abonnement Unibet Coolblue
pi_176103952
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2017 11:22 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Is de autoriteit van het vaticaan niet juist iets wat het katholicisme kenmerkt? Ik vind het bijzonder om sterk van de richtlijnen af te wijken, maar je dan toch katholiek te noemen.

Ik begrijp best dat wanneer je tegen het vaticaan bent, dat je jezelf nog christen noemt, maar katholiek?

[..]

Parochies krijgen toch geld van het bisdom op basis van het aantal parochianen?
Ik beroep mijzelf nu juist op de kerkelijke leer. Dit is conform met de bepaling van het Vaticaan.

Goedgekeurd zelfs door Johannes Paulus II.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het merendeel van het geld komt ten goede van de eigen parochie en parochianen. Volgens Amerikaanse cijfers hierover rond de 92%. Het is dus niet zo dat alle collectes naar de bisschop gaan die het dan weer verdeeld.

De situatie van Nederland is anders dan die van landen zoals Duitsland die kerkbelasting hebben.

[ Bericht 1% gewijzigd door TserrofEnoch op 29-12-2017 12:05:47 ]
pi_176107597
quote:
0s.gif Op donderdag 28 december 2017 19:11 schreef TserrofEnoch het volgende:

[..]

Niet perse. Is niet ideaal natuurlijk. Maar de priester zal ervan overtuigd moeten worden dat het kind na het ontvangen van het doopsel op zal groeien binnen de katholieke traditie. Dit kan naast de ouders gebeuren met behulp van goede peetouders of een naaste omgeving die hiervoor hun nek uitsteekt. Is de priester hier niet van overtuigd dan is het gerechtvaardigd om te wachten met de doop totdat de ouders hem van hun intentie hebben kunnen overtuigen of indien dit niet het geval is en het erg sterk lijkt dat de aanvraag van de ouders niet oprecht is, dan zal er geen doop komen.

Heel veel kinderen worden tegenwoordig ten onrechte gedoopt. Vaak zie je dat ouders dan veel beloftes doen ten opzichte van een priester. En na de doop meteen afhaken. Een priester vertelde zelfs dat de ouders vertelde hoe ze het allemaal aangepakt hadden. En een dag na de doop hadden ze zich direct uitgeschreven uit de Katholieke Kerk. Sommige priesters voelen zich dan als mens echt bedonderd.
Die mensen laten dan inderdaad hun kind voor de "vorm" dopen, wellicht ook nog met het idee dat zo iemand dan wel gered is voor de eeuwig ondanks dat men niks met het geloof doet.
Maar zo is het geloof en de doop sowieso niet bedoeld.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
  vrijdag 29 december 2017 @ 17:15:31 #28
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_176117138
Ben in een atheistisch, zelfs mild anti theistisch gezin geboren en als zodanig opgevoed.
Toch had ik dat geloofsgevoel en vanaf mijn 6de ongeveer (toen nog heel kinderlijk) rond gaan kijken naar geloven, of er iets was wat met mijn gevoel overeenkwam.

Dat viel tegen, met alleen abrahamisten in mijn omgeving liep dat dood. In mijn vroege tienerjaren met het boeddhisme in aanraking gekomen.
Daar ben ik heel wat jaartjes blijven hangen. Het paste niet geheel, maar dat hoeft ook niet bij het boeddhisme. Naarmate ik verder erin ging ging het meer en meer wringen. Ook bij deze religie ligt het doel/ultieme voorbij het leven.
Zat aan gehad, veel geleerd, maar het fundament van het boeddhisme is significant anders dan het fundament van mijn geloofsgevoel.

