FOK!forum / Brave New World / Faalden de allereerste elektrische auto's door verkeerde marketing?
Beathovendonderdag 21 december 2017 @ 00:58

In bovenstaande aflevering een Baker Electric "Phone booth" uit 1909, een auto die 100 mijl op een laadbeurt reed en die daardoor uiteraard alleen ingezet kon worden op korte afstanden.

Het werd met name een erg populair model onder vrouwen die ermee wilden winkelen. Het interieur leek op een comfortabele zithoek met bloemetje en geïntegreerde make-up doos.

Er reden rond de eeuwwisseling zo'n 15000 van rond in New York maar door de specifieke marketing wilden mannen er niet meer aan en elektrische wagens in het algemeen kwamen bekend te staan als winkelwagentjes voor vrouwen.

Het lijkt een open deur om de vraag te stellen in de TT, maar er gaat ook een theorie rond dat er een complot was om electrische autos eruit te werken. Dit lijkt het een beetje in een ander daglicht te zetten.

250px-Baker-electrics_1913-1019.jpg
Also-von-Oderdonderdag 21 december 2017 @ 01:15
De misschien wel allereerste elektrische auto is hier in Nederland gemaakt, ergens in de provincie Groningen. Ik had het zelf ook niet geweten, ware het niet dat men dit gegeven gebruikt om Tesla over te halen hier in Groningen een fabriek te bouwen, zodat de elektrische auto weer thuis komt naar waar de "mogelijke" eerste elektrische auto is gemaakt.

Maar ik denk niet dat het een kwestie van marketing is geweest waardoor de e-car het niet heeft gered. De batterijen/ accu's uit die tijd waren van mindere kwaliteit. Ja in de zomer werkten ze redelijk, maar na een nachtvorst was het een huzarenstuk om ze weer aan te krijgen.
Daarnaast kwam benzine (etc) opzetten en was uiteindelijk veel makkelijker en goedkoper te krijgen dan het elektrisch systeem.
Volgens mij was het dus geen marketing falen maar een economisch falen.
Beathovendonderdag 21 december 2017 @ 01:24
quote:
0s.gif Op donderdag 21 december 2017 01:15 schreef Also-von-Oder het volgende:
De misschien wel allereerste elektrische auto is hier in Nederland gemaakt, ergens in de provincie Groningen. Ik had het zelf ook niet geweten, ware het niet dat men dit gegeven gebruikt om Tesla over te halen hier in Groningen een fabriek te bouwen, zodat de elektrische auto weer thuis komt naar waar de "mogelijke" eerste elektrische auto is gemaakt.
Interessant :)

quote:
Maar ik denk niet dat het een kwestie van marketing is geweest waardoor de e-car het niet heeft gered. De batterijen/ accu's uit die tijd waren van mindere kwaliteit. Ja in de zomer werkten ze redelijk, maar na een nachtvorst was het een huzarenstuk om ze weer aan te krijgen.
Daarnaast kwam benzine (etc) opzetten en was uiteindelijk veel makkelijker en goedkoper te krijgen dan het elektrisch systeem.
Volgens mij was het dus geen marketing falen maar een economisch falen.
Die originele accu's die nog door Edison op de markt werden gezet, waren inderdaad niet erg krachtig (wel duurzaam) en Leno heeft ze in de zijne dan ook door moderne accu's vervangen die men tegenwoordig ook in golfkarretjes gebruikt, dus dit was meer de voorloper van 't golfkarretje eigenlijk.

Ik kwam hier nog wat tegen:

The first Baker vehicle was a two seater with a selling price of US$850. One was sold to Thomas Edison as his first car.[1] Edison also designed the nickel-iron batteries used in some Baker electrics. These batteries have extremely long lives with some still in use today.[2]

Jij noemde het zwaargewicht Tesla, maar Edison's bedrijf was ook een grote naam. Als Edison 't gewild had dan had iedereen in elektrische wagens rondgereden, maar men leek inderdaad flink te kort te komen om het echt te laten "werken" en als ze zich bij onderstaande modellen hadden gehouden dan was het misschien nog wat geworden op de mannenmarkt maar de transitie naar bovenstaande "telefooncellen" maakte er uiteindelijk wel een heel tuttig geheel van en die boost aan populariteit in dat hele specifieke segment van de markt heeft ze niet veel goed gedaan. Vervuiling was daarnaast ook niet echt een issue, en veiligheid leek alleen een selling point voor "watjes".

