abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 28 december 2017 @ 19:28:34 #1
446215 Bonjoooouuurr
cheese-eatin surrender monkey!
pi_176082593
Hoihoi, ik ben in 2016 begonnen met een studie richting de biologie, maar afgelopen jaar ben ik hiermee gestopt. Het bleek achteraf gezien toch niet de juiste studiekeuze geweest te zijn. Ik had dat jaar voor de volle pond geleend, dus ik heb wel aardig wat studieschuld opgebouwd.

Dit jaar ben ik begonnen met een andere studie, maar al snel bleek dat ook dit geen goede studiekeuze geweest was. Ik heb daarom besloten een tussenjaar te gaan nemen zodat ik niet voor de zoveelste keer vroegtijdig ga stoppen met een studie. Ik ben echter niet gestopt met lenen. Ik had op het moment geen baan dus daarmee stoppen was geen optie voor mij. Ik was van plan om te gaan beginnen met werken en het leengeld per maand langzaamaan te verminderen, maar als de aartsluie, lichtelijk depressieve, confrontatie vermijdende gozer die ik ben heb ik dit zo lang mogelijk uitgesteld... Ik heb op dit moment gelukkig wel werk, maar ik verdiende hier in het begin veel te weinig mee om mezelf in alles te kunnen voorzien, dus was ik voor een paar maanden afhankelijk van mijn lening.

Nu zit ik met een schuld opgescheept van ongeveer 15000 euro (incl. aanvullende beurs en reisgeld). Het is niet dat ik al het geleende geld heb uitgegeven aan allemaal nutteloze shit, maar naar verwachting zal ik nog op z'n minst 4 jaar doorstuderen, dus die schuld kan echt groot worden als ik verder ga zoals ik nu bezig ben.

Ik weet dat ik zeker geen hopeloos geval ben, maar ik wil geen foute beslissingen meer maken. Ik ben de tweede uit een familie van laaggeschoolde uitkeringstrekkers die is gaan studeren, en mijn broer, de eerste, heeft door de jaren heen een echt torenhoge schuld opgebouwd. Laat ik maar even zeggen dat hij en ik op het gebied van financiën nooit een goed voorbeeld hebben gehad...

Mijn broer zit alleen niet zo met die schuld als ik. Hij schuift het allemaal op naar de toekomst. "Ik heb toch 35 jaar de tijd om die schuld af te betalen", zegt hij, maar volgens mij ziet hij er niet goed de ernst ervan in. Ikzelf ben me ook niet volledig bewust van wat voor gevolgen deze schuld op mijn leven zou kunnen hebben, afgezien van het feit dat ik een bepaald bedrag per maand moet gaan betalen. Het knaagt wel een beetje aan me dat deze schuld mij voor de rest van mijn leven kan gaan achtervolgen.

Ik wil niet dezelfde fouten maken als mijn familie. Ik wil later op financieel gebied niet dezelfde zorgen hebben zoals mijn moeder die onder andere nu heeft. Ik zie iedere dag de stress die zij heeft om financieel rond te komen. In het verleden heeft ook zij veel geleend en nu ziet zij daar de gevolgen van in. Is in de plus willen staan te veel gevraagd?

Ik begin er verder eindelijk gelukkig achter te komen waar mijn passies liggen en waar ik ook nog eens geld mee zou kunnen verdienen (Het was overigens niet zo'n vreemde realisatie, achteraf gezien, maar hiervoor zocht ik het wel steeds in de verkeerde richting :@)
Ik weet nu dus ongeveer wat ik wil gaan doen met mijn leven, maar het financiële aspect speelt voor mij een grote rol in die keuze. Ik wil later gewoon zonder zorgen rond kunnen komen. Veel mensen om me heen vinden dat ik me hier te druk om maak maar ik wil gewoon niet eindigen als de rest van mijn familie. Ik wil een goed plan hebben.

Een probleem is verder dat ik in 2018 wil gaan reizen om zo mijn horizon te gaan verbreden, en daarbovenop wil ik ook nog eens beginnen met autorijlessen als het kan. Zo'n reis zal echt veel geld kosten, als ik zo rondkijk op internet, maar is het naar mijn mening totaal waard.

Ik maak me best wel zorgen op het moment omdat ik nu best wel belangrijke levenskeuzes moet gaan maken. Wat zouden jullie mij adviseren? Het zou fijn zijn om het eens van iemand anders zijn perspectief te horen. Ik ga deze maand sowieso stoppen met lenen en ik ga verder 2 tot 4 keer per week aan de slag als uitzendkracht, dat zijn mijn belangrijkste voornemens voor het komende jaar. Verder ben ik begonnen met geld investeren en heb daar al aardig wat winst mee gemaakt, maar ik ben nog lang niet in staat om alles af te kunnen betalen.
  donderdag 28 december 2017 @ 19:31:53 #2
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_176082720
Ik zou eerst je studie op de rit hebben en dan pas gaan reizen eventueel als je bachelordiploma in zicht is.

Autorijlessen kan wel maar ik zou wel goed checken of je aanleg voor autorijden hebt of niet. Zo niet, kan je het beter even laten liggen.
  donderdag 28 december 2017 @ 19:33:12 #3
446215 Bonjoooouuurr
cheese-eatin surrender monkey!
pi_176082766
quote:
0s.gif Op donderdag 28 december 2017 19:31 schreef Mishu het volgende:
Ik zou eerst je studie op de rit hebben en dan pas gaan reizen eventueel als je bachelordiploma in zicht is.
Maar zo ben ik al wel 4 tot 3 jaar verder en dat duurt mij veel te lang :

quote:
1s.gif Op donderdag 28 december 2017 19:31 schreef Mishu het volgende:
Autorijlessen kan wel maar ik zou wel goed checken of je aanleg voor autorijden hebt of niet. Zo niet, kan je het beter even laten liggen.
Ik denk dat ik er op zich wel aanleg voor heb dus dat zal geen probleem worden denk ik
pi_176082848
quote:
0s.gif Op donderdag 28 december 2017 19:33 schreef Bonjoooouuurr het volgende:

[..]

Maar zo ben ik al wel 4 tot 3 jaar verder en dat duurt mij veel te lang :(
Geduld is een schone zaak.
  donderdag 28 december 2017 @ 19:43:02 #5
446215 Bonjoooouuurr
cheese-eatin surrender monkey!
pi_176083151
quote:
1s.gif Op donderdag 28 december 2017 19:35 schreef sneakydesert het volgende:

[..]

Geduld is een schone zaak.
Ik merk als persoon dat ik vaak twijfel over mijn eigen kunnen terwijl dat vaak nog geen eens zo nodig is. Zo'n reis zou me een grote realitycheck kunnen geven. Vandaar dat het zo hoog op mijn prioriteitenlijstje staat snap je...
pi_176083793
Als je je zorgen maakt over geld en nu niet rondkomt zonder lening, hoe ga je dan zo'n reis maken? Als in, hoe zie je dat voor je om te doen? Hoeveel geld heb je nodig? Hoe ga je daaraan komen?
  donderdag 28 december 2017 @ 20:10:55 #7
446215 Bonjoooouuurr
cheese-eatin surrender monkey!
pi_176084075
quote:
0s.gif Op donderdag 28 december 2017 20:03 schreef Koettie het volgende:
Als je je zorgen maakt over geld en nu niet rondkomt zonder lening, hoe ga je dan zo'n reis maken? Als in, hoe zie je dat voor je om te doen? Hoeveel geld heb je nodig? Hoe ga je daaraan komen?
Ik heb gekeken naar EF taalcursussen in het buitenland en die kunnen oplopen naar 4000 euro voor 5 weken. Dat geld kan ik verdienen door als een gek te gaan werken en door winst te maken met mijn cryptocurrency-investeringen.
pi_176084136
En wat als je erachter komt, dat het geen realiteit check is? Het is een lange vakantie, wat voor uitdagingen ga je tegenkomen op een reis? Uiteraard zijn er wel wat moeilijkheden, maar na een jaar ben ik niet opeens te weten gekomen wat ik wilde gaan doen met m'n leven.

Je zorgen zullen enkel groter worden. Dat je geen geduld hebt, is waarschijnlijk ook een van de redenen van je studieschuld.
  donderdag 28 december 2017 @ 20:15:55 #9
446215 Bonjoooouuurr
cheese-eatin surrender monkey!
pi_176084241
quote:
0s.gif Op donderdag 28 december 2017 20:12 schreef Crepes_Suzette het volgende:
En wat als je erachter komt, dat het geen realiteit check is? Het is een lange vakantie, wat voor uitdagingen ga je tegenkomen op een reis? Uiteraard zijn er wel wat moeilijkheden, maar na een jaar ben ik niet opeens te weten gekomen wat ik wilde gaan doen met m'n leven.

Je zorgen zullen enkel groter worden. Dat je geen geduld hebt, is waarschijnlijk ook een van de redenen van je studieschuld.
Daar heb je wel gelijk in ja. Het is gewoon dat ik dingen gedaan wil krijgen dit jaar, vandaar dat ik zo ongeduldig ben.
pi_176084259
quote:
0s.gif Op donderdag 28 december 2017 20:10 schreef Bonjoooouuurr het volgende:

[..]

Ik heb gekeken naar EF taalcursussen in het buitenland en die kunnen oplopen naar 4000 euro voor 5 weken. Dat geld kan ik verdienen door als een gek te gaan werken en door winst te maken met mijn cryptocurrency-investeringen.
Oke. En eerder kon je niet werken als een gek? Ik vind het gewoon vreemd dat iemand zegt dat hij gaat voor zekerheid en het belangrijk vindt om in de plus te staan en daarna zegt dat hij perse op reis moet en een rijbewijs. Als eerst je opleiding afrond heb je een basis, ken je jezelf beter en kan je daarna reizen. Woon je op jezelf? Hoe oud ben je?
  donderdag 28 december 2017 @ 20:20:27 #11
446215 Bonjoooouuurr
cheese-eatin surrender monkey!
pi_176084415
Verder is het dus ook een reden waarom ik er zo over twijfel. W
quote:
0s.gif Op donderdag 28 december 2017 20:16 schreef Koettie het volgende:

[..]

Oke. En eerder kon je niet werken als een gek? Ik vind het gewoon vreemd dat iemand zegt dat hij gaat voor zekerheid en het belangrijk vindt om in de plus te staan en daarna zegt dat hij perse op reis moet en een rijbewijs. Als eerst je opleiding afrond heb je een basis, ken je jezelf beter en kan je daarna reizen. Woon je op jezelf? Hoe oud ben je?
Ik ben 19 jaar en woon nog bij mijn ouders. Ik had de laatste maanden last van depressieve klachten, belandde in een negatief spiraal. Ik had van alles en nog wat geprobeerd om mezelf eens wat beter te leren kennen. Ik deed aan debatteercursussen, gitaarles, taalcursussen, noem maar op. Dat rijbewijs zou op zich nog wel even kunnen wachten maar het liefst heb ik hem gewoon zo snel mogelijk.

En de reden dat ik dus zo twijfel over die reis is omdat het misschien helemaal geen realitycheck is en dat het achteraf gezien dan die grote som geld niet waard was...
pi_176084529
Nou, het zal vast leuk en interessant zijn maar een realitycheck niet echt denk ik. Daarvoor lijkt uit huis gaan me nuttiger. Leer je denk ik een stuk meer van als 't gaat over realisme.
pi_176084614
Het klinkt meer alsof je graag alles op de korte termijn gedaan wil hebben. Waarschijnlijk ga je vol passie op je idee af, ga je het meteen doen en als het dan niet helemaal lukt, komen er frustraties opspelen.

Dat je alles graag nu wilt hebben, zal je lastig afgaan in het leven. Probeer meer geduld te hebben voor de grote doelen en ze op te breken in kleine.

Ga pas op reis als je een bachelor hebt. Ga pas voor het rijbewijs als je een baantje hebt etc.
  donderdag 28 december 2017 @ 20:30:12 #14
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_176084788
quote:
0s.gif Op donderdag 28 december 2017 19:43 schreef Bonjoooouuurr het volgende:

[..]

Ik merk als persoon dat ik vaak twijfel over mijn eigen kunnen terwijl dat vaak nog geen eens zo nodig is. Zo'n reis zou me een grote realitycheck kunnen geven. Vandaar dat het zo hoog op mijn prioriteitenlijstje staat snap je...
Ja, dat zou kunnen ja. Het zou ook kunnen van niet. Ik snap wel dat je het wilt doen, maar ik snap niet dat jij denkt dat dit nu een prioriteit zou moeten zijn voor jou. Jij moet namelijk heel snel schoon schip gaan maken anders heb je straks nog meer schuld en nog steeds geen opleiding.

Je hebt gelijk dat je dit keer een goede studiekeuze zal moeten gaan maken. Ik lees nergens dat jij daar tot nu toe werk van hebt gemaakt. Heb je tests gemaakt? Heb je je laten evalueren? Je zegt zelf dat je het nu "ongeveer" weet. Wat heb je nog nodig om het specifiek te weten?

Je zegt dat je een goed plan wilt hebben voor de toekomst. Een goed plan voor jou op dit punt is een plan dat geen onnodige kosten met zich meebrengt. Dus geen reis "omdat je het wilt" maar een studie afmaken. Omdat je dat wilt én nodig hebt. Het is even klaar met dingen willen en niet willen en dan nog even afwachten of de hort op om te kijken wat je wilt. Het gaat niet allemaal om wat jij wilt. Jij moet nu dingen. Zorg dat je plan daarop aansluit.

Zonder zorgen rond willen komen betekent nu investeren en niet uitgeven. En kom aub ff niet met "ja maar een reis is een investering in mezelf" want het financiële aspect hiervan is op dit moment een investering verder de schulden in en een mogelijk, onzeker groeiend inzicht in jouzelf en wat je nu precies wilt wat net zo goed niet kan plaatsvinden. Ik zou de gok niet nemen "omdat je het wilt".

Zeg het anders even hardop tegen je moeder: Ik heb nu al 15.000 piek schuld en niet voldoende inkomen maar ik wil op reis. Ik denk dat je een veeg over je snoet van d'r krijgt, en terecht.
  donderdag 28 december 2017 @ 21:24:33 #15
135890 Bootje84
Bewuste taalnazi
pi_176087185
quote:
0s.gif Op donderdag 28 december 2017 20:30 schreef Qarrad het volgende:

[..]

Ja, dat zou kunnen ja. Het zou ook kunnen van niet. Ik snap wel dat je het wilt doen, maar ik snap niet dat jij denkt dat dit nu een prioriteit zou moeten zijn voor jou. Jij moet namelijk heel snel schoon schip gaan maken anders heb je straks nog meer schuld en nog steeds geen opleiding.

Je hebt gelijk dat je dit keer een goede studiekeuze zal moeten gaan maken. Ik lees nergens dat jij daar tot nu toe werk van hebt gemaakt. Heb je tests gemaakt? Heb je je laten evalueren? Je zegt zelf dat je het nu "ongeveer" weet. Wat heb je nog nodig om het specifiek te weten?

Je zegt dat je een goed plan wilt hebben voor de toekomst. Een goed plan voor jou op dit punt is een plan dat geen onnodige kosten met zich meebrengt. Dus geen reis "omdat je het wilt" maar een studie afmaken. Omdat je dat wilt én nodig hebt. Het is even klaar met dingen willen en niet willen en dan nog even afwachten of de hort op om te kijken wat je wilt. Het gaat niet allemaal om wat jij wilt. Jij moet nu dingen. Zorg dat je plan daarop aansluit.

Zonder zorgen rond willen komen betekent nu investeren en niet uitgeven. En kom aub ff niet met "ja maar een reis is een investering in mezelf" want het financiële aspect hiervan is op dit moment een investering verder de schulden in en een mogelijk, onzeker groeiend inzicht in jouzelf en wat je nu precies wilt wat net zo goed niet kan plaatsvinden. Ik zou de gok niet nemen "omdat je het wilt".

Zeg het anders even hardop tegen je moeder: Ik heb nu al 15.000 piek schuld en niet voldoende inkomen maar ik wil op reis. Ik denk dat je een veeg over je snoet van d'r krijgt, en terecht.
Wijze woorden.

Mijn aanvulling; Zorg voor betere prioriteiten. 2 x een studie verkloten omdat je het toch niet zo leuk vindt. Tja, een ezel stoot zich niet 2 x aan dezelfde steen. Maak deze vergissing dus niet nog een keer.

Dat rijbewijs en die reis.. Damn, naïef hoor. Regel eerst even controle over je studieschuld. Besides.. max bijlenen terwijl je fucking thuis woont... Je zit dus ook nog even met geld te smijten.. Ik snap dat je zelf je studie moet betalen, en mogelijk nog een beetje andere uitgaven, maar je hebt niet eens uitgaven aan een studentenflat oid. Dan nog krijg je het voor elkaar om 15K aan studieschuld op te bouwen...

Wat wil je eigenlijk doen met een rijbewijs zonder auto? Oh wacht, die wil je zeker ook nog even kopen? Gewoon, omdat het kan ?

Simpele leerles voor je; Geef geen geld uit wat je niet hebt. Je hebt geen eigen geld. Je hebt alleen schulden. Het enige waar je nu geld aan moet spenderen, is iets wat op de lange termijn geld oplevert; je studie. Geen gitaarles of ander nutteloos iets. Werken voor je centen op de zaterdag en de middagen dat je vrij bent, en de andere tijd besteden aan je studie. Excelleer daar en je hebt je schuld zo afbetaald. Daarna mag je pas weer een keer gaan denken aan uitgeven.
Leer spaties gebruiken!
Op donderdag 16 december 2010 20:05 schreef craftyvirus het volgende:
Bootje84 is een westlander waar ik respect voor heb :@ :P
pi_176087683
quote:
Mijn broer zit alleen niet zo met die schuld als ik. Hij schuift het allemaal op naar de toekomst. "Ik heb toch 35 jaar de tijd om die schuld af te betalen", zegt hij, maar volgens mij ziet hij er niet goed de ernst ervan in. Ikzelf ben me ook niet volledig bewust van wat voor gevolgen deze schuld op mijn leven zou kunnen hebben, afgezien van het feit dat ik een bepaald bedrag per maand moet gaan betalen. Het knaagt wel een beetje aan me dat deze schuld mij voor de rest van mijn leven kan gaan achtervolgen.
Heeft je broer wel een diploma gehaald? Ik vind een studieschuld op zich geen probleem. Als je een studieschuld hebt en het heeft verder geen diploma opgeleverd is het een ander verhaal.

En 15000 kan je vrij snel terug betalen.
pi_176088444
Mijn tip.. zorg ervoor dat je in je vrije tijd werkt, leen maximaal maar wees niet laks met werken... Zorg ervoor dat je "net worth" positief blijft. Investeer je lening die je in 35 jaar mag terugbetalen. Ga niet gokken met dat geld maar investeer het echt in een goed geanalyseerd bedrijf, of als je daar geen inzicht in hebt... Koop ETF's... Dat zijn vaak erg veel bedrijven waardoor je geen bedrijfrisico meer loopt maar alleen marktrisico. En de markt stijgt vaak wel over 30 jaar maar die 0% rente die je betaalt over de lening van de overheid doet niet zoveel over je geleende bedrag.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_176088744
quote:
0s.gif Op donderdag 28 december 2017 20:10 schreef Bonjoooouuurr het volgende:

[..]

Ik heb gekeken naar EF taalcursussen in het buitenland en die kunnen oplopen naar 4000 euro voor 5 weken. Dat geld kan ik verdienen door als een gek te gaan werken en door winst te maken met mijn cryptocurrency-investeringen.
Je bent dus aan het gokken met geleend geld...
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  donderdag 28 december 2017 @ 21:57:40 #19
446215 Bonjoooouuurr
cheese-eatin surrender monkey!
pi_176088897
quote:
1s.gif Op donderdag 28 december 2017 21:53 schreef ludovico het volgende:

[..]

Je bent dus aan het gokken met geleend geld...
Nee? Ik verdiep me wel in wat ik investeer en wat ik investeerde was ik bereid te verliezen. Tot nu toe heeft het wel goed uitgepakt.
pi_176089217
Adviezen over niet je rijbewijs halen omdat je geen auto hebt etc en het geld kost... Negeer dat.

Je gaat sowieso een keer in je leven je rijbewijs halen. Of je dat nu doet met 1300 euro tegen 0% rente of 10 jaar later... Dan heb je als je hem nu haalt 10 jaar langer profijt tegen 0 euro extra kosten.

Tevens kan je de auto van je ouders vast lenen of stel je voor dat je een keer naar het ziekenhuis zou moeten rijden o.i.d. maar dat je zo een bolide niet kan besturen...

Tevens genoeg bijbaantjes te verzinnen waar je een rijbewijs voor nodig hebt... Bij de Albert bezorging in Den Haag verdien je best leuk als student.. en redelijk flexibel bijvoorbeeld.

Die 15k is 2 jaar prestatiebeurs twv 4000? Dus 11k geleend wat je moet terugbetalen... Hoeveel heb je opzij gezet daarvan?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_176089291
quote:
1s.gif Op donderdag 28 december 2017 21:57 schreef Bonjoooouuurr het volgende:

[..]

Nee? Ik verdiep me wel in wat ik investeer en wat ik investeerde was ik bereid te verliezen. Tot nu toe heeft het wel goed uitgepakt.
Crypto coins is gewoon gokken en je leeft van geleend geld. Je bent dus aan het gokken en kan met een nog hogere schuld blijven zitten vanwege je gedrag, die kans maak je behoorlijk groot met dit soort investeringen.

Je bent dus bereid met een hogere schuld te blijven zitten dan je nu hebt. Dat komt niet echt overeen met je topic waarin je van je schuld lijkt te willen afkomen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_176092096
Ik vind het zo raar dat je maximaal bijleent terwijl je thuis woont? Ik ken uitwonende studenten die dat niet eens doen. Ben je wel helemaal lekker?
pi_176092592
Eerst studie afmaken, dan reizen als beloning. Geeft jezelf ook weer motivatie om je studie daadwerkelijk af te maken.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_176092659
Overigens kun je bij de meeste studies prima reizen in de zomervakantie. Op het hbo had ik 3 maanden vakantie. Bij de uni kun je dat ook prima regelen als je een beetje slim plant en niet gaat studeren op herkansingen.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
  donderdag 28 december 2017 @ 23:47:25 #25
446215 Bonjoooouuurr
cheese-eatin surrender monkey!
pi_176094517
quote:
0s.gif Op donderdag 28 december 2017 20:30 schreef Qarrad het volgende:

[..]

Ja, dat zou kunnen ja. Het zou ook kunnen van niet. Ik snap wel dat je het wilt doen, maar ik snap niet dat jij denkt dat dit nu een prioriteit zou moeten zijn voor jou. Jij moet namelijk heel snel schoon schip gaan maken anders heb je straks nog meer schuld en nog steeds geen opleiding.

Je hebt gelijk dat je dit keer een goede studiekeuze zal moeten gaan maken. Ik lees nergens dat jij daar tot nu toe werk van hebt gemaakt. Heb je tests gemaakt? Heb je je laten evalueren? Je zegt zelf dat je het nu "ongeveer" weet. Wat heb je nog nodig om het specifiek te weten?

Je zegt dat je een goed plan wilt hebben voor de toekomst. Een goed plan voor jou op dit punt is een plan dat geen onnodige kosten met zich meebrengt. Dus geen reis "omdat je het wilt" maar een studie afmaken. Omdat je dat wilt én nodig hebt. Het is even klaar met dingen willen en niet willen en dan nog even afwachten of de hort op om te kijken wat je wilt. Het gaat niet allemaal om wat jij wilt. Jij moet nu dingen. Zorg dat je plan daarop aansluit.

Zonder zorgen rond willen komen betekent nu investeren en niet uitgeven. En kom aub ff niet met "ja maar een reis is een investering in mezelf" want het financiële aspect hiervan is op dit moment een investering verder de schulden in en een mogelijk, onzeker groeiend inzicht in jouzelf en wat je nu precies wilt wat net zo goed niet kan plaatsvinden. Ik zou de gok niet nemen "omdat je het wilt".
Ik heb er wel degelijk werk van gemaakt. Ik heb vele open dagen bezocht, ben me gaan oriënteren op beroepen die aansluiten bij de studie en ik ben me er in mijn vrije tijd veel mee bezig gaan houden. Misschien was "ongeveer" wel overbodig in die zin maar ik ben dan ook een grote twijfelaar.

quote:
0s.gif Op donderdag 28 december 2017 22:03 schreef ludovico het volgende:
Adviezen over niet je rijbewijs halen omdat je geen auto hebt etc en het geld kost... Negeer dat.