Na weer even wat rondzweven en me daar prima bij voelen struikelde ik over het paganisme. West/noord europeese traditie. Dat was raak op vrijwel alle fronten.
De hier heersende natuur als leidraad, het leven zelf als het doel/ultieme, het was een heerlijk gevoel van herkenning.
Sinds om en nabij mijn 25ste noem ik mezelf een hobbyheks, ben ik een paganist die neigt naar 'old school' en dat in deze tijd plaatsen.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_176118592
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2017 17:15 schreef Cause_Mayhem het volgende:
Na weer even wat rondzweven en me daar prima bij voelen struikelde ik over het paganisme. West/noord europeese traditie. Dat was raak op vrijwel alle fronten.
De hier heersende natuur als leidraad, het leven zelf als het doel/ultieme, het was een heerlijk gevoel van herkenning.
Sinds om en nabij mijn 25ste noem ik mezelf een hobbyheks, ben ik een paganist die neigt naar 'old school' en dat in deze tijd plaatsen.
Geloof je ook in Thor (bij bliksem) bijvoorbeeld?
pi_176118808
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2017 17:15 schreef Cause_Mayhem het volgende:
Ben in een atheistisch, zelfs mild anti theistisch gezin geboren en als zodanig opgevoed.
Toch had ik dat geloofsgevoel en vanaf mijn 6de ongeveer (toen nog heel kinderlijk) rond gaan kijken naar geloven, of er iets was wat met mijn gevoel overeenkwam.

- - - -

Na weer even wat rondzweven en me daar prima bij voelen struikelde ik over het paganisme. West/noord europeese traditie. Dat was raak op vrijwel alle fronten.
De hier heersende natuur als leidraad, het leven zelf als het doel/ultieme, het was een heerlijk gevoel van herkenning.
Sinds om en nabij mijn 25ste noem ik mezelf een hobbyheks, ben ik een paganist die neigt naar 'old school' en dat in deze tijd plaatsen.
Wat vonden je ouders/omgeving van dit zoeken?

Er hangt bovendien soms nog wel een stigma rond neopaganisme/wicca. Of ervaar je dit anders?

Als je het niet herkend heb ik daar wel een voorbeeldje van wat mijn beeld een beetje gekleurd heeft.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 11% gewijzigd door TserrofEnoch op 29-12-2017 18:25:40 ]
  vrijdag 29 december 2017 @ 18:12:40 #31
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_176118902
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2017 18:00 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Geloof je ook in Thor (bij bliksem) bijvoorbeeld?
Niet op die manier nee. Wel dat goden staan voor bepaalde krachten.
Of ik die goden als archetypisch bekijk of als werkelijk ben ik nogsteeds niet geheel over uit.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  vrijdag 29 december 2017 @ 18:30:19 #32
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_176119442
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2017 18:09 schreef TserrofEnoch het volgende:

[..]

Wat vonden je ouders/omgeving van dit zoeken?

Er hangt bovendien soms nog wel een stigma rond neopaganisme/wicca. Of ervaar je dit anders?

Als je het niet herkend heb ik daar wel een voorbeeldje van wat mijn beeld een beetje gekleurd heeft.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ze vonden mijn zoektocht wel wat apart, maar ze hebben me altijd gesteund. Heb een fijne familie. Omgeving is soms wat lastiger geweest, zeker bij de wat strengere abrahamisten. Maar degene die dichter bij me stonden wel open om begrip te tonen, zeker toen ze duidelijk werd dat ik niets met duivelsverering doe.
Het scheelt dat je in de normale omgang niets van mijn paganisme merkt, ik hou het niet geheim, maar loop er zeer zeker ook niet mee te koop.

Ik ben geen Wicca, neopagan zou je me kunnen noemen, maar ik leun op voor christelijke tradities (zover daar wat bekend van is dan), niet zo op dat 19de eeuws gebeuren. In het oude systeem staat pagan eigenlijk voor religie van een bepaalde plaats, resoneert het met de directe omgeving/natuur.

Wordt dus niet boos van botten ergens, sterker nog, een mensenschedel staat hoog op mijn verlanglijstje ;) heb wel meer (dieren) botten en schedels.
Verder bemoei ik niet zo vooral. Zal ik eerder interesse tonen in dat soort tradities, willen weten wat daar achter zit.
Dat hele eigen, enige pad en zelfs dogma wijs ik af, strookt niet met de geest van deze religie vorm.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_176259756
Ik ben streng christelijk opgevoed in een evangelische gemeente. Op mijn vijftiende heb ik de kerk vaarwel gezegd, omdat ik me niet kon vereenzelvigen met de gewoonten, regels en tradities. Deze botsten met mijn vrije wil en hekel aan autoriteit. Toch heb ik de eerste paar jaren na mijn omkering wel sterk gedacht dat ik toch in zonde leefde. Wat 15 jaar indoctrinatie al niet met je doet. Uiteindelijk verdween dat gevoel naarmate ik ouder werd. Er heeft zich een soort van realiteitszin ontwikkeld die later zelfs is omgeslagen in een cynische houding jegens iedere vorm van religie. Ik ben er van overtuigd geraakt dat er geen god is en ik heb moeite om iedereen die dat wel geloofd nog echt serieus te nemen. En dat is niet eerlijk, omdat ik uit ervaring weet hoe moeilijk het is om je te ontworstelen aan die onzin.
Je bent wel cool, maar dat komt doordat je in mijn schaduw staat
  woensdag 3 januari 2018 @ 21:46:07 #34
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_176269463
Wat ik me afvraag is in hoeverre "praktische overwegingen" meespelen bij een bekering. Stel dat je hart ligt bij het Shintoïsme (ik noem maar een zijweg), hoe pak je dat dan aan, als je geen Japans kent, er hier geen tempels zijn, je altijd opvalt tussen de Japanners als je aan feesten deelneemt, etc. Of bij die Chinese religie waarbij veel met voorouders wordt gedaan binnen de familiekring, dat is ondoenbaar als de rest van je familie een ander geloof heeft.
pi_176269788
Ikke niet.
Als atheïst geboren en altijd gebleven.
  woensdag 3 januari 2018 @ 22:16:16 #36
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_176270392
Mijzelf: grootouders van de ene kant waren atheïst (socialisten), van de andere kant katholiek en protestant, wat wil zeggen dat de katholieke oma zich gedwongen tot het protestantisme moest bekeren (zo ging dat in die tijd). Stiekem deed ze nog wel katholieke dingen als bidprentjes.

Opa was dan wel protestant, maar leefde in onmin met de kerk waar hij dus niet meer kwam. Wel braaf bidden voor het eten.
Van de kinderen werd er een wel kerkelijk, dat is mijn oom en dat hij een protestantse vrouw trouwde kan ermee te maken hebben.

Afijn. Ik heb dus atheïstische ouders. Geheel atheïstisch opgevoed, maar dus wel redelijk bekend met protestanten en katholieken via mijn grootouders.

Toch had ik een "ietsisme" gevoel. Jezus, het hele christendom sprak me niet aan. Islam ook niet. Ik ben geen volger maar een denker. Ik voelde wel een sterke affiniteit met het jodendom, met name hun manier van het omzetten van theorie in praktijk en daardoor hun aanpassingsvermogen.
Jodendom heeft echter te veel haken en ogen als je je echt wilt bekeren.

Ondertussen kwam ik meer en meer in de richting van natuurgoden en ervaarde deze ook op een spiritueel niveau zoals ik Jezus of de Bijbelse god/allah nooit had ervaren. Dat waren goden van het Noordse heidendom. Of op zijn minst denkbeelden die daarbij aansloten.
Hoewel er voldoende heidense groepjes zijn in Nederland, heb ik de schurft aan hun geflirt met het rechts-extremisme. Dus daar zul je me niet zien.

Het Noordse heidendom biedt me voldoende symboliek om zingevend te zijn. Bijvoorbeeld: wij wonen in de mensenwereld, Midgard. In Midgard tellen de wetten van wetenschap. Goden wonen in Asgard, de godenwereld. Daar gelden andere wetten dan die van de wetenschap. Om de godenwereld, het spirituele te begrijpen moet je de wetten van Midgard loslaten. Andersom kun je de wetten van Asgard niet toepassen op de wetenschap van Midgard. Toch kun je een verbinding maken tussen de werelden en lessen die je leert meenemen naar de andere wereld. Voorbeeld: Donar is de zoon van Wodan, komt na hem. Voorafgaand aan een flinke bui (Donar) daalt de barometer en gaat het hard waaien (Wodan). Dus ga je rennen als de wind opsteekt zodat je voor de bui losbarst binnen bent.
Beetje toepassing van de joodse manier om theorie naar de praktijk te brengen.

