abonnement Unibet Coolblue
pi_175902465
Ik heb sinds vandaag een probleem met mijn werkbus.
Heel soms en vooral op de snelweg lijkt de remdruk weg te vallen, als je het pedaal dan loslaat en weer intrapt dan is er wel voldoende tegendruk.
Als ik flink doortrap als het voorkomt remt de bus overigens wel goed.

Daarnaast is de aanslag van de handrem opeens veel hoger geworden, deze was vrijwel direct na het aantrekken en nu pas na 5 klikjes.

Houden deze problemen verband met elkaar?
En wat kan het probleem zijn, ik zit te denken aan de hoofdremcilinder voor het wegvallen de remdruk, deze zal inwendig lek zijn.
Kan het ook nog de bekrachtiger zijn?

En voor de handrem de kabel of een vastzittende klauw?
Ik heb schijven rondom.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_175902904
Wat voor werk doe je met die bus?
pindazakje
pi_175902925
quote:
7s.gif Op donderdag 21 december 2017 20:58 schreef Hyaenidae het volgende:
Wat voor werk doe je met die bus?
Is dat relevant?
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_175902948
quote:
2s.gif Op donderdag 21 december 2017 20:58 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Is dat relevant?
Dat heet interesse tonen.
pindazakje
pi_175905209
Kijk even na of er voldoende remvloeistof ligt. Misschien is er een van de leiding kapot en lekt de vloeistof.
En ik zou gewoon aan je baas verzoeken een busje naar garage te brengen.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_175905349
Vacuumslang die lekt, pomp die lekt.. mogelijkheden genoeg. Maar ook wel afhankelijk van het type motor natuurlijk.

Simpelste: Garage. Als dat ding van de baas is mogen hun het mooi uitzoeken, kun jij door met werken. Als je 't zelf moest uitzoeken had je baas wel een garagebedrijf gehad :)
pi_175905357
In het verleden vergelijkbare problemen gehad (afgezien van de handrem); toendertijd was het een te laag remvloeistofniveau.
  donderdag 21 december 2017 @ 23:12:10 #8
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_175907928
quote:
0s.gif Op donderdag 21 december 2017 22:01 schreef DJSmiley het volgende:
Als je 't zelf moest uitzoeken had je baas wel een garagebedrijf gehad :)
meneer is eigenbaas :')
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_175909689
Valse lucht, ontluchten, wel aanpakken.
pi_175910818
Ik ben inderdaad eigen baas, en probeer de kosten een beetje te drukken door zelf het wagenpark te onderhouden.
Thanks voor de tips, ga morgen eens wat zaken nalopen ^O^
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_175910894
quote:
7s.gif Op donderdag 21 december 2017 20:58 schreef Hyaenidae het volgende:
Wat voor werk doe je met die bus?
:o

pi_175911076
*hoofdremcilinder (kans dat dit het is schat ik zeer klein)
*Vacuumslang
*Terugslagklepje
*Vacuumbekrachtiger (groot rond zwart ding)

Zoek en gij zult vinden.

Kapotte vacuumbekrachtiger (die dus lekt) dan hoor je vaak gesis als je daar goed gaat luisteren (bij je rempedaal).
life happens while you're pusing the throttle.
pi_175913059
quote:
:@
pindazakje
pi_175913909
Klinkt als lucht in de leidingen en/of te laag niveau aan remvloeistof.

Als dit niet direct na het laatste bezoek aan de garage is gaan optreden is je remsysteem niet lucht- en vloeistof dicht en is het van groot belang om op zoek te gaan naar de oorzaak.
pi_175918877
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 december 2017 07:54 schreef Ivo1985 het volgende:
Klinkt als lucht in de leidingen en/of te laag niveau aan remvloeistof.

Als dit niet direct na het laatste bezoek aan de garage is gaan optreden is je remsysteem niet lucht- en vloeistof dicht en is het van groot belang om op zoek te gaan naar de oorzaak.
dan zou het probleem niet intermittent zijn....
life happens while you're pusing the throttle.
pi_175929660
Vandaag nog even kunnen onderzoeken, reservoir zit helemaal vol en is niet veranderd de laatste 30k kilometer.
Vloeistof is niet heel helder, maar ook zeker niet donker.
Lucht komt niet vanzelf in de leidingen toch?
Dan moet er ergens een leiding lekken maar dan moet je ook vloeistof verliezen.

De bekrachtiger heb ik nagekeken en die lekt geen vacuüm zover ik kan zien.
Vandaag heb ik er ook geen last van gehad, bus remt prima.

Als ik mijn voet stevig op het pedaal houdt zakt deze niet weg bij lopende motor, dan mag je stellen dat de HRC toch nog goed is en niet inwendig lek?
Kan het een fuck up zijn van de ABS of remkrachtverdeler?
Ik had wel 1200 kilo bij toen ik er last van had, vandaag maar 400.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_175933548
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 december 2017 00:47 schreef eXplorer1 het volgende:
*hoofdremcilinder (kans dat dit het is schat ik zeer klein)
*Vacuumslang
*Terugslagklepje
*Vacuumbekrachtiger (groot rond zwart ding)

Zoek en gij zult vinden.

