abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_175944653

(foto: Swetsenegger)

http://nl.wikipedia.org/wiki/IJsland

quote:
IJsland (Ísland in het IJslands) is een eiland en land, dat tussen Groenland en Europa in ligt. Het is omringd door de Atlantische Oceaan, de Straat Denemarken (tussen IJsland en Groenland) en de Noordelijke IJszee. Het noordoosten van het land ligt net binnen de poolcirkel. De hoofdstad Reykjavik ligt aan de zuidwestkust en is 's werelds meest noordelijke hoofdstad (64°08' noorderbreedte). IJsland is het meest westelijk gelegen land van Europa.
quote:
Statistiek

96% van de inwoners woont in steden (1 december 2004)
Reykjavik heeft 114.000 inwoners (1 oktober 2005); buiten de regio van Reykjavik is Akureyri de enige stad van enige omvang (17.000 inwoners, 1 oktober 2005)
Toename aantal inwoners over 2003: 0,96%
Geschat aantal inwoners in 2010: 304.711 (1 december 2004)
Aantal geboortes per 1000 inwoners: 14,0 (1 december 2004)
Aantal overledenen per 1000 inwoners: 6,0 (1 december 2004)
Gemiddeld aantal geboortes per vrouw: 1,97 (1 december 2004)
Kindersterfte: 2,4 per 1000 geboortes (2003)
Kindersterfte in eerste levensweek: 1,69 per 1000 geboortes (2003)
Migratiesaldo in 2001: +968
Bevolkingsdichtheid in 2004: 2,8 inwoners per km² (1 december 2004)
Levensverwachting: mannen 78,7 jaar; vrouwen 82,5 jaar (2001-2003)
Economie: Bruto Nationaal Product van 2003: 810.844 miljoen ISK (2004)
Economische groei in 2002: -0,5%
BNP per inwoner in 2003: 36.519 US-dollars (2004)
Belasting: inkomstenbelasting, in procenten: 37,73 (2005)
(Er is een speciale belasting (2%) bij inkomsten boven ISK 350.000 p.p. per maand (2005).)
btw, in procenten (1 maart 2007): 24,5, 14,0 of 7,0
Aantal auto's per 1000 inwoners: 647 (2004)
Aantal dokters per 1000 inwoners: 3,6 (2002)
Er is geen spoorwegennet.
IJsland kent geen eigen krijgsmacht. Het leger van de Verenigde Staten bewaakte tot 1 oktober 2006 op basis van een militair verdrag uit 1951 het land en zijn territoriale wateren vanuit een marinevliegbasis in Keflavík. Na deze datum zullen de Verenigde Staten nog wel garant staan voor de defensie van IJsland, maar zal de marinevliegbasis gesloten worden.
Popzangeres Björk (Guðmundsdóttir) is van IJslandse afkomst, net zoals de post-rockband Sigur Rós.
De funk fusionband Mezzoforte komt uit IJsland.
quote:
Feestdagen (Hátíðir og merkisdagar)

1 januari: nýársdagur (nieuwjaarsdag).
6 januari: þrettándi, de dertiende dag. Laatste dag van de IJslandse Kerstmis (zie ook: Jólasveinar).
Eind januari wordt de oude gecombineerde januari/februarimaand Þorri gevierd, het Þorrablót.
Bolludagur ("bolletjesdag"). Bolletjesdag was vroeger de maandag voor de vastendagen en wordt nu gevierd door (veel) gebakjes of bolletjes met room (rjómabollur) te eten bij de koffie.
Sprengidagur ("explosiedag"). Deze dag was vroeger de laatste dag voor het begin van de vastendagen en er mocht toen zoveel gegeten als mogelijk (en voorradig) was. Nu wordt het met een speciale maaltijd, bestaande uit gezouten vlees en bonen, gevierd.
Öskudagur ("asdag"). De eerste dag van de vastendagen die begon op een woensdag. Dit is nu een vrije dag.
Sumardagurinn fyrsti; de eerste donderdag na 18 april: eerste dag van de (oude) zomer. IJsland kende vroeger maar twee jaargetijden: zomer en winter.
Sjómannadagurinn; de eerste zondag in juni: opgedragen aan de zeevaarders (vissers, reders etc.).
Listahátið; begin juni op even jaren: Reykjaviks internationale kunstfestival.
17 juni: þjóðhátið; belangrijk nationaal volksfeest op sjautjándi júní . Ter gelegenheid van het feit dat IJsland op 17 juni 1944 een republiek werd.
Verslunarmannahelgi ("handelsweekend"); eerste weekend in augustus.
Síldarævintyri ("haringavontuur"); feest op eerste weekend en maandag in augustus in Siglufjörður (Noord-IJsland).
Þjóðhátið Vestmannaeyjar; volksfeest op de Westman-eilanden begin augustus.
September: tijd waarin de schapen vanuit de bergen en vlakten bijeengedreven worden voor sortering. Vaak een festijn.
Fyrsti vetrardagur; eind oktober: eerste dag van de (oude) winter.
1 december: (voornamelijk) studentenfeest ter gelegenheid van de afscheiding van Denemarken in 1918.
24 december: aðfangadagur; kerstavond.
25 en 26 december: Jól; Kerstmis.
31 december: gamlarskvöld; oudejaarsavond.
Fotografisch ziet 't land er zo uit :9