Door mijn aversie van neonazi's in het heidendom ben ik veel met pagans uit de kant van de hekserij omgegaan (eclectisch, reclaiming, wicca). Met druïdisten ook. Maar echt thuisgevoeld heb ik me daar nooit, vermoedelijk door het hippie-sfeertje van "als je goed je bammetjes kauwt komt alles goed", inclusief de gezondheidsclaims.
  woensdag 3 januari 2018 @ 22:18:42 #37
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_176270451
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2018 15:02 schreef Multatilu het volgende:
Ik ben er van overtuigd geraakt dat er geen god is en ik heb moeite om iedereen die dat wel geloofd nog echt serieus te nemen. En dat is niet eerlijk, omdat ik uit ervaring weet hoe moeilijk het is om je te ontworstelen aan die onzin.
Nooit gekeken naar Boeddhisme of Tao en dat soort godloze stromingen?
pi_176270515
quote:
1s.gif Op woensdag 3 januari 2018 21:46 schreef Lunatiek het volgende:
Wat ik me afvraag is in hoeverre "praktische overwegingen" meespelen bij een bekering. Stel dat je hart ligt bij het Shintoïsme (ik noem maar een zijweg), hoe pak je dat dan aan, als je geen Japans kent, er hier geen tempels zijn, je altijd opvalt tussen de Japanners als je aan feesten deelneemt, etc. Of bij die Chinese religie waarbij veel met voorouders wordt gedaan binnen de familiekring, dat is ondoenbaar als de rest van je familie een ander geloof heeft.
Nou als je bijvoorbeeld aan het overwegen bent om te bekeren tussen het Oosters Assyrische christendom, de Oriëntaals-Orthodoxe kerk, de Oosters-orthodoxe kerk of de Katholieke kerk dan maakt het natuurlijk ook uit hoe het zit met kerkgang en dergelijke.

Assyrisch:
1 kerkgebouw

Oriëntaals-Orthodox:
Eritrees 1 kerkgebouw
Ethiopisch 2 kerkgebouwen
Armeens 1 kerkgebouw
Syrisch 11 kerkgebouwen
Koptisch 11 kerkgebouwen

Oosters-Orthodox:
43 kerkgebouwen

Katholicisme:
Meer dan 1500 actieve kerkgebouwen.

Je zou dus Oosters Assyrisch christen kunnen zijn er is dan weliswaar één kerkgebouw. Voor de hand ligt het niet.

Het shintoïsme heeft twee tempels in Nederland.

Als je bv. in Rotterdam of Amsterdam woont kun je praktisch elke religie wel beoefenen blijkt het na wat googelen.
  woensdag 3 januari 2018 @ 22:38:40 #39
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_176270898
TS, ik wil je een compliment geven voor de prachtige wijze waarop je je zoektocht hebt omschreven :) Hoe je systematisch alle grote geloofsovertuigingen hebt overwogen en uiteindelijk uitkwam bij het katholicisme. Hulde. ^O^

Ikzelf ben ook van huis uit 'cultuurkatholiek' en ook op latere leeftijd tot bekering gekomen, ik ben in het najaar van 2016 bekeerd tot het christendom. Heb toen een jaar bij een charismatische kerk gezeten maar daar ben ik afgelopen najaar vertrokken omdat ze me wel erg veel sektarische trekjes begonnen te vertonen. Ik ben nu min of meer 'non-denominational' christen, geloof in de eerste plaats in Jezus Christus en ik ben nog aan het uitzoeken welke (sub)stroming/kerk het meest de Goddelijke waarheid benadert en/of het beste bij me past :)
pi_176271249
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2018 22:38 schreef DecoAoreste het volgende:
TS, ik wil je een compliment geven voor de prachtige wijze waarop je je zoektocht hebt omschreven :) Hoe je systematisch alle grote geloofsovertuigingen hebt overwogen en uiteindelijk uitkwam bij het katholicisme. Hulde. ^O^

