Is dat relevant?quote:Op donderdag 21 december 2017 20:58 schreef Hyaenidae het volgende:
Wat voor werk doe je met die bus?
meneer is eigenbaasquote:Op donderdag 21 december 2017 22:01 schreef DJSmiley het volgende:
Als je 't zelf moest uitzoeken had je baas wel een garagebedrijf gehad
quote:Op donderdag 21 december 2017 20:58 schreef Hyaenidae het volgende:
Wat voor werk doe je met die bus?
quote:Op vrijdag 22 december 2017 00:39 schreef Graf..Coudenhove..Kalergi het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
dan zou het probleem niet intermittent zijn....quote:Op vrijdag 22 december 2017 07:54 schreef Ivo1985 het volgende:
Klinkt als lucht in de leidingen en/of te laag niveau aan remvloeistof.
Als dit niet direct na het laatste bezoek aan de garage is gaan optreden is je remsysteem niet lucht- en vloeistof dicht en is het van groot belang om op zoek te gaan naar de oorzaak.
Vacuumlek en rembekrachtiger defecten zorgen voor een hard pedaal niet voor het ‘door drukken, druk oppompen’quote:Op vrijdag 22 december 2017 00:47 schreef eXplorer1 het volgende:
*hoofdremcilinder (kans dat dit het is schat ik zeer klein)
*Vacuumslang
*Terugslagklepje
*Vacuumbekrachtiger (groot rond zwart ding)
Zoek en gij zult vinden.
Kapotte vacuumbekrachtiger (die dus lekt) dan hoor je vaak gesis als je daar goed gaat luisteren (bij je rempedaal).
Ik weet niet welk merk bus je hebt, maar sommige merken, waaronder Renault, gebruiken soms ook hulpbekrachtigers bij de pedalen. Als die kapot is krijg je ook dit effect.quote:Op vrijdag 22 december 2017 19:56 schreef junkiexp het volgende:
Vandaag nog even kunnen onderzoeken, reservoir zit helemaal vol en is niet veranderd de laatste 30k kilometer.
Vloeistof is niet heel helder, maar ook zeker niet donker.
Lucht komt niet vanzelf in de leidingen toch?
Dan moet er ergens een leiding lekken maar dan moet je ook vloeistof verliezen.
De bekrachtiger heb ik nagekeken en die lekt geen vacuüm zover ik kan zien.
Vandaag heb ik er ook geen last van gehad, bus remt prima.
Als ik mijn voet stevig op het pedaal houdt zakt deze niet weg bij lopende motor, dan mag je stellen dat de HRC toch nog goed is en niet inwendig lek?
Kan het een fuck up zijn van de ABS of remkrachtverdeler?
Ik had wel 1200 kilo bij toen ik er last van had, vandaag maar 400.
quote:Op vrijdag 22 december 2017 21:57 schreef boegschroef het volgende:
Terugslagklep heb je alleen bij trommelremmen, heeft de bus nog trommelremmen? Dan is het 95% zeker dat. Waarom:
De trommelremmen hebben veren, die trekken de blokken zo hard terug op de remcilinder waardoor de remolie terug in het reservoir gedrukt wordt. De terugslagklep voorkomt dit normaal. Als deze stuk is, trekken de veren de blokken zover terug waardoor je HRC niet genoeg slag heeft en je een keer moet ‘oppompen’. Dit verklaard ook de extra klikken op de handrem omdat het waarschijnlijk de achterremmen zijn.
Schijfremmen rondom.quote:Op zaterdag 23 december 2017 07:57 schreef Hendroit het volgende:
Ik kijk even in mijn glazen bol.
Wat ik denk is dat de voering van remschoenen achter is losgekomen, dit verklaard dat je handrem nu wat hoger aanpakt.
Ik weet dat het moeilijk kan zijn maar open die trommelremmen nou maar. Of ga naar de garage.
Nee hoor, gezien het een busje is hebben we bijna zeker te maken met een turbodiesel, je wil geen turbodruk bij je vacuumbekrachtiger hebben en daarom een terugslagklep tussen inlaat en rembekrachtiger (vacuumslang).quote:Op vrijdag 22 december 2017 21:57 schreef boegschroef het volgende:
[..]
Vacuumlek en rembekrachtiger defecten zorgen voor een hard pedaal niet voor het ‘door drukken, druk oppompen’
HRC lek kan, kans is inderdaad klein.
Terugslagklep heb je alleen bij trommelremmen, heeft de bus nog trommelremmen? Dan is het 95% zeker dat. Waarom:
De trommelremmen hebben veren, die trekken de blokken zo hard terug op de remcilinder waardoor de remolie terug in het reservoir gedrukt wordt. De terugslagklep voorkomt dit normaal. Als deze stuk is, trekken de veren de blokken zover terug waardoor je HRC niet genoeg slag heeft en je een keer moet ‘oppompen’. Dit verklaard ook de extra klikken op de handrem omdat het waarschijnlijk de achterremmen zijn.
Sommige bussen hebben een losse terugslagklep, soms zitten ze in de HRC verwerkt.
Probeer het volgende, ga wanneer het kan EN veilig is 160kmh rijden voor een paar minuten, dan weet je zeker weten dat je bus in turbodruk rijdt (nodig heeft)quote:Op zaterdag 23 december 2017 20:05 schreef junkiexp het volgende:
Bus betreft een Opel Movano met een 2.5 CDTI motor, inderdaad turbodiesel.
Zoals gezegd schijfremmen rondom.
Vandaag 750km gereden en geen last gehad.
Handrem pakt nog wel heel hoog, ga binnenkort even alle remmen nalopen en er met de easybleed nieuwe vloeistof in laten lopen + ontluchten.
Voor zover ik kan zien zit er geen hulpbekrachtiger tussen, het pedaal zit direct gekoppeld aan de bekrachtiger achter de HRC.
160 rijden wordt lastig , maar 110 in z'n 4 geeft het zelfde resultaat lijkt mij.quote:Op zaterdag 23 december 2017 21:46 schreef eXplorer1 het volgende:
[..]
Probeer het volgende, ga wanneer het kan EN veilig is 160kmh rijden voor een paar minuten, dan weet je zeker weten dat je bus in turbodruk rijdt (nodig heeft)
Na die paar minuten 160 rijden op de rem trappen, is hij hard dan weet je dat de bekrachtiger lek is.
Zo niet dan kan je de bekrachtiger afstrepen en verder zoeken.
Welke versnelling maakt geen hol uit of je turbodruk krijgt/ nodig hebt, belasting (%torquerequest) wel.quote:Op zondag 24 december 2017 00:43 schreef junkiexp het volgende:
[..]
160 rijden wordt lastig , maar 110 in z'n 4 geeft het zelfde resultaat lijkt mij.
Ik weet eigenlijk zeker dat het pedaal niet hard wordt dan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |