwens.

Zijn er hier mensen die studeren of hebben gestudeerd? En zo ja, welke maatregelen zijn daar dan getroffen?

Mijn universiteit heeft een meldingsplicht en beveelt aan ten alle tijden iig een gesprek met een studentendecaan in te plannen, maar ik heb echt geen idee wat daar te verwachten en wat daar überhaupt zinvol aan zou kunnen zijn.
pi_178074978
Meldingsplicht voor ADHD? Lijkt me gek. Gaan ze dan verplicht een sticker op je plakken, ookal heb je een superlichte vorm?
pi_178075332
quote:
1s.gif Op zondag 25 maart 2018 12:46 schreef d4v1d het volgende:
Meldingsplicht voor ADHD? Lijkt me gek. Gaan ze dan verplicht een sticker op je plakken, ookal heb je een superlichte vorm?
Verkeerd gelezen zie ik nu ja. Dat gaat erover als je vertraging oploopt.

Maar het advies zsm een afspraak in te plannen blijft wel van toepassing.
  zondag 25 maart 2018 @ 13:31:06 #145
70514 littledrummergirl
voor uw vrijmibo
pi_178075612
Denk dat je bij jezelf moet afvragen of je denkt er baat bij te kunnen hebben dat je opleiding/decaan oid weet van je adhd. Het zou best kunnen dat je bijv gebruik kan maken van een stilteruimte om te kunnen studeren oid.

Maar als je niet het gevoel hebt dat het je onwijs beperkt qua studie zou ik t persoonlijk lekker laten.. Het is toch een stoornis waar mensen vaak een verkeerd/bevooroordeeld beeld van hebben helaas.
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
  maandag 26 maart 2018 @ 08:05:54 #146
304935 -Miauw-
Maar ik rook niet!
pi_178091686
@lazydave

Het komt op mij over alsof je je erg vastpind op ‘ADHD’. Het kan écht iets anders zijn, zelfs al herken je je in meerdere aspecten. En misschien heb je het wel maar zijn er andere ‘diagnoses’ die voorrang nodig hebben. Ik vind het zelf wel opmerkelijk dat psychoses en schizofrenie worden genoemd.

Als ik jou was zou ik een verwijsbrief vragen voor een nieuwe psychiater en onbevooroordeeld een gesprek/onderzoek aangaan en zien wat daar uit komt.

[ Bericht 0% gewijzigd door -Miauw- op 26-03-2018 09:22:08 ]
With the stars as her umbrella
  maandag 26 maart 2018 @ 08:13:28 #147
304935 -Miauw-
Maar ik rook niet!
pi_178091748
quote:
2s.gif Op zondag 25 maart 2018 12:43 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
Heb ook nog een vraag waardoor ik überhaupt google bezocht trouwens.

Zijn er hier mensen die studeren of hebben gestudeerd? En zo ja, welke maatregelen zijn daar dan getroffen?

Mijn universiteit heeft een meldingsplicht en beveelt aan ten alle tijden iig een gesprek met een studentendecaan in te plannen, maar ik heb echt geen idee wat daar te verwachten en wat daar überhaupt zinvol aan zou kunnen zijn.
Heb je last van ADHD tijdens je studie of verloopt het soepeltjes?

Voor mij zou een meldingsplicht goed zijn geweest iig. Het leren zelf ging heel gemakkelijk maar het plannen van alle activiteiten eromheen niet. Ik had zelden een boek helemaal geleerd, ik leverde opdrachten nét op het nippertje of nét te laat in, daar had ik tig smoesjes voor. Mijn collegekaart vergat ik op cruciale momenten, net voor een tentamen uiteraard :') And so on.
Studeren vond ik tof maar ook chaotisch en gedoe.
With the stars as her umbrella
pi_178193119
quote:
1s.gif Op maandag 26 maart 2018 08:05 schreef -Miauw- het volgende:
@lazydave

Het komt op mij over alsof je je erg vastpind op ‘ADHD’. Het kan écht iets anders zijn, zelfs al herken je je in meerdere aspecten. En misschien heb je het wel maar zijn er andere ‘diagnoses’ die voorrang nodig hebben. Ik vind het zelf wel opmerkelijk dat psychoses en schizofrenie worden genoemd.

Als ik jou was zou ik een verwijsbrief vragen voor een nieuwe psychiater en onbevooroordeeld een gesprek/onderzoek aangaan en zien wat daar uit komt.
Bedankt voor je bericht, Miauw. Ik herken mijzelf zelfs in alle aspecten. Ik verwacht niet dat het iets anders kan zijn, de problemen die jij aangaf had te hebben op school tijdens studie, die had ik ook. Gebruik jij trouwens medicatie, zo ja welke? En werken die goed?

Ik heb zelfs twee HBO studies afgebroken. Of omdat mijn ADHD hoofd zich ergens anders op had gericht (interesse veranderd), of omdat ik gewoon te veel problemen kende. Of omdat ik alles wel interessant vond of omdat ik het gewoon niet afkreeg en er niet doorheen kwam.