1909_Baker_Suburban_Runabout.jpg

[ Bericht 2% gewijzigd door Beathoven op 21-12-2017 01:29:50 ]
Also-von-Oderdonderdag 21 december 2017 @ 01:44
quote:
0s.gif Op donderdag 21 december 2017 01:24 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Interessant :)

[..]

Die originele accu's die nog door Edison op de markt werden gezet, waren inderdaad niet erg krachtig (wel duurzaam) en Leno heeft ze in de zijne dan ook door moderne accu's vervangen die men tegenwoordig ook in golfkarretjes gebruikt, dus dit was meer de voorloper van 't golfkarretje eigenlijk.

Ik kwam hier nog wat tegen:

The first Baker vehicle was a two seater with a selling price of US$850. One was sold to Thomas Edison as his first car.[1] Edison also designed the nickel-iron batteries used in some Baker electrics. These batteries have extremely long lives with some still in use today.[2]

Jij noemde het zwaargewicht Tesla, maar Edison's bedrijf was ook een grote naam. Als Edison 't gewild had dan had iedereen in elektrische wagens rondgereden, maar men leek inderdaad flink te kort te komen om het echt te laten "werken" en als ze zich bij onderstaande modellen hadden gehouden dan was het misschien nog wat geworden op de mannenmarkt maar de transitie naar bovenstaande "telefooncellen" maakte er uiteindelijk wel een heel tuttig geheel van en die boost aan populariteit in dat hele specifieke segment van de markt heeft ze niet veel goed gedaan.

[ afbeelding ]
Direct toegegeven, ik ben geen expert in elektrische auto's. Ik heb verder ook geen technische achtergrond. Ik ben vooral een nieuwsjunkie. Ik onthou de algemene strekking van het bericht, de details vervagen soms.
Ik kwam dit bericht tegen op TV Noord, en heb nog onthouden dat er ook problemen met de accu waren m.b.t. actie radius en ook iets met problemen afhankelijk van het weer.
Maar let wel, deze Nederlandse Elektrische auto was er al ver voordat het de New Yorkse vrouwen in de greep kreeg.

Maar daarom des te interessanter voor mij om hierover weer door jou te lezen. De puzzelstukjes beginnen een beeld te vormen. :)
Dingestdonderdag 21 december 2017 @ 03:34
Niet echt, het had dezelfde nadelen die mensen nu nog steeds in elektrische auto's zien: benzine was veel makkelijker verkrijgbaar en kon je ook zelf meenemen, (toen nog) vrij goedkoop en de motoren waren ook lang niet zo duur, en je kon vrijwel meteen verder. Het is de infrastructuur van de brandstof - fossiel of elektrisch (of waterstof) - die doorslaggevend was. En nog steeds is. Elektra was ook nog geen gemeengoed in die tijd, helemaal niet buiten de steden, en werd ook met wantrouwen bekeken want de gewone man wist niet wat het precies was (en wetenschappers nauwelijks beter :X). Verbrandingsmotoren waren er op zich al een tijdje en werden gebruikt voor (landbouw)machines. En tja, als je 200km verderop je goederen kunt verkopen zonder lange oplaadtijden, of als boer veel meer klanten tegelijk kunt bereiken op het platteland, met een simpel T-Fordje die (900 dollar in 1910 en zelfs minder dan 400 in 1915, volgens wikipedia) significant goedkoper was dan zo'n Baker @ 2800 dollar , tja...