(foto: Swetsenegger)

Paardrijden kan er ook goed:

(foto: umberrella)

Thingvellir in de herfst:


(foto: Inu)

Panorama's:




(foto's: Rory78)

Vestmannaeyar:


(foto: PAA-053)

Bolungarvík:


(foto: PAA-053)

Reykjavík:

pi_175944664
Ik ga van 11-16 febuari naar Ijsland. Ik heb in Reykjavik een hotel geboekt. Waar ik nog mee zit, is het in die tijd echt nodig om een 4x4 auto te boeken als je alleen de hoofdattracties wil bekijken langs de ringweg? of doet het ook een normale auto met winterbanden?
pi_175945021
Ik ga vermoedelijk ook eind januari/begin februari naar Reykjavik. Hoe zit het in Ijsland eigenlijk qua kou in die periode en hoe kun je je daar het beste op kleden?

Zover ik kan lezen valt het in de stad zelf wel mee maar zodra je het land intrekt kan het een stuk kouder zijn. Ik wil wel iets uitgeven aan een nieuwe jas/kleding maar de hoofdprijs daarvoor betalen hoeft ook weer niet.
  zaterdag 23 december 2017 @ 16:31:55 #4
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_175948766
quote:
6s.gif Op zaterdag 23 december 2017 14:06 schreef Citizen.Erased het volgende:
Ik ga vermoedelijk ook eind januari/begin februari naar Reykjavik. Hoe zit het in Ijsland eigenlijk qua kou in die periode en hoe kun je je daar het beste op kleden?

Zover ik kan lezen valt het in de stad zelf wel mee maar zodra je het land intrekt kan het een stuk kouder zijn. Ik wil wel iets uitgeven aan een nieuwe jas/kleding maar de hoofdprijs daarvoor betalen hoeft ook weer niet.
Geen ervaring met IJsland, wel Siberië. Denk goed aan warme droge voeten, je benen warmhouden en een goede muts. Qua jas: zorg dat de wind er niet in kan. Hoeft niet per se een warme jas te zijn, maar kies hem ruim zodat je er laagjes kleding onder kunt dragen. Neem een lange jas die minstens je kruis uit de wind houdt.
pi_175966655
Ik ga eind mei 10 dagen (reisdagen niet meegeteld) naar IJsland. Plan is de hele ring road aan te doen. Nu druk bezig de route uit te stippelen en de accommodaties te boeken.
pi_175966994
quote:
6s.gif Op zaterdag 23 december 2017 14:06 schreef Citizen.Erased het volgende:
Ik ga vermoedelijk ook eind januari/begin februari naar Reykjavik. Hoe zit het in Ijsland eigenlijk qua kou in die periode en hoe kun je je daar het beste op kleden?

Zover ik kan lezen valt het in de stad zelf wel mee maar zodra je het land intrekt kan het een stuk kouder zijn. Ik wil wel iets uitgeven aan een nieuwe jas/kleding maar de hoofdprijs daarvoor betalen hoeft ook weer niet.
Marktplaats staat vol met kwalitatief goede jassen, moet je alleen wel tweedehands willen dragen.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
  woensdag 27 december 2017 @ 12:20:39 #7
447397 SpaanseVlieg
2 + 2 = 4 - 1 = 3
pi_176035298
IJsland heeft in de winter een soortgelijk klimaat als Nederland. Dus zo koud is het er niet, op het binnenland wellicht na.

Ben zelf in de zomer geweest. Toen had je voor de wegen in het binnenland al een 4x4 nodig. Dus misschien wel raadzaam in de wintermaanden.

@Haldor, leuk. Ben ook 10 dagen geweest, waarvan 7/8 dagen rondreis. Tip, bezoek de thermaalbaden van Myvatn i.p.v de Blue Lagoon (goedkoper en minder druk) als je toch die richting op gaat.
pi_176035555
Wij hebben inmiddels besloten om in februari te gaan.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_176075723
quote:
1s.gif Op zondag 24 december 2017 11:02 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

Marktplaats staat vol met kwalitatief goede jassen, moet je alleen wel tweedehands willen dragen.
Dat is inderdaad misschien wel de moeite waard om te bekijken; ben daarnaast nog even een paar vrienden aan het polsen of ik hun snowboardkleding niet kan lenen. Maar die zullen rond dezelfde periode ook wel de sneeuw opzoeken.

