abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_175969018
Beste Fok!kers,

De fan draait goed, stof verwijderd maar mijn moederbord blijft flink oplopen. Zoals jullie kunnen zien een max. temperatuur van boven de 100 graden. Het is redelijk plotseling gegaan. Van een maand geleden naar steady rond de 30 graden naar deze temperaturen.

Is er nog iets wat ik zelf zou kunnen doen, zoals jullie kunnen zien zijn de temperaturen van mijn processor en moederbord aan het oplopen.

Legenda voor het programma, links = huidige temperatuur, midden = minimaal, rechts is maximaal.

Groeten en alvast bedankt voor de reactis,

pi_175973321
Koelpasta vernieuwen?
pi_175985353
Maak eens een foto van de binnenkant van je kast? Dit zegt helemaal niets, wellicht heb je uberhaupt geen airflow zodat de temperaturen oplopen.
url
pi_175985546
Grote kans dat je fan loszit; is vaak niet met het blote oog te zien.
Los halen; oude pasta goed verwijderen en nieuwe pasta, van een goed merk zoals Arctic, aanbrengen.
  Moderator maandag 25 december 2017 @ 12:50:23 #5
54278 crew  Tijger_m
42
pi_175991232
Het is meer het geval dat je CPU oververhit is en dat die hitte zich verspreid door je moederbord.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_176001042
mee eens
nieuwe pasta

beste is even de temp oplaten lopen dan de pc uit zetten en de koelblok demonteren.
Door de temp is ouwe past zacht en is het wat makkelijkere te verwijderenvan de koelblok.

Dan nieuwe pasta er op van een grote van een grote rijstkorrel en dan gelijk de cpu er op douwen en vast zetten

Klaar en simpel.

Duren koelpasta is onzin
alles is beter dan de fabriek zooi.



linkje er bij hoe de cpu pasta


linkje er bij hoe koelpasta te verwijderen

[ Bericht 29% gewijzigd door suijkerbuijk op 26-12-2017 02:31:34 ]
pi_176004901
Als je CPU cores vrijwel minimaal draaien, en ze worden toch 69C... En je harde schijf is slechts 30C..... Dan betekent dat dat vrijwel zeker dat je CPU koeling niet werkt. Of je CPU fan zit er niet goed op, of er moet nieuwe koelpasta tussen. Ik verwacht dat nieuwe koelpasta in dit geval zomaar 20C gaat schelen qua temperatuur.

Hoe minder koelpasta, hoe beter. Maar je moet wél de hele CPU core bedekken.
pi_176025710
quote:
1s.gif Op maandag 25 december 2017 22:23 schreef suijkerbuijk het volgende:
...
...
Duren koelpasta is onzin
...
...

Er is wel degelijk een verschil per merk!
Gebruikte vroega Cooler master; kreeg je zelfs een sjabloon en plastic pasje bij om het gelijkmatig over de cpu te verdelen.
Bleek uiteindelijk slecht, omdat de pasta dan al verdeeld is en er luchtbelletjes blijven als je de koeler erop duwt.

Arctic silver scheelde zo'n 5 graden.
Heb onlangs Arctic MX-2 gebrukt en die is helemaal geweldig.

Ga naar de site van Arctic en daar wordt het verdelen over de cpu duidelijk uitgelegd. :)
pi_176025841
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 december 2017 23:19 schreef gepromoveerT het volgende:

[..]

Er is wel degelijk een verschil per merk!
Gebruikte vroega Cooler master; kreeg je zelfs een sjabloon en plastic pasje bij om het gelijkmatig over de cpu te verdelen.
Bleek uiteindelijk slecht, omdat de pasta dan al verdeeld is en er luchtbelletjes blijven als je de koeler erop duwt.

Arctic silver scheelde zo'n 5 graden.
Heb onlangs Arctic MX-2 gebrukt en die is helemaal geweldig.

Ga naar de site van Arctic en daar wordt het verdelen over de cpu duidelijk uitgelegd. :)
ik zeg niet dat het niet uit maakt.
Ik maak een melding dat elke koelpasta los altijd beter is dan de huidige originele zooi.

En arctic zilver mooi tot dat je moet gaan verwijderen.
Persoonlijk ga ik niet voor een pasta soort wat ook kan geleiden van stroom.
Maar dat is me persoonlijke keuze .

Verder voor een standaart non overklok pc is elke pasta gewoon voldoende .
Voor overklokken zal ik zeker beter pasta nemen omdat elke temp wat lager is beter kan overklokken.
pi_176026631
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 december 2017 23:23 schreef suijkerbuijk het volgende:

[..]

ik zeg niet dat het niet uit maakt.
Ik maak een melding dat elke koelpasta los altijd beter is dan de huidige originele zooi.

En arctic zilver mooi tot dat je moet gaan verwijderen.
Persoonlijk ga ik niet voor een pasta soort wat ook kan geleiden van stroom.
Maar dat is me persoonlijke keuze .