Overigens is die Baker de auto waarop de auto van Oma Duck is gebaseerd :+
Beathovendonderdag 21 december 2017 @ 03:44
quote:
0s.gif Op donderdag 21 december 2017 03:34 schreef Dingest het volgende:
Niet echt, het had dezelfde nadelen die mensen nu nog steeds in elektrische auto's zien: benzine was veel makkelijker verkrijgbaar en kon je ook zelf meenemen, (toen nog) vrij goedkoop en de motoren waren ook lang niet zo duur, en je kon vrijwel meteen verder. Het is de infrastructuur van de brandstof - fossiel of elektrisch (of waterstof) - die doorslaggevend was. En nog steeds is. Elektra was ook nog geen gemeengoed in die tijd, helemaal niet buiten de steden, en werd ook met wantrouwen bekeken want de gewone man wist niet wat het precies was (en wetenschappers nauwelijks beter :X). Verbrandingsmotoren waren er op zich al een tijdje en werden gebruikt voor (landbouw)machines. En tja, als je 200km verderop je goederen kunt verkopen zonder lange oplaadtijden, of als boer veel meer klanten tegelijk kunt bereiken op het platteland, met een simpel T-Fordje die (900 dollar in 1910 en zelfs minder dan 400 in 1915, volgens wikipedia) significant goedkoper was dan zo'n Baker @ 2800 dollar , tja...

Overigens is die Baker de auto waarop de auto van Oma Duck is gebaseerd :+
latest?cb=20140324144738&path-prefix=el

hehe inderdaad :)
Ferdonderdag 21 december 2017 @ 08:59
Model T heeft de concurentie vergruisd. 20pk, halfautomaat, startmotor en alle voordelen van benzine, die het nu ook nog heeft. En benzine kostte toen niks.
Metro2005donderdag 21 december 2017 @ 09:37
quote:
5s.gif Op donderdag 21 december 2017 00:58 schreef Beathoven het volgende:

In bovenstaande aflevering een Baker Electric "Phone booth" uit 1909, een auto die 100 mijl op een laadbeurt reed en die daardoor uiteraard alleen ingezet kon worden op korte afstanden.

Het werd met name een erg populair model onder vrouwen die ermee wilden winkelen. Het interieur leek op een comfortabele zithoek met bloemetje en geïntegreerde make-up doos.

Er reden rond de eeuwwisseling zo'n 15000 van rond in New York maar door de specifieke marketing wilden mannen er niet meer aan en elektrische wagens in het algemeen kwamen bekend te staan als winkelwagentjes voor vrouwen.

Het lijkt een open deur om de vraag te stellen in de TT, maar er gaat ook een theorie rond dat er een complot was om electrische autos eruit te werken. Dit lijkt het een beetje in een ander daglicht te zetten.

[ afbeelding ]
Ik heb die aflevering ooit gezien en van wat ik me er van kan herinneren waren electrische en benzine auto's even populair.

Electrisch was populair omdat het soepeler reed en makkelijker was, instappen en wegwezen.
Benzinemotor moest je nog aanslingeren, voorontsteking zelf regelen, choken etc.
Voordeel van benzineauto's was o.a. makkelijker tanken. Toen de electrische startmotor in benzineauto's kwam was het grootste nadeel van benzine auto's weg (het aan moeten slingeren). en bleven de voordelen over zoals meer range, makkelijker tanken, hogere snelheid etc.
Door de beperkte accutechnieken destijds (loodaccu's ) kon er aan electrische auto's destijds weinig verbeterd worden terwijl benzineauto's steeds beter werden.

Niks complot aan dus, brandstofmotoren boden destijds domweg (steeds) meer voordelen.
nogeenoudebekendedonderdag 21 december 2017 @ 09:42
quote:
1s.gif Op donderdag 21 december 2017 08:59 schreef Fer het volgende:
Model T heeft de concurentie vergruisd. 20pk, halfautomaat, startmotor en alle voordelen van benzine, die het nu ook nog heeft. En benzine kostte toen niks.
Dit.
DrDarwindonderdag 21 december 2017 @ 09:48
Als ze toen hadden doorgepakt had de wereld er nu heeeel anders uitgezien. Meer dan honderd jaar ontwikkeling, dan hadden we nu al accu's gehad waarmee je 2000 kilometer verder komt.
Hyperdudedonderdag 21 december 2017 @ 09:49
quote:
0s.gif Op donderdag 21 december 2017 09:48 schreef DrDarwin het volgende:
Als ze toen hadden doorgepakt had de wereld er nu heeeel anders uitgezien. Meer dan honderd jaar ontwikkeling, dan hadden we nu al accu's gehad waarmee je 2000 kilometer verder komt.
Neen.
Dan gingen we nu uit het dak met onze nieuwe T-Ford. :P
Graf..Coudenhove..Kalergidonderdag 21 december 2017 @ 10:29
Spijkstaal _O_ _O_

