abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_176035809
Beste FOK!,

Schrijver dezes is al zolang'ie zich kan herinneren een ongemotiveerde lul. Op de basisschool leerde ik de schrijfwijze van de rijtjes woorden die we als huiswerk meekregen al nooit :'), op de middelbare zette het lanterfanten zich voort en ook op de uni werd het niet beter. Op de uni nam ik me wel na elk tentamen voor om bij 't volgende vak wél op tijd te beginnen met studeren, om het vervolgens net zo vaak niet te doen. Ook vandaag de dag is het nog steeds deadlinehaat en uitstelgedrag dat de klok slaat.

Nu dacht ik altijd dat dit kwam door de 'vrije' opvoeding van m'n hippie-ouders en meer in 't algemeen het weinig 'eisende' karakter van het Nederlandse onderwijs en de samenleving als geheel, maar laatst zag ik een video van Jordan Peterson waarin'ie betoogt dat 'conscientiousness', wat ik maar even vrij vertaal als zelfdiscipline, net als intelligentie voor een groot deel is aangeboren.

Wat denkt den FOK!ker: is zelfdiscipline aangeboren of aangeleerd? Zijn er FOK!kers die met (of zonder) succes geprobeerd hebben om zich meer zelfdiscipline bij te brengen?

[ Bericht 1% gewijzigd door 2thmx op 29-12-2017 00:00:19 ]
Voegt hoogtepunten toe aan jullie druilerige bestaan.
pi_176035854
Aangeleerd.

Ieder andere externe factor is een excuus om de eigen luiheid te ontkennen.
pi_176036113
quote:
0s.gif Op woensdag 27 december 2017 12:40 schreef ElDinosaur het volgende:
Aangeleerd.

Ieder andere externe factor is een excuus om de eigen luiheid te ontkennen.
Dit.

Tenzij je een of andere storing hebt is het echt niet zo dat je genetische bagage dusdanig groot is dat je niet tegen jezelf kan zeggen 'ik begin vandaag met dit ding in plaats van morgen'.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
  woensdag 27 december 2017 @ 12:50:50 #4
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_176036144
Combinatie. Zoals al het menselijk gedrag.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
  woensdag 27 december 2017 @ 13:07:33 #5
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_176036593
Mja, je kunt ook zeggen dat het bij sommige makkelijker aan te leren is dan bij anderen.

Dus zoals Tinkepink al zei, een combinatie van de twee.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_176036942
Geen van beiden kan ook.
1 + 1 = blauw
pi_176037046
quote:
0s.gif Op woensdag 27 december 2017 12:40 schreef ElDinosaur het volgende:
Aangeleerd.

Ieder andere externe factor is een excuus om de eigen luiheid te ontkennen.
Wat als de luiheid (grotendeels) aangeboren is?

De meeste andere karaktertrekken zijn dat immers ook.

Dat je 't deels kan bijsturen, dus dat 't een combinatie van aangeboren en aangeleerd is, dat is uiteraard waar. De mate waarin de ene factor zwaarder weegt dan de andere is meer de vraag.

[ Bericht 0% gewijzigd door 2thmx op 27-12-2017 16:13:00 ]
Voegt hoogtepunten toe aan jullie druilerige bestaan.
pi_176043167
Je kan jezelf best aanleren om gemotiveerd te raken.
  woensdag 27 december 2017 @ 16:06:28 #9
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_176043367
Nature/nurture discussie.

Van mezelf kan ik zeggen dat ik -nu- een zeer gedisciplineerd leven leid. Ik sta altijd vroeg op, ga op tijd naar bed, kom op tijd op mijn werk, rook niet, gebruik geen drugs, drink zeer matig, spaar mijn geld, neem voldoende lichaamsbeweging, kook meestal zelf en altijd gezond, etc etc.

Ik weet echter wel dat dit enkel komt omdat ik door de omstandigheden gedwongen wordt. Ik heb een baan en een gezin met kinderen dus eigenlijk zijn er weinig andere mogelijkheden. Ik weet dat wanneer ik geen werk zou hebben en geen gezin, ik de eerste dag om 08:00 mijn bed uit kwam, de tweede om 09:00 en na verloop van tijd bleef ik iedere avond tot 04:00 achter tv/laptop hangen, waardoor ik de volgende dag weer niet uit mijn bed kwam, zou te lam worden om een stukje te gaan lopen al zou ik dit willen, geen tijd nemen om te koken maar brood of friet eten, etc etc.