Ikzelf ben ook van huis uit 'cultuurkatholiek' en ook op latere leeftijd tot bekering gekomen, ik ben in het najaar van 2016 bekeerd tot het christendom. Heb toen een jaar bij een charismatische kerk gezeten maar daar ben ik afgelopen najaar vertrokken omdat ze me wel erg veel sektarische trekjes begonnen te vertonen. Ik ben nu min of meer 'non-denominational' christen, geloof in de eerste plaats in Jezus Christus en ik ben nog aan het uitzoeken welke (sub)stroming/kerk het meest de Goddelijke waarheid benadert en/of het beste bij me past :)
Ook jou raad ik aan om nog een tijdje rond te blijven zoeken. Wat men geloofd of niet geloofd moet natuurlijk niet over een nacht ijs gaan. Zeer verstandig. ;)

Er zijn trouwens meerdere soorten bewegingen vergelijkbaar met de beweging waar je eerder in zat. Pinksterbeweging, charismatische groeperingen binnen andere denominaties, tot zelfs het 'welvaartsevangelie' wat gezien kan worden als de derde charismatische golf. Een voorbeeld van een charismatische groepering binnen een andere denominatie is de Katholieke Charismatische Vernieuwing voor als je bijvoorbeeld zoekt naar een aansluiting tussen het charismatische met het katholieke uit je jeugd. Maar ook elders heb je vergelijkbare groeperingen op PKN/gereformeerde basis.

Misschien kan ik je op weg helpen met wat vragen en antwoorden, dit kan bijvoorbeeld via DM, waarbij ik kan benoemen welke stroming iets voor jou zou kunnen zijn. Hierbij zal ik proberen niet sturend te zijn. Al heb ik uiteraard zelf wel een keuze gemaakt.

Het zou ook hier kunnen.
  woensdag 3 januari 2018 @ 23:09:56 #41
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_176271410
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2018 22:21 schreef TserrofEnoch het volgende:

Als je bv. in Rotterdam of Amsterdam woont kun je praktisch elke religie wel beoefenen blijkt het na wat googelen.
Den Haag heeft ook veel keuze. Dat komt ook doordat het een internationale stad is: er gaan mensen naar die kerken/moskeeën/tempels vanuit hun culturele achtergrond. Je zult er dus weinig Nederlanders zien, de kans is groot dat er geen Nederlands wordt gesproken. Ik merkte daar ook dat die kerken etc. een soort cultureel centrum zijn, dus niet puur op religie gericht. Dan blijft het lastig omdat je je niet per se bij die andere cultuur wilt aansluiten en al helemaal niet bij een groep expats met al hun sores.
  woensdag 3 januari 2018 @ 23:16:30 #42
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_176271511
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2018 22:38 schreef DecoAoreste het volgende:
ik ben nog aan het uitzoeken welke (sub)stroming/kerk het meest de Goddelijke waarheid benadert en/of het beste bij me past :)
Hoe pak je dat aan, gezien de talloze (sub) stromingen? Bijvoorbeeld de remonstranten, weinig bekend, weinig kerken, hoe "test" je zoiets?

En dan kun je ook nog de pech hebben dat wat theoretische het beste past bij jou in de buurt wordt gepredikt door een "afvallige" (zoals sommige mensen naar een kerkje van dezelfde stroming verderop gaan omdat daar de sfeer beter is).
pi_176271523
quote:
1s.gif Op woensdag 3 januari 2018 23:09 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Den Haag heeft ook veel keuze. Dat komt ook doordat het een internationale stad is: er gaan mensen naar die kerken/moskeeën/tempels vanuit hun culturele achtergrond. Je zult er dus weinig Nederlanders zien, de kans is groot dat er geen Nederlands wordt gesproken. Ik merkte daar ook dat die kerken etc. een soort cultureel centrum zijn, dus niet puur op religie gericht. Dan blijft het lastig omdat je je niet per se bij die andere cultuur wilt aansluiten en al helemaal niet bij een groep expats met al hun sores.
Ja heb je gelijk in. Net was ik aan het zoeken voor die kerkgebouwen, maar het Ethiopische dat ik vond was geschreven in Amhara. En dan was het zelfs nog een website bedoeld voor de Ethiopiërs die woonachtig zijn in Nederland.