131370-onbekendoverig-spijkstaal.jpg
Ferdonderdag 21 december 2017 @ 11:30
quote:
0s.gif Op donderdag 21 december 2017 09:48 schreef DrDarwin het volgende:
Als ze toen hadden doorgepakt had de wereld er nu heeeel anders uitgezien. Meer dan honderd jaar ontwikkeling, dan hadden we nu al accu's gehad waarmee je 2000 kilometer verder komt.
Uhm nee, de electrische auto en de verbrandingsmotor kwamen ongeveer tegelijk, maar de verbrander heeft een zeer korte tijd een enorme ontwikkeling gemaakt. Denk aan dingen als bougie ontsteking, startmotor, dynamo het kwam allemaal zeer snel achter elkaar. De benzine auto was al snel de betere keuze.

Daarnaast heeft accutechniek ook niet stilgestaan, onder andere voor noodvoedingen in de oorlog en voor onderzeeboten, maar toen ze in de jaren 80 met een auto op loodaccu’s kwamen of Nicad was hij nog steeds waardeloos. Pas de ontwikkeling van Li-ion batterijen heeft de boel versneld.
DrDarwindonderdag 21 december 2017 @ 11:49
quote:
1s.gif Op donderdag 21 december 2017 11:30 schreef Fer het volgende:

[..]

Uhm nee, de electrische auto en de verbrandingsmotor kwamen ongeveer tegelijk, maar de verbrander heeft een zeer korte tijd een enorme ontwikkeling gemaakt. Denk aan dingen als bougie ontsteking, startmotor, dynamo het kwam allemaal zeer snel achter elkaar. De benzine auto was al snel de betere keuze.

Daarnaast heeft accutechniek ook niet stilgestaan, onder andere voor noodvoedingen in de oorlog en voor onderzeeboten, maar toen ze in de jaren 80 met een auto op loodaccu’s kwamen of Nicad was hij nog steeds waardeloos. Pas de ontwikkeling van Li-ion batterijen heeft de boel versneld.
Denk je ook niet dat de ontwikkelingen rondom de elektrische auto gewoon door zouden zijn gegaan als daarvoor gekozen hadden.
Zolderkamerdonderdag 21 december 2017 @ 12:11
00htqMw.jpg
https://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_RAV4_EV

KP7yBxg.jpg
https://en.wikipedia.org/wiki/General_Motors_EV1

Dit waren de eerste echte fatsoenlijke ev's maar die werden om miraculeuze wijze snel weer van het toneel getoverd..
Ferdonderdag 21 december 2017 @ 14:23
quote:
0s.gif Op donderdag 21 december 2017 11:49 schreef DrDarwin het volgende:

[..]

Denk je ook niet dat de ontwikkelingen rondom de elektrische auto gewoon door zouden zijn gegaan als daarvoor gekozen hadden.
Het is een misvatting dat de technologie niet ontwikkeld is na de T Ford. Accutechniek is altijd nodig geweest en afgelopen 150 jaar onafgebroken doorontwikkeld, evenals electromotoren. De lithium-ion accu zal niet eerder ontwikkeld zijn als we allemaal vanaf het begin electrisch hadden gereden, sommige zaken worden nou eenmaal op een dag uitgevonden en je kan het moment niet altijd vervroegen.
Pietverdrietvrijdag 22 december 2017 @ 19:01
quote:
0s.gif Op donderdag 21 december 2017 03:34 schreef Dingest het volgende:

Overigens is die Baker de auto waarop de auto van Oma Duck is gebaseerd :+
Damn, laat ik nu altijd gedacht hebben dat het een T Ford was
Edit
Klopt dus niet, de oma duck auto is een Detroit Electric
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Detroit_Electric
http://disney.wikia.com/wiki/Grandma_Duck