Ondanks al die jaren ben ik van mezelf eigen niet gedisciplineerd, hoe gedisciplineerd ik ook leef.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_176043388
Sommige mensen zijn wel degelijk aangeboren gevoeliger voor verslavingen bijvoorbeeld.

Betekent niet dat ze dan ook per definitie verslaafd raken en het dan als excuus gebruiken, zoals Dinosaurus blijkbaar denkt.
pi_176044026
Heb wat gegoogled en dit boekje gevonden: The little book of productivity (pdf). Ben benieuwd :s).
Voegt hoogtepunten toe aan jullie druilerige bestaan.
pi_176044574
Het is deels aanleg, maar zeker aan te leren.

  woensdag 27 december 2017 @ 16:58:15 #13
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_176045096
quote:
0s.gif Op woensdag 27 december 2017 12:40 schreef ElDinosaur het volgende:
Aangeleerd.

Ieder andere externe factor is een excuus om de eigen luiheid te ontkennen.
Nou dit topic is meteen opgelost en kan op slot.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_176045785
Niets in dit topic verbaast me.
pi_176047240
quote:
0s.gif Op woensdag 27 december 2017 16:06 schreef LXIV het volgende:
Nature/nurture discussie.
Dit vat 't wel zo'n beetje samen.

Discipline is deels iets wat aangeleerd is en waar je ouders grote invloed op kunnen hebben. Nou is opvoeden alleen niet zo simpel.
quote:
1s.gif Op woensdag 27 december 2017 17:20 schreef Kaas- het volgende:
Niets in dit topic verbaast me.
Wow, iemand spelt verbaast goed :o
Waar had ik nou ook alweer m'n UFO verstopt? Ik wil weer naar huis ;(
♫♪♪♫♪♫♫♪==♥☥
pi_176047675
Beetje van beide, je moet een manier vinden om jezelf te motiveren.
pi_176048394
quote:
5s.gif Op woensdag 27 december 2017 12:38 schreef 2thmx het volgende:
Beste FOK!,

Schrijver dezes is al zolang'ie zich kan herinneren een ongemotiveerde lul. Op de basisschool leerde ik de schrijfwijze van de rijtjes woorden die we als huiswerk meekregen al nooit :'), op de middelbare zette het lanterfanten zich voort en ook op de uni werd het niet beter. Op de uni nam ik me wel na elk tentamen voor om bij 't volgende vak wél op tijd te beginnen met studeren, om het vervolgens net zo vaak niet te doen. Ook vandaag de dag is het nog steeds deadlinehaat en uitstelgedrag dat de klok slaat.

Nu dacht ik altijd dat dit kwam door de 'vrije' opvoeding van m'n hippie-ouders en meer in 't algemeen het weinig 'eisende' karakter van het Nederlandse onderwijs en de samenleving als geheel, maar laatst zag ik een video van Jordan Peterson waarin'ie betoogt dat 'conscientiousness', wat ik maar even vrij vertaal als zelfdiscipline, net als intelligentie voor een groot deel is aangeboren.

Wat denkt den FOK!ker: is zelfdiscipline aangeboord of aangeleerd? Zijn er FOK!kers die met (of zonder) succes geprobeerd hebben om zich meer zelfdiscipline bij te brengen?
Als men diep genoeg graven doet kan men zelfs de beste op zijn tenen trappen.
  woensdag 27 december 2017 @ 18:58:05 #18
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_176048730
quote:
0s.gif Op woensdag 27 december 2017 18:48 schreef john2406 het volgende:

[..]