Ik ga ook in Februari, dat kom qua vrije dagen voor mij het beste uit.
pi_176427698
quote:
0s.gif Op woensdag 27 december 2017 12:28 schreef Knutknuttsson het volgende:
Wij hebben inmiddels besloten om in februari te gaan.
Wat ga je er in februari doen, aangezien de dagen dan niet zo lang zijn en er waarschijnlijk een flink pak sneeuw ligt :)
BlaBlaBla
pi_176460742
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2018 10:03 schreef Soldier2000 het volgende:

[..]

Wat ga je er in februari doen, aangezien de dagen dan niet zo lang zijn en er waarschijnlijk een flink pak sneeuw ligt :)
Juist dat ;) En de kans op het Noorderlicht.
En daglicht valt wel mee hoor, zon gaat relatief laat op in (eind) februari, maar gaat pas na zessen onder.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
  donderdag 18 januari 2018 @ 20:56:05 #12
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_176596986
Wij gaan ook komende februari een weekje IJsland verkennen.
Ik ben nog op zoek naar een mooie gletsjer om te bekijken en een mooie vulkaan om te bekijken.

Iemand tips of aanbevelingen?
"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
pi_176597472
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2018 20:56 schreef T_Killer het volgende:
Wij gaan ook komende februari een weekje IJsland verkennen.
Ik ben nog op zoek naar een mooie gletsjer om te bekijken en een mooie vulkaan om te bekijken.

Iemand tips of aanbevelingen?
Kijk eens op into the glacier, kan je diverse gletsjers bezoeken en zelfs in de gletsjers via tunnels.
pi_176597583
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2018 20:56 schreef T_Killer het volgende:
Wij gaan ook komende februari een weekje IJsland verkennen.
Ik ben nog op zoek naar een mooie gletsjer om te bekijken en een mooie vulkaan om te bekijken.

Iemand tips of aanbevelingen?
Cool, ben benieuwd naar je ervaringen straks
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_176609254
Ik ben in januari in Ijsland geweest en ik vond het enorm meevallen qua kou. Droge, warme voeten is wel iets waar je rekening mee moet houden natuurlijk als je door de sneeuw gaat lopen. Maar ik heb gewoon in mijn nederlandse winterjas rondgelopen en heet geen moment koud gehad.
Frankly, my dear, I don't give a damn.
pi_176611513
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 januari 2018 12:57 schreef aquawoman het volgende:
Ik ben in januari in Ijsland geweest en ik vond het enorm meevallen qua kou. Droge, warme voeten is wel iets waar je rekening mee moet houden natuurlijk als je door de sneeuw gaat lopen. Maar ik heb gewoon in mijn nederlandse winterjas rondgelopen en heet geen moment koud gehad.
Het is vaak ook niet de kou in IJsland, want 4 graden in de zon en geen wind is prima uit te houden. Het is vaak de wind die het koud maakt daar, die kan echt pittig zijn daar. Ja jij veel last van wind of was het helder en kalm weer?
pi_176612182
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 januari 2018 14:47 schreef alopio het volgende:

[..]

Het is vaak ook niet de kou in IJsland, want 4 graden in de zon en geen wind is prima uit te houden. Het is vaak de wind die het koud maakt daar, die kan echt pittig zijn daar. Ja jij veel last van wind of was het helder en kalm weer?
Beetje van beiden. we zijn geland in een storm en dat duurde nog een tijdje voort endaarna werd het wat rustiger. Maar ik had speciaal dingen gekocht omdat idd acht dat ik het heel koud zou hebben en die heb ik bijna niet gebruikt :)
Frankly, my dear, I don't give a damn.
  vrijdag 19 januari 2018 @ 16:41:28 #18
447397 SpaanseVlieg
2 + 2 = 4 - 1 = 3
pi_176613985
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2018 20:56 schreef T_Killer het volgende:
Wij gaan ook komende februari een weekje IJsland verkennen.
Ik ben nog op zoek naar een mooie gletsjer om te bekijken en een mooie vulkaan om te bekijken.

Iemand tips of aanbevelingen?
Bij Skaftafell N.P hadden we de keuze om óf de Basalt waterval (Skaftafoss) óf de gelijknamige gletsjer te bezoeken. Hebben toen voor de Gletsjer gekozen. Niet beklommen trouwens, alleen recht voor gestaan en het ijs kunnen aanraken.