Maar tja soms gebeurd het wel.
Zoals deze jongen die zich bekeerde tot het Syrisch-Orthodoxe geloof (Oriëntaals-Orthodox). En hij wil ook priester worden.

pi_176271626
quote:
1s.gif Op woensdag 3 januari 2018 23:16 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Hoe pak je dat aan, gezien de talloze (sub) stromingen? Bijvoorbeeld de remonstranten, weinig bekend, weinig kerken, hoe "test" je zoiets?

En dan kun je ook nog de pech hebben dat wat theoretische het beste past bij jou in de buurt wordt gepredikt door een "afvallige" (zoals sommige mensen naar een kerkje van dezelfde stroming verderop gaan omdat daar de sfeer beter is).
Remonstranten kun je nog op best veel plaatsen door het land bij terecht.
Ook over de remonstranten kun je jezelf inlezen.

'En dan kun je ook nog de pech hebben dat wat theoretische het beste past bij jou in de buurt wordt gepredikt door een "afvallige" (zoals sommige mensen naar een kerkje van dezelfde stroming verderop gaan omdat daar de sfeer beter is).'
Wat bedoel je hier mee?
  woensdag 3 januari 2018 @ 23:24:51 #45
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_176271671
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2018 23:17 schreef TserrofEnoch het volgende:

Maar tja soms gebeurd het wel.
Zoals deze jongen die zich bekeerde tot het Syrisch-Orthodoxe geloof (Oriëntaals-Orthodox). En hij wil ook priester worden.

Ik denk toch dat de cultuur je dan ook moet interesseren (wat niet verkeerd hoeft te zijn). Ik merk dat cultuur en godsdienst heel dicht bij elkaar liggen en elkaar meer beïnvloeden dan de meeste mensen denken.

Edit: die Ruben heeft het ook wel makkelijk: verhuizen van Enschede helemaal naar Glane (10 km of zo?), wat misschien ook de reden is hoe hij in contact is gekomen met zoiets exotisch. Dat is geen kritiek, maar het laat denk ik wel zien dat het meer een gelegenheid is die je, als het je interesseert, te baat kunt nemen.

[ Bericht 11% gewijzigd door Lunatiek op 03-01-2018 23:31:39 ]
pi_176271750
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2017 07:44 schreef Themonk5 het volgende:
Nog geen 2 jaar geleden is mijn politieke gedachtegang extreem veranderd.

2 jaar geleden was ik nog erg conservastief, middenlinks, autoritair. Nu ben ik best extreem libertarisch, progressief, liberaal rechts.
hoe is men hier in jouw omgeving mee omgegaan?
pi_176271753
quote:
1s.gif Op woensdag 3 januari 2018 23:24 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Ik denk toch dat de cultuur je dan ook moet interesseren (wat niet verkeerd hoeft te zijn). Ik merk dat cultuur en godsdienst heel dicht bij elkaar liggen en elkaar meer beïnvloeden dan de meeste mensen denken.
Deze wil je ook niet onthouden.
Wetenschapper met culturele katholieke afkomst die een sikh wordt.


Religie en cultuur hebben een wederkerige relatie met elkaar. Er is een verschil tussen religie en cultuur maar deze precieze grens is moeilijk te trekken. Sommige zaken zijn duidelijk religieus, andere zaken duidelijk cultureel, maar niet alles past makkelijk in een van beiden hokjes.

Sommige religies zijn onlosmakelijk verbonden met een cultuur. Jezidi's, Druzen of Joden bijvoorbeeld.

Ook kan dezelfde religie heel anders lijken naar gelang de culturele uitingsvorm anders is. Een Lutheraanse kerk in IJsland of een Zion-kerk in Nigeria zijn een wereld van verschil.
pi_176271912
quote:
1s.gif Op woensdag 3 januari 2018 23:24 schreef Lunatiek het volgende:

Edit: die Ruben heeft het ook wel makkelijk: verhuizen van Enschede helemaal naar Glane (10 km of zo?), wat misschien ook de reden is hoe hij in contact is gekomen met zoiets exotisch. Dat is geen kritiek, maar het laat denk ik wel zien dat het meer een gelegenheid is die je, als het je interesseert, te baat kunt nemen.
Op de middelbare school heeft hij al een ander beeld van zijn toekomst dan de meeste klasgenoten. Anderen denken daarbij aan geld en roem, maar de 12-jarige Ruben denkt: “Wat heb je daar nu aan? Niks toch? Uiteindelijk helemaal niks. We gaan uiteindelijk allemaal naar het graf toe. En toen ben ik gaan nadenken, wat is nu de zin van het leven, wat wil ik in het leven?”