Als men diep genoeg graven doet kan men zelfs de beste op zijn tenen trappen.
Hoe lang kom je hier nou al John...
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_176048891
Uitstellen van handelingen is natuurlijk gedrag, tenzij er direct voldoening uit een handeling gehaald kan worden of er sprake is van directe noodzaak. Uitstellers ervaren vaak minder snel stress bij 'ver verwijderde situaties' dan mensen die direct ergens aan beginnen als ook een minder sterk dopamine release in het werkproces (pas wanneer het letterlijk klaar is, en daarom vaak pas tevreden als het eindresultaat bereikt is). Dat is andersom het geval bij gedreven, ambitieuze, initiatiefrijke mensen.

[ Bericht 4% gewijzigd door Cockwhale op 27-12-2017 19:56:25 ]
pi_176048905
quote:
1s.gif Op woensdag 27 december 2017 18:58 schreef Tyr80 het volgende:

[..]

Hoe lang kom je hier nou al John...
Hier zo goed als nooit, en ik doe het vaker en dan verdwijn ik achter een chroomextensie men kan het dan niet meer aan, komt woorden te kort dan.
pi_176065464
Ik weet het niet. Gebrek aan motivatie kan een groot probleem zijn. Als ik voor mezelf spreek, ik heb periodes gehad van best grote luiheid en best grote discipline. Ik vind het te makkelijk als gedisciplineerde mensen zeggen dat ze er zelf 100% invloed op hebben.
Ik denk dat het een gewoonte is die je jezelf aan moet leren maar het is zeker niet makkelijk. Ben je met een paar dingen gedisciplineerd dan word je het snel met alles. Stop je met sommige dingen dan gaat het snel bergafwaarts. Vooral voldoende nachtrust en gezond eten zijn belangrijk om minder impulsief te zijn. Ook kan een vrijwillige coach je misschien helpen.
Wat ik het erge vind is dat je hierin niet op jezelf kunt vertrouwen. Misschien anderen wel dat hoop ik maar voor ze maar iedere keer als ik mijn leven helemaal onder controle heb qua discipline besef ik dat er maar iets hoeft te gebeuren bijv paar keer te laat naar bed en ik kom in een negatieve spiraal van impulsiviteit en verpest alles weer. Het helpt een als je dit van tevoren weet van jezelf. Dan kun je soms voorspellen wat je echt moet vermijden. Als ik nu discipline had gehad, had ik deze post waarschijnlijk niet geplaatst want ik heb eigenlijk geen tijd. Ik ga nu ook weer opnieuw beginnen.

[ Bericht 5% gewijzigd door geeninspiratie1235 op 28-12-2017 10:31:40 ]
❣ °º¤,¸🖤 ♡º💕♡💚,ø¤°º¤💛♡`°º¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
  donderdag 28 december 2017 @ 10:03:54 #22
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_176065787
Als je gaat zitten balen dat je zo lui bent, ben je niet alleen lui maar ook nog eens te lui om wat aan het probleem te doen.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_176067189
Heb je een baan TS? Hoe gaat het daar dan?
pi_176067642
Voor zover het niet wordt aangeboren wordt het aangeleerd.
"Two guys destroyed your bike with a crowbar and a bat. One of 'em wasn't me."
pi_176068052
Aangeboren!
Wij waren met 3 thuis en hebben allemaal dezelfde strenge opvoeding gehad, veeleisend genoeg.
En toch heeft er maar eentje echt zelfdiscipline! Ook qua sparen enz. Als kind al maakte hij van 1 frank er 2. Mijn 1 frank was altijd op en mijn broertje ging altijd naar - 1 frank.
Denk dat het een deel van je karakter is.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_176073029
quote:
1s.gif Op donderdag 28 december 2017 11:53 schreef Lenny77 het volgende:
Aangeboren!
Wij waren met 3 thuis en hebben allemaal dezelfde strenge opvoeding gehad, veeleisend genoeg.
En toch heeft er maar eentje echt zelfdiscipline! Ook qua sparen enz. Als kind al maakte hij van 1 frank er 2. Mijn 1 frank was altijd op en mijn broertje ging altijd naar - 1 frank.
Denk dat het een deel van je karakter is.
Het is deels een karaktertrek (valt onder big five conscientieusheid), maar zeker wel iets wat je kunt trainen/veranderen. Het brein is plastischer dan men denkt en vaardigheden kun je trainen, zo ook zelfdiscipline. Het vereist wel een bepaalde mate van zelfinzicht.
pi_176073127
quote:
14s.gif Op woensdag 27 december 2017 16:07 schreef Chai het volgende:
Sommige mensen zijn wel degelijk aangeboren gevoeliger voor verslavingen bijvoorbeeld.