[ Bericht 21% gewijzigd door Pietverdriet op 22-12-2017 19:07:16 ]
Dingestvrijdag 22 december 2017 @ 23:43
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 december 2017 19:01 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Damn, laat ik nu altijd gedacht hebben dat het een T Ford was
Edit
Klopt dus niet, de oma duck auto is een Detroit Electric
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Detroit_Electric
http://disney.wikia.com/wiki/Grandma_Duck

Stuur je klacht maar door naar het Louwman Museum, daar heb ik het van :P

[ Bericht 10% gewijzigd door Dingest op 23-12-2017 01:12:39 ]
T42zaterdag 23 december 2017 @ 03:29
Electric starter killed the electro car
Sounddragonzondag 24 december 2017 @ 01:13
Leerzaam topic dit _O_
rulerofdeathzondag 24 december 2017 @ 03:02
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 december 2017 03:29 schreef T42 het volgende:
Electric starter killed the electro car
wel grappig eigenlijk
Beathovenzondag 24 december 2017 @ 06:53
Men gebruikte destijds ook voor het eerst electrische lampen in plaats van de voor die tijd standaard gaslampen op de karretjes. Achteraf gezien had men misschien beter gaslampen op de bak kunnen monteren. Lijkt me dat alles dat electriciteit "zuipt" zoveel mogelijk bedwongen had moeten worden om de accu's volledig in dienst van de aandrijving te zetten. Dan had je nog 3x niks maar iedere meter extra telt.
Beathovenzondag 24 december 2017 @ 06:55
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 december 2017 03:29 schreef T42 het volgende:
Electric starter killed the electro car
Mooie conclusie
T42maandag 25 december 2017 @ 01:03
quote:
10s.gif Op zondag 24 december 2017 03:02 schreef rulerofdeath het volgende:

[..]

wel grappig eigenlijk
daarvoor was een benzine auto vrij gevaarlijk je kon zo je arm of hand breken met starten
GM78maandag 25 december 2017 @ 13:59
De olieindustrie heeft ook jarenlang de auto-industrie financieel ondersteund om te blijven ontwikkelen in verbrandingsmotoren. Heb hier wel eens een documentaire over gezien.
En dit schijnt toch de voornaamste reden te zijn dat de verbrandingsmotor heeft gewonnen van de accu
Beathovenmaandag 25 december 2017 @ 14:26
quote:
1s.gif Op maandag 25 december 2017 13:59 schreef GM78 het volgende:
De olieindustrie heeft ook jarenlang de auto-industrie financieel ondersteund om te blijven ontwikkelen in verbrandingsmotoren. Heb hier wel eens een documentaire over gezien.
En dit schijnt toch de voornaamste reden te zijn dat de verbrandingsmotor heeft gewonnen van de accu
Que?

De electrische wagens verloren het destijds op alle (voor die tijd) belangrijke punten. En zelfs een Edison kon geen verschil maken.

Electrisch vs benzine (vroeger)

Snelheid -- / ++
Afstand -- / ++
Opladen of bijtanken -- / ++
Veiligheid ++ / --
Duurzaamheid ++ / --
Milieuvriendelijkheid ++ / --

De laatste 3 punten waren destijds helemaal geen issue, dus de eerste 3 bleven over en meer dan een overdekte fiets die je niet hoefde de trappen was t dus niet. Even langzaam heen en weer naar het centrum voor wat boodschappen en het gevaarte kon weer een nacht aan de lader. Vrouwen vonden veiligheid belangrijk, mannen niet en mannen deden geen korte ritjes iedere dag. Er is bij mijn weten geen enkel moment in deze periode van de geschiedenis geweest dat er 'geen' grasmaaier tegenover een "echte" auto stond. Zelfs al had men vol op electrisch ingezet dan was men niet verdergekomen en kon de amateur met een verbrandingsmotor het veld voorbij scheuren. De vrije markt was er ook toen al.

[ Bericht 4% gewijzigd door Beathoven op 25-12-2017 14:37:50 ]
Salvad0Rmaandag 25 december 2017 @ 14:52
Beter is de vraag waarom "men" bij Shell en Standard Oil destijds besloot om de verbrandingsmotor op olie-gerelateerde stoffen te laten draaien in plaats van op waterstof......
Beathovenmaandag 25 december 2017 @ 14:54
quote:
6s.gif Op maandag 25 december 2017 14:52 schreef Salvad0R het volgende:
Beter is de vraag waarom "men" bij Shell en Standard Oil destijds besloot om de verbrandingsmotor op olie-gerelateerde stoffen te laten draaien in plaats van op waterstof......
Maar Shell bouwde toch geen Fords en Ferraris en duizenden andere merken?
Salvad0Rmaandag 25 december 2017 @ 15:01
quote:
1s.gif Op maandag 25 december 2017 14:54 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Maar Shell bouwde toch geen Fords en Ferraris en duizenden andere merken?
Was toch een opzetje van meneer Benz en meneer Rockefeller?
Pietverdrietmaandag 25 december 2017 @ 15:07
quote:
6s.gif Op maandag 25 december 2017 14:52 schreef Salvad0R het volgende:
Beter is de vraag waarom "men" bij Shell en Standard Oil destijds besloot om de verbrandingsmotor op olie-gerelateerde stoffen te laten draaien in plaats van op waterstof......
Omdat die goedkoop te produceren zijn
Duh
Salvad0Rmaandag 25 december 2017 @ 15:09
quote:
1s.gif Op maandag 25 december 2017 15:07 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Omdat die goedkoop te produceren zijn
Duh
Olie raffineren tot benzine goedkoper dan waterstof produceren?

:')
Salvad0Rmaandag 25 december 2017 @ 15:10
quote:
1s.gif Op maandag 25 december 2017 15:07 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Omdat die goedkoop te produceren zijn
Duh
Je bedoelt... omdat je met olie-gerelateerde stoffen het volk beter uit kan buiten.
Pietverdrietmaandag 25 december 2017 @ 15:10
quote:
6s.gif Op maandag 25 december 2017 15:09 schreef Salvad0R het volgende:

[..]

Olie raffineren tot benzine goedkoper dan waterstof produceren?

:')
Ja
Jij was toch ook de Einstein die riep dat een raketmotor niet in een vacuüm kon werken?
Salvad0Rmaandag 25 december 2017 @ 15:14
quote:
1s.gif Op maandag 25 december 2017 15:10 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ja
Jij was toch ook de Einstein die riep dat een raketmotor niet in een vacuüm kon werken?
Nee. Wat leg je leugens in mijn mond, valse mens. Zeker aandelen in Shell, met je bastaardgezicht.

Voor de productie van waterstof heb je alleen het proces van elektrolyse nodig. Om benzine te maken heb je een aardbol-vervuilende raffinaderij nodig.

Fuck off gas boy
Pietverdrietmaandag 25 december 2017 @ 15:17
quote:
6s.gif Op maandag 25 december 2017 15:14 schreef het volgende:

[..]

Nee. Wat leg je leugens in mijn mond, valse mens. Zeker aandelen in Shell, met je bastaardgezicht.

Voor de productie van waterstof heb je alleen het proces van elektrolyse nodig. Om benzine te maken heb je een aardbol-vervuilende raffinaderij nodig.

Fuck off gas boy
En een verschrikkelijke heleboel energie, leip zuurdeeg
Beathovenmaandag 25 december 2017 @ 15:19
quote:
6s.gif Op maandag 25 december 2017 15:01 schreef Salvad0R het volgende:

[..]

Was toch een opzetje van meneer Benz en meneer Rockefeller?
Dus het feit dat zo'n eerste 'niet efficiente' verbrandingsmotor na de stoom-bakbeesten relatief simpel te maken viel en waterstof zelfs nu nog veel meer R&D kost speelde niet tot nauwelijks mee?
Beathovenmaandag 25 december 2017 @ 15:21
quote:
6s.gif Op maandag 25 december 2017 15:14 schreef Salvad0R het volgende:

[..]

Nee. Wat leg je leugens in mijn mond, valse mens. Zeker aandelen in Shell, met je bastaardgezicht.

Voor de productie van waterstof heb je alleen het proces van elektrolyse nodig. Om benzine te maken heb je een aardbol-vervuilende raffinaderij nodig.

Fuck off gas boy
Er waren nog geen groene activisten en anti-vervuilers. Men zag na jaren de uitstoot op de muren van de gebouwen maar men keek anders tegen vervuiling aan dan nu. Alles was beter dan stoom en daarmee scoorde het punten. Schonere brandstoffen zouden destijds oplossingen zijn voor niet bestaande problemen.
1marcelfilmsmaandag 25 december 2017 @ 15:24
benzine is gewoon veel toffer dan op stroom rijden.
Beathovenmaandag 25 december 2017 @ 15:28
quote:
3s.gif Op maandag 25 december 2017 15:24 schreef 1marcelfilms het volgende:
benzine is gewoon veel toffer dan op stroom rijden.

dit is een van de meest geavanceerde stoomwagens ooit gemaakt.
Salvad0Rmaandag 25 december 2017 @ 16:14
quote:
3s.gif Op maandag 25 december 2017 15:24 schreef 1marcelfilms het volgende:
benzine is gewoon veel toffer dan op stroom rijden.
3 jaar eerder sterven dan de rest vd wereld omdat je in Nederland blootgesteld wordt aan fijnstof is minder tof.
Beathovenmaandag 25 december 2017 @ 16:23
quote:
6s.gif Op maandag 25 december 2017 16:14 schreef Salvad0R het volgende:

[..]

3 jaar eerder sterven dan de rest vd wereld omdat je in Nederland blootgesteld wordt aan fijnstof is minder tof.
Wanneer werd fijnstof mbt gezondheid een issue? Dat heeft wel even geduurd.

Er zijn periodes in de geschiedenis geweest dat men zelfs cocaine en radioactief materiaal gebruikte in producten en daarmee adverteerde, kortom, men maalde totaal niet om gezondheid en veiligheid. Het waren de eeuwen van het experimenteren. De lange termijn speelde niet mee tot bleek dat er ineens mensen ziek werden. En op die schaal was iets als fijnstof helemaal een non-issue.
Sounddragonmaandag 25 december 2017 @ 16:32
quote:
6s.gif Op maandag 25 december 2017 16:14 schreef Salvad0R het volgende:

[..]

3 jaar eerder sterven dan de rest vd wereld omdat je in Nederland blootgesteld wordt aan fijnstof is minder tof.
tip, ga eens op vakantie naar Jakarta of willekeurig elke andere grote stad in het Oosten en ga dan eens goed nadenken voordat je gaat mauwen over Nederland.

Zeikjosti's heb je overal, maar vraag je eens af of je niet aan het zeiken bent om het zeiken.
Salvad0Rmaandag 25 december 2017 @ 16:32
quote:
1s.gif Op maandag 25 december 2017 16:32 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

tip, ga eens op vakantie naar Jakarta of willekeurig elke andere grote stad in het Oosten en ga dan eens goed nadenken voordat je gaat mauwen over Nederland.

Zeikjosti's heb je overal, maar vraag je eens af of je niet aan het zeiken bent om het zeiken.
NL is nummer 1 luchtvervuiling. Is een reëel probleem.

we leven hier op Bangladesh en Gaza na op het drukst bewoonde stukje aarde.
Beathovenmaandag 25 december 2017 @ 16:35
quote:
6s.gif Op maandag 25 december 2017 16:32 schreef Salvad0R het volgende:

[..]

NL is nummer 1 luchtvervuiling. Is een reëel probleem.

we leven hier op Bangladesh en Gaza na op het drukst bewoonde stukje aarde.
Daar kunnen geen Chinese smogwolken tegenop.
Pietverdrietmaandag 25 december 2017 @ 16:44
quote:
1s.gif Op maandag 25 december 2017 16:35 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Daar kunnen geen Chinese smogwolken tegenop.
Top tien steden
https://www.alletop10lijs(...)uilde-steden-wereld/

Wereldkaart met de meest vervuilde lucht in stedelijke gebieden
http://www.standaard.be/cnt/dmf20160927_02488405

quote:
6s.gif Op maandag 25 december 2017 16:32 schreef Salvad0R het volgende:

[..]