Zoektocht
Dan begint zijn zoektocht naar waarheid. Die zoektocht wil hij open aangaan en ook naar andere religies kijken. Ruben onderzoekt niet alleen het christendom, maar ook het hindoeïsme, boeddhisme en de islam. Toch komt hij weer bij het christendom uit. “Het mooie aan het christendom is toch de liefde. De liefde die God voor de mens heeft en die God ons opdraagt om voor elkaar te hebben. De liefde van God die mens werd, die afhankelijk werd van zijn moeder om voor ons te sterven en op te staan. Die ultieme liefde, die centraal staat in het christendom, is de essentie van het christendom.”

Nieuwsgierig
De zoektocht zorgt er wel voor dat Ruben uit zijn gereformeerde wereldje stapt. Hij komt terecht bij een Syrisch-Orthodoxe kerk. “Als protestantse jongen had ik er best wel moeite mee dat de protestantse kerk maximaal 500 jaar oud was. Ik had zoiets van ‘En die 1500 jaar daarvoor dan?’. En toen vond ik een kerk die zich helemaal richtte op hoe het begin was. Een kerk die claimde onveranderd te zijn in de leer. Dat maakte me nieuwsgierig.”

Hij gaat een kijkje nemen in een klooster in Glane, vlakbij Enschede. In dat klooster gaat hij bidden. Dat is voor hem zo’n bijzondere ervaring, dat hij denkt: ‘Ja, dit is het’. Twee weken later zit hij bij de bisschop op zijn kamer en wordt hij welkom geheten in de gemeenschap.

Oudheid
Vooral de oudheid van de Syrisch-Orthodoxe kerk spreekt hem aan, de spiritualiteit die altijd bewaard is gebleven. Een diep besef van nederigheid dat een gevolg is van de vervolging die in het verleden geleden is door de kerk. “In onze kerkdienst zingen we door de hele dienst heen ‘Heer, heb genade’. En dat is zoiets dieps. Voor mijn gevoel gaat dat nog dieper dan wat in de protestantse kerk beleden wordt.”

Trauma
Hij merkt wel dat de kerk in het Westen nieuwe moeilijkheden heeft. Secularisatie tast ook de Syrisch-Orthodoxe kerk aan. “In het Midden-Oosten was de kerk naar binnen gekeerd, uit angst voor vervolging. In het Westen hoeft dat niet. Je mag hier best naar buiten treden. Wij hebben iets te bieden. Wij kunnen van andere kerken leren en zij kunnen van ons leren. En dat durft de kerk nog niet echt. Eigenlijk heeft de kerk nog een onverwerkt trauma uit het Midden-Oosten en wil ze zo min mogelijk opvallen.”

Blijkbaar gaat hij nu ook verder studeren in Oostenrijk. En daarnaast wordt in het filmpje al gezegd dat hij een tijd naar Oost-Turkije gaat. Lijkt mij niet bepaald een makkelijke weg. Maar goed het verklaard wel hoe hij in contact kwam met deze kerkgemeenschap.
  woensdag 3 januari 2018 @ 23:42:42 #49
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_176271953
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2018 23:22 schreef TserrofEnoch het volgende:

[..]

Remonstranten kun je nog op best veel plaatsen door het land bij terecht.
Ook over de remonstranten kun je jezelf inlezen.
Meer: je moet op het idee worden gebracht dat het bestaat voordat je je kunt inlezen. Remonstranten worden zelden ergens genoemd.

quote:
'En dan kun je ook nog de pech hebben dat wat theoretische het beste past bij jou in de buurt wordt gepredikt door een "afvallige" (zoals sommige mensen naar een kerkje van dezelfde stroming verderop gaan omdat daar de sfeer beter is).'
Wat bedoel je hier mee?
Dat wij hier twee kerken van dezelfde stroming hebben (Nederlands Hervormd) maar dat de ene veel strenger in de leer is dan de ander. Dus mensen die iets liberalers willen, sluiten zich aan bij de andere kerk (en andersom). Dat heeft te maken met het kerkbestuur en dat de ene (liberalere) kerk minder leden heeft en dus wat "gezelliger" is.
Wil je kennis maken met de NH-kerk, dan maakt het heel wat uit of je in de ene kerk zit, of die van 1500 m verderop.

Dezelfde verhalen ken ik van anderen, bijvoorbeeld studenten die "thuis" blijven kerken omdat de kerk in hun studentenstad een andere sfeer heeft, die hen niet aanstaat.
  woensdag 3 januari 2018 @ 23:43:11 #50
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_176271960
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2018 22:58 schreef TserrofEnoch het volgende:

[..]

Ook jou raad ik aan om nog een tijdje rond te blijven zoeken. Wat men geloofd of niet geloofd moet natuurlijk niet over een nacht ijs gaan. Zeer verstandig. ;)

Er zijn trouwens meerdere soorten bewegingen vergelijkbaar met de beweging waar je eerder in zat. Pinksterbeweging, charismatische groeperingen binnen andere denominaties, tot zelfs het 'welvaartsevangelie' wat gezien kan worden als de derde charismatische golf. Een voorbeeld van een charismatische groepering binnen een andere denominatie is de Katholieke Charismatische Vernieuwing voor als je bijvoorbeeld zoekt naar een aansluiting tussen het charismatische met het katholieke uit je jeugd. Maar ook elders heb je vergelijkbare groeperingen op PKN/gereformeerde basis.

Misschien kan ik je op weg helpen met wat vragen en antwoorden, dit kan bijvoorbeeld via DM, waarbij ik kan benoemen welke stroming iets voor jou zou kunnen zijn. Hierbij zal ik proberen niet sturend te zijn. Al heb ik uiteraard zelf wel een keuze gemaakt.

Het zou ook hier kunnen.
Ja dat welvaartsevangelie ken ik inmiddels wel, dat is in mijn ogen gewoon een vals evangelie. Op de een of andere manier schijnen die mensen te geloven dat als je maar genoeg geld geeft aan de kerk, dat God je dan dat geld terug betaalt in overvloed. Alsof God wil dat je stinkend rijk wordt, terwijl Jezus nu juist heeft gezegd dat het makkelijker is voor een kameel om door het oog van de naald te gaan.. enzovoort. Geld corrumpeert en die derde charismatische golf heeft veel te lijden onder die corruptie. Werkelijke rijkdom in de ogen van God heeft weinig tot niets te maken met geld.

Dat gezegd hebbend, het mooie aan de charismatische en Pinksterkerken vind ik dat ze in ieder geval erkennen dat het mogelijk is om een diepe persoonlijke band met God op te bouwen, zoals ik dat zelf ook ervaar. Ik vind het wel belangrijk dat een kerk waar ik me bij vestig aandacht besteedt aan de gaven van de Geest en het bestaan van het spirituele domein erkent. Daarvoor ben je in deze hoek van het christendom wel aan het juiste adres.

Toch moet ik zeggen dat de laatste tijd de katholieke theologie me ook wel interesseert. Ik merk dat die op bepaalde punten afwijkt van de overige christelijke theologie. Bijvoorbeeld: in de meeste christelijke stromingen menen ze dat geesten van overledenen onmogelijk contact met je kunnen zoeken, dat is altijd een demon die doet alsof. Katholieken maken echter onderscheid tussen geesten en demonen, en hoewel ze nooit de doden zullen oproepen (dat is necromantie en dus zondig) bidden ze wel voor de doden. Dat is een punt waarop ik meer neig naar de katholieke dan naar de protestantse visie. Zo zijn er nog wel meer voorbeelden te bedenken. Anderszins vind ik sommige dingen dan weer heel raar aan het katholicisme, ik kan de hiërarchische structuur van de katholieke kerk en de heiligenverering bijvoorbeeld op dit moment niet als Bijbels zien. Maar ik sta ervoor open om daar meer over te leren.

Wat kun je me vertellen over de katholieke charismatische vernieuwing? De huidige paus had daar iets mee te maken ook toch?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')