Kapotte vacuumbekrachtiger (die dus lekt) dan hoor je vaak gesis als je daar goed gaat luisteren (bij je rempedaal).
Vacuumlek en rembekrachtiger defecten zorgen voor een hard pedaal niet voor het ‘door drukken, druk oppompen’

HRC lek kan, kans is inderdaad klein.

Terugslagklep heb je alleen bij trommelremmen, heeft de bus nog trommelremmen? Dan is het 95% zeker dat. Waarom:

De trommelremmen hebben veren, die trekken de blokken zo hard terug op de remcilinder waardoor de remolie terug in het reservoir gedrukt wordt. De terugslagklep voorkomt dit normaal. Als deze stuk is, trekken de veren de blokken zover terug waardoor je HRC niet genoeg slag heeft en je een keer moet ‘oppompen’. Dit verklaard ook de extra klikken op de handrem omdat het waarschijnlijk de achterremmen zijn.

Sommige bussen hebben een losse terugslagklep, soms zitten ze in de HRC verwerkt.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_175940052
Ik kijk even in mijn glazen bol.
Wat ik denk is dat de voering van remschoenen achter is losgekomen, dit verklaard dat je handrem nu wat hoger aanpakt.
Ik weet dat het moeilijk kan zijn maar open die trommelremmen nou maar. Of ga naar de garage.
My dials are pupillated.
pi_175941258
quote:
2s.gif Op vrijdag 22 december 2017 19:56 schreef junkiexp het volgende:
Vandaag nog even kunnen onderzoeken, reservoir zit helemaal vol en is niet veranderd de laatste 30k kilometer.
Vloeistof is niet heel helder, maar ook zeker niet donker.
Lucht komt niet vanzelf in de leidingen toch?
Dan moet er ergens een leiding lekken maar dan moet je ook vloeistof verliezen.

De bekrachtiger heb ik nagekeken en die lekt geen vacuüm zover ik kan zien.
Vandaag heb ik er ook geen last van gehad, bus remt prima.

Als ik mijn voet stevig op het pedaal houdt zakt deze niet weg bij lopende motor, dan mag je stellen dat de HRC toch nog goed is en niet inwendig lek?
Kan het een fuck up zijn van de ABS of remkrachtverdeler?
Ik had wel 1200 kilo bij toen ik er last van had, vandaag maar 400.
Ik weet niet welk merk bus je hebt, maar sommige merken, waaronder Renault, gebruiken soms ook hulpbekrachtigers bij de pedalen. Als die kapot is krijg je ook dit effect.
Quid enim potest esse securus, ut difficile?
pi_175942695
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 december 2017 21:57 schreef boegschroef het volgende:

Terugslagklep heb je alleen bij trommelremmen, heeft de bus nog trommelremmen? Dan is het 95% zeker dat. Waarom:

De trommelremmen hebben veren, die trekken de blokken zo hard terug op de remcilinder waardoor de remolie terug in het reservoir gedrukt wordt. De terugslagklep voorkomt dit normaal. Als deze stuk is, trekken de veren de blokken zover terug waardoor je HRC niet genoeg slag heeft en je een keer moet ‘oppompen’. Dit verklaard ook de extra klikken op de handrem omdat het waarschijnlijk de achterremmen zijn.

quote:
0s.gif Op zaterdag 23 december 2017 07:57 schreef Hendroit het volgende:
Ik kijk even in mijn glazen bol.
Wat ik denk is dat de voering van remschoenen achter is losgekomen, dit verklaard dat je handrem nu wat hoger aanpakt.
Ik weet dat het moeilijk kan zijn maar open die trommelremmen nou maar. Of ga naar de garage.
Schijfremmen rondom.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_175943388
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 december 2017 21:57 schreef boegschroef het volgende:

[..]

Vacuumlek en rembekrachtiger defecten zorgen voor een hard pedaal niet voor het ‘door drukken, druk oppompen’

HRC lek kan, kans is inderdaad klein.

Terugslagklep heb je alleen bij trommelremmen, heeft de bus nog trommelremmen? Dan is het 95% zeker dat. Waarom:

De trommelremmen hebben veren, die trekken de blokken zo hard terug op de remcilinder waardoor de remolie terug in het reservoir gedrukt wordt. De terugslagklep voorkomt dit normaal. Als deze stuk is, trekken de veren de blokken zover terug waardoor je HRC niet genoeg slag heeft en je een keer moet ‘oppompen’. Dit verklaard ook de extra klikken op de handrem omdat het waarschijnlijk de achterremmen zijn.