Je gaat sowieso een keer in je leven je rijbewijs halen. Of je dat nu doet met 1300 euro tegen 0% rente of 10 jaar later... Dan heb je als je hem nu haalt 10 jaar langer profijt tegen 0 euro extra kosten.

Tevens kan je de auto van je ouders vast lenen of stel je voor dat je een keer naar het ziekenhuis zou moeten rijden o.i.d. maar dat je zo een bolide niet kan besturen...

Tevens genoeg bijbaantjes te verzinnen waar je een rijbewijs voor nodig hebt... Bij de Albert bezorging in Den Haag verdien je best leuk als student.. en redelijk flexibel bijvoorbeeld.

Die 15k is 2 jaar prestatiebeurs twv 4000? Dus 11k geleend wat je moet terugbetalen... Hoeveel heb je opzij gezet daarvan?
Plusminus 3000 euro (cryptogeld niet meegerekend natuurlijk), dus dan moet ik nog zo'n 8000 euro bij elkaar zien te verdienen. Met het werk wat ik nu doe zou ik dan wel een heel eind kunnen komen.

quote:
1s.gif Op donderdag 28 december 2017 22:05 schreef ludovico het volgende:

[..]

Crypto coins is gewoon gokken en je leeft van geleend geld. Je bent dus aan het gokken en kan met een nog hogere schuld blijven zitten vanwege je gedrag, die kans maak je behoorlijk groot met dit soort investeringen.

Je bent dus bereid met een hogere schuld te blijven zitten dan je nu hebt. Dat komt niet echt overeen met je topic waarin je van je schuld lijkt te willen afkomen.
Cryptocoins zijn erg speculatief ja, maar ik vind niet dat je het gelijk kan trekken met gokken. Als je er de ballen van snapt is het inderdaad een gokspel, maar zodra je een beetje betrokken raakt met de community en je er goed op inleest valt er grof geld mee te verdienen. Verder investeer ik nu overigens alleen maar met geld wat ik daadwerkelijk gewonnen heb met cryptocoins, dus uiteindelijk zal ik helemaal niet met een hogere schuld komen te zitten.

quote:
0s.gif Op donderdag 28 december 2017 22:59 schreef WhyAreTheyAllTaken het volgende:
Ik vind het zo raar dat je maximaal bijleent terwijl je thuis woont? Ik ken uitwonende studenten die dat niet eens doen. Ben je wel helemaal lekker?
Ik moet leefgeld betalen en mijn familie leent ook constant van mij, dus zo gek is het niet dat ik maximaal bijleen.

quote:
0s.gif Op donderdag 28 december 2017 23:10 schreef DireStraits7 het volgende:
Overigens kun je bij de meeste studies prima reizen in de zomervakantie. Op het hbo had ik 3 maanden vakantie. Bij de uni kun je dat ook prima regelen als je een beetje slim plant en niet gaat studeren op herkansingen.
Oké, dit is ook gewoon een optie ja. Ik push mezelf te veel om het dit jaar te gaan doen.

quote:
0s.gif Op donderdag 28 december 2017 21:24 schreef Bootje84 het volgende:

[..]

Wijze woorden.

Mijn aanvulling; Zorg voor betere prioriteiten. 2 x een studie verkloten omdat je het toch niet zo leuk vindt. Tja, een ezel stoot zich niet 2 x aan dezelfde steen. Maak deze vergissing dus niet nog een keer.

Dat rijbewijs en die reis.. Damn, naïef hoor. Regel eerst even controle over je studieschuld. Besides.. max bijlenen terwijl je fucking thuis woont... Je zit dus ook nog even met geld te smijten.. Ik snap dat je zelf je studie moet betalen, en mogelijk nog een beetje andere uitgaven, maar je hebt niet eens uitgaven aan een studentenflat oid. Dan nog krijg je het voor elkaar om 15K aan studieschuld op te bouwen...

Wat wil je eigenlijk doen met een rijbewijs zonder auto? Oh wacht, die wil je zeker ook nog even kopen? Gewoon, omdat het kan ?

Simpele leerles voor je; Geef geen geld uit wat je niet hebt. Je hebt geen eigen geld. Je hebt alleen schulden. Het enige waar je nu geld aan moet spenderen, is iets wat op de lange termijn geld oplevert; je studie. Geen gitaarles of ander nutteloos iets. Werken voor je centen op de zaterdag en de middagen dat je vrij bent, en de andere tijd besteden aan je studie. Excelleer daar en je hebt je schuld zo afbetaald. Daarna mag je pas weer een keer gaan denken aan uitgeven.
Mijn rijbewijs halen zie ik als een goede investering voor de toekomst, en nee, ik ga dan niet meteen een auto kopen. Brengt veel te veel maandelijkse kosten met zich mee.

[ Bericht 9% gewijzigd door Bonjoooouuurr op 29-12-2017 00:41:40 ]
  vrijdag 29 december 2017 @ 03:27:37 #26
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_176098849
Je moet trouwens stoppen met geld uitlenen aan familie want je krijgt het toch nooit terug en jij hebt uiteindelijk een schuld.
pi_176098965
quote:
0s.gif Op donderdag 28 december 2017 23:47 schreef Bonjoooouuurr het volgende:

Cryptocoins zijn erg speculatief ja, maar ik vind niet dat je het gelijk kan trekken met gokken. Als je er de ballen van snapt is het inderdaad een gokspel, maar zodra je een beetje betrokken raakt met de community en je er goed op inleest valt er grof geld mee te verdienen. Verder investeer ik nu overigens alleen maar met geld wat ik daadwerkelijk gewonnen heb met cryptocoins, dus uiteindelijk zal ik helemaal niet met een hogere schuld komen te zitten.

Hoe is dat dan anders dan gokken? Wat is de filosofie van je?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_176099138
quote:
0s.gif Op donderdag 28 december 2017 22:59 schreef WhyAreTheyAllTaken het volgende:
Ik vind het zo raar dat je maximaal bijleent terwijl je thuis woont? Ik ken uitwonende studenten die dat niet eens doen. Ben je wel helemaal lekker?
Topic niet gelezen maar sommigen die zetten het ook gewoon op een rekening voor ernaast als buffertje oid. Rente is toch niks en als dat iets wordt gewoon in 1x teruggeven.
Irene is bae <3
pi_176100875
Inderdaad een wereldreis uitstellen tot het behalen van je diploma. Wat je ook kan doen is vrijwilligerswerk in het buitenland doen voor een maandje ofzo. Leerzaam, leuk en geeft voldoening. Vaak wordt onderdak en lunch voor je geregeld. Check AIESEC anders ff.

Wat betreft je rijbewijs, als je het ziet als een investering kan je dat geld beter in je lopende beleggingen stoppen. Meeste bijbaantjes waar je op de weg moet zijn niet leuk of verdien je niet veel meer. Zou je aan kunnen beginnen als je er financieel breder voor staat.

succes man
  vrijdag 29 december 2017 @ 09:54:55 #30
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_176101252
quote:
0s.gif Op donderdag 28 december 2017 23:47 schreef Bonjoooouuurr het volgende:

[..]

Ik heb er wel degelijk werk van gemaakt. Ik heb vele open dagen bezocht, ben me gaan oriënteren op beroepen die aansluiten bij de studie en ik ben me er in mijn vrije tijd veel mee bezig gaan houden. Misschien was "ongeveer" wel overbodig in die zin maar ik ben dan ook een grote twijfelaar.
...
Okay, hartstikke goed dat je daar echt werk van hebt gemaakt. Ik begrijp dat je het dus wél zeker en specifiek weet nu? Want dan kun je gaan toewerken naar inschrijving, toch? Per wanneer kan dit?
pi_176101570
2 studies niet afgemaakt? Tussenjaar? Ze zouden mij het huis hebben uitgeschopt als ik alleen maar overwogen had om mijn eerste studie niet af te maken.

Een terugkerend topic in SES dit, mensen die geen keuze willen maken, en denken dat ze nog 13 zijn.

Grow some balls, zet je schouders er eens onder en leer eens om iets af te maken, voordat je je ogen op een ander lekker hapje laat vallen.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_176102023
Op reis is het domste dat je nu kan doen. Zorg er eerst maar eens voor dat je een studie afmaakt en een diploma op zak hebt. De reis kan je daarna maken.
Rijbewijs kan je wel aan beginnen. Het is altijd goed om dat te hebben.
Protège moi de mes désirs.
  vrijdag 29 december 2017 @ 11:09:51 #33
135890 Bootje84
Bewuste taalnazi
pi_176103281
quote:
0s.gif Op donderdag 28 december 2017 23:47 schreef Bonjoooouuurr het volgende:

[..]

Ik heb er wel degelijk werk van gemaakt. Ik heb vele open dagen bezocht, ben me gaan oriënteren op beroepen die aansluiten bij de studie en ik ben me er in mijn vrije tijd veel mee bezig gaan houden. Misschien was "ongeveer" wel overbodig in die zin maar ik ben dan ook een grote twijfelaar.

[..]

Plusminus 3000 euro (cryptogeld niet meegerekend natuurlijk), dus dan moet ik nog zo'n 8000 euro bij elkaar zien te verdienen. Met het werk wat ik nu doe zou ik dan wel een heel eind kunnen komen.

[..]

Cryptocoins zijn erg speculatief ja, maar ik vind niet dat je het gelijk kan trekken met gokken. Als je er de ballen van snapt is het inderdaad een gokspel, maar zodra je een beetje betrokken raakt met de community en je er goed op inleest valt er grof geld mee te verdienen. Verder investeer ik nu overigens alleen maar met geld wat ik daadwerkelijk gewonnen heb met cryptocoins, dus uiteindelijk zal ik helemaal niet met een hogere schuld komen te zitten.

[..]

Ik moet leefgeld betalen en mijn familie leent ook constant van mij, dus zo gek is het niet dat ik maximaal bijleen.

[..]

Oké, dit is ook gewoon een optie ja. Ik push mezelf te veel om het dit jaar te gaan doen.

[..]

Mijn rijbewijs halen zie ik als een goede investering voor de toekomst, en nee, ik ga dan niet meteen een auto kopen. Brengt veel te veel maandelijkse kosten met zich mee.
Cryptocoins is en blijft speculatief. Je hebt er 0 invloed op, dus je bent gewoon een klein blaadje in een woeste rivier. Regelmatig wordt al aangegeven dat de Bitcoin een bubbel is. In jouw positie lijkt het me dan niet handig. Verder praat je over "winst" wat je er in stopt. Tot nu toe heb je geen winst. Je hebt alleen maar verlies....

Leefgeld betalen aan je familie? Zien ze je als een fucking bank of zo ?? Jij moet geld lenen zodat zij het van jou kunnen lenen? Wat is dat voor fucking kromme beredenatie ? Betalen ze ook jouw rente en aflossing of mag jij dat klusje mooi opknappen? Ik zou daar snel klaar mee zijn.

Daarnaast twijfel ik nog een beetje over het nut van dat rijbewijs. Ja, het is een investering voor de toekomst. Nee, je hebt geen geld.

Welke prioriteiten stel je voor jezelf, en dan vooral in welke volgorde?

- (Wereld)reis
- Studie
- Schuld afbetalen
- Rijbewijs

Besef daarnaast natuurlijk ook dat een studieschuld invloed heeft op je toekomstige hypotheek. De paar kleine dingen die jij opnoemde over je thuissituatie zijn mijn inziens niet echt gezond. Ik zou dan eerder kiezen voor een eigen huisje dan een reis.
Leer spaties gebruiken!
Op donderdag 16 december 2010 20:05 schreef craftyvirus het volgende:
Bootje84 is een westlander waar ik respect voor heb :@ :P
  vrijdag 29 december 2017 @ 11:15:38 #34
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_176103471
Godverdomme zeg 15k schuld, geen studie afgemaakt geen baan max bijlenen en dan ook nog een reis gaan maken om je horizon te verbreden.

Zorg eerst eens dat je je shit op orde hebt. Of niet natuurlijk, jouw keuze. Maar man man man wat een achterlijkheid.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
  vrijdag 29 december 2017 @ 12:09:39 #35
446215 Bonjoooouuurr
cheese-eatin surrender monkey!
pi_176105164
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2017 09:54 schreef Qarrad het volgende:

[..]

Okay, hartstikke goed dat je daar echt werk van hebt gemaakt. Ik begrijp dat je het dus wél zeker en specifiek weet nu? Want dan kun je gaan toewerken naar inschrijving, toch? Per wanneer kan dit?
Ik ben op zoek naar een studie wat een mix biedt van ICT en graphic design. Ik heb nu twee mogelijkheden op het oog. Ik zou me nu ook al in kunnen schrijven voor de studies, maar daar is verder geen haast bij.

quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2017 09:37 schreef Pavdv het volgende:
Inderdaad een wereldreis uitstellen tot het behalen van je diploma. Wat je ook kan doen is vrijwilligerswerk in het buitenland doen voor een maandje ofzo. Leerzaam, leuk en geeft voldoening. Vaak wordt onderdak en lunch voor je geregeld. Check AIESEC anders ff.

[...]

succes man
Ik heb al eens gedacht aan vrijwilligerswerk. Financieel is dat voor mij inderdaad veel haalbaarder. Ik zal er naar kijken. En bedankt :)

quote:
1s.gif Op vrijdag 29 december 2017 03:41 schreef ludovico het volgende:

[..]

Hoe is dat dan anders dan gokken? Wat is de filosofie van je?
Mag ik vragen naar jouw definitie van gokken? Mijn filosofie is om daadwerkelijk achter het product te staan van de coin, en om die dan voor een lange tijd vast te houden. Ik doe niet aan panic sellen en ik probeer niet te worden beïnvloed door FOMO. Ik praat met mensen die ik persoonlijk ken die al veel hebben verdiend met cryptocoins en ook laten dat ze verstand hebben van goed investeren. Veel van die mensen investeren overigens niet alleen in crypto. Ik ben in de toekomst ook van plan om mijn assets te diversificeren, maar het instapbedrag lag bij cryptocoins in het begin veel lager, dus vandaar de keuze om met cryptocurrencies te beginnen.

quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2017 11:09 schreef Bootje84 het volgende:

[..]

Cryptocoins is en blijft speculatief. Je hebt er 0 invloed op, dus je bent gewoon een klein blaadje in een woeste rivier. Regelmatig wordt al aangegeven dat de Bitcoin een bubbel is. In jouw positie lijkt het me dan niet handig. Verder praat je over "winst" wat je er in stopt. Tot nu toe heb je geen winst. Je hebt alleen maar verlies....
Dat valt te zeggen over iedere vorm van investeren. Hoe het ook wendt of keert, ik blijf niets meer dan een druppel in de oceaan.

En volgens mij begrijp je mij verkeed? Ik heb geld in bitcoin gestopt, maar dat heb ik er allang uit weten te halen, dus wat ik er nu mee opbreng is gewoon een mooie bijverdienste.
De reden dat ik in de min sta komt vooral door mijn eerste studiejaar. Dit jaar heb ik een kleine buffer opgebouwd. Ja, een gedeelte heb ik gebruikt voor persoonlijke redenen maar dat zie ik niet als verspild geld.

quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2017 03:27 schreef Mishu het volgende:
Je moet trouwens stoppen met geld uitlenen aan familie want je krijgt het toch nooit terug en jij hebt uiteindelijk een schuld.
Dat is niet waar. Ze lenen met regelmaat en geven het uiteindelijk ook terug. Ik vind het een rotsituatie maar het is niet anders.

quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2017 10:07 schreef Lyrebird het volgende:
2 studies niet afgemaakt? Tussenjaar? Ze zouden mij het huis hebben uitgeschopt als ik alleen maar overwogen had om mijn eerste studie niet af te maken.

Een terugkerend topic in SES dit, mensen die geen keuze willen maken, en denken dat ze nog 13 zijn.

Grow some balls, zet je schouders er eens onder en leer eens om iets af te maken, voordat je je ogen op een ander lekker hapje laat vallen.
Zo simpel is het niet... voor mijn eerste studie had ik me wel helemaal ingezet. Ik had het eerste jaar op één vak na gehaald. De tweede studie is daarentegen een ander verhaal.

[ Bericht 1% gewijzigd door Bonjoooouuurr op 29-12-2017 13:51:40 (grammatica, mezelf verduidelijken etc.) ]
pi_176105769
Je doet aan impulsdenken, en dat is niet goed. Je hebt een schuld, dus geen geld, dus kunt niet op reis. Zo simpel is het volwassen leven. Je zegt niet goed te zijn met geld en in de plus te willen staan, vervolgens wil je je focussen op dingen die geld kosten. Je prioriteiten liggen niet goed en als je zo doorgaat blijf je ook altijd worstelen op financieel vlak, want dit soort impulsen blijven er altijd. Een auto, een huis, die ene cursus... Je kunt het altijd goed praten door het 'investeringen' te noemen, maar feit blijft: het zijn dingen die je leuk lijken en geld kosten, terwijl je het niet hebt. Dus het kan niet. Het lijkt me belangrijk voor jou om je prioriteiten op volwassen wijze te bepalen, en te beseffen dat dit impulsdenken niet helpend is. Je hebt een schuld en geen opleiding, dat is prio 1. Zo'n reis is niet noodzakelijk (en je romantiseert het ook nogal, op een bijna kinderlijk onrealistische 'ik ga mezelf vinden'-manier), je schuld verminderen is noodzakelijk. Wees verstandig. De dingen die zogenaamd nu nu nu moeten kunnen later ook als je je zaakjes (weer) op orde hebt.
  vrijdag 29 december 2017 @ 14:10:40 #37
446215 Bonjoooouuurr
cheese-eatin surrender monkey!
pi_176109223
Veel van jullie hameren op het feit dat ik die schuld af moet lossen, maar met mijn aanvullende beurs en het geld wat ik nu al heb hoef ik enkel 8000 euro bij elkaar te verdienen. Dit is inderdaad veel geld maar hiervan is de helft naar mijn studie gegaan. Met een simpel rekensommetje kom ik er dan achter dat ik iedere maand 200 euro boven mijn budget heb zitten spenderen. Dat valt nog wel te overzien.

Ik ga in 2018 beginnen met realistische doelen voor mezelf te stellen. Één zo'n doel is alvast proberen een groot deel van mijn schuld af te lossen. Dat ik zo impulsief ben weet ik al een tijdje en het is iets wat ik onder controle kan houden, als ik me er op weet te focussen.
pi_176109746
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2017 12:09 schreef Bonjoooouuurr het volgende:

Dat is niet waar. Ze lenen met regelmaat en geven het uiteindelijk ook terug. Ik vind het een rotsituatie maar het is niet anders.

Je familie moet het geld ergens anders vandaan halen want dit levert JOU alleen maar stress op.

Je leent toch geen geld om het weer aan anderen uit te lenen? Zo'n beetje de eerste regel van personal finance is dat je eerst je eigen zaken op orde hebt voordat je aan anderen kan denken. Je hebt geen geld, je hebt alleen maar schulden. Je leent geld uit dat je gewoon níet hebt.

¤15.000,- in de schulden, gestopt met twee studies. Je wilt weer beginnen aan een andere studie, waarvan ook niet duidelijk is of je die af gaat maken en je voor dat jaar gewoon weer maximaal gaat lenen. Als ik jou was zou ik tot en met augustus stoppen met lenen en full time gaan werken. Wanneer je je bachelorscriptie inlevert van je nieuwe studie mag je gaan nadenken over backpacken.

Het geld dat je verdient aan je werk moet je ook niet gaan verbrassen of uitlenen, maar op een rekening zetten en collegegelden/boeken mee betalen.
pi_176110246
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2017 14:10 schreef Bonjoooouuurr het volgende:
Veel van jullie hameren op het feit dat ik die schuld af moet lossen, maar met mijn aanvullende beurs en het geld wat ik nu al heb hoef ik enkel 8000 euro bij elkaar te verdienen. Dit is inderdaad veel geld maar hiervan is de helft naar mijn studie gegaan. Met een simpel rekensommetje kom ik er dan achter dat ik iedere maand 200 euro boven mijn budget heb zitten spenderen. Dat valt nog wel te overzien.

Ik ga in 2018 beginnen met realistische doelen voor mezelf te stellen. Één zo'n doel is alvast proberen een groot deel van mijn schuld af te lossen. Dat ik zo impulsief ben weet ik al een tijdje en het is iets wat ik onder controle kan houden, als ik me er op weet te focussen.
iedere maand ¤200 boven budget uitgeven noem jij te overzien? Oh my, heb je wel door dat je zo keihard de rest van de familie achterna gaat? Ga eens volwassen worden, aub.
pi_176110475
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 december 2017 14:32 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]

iedere maand ¤200 boven budget uitgeven noem jij te overzien? Oh my, heb je wel door dat je zo keihard de rest van de familie achterna gaat? Ga eens volwassen worden, aub.
Ik denk dat hij het oprecht niet snapt, ondaks dat iedereen in dit topic exact hetzelfde zegt.
pi_176110778
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2017 14:36 schreef WhyAreTheyAllTaken het volgende:

[..]

Ik denk dat hij het oprecht niet snapt, ondaks dat iedereen in dit topic exact hetzelfde zegt.
hij gaat cashen met zijn cryptocurrencies, dus alles komt goed O+

Het lijkt me heel lastig als je geen fatsoenlijke financiële opvoeding hebt gehad. Maar dan open je een topic over dat jij het anders wilt gaan doen en dan geeft iedereen aan dat je het juist niet anders doet en dan heb je overal excuses voor. Man, man, ergens hoop je dat hij het dan maar via de keiharde leerschool gaat leren.
  vrijdag 29 december 2017 @ 14:44:52 #42
446215 Bonjoooouuurr
cheese-eatin surrender monkey!
pi_176110883
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2017 14:22 schreef WhyAreTheyAllTaken het volgende:
¤15.000,- in de schulden, gestopt met twee studies. Je wilt weer beginnen aan een andere studie, waarvan ook niet duidelijk is of je die af gaat maken en je voor dat jaar gewoon weer maximaal gaat lenen. Als ik jou was zou ik tot en met augustus stoppen met lenen en full time gaan werken. Wanneer je je bachelorscriptie inlevert van je nieuwe studie mag je gaan nadenken over backpacken.
De studie die ik nu voor ogen heb ga ik wel met zekerheid afronden hoor. De perfecte studie bestaat niet, maar het is tenminste een bachelor in een richting die me echt interesseert. Ik heb gister mijn lening stopgezet en ik werk op dit moment via temper, een soort van ZZP-uitzendbureau. Ik verdien bijna dubbel zo veel als een vaste werkkracht.

quote:
1s.gif Op vrijdag 29 december 2017 14:32 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]

iedere maand ¤200 boven budget uitgeven noem jij te overzien? Oh my, heb je wel door dat je zo keihard de rest van de familie achterna gaat? Ga eens volwassen worden, aub.
Bedankt voor de herinnering :')

quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2017 14:36 schreef WhyAreTheyAllTaken het volgende:

[..]

Ik denk dat hij het oprecht niet snapt, ondaks dat iedereen in dit topic exact hetzelfde zegt.
Waarom zou ik dat niet snappen? Ik heb voor een lange tijd mijn financiën lopen negeren. Dat heb ik toch gezegd? Nu zie ik daar de gevolgen van in.

quote:
1s.gif Op vrijdag 29 december 2017 14:42 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]

hij gaat cashen met zijn cryptocurrencies, dus alles komt goed O+

Het lijkt me heel lastig als je geen fatsoenlijke financiële opvoeding hebt gehad. Maar dan open je een topic over dat jij het anders wilt gaan doen en dan geeft iedereen aan dat je het juist niet anders doet en dan heb je overal excuses voor. Man, man, ergens hoop je dat hij het dan maar via de keiharde leerschool gaat leren.
Tja, ik hoop van niet. Ik ben nog jong, dus ik heb nog genoeg tijd om dit allemaal terug te draaien.
pi_176111018
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2017 14:44 schreef Bonjoooouuurr het volgende:

[..]

De studie die ik nu voor ogen heb ga ik wel met zekerheid afronden hoor. De perfecte studie bestaat niet, maar het is tenminste een bachelor in een richting die me echt interesseert. Ik heb gister mijn lening stopgezet en ik werk op dit moment via temper, een soort van ZZP-uitzendbureau. Ik verdien bijna dubbel zo veel als een vaste werkkracht.

[..]

Bedankt voor de herinnering :')

[..]

Waarom zou ik dat niet snappen? Ik heb voor een lange tijd mijn financiën lopen negeren. Dat heb ik toch gezegd? Nu zie ik daar de gevolgen van in.