Goed voorbeeld van ADHD; dat je een yoghurttoetje bij je hebt staan en even naar de keuken wandelt om een lepeltje te halen beneden, maar ondertussen je handen begint te wassen en terug naar bovengaat en dat hele lepeltje bent vergeten. Dat soort dingen dus, horen er ook bij.

Het is een beetje een ''ik zie wel waar ik zin in heb, waar, wanneer, wat & waarom stoornis.'' Bedacht ik mij laatst. Ik vind alles wel interessant (beroepen etc.), ik wil overal wel zijn. Zijn er trouwens meer mensen die mijn verhaal hebben gelezen en daar op kunnen/wilen reageren?

Ik ben nog van plan om mij dus aan te melden bij een nieuwe psychiater en anders ADHD centraal in Utrecht dacht ik. Maar bij die psychiater zal ik niet onbevooroordeeld naar toegaan, maar wel met die lijst van bovengenoemde klachten/symptomen.

Misschien dat ik ook nog wat ADHD cafes afloop, als ik het lef heb. Zijn er mensen bekend met stichting Buitengewoon Actieve Breinen? http://www.stichting-bab.nl/
ADHD-C
pi_178193697
quote:
11s.gif Op zondag 25 maart 2018 12:38 schreef Guus_Geluk7 het volgende:

[..]

http://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1087054712453170

Gebruikt model:
[ afbeelding ]
Hele onderzoek (pdf): https://www.google.nl/url(...)i4VgHdsdfiJxOve5FPdV

Geen grote sample size (n=84), maar wel een statistisch significant verschil.

Herkennen mensen dit?
Bedankt, niet alles gelezen, maar zeker herkenbaar. Oh zo, herkenbaar.

quote:
By avoiding close involvement with others, persons with a fearful style protect themselves against anticipated rejection. Preoccupied individuals, however, need acceptance fromothers to increase their self-esteem, which is a mission impossible by nature, and experience rejection every time they try.

Since adults with ADHD often suffer from a chronic sense of failure already (Ramsay & Rostain, 2005), the additional failure experiences resulting from their preoccupied attachment style, might damage their self-esteem even more, thus causing them to report more psychological problems.
ADHD-C
  vrijdag 30 maart 2018 @ 15:19:03 #150
304935 -Miauw-
Maar ik rook niet!
pi_178194301
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2018 14:20 schreef LazyDave het volgende:

[..]

Bedankt voor je bericht, Miauw. Ik herken mijzelf zelfs in alle aspecten. Ik verwacht niet dat het iets anders kan zijn, de problemen die jij aangaf had te hebben op school tijdens studie, die had ik ook. Gebruik jij trouwens medicatie, zo ja welke? En werken die goed?

Ik heb zelfs twee HBO studies afgebroken. Of omdat mijn ADHD hoofd zich ergens anders op had gericht (interesse veranderd), of omdat ik gewoon te veel problemen kende. Of omdat ik alles wel interessant vond of omdat ik het gewoon niet afkreeg en er niet doorheen kwam.

Goed voorbeeld van ADHD; dat je een yoghurttoetje bij je hebt staan en even naar de keuken wandelt om een lepeltje te halen beneden, maar ondertussen je handen begint te wassen en terug naar bovengaat en dat hele lepeltje bent vergeten. Dat soort dingen dus, horen er ook bij.

Het is een beetje een ''ik zie wel waar ik zin in heb, waar, wanneer, wat & waarom stoornis.'' Bedacht ik mij laatst. Ik vind alles wel interessant (beroepen etc.), ik wil overal wel zijn. Zijn er trouwens meer mensen die mijn verhaal hebben gelezen en daar op kunnen/wilen reageren?

Ik ben nog van plan om mij dus aan te melden bij een nieuwe psychiater en anders ADHD centraal in Utrecht dacht ik. Maar bij die psychiater zal ik niet onbevooroordeeld naar toegaan, maar wel met die lijst van bovengenoemde klachten/symptomen.

Misschien dat ik ook nog wat ADHD cafes afloop, als ik het lef heb. Zijn er mensen bekend met stichting Buitengewoon Actieve Breinen? http://www.stichting-bab.nl/
Ik gebruik geen medicatie. Ik heb ooit Ritalin gebruikt, dat was even fantastisch! Focus, rust, ik voelde me een compleet ander mens. Maar het werkte maar tijdelijk. Daarna aan de Ritalin en dat vond ik uiteindelijk echt zooi. Vervelende bijwerkingen en stemmingswisselingen.
Exit medicatie. Ik had meer aan de bijeenkomsten met mijn ADHD-club en het leren van vaardigheden zoals plannen.

Succes met de zoektocht! Ik hoop dat je vindt wat je nodig hebt.
With the stars as her umbrella
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')