Edit; w.b.t de vulkaan; excursie naar Þórsmörk was érg de moeite waard. Waren destijds de enige die deze excursie geboekt hadden. Hier lag nog as van de uitbarsting.
pi_176615496
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2018 20:56 schreef T_Killer het volgende:
Wij gaan ook komende februari een weekje IJsland verkennen.
Ik ben nog op zoek naar een mooie gletsjer om te bekijken en een mooie vulkaan om te bekijken.

Iemand tips of aanbevelingen?
Het ligt er natuurlijk ook aan waar je langs wilt. Qua gletsjer is Vatnajökull (die grote witte vlek die je op alle satellietbeelden kunt zien) wel erg voor de hand liggend om te noemen, maar dat is wel een stukje rijden vanaf Reykjavik. Als je wel die kant op gaat, kun je ook kijken bij de vulkaan Laki.
pi_176685953
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 december 2017 13:51 schreef Terpentin07 het volgende:
Ik ga van 11-16 febuari naar Ijsland. Ik heb in Reykjavik een hotel geboekt. Waar ik nog mee zit, is het in die tijd echt nodig om een 4x4 auto te boeken als je alleen de hoofdattracties wil bekijken langs de ringweg? of doet het ook een normale auto met winterbanden?
Ik was er begin maart en wij vonden alle 2900 kilometers die we gereden hebben met ons campertje met gewone winterbanden helemaal prima. De wegen in het binnenland zijn dicht in februari, dus daar kun je niet op terecht komen. De Ringroad is overal ongeveer zoals een 80-weg in Nederland zou zijn, ik heb er eigenlijk ook geen vlokje sneeuw op zien liggen. Als je wat zijwegen neemt wordt het soms wat gladder/hobbeliger/meer grind, maar ik vond het geen moment spannend worden zonder 4x4 :)
pi_176725483
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 december 2017 13:51 schreef Terpentin07 het volgende:
Ik ga van 11-16 febuari naar Ijsland. Ik heb in Reykjavik een hotel geboekt. Waar ik nog mee zit, is het in die tijd echt nodig om een 4x4 auto te boeken als je alleen de hoofdattracties wil bekijken langs de ringweg? of doet het ook een normale auto met winterbanden?
Als je voor de hoofdattracties gaat, heb je geen 4x4 (Jeep-achtig) nodig. 4wd (gewone sedan) zou nog handig kunnen zijn, maar lijkt me ook niet nodig. Je hebt een 4x4 nodig op wegen waarvan het nummer begint met een F. Daarmee ga je de binnenlanden van IJsland in, en daar vind je geen hoofdattracties.
pi_176749310
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2018 21:22 schreef Light het volgende:

[..]

Als je voor de hoofdattracties gaat, heb je geen 4x4 (Jeep-achtig) nodig. 4wd (gewone sedan) zou nog handig kunnen zijn, maar lijkt me ook niet nodig. Je hebt een 4x4 nodig op wegen waarvan het nummer begint met een F. Daarmee ga je de binnenlanden van IJsland in, en daar vind je geen hoofdattracties.
En de F wegen zitten dicht in februari, dus is sowieso geen optie ;)
pi_176760417
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2018 21:22 schreef Light het volgende:

[..]

Als je voor de hoofdattracties gaat, heb je geen 4x4 (Jeep-achtig) nodig. 4wd (gewone sedan) zou nog handig kunnen zijn, maar lijkt me ook niet nodig. Je hebt een 4x4 nodig op wegen waarvan het nummer begint met een F. Daarmee ga je de binnenlanden van IJsland in, en daar vind je geen hoofdattracties.
Ben in februari 2016 geweest en toen lag er behoorlijk wat sneeuw en zo nu en dan ook flinke sneeuwstormen tijdens het rijden. Wij hadden zelf een Mitsubishi Outlander gehuurd voor een aantal dagen.

Op de laatste avond gewoon op een hoofdweg Reykjavik uitgereden om het noorderlicht te kunnen aanschouwen, geen gekke offroads gepakt in het binnenland verder. Noorderlicht was verder prima te bewonderen, maar na een tijdje zijn we toch terug gaan rijden aangezien het aardig begon te sneeuwen. De weg terug was uiteindelijk aardig vol gesneeuwd en door de storm ook sneeuw dat aan de kant lag op de weg. Op een gegeven moment raakte een Suzuki Jimny voor ons in de sleep en wij gaan er eigenlijk in mee doordat hij een soort van "tunnel" creëert van sneeuw. We zijn letterlijk 30 cm van zijn auto af tot stilstand gekomen in de berm naast de weg. Met veel moeite zijn wij uiteindelijk zelfstandig de berm uitgekomen, maar de Jimny voor ons moest de nooddienst bellen.