Verder voor een standaart non overklok pc is elke pasta gewoon voldoende .
Voor overklokken zal ik zeker beter pasta nemen omdat elke temp wat lager is beter kan overklokken.
Koelpasta is prima te verwijderen met de spullen van jouw moeder; ook Arctic :)
Die vochtige huishouddoekjes, die zo handig zijn voor het aanrecht en het kookstel; daar krijg je alles prima mee weg. :P

Op een 'huishoudpc' kan je zowat alles smeren; die van mij is echter 1,36 Ghz. overklokt. Dan luistert alles nogal nauw en daar komt mijn praktijkkennis over pasta's vandaan :9
  woensdag 27 december 2017 @ 02:44:00 #11
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_176029106
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 december 2017 23:19 schreef gepromoveerT het volgende:

[..]

Er is wel degelijk een verschil per merk!
Gebruikte vroega Cooler master; kreeg je zelfs een sjabloon en plastic pasje bij om het gelijkmatig over de cpu te verdelen.
Bleek uiteindelijk slecht, omdat de pasta dan al verdeeld is en er luchtbelletjes blijven als je de koeler erop duwt.

Arctic silver scheelde zo'n 5 graden.
Heb onlangs Arctic MX-2 gebrukt en die is helemaal geweldig.

Ga naar de site van Arctic en daar wordt het verdelen over de cpu duidelijk uitgelegd. :)
Heb 7 jaar geleden Cooler Master pasta gebruikt en die zit er nog steeds. CPU temp is ook nog altijd hetzelfde. Ongeveer 40 graden. Tis een overclocked quadcore met hypertreading.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_176044325
quote:
0s.gif Op woensdag 27 december 2017 02:44 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Heb 7 jaar geleden Cooler Master pasta gebruikt en die zit er nog steeds. CPU temp is ook nog altijd hetzelfde. Ongeveer 40 graden. Tis een overclocked quadcore met hypertreading.
Netjes! :)

Welke core i7 is het?
Ook LGA 1366?
En hoeveel heb je hem overgeklokt?
Net even gekeken met Speccy (piriform).
Is 49 graden op bijna idle. Met een Game (Rise of the Tombraider) 67 graden.
Heb ook een quadcore. Bloomfield Core i7 950, 45 nm.. Draait standaard op 3,07 Ghz., overklokt naar 4,15 Ghz.

Koelpasta gaat pas goed werken als die zich enige tijd heeft 'gezet'.
Ben heel benieuwd of jouw pasta inmiddels is uitgehard en in welke mate. Gewoon uit nieuwsgierigheid :P
  zondag 31 december 2017 @ 13:43:12 #13
438762 -Richard-
Een 21 jarige allrounder.
pi_176189617
Sinds ik mijn i5 7600K overgeclocked heb naar 4,7 GHz is de temp alleen maar stabieler geworden. Even de multiplier omhoog en de voltage's. Klaar, van 100% load tijdens gamen naar 80% gegaan, ik ben tevreden en al helemaal dat de temperatuur láger is dan voor die tijd, iets wat ik niet kan verklaren, maar mogelijk is hij nu meer geoptimaliseerd. Voortijd had ik spikes naar 80 graden en nu is het tijdens een gamesessie niet hoger dan 75 graden, - the mind boggles, right..

Maar, wat ik misschien iedereen wel kan adviseren, air-flow door je kast. Echt heel belangrijk. Ik had een ventilator die verkeerd om draaide wat echt mega verschillen in temperatuur veroorzaakte. Veel stof, kapotte fans, etc, zorgt allemaal voor hoge temperatuur.
Weet van alles een beetje maar net niets.
pi_176250532
Bedankt allen voor de reacties! Ik zal nog een foto van de binnenkant maken en de tips opvolgen, zal een dagje of twee duren!
  woensdag 3 januari 2018 @ 13:37:24 #15
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_176257437
quote:
0s.gif Op woensdag 27 december 2017 16:34 schreef gepromoveerT het volgende:

[..]

Netjes! :)

Welke core i7 is het?
Ook LGA 1366?
En hoeveel heb je hem overgeklokt?
Net even gekeken met Speccy (piriform).
Is 49 graden op bijna idle. Met een Game (Rise of the Tombraider) 67 graden.
Heb ook een quadcore. Bloomfield Core i7 950, 45 nm.. Draait standaard op 3,07 Ghz., overklokt naar 4,15 Ghz.

Koelpasta gaat pas goed werken als die zich enige tijd heeft 'gezet'.
Ben heel benieuwd of jouw pasta inmiddels is uitgehard en in welke mate. Gewoon uit nieuwsgierigheid :P
i7 860, cores draaien alle 4 op 3600. Ik heb niet de intentie om mijn cpu los te peuteren. Als het goed werkt en de temperaturen zijn onder controle, lekker laten zitten :)
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_176272889
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2018 13:37 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

i7 860, cores draaien alle 4 op 3600. Ik heb niet de intentie om mijn cpu los te peuteren. Als het goed werkt en de temperaturen zijn onder controle, lekker laten zitten :)
If its not broken don't fix it :P
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')