Betekent niet dat ze dan ook per definitie verslaafd raken en het dan als excuus gebruiken, zoals Dinosaurus blijkbaar denkt.
Temperament is aangeboren. Daarna is het opvoeding. Daarna wat je zelf doet om jezelf te verbeteren en verder te ontplooien. Leren van je fouten en valkuilen. Daarop inspelen.

Zelfdiscipline brengt je maar zo ver. Ik denk dat het vooral een kwestie is van jezelf leren motiveren. Door bijvoorbeeld de beloning dichterbij te brengen en andere psychologische trukjes.
pi_176074584
quote:
0s.gif Op donderdag 28 december 2017 14:51 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Temperament is aangeboren. Daarna is het opvoeding. Daarna wat je zelf doet om jezelf te verbeteren en verder te ontplooien. Leren van je fouten en valkuilen. Daarop inspelen.

Zelfdiscipline brengt je maar zo ver. Ik denk dat het vooral een kwestie is van jezelf leren motiveren. Door bijvoorbeeld de beloning dichterbij te brengen en andere psychologische trukjes.
Er is altijd wel een manier om iemand te ontlokken, als men de tere snaar maar weet te raken.
pi_176087553
quote:
5s.gif Op woensdag 27 december 2017 12:38 schreef 2thmx het volgende:
Wat denkt den FOK!ker: is zelfdiscipline aangeboord of aangeleerd? Zijn er FOK!kers die met (of zonder) succes geprobeerd hebben om zich meer zelfdiscipline bij te brengen?
Beetje van jezelf, maar verder zijn het gewoontes die je ontwikkelt.

Als je bepaalde aanleg hebt, heb je daarin vaak minder discipline nodig dan een ander. Ook zijn sommige mensen veel analer ingesteld dan anderen. Of bijvoorbeeld ochtendmensen, wat weer goed is als je officiele zaken geregeld moet krijgen.

Een supergedisciplineerde sporter is misschien zo dom als een aap als het tentamentijd is, en een lui muzikaal genie studeert misschien half zo lang per dag als zijn conculega's.

Jij bent overigens ook tot op bepaalde hoogte gedisciplineerd, als je een baantje hebt gehad, of normal naar school bent geweest. Zelfs als je je school niet af hebt gemaakt.

Die Jordan Peterson video's zijn zeker leuk, maar ik zie ze als een soort Amerikaanse mentale self-help masturbatie.
pi_176090451
Nou, ik ben precies zoals ts, maar mijn zus die in hetzelfde huishouden is opgevoed is erg gedisciplineerd. Het zal dus wel een combi van karakter en omgeving zijn, zoals vrijwel alles.
  Moderator vrijdag 29 december 2017 @ 00:23:29 #31
441859 crew  Lenny77
pi_176095910
quote:
0s.gif Op donderdag 28 december 2017 14:49 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Het is deels een karaktertrek (valt onder big five conscientieusheid), maar zeker wel iets wat je kunt trainen/veranderen. Het brein is plastischer dan men denkt en vaardigheden kun je trainen, zo ook zelfdiscipline. Het vereist wel een bepaalde mate van zelfinzicht.
Oja het is zeker trainbaar. Maar de blauwdruk is gemaakt bij je geboorte ;) en daar kan je pech of geluk mee hebben.
Net zoals ochtend- en avondmensen idd.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_176097331
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 december 2017 00:23 schreef Lenny77 het volgende:

[..]

Oja het is zeker trainbaar. Maar de blauwdruk is gemaakt bij je geboorte ;) en daar kan je pech of geluk mee hebben.
Net zoals ochtend- en avondmensen idd.
Nee hij wordt gevormd tijdens leven en kan dus alleen maar groeien of afnemen.

Mensen welke nooit tegenspraak hebben gehad kunnen er dus minder goed mee omgaan.