Dus ja, als je niet hoeft te bezuinigen op een goede auto dan zou ik gewoon lekker voor een 4x4 gaan. Geeft je toch een stuk zekerder gevoel en uiteindelijk hoorde we van locals ook dat het niet slim was om te bezuinigen op een goede huurauto.
pi_176775527
Bedankt voor jullie antwoorden. Ik heb nu toch een 4x4 geboekt ivm kans op sneeuw. Dat lijkt met toch wat veiliger
pi_177300519
Hoi allemaal, inmiddels alweer een paar dagen terug uit Ijsland maar ik dacht het is leuk voor anderen om wat ervaringen te delen. De zondag dat wij wilden vertrekken was er een flinke sneeuwstorm in Ijsland, hierdoor was de vlucht meerdere keren vertraagd. Dus ipv 11:30 vertrok onze vlucht pas om 22:00, aangekomen op Kevlavik nog 2,5 uur wachten op de bagage omdat toen alle vluchten van wowair en icelandair binnen kwam uit alle hoeken van Europa, Dus totale chaos, ook bij de autoverhuur. Maar op een of andere manier was het toch een tof begin haha. Uiteindelijk om 6:00 ochtend's bij ons Hotel ingecheckt (Grimur Hotel), ook een aanrader. Alles klopte.

Nu over de auto, na mijn ervaring kan ik iedereen een 4x4 aanraden in de winter omdat het weer zo snel kan wisselen. Zonder was ik niet eens van het parkeerterrein afgekomen en had veel plekken maar met moeite kunnen bereiken. Ook raad ik iedereen aan om regelmatig de site road.is te checken. hier kan je zien wat de staat van de wegen is of zelfs of deze gesloten zijn. Wij moesten een keer lang wachten in Selfoss omdat alle wegen naar Reykjavik gesloten waren na een sneeuwstorm. Ook heb ik ontzettend veel auto's in de berm gezien en auto's waar door de storm de ruiten eruit werden geblazen.

Daarnaast nog, een creditcard is een must imho. Vooral bij tankstations kan je alleen met een cc betalen. er staat wel soms maestro als optie maar mijn ing card werkte niet.

Enig minpunt, helaas geen Noorderlicht gezien. Wel heel veel ander moois

Ik ga zeker nog een keer terug
  maandag 19 februari 2018 @ 16:58:01 #26
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_177303093
Hee die vlucht hadden wij ook! Volgens mij was het zelfs 23u voordat we opstegen vanaf Schiphol (dus voor niks de carnavalszondag gemist, maar ja). Uiteindelijk ook wij om 06.00 in bed nadat we de bij de autoverhuur onze wagen nog hebben moeten vrijgraven :7 Gedurende dat moment baalden we redelijk maar achteraf was het wel een hele ervaring 8-)

Wij hadden trouwens geen 4x4 maar een 'normale' hatchback met winterbanden gehad afgelopen week. Echt 0,0 problemen gehad met het rijden in winterse omstandigheden met die wagen. Je moet gewoon rustiger rijden, goed vooruit kijken en opletten zodat je niet plots hoeft te remmen/sturen.

Verder hebben wij alles met de PIN gedaan en dat werkte super, ook tankstations ging super met de PIN (wel Rabobank, misschien dat dat het verschil maakt). We zeiden nog tegen elkaar dat dat in Ijsland goed geregeld was dat pinnen. Had op Keflavik 10.000 ISK cash gepind maar dat was achteraf helemaal niet nodig.

Ow en wij hebben wel noorderlicht gezien, op woensdagavond was het ten zuiden van Reykjavik (richting Blue Lagoon) vrij onbewolkt en daar hebben we het kunnen zien *O* . Jammer dat je dat gemist hebt.

Verder inderdaad prachtig land. Zou eigenlijk nog wel eens terug willen om te zien hoe het er in de zomer uit ziet.
"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
pi_177308006
quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2018 16:58 schreef T_Killer het volgende:
Hee die vlucht hadden wij ook! Volgens mij was het zelfs 23u voordat we opstegen vanaf Schiphol (dus voor niks de carnavalszondag gemist, maar ja). Uiteindelijk ook wij om 06.00 in bed nadat we de bij de autoverhuur onze wagen nog hebben moeten vrijgraven :7 Gedurende dat moment baalden we redelijk maar achteraf was het wel een hele ervaring 8-)

Wij hadden trouwens geen 4x4 maar een 'normale' hatchback met winterbanden gehad afgelopen week. Echt 0,0 problemen gehad met het rijden in winterse omstandigheden met die wagen. Je moet gewoon rustiger rijden, goed vooruit kijken en opletten zodat je niet plots hoeft te remmen/sturen.