[..]

Tja, ik hoop van niet. Ik ben nog jong, dus ik heb nog genoeg tijd om dit allemaal terug te draaien.
Kijk dit is al beter dan je voorgaande posts. ^O^
  vrijdag 29 december 2017 @ 15:54:53 #44
41913 Marialice
beetje gek en is er trots op
pi_176113992
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2017 12:09 schreef Bonjoooouuurr het volgende:

[..]

Ik ben op zoek naar een studie wat een mix biedt van ICT en graphic design. Ik heb nu twee mogelijkheden op het oog. Ik zou me nu ook al in kunnen schrijven voor de studies, maar daar is verder geen haast bij.

Ongevraagd advies: doe dan gewoon een echte ICT opleiding, geeft veel beter perspectief. En lekker in je vrije tijd een beetje designen.

Sommige studies hebben ook februari instroom, heb je daar al naar gekeken?
"I can't explain myself, Sir," said Alice, "'cause I'm not myself, you see"
  vrijdag 29 december 2017 @ 16:01:19 #45
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_176114241
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2017 14:44 schreef Bonjoooouuurr het volgende:

[..]

De studie die ik nu voor ogen heb ga ik wel met zekerheid afronden hoor. De perfecte studie bestaat niet, maar het is tenminste een bachelor in een richting die me echt interesseert. Ik heb gister mijn lening stopgezet en ik werk op dit moment via temper, een soort van ZZP-uitzendbureau. Ik verdien bijna dubbel zo veel als een vaste werkkracht.
...
Je beseft je dat er in een ZZP-constructie een bepaald risico ingebakken zit waardoor je weliswaar meer verdient, maar ook meer opzij moet zetten voor mindere tijden en bijvoorbeeld ziekte? Oftewel: precies waar jij niet zo goed in bent met vooruitkijken, impulsbeheersing en zo?
quote:
Tja, ik hoop van niet. Ik ben nog jong, dus ik heb nog genoeg tijd om dit allemaal terug te draaien.
Dat klopt, maar dan moet je het wel anders gaan doen, en dan echt anders. Ik zou als ik jou was echt ff wat langer doorwerken dan tot augustus. Dat is dan het tussenjaar uit jouw TT. Leer eerst eens sparen en oppotten en dan pas (verstandig) uitgeven. Dan heb je a) minder stress omdat je altijd iets achter de hand hebt en b) zoveel meer mogelijkheden dan reactief nadenken over welk gat je met het andere dicht.
  vrijdag 29 december 2017 @ 16:29:18 #46
446215 Bonjoooouuurr
cheese-eatin surrender monkey!
pi_176115340
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2017 16:01 schreef Qarrad het volgende:

[..]

Je beseft je dat er in een ZZP-constructie een bepaald risico ingebakken zit waardoor je weliswaar meer verdient, maar ook meer opzij moet zetten voor mindere tijden en bijvoorbeeld ziekte? Oftewel: precies waar jij niet zo goed in bent met vooruitkijken, impulsbeheersing en zo?
Ik ben nog jong dus nee, de ziektewet is niet iets waar ik me te druk om maak. Dat risico neem ik dan maar. Ik kan 10 uur op een dag werken en daar dan 150 euro mee verdienen. Als ik dat een aantal keren doe heb ik binnen no-time een leuk bedrag bij elkaar opgespaard.
Verder zijn er bij mij in de buurt niet veel andere opties te vinden. Het OV kost veel dus daar moet ik dan ook rekening mee houden.
pi_176115562
quote:
0s.gif Op donderdag 28 december 2017 20:20 schreef Bonjoooouuurr het volgende:
Verder is het dus ook een reden waarom ik er zo over twijfel. W

[..]

Ik ben 19 jaar en woon nog bij mijn ouders. Ik had de laatste maanden last van depressieve klachten, belandde in een negatief spiraal. Ik had van alles en nog wat geprobeerd om mezelf eens wat beter te leren kennen. Ik deed aan debatteercursussen, gitaarles, taalcursussen, noem maar op. Dat rijbewijs zou op zich nog wel even kunnen wachten maar het liefst heb ik hem gewoon zo snel mogelijk.

En de reden dat ik dus zo twijfel over die reis is omdat het misschien helemaal geen realitycheck is en dat het achteraf gezien dan die grote som geld niet waard was...
Waarom leen je maximaal als je nog thuis woont? Heb je elke week 4 dagen weekend in de lampen gehangen ofzo? De lokale horeca zalmwel dankbaar zijn.

Tevens heb je waarschijnlijk recht op een studietoeslag omdat je ouders arm zijn. Zoek dat eens uit.

Ik zou in ieder geval voordat je nog veel meer geld uitgeeft eens goed nadenken. Lijkt me handig als je iets kiest en dat afmaakt. Desnoods ga je uit huis en leer je met weinig geld omgaan. Dan heb je straks welnl een schuld maar ook geleerd om voor jezelf te zorgen met weinig geld én eenmstuk gedaan.

Maar vooral: wees streng tegen jezelf. Aan de bak.
Whatever...
pi_176118388
Als je gewoon een fatsoenlijke baan hebt tik je die studieschuld zo af hoor. Wat maakt het nou uit dat je 30 jaar over doet om het af te betalen? Als je gewoon een baan hebt kun je die paar snip wel missen in de maand hoor.

Je moet ook naar de opportunity costs kijken: als je niet gaat studeren maar nu gewoon ongeschoold werk gaat doen, wordt je lening wel lager maar je inkomen over de rest van je leven blijft relatief laag. Als je gaat studeren heb je hogere opstartkosten maar je inkomen groeit wel veel sneller.

Kortom zou ik me als ik jou was niet zoveel zorgen maken over 'het hebben van een schuld'. In plaats daarvan kun je je het beste orienteren hoe je in je zelf kunt investeren en wellicht je tijd/geld efficiënter kunt beheren zodat je minder hoeft te lenen.
Play hard, go pro.
pi_176119203
quote:
0s.gif Op donderdag 28 december 2017 19:28 schreef Bonjoooouuurr het volgende:
Ik ga deze maand sowieso stoppen met lenen en ik ga verder 2 tot 4 keer per week aan de slag als uitzendkracht, dat zijn mijn belangrijkste voornemens voor het komende jaar.
De rest van het verhaal is niet belangrijk, zolang je die lening laat doorlopen en niet gewoon gaat werken zal er niets veranderen.
Ik snap heel goed dat je het beter wilt doen dan je familie, maar dit is duidelijk niet de manier. Stop met dromen en ga wat doen.
You look like you can use some boytox...
  vrijdag 29 december 2017 @ 18:33:38 #50
446215 Bonjoooouuurr
cheese-eatin surrender monkey!
pi_176119539
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2017 17:52 schreef Aethereal het volgende:
Als je gewoon een fatsoenlijke baan hebt tik je die studieschuld zo af hoor. Wat maakt het nou uit dat je 30 jaar over doet om het af te betalen? Als je gewoon een baan hebt kun je die paar snip wel missen in de maand hoor.

Je moet ook naar de opportunity costs kijken: als je niet gaat studeren maar nu gewoon ongeschoold werk gaat doen, wordt je lening wel lager maar je inkomen over de rest van je leven blijft relatief laag. Als je gaat studeren heb je hogere opstartkosten maar je inkomen groeit wel veel sneller.

Kortom zou ik me als ik jou was niet zoveel zorgen maken over 'het hebben van een schuld'. In plaats daarvan kun je je het beste orienteren hoe je in je zelf kunt investeren en wellicht je tijd/geld efficiënter kunt beheren zodat je minder hoeft te lenen.
Als ik vanaf nu iedere maand 500 euro zou lenen kom ik uiteindelijk uit op een schuld van 37000 euro. Dit komt betekent dat ik 88 euro per maand moet gaan aflossen als ik dit over 35 jaar af zou willen betalen, eventuele rente niet meegerekend. Dit valt al met al wel mee, maar... ik ga zo ver mogelijk dit bedrag zo laag mogelijk proberen te houden.
  vrijdag 29 december 2017 @ 19:57:45 #51
135890 Bootje84
Bewuste taalnazi
pi_176122398
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2017 18:33 schreef Bonjoooouuurr het volgende:

[..]

Als ik vanaf nu iedere maand 500 euro zou lenen kom ik uiteindelijk uit op een schuld van 37000 euro. Dit komt betekent dat ik 88 euro per maand moet gaan aflossen als ik dit over 35 jaar af zou willen betalen, eventuele rente niet meegerekend. Dit valt al met al wel mee, maar... ik ga zo ver mogelijk dit bedrag zo laag mogelijk proberen te houden.
Besef je wel dat dit ook invloed gaat hebben op je hypotheek? Of neem je dat voor het gemak even niet mee?
Leer spaties gebruiken!
Op donderdag 16 december 2010 20:05 schreef craftyvirus het volgende:
Bootje84 is een westlander waar ik respect voor heb :@ :P
pi_176122491
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2017 19:57 schreef Bootje84 het volgende:

[..]

Besef je wel dat dit ook invloed gaat hebben op je hypotheek? Of neem je dat voor het gemak even niet mee?
Die 88 euro per maand zal het verschil maken inderdaad. Als je al zo krap bij kas zit dat je geen 88/m kunt missen kun je sowieso beter geen huis kopen.
Play hard, go pro.
pi_176122586
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2017 19:57 schreef Bootje84 het volgende:

[..]

Besef je wel dat dit ook invloed gaat hebben op je hypotheek? Of neem je dat voor het gemak even niet mee?
hij is nog jong, dat boeit hem niet. En ach, die reis en dat rijbewijs, dat kan ook best, want wat is nou ¤88 per maand? Iets meer schuld valt op het grote geheel ook wel mee... Dat hij nu al structureel ¤200 per maand te kort kwam (als thuiswonend student) vindt hij ook te overzien.
Er moet ergens een knop om, ik hoop dat hij die knop gaat vinden.
  vrijdag 29 december 2017 @ 20:02:42 #54
135890 Bootje84
Bewuste taalnazi
pi_176122592
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2017 19:59 schreef Aethereal het volgende:

[..]

Die 88 euro per maand zal het verschil maken inderdaad. Als je al zo krap bij kas zit dat je geen 88/m kunt missen kun je sowieso beter geen huis kopen.
Nee, het gaat niet om de aflossing. Het gaat om het bedrag wat je totaal kan lenen. Dat gaat over je totale schuld, dus in dit geval dus zijn berekende 37K. Dat is een aanzienlijk bedrag, zeker aangezien TS geen rooie cent heeft om er zelf in te stoppen..
Leer spaties gebruiken!
Op donderdag 16 december 2010 20:05 schreef craftyvirus het volgende:
Bootje84 is een westlander waar ik respect voor heb :@ :P
pi_176122872
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2017 20:02 schreef Bootje84 het volgende:

[..]

Nee, het gaat niet om de aflossing. Het gaat om het bedrag wat je totaal kan lenen. Dat gaat over je totale schuld, dus in dit geval dus zijn berekende 37K. Dat is een aanzienlijk bedrag, zeker aangezien TS geen rooie cent heeft om er zelf in te stoppen..
Je hebt gelijk maar in die situatie moet je toch ook helemaal geen huis willen kopen. Studieschulden wordt wel coulant mee omgegaan meen ik? Mijn punt over de opportunity costs van niet studeren blijft imo geldig.

Ik begrijp nooit waar die drang van asap dat huis kopen toch vandaan is gekomen. Even een paar jaar huren en je financiën op orde krijgen zou voor veel mensen een goed advies zijn, voordat ze een te duur (of te duur gefinancierd) huis kopen en met een relatief lastig te verkopen goed zitten. Dit leidt vaak tot een restschuld bij problemen en dan ben je verder 'van huis'.
Play hard, go pro.
pi_176123461
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2017 20:09 schreef Aethereal het volgende:

[..]

Je hebt gelijk maar in die situatie moet je toch ook helemaal geen huis willen kopen. Studieschulden wordt wel coulant mee omgegaan meen ik? Mijn punt over de opportunity costs van niet studeren blijft imo geldig.

Ik begrijp nooit waar die drang van asap dat huis kopen toch vandaan is gekomen. Even een paar jaar huren en je financiën op orde krijgen zou voor veel mensen een goed advies zijn, voordat ze een te duur (of te duur gefinancierd) huis kopen en met een relatief lastig te verkopen goed zitten. Dit leidt vaak tot een restschuld bij problemen en dan ben je verder 'van huis'.
maar tot nu toe heeft hij een studieschuld en geen diploma, maar wel twee afgebroken studies en wil hij nog meer dingen financieren met geld wat hij niet heeft. Dus leuk hoor, dat 'investeren', maar het heeft hem nog niks opgeleverd.

En reken maar dat een studieschuld wel meetelt. Hij is van plan om het in 35 jaar af te gaan lossen, dus 35 jaar lang kan hij fiks minder aan hypotheek krijgen. Dat is nogal wat.
  vrijdag 29 december 2017 @ 21:18:01 #57
446215 Bonjoooouuurr
cheese-eatin surrender monkey!
pi_176126046
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 december 2017 20:02 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]

hij is nog jong, dat boeit hem niet. En ach, die reis en dat rijbewijs, dat kan ook best, want wat is nou ¤88 per maand? Iets meer schuld valt op het grote geheel ook wel mee... Dat hij nu al structureel ¤200 per maand te kort kwam (als thuiswonend student) vindt hij ook te overzien.
Er moet ergens een knop om, ik hoop dat hij die knop gaat vinden.
Ik vind het te overzien omdat ik al lang heb gekeken waar dat geld heen ging. Op het moment zelf had ik daar geen flauw benul van.

quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2017 20:02 schreef Bootje84 het volgende:

[..]

Nee, het gaat niet om de aflossing. Het gaat om het bedrag wat je totaal kan lenen. Dat gaat over je totale schuld, dus in dit geval dus zijn berekende 37K. Dat is een aanzienlijk bedrag, zeker aangezien TS geen rooie cent heeft om er zelf in te stoppen..
37k is nog ontzettend ruim genomen. Als het goed is krijg ik nog ongeveer 10k aanvullende beurs in mijn schoot geworpen de komende 2,5 jaar. Als ik dit ga combineren met werk tijdens mijn studie hoef ik zelfs helemaal geen schuld op te bouwen. Met mijn vorige studie was een bijbaan geen beginnen aan vanwege de onregelmatige contacturen maar dat is iets waar ik nu op zal letten in de toekomst.
pi_176126192
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 december 2017 20:23 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]

maar tot nu toe heeft hij een studieschuld en geen diploma, maar wel twee afgebroken studies en wil hij nog meer dingen financieren met geld wat hij niet heeft. Dus leuk hoor, dat 'investeren', maar het heeft hem nog niks opgeleverd.

En reken maar dat een studieschuld wel meetelt. Hij is van plan om het in 35 jaar af te gaan lossen, dus 35 jaar lang kan hij fiks minder aan hypotheek krijgen. Dat is nogal wat.
Na jaren laaggeschoold werk krijg je wel een hypotheek. Het gaat er puur om wat TS in zichzelf ziet. De OP had het over een studie biologie. Als dit gewoon wo niveau is en je denkt het in 4-6 jaar incl master te kunnen afronden heb je gewoon prima perspectieven om je schuld af te lossen en een hypotheek te krijgen. in ieder geval betere perspectieven dan wanneer je nu gaat werken en over 10 jaar nog steeds niks hebt. Het beste zou een soort studie/werk-combo zijn.
Play hard, go pro.
pi_176128819
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2017 21:18 schreef Bonjoooouuurr het volgende:

[..]

Als het goed is krijg ik nog ongeveer 10k aanvullende beurs in mijn schoot geworpen de komende 2,5 jaar.
Je praat zo makkelijk over geld. Triest. Probeer te leren van je familie en niet op hetzelfde pad te belanden.
Protège moi de mes désirs.
pi_176130302
Ik heb inmiddels uit een ander topique vernomen dat TS voornemens is om volgend jaar hbo ICT te doen. Op zich lijkt me dit geen slechte investering, maar ik denk dat TS wel kritisch moet zijn of hij het kan halen want het is niet de makkelijkste opleiding. Veel uitvallers en je hebt veel doorzettingsvermogen nodig.
Play hard, go pro.
pi_176130774
Gewoon maximaal lenen, schuld is maar een social construct. Fuck het D66 onderwijskartel, lekker studie afmaken en emigreren. Beter zelfs je eigen dood faken en aanmelden als asielzoeker, dan hoef je nergens meer voor te betalen.
  vrijdag 29 december 2017 @ 23:34:03 #62
446215 Bonjoooouuurr
cheese-eatin surrender monkey!
pi_176132739
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 december 2017 22:12 schreef D.U.M.A.N. het volgende:

[..]

Je praat zo makkelijk over geld. Triest. Probeer te leren van je familie en niet op hetzelfde pad te belanden.
Dat is enkel stoerejongenspraat, maak je geen zorgen ;) I'm getting my shit together now.

quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2017 22:43 schreef Aethereal het volgende:
Ik heb inmiddels uit een ander topique vernomen dat TS voornemens is om volgend jaar hbo ICT te doen. Op zich lijkt me dit geen slechte investering, maar ik denk dat TS wel kritisch moet zijn of hij het kan halen want het is niet de makkelijkste opleiding. Veel uitvallers en je hebt veel doorzettingsvermogen nodig.
Wat ik van anderen heb gehoord is het goed te doen als je het allemaal bijhoudt, en bij de meeloopdag die ik volgde had ik nou niet het gevoel dat het niveau bijster hoog lag, Maar dat was maar 1 bepaald vak dus dat zegt lang niet alles natuurlijk. Heb jij zelf HBO-ICT gevolgd aethereal?
  vrijdag 29 december 2017 @ 23:59:07 #63
451005 Grems
Clown World
pi_176134032
Dit topic is wel een mooie illustratie waarom het eeuwige gehuil over de rijken worden rijker en de armen worden armer een stuk genuanceerder ligt.
pi_176134463
Nee ik niet maar een paar maatjes van me. Ze hebben enkele jaren vertraging opgelopen door gebrek aan doorzettingsvermogen en motivatie. Veel geklaag over incapabele werkgroepgenoten en de opzet van de studie maar in mijn ogen heb je het altijd zelf in de hand dus ik vind dit geen excuses.
Play hard, go pro.
pi_176135448
Nog een tip voor die ICT studie, vergeet dat werken naast de studie. Iets zegt me dat je die hbo opleiding veel te gemakkelijk inschat, en na een jaar een excuus vindt om ook daar vroegtijdig weg te gaan.

En zo veel kansen heb je niet.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_176135560
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2017 23:59 schreef Grems het volgende:
Dit topic is wel een mooie illustratie waarom het eeuwige gehuil over de rijken worden rijker en de armen worden armer een stuk genuanceerder ligt.
Klopt.

Ik heb zelf met volwassen Japanse studenten te maken gehad, die deden alsof ze nog 13 jaar waren, maar helaas is het zo dat veel ouders vergeten om hun kroost degelijke (financiële) bagage mee te geven. Met die ervaring ben ik zelf trouwens wat genuanceerder over "eigen verantwoordelijkheid" na gaan denken. Veel kinderen hebben de tools niet om in de maatschappij mee te kunnen. Leven van dag tot dag, plannen niet.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  zaterdag 30 december 2017 @ 01:58:41 #67
446215 Bonjoooouuurr
cheese-eatin surrender monkey!
pi_176136690
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 december 2017 00:43 schreef Lyrebird het volgende:
Nog een tip voor die ICT studie, vergeet dat werken naast de studie. Iets zegt me dat je die hbo opleiding veel te gemakkelijk inschat, en na een jaar een excuus vindt om ook daar vroegtijdig weg te gaan.
Werken is een pre voor mij eigenlijk. Misschien dat ik de studie inderdaad een beetje onderschat, maar het programmeren gaat mij wel goed af en ik kan er echt een kick uit halen. Niet zo gek dus dat ik overweeg deze studie te gaan doen. In mijn vorige opleiding kwam dit totaal niet terug dus daarom maakte ik de weloverwogen beslissing om ermee te stoppen.
pi_176138038
Nee, vergeet die kick.

Een studie is gewoonweg saai, vervelend en demotiverend. Veel vakken zijn onnodig, veel leraren zijn nauwelijks gekwalificeerd om voor de klas te staan, je medestudenten zijn ook niet gemotiveerd en dat is een lekkere frustratie als je samen aan een project werkt.

Maakt allemaal niet uit, want het enige dat telt, is of je met een diploma die studie af kunt maken.

Bijbaantjes kosten zeeën van tijd. Neem die studie serieus, neem jezelf serieus en vergeet die bijbaan.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_176143186
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 december 2017 00:09 schreef Aethereal het volgende:
Veel geklaag over incapabele werkgroepgenoten en de opzet van de studie maar in mijn ogen heb je het altijd zelf in de hand dus ik vind dit geen excuses.
Je kunt er veelal weinig aan doen als je echt met onwelwillende groepsgenoten zitten, maar het aantal keer dat dat gebeurt, is zeker in de latere jaren echt zeer beperkt. Meestal kristalliseert zoiets zich uit en is na het eerste blok al duidelijk met wie je wel en met wie je niet in een groep moet zitten. En als je zelf vaak in het slechte groepje zit, moet je misschien eens in de spiegel kijken. ;)

Wel interessant, want laatst kreeg ik ook al het idee om een essay/opiniestuk/boek te schrijven over de huidige generatie en het 'groenegrassyndroom'. Men verwacht (tegenwoordig?) te veel van een studie, waardoor er snel gestopt wordt. Als het ook maar een beetje niet leuk is, wordt er gelijk al negatief gedaan. Hoeveel studiegenoten ik hoor klagen over (niet-bestaande) werkdruk etc. Het gras is altijd groener aan de andere kant.

Studeren is een privilege en in beginsel ben je full-time student. Alles wat je onder de 40 uur kunt doen, is mooi meegenomen. Studies zouden zoveel meer kwaliteit kunnen leveren als studenten dat daadwerkelijk zouden beseffen en de uren erin gaan steken die erin gestoken horen te worden.

Maar vooral dit...
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 december 2017 00:47 schreef Lyrebird het volgende:

Leven van dag tot dag, plannen niet.
Ook nu wordt er geklaagd dat er een onderzoek gedaan moet worden in de kerstvakantie. Terwijl je dat onderzoek ook prima in de weken voor de kerstvakantie had kunnen doen. Bij een rondvraag bij de laatste werkgroep bleek dat er iets van 2 of 3 mensen daadwerkelijk al begonnen waren met hun onderzoek.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_176145058
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 december 2017 12:13 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Je kunt er veelal weinig aan doen als je echt met onwelwillende groepsgenoten zitten, maar het aantal keer dat dat gebeurt, is zeker in de latere jaren echt zeer beperkt. Meestal kristalliseert zoiets zich uit en is na het eerste blok al duidelijk met wie je wel en met wie je niet in een groep moet zitten. En als je zelf vaak in het slechte groepje zit, moet je misschien eens in de spiegel kijken. ;)
Klopt; vaak is het ook maar een enkeling en is het werk makkelijk door de rest op te vangen. Als je echt met een heel groepje kneusjes zit kun je door proactief te handelen via de docent vaak nog wel wat regelen.

quote:
Wel interessant, want laatst kreeg ik ook al het idee om een essay/opiniestuk/boek te schrijven over de huidige generatie en het 'groenegrassyndroom'. Men verwacht (tegenwoordig?) te veel van een studie, waardoor er snel gestopt wordt. Als het ook maar een beetje niet leuk is, wordt er gelijk al negatief gedaan. Hoeveel studiegenoten ik hoor klagen over (niet-bestaande) werkdruk etc. Het gras is altijd groener aan de andere kant.
Interessante opinie! Ik denk dat het door meerdere factoren komt: ten eerste weet je als middelbare scholier niet echt wat je wil gaan doen. Het enige wat je weet is dat er een soort sociale verplichting is om te studeren terwijl studeren toch wel iets is wat vanuit jezelf moet komen en je er echt motivatie voor moet hebben om iets te willen weten. Je goed oriënteren is dus belangrijk. Dit wordt gelukkig een beetje opgevangen doordat het eerste jaar van veel opleidingen de mogelijkheid biedt om halverwege of na de p te switchen naar een andere studie. Bijv op de TU krijg je gewoon veel wiskunde aan het begin en die vakken heb je voor elke studie nodig en ikzelf deed economie en voor economie, bedrijfskunde en fiscaal was het eerste jaar hetzelfde dus je kon makkelijk overstappen.

quote:
Studeren is een privilege en in beginsel ben je full-time student. Alles wat je onder de 40 uur kunt doen, is mooi meegenomen. Studies zouden zoveel meer kwaliteit kunnen leveren als studenten dat daadwerkelijk zouden beseffen en de uren erin gaan steken die erin gestoken horen te worden.
De tweede reden zit hierin denk ik. Sommige studenten doen er gewoon teveel naast. Ze lenen maximaal voor de verkeerde zaken etc. terwijl er juist aan de andere kant studenten zijn die teveel werken om juist niet te hoeven lenen waardoor ze ook weer niet aan hun studie toekomen. Heel veel mensen zijn niet in de bevoorrechte positie dat ze die financiële flexibiliteit hebben en als ze dan nog een verkeerd gemotiveerde studiekeuze maken krijg je een soort vicieuze cirkel.
Play hard, go pro.
  zondag 31 december 2017 @ 02:47:48 #71
446215 Bonjoooouuurr
cheese-eatin surrender monkey!
pi_176179973
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 december 2017 04:12 schreef Lyrebird het volgende:
Een studie is gewoonweg saai, vervelend en demotiverend. Veel vakken zijn onnodig, veel leraren zijn nauwelijks gekwalificeerd om voor de klas te staan, je medestudenten zijn ook niet gemotiveerd en dat is een lekkere frustratie als je samen aan een project werkt.
Ik wil niet weten wat jij gestudeerd hebt... Een studie hoort niet gewoonweg saai, vervelend en demotiverend te zijn. Natuurlijk zul je altijd te maken krijgen met vakken die je totaal niet interesseren, maar zo lang dat diploma je helpt in je verdere leven is zo'n studie al heel wat waard.

quote:
0s.gif Op zaterdag 30 december 2017 13:16 schreef Aethereal het volgende:
Het enige wat je weet is dat er een soort sociale verplichting is om te studeren terwijl studeren toch wel iets is wat vanuit jezelf moet komen en je er echt motivatie voor moet hebben om iets te willen weten.
Exact. Als ik het minder erg gevonden had om direct na mijn middelbare school een tussenjaar te nemen was ik waarschijnlijk een jaar eerder tot een goede studiekeuze gekomen.