En iemand die niet lief kan hebben kan het tegenovergestelde ook niet, daar die het verschil niet kan of weet.
  Moderator vrijdag 29 december 2017 @ 01:27:45 #33
441859 crew  Lenny77
pi_176097647
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2017 01:15 schreef john2406 het volgende:

[..]

Nee hij wordt gevormd tijdens leven en kan dus alleen maar groeien of afnemen.

Mensen welke nooit tegenspraak hebben gehad kunnen er dus minder goed mee omgaan.

En iemand die niet lief kan hebben kan het tegenovergestelde ook niet, daar die het verschil niet kan of weet.
Ben ik het niet mee eens. Je hebt je basiskarakter waarmee je geboren wordt en je opvoeding zal voor een deel bepalen in welke mate iets groeit of afneemt.
Ben je een chaotische persoon van karakter en je komt in een strak gezin, dan zal je wel iets gestructureerder worden maar nooit zo op de manier zoals gewenst. Komt dezelfde chaoot is een los hippie gezin, dan zal ie nog chaotischer zijn. Maar je zal er nooit een echte gestructureerde persoon van krijgen, wat je ook doet, wat hijzelf ook doet.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_176097724
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 december 2017 01:27 schreef Lenny77 het volgende:
Maar je zal er nooit een echte gestructureerde persoon van krijgen, wat je ook doet, wat hijzelf ook doet.
Dat is een ander verhaal het gaat om zelfdiscipline.
Dat is slikken en denken stikken.
pi_176097748
Niet samen door 1 deur omdraaien en weglopen, handjes thuishouden.

Natuurlijk ook wel meer dingen hoor, zelfmotiveren is dan niet meer nodig, maar wat heeft het voor doel van uitstel komt afstel er is toch niemand anders die het voor mij doet.
Dus dat deel staat voor mij al geheel buiten beschouwing, als ik het niet doe een ander doet het niet zoals ik het wil.

[ Bericht 70% gewijzigd door #ANONIEM op 29-12-2017 01:39:53 ]
pi_176097963
Maar moet ik iets uit handen geven doordat ik het niet kan, maar wel weet hoe het kan, en het komt niet zoals ik het hebben wil. En ik betaal er ook nog voor moet ik uitkijken als het niet zo komt dat ik iemand niet voor zijn kop stamp, als ik het dan niet doe heb ik zelfdiscipline?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 29-12-2017 01:45:14 ]
pi_176112701
^ Als je dat wel doet ben je Badr Hari... dat je iemand eerder een hengst verkoopt dan een ander wil niet zeggen dat je op andere vlakken geen discipline hebt.
pi_176113198
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2017 15:25 schreef Horzula het volgende:
^ Als je dat wel doet ben je Badr Hari... dat je iemand eerder een hengst verkoopt dan een ander wil niet zeggen dat je op andere vlakken geen discipline hebt.
Met de lessen wat ik gehad heb loop ik liever weg inplaats van.
pi_176113263
^ Dat kan ook niet altijd, denk ik.
pi_176114230
quote:
1s.gif Op woensdag 27 december 2017 17:20 schreef Kaas- het volgende:
Niets in dit topic verbaast me.
Njah, de onwetendheid en domheid van mensen blijft me toch keer op keer lichtelijk verbazen. Blijkbaar is kennis en inzicht toch niet zo makkelijk te vergaren. Ook heeft lang niet iedereen de drang om zich een realiteitsgetrouw beeld van de werkelijkheid te vormen. Gewoon in je eigen bullshit geloven is veel prettiger.
I've got 99 problems, but a bitch ain't one.
pi_176114841
^ Wat is jouw mening over dit verschijnsel?

[ Bericht 1% gewijzigd door Horzula op 29-12-2017 21:47:46 ]
  vrijdag 5 januari 2018 @ 19:58:05 #42
474362 Sadcopter
Is er leven op Pluto?
pi_176309035
quote:
5s.gif Op woensdag 27 december 2017 12:38 schreef 2thmx het volgende:
Beste FOK!,

Zijn er FOK!kers die met (of zonder) succes geprobeerd hebben om zich meer zelfdiscipline bij te brengen?
Hier zonder veel succes in ieder geval. Ik kwam een Tedtalk tegen over "procrastination". Even zoeken..

abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')