abonnement Unibet Coolblue
pi_176085532
Hi All,

In mijn nieuwe woning hangt op zolder een afzuigsysteem. Nu heeft deze een perilex aansluiting.

Vanuit de woning kan ik het afzuigsysteem op twee plaatsen bedienen:

1. Keuken >> werkend
2. Badkamer >> niet werkend

Ik heb twee vragen:

1. De perilex aansluiting heeft 4 pinnen (+1 voor aarde). Is de reden voor deze aansluiting, zodat ik het systeem vanuit twee punten kan bedienen;
2. Knop badkamer werkt niet. Vorige bewoonster gaf aan dat deze nooit heeft gewerkt en ze te lui was om actie te ondernemen. Waar kan ik het beste starten om na te gaan wat de reden hiervoor is.

Bedankt!
pi_176085919
een pen is voor de Nuldraad
een pen voor de fasedraad, laagste stand
een pen is schakeldraad, midden stand
een pen is schakeldraad hoge stand
midden pen is aarde
pi_176085969
Perilex is aarde+nul+fase+stand1+stand2

3standenschakelaar is fase+stand1+stand2.

Waarschijnlijk zit de fase niet aangesloten op je schakelaar of in de centrale doos.

Schakelaar is het makkelijkst te controleren, centraaldoos moet je waarschijnlijk een plafondlamp eraf halen en wat draden netjes uitvouwen tot je alle fasedraden goed kan zien en dat ze goed afgelast zijn.
Op zondag 13 april 2014 19:50 schreef Mss het volgende:
Kloonhommel is echt mijn held van de dag _O_ _O_ _O_
pi_176086536
Helder verhaal. Ik maak een start bij de schakelaar in de badkamer om te zien of ik er chocola van kan maken. Mocht ik er niet uitkomen, dan kom ik nog eens buurten in dit topic.

Bedankt!
pi_176088368
Hoe oud is de box?

Ik mijn Zender uit 1998 vervangen met een Itho Ecobox CVE, die verbruikt nog maar 2,5W in stand 1 tegen 25W voor zo’n oude. Die aangesloten op de Perilex met oude keukenbediening en er zat een draadloze bediening bij die ik in de badkamer heb geplakt.
.
pi_176103761
De aansluiting verschilt per merk, dus kijk eerst even wat voor merk box je hebt.

pi_176104152
Kan je wel een soort van hotelschakeling maken met Perilex? Mijn gevoel zegt niet, maar ik ben niet goed genoeg op de hoogte van electrische schema's.

De tip van Fer is een nuttige, investeer een paar honderd euro in een nieuwe box met afstandsbedieningen. Verbruik is stukken minder geworden en met de afstandsbedieningen ben je gewoon flexibel waar je ze plaatst.
Als de box een beetje gunstig geplaatst is kan je dit prima zelf, in mijn geval hing hij 2,5 meter boven de zoldertrap en kon ik er niet bij en heb ik het laten doen. Maar nog geen uur werk, dus dat kost ook de kop niet.
pi_176107076
Zo duur was het niet hoor, zo’n Itho Cve kost maar 154 als je het zelf kan.
.
pi_176107272
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 december 2017 13:16 schreef Fer het volgende:
Zo duur was het niet hoor, zo’n Itho Cve kost maar 154 als je het zelf kan.
Box is zo rond de 160 idd. Maar afstandsbedieningen moet je los kopen en zitten rond de 30-40 euro zeg ik uit mijn hoofd.
pi_176326082
Vandaag maar eens gekeken naar de timer in de badkamer. Op basis hiervan kan ik geen chocola maken :)



In totaal twee draden aangesloten. Een bruine (volgens mij voor de timer) en een dun grijs draadje.
pi_176326171
quote:
1s.gif Op donderdag 28 december 2017 21:46 schreef Fer het volgende:
Hoe oud is de box?

Ik mijn Zender uit 1998 vervangen met een Itho Ecobox CVE, die verbruikt nog maar 2,5W in stand 1 tegen 25W voor zo’n oude. Die aangesloten op de Perilex met oude keukenbediening en er zat een draadloze bediening bij die ik in de badkamer heb geplakt.
Geen gek idee. Box + rf afstandschakelaar is bij elkaar 200eu. Als ik een elektricien laat langskomen om het huidige systeem te inderzoeken, ben ik ook al veel geld kwijt.
pi_176326418
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 januari 2018 17:30 schreef Regenbui het volgende:

[..]

Geen gek idee. Box + rf afstandschakelaar is bij elkaar 200eu. Als ik een elektricien laat langskomen om het huidige systeem te inderzoeken, ben ik ook al veel geld kwijt.
En je bespaart 175Kwh per jaar, 5% van de gemiddelde rekening.
.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')