Verder hebben wij alles met de PIN gedaan en dat werkte super, ook tankstations ging super met de PIN (wel Rabobank, misschien dat dat het verschil maakt). We zeiden nog tegen elkaar dat dat in Ijsland goed geregeld was dat pinnen. Had op Keflavik 10.000 ISK cash gepind maar dat was achteraf helemaal niet nodig.

Ow en wij hebben wel noorderlicht gezien, op woensdagavond was het ten zuiden van Reykjavik (richting Blue Lagoon) vrij onbewolkt en daar hebben we het kunnen zien *O* . Jammer dat je dat gemist hebt.

Verder inderdaad prachtig land. Zou eigenlijk nog wel eens terug willen om te zien hoe het er in de zomer uit ziet.
Oh haha. Grappig dat er nog een fokker was ;) Ja idd, het was een hele ervaring en avontuur. Goed om ook jou kant te horen. Welke rental car had jij? Wij Procar, veel negatieve dingen gelezen maar was eigenlijk allemaal prima. ook geen gezeik bij terugbrengen.
Ook ik had 30000 isk gepind en veel weer gewisseld. je kan echt overal iig met de cc of pin betalen.

Wat een geluk met de aurora. dat is idd een gemiste kans :(. Maar ik wil zeker nog een keer terug. In de zomer en misschien ook nog een keer in de winter.

Ik moet wel zeggen dat Ijsland magisch mooi was met die witte laag sneeuw. En alleen op donderdag avond een beetje regen. had ik het hele pak voor niks gekocht haha.
  maandag 19 februari 2018 @ 21:38:20 #28
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_177309133
Wij ook Procar.. Helemaal niks mis mee.
"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
pi_177318512
quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2018 21:38 schreef T_Killer het volgende:
Wij ook Procar.. Helemaal niks mis mee.
Trouwens. Jij was niet degene met de gimbal (zhiyun)?
  dinsdag 20 februari 2018 @ 17:46:41 #30
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_177325599
Ik moest googlen wat een gimbal was...dus nee.
"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
pi_177528263
ik wil maar voor een paar dagen naar Blue Lagoon IJsland. Iemand tips voor een gunstig prijsje? Bijvoorbeeld een pakketding (hotel/blue lagoon/vlucht). Waar het beste boeken? Thanks alvast. ;)
pi_178054324
hoe weet je wanneer en waar je het noorderlicht kan zien? Is daar een website voor?
pi_178054413
quote:
5s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 11:56 schreef RobinaHoed het volgende:
hoe weet je wanneer en waar je het noorderlicht kan zien? Is daar een website voor?
http://en.vedur.is/weather/forecasts/aurora/ en allerlei Aurora apps die je kunt downloaden. Daar zie je 1) de zonne-activiteit; en 2) de bewolking. Samen krijg je dan een kans om het Noorderlicht te zien.
pi_178094243
quote:
5s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 11:56 schreef RobinaHoed het volgende:
hoe weet je wanneer en waar je het noorderlicht kan zien? Is daar een website voor?
Beste tijd is van medio oktober tot eind februari. Al kan het soms ook al eerder of later. En het zegt niks want ook in het hoogseizoen kan je niks zien, door weining activiteit of veel bewolking. Ik ben twee keer een week in de winter geweest en niks gezien, toen ik een dag thuis was was er mega veel activiteit (zelfs voor IJslandse begrippen) en deden ze zelfs in Reykjavik de lichten uit.

Kortom, het is ook een deel geluk hebben, het blijft natuur.
pi_178094419
Ik had een groepsreis naar IJsland geboekt, vertrek mogen, maar nu is hij geannuleerd. :(

Heeft iemand ervaring met zelf die kant opvliegen en dan ter plekke exercursies naar bijv Blue Lagoon, Golden circle en Snaefellsnes National Park regelen? Is dat te doen?

Ik heb alleen deze week. Volgende week dinsdag begin ik een nieuwe baan.
pi_178095423
Ik denk dat dat goed moet kunnen. Heb je een rijbewijs want dan zou ik lekker een auto huren en rondtrekken. Al zou het qua weersomstandigheden misschien minder handig zijn nu.... of moet je 4wheeldrive huren,

Ik heb destijds in de zomer een paar dagen vooraf nog een bustour naar de Katla geregeld, was geen probleem.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
  maandag 26 maart 2018 @ 12:34:15 #37
375927 Halldor
like a boss
pi_178096070
quote:
0s.gif Op maandag 26 maart 2018 11:16 schreef Schuifpui het volgende:
Ik had een groepsreis naar IJsland geboekt, vertrek mogen, maar nu is hij geannuleerd. :(

Heeft iemand ervaring met zelf die kant opvliegen en dan ter plekke exercursies naar bijv Blue Lagoon, Golden circle en Snaefellsnes National Park regelen? Is dat te doen?