[ Bericht 4% gewijzigd door Bonjoooouuurr op 31-12-2017 02:52:50 ]
pi_176256715
quote:
0s.gif Op donderdag 28 december 2017 23:47 schreef Bonjoooouuurr het volgende:
Ik moet leefgeld betalen en mijn familie leent ook constant van mij, dus zo gek is het niet dat ik maximaal bijleen.
Je familie leent van jou terwijl jij alleen studiefinanciering binnenkrijgt? :?
pi_176256865
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 december 2017 04:12 schreef Lyrebird het volgende:
Nee, vergeet die kick.

Een studie is gewoonweg saai, vervelend en demotiverend. Veel vakken zijn onnodig, veel leraren zijn nauwelijks gekwalificeerd om voor de klas te staan, je medestudenten zijn ook niet gemotiveerd en dat is een lekkere frustratie als je samen aan een project werkt.

Maakt allemaal niet uit, want het enige dat telt, is of je met een diploma die studie af kunt maken.

Bijbaantjes kosten zeeën van tijd. Neem die studie serieus, neem jezelf serieus en vergeet die bijbaan.
Je kan echt wel een beetje werken naast je hbo opleiding hoor :')
pi_176257394
Ik zou me niet zo druk maken om een studieschuld hoor. Aflossing is altijd naar je draagkracht, dus je zal er nooit door in de problemen komen. Niet zoals bijvoorbeeld met een creditcard schuld.

Ik en m'n vrouw hebben ook de gehele studies voluit geleend. Ik heb 2 jaar verspild aan een studie die het niet werd, en daarna heb ik nog 2 jaar vertraging opgelopen bij de studie die ik wel heb afgerond, dus 5 jaar bachelor + 2 jaar master + 2 jaar weggegooid = 9 jaar maximaal geleend. Partner heeft 6 jaar maximaal geleend voor een 4 jarige HBO studie, dus we hebben samen een behoorlijke schuld opgebouwd. Oke, we hebben er ook een bruiloft en huwelijksreis van betaald van 20.000 euro, en wat we opspaarden ging gewoon op aan leuke dingen ipv voortijdige afbetaling, maar daar is stufi voor! Om van te leven terwijl je studeert.

We merken nu in het dagelijks leven helemaal niks van onze studieschuld. We hebben nu allebei een goede baan en zijn nu bezig met de aankoop van een leuk huis. Sparen is ook nog heel goed te doen naast de aflossing.

Maar goed, dat ligt dus helemaal aan de vraag of er werk beschikbaar is met je opleiding. M'n vrouw is verpleegkundige, die krijgt meteen vaste contracten aangeboden als ze ergens solliciteert. Ik zit in de windenergie/groene energie, en ook daarin hoef ik niet langer dan een maand te zoeken naar een goedbetaalde baan.

Dus kijk naar je vooruitzichten en bepaal dan pas of het slim is om door te gaan. Je zit hier op een Nederlands forum, dus er zijn ongetwijfeld mensen die rood gaan zien bij het lezen van het woord 'schuld', maar geloof me, een studieschuld bij DUO is lang zo erg nog niet. Je kan beter 100K schuld hebben bij DUO dan 10K schuld bij de bank.
pi_176259887
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2018 13:13 schreef ulq het volgende:

[..]

Je kan echt wel een beetje werken naast je hbo opleiding hoor :')
Dat kan zeker. Maar als je al twee keer een studie hebt opgegeven, dan zou de eerste prioriteit bij de derde studie moeten liggen.

Overigens begrijp ik het model niet helemaal. Kijk, zo'n studie is niet gratis. Bij de Amerikanen gaat het al snel om $25k tot wel $100k per jaar. Het zal bij ons wel wat minder zijn, maar de bottom line is dat studeren een dure grap is voor de overheidsfinanciën. Het is me dan ook een raadsel waarom er überhaupt naast een studie gewerkt mag worden. En dat zorgt voor peperdure vertraging. Weegt niet tegen elkaar op.

Als je het allemaal zelf zou betalen, dan moet je vooral doen wat je niet kunt laten.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  woensdag 3 januari 2018 @ 15:09:11 #76
446215 Bonjoooouuurr
cheese-eatin surrender monkey!
pi_176259921
quote:
1s.gif Op woensdag 3 januari 2018 15:07 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Dat kan zeker. Maar als je al twee keer een studie hebt opgegeven, dan zou de eerste prioriteit bij de derde studie moeten liggen.

De tweede studie heb ik overigens enkel gevolgd voor de stufi dus die moet je niet meetellen.
  woensdag 3 januari 2018 @ 15:22:24 #77
446215 Bonjoooouuurr
cheese-eatin surrender monkey!
pi_176260316
quote:
1s.gif Op woensdag 3 januari 2018 13:35 schreef MrAero het volgende:
Ik zou me niet zo druk maken om een studieschuld hoor. Aflossing is altijd naar je draagkracht, dus je zal er nooit door in de problemen komen. Niet zoals bijvoorbeeld met een creditcard schuld.

Ik en m'n vrouw hebben ook de gehele studies voluit geleend. Ik heb 2 jaar verspild aan een studie die het niet werd, en daarna heb ik nog 2 jaar vertraging opgelopen bij de studie die ik wel heb afgerond, dus 5 jaar bachelor + 2 jaar master + 2 jaar weggegooid = 9 jaar maximaal geleend. Partner heeft 6 jaar maximaal geleend voor een 4 jarige HBO studie, dus we hebben samen een behoorlijke schuld opgebouwd. Oke, we hebben er ook een bruiloft en huwelijksreis van betaald van 20.000 euro, en wat we opspaarden ging gewoon op aan leuke dingen ipv voortijdige afbetaling, maar daar is stufi voor! Om van te leven terwijl je studeert.

We merken nu in het dagelijks leven helemaal niks van onze studieschuld. We hebben nu allebei een goede baan en zijn nu bezig met de aankoop van een leuk huis. Sparen is ook nog heel goed te doen naast de aflossing.

Maar goed, dat ligt dus helemaal aan de vraag of er werk beschikbaar is met je opleiding. M'n vrouw is verpleegkundige, die krijgt meteen vaste contracten aangeboden als ze ergens solliciteert. Ik zit in de windenergie/groene energie, en ook daarin hoef ik niet langer dan een maand te zoeken naar een goedbetaalde baan.

Dus kijk naar je vooruitzichten en bepaal dan pas of het slim is om door te gaan. Je zit hier op een Nederlands forum, dus er zijn ongetwijfeld mensen die rood gaan zien bij het lezen van het woord 'schuld', maar geloof me, een studieschuld bij DUO is lang zo erg nog niet. Je kan beter 100K schuld hebben bij DUO dan 10K schuld bij de bank.
Thanks voor de reactie! Het is fijn om het ook eens van de andere kant te horen. Iemand heeft eerder in dit topic beweerd dat een schuld bij DUO invloed zou kunnen hebben op mijn hypotheek, maar zover ik weet wordt die schuld gewoon niet meegenomen in de berekening hiervan. Was dat bij jullie het geval?

[ Bericht 0% gewijzigd door Bonjoooouuurr op 03-01-2018 16:09:55 ]
pi_176260375
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2018 15:22 schreef Bonjoooouuurr het volgende:

[..]

Thanks voor de reactie! Het is fijn om het ook eens van de andere kant te horen. Iemand heeft eerder in dit topic beweerd dat een schuld bij DUO invloed zou kunnen hebben op mijn hypotheek, maar zover ik weet wordt die schuld gewoon niet meegenomen in de berekening hiervan. Was dat bij jullie het geval?
Je bepaalt zelf of je de schuld aangeeft of niet, dat is een keuze die je zelf maakt (met bijbehorende risico's natuurlijk).
Voor zover ik weet telt een schuld bij DUO wel mee. Steker nog, het maakt niet uit wat je hebt afgelost. De verstrekker kijkt naar het totaal geleende bedrag, ook al hoef je bij wijze van nog maar een tientje af te lossen.
pi_176260461
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2018 15:24 schreef sneakydesert het volgende:

[..]

Voor zover ik weet is dit wel het geval. Steker nog, het maakt niet uit wat je hebt afgelost. De verstrekker kijkt naar het totaal geleende bedrag, ook al hoef je bij wijze van nog maar een tientje af te lossen.
precies dat, het wordt inmiddels ook gewoon bij het BKR genoteerd. Maar hij hoort graag wat hij wil horen.
pi_176260481
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2018 15:22 schreef Bonjoooouuurr het volgende:

[..]

Thanks voor de reactie! Het is fijn om het ook eens van de andere kant te horen. Iemand heeft eerder in dit topic beweerd dat een schuld bij DUO invloed zou kunnen hebben op mijn hypotheek, maar zover ik weet wordt die schuld gewoon niet meegenomen in de berekening hiervan. Was dat bij jullie het geval?
Ligt aan de verstrekker, maar het komt steeds minder voor dat het niet wordt meegenomen. Maar zelfs met de schuld verdienen we genoeg voor ons droomhuis :) Dus of dat een probleem voor je wordt ligt weer aan je toekomstige werk en salaris.
pi_176260500
quote:
1s.gif Op woensdag 3 januari 2018 15:28 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]

precies dat, het wordt inmiddels ook gewoon bij het BKR genoteerd.
Neehoor.
pi_176260545
quote:
1s.gif Op woensdag 3 januari 2018 15:29 schreef MrAero het volgende:

[..]

Neehoor.
is dat uiteindelijk niet doorgegaan dan?
pi_176260904
quote:
1s.gif Op woensdag 3 januari 2018 15:31 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]

is dat uiteindelijk niet doorgegaan dan?
Nee. Ongeveer 40% verzwijgt de studieschuld wat nogal tot problemen kan leiden, dus het is goed mogelijk dat het ooit BKR geregistreerd wordt, maar dat is nu nog niet zo.
pi_176261144
quote:
1s.gif Op woensdag 3 januari 2018 15:44 schreef MrAero het volgende:

[..]

Nee. Ongeveer 40% verzwijgt de studieschuld wat nogal tot problemen kan leiden, dus het is goed mogelijk dat het ooit BKR geregistreerd wordt, maar dat is nu nog niet zo.
zijn situatie is wel anders dan de jouwe, hij is alleen en moet nog maar zien of hij deze studie wel gaat afmaken en dan ook meteen fiks gaat verdienen.

Oh wacht, hij gaat binnenlopen met zijn cryptocurrencies natuurlijk. Net zo'n slimme zet als je voor een studie inschrijven vanwege de studiefinanciering...
pi_176261219
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2018 15:24 schreef sneakydesert het volgende:

[..]

Je bepaalt zelf of je de schuld aangeeft of niet, dat is een keuze die je zelf maakt (met bijbehorende risico's natuurlijk).
Voor zover ik weet telt een schuld bij DUO wel mee. Steker nog, het maakt niet uit wat je hebt afgelost. De verstrekker kijkt naar het totaal geleende bedrag, ook al hoef je bij wijze van nog maar een tientje af te lossen.
In theorie wel, en als je alles automatisch regelt, maar als je gewoon aanklopt bij de verstrekker met al je papieren en je gaat om de tafel zitten, dan valt er heel veel te onderhandelen als je een goede baan hebt met goede vooruitzichten. De regels zijn immers ook gemaakt voor mensen zonder toekomstperspectief of mensen met gokverslavingen of mensen die diep in de schuld zitten door creditcard aankopen, dus als jij kan aantonen dat jij daar niet bij hoort dan zijn er echt verstrekkers te vinden die uitzonderingen willen maken.
pi_176261238
quote:
1s.gif Op woensdag 3 januari 2018 15:57 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]

zijn situatie is wel anders dan de jouwe, hij is alleen en moet nog maar zien of hij deze studie wel gaat afmaken en dan ook meteen fiks gaat verdienen.

Oh wacht, hij gaat binnenlopen met zijn cryptocurrencies natuurlijk. Net zo'n slimme zet als je voor een studie inschrijven vanwege de studiefinanciering...
Idd, daarom zei ik dat dit alles volledig afhangt van het werk dat hij verwacht te krijgen en het daarbij horende salaris.

Jaartje inschrijven voor stufi was ook dom idd. Je kan dan beter een jaartje de bijstand ingaan en voldoen aan de minimale sollicitatie eisen, dan betaal je na dat jaartje niks terug..
pi_176261353
quote:
1s.gif Op woensdag 3 januari 2018 16:02 schreef MrAero het volgende:

[..]

Idd, daarom zei ik dat dit alles volledig afhangt van het werk dat hij verwacht te krijgen en het daarbij horende salaris.
maar dat leest hij er niet in, hij leest: zie je wel, ze zeuren, kijk maar naar Mr Aero, die heeft het prima voor elkaar, dus dat gaat bij iedereen zo en zeker bij mij. Hij gokt en dat kan heel verkeerd uitpakken, zeker aangezien hij geen enkel vangnet heeft, ook niet qua familie.
  woensdag 3 januari 2018 @ 16:20:03 #88
446215 Bonjoooouuurr
cheese-eatin surrender monkey!
pi_176261653
quote:
1s.gif Op woensdag 3 januari 2018 16:02 schreef MrAero het volgende:
Jaartje inschrijven voor stufi was ook dom idd. Je kan dan beter een jaartje de bijstand ingaan en voldoen aan de minimale sollicitatie eisen, dan betaal je na dat jaartje niks terug..
Als ik bijstand aangevraagd zou hebben kon ik maar 284 euro per maand krijgen. Achteraf gezien was meteen werken de juiste optie geweest.

quote:
1s.gif Op woensdag 3 januari 2018 16:07 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]

maar dat leest hij er niet in, hij leest: zie je wel, ze zeuren, kijk maar naar Mr Aero, die heeft het prima voor elkaar, dus dat gaat bij iedereen zo en zeker bij mij. Hij gokt en dat kan heel verkeerd uitpakken, zeker aangezien hij geen enkel vangnet heeft, ook niet qua familie.
Ik zeg toch niet dat ik van plan ben zo veel te lenen als hij en zijn vrouw dat deden? Ik vind alleen dat er in dit topic te veel gedoemdacht wordt. Natuurlijk is realistisch zijn in mijn situatie nu wel belangrijk, maar in hoeverre is het realistisch om helemaal géén schuld op te willen bouwen? Dan maar wat minder hypotheek, het is niet anders.
pi_176261701
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2018 16:20 schreef Bonjoooouuurr het volgende:

[..]

Als ik bijstand aangevraagd zou hebben kon ik maar 284 euro per maand krijgen. Achteraf gezien was meteen werken de juiste optie geweest.
Oh, ik dacht dat bijstand gewoon een minimumloon is van iets minder dan 1000 euro p/maand. Zo was het voor mij iig toen ik een tussenjaartje nam.
  woensdag 3 januari 2018 @ 16:26:26 #90
446215 Bonjoooouuurr
cheese-eatin surrender monkey!
pi_176261776
quote:
1s.gif Op woensdag 3 januari 2018 16:22 schreef MrAero het volgende:

[..]

Oh, ik dacht dat bijstand gewoon een minimumloon is van iets minder dan 1000 euro p/maand. Zo was het voor mij iig toen ik een tussenjaartje nam.
Voor jongmeerderjarigen (18 t/m 20 jaar) is het anders geregeld. Die hebben geen recht op een toeslag van de gemeente. Mijn moeder is tot mijn 21e blijkbaar nog steeds financieel voor mij verantwoordelijk. Had ik zelf ook nooit geweten :?
Ik haal deze informatie overigens hier vandaan:https://www.judex.nl/rech(...)tandsuitkering_-.htm
pi_176261861
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2018 16:20 schreef Bonjoooouuurr het volgende:

[..]

Als ik bijstand aangevraagd zou hebben kon ik maar 284 euro per maand krijgen. Achteraf gezien was meteen werken de juiste optie geweest.

[..]

Ik zeg toch niet dat ik van plan ben zo veel te lenen als hij en zijn vrouw dat deden? Ik vind alleen dat er in dit topic te veel gedoemdacht wordt. Natuurlijk is realistisch zijn in mijn situatie nu wel belangrijk, maar in hoeverre is het realistisch om helemaal géén schuld op te willen bouwen? Dan maar wat minder hypotheek, het is niet anders.
je geeft elke keer weer blijk van het feit dat je het allemaal te licht opvat en dat je houding ten opzichte van geld niet goed is. En jij wou het toch anders doen dan de rest van de familie? Ik hoop echt voor je dat je het inzicht nog een keer krijgt voordat je echt nog meer in de problemen komt. Mijn posts, en ook die van anderen die ongeveer hetzelfde zeggen, zijn echt oprecht bedoeld als hulp en duwtje in de goede richting.
pi_176261896
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2018 16:26 schreef Bonjoooouuurr het volgende:

[..]

Voor jongmeerderjarigen (18 t/m 20 jaar) is het anders geregeld. Die hebben geen recht op een toeslag van de gemeente. Mijn moeder is tot mijn 21e blijkbaar nog steeds financieel voor mij verantwoordelijk. Had ik zelf ook nooit geweten :?
Ik haal deze informatie overigens hier vandaan:https://www.judex.nl/rech(...)tandsuitkering_-.htm
Ah, dat verklaart het, mijn ouders waren al dood. Maar dan hoop ik niet dat je dadelijk precies 1 jaar stufi tekort komt :+
pi_176261940
quote:
1s.gif Op woensdag 3 januari 2018 13:35 schreef MrAero het volgende:
Ik zou me niet zo druk maken om een studieschuld hoor. Aflossing is altijd naar je draagkracht, dus je zal er nooit door in de problemen komen. Niet zoals bijvoorbeeld met een creditcard schuld.

Ik en m'n vrouw hebben ook de gehele studies voluit geleend. Ik heb 2 jaar verspild aan een studie die het niet werd, en daarna heb ik nog 2 jaar vertraging opgelopen bij de studie die ik wel heb afgerond, dus 5 jaar bachelor + 2 jaar master + 2 jaar weggegooid = 9 jaar maximaal geleend. Partner heeft 6 jaar maximaal geleend voor een 4 jarige HBO studie, dus we hebben samen een behoorlijke schuld opgebouwd. Oke, we hebben er ook een bruiloft en huwelijksreis van betaald van 20.000 euro, en wat we opspaarden ging gewoon op aan leuke dingen ipv voortijdige afbetaling, maar daar is stufi voor! Om van te leven terwijl je studeert.

We merken nu in het dagelijks leven helemaal niks van onze studieschuld. We hebben nu allebei een goede baan en zijn nu bezig met de aankoop van een leuk huis. Sparen is ook nog heel goed te doen naast de aflossing.

Maar goed, dat ligt dus helemaal aan de vraag of er werk beschikbaar is met je opleiding. M'n vrouw is verpleegkundige, die krijgt meteen vaste contracten aangeboden als ze ergens solliciteert. Ik zit in de windenergie/groene energie, en ook daarin hoef ik niet langer dan een maand te zoeken naar een goedbetaalde baan.

Dus kijk naar je vooruitzichten en bepaal dan pas of het slim is om door te gaan. Je zit hier op een Nederlands forum, dus er zijn ongetwijfeld mensen die rood gaan zien bij het lezen van het woord 'schuld', maar geloof me, een studieschuld bij DUO is lang zo erg nog niet. Je kan beter 100K schuld hebben bij DUO dan 10K schuld bij de bank.
Met het verschil dat jullie een plan hebben en prioriteiten stellen en dat TS denkt dat alles kan en het allemaal wel meevalt met de schuld.
Somebody that I used to know
  woensdag 3 januari 2018 @ 16:38:13 #94
446215 Bonjoooouuurr
cheese-eatin surrender monkey!
pi_176262054
quote:
1s.gif Op woensdag 3 januari 2018 16:30 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]

je geeft elke keer weer blijk van het feit dat je het allemaal te licht opvat en dat je houding ten opzichte van geld niet goed is. En jij wou het toch anders doen dan de rest van de familie? Ik hoop echt voor je dat je het inzicht nog een keer krijgt voordat je echt nog meer in de problemen komt. Mijn posts, en ook die van anderen die ongeveer hetzelfde zeggen, zijn echt oprecht bedoeld als hulp en duwtje in de goede richting.
Het enige wat ik te horen krijg is dat ik volwassen moet worden en beter met geld moet leren omgaan, alsof ik dat zelf niet weet :r Ik ben nu al bezig met geld opsparen en zo niet als mijn familie in de problemen te komen. Meer kan ik toch niet doen?

quote:
1s.gif Op woensdag 3 januari 2018 16:32 schreef MrAero het volgende:

[..]

Ah, dat verklaart het, mijn ouders waren al dood. Maar dan hoop ik niet dat je dadelijk precies 1 jaar stufi tekort komt :+
Ik ben hier sinds december mee gestopt. Ik heb nu nog zo'n 2,5 jaar recht op een aanvullende beurs.
pi_176262111
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2018 16:20 schreef Bonjoooouuurr het volgende:

[..]

Als ik bijstand aangevraagd zou hebben kon ik maar 284 euro per maand krijgen. Achteraf gezien was meteen werken de juiste optie geweest.

[..]

Ik zeg toch niet dat ik van plan ben zo veel te lenen als hij en zijn vrouw dat deden? Ik vind alleen dat er in dit topic te veel gedoemdacht wordt. Natuurlijk is realistisch zijn in mijn situatie nu wel belangrijk, maar in hoeverre is het realistisch om helemaal géén schuld op te willen bouwen? Dan maar wat minder hypotheek, het is niet anders.
Het gaat om keuzes. Jij wil alles tegelijkertijd doen en denkt dat de schuld van elk afzonderlijk dingetje wel meevalt. Maar de denkfout is dat alles bij elkaar ineens flink optelt. En dan is 200 euro per maand extra aflossing ineens een fiks bedrag! Als je in het verleden niet dat biertje had gedronken voor 2 euro, had je nu 2 euro kunnen besteden aan het biertje. Als je toen niet die reis van 4000 euro had gemaakt, had je nu 4000 euro kunnen besteden aan studie/huis/hypotheek/afbetaling schuld. Elke euro kan je maar één keer uitgeven. Bepaal je prioriteiten en handel ernaar. En een reis is op dit moment géén prioriteit, alleen maar luxe.

Zelf los ik momenteel zo'n 100 euro per maand af, en dat reserveer ik dus dat merk ik niet. Maar dat is toch elke maand 100 euro minder die ik in het verleden heb besteed (en goed heb besteed, geen spijt van) en die ik nu niet kan besteden. Zò moet je denken.
Somebody that I used to know
  woensdag 3 januari 2018 @ 16:44:50 #96
446215 Bonjoooouuurr
cheese-eatin surrender monkey!
pi_176262228
quote:
2s.gif Op woensdag 3 januari 2018 16:40 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Het gaat om keuzes. Jij wil alles tegelijkertijd doen en denkt dat de schuld van elk afzonderlijk dingetje wel meevalt. Maar de denkfout is dat alles bij elkaar ineens flink optelt. En dan is 200 euro per maand extra aflossing ineens een fiks bedrag! Als je in het verleden niet dat biertje had gedronken voor 2 euro, had je nu 2 euro kunnen besteden aan het biertje. Als je toen niet die reis van 4000 euro had gemaakt, had je nu 4000 euro kunnen besteden aan studie/huis/hypotheek/afbetaling schuld. Elke euro kan je maar één keer uitgeven. Bepaal je prioriteiten en handel ernaar. En een reis is op dit moment géén prioriteit, alleen maar luxe.

Zelf los ik momenteel zo'n 100 euro per maand af, en dat reserveer ik dus dat merk ik niet. Maar dat is toch elke maand 100 euro minder die ik in het verleden heb besteed (en goed heb besteed, geen spijt van) en die ik nu niet kan besteden. Zò moet je denken.
Zo denk ik nu ook wel. Uit mijn posts blijkt dit misschien niet, maar ik ben juist iemand die vaak twee keer nadenkt over dat soort uitgaves. Maar het is ook ontzettend makkelijker voor me om er niet naar om te kijken. Ik heb nu een budgetplan opgesteld voor mezelf, dus 200 euro in de min per maand zal me niet meer overkomen.
  woensdag 3 januari 2018 @ 16:59:21 #97
426093 Gentianella
dat is een bloem!
pi_176262599
Ik heb zelf ook 6 jaar voornamelijk maximaal geleend, en dus een flinke studieschuld. De afbetaling merk ik niets van, maar het heeft wel een grote impact op je hypotheek ja. Ik kan (met de oude stufi, de nieuwe stufi telt wat minder zwaar) ~2x de schuld minder lenen. In een groot deel van Nederland zouden we daar nog een prima huis voor kunnen kopen, maar niet waar we willen wonen in de huidige overspannen markt, dus voor ons werkt het in dat opzicht weldegelijk beperkend. Maar het is voornamelijk de huidige markt waardoor we hebben besloten nog een tijdje te gaan huren ipv kopen. Verzwijgen gaat trouwens echt niet zo makkelijk: de verstrekkers vroegen ons naar een screenshot van je oorspronkelijke schuld als je inlogt op DUO. Ik zou het persoonlijk ook nooit verzwijgen. Ik heb zeker geen spijt verder van de schuld, ik deed 2 beta studies die ik met goede resultaten heb afgesloten, en kon daarnaast echt niet nog veel werken (en dezelfde goede resultaten halen), op bijles-baantjes na (maar daar betaal je je huur niet van). Als je studeert moet je prioriteit gewoon bij het studeren liggen, en niet het studeren er een beetje bij doen. Mijn advies zou zijn om je niet al te druk te maken over die schuld, je lening geeft je de mogelijkheid om te studeren, maak er gewoon gebruik van en los af via de regels, dan heb je er echt niet zo veel last van. Het is wel belangrijk dat je je studie afmaakt dus geef dat gewoon de prioriteit. Een grote reis maken en je rijbewijs halen zou niet die prioriteit moeten hebben. Reizen doe je maar als je geld hebt, dat heb je nu gewoon niet, dat komt wel als je bent afgestudeerd en een baan hebt. Ik zie ook niet waarom dat per se nu moet, dat is echt verwend gedrag.
  woensdag 3 januari 2018 @ 17:05:59 #98
446215 Bonjoooouuurr
cheese-eatin surrender monkey!
pi_176262773
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2018 16:59 schreef Gentianella het volgende:
Reizen doe je maar als je geld hebt, dat heb je nu gewoon niet, dat komt wel als je bent afgestudeerd en een baan hebt. Ik zie ook niet waarom dat per se nu moet, dat is echt verwend gedrag.
Het reizen heeft voor mij zo'n grote prioriteit omdat ik mijn horizon wil gaan verbreden en zodat ik een beetje uit mijn schulp trek. Een luxueus vakantietripje was zeker niet het plan, maar dan alsnog blijft zo'n reis vrij duur.
  woensdag 3 januari 2018 @ 17:20:22 #99
451005 Grems
Clown World
pi_176263108
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2018 17:05 schreef Bonjoooouuurr het volgende:

[..]

Het reizen heeft voor mij zo'n grote prioriteit omdat ik mijn horizon wil gaan verbreden en zodat ik een beetje uit mijn schulp trek. Een luxueus vakantietripje was zeker niet het plan, maar dan alsnog blijft zo'n reis vrij duur.
:') :') :') :')

Manmanman, dat is codetaal voor Anne-Fleurtjes die graag in Gambia uitgescheurd willen worden door Dikembe. Heb jij, net zoals Anne-Fleur, een papa die haar buitenlandsche neuqfestijn gaat financieren?
  woensdag 3 januari 2018 @ 17:31:31 #100
426093 Gentianella
dat is een bloem!
pi_176263382
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2018 17:05 schreef Bonjoooouuurr het volgende:

[..]

Het reizen heeft voor mij zo'n grote prioriteit omdat ik mijn horizon wil gaan verbreden en zodat ik een beetje uit mijn schulp trek. Een luxueus vakantietripje was zeker niet het plan, maar dan alsnog blijft zo'n reis vrij duur.
Dat is dan jammer voor je, je hebt geen geld. Uit je schulp trekken kan je ook doen door aan een teamsport te beginnen of actief te worden bij je studievereniging. Een reis maken ís gewoon een vakantietripje.
pi_176263765
En wat je ook niet moet vergeten: 35 jaar terugbetalen betekent 35 jaar lang een lastenverzwaring van (laten we zeggen) 200 euro. Dat is misschien nog wel te doen als je net bent afgestudeerd en als je een partner krijgt. Maar wat als je kinderen krijgt? En je een groter huis moet hebben? En je hen naar school/sportclubs/muziekles/zwemles wilt doen? Er gaat dan nog steeds structureel 200 euro per maand van je inkomen naar de aflossing van je studieschuld door keuzes die je in het verleden heb gemaakt. Echt, onderschat het niet.

Focus je op wat belangrijk is (studie afronden) en geef jezelf geen dingen cadeau die je je niet kunt permitteren (een reis).
Somebody that I used to know
pi_176265483
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2018 17:20 schreef Grems het volgende:

[..]

:') :') :') :')

Manmanman, dat is codetaal voor Anne-Fleurtjes die graag in Gambia uitgescheurd willen worden door Dikembe. Heb jij, net zoals Anne-Fleur, een papa die haar buitenlandsche neuqfestijn gaat financieren?
Dat vrouwelijk sekstoerisme is echt de enige reden waarom ik soms wel baal dat ik niet als Dikembe uit Gambia ben geboren :') Die Anne-Fleurtjes zijn echt onbereikbaar zeg.
Play hard, go pro.
pi_176270428
- Je hebt studentenreisrecht dus ik zou dat geld voor je rijbewijs nu spenderen aan belangrijkere zaken.
- Reizen zou ik doen tussen je bachelor en je master in of als vakantie na je afstuderen. Van uitstel komt afstel en straks ben je weer een jaar verder zonder iets opgeschoten te zijn.
- Houd er rekening mee dat het moeilijk, zo niet onmogelijk wordt, om met een dergelijke studieschuld een hypotheek te krijgen. Ze berekenen dit altijd adhv je oorspronkelijke schuld, waardoor een afbetaling geen invloed heeft op je kansen. Helaas maar waar.
- Ik zou eerst goed uitzoeken wat je wilt en dan pas een studie beginnen, voordat je weer thuiszit zonder papiertje en met een steeds hoger oplopende schuld.
pi_176273120
quote:
2s.gif Op woensdag 3 januari 2018 17:50 schreef Postbus100 het volgende:
En wat je ook niet moet vergeten: 35 jaar terugbetalen betekent 35 jaar lang een lastenverzwaring van (laten we zeggen) 200 euro. Dat is misschien nog wel te doen als je net bent afgestudeerd en als je een partner krijgt. Maar wat als je kinderen krijgt? En je een groter huis moet hebben? En je hen naar school/sportclubs/muziekles/zwemles wilt doen? Er gaat dan nog steeds structureel 200 euro per maand van je inkomen naar de aflossing van je studieschuld door keuzes die je in het verleden heb gemaakt. Echt, onderschat het niet.

Focus je op wat belangrijk is (studie afronden) en geef jezelf geen dingen cadeau die je je niet kunt permitteren (een reis).
Als je een mooie diploma hebt gehaald is die 200 euro wel te overzien. Ik bedoel geen diploma hebben en 1700 euro netto per maand binnen halen of een mooie HBO diploma hebben en 2100 netto per maand binnen halen. Daarnaast kun je in het diploma geval nog doorgroeien. Daarnaast is 200 p/m voor 35 jaar wel heel hoog. Volgens mij kun je zolang niet lenen bij Duo om dat bedrag te krijgen.

Maar wat je zegt idd. Focussen op een diploma halen. Met een studieschuld achterblijven zonder diploma is zonde.
pi_176273138
Voor dat laatste (onafgemaakte studies) zijn overigens wel weer kwijtscheldingsregels, maar dat terzijde.

En verder heb je een punt wat betreft de maximale haalbare schuld.
Somebody that I used to know
pi_176274475
quote:
14s.gif Op woensdag 3 januari 2018 19:08 schreef Aethereal het volgende:

[..]

Dat vrouwelijk sekstoerisme is echt de enige reden waarom ik soms wel baal dat ik niet als Dikembe uit Gambia ben geboren :') Die Anne-Fleurtjes zijn echt onbereikbaar zeg.
_O- _O-
Dikembe _O_ _O_
Get right witcha
pi_176277264
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2018 01:17 schreef Desmosedici het volgende:

[..]

Als je een mooie diploma hebt gehaald is die 200 euro wel te overzien. Ik bedoel geen diploma hebben en 1700 euro netto per maand binnen halen of een mooie HBO diploma hebben en 2100 netto per maand binnen halen. Daarnaast kun je in het diploma geval nog doorgroeien. Daarnaast is 200 p/m voor 35 jaar wel heel hoog. Volgens mij kun je zolang niet lenen bij Duo om dat bedrag te krijgen.

Maar wat je zegt idd. Focussen op een diploma halen. Met een studieschuld achterblijven zonder diploma is zonde.
Ja, ALS je een baan vindt en werk blijft behouden.
pi_176278298
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2018 11:34 schreef DoubleDip het volgende:

[..]

Ja, ALS je een baan vindt en werk blijft behouden.
Daar zijn op zich ook wel weer regelingen voor. Wat dat betreft is Duo echt de beste schuldeiser die je kunt hebben.
Somebody that I used to know
pi_176279360
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2018 11:34 schreef DoubleDip het volgende:

[..]

Ja, ALS je een baan vindt en werk blijft behouden.
Geen recreatie studie doen, dan vind je echt wel een baan.
pi_176333404
Bonjoooouuurr, wat je ook doet, leer met geld omgaan.

Leen niet zomaar geld, dat is gevaarlijk. Geef je stufi uit aan je studie, niet aan je huisbaas of je ouders. Het is al erg genoeg dat je moet lenen.

Misschien moet je ook niet meteen aan een nieuwe studie beginnen. Ik zou gaan werken en uit huis gaan.
pi_176334788
quote:
0s.gif [b]Op [url=http://forum.fok.nl/topic/2417535
- Houd er rekening mee dat het moeilijk, zo niet onmogelijk wordt, om met een dergelijke studieschuld een hypotheek te krijgen. Ze berekenen dit altijd adhv je oorspronkelijke schuld, waardoor een afbetaling geen invloed heeft op je kansen. Helaas maar waar.
.
Ehh, huh wat? Ik snap niet wat je bedoelt.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_176335479
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 januari 2018 22:59 schreef ludovico het volgende:

[..]

Ehh, huh wat? Ik snap niet wat je bedoelt.
Klopt volgens mij niet, dat geldt alleen voor BKR schulden, en dat is een studieschuld (nog) niet.

Wat hij namelijk bedoelde is dat de hypotheek verstrekker kijkt naar hoeveel je totaal geleend hebt en niet naar hoeveel je hebt afgelost. Dus heb je 40.000 afgelost van een 50.000 schuld, dan rekenen ze gewoon met die 50.000 door ipv met de resterende 10.000. Maar zoals ik net zei geldt dat volgens mij alleen voor BKR geregistreerde schulden.

Als ik nu ook een specificatie aan zou vragen van mijn schuld bij DUO, dan staat daar niet de schuld op waarmee ik ben begonnen, maar gewoon de schuld zoals die nu is.
pi_176335918
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 januari 2018 23:17 schreef MrAero het volgende:

[..]

Klopt volgens mij niet, dat geldt alleen voor BKR schulden, en dat is een studieschuld (nog) niet.

Wat hij namelijk bedoelde is dat de hypotheek verstrekker kijkt naar hoeveel je totaal geleend hebt en niet naar hoeveel je hebt afgelost. Dus heb je 40.000 afgelost van een 50.000 schuld, dan rekenen ze gewoon met die 50.000 door ipv met de resterende 10.000. Maar zoals ik net zei geldt dat volgens mij alleen voor BKR geregistreerde schulden.

Als ik nu ook een specificatie aan zou vragen van mijn schuld bij DUO, dan staat daar niet de schuld op waarmee ik ben begonnen, maar gewoon de schuld zoals die nu is.
Studieschuld telt (sinds dit jaar?) volgens mij wel mee... Je bent in ieder geval verplicht om je studieschuld te melden. Dat dat niet altijd gebeurt is een tweede, maar toch.
Somebody that I used to know
pi_176336354
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 januari 2018 23:29 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Studieschuld telt (sinds dit jaar?) volgens mij wel mee... Je bent in ieder geval verplicht om je studieschuld te melden. Dat dat niet altijd gebeurt is een tweede, maar toch.
Het gaat pas echt meetellen als het BKR geregistreerd wordt, maar dat is het nog niet.

En je bent het alleen verplicht te vermelden als ze er specifiek naar vragen, en hoewel dat een paar jaar terug niet vaak gebeurde, vraagt tegenwoordig bijna iedereen daarnaar. Als ze er niet specifiek naar vragen en alleen vragen om 'overige' schulden te vermelden, dan zou je dat technisch gezien kunnen opvatten als BKR geregistreerde overige schulden, en dan zou je je studieschuld eventueel kunnen verzwijgen. Maar of dat slim is is weer een andere vraag... Maar als ze naar je studieschuld vragen en je vult in 'geen' en je ondertekent het stukje waarin staat dat het naar waarheid is ingevuld, dan kan je flink op je neus vallen als ze er later achterkomen. Je eventuele NHG vervalt dan bijvoorbeeld.
  zondag 7 januari 2018 @ 12:50:45 #115
426093 Gentianella
dat is een bloem!
pi_176343169
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 januari 2018 23:17 schreef MrAero het volgende:

[..]

Klopt volgens mij niet, dat geldt alleen voor BKR schulden, en dat is een studieschuld (nog) niet.

Wat hij namelijk bedoelde is dat de hypotheek verstrekker kijkt naar hoeveel je totaal geleend hebt en niet naar hoeveel je hebt afgelost. Dus heb je 40.000 afgelost van een 50.000 schuld, dan rekenen ze gewoon met die 50.000 door ipv met de resterende 10.000. Maar zoals ik net zei geldt dat volgens mij alleen voor BKR geregistreerde schulden.

Als ik nu ook een specificatie aan zou vragen van mijn schuld bij DUO, dan staat daar niet de schuld op waarmee ik ben begonnen, maar gewoon de schuld zoals die nu is.
Als je inlogt bij DUO kan je nog steeds de oorspronkelijke schuld zien. Ik moest daar een screenshot van laten zien van de verstrekker. Ze kijken inderdaad naar de oorspronkelijke schuld, omdat ze naar je maandlasten kijken, en die zijn gebaseerd op de oorspronkelijke schuld. Als je in 1 keer een groot bedrag hebt afgelost waardoor je lasten flink lager zijn geworden, willen sommige vertrekkers dat wel meenemen in hun berekening.
pi_176346764
quote:
14s.gif Op woensdag 3 januari 2018 19:08 schreef Aethereal het volgende:

[..]

Dat vrouwelijk sekstoerisme is echt de enige reden waarom ik soms wel baal dat ik niet als Dikembe uit Gambia ben geboren :') Die Anne-Fleurtjes zijn echt onbereikbaar zeg.
dat ligt aan jou.
pi_176346848
quote:
2s.gif Op woensdag 3 januari 2018 17:50 schreef Postbus100 het volgende:
En wat je ook niet moet vergeten: 35 jaar terugbetalen betekent 35 jaar lang een lastenverzwaring van (laten we zeggen) 200 euro. Dat is misschien nog wel te doen als je net bent afgestudeerd en als je een partner krijgt. Maar wat als je kinderen krijgt? En je een groter huis moet hebben? En je hen naar school/sportclubs/muziekles/zwemles wilt doen? Er gaat dan nog steeds structureel 200 euro per maand van je inkomen naar de aflossing van je studieschuld door keuzes die je in het verleden heb gemaakt. Echt, onderschat het niet.

Focus je op wat belangrijk is (studie afronden) en geef jezelf geen dingen cadeau die je je niet kunt permitteren (een reis).
35 jaar 200/maand betalen is 84k schuld. Moet je toch hard je best hebben gedaan.

Bovendien is je maximaal af te lossen bedragen onder die 35jaar 4% van je inkomen boven 120% van het minimumloon. 200¤ per maand betalen betekend dan dat je een inkomen hebt van zeker 6k. Ik denk dat je dat wel gaat redden. Bovendien, hoe groter je huis, hoe meer hra, hoe minder inkomen, hoe minder aflossen. Tis bijna alsof ze het er om doen.
pi_176391224
quote:
0s.gif Op donderdag 28 december 2017 20:20 schreef Bonjoooouuurr het volgende:
Verder is het dus ook een reden waarom ik er zo over twijfel. W

[..]

Ik ben 19 jaar en woon nog bij mijn ouders. Ik had de laatste maanden last van depressieve klachten, belandde in een negatief spiraal. Ik had van alles en nog wat geprobeerd om mezelf eens wat beter te leren kennen. Ik deed aan debatteercursussen, gitaarles, taalcursussen, noem maar op. Dat rijbewijs zou op zich nog wel even kunnen wachten maar het liefst heb ik hem gewoon zo snel mogelijk.

En de reden dat ik dus zo twijfel over die reis is omdat het misschien helemaal geen realitycheck is en dat het achteraf gezien dan die grote som geld niet waard was...
Een reis maken voor een realitycheck vindt ik inderdaad grote onzin. Ik doe veel aan werving en selectie van personeel in hogere functies en flikker cv`s met daarop een tussenjaar gelijk weg. Zelfde geld voor mensen die een zomervakantie in een weeshuis hebben geholpen of een waterput hebben aangelegd. Daar kom je jezelf niet tegen, je stelt alleen het onvermijdelijk uit.

Wil je wat nuttigs doen? ga werken. 1 of ander kutbaantje. Vervolgens zeg je tegen jezelf: wil ik dit de rest van mijn leven? het antwoord is nee. Geef jezelf een gigantische schop onder je kont, kies een studie en maak het af. Even de tandjes op elkaar en stoppen met jezelf zo aanstellen.
pi_176392420
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 17:09 schreef Notnecessary het volgende:

[..]

Een reis maken voor een realitycheck vindt ik inderdaad grote onzin. Ik doe veel aan werving en selectie van personeel in hogere functies en flikker cv`s met daarop een tussenjaar gelijk weg. Zelfde geld voor mensen die een zomervakantie in een weeshuis hebben geholpen of een waterput hebben aangelegd. Daar kom je jezelf niet tegen, je stelt alleen het onvermijdelijk uit.
Echt?! :o In 90% van de gevallen zal het best kloppen, maar ik ken ze ook die gewoon een toffe ervaring willen hebben. Zit geen kwaad in toch?

Overigens, doe wat aan je spelling. 'Ik vindt' bij een recruiter staat niet chic.
Somebody that I used to know
pi_176395374
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 17:09 schreef Notnecessary het volgende:

[..]

Een reis maken voor een realitycheck vindt ik inderdaad grote onzin. Ik doe veel aan werving en selectie van personeel in hogere functies en flikker cv`s met daarop een tussenjaar gelijk weg. Zelfde geld voor mensen die een zomervakantie in een weeshuis hebben geholpen of een waterput hebben aangelegd. Daar kom je jezelf niet tegen, je stelt alleen het onvermijdelijk uit.

Wil je wat nuttigs doen? ga werken. 1 of ander kutbaantje. Vervolgens zeg je tegen jezelf: wil ik dit de rest van mijn leven? het antwoord is nee. Geef jezelf een gigantische schop onder je kont, kies een studie en maak het af. Even de tandjes op elkaar en stoppen met jezelf zo aanstellen.
En ik maar denken dat recruiters vaak wel relaxte mensen zijn. Als zelfs een recruiter al een bekrompen visie heeft, zou je niet eens bij zo'n bedrijf moeten willen werken.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
  woensdag 10 januari 2018 @ 02:34:55 #121
446215 Bonjoooouuurr
cheese-eatin surrender monkey!
pi_176404528
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 17:09 schreef Notnecessary het volgende:

[..]

Een reis maken voor een realitycheck vindt ik inderdaad grote onzin. Ik doe veel aan werving en selectie van personeel in hogere functies en flikker cv`s met daarop een tussenjaar gelijk weg. Zelfde geld voor mensen die een zomervakantie in een weeshuis hebben geholpen of een waterput hebben aangelegd. Daar kom je jezelf niet tegen, je stelt alleen het onvermijdelijk uit.

Wil je wat nuttigs doen? ga werken. 1 of ander kutbaantje. Vervolgens zeg je tegen jezelf: wil ik dit de rest van mijn leven? het antwoord is nee. Geef jezelf een gigantische schop onder je kont, kies een studie en maak het af. Even de tandjes op elkaar en stoppen met jezelf zo aanstellen.
:') Grote cynicus dat je bent.
  woensdag 10 januari 2018 @ 07:53:49 #122
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_176405529
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 17:09 schreef Notnecessary het volgende:

[..]

Een reis maken voor een realitycheck vindt ik inderdaad grote onzin. Ik doe veel aan werving en selectie van personeel in hogere functies en flikker cv`s met daarop een tussenjaar gelijk weg. Zelfde geld voor mensen die een zomervakantie in een weeshuis hebben geholpen of een waterput hebben aangelegd. Daar kom je jezelf niet tegen, je stelt alleen het onvermijdelijk uit.

Wil je wat nuttigs doen? ga werken. 1 of ander kutbaantje. Vervolgens zeg je tegen jezelf: wil ik dit de rest van mijn leven? het antwoord is nee. Geef jezelf een gigantische schop onder je kont, kies een studie en maak het af. Even de tandjes op elkaar en stoppen met jezelf zo aanstellen.
Geldt
pi_176411290
Ik heb gewoon meer begrip en respect voor iemand die vanaf zijn 14e aan het werk is, dan wanneer je een leuk snoepreisje hebt gemaakt. Je leert nou eenmaal meer door mee te draaien in de maatschappij. Zelf je boeken, schoolgeld en levenskosten betalen dan dat je alles betaald krijgt of grotendeels gesponsord wordt. Stages in het buitenland vindt ik dan een veel betere ervaring, omdat je wat doet met wat je geleerd is en je je taalkennis verbreedt. Misschien dat een idee? als je dan eindelijk een keer het derde jaar bereikt om dan een stage te doen in het buitenland?

Het is misschien bekrompen en natuurlijk kijk je naar het totale plaatje en heel soms hebben mensen er echt wat van geleerd, maar sommige opdrachtgevers hoef ik echt niet een cv te tonen van mensen die een tussenjaar hebben gehad, zonder daarin effectieve ervaring op te doen. Over het algemeen hoor ik dan dat iemand ambitie mist of dat de mentaliteit niet bij het bedrijf past als ze op gesprek zijn geweest.

