abonnement Unibet Coolblue
pi_176104488
Graag advies:

Bij een kennis van mij ben ik aan de slag om de beschoeiing aan de waterkant te vernieuwen.
dat is hard nodig:

Volgens mij kunnen de palen wel blijven staan, omdat die stevig en niet verrot zijn.
Moeten de palen nu verankerd worden aan de walkant om ervoor te zorgen dat niet langzaamaan de palen gaan wijken naar de waterkant als gevolg van de druk van de aarde ?
Er zijn nu wel wat (dunne ) staaldraden maar die stellen niet veel voor
Zo ja: op welke wijze dan bevestigen?
  vrijdag 29 december 2017 @ 11:51:22 #2
107631 Pikhoofd
What's in a name?
pi_176104598
Wij slaan altijd een paaltje een meter of 2 van de schoeiing af in de grond. Dan koppelen we 2 stukken draaiend M10 en boren we in beide palen een gat. Als je dan de draadeinden erdoor heen doet kan je ze met moeren aan beide kanten spannen.
Werkt tot nu toe erg goed!
pi_176105606
Hier damwand profiel met hetzelfde principe om de ca 2m 2 stukken draadeind van een meter met koppelmoer. Voor elk steunende damwand profiel een gat gegraven en daarin 2 zakjes nomix gemikt.
Damwand zelf staat op voorspanning, over de lengte iets hol naar binnen en daarna de grond dik aangestampt tot de boel recht was.
pi_176106446
Thx voor de reacties.

Hoe bedoelen jullie draadeinden met koppelmoer? Koop ik draadeinden en koppel ik ze en verbind ze met elkaar?



Pikhoofd : eerst een gat boren door de palen , dan de draadeinden erdoorheenhalen en koppelen?
pi_176106465
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2017 11:47 schreef janzjanz het volgende:
Graag advies:

Bij een kennis van mij ben ik aan de slag om de beschoeiing aan de waterkant te vernieuwen.
dat is hard nodig:
[ afbeelding ]
Volgens mij kunnen de palen wel blijven staan, omdat die stevig en niet verrot zijn.
Moeten de palen nu verankerd worden aan de walkant om ervoor te zorgen dat niet langzaamaan de palen gaan wijken naar de waterkant als gevolg van de druk van de aarde ?
Er zijn nu wel wat (dunne ) staaldraden maar die stellen niet veel voor
Zo ja: op welke wijze dan bevestigen?
[ afbeelding ]
Gezien de hoogte van het maaiveld uit het water heb je niet te maken met een enorme hoeveelheid grond die je terug moet houden.
Bij een vergelijkbare situatie bij mijn ouders hebben we op 1,75 van de oever bij iedere paal een 2 meter lange azobe paal in de grond geslagen en met dik staaldraad verbonden met de ronde paal (dubbele lus). In het midden kun je er dan een stokje tussensteken en zo de draden strakdraaien.

Je wilt uiteindelijk uitkomen op zoiets:



Een voorbeeld met draadeind:



Hier bij mij thuis ligt het maaiveld 1,75 boven het sloot-peil, en heb ik op 2 meter uit de oever een paar palen met draadeinden staan, en is de paal met grote betontegels "breed gemaakt" zodat ie niet door de grondlagen getrokken kan worden.

[ Bericht 10% gewijzigd door fietsie op 29-12-2017 13:00:57 ]
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_176106711
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2017 12:55 schreef fietsie het volgende:
Gezien de hoogte van het maaiveld uit het water heb je niet te maken met een enorme hoeveelheid grond die je terug moet houden.
Bij een vergelijkbare situatie bij mijn ouders hebben we op 1,75 van de oever bij iedere paal een 2 meter lange azobe paal in de grond geslagen en met dik staaldraad verbonden met de ronde paal (dubbele lus). In het midden kun je er dan een stokje tussensteken en zo de draden strakdraaien.

Je wilt uiteindelijk uitkomen op zoiets:
thx fietsie, helemaal duidelijk zo!
  vrijdag 29 december 2017 @ 13:19:48 #7
107631 Pikhoofd
What's in a name?
pi_176107187
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2017 12:54 schreef janzjanz het volgende:
Thx voor de reacties.

Hoe bedoelen jullie draadeinden met koppelmoer? Koop ik draadeinden en koppel ik ze en verbind ze met elkaar?

[ afbeelding ]

Pikhoofd : eerst een gat boren door de palen , dan de draadeinden erdoorheenhalen en koppelen?
Inderdaad! Fietsie heeft al een plaatje gepost zie ik, zo doen wij het ook. Het makkelijkste is om de palen in de grond te slaan, dan pas een gat te boren omdat je de hoek van het gat door je paal goed richting de schoeiing moet hebben. Dan draadeind erdoor en koppelen inderdaad.
Succes!
pi_176107245
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 december 2017 13:19 schreef Pikhoofd het volgende:
Inderdaad! Fietsie heeft al een plaatje gepost zie ik, zo doen wij het ook. Het makkelijkste is om de palen in de grond te slaan, dan pas een gat te boren omdat je de hoek van het gat door je paal goed richting de schoeiing moet hebben. Dan draadeind erdoor en koppelen inderdaad.
Succes!
Zo moet het inderdaad gaan lukken, en inderdaad goed om het gat pas te boren als de palen erin staan... Thx!
pi_176307629
Toch een vraagje over de extra verankering van de beschoeiing met draadeinden of staaldraad. Een kennis zei tegen mij dat het wellicht niet nodig is om de palen extra te verankeren , ook al niet omdat de beschoeing maar 40 cm boven het water uitkomt.
Is dat waar?
  zondag 7 januari 2018 @ 11:46:13 #10
107631 Pikhoofd
What's in a name?
pi_176342060
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2018 18:57 schreef janzjanz het volgende:
Toch een vraagje over de extra verankering van de beschoeiing met draadeinden of staaldraad. Een kennis zei tegen mij dat het wellicht niet nodig is om de palen extra te verankeren , ook al niet omdat de beschoeing maar 40 cm boven het water uitkomt.
Is dat waar?
Ik adviseer je om het wel te doen, die paar paaltjes en draadeinden zijn nu de kosten en het werk niet. Later opknappen is veel lastiger.
Bij ons is de schoeiing ook ongeveer 40cm boven het water en zijn de oudere delen toch aardig verzakt. Het hangt natuurlijk allemaal af van je bodemdruk, maar dat is lastig te bepalen..
pi_176420873
quote:
1s.gif Op zondag 7 januari 2018 11:46 schreef Pikhoofd het volgende:

[..]

Ik adviseer je om het wel te doen, die paar paaltjes en draadeinden zijn nu de kosten en het werk niet. Later opknappen is veel lastiger.
Bij ons is de schoeiing ook ongeveer 40cm boven het water en zijn de oudere delen toch aardig verzakt. Het hangt natuurlijk allemaal af van je bodemdruk, maar dat is lastig te bepalen..
Thx pikhoofd!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')