Sommige bussen hebben een losse terugslagklep, soms zitten ze in de HRC verwerkt.
Nee hoor, gezien het een busje is hebben we bijna zeker te maken met een turbodiesel, je wil geen turbodruk bij je vacuumbekrachtiger hebben en daarom een terugslagklep tussen inlaat en rembekrachtiger (vacuumslang).
life happens while you're pusing the throttle.
pi_175949718
Dat is een andere terugslagklep dan die ik bedoel ;)
Als die klep stuk is heb je een hard pedaal, niet de symptomen van hierboven.

Aangezien de ‘rondom schijven’ en een vol reservoir, zet ik mijn geld op een lekkende HRC.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_175954171
Bus betreft een Opel Movano met een 2.5 CDTI motor, inderdaad turbodiesel.
Zoals gezegd schijfremmen rondom.
Vandaag 750km gereden en geen last gehad.
Handrem pakt nog wel heel hoog, ga binnenkort even alle remmen nalopen en er met de easybleed nieuwe vloeistof in laten lopen + ontluchten.

Voor zover ik kan zien zit er geen hulpbekrachtiger tussen, het pedaal zit direct gekoppeld aan de bekrachtiger achter de HRC.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_175957959
quote:
2s.gif Op zaterdag 23 december 2017 20:05 schreef junkiexp het volgende:
Bus betreft een Opel Movano met een 2.5 CDTI motor, inderdaad turbodiesel.
Zoals gezegd schijfremmen rondom.
Vandaag 750km gereden en geen last gehad.
Handrem pakt nog wel heel hoog, ga binnenkort even alle remmen nalopen en er met de easybleed nieuwe vloeistof in laten lopen + ontluchten.

Voor zover ik kan zien zit er geen hulpbekrachtiger tussen, het pedaal zit direct gekoppeld aan de bekrachtiger achter de HRC.
Probeer het volgende, ga wanneer het kan EN veilig is 160kmh rijden voor een paar minuten, dan weet je zeker weten dat je bus in turbodruk rijdt (nodig heeft)

Na die paar minuten 160 rijden op de rem trappen, is hij hard dan weet je dat de bekrachtiger lek is.

Zo niet dan kan je de bekrachtiger afstrepen en verder zoeken.
life happens while you're pusing the throttle.
pi_175963613
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 december 2017 21:46 schreef eXplorer1 het volgende:

[..]

Probeer het volgende, ga wanneer het kan EN veilig is 160kmh rijden voor een paar minuten, dan weet je zeker weten dat je bus in turbodruk rijdt (nodig heeft)

Na die paar minuten 160 rijden op de rem trappen, is hij hard dan weet je dat de bekrachtiger lek is.

Zo niet dan kan je de bekrachtiger afstrepen en verder zoeken.
160 rijden wordt lastig ;), maar 110 in z'n 4 geeft het zelfde resultaat lijkt mij.
Ik weet eigenlijk zeker dat het pedaal niet hard wordt dan.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_175964267
quote:
2s.gif Op zondag 24 december 2017 00:43 schreef junkiexp het volgende:

[..]

160 rijden wordt lastig ;), maar 110 in z'n 4 geeft het zelfde resultaat lijkt mij.
Ik weet eigenlijk zeker dat het pedaal niet hard wordt dan.
Welke versnelling maakt geen hol uit of je turbodruk krijgt/ nodig hebt, belasting (%torquerequest) wel.

Maar als je zeker weer dat het je bekrachtiger niet is dan hoeft het niet.
life happens while you're pusing the throttle.
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 zondag 24 december 2017 @ 02:39:45 #27
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_175964822
Ik heb ongeveer hetzelfde gehad bij een sprinter 309, het was weg na een flush (na nieuwe schijven en blokken) wat mij liet denken dat het stiekem toch lucht was. Als ik reed kon ik het pedaal feitelijk voor de helft indrukken, maar dan begon de daadwerkelijke remreactie pas. Ik kon dus nog steeds voor 100 procent remmen, alleen zat het grijppunt erg laag. Als ik pompte, kwam het pedaal wel omhoog en had ik remactie op het hoogste punt, alleen zakte dit weer weg naar het oude niveau.

Fcking vaag probleem waar ik nooit achter gekomen ben. De verdeler, hoofdremcilinder en bekrachtiger waren het niet.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_175970007
Zitten de parkeerremschoenen binnen in de schijf of werkt de handrem via de remklauw?
Als dat laatste het geval is dan is het waarschijnlijk je remklauw waarvan de parkeerrem hendel soms blijft hangen op de remklauw dus. Hierdoor blijft als het ware de handrem erop staan (terwijl jij de handrem uiteraard wel eraf hebt) hierdoor gaat je remvloeistof koken en heb je geen remdruk meer.
Dit verklaard ook waarom je handrem hoger staat dan normaal, omdat 1 kabel dus blijft hangen en er geen spanning op staat.
My dials are pupillated.
pi_175971262
Handrem gaat via de klauw, ik vermoed ook dat er iets met de kabel is.
Ga het van de week losgooien en ik laat het nog weten, bedankt zover voor de reacties ^O^
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')