abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 21 december 2017 @ 15:17:55 #1
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_175893410

quote:
Het vergeten decemberfeest van de Onnozele Kinderen
In de Middeleeuwen vierde men tussen Kerst en Driekoningen nog een feest, waarbij kinderen de dienst uitmaakten in de kerk: het feest van de Onnozele Kinderen. Jonge koorzangers kozen een kinderbisschop en kinderen mochten voor één dag op de beste stoelen in de kerk zitten.

Wat was dit voor feest wat vaak op 28 december werd gevierd en waarom vieren wij dit nu niet meer? Onderzoeker dr. Katell Lavéant geeft het antwoord. (Universiteit Utrecht).
Geinig. :P
pi_175895837
^O^ Leuk artikel. De Reformatie heeft meer dingen kapot gemaakt dan alleen maar beelden dus
  vrijdag 22 december 2017 @ 17:33:00 #3
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_175926514
Die link naar het Sinterklaasfeest kende ik niet. Interessant, omdat er nog steeds plaatsen zijn waar kinderen zich met Sinterklaas als Sinterklaas/bisschop (en Zwarte Piet) verkleden).
  maandag 25 december 2017 @ 01:29:19 #4
92960 Knip
Ik ben die ik ben
pi_175985143
Wij deden eraan thuis. Op die dag mocht de jongste in huis (ik) kiezen wat er werd gegeten. In de vroege jaren 70 stond er over het algemeen de ouderwetse Hollandse kost (gekookte andijvie, draadjesvlees, aardappels en griesmeelpudding toe) dus het was echt feest om eens iets bijzonders te eten.

Voor mij is het een geweldige herinnering.
Non possumus non loqui
  dinsdag 26 december 2017 @ 03:35:07 #5
456593 Jinkx
It's Monsoon season!
pi_176005501
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 december 2017 17:33 schreef Lunatiek het volgende:
Die link naar het Sinterklaasfeest kende ik niet. Interessant, omdat er nog steeds plaatsen zijn waar kinderen zich met Sinterklaas als Sinterklaas/bisschop (en Zwarte Piet) verkleden).
Welke regio's zijn dat?
  dinsdag 26 december 2017 @ 05:39:18 #6
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_176005753
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 december 2017 03:35 schreef Jinkx het volgende:

[..]

Welke regio's zijn dat?
Ik ken het uit Schoonhoven, vroeger was het ook in Nieuwpoort. Misschien ook Zoetermeer, maar dat weet ik niet zeker.
Merk op dat dat geen katholieke gebieden zijn. Hoe het in de katholieke regio's is weet ik niet.

Dat het niet puur Middeleeuws is bewijst deze foto:

Bron: https://www.nrc.nl/nieuws(...)rklaasfotos-a1582896

In Schoonhoven ging de schooljeugd op de middag van 5 december verkleed als Sinterklaas (en Zwarte Pieten) verkleed zingend langs de deuren om o.a. snoep op te halen en dat snoep werd uitgedeeld aan jongere kinderen. Daar is in de jaren '80 een jeugdjournaal item van geweest.
Tegenwoordig zijn het jongere kinderen die slechts bij de winkels snoep ophalen.

Onnozele kinderen wordt er bij mijn weten niet gevierd, in elk geval is er geen connectie (meer) met dat verkleden als Sinterklaas.
pi_176073549
quote:
28 december: Van wrede kindermoorden tot kinderfeest
11:43
Pieterjan Huyghebaert

Op 28 december herdenken de meeste christenen (29 december voor orthodoxen nvdr.) het martelaarschap van de onschuldige jongetjes van Bethlehem (of onnozele in oud-Nederlands) die op gezag van koning Herodes de Grote zouden zijn vermoord. Herodes wou volgens het evangelie van Mattheüs op die manier vermijden dat de pasgeboren Joodse koning, Jezus dus, hem zou omverwerpen. Christus kon aan een gewisse dood ontsnappen door te vluchten naar Egypte.

Tot zover de Bijbel. De moord op de onschuldige kinderen wordt door historici vaak in twijfel getrokken omdat er geen vermelding van wordt gemaakt in de andere evangeliën of in historische bronnen. Toch zijn er een aantal historische links in het verhaal. Zo heeft Herodes de Grote effectief bestaan.

Herodes de Grote werd door het Romeinse rijk aangesteld als lokale bestuurder van Palestina en regeerde van 37 tot 4 voor Christus. Iets te vroeg gestorven dus om net na de geboorte van Jezus een kindermoord te hebben bevolen. Herodes stond bekend om zijn ambitieuze bouwprojecten en om zijn macht die hij verwierf door middel van onderdrukking. Zo liet hij bijvoorbeeld zijn eigen zonen vermoorden, om te vermijden dat ze hem van de troon zouden stoten. Wellicht heeft dat laatste de Mattheüs geïnspireerd om het verhaal van de kindermoord te schrijven.

Romeins-Keltische roots

De feestdag zelf gaat echter al een pak langer mee. Hoewel er verwijzingen in zitten die verwijzen naar Keltische midwinterrituelen, stamt het wellicht af van een oud Romeins jaarlijks feest waarbij gedurende één dag de rollen omgekeerd werden. Zo werden slaven voor een dag de meesters en omgekeerd.

Die omgekeerde dag werd verchristelijkt en tot in de middeleeuwen gevierd. Kinderen kregen het die dag voor het zeggen. Jaarlijks werd er zo op 28 december een kind verkozen als bisschop en dat moest gedurende een dag de rol van de echte geestelijke overnemen.

Opdat dergelijke festiviteiten meestal faliekant uit de hand liepen, werd het gebruik van de gezagsomkering in de 13e eeuw verboden. Kinderen bleven zich wel jaarlijks in volwassenen verkleden en trokken van deur tot deur voor allerlei lekkernijen.

Uiteindelijk heeft het sinterklaasfeest volgens sommige historici die traditie verdrongen. Anderen denken dan weer dat de traditie is overgegaan in het driekoningenfeest, waarbij kinderen verkleed als de drie wijzen, die Jezus zouden bezocht hebben in Bethlehem, op 6 januari van huis tot huis trekken en zingen voor geld of lekkernijen.

Wie er ook gelijk heeft, de dag van de onnozele kinderen zelf is een beetje in de vergetelheid geraakt. Op weinig plaatsen wordt er die dag nog effectief iets gevierd. Spanje is een van de uitzonderingen. Daar wordt die dag allerlei kattenkwaad uitgehaald en dat valt een beetje te vergelijken met onze aprilvissen.

Bij ons leeft de dag van de onnozele kinderen onrechtstreeks voort in Sinterklaas of in Driekoningen en in historisch erfgoed.
https://www.vrt.be/vrtnws(...)en-tot-kinderfeest-/
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')