abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 28 december 2017 @ 13:50:50 #1
468509 _--_
In varietate concordia
pi_176071280




Ik heb dit pas voor het eerst gezien en ben nu eigenlijk best benieuwd, waar komt die obsessie vandaan?
Crack the following and we will get back to you: !1!llssod000;;
pi_176071479
quote:
0s.gif Op donderdag 28 december 2017 13:50 schreef _--_ het volgende:
Ik heb dit pas voor het eerst gezien en ben nu eigenlijk best benieuwd, waar komt die obsessie vandaan?
Kleine mensen, grote wensen.
Google is your friend, abuse your friends
  donderdag 28 december 2017 @ 14:34:04 #3
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_176072523
Kijk, voor ons is het huidige Turkije een lachertje: een bananenrepubliek met falende economie en een autocratische brulaap als president. Leuk om op vakantie te gaan, maar niet meer dan dat.

De voorganger, het Ottomaanse Rijk, was lange tijd een serieuze plaag voor Europa. Kolonialisme, veroveringen, plunderingen. Half Oost-Europa werd meedogenloos onder de voet gelopen. Als de dobbelstenen anders waren gevallen, zouden we nu wellicht allemaal Turks spreken. Ik kan mij voorstellen dat Napoleon en zijn tijdgenoten veel respect hadden voor de Turken, hoewel het rijk rond 1800 al flink aan macht en invloed begon in te boeten.

Dat ze zo laag zouden vallen als nu, in 2017, had hij natuurlijk nooit kunnen voorzien. :')
pi_176072739
quote:
0s.gif Op donderdag 28 december 2017 14:34 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Kijk, voor ons is het huidige Turkije een lachertje: een bananenrepubliek met falende economie en een autocratische brulaap als president. Leuk om op vakantie te gaan, maar niet meer dan dat.

De voorganger, het Ottomaanse Rijk, was lange tijd een serieuze plaag voor Europa. Kolonialisme, veroveringen, plunderingen. Half Oost-Europa werd meedogenloos onder de voet gelopen. Als de dobbelstenen anders waren gevallen, zouden we nu wellicht allemaal Turks spreken. Ik kan mij voorstellen dat Napoleon en zijn tijdgenoten veel respect hadden voor de Turken, hoewel het rijk rond 1800 al flink aan macht en invloed begon in te boeten.

Dat ze zo laag zouden vallen als nu, in 2017, had hij natuurlijk nooit kunnen voorzien. :')
Het heeft ook met de tijdsgeest te maken: de Romantiek, hang naar het exotische e.d.
pi_176072840
Die eerste quote lijkt mij vertaald vanuit het Turks.

[ Bericht 2% gewijzigd door capricia op 28-12-2017 14:54:54 ]
Definitely not CIA
  donderdag 28 december 2017 @ 15:07:11 #6
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_176073710
Kickje C&H.
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
pi_176074944
De Osmaanse rijk was een grote en machtige rijk van het midden oosten tot aan Europa. Het heeft ongeveer 500 jaar zo volgehouden. De Turken worden door sommige gezien als arabieren maar het zijn toch de enige Aziaten die door de Chinese muur zijn gekomen. de Turken waren vroeger allemaal nomaden zonder vaste woon en verblijf plaats. Een reden was ook dat ze constant werden bedreigd door door de Byzantijnen. Uiteindelijk hebben ze het voor elkaar gekregen om alle dorpen met elkaar te verbinden en een klein Ottomaanse rijk te stichten in Bursa. Met hun slimme tactieken hebben ze veel invloed kunnen uitoefenen in Europa. De steden die werden beheerst door te Ottomanen hadden de vrijheid van cultuur en religie. Als je bijvoorbeeld kijkt naar Engelse en Franse koloniën was dit niet het geval. Je moest onder dwang assimileren en anders werd je vermoord. In die landen worden nu ook alleen maar Engels en Frans gesproken. Vandaag zie je het Ottomaanse systeem langzamerhand terugkomen onder leiding van president Recep Tayyip Erdogan. Hij wordt in Europa veel gehaat maar in het midden oosten is hij erg geliefd.
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 28 december 2017 @ 15:45:54 #8
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_176075463
quote:
0s.gif Op donderdag 28 december 2017 13:50 schreef _--_ het volgende:

Ik heb dit pas voor het eerst gezien en ben nu eigenlijk best benieuwd, waar komt die obsessie vandaan?
Welke obsessie? Je tegenstanders goede militairen vinden is geen obsessie i.i.g.
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  donderdag 28 december 2017 @ 15:54:49 #9
468509 _--_
In varietate concordia
pi_176075829
quote:
0s.gif Op donderdag 28 december 2017 15:45 schreef Cobra4 het volgende:

[..]

Welke obsessie? Je tegenstanders goede militairen vinden is geen obsessie i.i.g.
Dat is ook niet het enige dat er staat.
Crack the following and we will get back to you: !1!llssod000;;
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 28 december 2017 @ 15:57:50 #10
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_176075950
quote:
10s.gif Op donderdag 28 december 2017 15:54 schreef _--_ het volgende:

[..]