Wat betreft de grammatica, ik doe voor het werk wat beter mijn best. Hier voel ik die behoefte niet zo.
  woensdag 10 januari 2018 @ 14:42:06 #124
446215 Bonjoooouuurr
cheese-eatin surrender monkey!
pi_176411702
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2018 14:20 schreef Notnecessary het volgende:
Ik heb gewoon meer begrip en respect voor iemand die vanaf zijn 14e aan het werk is, dan wanneer je een leuk snoepreisje hebt gemaakt. Je leert nou eenmaal meer door mee te draaien in de maatschappij. Zelf je boeken, schoolgeld en levenskosten betalen dan dat je alles betaald krijgt of grotendeels gesponsord wordt. Stages in het buitenland vindt ik dan een veel betere ervaring, omdat je wat doet met wat je geleerd is en je je taalkennis verbreedt. Misschien dat een idee? als je dan eindelijk een keer het derde jaar bereikt om dan een stage te doen in het buitenland?

Het is misschien bekrompen en natuurlijk kijk je naar het totale plaatje en heel soms hebben mensen er echt wat van geleerd, maar sommige opdrachtgevers hoef ik echt niet een cv te tonen van mensen die een tussenjaar hebben gehad, zonder daarin effectieve ervaring op te doen. Over het algemeen hoor ik dan dat iemand ambitie mist of dat de mentaliteit niet bij het bedrijf past als ze op gesprek zijn geweest.

Wat betreft de grammatica, ik doe voor het werk wat beter mijn best. Hier voel ik die behoefte niet zo.
Leuk hoe je het een snoepreisje noemt... Ik wilde oorspronkelijk een taalcursus in het buitenland gaan doen, maar dat kost mij te veel geld. Een backpackreis kost dat uiteindelijk ook dus dat zal ik voor nu maar even uit moeten stellen. Een semester studeren in het buitenland is zeker iets waar ik aan zit te denken. Ik was het bij mijn vorige studie al van plan.

En wat zie je overigens als effectieve werkervaring? Ik heb wat cursussen gevolgd om het jaar enigszins mee op te vullen, maar dat is voornamelijk uit interesse en niet zo zeer omdat ik denk dat werkgevers me daarmee binnen zullen halen. Met een beetje knutselwerk is dit 'gat' in mijn cv zo gevuld.
pi_176411994
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2018 14:42 schreef Bonjoooouuurr het volgende:

[..]

Leuk hoe je het een snoepreisje noemt... Ik wilde oorspronkelijk een taalcursus in het buitenland gaan doen, maar dat kost mij te veel geld. Een backpackreis kost dat uiteindelijk ook dus dat zal ik voor nu maar even uit moeten stellen. Een semester studeren in het buitenland is zeker iets waar ik aan zit te denken. Ik was het bij mijn vorige studie al van plan.

En wat zie je overigens als effectieve werkervaring? Ik heb wat cursussen gevolgd om het jaar enigszins mee op te vullen, maar dat is voornamelijk uit interesse en niet zo zeer omdat ik denk dat werkgevers me daarmee binnen zullen halen. Met een beetje knutselwerk is dit 'gat' in mijn cv zo gevuld.
Ligt geheel aan de cursussen die je gevolgd hebt en de functies waarop je wilt gaan solliciteren. Als je een hele harde wereld in moet, bijvoorbeeld de advocatuur, hoef je niet aan komen te zetten met een cursus mindfulness word je afgescheept als zwak. Ik heb weleens cv`s doorgestuurd waarin ik mensen eerst een paar cursussen heb laten schrappen, die vervolgens wel aangenomen worden met een gat op het cv. Voor diegene was die cursus een keer punt in zijn leven en heel erg belangrijk geweest voor het leren omgaan met stress.

Iemand die naast een stage, gewerkt heeft als schoonmaker, vakkenvuller of een krantenwijk heeft gedaan weet wat het is om hard te werken, behandeld te worden als stront en heeft vaak meer gezien. Iemand die naar het buitenland 'vlucht' voor zijn eigen verantwoordelijkheden en toekomst, zal eerder omvallen in de beroepsculturen waar ik voor werf.

Daarnaast houden we standaard een lijst bij van de leukste oneliners in sollicitatiebrieven. De winnaar van 2017: ik wilde graag paus worden, maar dit is een goede tweede. Voor een functie als vestigingsleider.
  woensdag 10 januari 2018 @ 15:03:10 #126
446215 Bonjoooouuurr
cheese-eatin surrender monkey!
pi_176412147
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2018 14:56 schreef Notnecessary het volgende:
Iemand die naast een stage, gewerkt heeft als schoonmaker, vakkenvuller of een krantenwijk heeft gedaan weet wat het is om hard te werken, behandeld te worden als stront en heeft vaak meer gezien. Iemand die naar het buitenland 'vlucht' voor zijn eigen verantwoordelijkheden en toekomst, zal eerder omvallen in de beroepsculturen waar ik voor werf.
Dat mijn baantje als vakkenvuller waar ik van mijn 15e tot 17e heb gewerkt ooit nog van pas zou komen... Ik probeer dat eerder te vermijden in mijn cv. Het was in ieder geval geen werk waar ik trots ben.
pi_176412191
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2018 15:03 schreef Bonjoooouuurr het volgende:

[..]

Dat mijn baantje als vakkenvuller waar ik van mijn 15e tot 17e heb gewerkt ooit nog van pas zou komen... Ik probeer dat eerder te vermijden in mijn cv. Het was in ieder geval geen werk waar ik trots ben.
Ligt er helemaal aan hoe je cv er verder uit ziet. Als je 10 van die baantjes hebt gehad moet je het inderdaad vermijden. Neem het dan op in je brief. Bijvoorbeeld ik ben altijd al een harde werker geweest, met naast het studeren altijd te hebben gewerkt en mijn vrijwilligerswerk voor de sportvereniging. Sommige werkgevers smullen ervan. Hetzelfde als je een bestuurslid bent geweest van de studievereniging. Work hard, play hard
pi_176413170
Ik volg die lijn ook. Tussenjaar? Vergeet het maar. We zoeken mensen die niet voor de gemakkelijke route kiezen, of die de kantjes er van af lopen.

Want uiteindelijk moet het werk wel af, en mijn ervaring is dat zulke types als eerste de handdoek in de ring gooien.

De afgelopen drie jaar heb ik samengewerkt met twee kerels die geen denderend CV hadden, maar die zichzelf wel (in een geval letterlijk) uit de shit omhoog hadden gewerkt. Op de werkvloer vertaalde dat zich in hard maar niet altijd even effectief werken. Die effectiviteit, die krijg ik er wel in geslepen. De motivatie om door te blijven bijten, ipv opgeven, dat is een talent. Ik zie dat vooral bij mensen die in hun jeugd wat tegenslag hebben gehad, en die desondanks toch besloten hebben om de schouders er onder te zetten.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_176413339
quote:
2s.gif Op woensdag 3 januari 2018 17:50 schreef Postbus100 het volgende:
En wat je ook niet moet vergeten: 35 jaar terugbetalen betekent 35 jaar lang een lastenverzwaring van (laten we zeggen) 200 euro. Dat is misschien nog wel te doen als je net bent afgestudeerd en als je een partner krijgt. Maar wat als je kinderen krijgt? En je een groter huis moet hebben? En je hen naar school/sportclubs/muziekles/zwemles wilt doen? Er gaat dan nog steeds structureel 200 euro per maand van je inkomen naar de aflossing van je studieschuld door keuzes die je in het verleden heb gemaakt. Echt, onderschat het niet.

Focus je op wat belangrijk is (studie afronden) en geef jezelf geen dingen cadeau die je je niet kunt permitteren (een reis).
2400 per jaar, 30 jaar, 70k schuld? Nice.....

Gewoon die 70k investeren en na 30 jaar 5% rendement op je 70k, 300k hebben en je 70k afgelost. Daarnaast je huis van 250k vrij hebben, kun je eerder met pensioen.

Trololol.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  woensdag 10 januari 2018 @ 18:23:03 #130
446215 Bonjoooouuurr
cheese-eatin surrender monkey!
pi_176416235
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2018 15:57 schreef Lyrebird het volgende:
Ik volg die lijn ook. Tussenjaar? Vergeet het maar. We zoeken mensen die niet voor de gemakkelijke route kiezen, of die de kantjes er van af lopen.

Want uiteindelijk moet het werk wel af, en mijn ervaring is dat zulke types als eerste de handdoek in de ring gooien.

De afgelopen drie jaar heb ik samengewerkt met twee kerels die geen denderend CV hadden, maar die zichzelf wel (in een geval letterlijk) uit de shit omhoog hadden gewerkt. Op de werkvloer vertaalde dat zich in hard maar niet altijd even effectief werken. Die effectiviteit, die krijg ik er wel in geslepen. De motivatie om door te blijven bijten, ipv opgeven, dat is een talent. Ik zie dat vooral bij mensen die in hun jeugd wat tegenslag hebben gehad, en die desondanks toch besloten hebben om de schouders er onder te zetten.
Ja, want het aantal gevallen van burn-outs is nog niet genoeg opgelopen... Ik heb respect voor mensen die hard hun best hebben moeten voor wat ze bereikt hebben, maar je grenzen kennen is ook een vak.

Ik was de eerste in mijn familie die begonnen was aan een universitaire opleiding. Ik heb me voor deze opleiding zeker in moeten zetten en moest veel uren maken, maar ik was niet gelukkig. Ik wist dat dit nog een aantal jaren door zou gaan en ik zag gewoon dat ik een richting opging die mij niet zo goed lag en interesseerde. Ik ken genoeg mensen die doorgaan met een opleiding waar ze constant over zitten te klagen en niet willen stoppen omdat ze dan zogenaamd 'stilstaan'. In dat soort gevallen is het juist beter om een andere richting in te slaan (tenzij je de opleiding al bijna afgerond hebt maar dat soort gevallen bedoel ik dan ook niet).

Als ik dit allemaal terug kan draaien had ik direct na mijn vwo een tussenjaar genomen, was ik begonnen met werken en daarna pas ging ik daarna pas studeren. Maar dat wordt niet gezien als een goede investering, dat is zwak...
  woensdag 10 januari 2018 @ 18:28:46 #131
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_176416337
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 18:12 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Echt?! :o In 90% van de gevallen zal het best kloppen, maar ik ken ze ook die gewoon een toffe ervaring willen hebben. Zit geen kwaad in toch?

Overigens, doe wat aan je spelling. 'Ik vindt' bij een recruiter staat niet chic.
Maak je geen zorgen, het enige wat hij selecteert is pallets.
  woensdag 10 januari 2018 @ 18:47:43 #132
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_176416651
quote:
1s.gif Op woensdag 10 januari 2018 18:23 schreef Bonjoooouuurr het volgende:

[..]

Ja, want het aantal gevallen van burn-outs is
quote:
nog niet genoeg opgelopen... Ik heb respect voor mensen die hard hun best hebben moeten voor wat ze bereikt hebben, maar je grenzen kennen is ook een vak.
Je grenzen kennen is iets anders dan de handdoek in de ring gooien zodra het ff niet lukt.
quote:
Ik was de eerste in mijn familie die begonnen was aan een universitaire opleiding. Ik heb me voor deze opleiding zeker in moeten zetten en moest veel uren maken, maar ik was niet gelukkig.
Alarmbel 1.
quote:
Ik wist dat dit nog een aantal jaren door zou gaan en ik zag gewoon dat ik een richting opging die mij niet zo goed lag en interesseerde.
Alarmbel 2.
quote:
Ik ken genoeg mensen die doorgaan met een opleiding waar ze constant over zitten te klagen en niet willen stoppen omdat ze dan zogenaamd 'stilstaan'. In dat soort gevallen is het juist beter om een andere richting in te slaan
Alarmbel 3. Want je slaat geen andere richting in, je kapt ermee.

Je was niet gelukkig? :D Denk je serieus dat al die mensen met een bul elke dag met een glimlach van oor tot oor het nut van hun opleiding inzagen? Die bul staat ergens voor, namelijk voor doorzetten. Wat ga jij doen als je "niet gelukkig" bent op het werk, bij een opdracht, met je chef, met je collega's, met een bijscholing?

Ik wil niet te hard voor je zijn, ik snap dat je één keer tot de conclusie kan komen dat je verkeerd gekozen hebt. Maar twee keer? En dan met een joekel van een schuld meer schulden willen maken om op reis te gaan met een tussenjaar? Gast, vanaf het moment dat jij de eerste keer het bijltje erbij neergooide is dat tussenjaar begonnen. En het liep af op het moment dat jij voor de tweede keer aan een studie begon. Elk moment dat je na het stoppen daarvan hebt besteed aan whatever is weggegooide tijd.

Een tussenjaar is iets voor mensen die iets DOEN of GEDAAN HEBBEN. Daarom heet het ook TUSSENjaar, het zit tussen andere substantiële dingen in, niet tussen labbekakkerigheid en nog meer labbekakkerigheid in.
  woensdag 10 januari 2018 @ 18:58:34 #133
446215 Bonjoooouuurr
cheese-eatin surrender monkey!
pi_176416834
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2018 18:47 schreef Qarrad het volgende:
Je was niet gelukkig? :D Denk je serieus dat al die mensen met een bul elke dag met een glimlach van oor tot oor het nut van hun opleiding inzagen? Die bul staat ergens voor, namelijk voor doorzetten. Wat ga jij doen als je "niet gelukkig" bent op het werk, bij een opdracht, met je chef, met je collega's, met een bijscholing?

Ik wil niet te hard voor je zijn, ik snap dat je één keer tot de conclusie kan komen dat je verkeerd gekozen hebt. Maar twee keer? En dan met een joekel van een schuld meer schulden willen maken om op reis te gaan met een tussenjaar? Gast, vanaf het moment dat jij de eerste keer het bijltje erbij neergooide is dat tussenjaar begonnen. En het liep af op het moment dat jij voor de tweede keer aan een studie begon. Elk moment dat je na het stoppen daarvan hebt besteed aan whatever is weggegooide tijd.

Een tussenjaar is iets voor mensen die iets DOEN of GEDAAN HEBBEN. Daarom heet het ook TUSSENjaar, het zit tussen andere substantiële dingen in, niet tussen labbekakkerigheid en nog meer labbekakkerigheid in.
Als je dit topic goed gelezen hebt zou je weten dat ik de tweede studie niet meetel. En vertel je me dat een tussenjaar na je middelbare school gewoon blijk van labbekakkerigheid is en niet dat je gewoon nog niet weet welke studie je wil gaan doen? En ik ben het zo niet eens met wat het idee dat stoppen met je studie een verspilling van je tijd is. Echt bekrompenheid pur sang dit.
pi_176416847
Een hele goede vriend van mij heeft een paar jaar geleden een hele zware burn-out gehad. Ik ken de symptomen, de gedachtegang en de gevolgen voor iemand zijn leven. Hij is er weer bovenop gekomen, vriendin met borderline gedumpt en is weer zijn eigen leven gaan lijden. Hij zal nooit weer in zo`n diep dal zakken.

Hem zal ik ter plekke aan nemen. Mensen die zich verschuilen achter een verschijnsel waar ze weleens van gehoord hebben pik je der zo uit. Mensen die daadwerkelijk een depressie hebben, moet je zowat naar de dokter schoppen.

Een verkeerde keuze maken hebben we allemaal weleens gedaan. Ik doe ook niet het werk waarvoor ik opgeleid ben. Je bent zelf ook gewoon verantwoordelijk voor je eigen gezondheid en voor je opleiding. Dat jij niet genoeg kan geven, maakt een ander die dat wel gedaan heeft beter.
  woensdag 10 januari 2018 @ 19:04:13 #135
446215 Bonjoooouuurr
cheese-eatin surrender monkey!
pi_176416952
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2018 18:59 schreef Notnecessary het volgende:
Een verkeerde keuze maken hebben we allemaal weleens gedaan. Ik doe ook niet het werk waarvoor ik opgeleid ben. Je bent zelf ook gewoon verantwoordelijk voor je eigen gezondheid en voor je opleiding. Dat jij niet genoeg kan geven, maakt een ander die dat wel gedaan heeft beter.
Een opleiding die perfect past bij jouw ideale baan bestaat voor de meeste mensen inderdaad niet, maar als je opeens een andere richting in lijkt te willen slaan gaat daar ook een paar jaar over heen voor je die switch kan gaan maken. Wanneer zou jij dan van opleiding veranderen? Ik ken genoeg mensen die dat doen en zo'n no no is het nou ook weer niet.
pi_176417058
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2018 19:04 schreef Bonjoooouuurr het volgende:

[..]

Een opleiding die perfect past bij jouw ideaalbaan bestaat voor de meeste mensen inderdaad niet, maar als je opeens een andere richting in lijkt te willen slaan gaat daar ook een paar jaar over heen voor je die switch kan gaan maken. Wanneer zou jij dan van opleiding veranderen? Ik ken genoeg mensen die dat doen en zo'n no no is het nou ook weer niet.
Ik heb niet geswitcht, maar gewoon een dubbele bachelor gedaan. Tandjes op elkaar en door. Had ook met mijn P naar de unie gekund, maar dat vond ik een te heftige stap. Maak het beste uit een rot situatie en stop met het zelfmedelijden. Ben zelf ook de enige van vier kinderen die hoger onderwijs heeft gedaan, mijn broertjes zijn niet voorbij mbo 2 gekomen en voor hun is dat prima. Ik heb heel veel tegenstand moeten slikken van mijn familie, omdat ze der allemaal niks van snapten. Uit huis gegaan en nu leef ik een leuker leven.
  woensdag 10 januari 2018 @ 19:13:38 #137
446215 Bonjoooouuurr
cheese-eatin surrender monkey!
pi_176417127
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2018 19:09 schreef Notnecessary het volgende:

[..]

Ik heb niet geswitcht, maar gewoon een dubbele bachelor gedaan. Tandjes op elkaar en door.
Tenzij de tweede studie raakvlakken heeft met je huidige is twee studies tegelijkertijd volgen rooster-technisch zo wat onmogelijk...
  woensdag 10 januari 2018 @ 19:15:07 #138
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_176417157
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2018 18:58 schreef Bonjoooouuurr het volgende:

[..]

Als je dit topic goed gelezen hebt zou je weten dat ik de tweede studie niet meetel.
Nou, de rest van de wereld wel.
quote:
En vertel je me dat een tussenjaar na je middelbare school gewoon blijk van labbekakkerigheid is en niet dat je gewoon nog niet weet welke studie je wil gaan doen?
Dan heb je net je middelbare school afgerond (oftewel: iets gedaan) en ga je na dat jaar iets doen, namelijk studeren.
quote:
En ik ben het zo niet eens met wat het idee dat stoppen met je studie een verspilling van je tijd is. Echt bekrompenheid pur sang dit.
Nou, dan wil je het dus echt niet begrijpen. Bekrompenheid heeft iets te maken met het onvermogen je blikveld uit te breiden. In die zin ben jij bijzonder moeilijk te bewegen jezelf anders te zien dan je nu doet. Met je "die tweede studie tel ik niet mee". _O-
  woensdag 10 januari 2018 @ 19:20:11 #139
446215 Bonjoooouuurr
cheese-eatin surrender monkey!
pi_176417264
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2018 19:15 schreef Qarrad het volgende:

[..]

Nou, de rest van de wereld wel.

[..]

Dan heb je net je middelbare school afgerond (oftewel: iets gedaan) en ga je na dat jaar iets doen, namelijk studeren.

[..]

Nou, dan wil je het dus echt niet begrijpen. Bekrompenheid heeft iets te maken met het onvermogen je blikveld uit te breiden. In die zin ben jij bijzonder moeilijk te bewegen jezelf anders te zien dan je nu doet. Met je "die tweede studie tel ik niet mee". _O-
Ik denk niet dat we er samen uit zullen komen dan... mijn redenering is dat een studie volgen waar je geen passie interesse voor hebt verspilde tijd is. Volgens jou is het een teken van discipline, waar ik het mee eens ben, maar kom op, een studie volgen om het studeren zelf is echt klinkklare onzin. Als ik zo dacht was ik nu vrolijk verder gegaan met mijn eerste studie. En de tweede studie heb ik voornamelijk gekozen omdat ik stufi wilde opvangen, iets waar ik niet trots op ben, maar ik had voor een tijdje geen werk.
  woensdag 10 januari 2018 @ 19:28:42 #140
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_176417470
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2018 19:20 schreef Bonjoooouuurr het volgende:

[..]

Ik denk niet dat we er samen uit zullen komen dan... mijn redenering is dat een studie volgen waar je geen passie interesse voor hebt verspilde tijd is. Volgens jou is het een teken van discipline, waar ik het mee eens ben, maar kom op, een studie volgen om het studeren is zelf is echt klinkklare onzin. Als ik zo dacht was ik nu vrolijk verder gegaan met mijn eerste studie.
Had je maar zo gedacht. Dan had je nu namelijk een papiertje gehad, een bewijs dat je iets kan en het doorzettingsvermogen hebt het af te ronden. En opnieuw, een keertje opgeven omdat je totaal verkeerd zit is okay. Dat je daarna doelloos zonder plan verder bent gesukkeld is dat niet en jouw voornemen om dat nog even lekker een jaartje door te zetten ook niet.
quote:
En de tweede studie heb ik voornamelijk gekozen omdat ik stufi wilde opvangen, iets waar ik niet trots op ben, maar ik had voor een tijdje geen werk.
Okay, en als je dit nu leest over jezelf, dus dat jij bij nader inzien snapt dat dat niet slim was, denk je dan dat het heel heel heel misschien mogelijk is dat je straks hetzelfde denkt over je tussenjaar? En de noodzaak voor het maken van die reis? Of misschien zelfs over je hele houding en vermogen prioriteiten te stellen?

Het plan dat jij denkt te kunnen trekken is niet slim. Er zijn weet ik veel mensen langsgekomen inmiddels die jou dit aan je verstand hebben proberen te peuteren. Niet alleen ik, maar het gros van de mensen die reageren hier. Maar jij wilt niet luisteren. Jij wilt horen dat jouw perspectief best okay is. Jij denkt dat je het allemaal goed beredeneerd hebt en blijft hierbij zelfs nu iedereen je hier wijst op wat er fout kan gaan.

Als jij straks terugkomt uit Nepal en nog steeds geen hol idee hebt wat je aan het doen bent zonder die schulp van je (zou die schulp wellicht synoniem kunnen zijn aan je wereldvreemdheid wat betreft doelen in het leven?) en je dan nog aan die studie moet beginnen die je nu in het vizier hebt met nog meer schuld en nog meer verloren tijd, dan snap je het misschien. Hopelijk dan, want straks zit je ergens in de Andes als het licht aangaat en dan moet je nog naar huis, waar een hoop schuld en een leven in puin je wacht. Maar dan heb je wel een ervaring gehad! Een existentiële depressie.
  woensdag 10 januari 2018 @ 19:37:24 #141
446215 Bonjoooouuurr
cheese-eatin surrender monkey!
pi_176417739
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2018 19:28 schreef Qarrad het volgende:

[..]

Had je maar zo gedacht. Dan had je nu namelijk een papiertje gehad, een bewijs dat je iets kan en het doorzettingsvermogen hebt het af te ronden. En opnieuw, een keertje opgeven omdat je totaal verkeerd zit is okay. Dat je daarna doelloos zonder plan verder bent gesukkeld is dat niet en jouw voornemen om dat nog even lekker een jaartje door te zetten ook niet.

[..]

Okay, en als je dit nu leest over jezelf, dus dat jij bij nader inzien snapt dat dat niet slim was, denk je dan dat het heel heel heel misschien mogelijk is dat je straks hetzelfde denkt over je tussenjaar? En de noodzaak voor het maken van die reis? Of misschien zelfs over je hele houding en vermogen prioriteiten te stellen?

Het plan dat jij denkt te kunnen trekken is niet slim. Er zijn weet ik veel mensen langsgekomen inmiddels die jou dit aan je verstand hebben proberen te peuteren. Niet alleen ik, maar het gros van de mensen die reageren hier. Maar jij wilt niet luisteren. Jij wilt horen dat jouw perspectief best okay is. Jij denkt dat je het allemaal goed beredeneerd hebt en blijft hierbij zelfs nu iedereen je hier wijst op wat er fout kan gaan.