Ik heb alleen deze week. Volgende week dinsdag begin ik een nieuwe baan.
Ik kwam laatst deze website tegen waar veel georganiseerde tours geboekt kunnen worden: https://guidetoiceland.is

Ik ga binnenkort voor het eerst naar IJsland, en organiseer alles zelf, dus ik heb geen ervaring met deze website.
pi_178096433
quote:
1s.gif Op maandag 26 maart 2018 12:00 schreef Cat-astrophe het volgende:
Ik denk dat dat goed moet kunnen. Heb je een rijbewijs want dan zou ik lekker een auto huren en rondtrekken. Al zou het qua weersomstandigheden misschien minder handig zijn nu.... of moet je 4wheeldrive huren,

Ik heb destijds in de zomer een paar dagen vooraf nog een bustour naar de Katla geregeld, was geen probleem.
Heb een rijbewijs, maar alleen rondtrekken is toch een beetje saai en erg duur. Vorig jaar ben heb ik alleen in Zweeds Lapland een auto gehuurd en 3 dagen rondgereden na een zakenreis. Was erg gaaf, maar 3 dagen voornamelijk alleen vond ik wel de max. Daarnaast hebben die drie dagen me ruim 1000 euro gekost aan autohuur, hotels en activiteiten (sneeuwscooter, hondensleetocht, bezoek aan ijshotel). :X

Een roadtrip door IJsland lijkt me wel heel gaaf, maar dan liever een andere keer als ik iemand kan vinden die mee wil. Volgens mij is het zomerseizoen dan ook een beter idee in IJsland, want een groot deel van die ringweg is niet heel goed begaanbaar deze periode volgens mij.
pi_178096470
quote:
1s.gif Op maandag 26 maart 2018 12:34 schreef Halldor het volgende:

[..]

Ik kwam laatst deze website tegen waar veel georganiseerde tours geboekt kunnen worden: https://guidetoiceland.is

Ik ga binnenkort voor het eerst naar IJsland, en organiseer alles zelf, dus ik heb geen ervaring met deze website.
Thanks! Ziet er goed uit, ik ga het even rustig bekijken.

Met zelf organiseren bedoel je dan gewoon zelf naar een NP of gebied rijden en zelf je route daar bepalen neem ik aan? Ga je alleen of met anderen?
pi_178098668
quote:
0s.gif Op maandag 26 maart 2018 12:51 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

Heb een rijbewijs, maar alleen rondtrekken is toch een beetje saai en erg duur. Vorig jaar ben heb ik alleen in Zweeds Lapland een auto gehuurd en 3 dagen rondgereden na een zakenreis. Was erg gaaf, maar 3 dagen voornamelijk alleen vond ik wel de max. Daarnaast hebben die drie dagen me ruim 1000 euro gekost aan autohuur, hotels en activiteiten (sneeuwscooter, hondensleetocht, bezoek aan ijshotel). :X

Een roadtrip door IJsland lijkt me wel heel gaaf, maar dan liever een andere keer als ik iemand kan vinden die mee wil. Volgens mij is het zomerseizoen dan ook een beter idee in IJsland, want een groot deel van die ringweg is niet heel goed begaanbaar deze periode volgens mij.
Niet specifiek voor jou, maar voor iedereen:
Je kunt op deze website kijken voor de huidige staat van de weg, ze hebben ook veel webcams gericht op de weg waarmee je kunt bekijken hoe onbegaanbaar een weg werkelijk is. Op dit moment is de hele ringroad groen, en dat ziet er dan zo uit:


Ik ben vorig jaar begin maart geweest met een campertje met winterbanden, geen 4WD/jeep en alles was echt superprima begaanbaar, hoogstens af en toe een beetje aangekoekte sneeuw als we van de grotere wegen af gingen. Het is echt niet zo'n onherbergzame woestenij als soms gesuggereerd wordt.

[ Bericht 2% gewijzigd door Merel1808 op 26-03-2018 14:29:29 ]
pi_178098825
Ijsland is wel pittig duur. :D
Kom uit ruim 1600 euro uit voor 6 dagen (eigen 4.5 dagen daar). Da's nog ex eten.

Activieteiten: blue lagoon, South Coast Northern Lights, Jokulsarlon Ice Cave, Golden Circle & Glacier Hiking, Sneafellsnes NP

Aan te raden?
pi_178103160
quote:
0s.gif Op maandag 26 maart 2018 14:27 schreef Schuifpui het volgende:
Ijsland is wel pittig duur. :D
Kom uit ruim 1600 euro uit voor 6 dagen (eigen 4.5 dagen daar). Da's nog ex eten.