Dat is ook niet het enige dat er staat.
En dat is geen antwoord op mijn vraag? Wat is de obsessie? Napoleon heeft honderden quotes op z'n naam staan. Ook over eten voor zijn militairen. Heeft ie dan ook een obsessie met soldaten voeren?
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 28 december 2017 @ 15:59:06 #11
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_176076004
Je tweede quote is niet origineel trouwens. En de derde is stuk.
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  donderdag 28 december 2017 @ 16:30:01 #12
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_176077134
quote:
0s.gif Op donderdag 28 december 2017 15:34 schreef W2023 het volgende:
De Osmaanse rijk was een grote en machtige rijk van het midden oosten tot aan Europa. Het heeft ongeveer 500 jaar zo volgehouden. De Turken worden door sommige gezien als arabieren maar het zijn toch de enige Aziaten die door de Chinese muur zijn gekomen. de Turken waren vroeger allemaal nomaden zonder vaste woon en verblijf plaats. Een reden was ook dat ze constant werden bedreigd door door de Byzantijnen. Uiteindelijk hebben ze het voor elkaar gekregen om alle dorpen met elkaar te verbinden en een klein Ottomaanse rijk te stichten in Bursa. Met hun slimme tactieken hebben ze veel invloed kunnen uitoefenen in Europa. De steden die werden beheerst door te Ottomanen hadden de vrijheid van cultuur en religie. Als je bijvoorbeeld kijkt naar Engelse en Franse koloniën was dit niet het geval. Je moest onder dwang assimileren en anders werd je vermoord. In die landen worden nu ook alleen maar Engels en Frans gesproken. Vandaag zie je het Ottomaanse systeem langzamerhand terugkomen onder leiding van president Recep Tayyip Erdogan. Hij wordt in Europa veel gehaat maar in het midden oosten is hij erg geliefd.
De Fransen en Engelsen interesseerde het niks of overwonnen volkeren assimileerden. Als ze maar leverden.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_176077802
quote:
0s.gif Op donderdag 28 december 2017 14:34 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Kijk, voor ons is het huidige Turkije een lachertje: een bananenrepubliek met falende economie en een autocratische brulaap als president. Leuk om op vakantie te gaan, maar niet meer dan dat.

De voorganger, het Ottomaanse Rijk, was lange tijd een serieuze plaag voor Europa. Kolonialisme, veroveringen, plunderingen. Half Oost-Europa werd meedogenloos onder de voet gelopen. Als de dobbelstenen anders waren gevallen, zouden we nu wellicht allemaal Turks spreken. Ik kan mij voorstellen dat Napoleon en zijn tijdgenoten veel respect hadden voor de Turken, hoewel het rijk rond 1800 al flink aan macht en invloed begon in te boeten.

Dat ze zo laag zouden vallen als nu, in 2017, had hij natuurlijk nooit kunnen voorzien. :')
Ten tijde van Napoleon werd het Osmaanse rijk al de "zieke man van Europa" genoemd. Corruptie en decadentie waren alom aanwezig.
Ik denk dat hij het romantische krachtige verleden van de Osmanen voor zich stelde.
  woensdag 3 januari 2018 @ 19:16:10 #14
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_176265653
quote:
"Give me ... and I will conquer the world"
Volgens "bronnen" (steeds andere, met verschillende sympathieën en interesses) zou Napoleon hetzelfde gezegd hebben over:

- de Kroaten
- de Kozakken
- Britse officieren
- de cavalerie van de Mamelukken gecombineerd met Franse infanterie
- Spaanse soldaten gecombineerd met Franse officieren
- getallen.

Enzovoorts...
  woensdag 3 januari 2018 @ 19:43:26 #15
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_176266282
quote:
"If the earth was a single state, Istanbul would be its capital"
Dit lijkt een wat ongelukkige parafrase van een langere uitspraak die aan Napoleon wordt toegeschreven over Constantinopel (zoals het toen heette) als "sleutel tot de wereldheerschappij" (vanwege de strategische positie van de stad):

quote:
"Ik had het Turkse Rijk met Rusland kunnen verdelen: daar is tussen ons meer dan eens sprake van geweest. Maar Constantinopel heeft het altijd gered. Die hoofdstad was het grote punt van verlegenheid, de ware steen des aanstoots. Rusland wilde haar, ik kon haar niet verlenen. Het is een te kostbare sleutel; op zichzelf is ze een keizerrijk waard: degene die haar bezit kan de wereld regeren." (bron)
  vrijdag 5 januari 2018 @ 12:49:42 #16
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_176299586
Over Istanboel: dat is waar "oost en west elkaar ontmoeten", waar ook Afrika nog dichtbij is, en dat al eeuwenlang als bloeiende, makkelijk toegankelijke havenstad die bij elke Europeaan bekend van naam is. Het ligt daarom, zeker in de tijd van Napoléon voor de hand dat als hoofdstad van een wereldrijk te zien.

Erdogan wil Istanboel met het nieuwe vliegveld die positie als mondiaal knooppunt weer laten innemen.
  vrijdag 5 januari 2018 @ 12:55:14 #17
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_176299672
Dat derde citaat doet me aan Cruijff denken:
"Italianen kennen niet van je winnen, maar je ken wel van ze verliezen."
  zaterdag 6 januari 2018 @ 14:22:40 #18
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_176322725
quote:
0s.gif Op donderdag 28 december 2017 15:34 schreef W2023 het volgende:
Een reden was ook dat ze constant werden bedreigd door door de Byzantijnen. Uiteindelijk hebben ze het voor elkaar gekregen om alle dorpen met elkaar te verbinden en een klein Ottomaanse rijk te stichten in Bursa.
Zeg maar gewoon: veroverd. De Turken vielen Perzië binnen, veroverden het, versloegen vervolgens de Byzantijnen in Oost-Anatolië, en drongen vandaar in de loop van de volgende drie eeuwen op naar Europa. Anatolië was sinds de Oudheid grotendeels Griekssprekend. Nu is het volkomen geturkificeerd.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')