Als jij straks terugkomt uit Nepal en nog steeds geen hol idee hebt wat je aan het doen bent zonder die schulp van je (zou die schulp wellicht synoniem kunnen zijn aan je wereldvreemdheid wat betreft doelen in het leven?) en je dan nog aan die studie moet beginnen die je nu in het vizier hebt met nog meer schuld en nog meer verloren tijd, dan snap je het misschien. Hopelijk dan, want straks zit je ergens in de Andes als het licht aangaat en dan moet je nog naar huis, waar een hoop schuld en een leven in puin je wacht. Maar dan heb je wel een ervaring gehad! Een existentiële depressie.
Ik heb die reis al lang van de kaart gehaald (op korte termijn dan) en ben nu aan het werken. Ik ben het er alsnog niet mee eens om een opleiding twee jaar langer te gaan voorzetten, maar hey, let's aggree to disaggree. Het is uiteindelijk toch niet zo zwart wit allemaal.
pi_176418391
Wel mee eens dat het afronden van een opleiding niet wil zeggen dat je dus die richting uit moet. Heel veel mensen doen niet waar ze voor gestudeerd hebben. Dat papiertje toont alleen je denkniveau aan. Maar zomaar stoppen moet je niet doen, en tussenjaar na tussenjaar nemen ook niet. Is ook een vorm van uitstelgedrag imo. Een foute studiekeuze oke. Maar twee of meer, dan moet je eens bekijken hoe je je doorzettingsvermogen kan fixen want anders heb je over een paar jaar nog niks afgemaakt.
  woensdag 10 januari 2018 @ 20:29:35 #143
446215 Bonjoooouuurr
cheese-eatin surrender monkey!
pi_176419014
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2018 20:03 schreef DoubleDip het volgende:
Wel mee eens dat het afronden van een opleiding niet wil zeggen dat je dus die richting uit moet. Heel veel mensen doen niet waar ze voor gestudeerd hebben. Dat papiertje toont alleen je denkniveau aan. Maar zomaar stoppen moet je niet doen, en tussenjaar na tussenjaar nemen ook niet. Is ook een vorm van uitstelgedrag imo. Een foute studiekeuze oke. Maar twee of meer, dan moet je eens bekijken hoe je je doorzettingsvermogen kan fixen want anders heb je over een paar jaar nog niks afgemaakt.
Dat was misschien 20 jaar terug zo, dat je met een opleiding filosofie aan de slag kon bij een bedrijf als software engineer.
pi_176419049
quote:
1s.gif Op woensdag 10 januari 2018 20:29 schreef Bonjoooouuurr het volgende:

[..]

Dat was misschien 20 jaar terug zo, dat je met een opleiding filosofie aan de slag kon bij een bedrijf als software engineer.
Weet je hoeveel mensen werk doen waar ze niet voor zijn opgeleid?
  woensdag 10 januari 2018 @ 20:33:47 #145
446215 Bonjoooouuurr
cheese-eatin surrender monkey!
pi_176419154
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2018 20:30 schreef DoubleDip het volgende:

[..]

Weet je hoeveel mensen werk doen waar ze niet voor zijn opgeleid?
Ik heb geen getallen bij de hand nee. Weet je hoeveel mensen vroegtijdig stoppen met hun studie?
pi_176419334
quote:
1s.gif Op woensdag 10 januari 2018 20:33 schreef Bonjoooouuurr het volgende:

[..]

Ik heb geen getallen bij de hand nee. Weet je hoeveel mensen vroegtijdig stoppen met hun studie?
Het is in ieder geval meer dan 50%.
Beter toon je doorzettingsvermogen en maak je af waar je mee begonnen bent.
Na je studie kan je altijd een andere kant op als het toch niet is waar je jezelf ziet werken.
pi_176419409
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2018 20:39 schreef DoubleDip het volgende:

[..]

Het is in ieder geval meer dan 50%.
Beter toon je doorzettingsvermogen en maak je af waar je mee begonnen bent.
Na je studie kan je altijd een andere kant op als het toch niet is waar je jezelf ziet werken.
Mwah, niet direct mee eens. Beter toon je doorzettingsvermogen òf kom je met een goed alternatief.

Maar rücksichtlos doorgaan om nobele redenen is niet per se het beste.
Somebody that I used to know
pi_176419487
quote:
2s.gif Op woensdag 10 januari 2018 20:41 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Mwah, niet direct mee eens. Beter toon je doorzettingsvermogen òf kom je met een goed alternatief.

Maar rücksichtlos doorgaan om nobele redenen is niet per se het beste.
Doorgaan met dingen niet afmaken is ook niet aan te raden. Als een bachelor niks blijkt kan je altijd een andere master gaan doen bijvoorbeeld.
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 10 januari 2018 @ 20:48:02 #149
78918 SeLang
Black swans matter
pi_176419568
quote:
0s.gif Op donderdag 28 december 2017 20:10 schreef Bonjoooouuurr het volgende:

Dat geld kan ik verdienen door als een gek te gaan werken en door winst te maken met mijn cryptocurrency-investeringen.
Dus eigenlijk ben je nu met geleend geld aan het gokken met cryptocurrencies :X
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  woensdag 10 januari 2018 @ 20:58:27 #150
446215 Bonjoooouuurr
cheese-eatin surrender monkey!
pi_176419921
quote:
10s.gif Op woensdag 10 januari 2018 20:48 schreef SeLang het volgende:

[..]

Dus eigenlijk ben je nu met geleend geld aan het gokken met cryptocurrencies :X
Nee ik heb het instapbedrag er al afgehaald lees het topic niet half...

[ Bericht 0% gewijzigd door Bonjoooouuurr op 10-01-2018 21:07:59 ]
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 10 januari 2018 @ 21:03:23 #151
78918 SeLang
Black swans matter
pi_176420061
quote:
1s.gif Op woensdag 10 januari 2018 20:58 schreef Bonjoooouuurr het volgende:

[..]

Nee ik heb het instapbedrag al uitgehaald lees lees het topic niet half...
Ow je hebt die 15k schuld ondertussen al afbetaald?
Indien niet, dan gok je per saldo dus met geleend geld.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  woensdag 10 januari 2018 @ 21:08:40 #152
446215 Bonjoooouuurr
cheese-eatin surrender monkey!
pi_176420247
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2018 21:03 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ow je hebt die 15k schuld ondertussen al afbetaald?
Indien niet, dan gok je per saldo dus met geleend geld.
Ik ben al een aardig end thankyouverymuch
pi_176421070
quote:
1s.gif Op woensdag 10 januari 2018 21:08 schreef Bonjoooouuurr het volgende:

[..]

Ik ben al een aardig end thankyouverymuch
niet stoer doen tegen selang he.
pi_176422743
quote:
1s.gif Op woensdag 10 januari 2018 21:08 schreef Bonjoooouuurr het volgende:

[..]

Ik ben al een aardig end thankyouverymuch
heb je bijdehandjes ingeslikt of wat?
  donderdag 11 januari 2018 @ 00:10:37 #155
446215 Bonjoooouuurr
cheese-eatin surrender monkey!
pi_176424474
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2018 22:41 schreef DoubleDip het volgende:

[..]

heb je bijdehandjes ingeslikt of wat?
Blijkbaar :r

quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2018 20:39 schreef DoubleDip het volgende:
Op woensdag 10 januari 2018 20:33 schreef Bonjoooouuurr het volgende:

[..]

Ik heb geen getallen bij de hand nee. Weet je hoeveel mensen vroegtijdig stoppen met hun studie?
Het is in ieder geval meer dan 50%.
Beter toon je doorzettingsvermogen en maak je af waar je mee begonnen bent.
Na je studie kan je altijd een andere kant op als het toch niet is waar je jezelf ziet werken.
Er zijn genoeg redenen te verzinnen waarom mensen stoppen met een studie. Niet omdat ze geen doorzettingsvermogen hebben, maar vaak gewoonweg omdat de studie gewoon niet bij hen past. Ik ken genoeg mensen die op hun 20e met een nieuwe studie beginnen, niks vreemds aan.

Ik was zo lui geweest om voor een aantal maanden te leven van mijn studiefinanciering. Ik heb in die tijd aan veel persoonlijke doelen gewerkt, waarvan ik een aantal niet in dit topic genoemd heb. Punt is, het is voor mij persoonlijk geen grote verspilling van tijd geweest en een studie volgen in een erg specifieke richting die mij niet interesseert is dat wel.

quote:
2s.gif Op woensdag 10 januari 2018 20:41 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Mwah, niet direct mee eens. Beter toon je doorzettingsvermogen òf kom je met een goed alternatief.

Maar rücksichtlos doorgaan om nobele redenen is niet per se het beste.
Fijn, tenminste nog één iemand die deze echokamer tegenspreekt. Een steeds grotere groep mensen volgt het hoger onderwijs en daarmee verliest het diploma zijn prestige. Denken dat je vandaag de dag met een hoger onderwijs diploma an sich overal terecht kunt komen is absurd.
pi_176424574
Ho ho, dat zei ik niet. Diploma heeft absoluut waarde. Geen diploma hebben betekent dat je je achterstelt van de overigen en dan moet je wel een verdomd goed plan of argument hebben om dat te doen. Is een diploma niet voor nu, dan wel voor later in het leven (vb: mn broer) Verder is het gewoon verstandig om een opleiding af te maken.
Somebody that I used to know
  donderdag 11 januari 2018 @ 01:10:50 #157
446215 Bonjoooouuurr
cheese-eatin surrender monkey!
pi_176425167
quote:
1s.gif Op donderdag 11 januari 2018 00:18 schreef Postbus100 het volgende:
Ho ho, dat zei ik niet. Diploma heeft absoluut waarde. Geen diploma hebben betekent dat je je achterstelt van de overigen en dan moet je wel een verdomd goed plan of argument hebben om dat te doen. Is een diploma niet voor nu, dan wel voor later in het leven (vb: mn broer) Verder is het gewoon verstandig om een opleiding af te maken.
Ik zei niet dat het hebben van een diploma niet nuttig zal zijn voor je latere leven. Alleen heeft zo'n diploma in veel gevallen weinig waarde heeft als je toch een hele andere richting op gaat. Daarnaast komt er veel omscholing aan te pas als je er voor kiest een grote carrièreswitch te gaan maken.

Ik denk zo naderhand wel te weten welke richting ik op wil gaan. Het is in ieder geval concreter dan voorheen. Dat is de reden waarom ik met zekerheid kan zeggen dat ik tenminste één opleiding af zal ronden. Het komt dus wel goed allemaal...
pi_176426777
Nog een keer proberen.

Je was aan een WO studie Biologie begonnen. Is een van de pittigere studies, en als je bent afgestudeerd liggen de banen niet direct voor het oprapen. Maar als je die had afgemaakt, en daarna nog een Master in iets ICT-achtigs had gedaan, had je een CV gehad waar iedereen stikjaloers op is: WO werk- en denkvermogen in een vakgebied dat bij je past. Laat de centen maar rollen jongen.

Jij denkt dat je vooraf goed in kunt schatten hoe een studie uit zal pakken. Bindingsangst? Het gros van de users in dit topic zal toegeven dat ze de verkeerde studie hebben gedaan. Live and learn! Fouten maken, niks mis mee, daar leer je van. Maar je hebt je VWO afgemaakt, iets dat niet iedereen gegeven is, en het is MI doodzonde dat je dat aan het verkwanselen bent.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_176427034
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2018 01:10 schreef Bonjoooouuurr het volgende:

[..]

Ik zei niet dat het hebben van een diploma niet nuttig zal zijn voor je latere leven. Alleen heeft zo'n diploma in veel gevallen weinig waarde heeft als je toch een hele andere richting op gaat. Daarnaast komt er veel omscholing aan te pas als je er voor kiest een grote carrièreswitch te gaan maken.
Daar ben ik het ook niet mee eens, maar goed. Succes ermee.
Somebody that I used to know
pi_176427768
Een diploma toont alleen je denkniveau aan, welke studie je hebt gevolgd maakt veel minder uit.
  donderdag 11 januari 2018 @ 11:37:54 #161
135890 Bootje84
Bewuste taalnazi
pi_176429317
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2018 10:07 schreef DoubleDip het volgende:
Een diploma toont alleen je denkniveau aan, welke studie je hebt gevolgd maakt veel minder uit.
Dit inderdaad. 2 vrienden en ik hebben alle 3 Management, Economie en Recht gedaan. 1 vriend zit nu bij een Bank, de ander is ondernemer en ik zit in de bloemen & plantenwereld.
Leer spaties gebruiken!
Op donderdag 16 december 2010 20:05 schreef craftyvirus het volgende:
Bootje84 is een westlander waar ik respect voor heb :@ :P
pi_176429499
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2018 11:37 schreef Bootje84 het volgende:

[..]

Dit inderdaad. 2 vrienden en ik hebben alle 3 Management, Economie en Recht gedaan. 1 vriend zit nu bij een Bank, de ander is ondernemer en ik zit in de bloemen & plantenwereld.
Ter aanvulling: ik heb een studiegenoot (fiscaal recht) die in de Sales zit en er is ook iemand die bierbrouwer is geworden.
  donderdag 11 januari 2018 @ 12:06:10 #163
446215 Bonjoooouuurr
cheese-eatin surrender monkey!
pi_176429952
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2018 08:41 schreef Lyrebird het volgende:
Nog een keer proberen.

Je was aan een WO studie Biologie begonnen. Is een van de pittigere studies, en als je bent afgestudeerd liggen de banen niet direct voor het oprapen. Maar als je die had afgemaakt, en daarna nog een Master in iets ICT-achtigs had gedaan, had je een CV gehad waar iedereen stikjaloers op is: WO werk- en denkvermogen in een vakgebied dat bij je past. Laat de centen maar rollen jongen.

Jij denkt dat je vooraf goed in kunt schatten hoe een studie uit zal pakken. Bindingsangst? Het gros van de users in dit topic zal toegeven dat ze de verkeerde studie hebben gedaan. Live and learn! Fouten maken, niks mis mee, daar leer je van. Maar je hebt je VWO afgemaakt, iets dat niet iedereen gegeven is, en het is MI doodzonde dat je dat aan het verkwanselen bent.
Ik kan er in principe nog 2 jaar verder mee gaan en dan heb ik een diploma in een gebied wat mij niet ligt.

Nu wil ik dus beginnen aan een hbo opleiding richting de ICT, wat dus 4 jaar zal kosten. Ik weet dat ik in die jaren meer bezig zal zijn met projectwerk, wat mij meer interesseert en mij ook beter voorbereid op het werkveld. Natuurlijk, het hebben van een universitair diploma is zeker waardevol, maar is het zo vreemd om een opleiding op hbo niveau te doen als die opleiding beter past bij jou? Voor mijn gevoel lag de werkdruk bij mijn vorige opleiding erg hoog voor mij. Verder was er geen sprake van een vast rooster waardoor ik nauwelijk aan een bijbaan toekwam. Ik ben bang dat bij de WO variant van informatica straks hetzelfde zal gaan gebeuren, dat de werkdruk te hoog ligt en dat ik weer ga stoppen met de studie. Vandaar dat ik dus hbo overweeg.
pi_176430034
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2018 11:37 schreef Bootje84 het volgende:

[..]

Dit inderdaad. 2 vrienden en ik hebben alle 3 Management, Economie en Recht gedaan. 1 vriend zit nu bij een Bank, de ander is ondernemer en ik zit in de bloemen & plantenwereld.
meeste die ik ken werken in een Callcenter.
pi_176430283
In theorie is de werkdruk op universiteit en HBO even hoog, want evenveel studie-uren (ec's). Het niveau ligt alleen lager. Maar projecten enzo kosten nog steeds evenveel /meer tijd.
Somebody that I used to know
  donderdag 11 januari 2018 @ 12:28:17 #166
446215 Bonjoooouuurr
cheese-eatin surrender monkey!
pi_176430336
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2018 12:25 schreef Postbus100 het volgende:
In theorie is de werkdruk op universiteit en HBO even hoog, want evenveel studie-uren (ec's). Het niveau ligt alleen lager. Maar projecten enzo kosten nog steeds evenveel /meer tijd.
Maar dat is dus het punt. Misschien is het niveau voor mij te hoog gegrepen, ook al heb ik vwo gedaan. Ik hield aan deze studie in ieder geval weinig tijd over voor andere zaken.

[ Bericht 0% gewijzigd door Bonjoooouuurr op 11-01-2018 12:37:27 ]
  donderdag 11 januari 2018 @ 12:30:16 #167
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_176430371
Op het HBO word je gillend gek van alle groepsopdrachten met totaalmongolen, ook niet heel chill.
  donderdag 11 januari 2018 @ 12:40:07 #168
446215 Bonjoooouuurr
cheese-eatin surrender monkey!
pi_176430531
Als het mij puur om het academisch denkniveau ging was ik nu met een makkelijkere wo studie begonnen, maar eentje die mij aanspreekt is er simpelweg niet.
pi_176430698
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2018 12:4 schreef Bonjoooouuurr het volgende:
Als het mij puur om het academisch denkniveau ging was ik nu met een makkelijkere wo studie begonnen, maar eentje die mij aanspreekt is er simpelweg niet.
Ik zou toch afmaken waar je mee bezig bent (hbo ook prima) en dan een baan zoeken die bij je past. Werken in het werkveld van je studie wordt je door niemand verplicht.
  donderdag 11 januari 2018 @ 14:53:33 #170
446215 Bonjoooouuurr
cheese-eatin surrender monkey!
pi_176433260
Ik ben een verder gaan kijken naar alle WO-opleidingen die er zijn en momenteel heb ik de studie informatiekunde op het oog. Deze opleiding houdt zich bezig met de interactie tussen ICT en de mens, wat mij juist zo aanspreekt. Ik ga een meeloopdag bijwonen en mij er nog verder in verdiepen. Voor nu heb ik er in ieder geval een goed gevoel over.
  donderdag 11 januari 2018 @ 15:26:19 #171
41913 Marialice
beetje gek en is er trots op
pi_176433855
Je verandert wel heel snel van mening hè? Paar posts hierboven zeg je nog dat hbo beter bij je past en dat je geen geschikte wo studies te vinden waren.
Misschien niet leuk om te horen, maar je komt heel onvolwassen over. Laat je alsjeblieft heel goed voorlichten over de verschillende opties die je nu overweegt. Studieadviseur, studentendecaan, etc. zijn er allemaal om je te helpen en zij kunnen sommige zaken beter overzien dan jij.
"I can't explain myself, Sir," said Alice, "'cause I'm not myself, you see"
  donderdag 11 januari 2018 @ 15:32:57 #172
446215 Bonjoooouuurr
cheese-eatin surrender monkey!
pi_176433971
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2018 15:26 schreef Marialice het volgende:
Je verandert wel heel snel van mening hè? Paar posts hierboven zeg je nog dat hbo beter bij je past en dat je geen geschikte wo studies te vinden waren.
Misschien niet leuk om te horen, maar je komt heel onvolwassen over. Laat je alsjeblieft heel goed voorlichten over de verschillende opties die je nu overweegt. Studieadviseur, studentendecaan, etc. zijn er allemaal om je te helpen en zij kunnen sommige zaken beter overzien dan jij.
Klopt, dat was zwart-wit denken van mijn kant. In ieder geval heb ik nu een aantal opties op tafel liggen ie ik nu goed met elkaar ga vergelijken. Dat ik zo van de hak op de tak spring ben ik me van bewust, daarom ga ik zeker nog om hulp vragen bij een studieadviseur o.i.d.
  donderdag 11 januari 2018 @ 15:41:56 #173
426093 Gentianella
dat is een bloem!
pi_176434149
Ik zou een test/traject doen bij een professioneel bureau of zo. Heeft een vriendin van mij ook gedaan na 3 verkeerde studiekeuzes, en heeft toen daadwerkelijk een studie gekozen die ze heeft afgemaakt. Gezien je nu al weer zo snel van idee verandert... eerst dacht je nog dat hbo informatica je passie was.
  donderdag 11 januari 2018 @ 15:52:54 #174
446215 Bonjoooouuurr
cheese-eatin surrender monkey!
pi_176434413
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2018 15:41 schreef Gentianella het volgende:
Ik zou een test/traject doen bij een professioneel bureau of zo. Heeft een vriendin van mij ook gedaan na 3 verkeerde studiekeuzes, en heeft toen daadwerkelijk een studie gekozen die ze heeft afgemaakt. Gezien je nu al weer zo snel van idee verandert... eerst dacht je nog dat hbo informatica je passie was.
Ik heb nergens gezegd dat hbo informatica mijn grote 'passie' is. Verder geloof ik niet passies aangezien ik een stuiterbal ben wat dat betreft. Het vakgebied interesseert me en in dat opzicht komen de twee studies met elkaar overeen. Zo'n studiekeuzetraject klinkt heel mooi maar dat kost bij elkaar wel zo'n 1000 euro. Sommigen zullen waarschijnlijk nu zeggen dat dit haaks staat op wat ik eerder heb gezegd in dit topic, maar daar ben ik nu wel op teruggekomen.
pi_176435612
TS is een typisch voorbeeld van een millennial, ze willen alles direct zonder er zelf voor te werken.

Reizen met stufi, bitcoins kopen met stufi.
Ga aan het werk luie donder, en dan kan je misschien na 10 jaar eens een reis maken van 2 weken.
pi_176435757
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2018 16:57 schreef 20100 het volgende:
TS is een typisch voorbeeld van een millennial, ze willen alles direct zonder er zelf voor te werken.

Reizen met stufi, bitcoins kopen met stufi.
Ga aan het werk luie donder, en dan kan je misschien na 10 jaar eens een reis maken van 2 weken.
waarom zou je 10jaar werken om 2 weken op vakantie te kunnen? Juist in je studententijd kan je. Als je straks beleidsmedewerker bent en je 2 weken naar gran Canarische kan met je kutkinderen baal je dat je niet naar Thailand bent geweest toen het kon.
pi_176436061
quote:
10s.gif Op donderdag 11 januari 2018 17:11 schreef Yreal het volgende:

[..]

waarom zou je 10jaar werken om 2 weken op vakantie te kunnen? Juist in je studententijd kan je. Als je straks beleidsmedewerker bent en je 2 weken naar gran Canarische kan met je kutkinderen baal je dat je niet naar Thailand bent geweest toen het kon.
ja tuurlijk is het beter om als 20 jarige working girls achterwaarts in de kont te neuken in Bangkok en Pattaya, maar TS heeft nog geen geld om een ros dik wijf te neuken achter het station in Apeldoorn.

Dus moet hij dat reizen nog wat uitstellen
  donderdag 11 januari 2018 @ 21:17:56 #178
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_176440326
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2018 15:52 schreef Bonjoooouuurr het volgende:
...Sommigen zullen waarschijnlijk nu zeggen dat dit haaks staat op wat ik eerder heb gezegd in dit topic, maar daar ben ik nu wel op teruggekomen.
Deze zin is briljant O+
Maar even serieus: ga inderdaad langs die studieadviseur of doe zo'n uitgebreid traject wat iemand hierboven noemt. Alles om te voorkomen dat jij over een half jaar weer zo -O- buiten de schoolpoorten staat
pi_176442927
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2018 15:52 schreef Bonjoooouuurr het volgende:

[..]

Ik heb nergens gezegd dat hbo informatica mijn grote 'passie' is. Verder geloof ik niet passies aangezien ik een stuiterbal ben wat dat betreft. Het vakgebied interesseert me en in dat opzicht komen de twee studies met elkaar overeen. Zo'n studiekeuzetraject klinkt heel mooi maar dat kost bij elkaar wel zo'n 1000 euro. Sommigen zullen waarschijnlijk nu zeggen dat dit haaks staat op wat ik eerder heb gezegd in dit topic, maar daar ben ik nu wel op teruggekomen.
Een half jaar studeren kost je ook 1000 euro collegegeld, beetje zonde als je dat drie keer moet doen voordat je weet wat je wilt.
pi_176455031
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2018 17:31 schreef 20100 het volgende:

[..]

ja tuurlijk is het beter om als 20 jarige working girls achterwaarts in de kont te neuken in Bangkok en Pattaya, maar TS heeft nog geen geld om een ros dik wijf te neuken achter het station in Apeldoorn.

Dus moet hij dat reizen nog wat uitstellen
neejoh, yolo
  vrijdag 12 januari 2018 @ 17:33:36 #181
382210 Jiang153
Bae Joo Hyun
pi_176456848
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2018 22:54 schreef DoubleDip het volgende:

[..]

Een half jaar studeren kost je ook 1000 euro collegegeld, beetje zonde als je dat drie keer moet doen voordat je weet wat je wilt.
Geen probleem is altijd lachen wanneer dit soort mensen weer onderuit gaan.

"thankyouverymuch" :')
Irene is bae <3
pi_176492799
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2018 15url=http://forum.fok.nl/topic/2417535/3/25#p176136690:52 schreef Bonjoooouuurr het volgende:

[..]

Ik heb nergens gezegd dat hbo informatica mijn grote 'passie' is.
Het woord 'kick' staat me bij.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_176602068
quote:
0s.gif Op donderdag 28 december 2017 22:59 schreef WhyAreTheyAllTaken het volgende:
Ik vind het zo raar dat je maximaal bijleent terwijl je thuis woont? Ik ken uitwonende studenten die dat niet eens doen. Ben je wel helemaal lekker?
Ik woonde periodes thuis plus maximaal lenen, ik had nog een andere inkomstenbron en kon 1000 euro per maand sparen. Dan heb je binnen no time genoeg geld om te investeren in iets wat je het waard vind (een wereldreis bijvoorbeeld, als student kun je je tijd zelf indelen dus je kunt makkelijk een maand of drie backpacken zonder zorgen over een werkgever).