Activieteiten: blue lagoon, South Coast Northern Lights, Jokulsarlon Ice Cave, Golden Circle & Glacier Hiking, Sneafellsnes NP

Aan te raden?
Blue lagoon is schrikbarend duur en erg toeristisch (wel mooo hoor dat wel). Je hebt in de buurt (iets voorbij thingvellir, in de buurt van de Gullfoss waterval) ook een iets kleinere versie, Google maar op “secret lagoon” Iceland. Is stukken goedkoper, maar net zo lekker. Niet zo groot maar wat leuk is dat er een mini geiser bij zit. Ik vond het dikke prima.
  dinsdag 27 maart 2018 @ 21:42:50 #43
375927 Halldor
like a boss
pi_178133725
quote:
0s.gif Op maandag 26 maart 2018 12:52 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

Thanks! Ziet er goed uit, ik ga het even rustig bekijken.

Met zelf organiseren bedoel je dan gewoon zelf naar een NP of gebied rijden en zelf je route daar bepalen neem ik aan? Ga je alleen of met anderen?
Ik ga samen met mijn vriendin. We gaan in 11 dagen de hele ring road rond. Van tevoren alle hotels geboekt, dus de afstand per dag ligt al vast.
pi_178134009
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 21:42 schreef Halldor het volgende:

[..]

Ik ga samen met mijn vriendin. We gaan in 11 dagen de hele ring road rond. Van tevoren alle hotels geboekt, dus de afstand per dag ligt al vast.
Is dat niet ontzettend veel rijden en weinig zien?
Toen ik ging hadden we acht dagen voor de halve ring road (Aykury - Reykjavik) en dat was precies goed.
Mooie wandelingen maken, wat tijd om Reykjavik te zien.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_178134276
Wij hebben de ring road incl Snaefelsness gedaan in 9 dagen en hebben heel veel kunnen zien en doen, dus kan mijns inziens best. En wij zijn echt niet overal langs gevlogen...
Tuurlijk kun je niet alles zien en doen, maar goed, als je dat wilt, dan moet je een paar weken die kant op gaan.
pi_178134784
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 21:54 schreef Cat-astrophe het volgende:

[..]

Is dat niet ontzettend veel rijden en weinig zien?
Toen ik ging hadden we acht dagen voor de halve ring road (Aykury - Reykjavik) en dat was precies goed.
Mooie wandelingen maken, wat tijd om Reykjavik te zien.
Is prima te doen, ik heb de ringroad in 10 dagen gedaan, exclusies Snaefellsnes. Langste reisdag was 4,5 uur. De rest varieerde van 1,5 uur rijden tot ongeveer 2,5/3 uur. Prima te doen dus. Genoeg tijd om veel dingen te zien, doen, wandelen, thermisch bad zitten. Tweede keer dat we gingen ook 10 dagen en toen Westfjorden en Snaefellsnes gedaan, dit omdat de afstanden in Westfjorden groter zijn en de wegen minder begaanbaar.
  Moderator dinsdag 23 oktober 2018 @ 13:26:35 #47
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_182688569
quote:
2s.gif Op dinsdag 23 oktober 2018 13:26 schreef Bosbeetle het volgende:
tvp wij gaan over drie weken :)
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator maandag 19 november 2018 @ 22:56:35 #48
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_183254740
Ik ben ook eens naar IJsland aan het kijken, lijkt me heel tof in februari of maart. De winter is mijn favoriete seizoen dus eigenlijk bizar dat ik nog nooit op een wintervakantie ben geweest :D

Welk budget zou je aan moeten houden met z’n tweeën voor een week? Ik zag nu een deal met Wow dat je voor 120 euro pp kunt vliegen. Hoe duur is het dagelijks leven daar? Hotels, uit eten, benzine etc?
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
  Heeft over alles een mening 2022 woensdag 21 november 2018 @ 20:53:40 #49
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_183292354
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Moderator woensdag 21 november 2018 @ 21:47:20 #50
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_183293885
Ik ga het later even kijken (manlief heeft er last van als het nu door zijn game heen gaat :'))

Ik heb in ieder geval wat research gedaan naar wat vlucht, hotels en autohuur (SUV) voor 1 week zou kosten. Ik kwam uit op 1600, dat valt me nog best mee. Ik zag dat benzine 1,53 per liter is, dat is ook niet duur. Het zou dan alleen nog aankomen op eten en excursies. Hoeveel zouden jullie daarvoor rekenen voor 1 week?
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')