Je kunt ook thuis wonen en maximaal lenen en dan sparen om in het buitenland te kunnen studeren, ook zo'n unieke ervaring en zo'n kans krijg je na je studie ook niet meer.

En zo zijn er nog wel meer voorbeelden te bedenken.

TS, ik eindig mijn studie met 70K schuld en heb nergens spijt van. Zo veel vrije tijd + geld krijg je nooit weer en je kunt eigenlijk de meeste dromen wel najagen (en nu heb je nog energie, geen verplichtingen, zin in avontuur, et cetera, met samenwonen een 9/5 baan en later kinderen wordt het allemaal een heel ander verhaal)

[ Bericht 6% gewijzigd door Libertarisch op 19-01-2018 00:43:10 ]
  vrijdag 19 januari 2018 @ 02:39:17 #184
446215 Bonjoooouuurr
cheese-eatin surrender monkey!
pi_176603177
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 januari 2018 00:36 schreef Libertarisch het volgende:
TS, ik eindig mijn studie met 70K schuld en heb nergens spijt van. Zo veel vrije tijd + geld krijg je nooit weer en je kunt eigenlijk de meeste dromen wel najagen (en nu heb je nog energie, geen verplichtingen, zin in avontuur, et cetera, met samenwonen een 9/5 baan en later kinderen wordt het allemaal een heel ander verhaal)
70k is wel een fikse studieschuld. In hoeverre heeft dit nog enige invloed op je dagelijks leven?
pi_176603253
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 januari 2018 02:39 schreef Bonjoooouuurr het volgende:

[..]

70k is wel een fikse studieschuld. In hoeverre heeft dit nog enige invloed op je dagelijks leven?
Geen, het is een getal op een scherm ergens.

In de Verenigde Staten lachen ze om 70K schuld met zulke extreem voordelige voorwaarden zoals wij bij DUO hebben.

[ Bericht 5% gewijzigd door Libertarisch op 19-01-2018 03:30:57 ]
pi_176604482
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 januari 2018 03:25 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Geen, het is een getal op een scherm ergens.

In de Verenigde Staten lachen ze om 70K schuld met zulke extreem voordelige voorwaarden zoals wij bij DUO hebben.
Ik vind dat je op zekere hoogte voor een studie best kan lenen. Maar voor een wereldreis en een leuke tijd? Mwoah.

Voor veel mensen is 70k eenmflinke schuld en 35 jaar afbetalen is lang. Als ik in het Salaristopic kijk dan zou het afbetalen van de schuld voor velen een flink hap uit hun netto besteedbaar inkomen zijn.

Zeker als je een huis wilt kopen en een gezin wilt stichten zal dit voor velen net die 200 euro per maand zijn waar ze de leuke dingen van doen zoals op vakantie gaan...

Ben blij dat ik maar een kleine schuld had.
Whatever...
pi_176605035
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 januari 2018 08:31 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Ik vind dat je op zekere hoogte voor een studie best kan lenen. Maar voor een wereldreis en een leuke tijd? Mwoah.

Voor veel mensen is 70k eenmflinke schuld en 35 jaar afbetalen is lang. Als ik in het Salaristopic kijk dan zou het afbetalen van de schuld voor velen een flink hap uit hun netto besteedbaar inkomen zijn.

Zeker als je een huis wilt kopen en een gezin wilt stichten zal dit voor velen net die 200 euro per maand zijn waar ze de leuke dingen van doen zoals op vakantie gaan...

Ben blij dat ik maar een kleine schuld had.
wil je liever een schuld omdat je naar Australië bent geweest of omdat je de huur moest betalen?
pi_176605479
quote:
10s.gif Op vrijdag 19 januari 2018 09:07 schreef Yreal het volgende:

[..]

wil je liever een schuld omdat je naar Australië bent geweest of omdat je de huur moest betalen?
Een schuld omdat je voor je studie ergens moest wonen en huur betalen vind ik echt zinvoller dan een leuke backpacktocht in Australië.

Het liefst helemaal geen schuld. Ik ben dan ook geheel tegen het leenstelsel. Ik vond de gift bij op tijd afstuderen een mooi gebaar. En zinvol ook.

Kijk maar eens hoe moeilijk starters een huis kunnen kopen. Heeft oa hiermee te maken. En er komt nu een lichting met nog meer studieschuld aan.

Die 200 euro per maand scheelt je gewoon iets van 50k aan hypotheek bijvoorbeeld.

IPV vermogen op te bouwen in de vorm van een huis betaal je af aan een schuld. Als je die vergelijking maakt sta je dus 100k achter als je klaar bent met afbetalen na 35 jaar.
Whatever...
pi_176606718
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 januari 2018 09:36 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Een schuld omdat je voor je studie ergens moest wonen en huur betalen vind ik echt zinvoller dan een leuke backpacktocht in Australië.

Het liefst helemaal geen schuld. Ik ben dan ook geheel tegen het leenstelsel. Ik vond de gift bij op tijd afstuderen een mooi gebaar. En zinvol ook.

Kijk maar eens hoe moeilijk starters een huis kunnen kopen. Heeft oa hiermee te maken. En er komt nu een lichting met nog meer studieschuld aan.

Die 200 euro per maand scheelt je gewoon iets van 50k aan hypotheek bijvoorbeeld.

IPV vermogen op te bouwen in de vorm van een huis betaal je af aan een schuld. Als je die vergelijking maakt sta je dus 100k achter als je klaar bent met afbetalen na 35 jaar.
jaja, schuldenvrij is beter

Maar als je moest kiezen, waar heb je dan liever een schuld voor? Een auto en een wereldreis of huur en collegegeld?
  vrijdag 19 januari 2018 @ 13:41:34 #190
135890 Bootje84
Bewuste taalnazi
pi_176610346
quote:
10s.gif Op vrijdag 19 januari 2018 10:43 schreef Yreal het volgende:

[..]

jaja, schuldenvrij is beter

Maar als je moest kiezen, waar heb je dan liever een schuld voor? Een auto en een wereldreis of huur en collegegeld?
Waarom is het zo zwart wit? Ik heb genoten tijdens mijn studententijd. Leuke vakanties gehad. Nee ik ben niet naar Australië of Azië oid gegaan, maar heb nergens spijt van.

Schuld na het einde van mijn studie : ¤ 0,-.
Leer spaties gebruiken!
Op donderdag 16 december 2010 20:05 schreef craftyvirus het volgende:
Bootje84 is een westlander waar ik respect voor heb :@ :P
pi_176611417
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 januari 2018 13:41 schreef Bootje84 het volgende:

[..]

Waarom is het zo zwart wit? Ik heb genoten tijdens mijn studententijd. Leuke vakanties gehad. Nee ik ben niet naar Australië of Azië oid gegaan, maar heb nergens spijt van.

Schuld na het einde van mijn studie : ¤ 0,-.
Je hebt zeker rijke ouders? Zo kan ik het ook!
  vrijdag 19 januari 2018 @ 14:45:04 #192
135890 Bootje84
Bewuste taalnazi
pi_176611468
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 januari 2018 14:42 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Je hebt zeker rijke ouders? Zo kan ik het ook!
Oude stelsel moet ik toegeven, maar gewoon gewerkt naast mijn studie. En thuis blijven wonen tijdens mijn studie. Het hoeft heus niet zo gek..
Leer spaties gebruiken!
Op donderdag 16 december 2010 20:05 schreef craftyvirus het volgende:
Bootje84 is een westlander waar ik respect voor heb :@ :P
pi_176611547
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 januari 2018 14:45 schreef Bootje84 het volgende:

[..]

Oude stelsel moet ik toegeven, maar gewoon gewerkt naast mijn studie. En thuis blijven wonen tijdens mijn studie. Het hoeft heus niet zo gek..
Gedurende de gehele studie thuis wonen en werken is niet mijn idee van een toffe studententijd, maar ieder zijn ding natuurlijk :)
pi_176611619
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 januari 2018 14:45 schreef Bootje84 het volgende:

[..]

Oude stelsel moet ik toegeven, maar gewoon gewerkt naast mijn studie. En thuis blijven wonen tijdens mijn studie. Het hoeft heus niet zo gek..
Ja Maja. Oude stelsel is niet meer en thuis wonen kan niet altijd meer. Beetje makkelijk praten dan.
  vrijdag 19 januari 2018 @ 15:27:34 #195
135890 Bootje84
Bewuste taalnazi
pi_176612319
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 januari 2018 14:52 schreef Koettie het volgende:

[..]

Ja Maja. Oude stelsel is niet meer en thuis wonen kan niet altijd meer. Beetje makkelijk praten dan.
Waarom zou je niet thuis kunnen wonen ? Tenzij de thuissituatie echt onhoudbaar is, zie ik niet echt een reden. Je hoeft niet per se naar de andere kant van het land om te studeren toch? Ok, tenzij je een of andere unieke exotische opleiding volgt..

quote:
0s.gif Op vrijdag 19 januari 2018 14:48 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Gedurende de gehele studie thuis wonen en werken is niet mijn idee van een toffe studententijd, maar ieder zijn ding natuurlijk :)
Het heeft mij wel leren werken en sparen. Ik hoef niet elke avond / het hele weekend laveloos door de stad te struinen. Maar goed, zoals je al zegt, iedereen zijn ding. Studententijd zie ik als het leuk hebben. Lam zijn ( zoals in mijn voorbeeld ) hoeft niet zo zeer van mij..
Leer spaties gebruiken!
Op donderdag 16 december 2010 20:05 schreef craftyvirus het volgende:
Bootje84 is een westlander waar ik respect voor heb :@ :P
pi_176612842
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 januari 2018 15:27 schreef Bootje84 het volgende:

[..]

Waarom zou je niet thuis kunnen wonen ? Tenzij de thuissituatie echt onhoudbaar is, zie ik niet echt een reden. Je hoeft niet per se naar de andere kant van het land om te studeren toch? Ok, tenzij je een of andere unieke exotische opleiding volgt..

[..]

Het heeft mij wel leren werken en sparen. Ik hoef niet elke avond / het hele weekend laveloos door de stad te struinen. Maar goed, zoals je al zegt, iedereen zijn ding. Studententijd zie ik als het leuk hebben. Lam zijn ( zoals in mijn voorbeeld ) hoeft niet zo zeer van mij..
En als je dan op terschelling bent geboren? Of Emmeloord ofzo.
pi_176613114
quote:
10s.gif Op vrijdag 19 januari 2018 10:43 schreef Yreal het volgende:

[..]

jaja, schuldenvrij is beter

Maar als je moest kiezen, waar heb je dan liever een schuld voor? Een auto en een wereldreis of huur en collegegeld?
Huur en collegegeld.

Zeker niet voor een auto (dat nooit) en vakantie al helemaal niet. Vakantie moet je verdienen.
Whatever...
pi_176613162
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 januari 2018 16:01 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Huur en collegegeld.

Zeker niet voor een auto (dat nooit) en vakantie al helemaal niet. Vakantie moet je verdienen.
sorry, ik geloof je niet. Je zou liever 20k afbetalen omdat je moest eten dan dat je 20k moest aflossen voor een vakantie?
pi_176613350
quote:
10s.gif Op vrijdag 19 januari 2018 16:03 schreef Yreal het volgende:

[..]

sorry, ik geloof je niet. Je zou liever 20k afbetalen omdat je moest eten dan dat je 20k moest aflossen voor een vakantie?
Ja.

Overigens heb ik voor mijn afstuderen wat geleend voor huur en eten. Tijdelijk minder werken.

Voor een auto en vakantie nog nooit. Altijd verdiend met werken. De rest van mijn studie zo veel mogelijk bijverdiend en niet bijgeleend..
Whatever...
pi_176613456
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 januari 2018 15:27 schreef Bootje84 het volgende:

[..]

Waarom zou je niet thuis kunnen wonen ? Tenzij de thuissituatie echt onhoudbaar is, zie ik niet echt een reden. Je hoeft niet per se naar de andere kant van het land om te studeren toch? Ok, tenzij je een of andere unieke exotische opleiding volgt..

[..]

Het heeft mij wel leren werken en sparen. Ik hoef niet elke avond / het hele weekend laveloos door de stad te struinen. Maar goed, zoals je al zegt, iedereen zijn ding. Studententijd zie ik als het leuk hebben. Lam zijn ( zoals in mijn voorbeeld ) hoeft niet zo zeer van mij..
M'n ouders gingen uit elkaar, huis verkocht. Dus moest wel. Hoewel ik op kamers amper veel meer kwijt was, betaalde toen ik thuis woonde ook veel mee.
  vrijdag 19 januari 2018 @ 16:22:25 #201
135890 Bootje84
Bewuste taalnazi
pi_176613610
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 januari 2018 16:15 schreef Koettie het volgende:

[..]

M'n ouders gingen uit elkaar, huis verkocht. Dus moest wel. Hoewel ik op kamers amper veel meer kwijt was, betaalde toen ik thuis woonde ook veel mee.
Goed punt. Sommige dingen kan je zelf simpelweg dan ook niets aan doen.
Leer spaties gebruiken!
Op donderdag 16 december 2010 20:05 schreef craftyvirus het volgende:
Bootje84 is een westlander waar ik respect voor heb :@ :P
pi_176613894
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 januari 2018 09:36 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Een schuld omdat je voor je studie ergens moest wonen en huur betalen vind ik echt zinvoller dan een leuke backpacktocht in Australië.

Het liefst helemaal geen schuld. Ik ben dan ook geheel tegen het leenstelsel. Ik vond de gift bij op tijd afstuderen een mooi gebaar. En zinvol ook.

Kijk maar eens hoe moeilijk starters een huis kunnen kopen. Heeft oa hiermee te maken. En er komt nu een lichting met nog meer studieschuld aan.

Die 200 euro per maand scheelt je gewoon iets van 50k aan hypotheek bijvoorbeeld.

IPV vermogen op te bouwen in de vorm van een huis betaal je af aan een schuld. Als je die vergelijking maakt sta je dus 100k achter als je klaar bent met afbetalen na 35 jaar.
Eigenlijk neem je met leningen alvast een voorschot op toekomstig inkomen. Vraag is of je dat aan vakanties moet besteden. Eigenlijk is het gewoon luxe die je je nu nog niet kunt veroorloven, en waarvan je ook niet weet of je dat in de toekomst wel kan.
Somebody that I used to know
pi_176663674
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 januari 2018 16:36 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Eigenlijk neem je met leningen alvast een voorschot op toekomstig inkomen. Vraag is of je dat aan vakanties moet besteden. Eigenlijk is het gewoon luxe die je je nu nog niet kunt veroorloven, en waarvan je ook niet weet of je dat in de toekomst wel kan.
Exact
Whatever...
pi_176708116
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 januari 2018 16:36 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Eigenlijk neem je met leningen alvast een voorschot op toekomstig inkomen. Vraag is of je dat aan vakanties moet besteden. Eigenlijk is het gewoon luxe die je je nu nog niet kunt veroorloven, en waarvan je ook niet weet of je dat in de toekomst wel kan.
quote:
0s.gif Op zondag 21 januari 2018 21:40 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Exact
Mensen onderschatten reizen. In je eentje met je rugzak door derde-wereld landen struinen met je lonely planet boekje terwijl je mobieltje het begeeft en de elektriciteit uitvalt in het dorp waar je verblijft ergens in de jungle terwijl je je volgende move aan het uitstippelen bent.

Een money belt dragen in chicken buses in centraal amerika terwijl je iemand berooft ziet worden, altijd stress dat je je portemonnee of je paspoort niet kwijtraakt.

'Vakantie' is all-inclusive in Turkije. Backpacken is avontuur en een ervaring voor het leven. Het backpacken was af en toe een stuk zwaarder dan mijn dagelijks leven.

's nachts op stap gaan in Harare, de hoofdstad van Zimbabwe, en een hoer meenemen was ook wel een avontuur.
pi_176715084
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 januari 2018 23:56 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

[..]

Mensen onderschatten reizen. In je eentje met je rugzak door derde-wereld landen struinen met je lonely planet boekje terwijl je mobieltje het begeeft en de elektriciteit uitvalt in het dorp waar je verblijft ergens in de jungle terwijl je je volgende move aan het uitstippelen bent.

Een money belt dragen in chicken buses in centraal amerika terwijl je iemand berooft ziet worden, altijd stress dat je je portemonnee of je paspoort niet kwijtraakt.

'Vakantie' is all-inclusive in Turkije. Backpacken is avontuur en een ervaring voor het leven. Het backpacken was af en toe een stuk zwaarder dan mijn dagelijks leven.

's nachts op stap gaan in Harare, de hoofdstad van Zimbabwe, en een hoer meenemen was ook wel een avontuur.
Oh, ik onderschat het niet hoor. Maar ik ben van mening dat je het moet doen van je eigen verdiende geld, wanneer je het je kan veroorloven. Wanneer je wegloopt voor je (financiële) verantwoordelijkheden en je gaat backpacken, ben je eigenlijk niets anders aan het doen dan vluchten.
Somebody that I used to know
pi_176726659
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 januari 2018 23:56 schreef Libertarisch het volgende:


's nachts op stap gaan in Harare, de hoofdstad van Zimbabwe, en een hoer meenemen was ook wel een avontuur.
dit wil ik wel horen
pi_176745024
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 januari 2018 23:56 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

[..]

Mensen onderschatten reizen. In je eentje met je rugzak door derde-wereld landen struinen met je lonely planet boekje terwijl je mobieltje het begeeft en de elektriciteit uitvalt in het dorp waar je verblijft ergens in de jungle terwijl je je volgende move aan het uitstippelen bent.

Een money belt dragen in chicken buses in centraal amerika terwijl je iemand berooft ziet worden, altijd stress dat je je portemonnee of je paspoort niet kwijtraakt.

'Vakantie' is all-inclusive in Turkije. Backpacken is avontuur en een ervaring voor het leven. Het backpacken was af en toe een stuk zwaarder dan mijn dagelijks leven.

's nachts op stap gaan in Harare, de hoofdstad van Zimbabwe, en een hoer meenemen was ook wel een avontuur.
Ik heb gewerkt in het buitenland. Niks geen lening, gewoon verdienen. net zoveel coole dingen meegemaakt.

overigens gaan de meeste mensen gewoon braaf het paadje niet af in thailand of australie. Allemaal extreem braaf. Weinig leerzaams aan.

Eerst je geld verdienen om het daarna uit te geven is een stuk leerzamer. Tenminste. Van achteraf een ton terugbetalen leer je ook, maar dan niet huilen.

Overigens vind ik wel dat de studiebeurs terug moet komen. PRima zoals hij was, netjes afstuderen is een gift, bijlenen betaal je terug. Verkloot je het mag je ook terugbetalen.
Whatever...
  vrijdag 26 januari 2018 @ 17:02:50 #208
446215 Bonjoooouuurr
cheese-eatin surrender monkey!
pi_176762043
quote:
0s.gif Op donderdag 25 januari 2018 20:23 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Ik heb gewerkt in het buitenland. Niks geen lening, gewoon verdienen. net zoveel coole dingen meegemaakt.

overigens gaan de meeste mensen gewoon braaf het paadje niet af in thailand of australie. Allemaal extreem braaf. Weinig leerzaams aan.

Eerst je geld verdienen om het daarna uit te geven is een stuk leerzamer. Tenminste. Van achteraf een ton terugbetalen leer je ook, maar dan niet huilen.

Overigens vind ik wel dat de studiebeurs terug moet komen. PRima zoals hij was, netjes afstuderen is een gift, bijlenen betaal je terug. Verkloot je het mag je ook terugbetalen.
Werken tijdens mijn reis is zeker iets wat ik zou willen doen. Mag ik vragen wat voor werk je dan precies deed. Had je ook een soort tussenjaar? Mijn doel is om tijdens zo'n reis juist niet het meest bewandelde pad te volgen zodat ik leer op mezelf aangewezen te zijn.
pi_176765159
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 januari 2018 17:02 schreef Bonjoooouuurr het volgende:

[..]

Werken tijdens mijn reis is zeker iets wat ik zou willen doen. Mag ik vragen wat voor werk je dan precies deed. Had je ook een soort tussenjaar? Mijn doel is om tijdens zo'n reis juist niet het meest bewandelde pad te volgen zodat ik leer op mezelf aangewezen te zijn.
Ik heb op campings gewerkt en als 'gids' activiteitenleider voor actieve vakanties.

Erg leuk. Levert weinig tot niets op, maar wel de hele zomervakantie in de natuur en outdoor, met kost en inwoning + zakgeld.

Voor het geld werkte ik in Nederland in de horeca. Uiteraard ging dat niet altijd samen met die zomers, dus ik deed allerlei uitzendwerk en ik had wat adressen waar ik terecht kon als ik werk zocht, meestal was er dan wel ruimte.
Whatever...
  dinsdag 30 januari 2018 @ 17:59:36 #210
475405 Jettz
the sky is not the limit
pi_176842599
Ik skim even door dit topic heen en ik zie: stoppen met studie, maximaal lenen, tweede studie gewoon weer max lenen en nogmaals stoppen. Oh en daarbij ook geleend geld investeren? Werk zoeken is geen prioriteit en eigenlijk wil je ook nog even op vakantie? Hoe dan?

Het feit dat je geen goed voorbeeld hebt gehad is niet echt een excuus. Een slecht voorbeeld is ook een voorbeeld van hoe het niet moet. Maak dus je eigen pad en zoek werk, verdien je geld en regel je studie netjes voordat je aan vakantie gaat denken.

[ Bericht 4% gewijzigd door Jettz op 30-01-2018 18:06:32 ]
pi_177152009
:') Deze man

Lekker met geleend geld gokken :') _O-

Steek het dan in je studentenleven en je studie.
  dinsdag 13 februari 2018 @ 16:16:57 #212
135890 Bootje84
Bewuste taalnazi
pi_177154729
Is TS nu ook weer een klap verder in de schulden na de duikvlucht van de Bitcoin ?
Leer spaties gebruiken!
Op donderdag 16 december 2010 20:05 schreef craftyvirus het volgende:
Bootje84 is een westlander waar ik respect voor heb :@ :P
  woensdag 14 februari 2018 @ 14:25:20 #213
446215 Bonjoooouuurr
cheese-eatin surrender monkey!
pi_177178623
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 16:16 schreef Bootje84 het volgende:
Is TS nu ook weer een klap verder in de schulden na de duikvlucht van de Bitcoin ?
Ik speel alleen maar met winst nu, dus hoe kan ik mezelf verder ooit in de schulden gaan werken :') Ik had in een paar ICO's geïnvesteerd die winstgevend waren, dus uiteindelijk heb ik niet al te veel van deze crash gemerkt.

En update: TS heeft het licht gezien en heeft op dit moment een vaste baan waar hij zijn brood mee kan verdienen. Een deel van zijn inkomsten gaat hij apart leggen voor zijn studieschuld. Volgend jaar zal hij aan een nieuwe studie beginnen en daarbovenop wordt hij in de nabije toekomst ook nog eens cryptomiljonair. Eind goed al goed *O*

[ Bericht 11% gewijzigd door Bonjoooouuurr op 14-02-2018 14:32:18 ]
  woensdag 14 februari 2018 @ 14:44:35 #214
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_177178958
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 14:25 schreef Bonjoooouuurr het volgende:

[..]

Ik speel alleen maar met winst nu, dus hoe kan ik mezelf verder ooit in de schulden gaan werken :') Ik had in een paar ICO's geïnvesteerd die winstgevend waren, dus uiteindelijk heb ik niet al te veel van deze crash gemerkt.

En update: TS heeft het licht gezien en heeft op dit moment een vaste baan waar hij zijn brood mee kan verdienen. Een deel van zijn inkomsten gaat hij apart leggen voor zijn studieschuld. Volgend jaar zal hij aan een nieuwe studie beginnen en daarbovenop wordt hij in de nabije toekomst ook nog eens cryptomiljonair. Eind goed al goed *O*
Nou, dat is inderdaad best verstandig van je dan ^O^
Succes met alles!
  woensdag 14 februari 2018 @ 15:06:24 #215
446215 Bonjoooouuurr
cheese-eatin surrender monkey!
pi_177179341
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 14:44 schreef Qarrad het volgende:

[..]

Nou, dat is inderdaad best verstandig van je dan ^O^
Succes met alles!
Dank je wel!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')