NL is nummer 1 luchtvervuiling. Is een reëel probleem.

Gelul dus
Beathovenmaandag 25 december 2017 @ 16:51
Dat het uit de lucht gegrepen gelul is was toch wel bekend
Beathovenmaandag 25 december 2017 @ 17:17
Trouwens die geavanceerde stoomwagen hierboven had best wel potentie.

Dit was niet de krakkemikkerige gebruiksonvriendelijke stoommotor zoals men 't daarvoor toepaste op brandweerwagens e.d. maar een nieuw en efficienter systeem. Helaas was stoom toen al op zn retour en was het maar een eenmalig project omdat de bouwer meer een engineer was die dingen uitprobeerde dan dat hij marketingtechnisch sterk was. Als hij er een team op had gezet was het wellicht een succes geworden want je hoefde niet te schakelen, het was direct-drive.
Pietverdrietmaandag 25 december 2017 @ 17:26
quote:
1s.gif Op maandag 25 december 2017 17:17 schreef Beathoven het volgende:
Trouwens die geavanceerde stoomwagen hierboven had best wel potentie.

Dit was niet de krakkemikkerige gebruiksonvriendelijke stoommotor zoals men 't daarvoor toepaste op brandweerwagens e.d. maar een nieuw en efficienter systeem. Helaas was stoom toen al op zn retour en was het maar een eenmalig project omdat de bouwer meer een engineer was die dingen uitprobeerde dan dat hij marketingtechnisch sterk was. Als hij er een team op had gezet was het wellicht een succes geworden want je hoefde niet te schakelen, het was direct-drive.
Denk alleen niet dat ze erg zuinig te krijgen zijn.
Een efficiënte “stoommachine” is (net als een diesel trouwens) erg groot en wat voor een electriciteitscentrale
Beathovenmaandag 25 december 2017 @ 17:41
quote:
1s.gif Op maandag 25 december 2017 17:26 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Denk alleen niet dat ze erg zuinig te krijgen zijn.
Wat Leno uitlegde is dat je in tegenstellling tot de verbrandingsmotor de hitte binnen moet zien te houden, daar was dit karretje meester in. Hij merkte ook op dat 't met de computermanagement techniek van tegenwoordig dit nog veel efficienter kan.

quote:
Een efficiënte “stoommachine” is (net als een diesel trouwens) erg groot en wat voor een electriciteitscentrale
Daarom was dit voertuig ook ontzettend zwaar, maar er waren ook auto's met verbrandingsmotor die even zwaar of zwaarder waren dan deze, dus dat is een beetje moeilijk vergelijken met nu. Een nadeel van deze specifieke auto was dat het de ene dag heel goed presteerde en de andere dag met allerlei problemen kampte, en dan liep je te worstelen.. meer nog dan met benzinewagens. En tijdens hete zomers draaide het ook nauwelijks voor ene meter. Nu zijn dat soort dingen wel iets dat men mogelijk over de tijd had kunnen verbeteren maar op dat punt liet de verbrandingsmotor je niet in de steek. De gewone man wilde iets wat betrouwbaar was, redelijk snel en iets en lange afstanden kon overbruggen. De benzinewagens waren niet perfect, maar vielen mooi in het midden qua alles.

Echt een eerlijke kans heeft het nooit gehad doordat het maar een obscuur karretje was. Maar dat is dus gewoon waar de maker teveel heeft laten liggen. Zie het merk Tesla.. als men er werk van maakt op alle vlakken dan verkoopt het wel, en dat is goed spul. Zelfs de grootste rommel qua merken als Lada kon men aan de man brengen, dus dit had 't ook wel overleeft als er een 'Apple-achtig' merk achter had gestaan.

P.s. Waar een ander verschil nog inzit is dat dit de "Rolls" onder de stoomwagen was, met de meest geavanceerde techniek erin. En zelfs als de top van wat mogelijk was had het de meest seniele kuren die simpele, maar zeker de meest geavanceerde benzinewagens totaal niet hadden. Vergelijk dat met een simpele tweetakt Trabant o.i.d die heel vergeeflijk draaide en z'n werk altijd wel deed volgens de Duitsers. Een stoommachine ontwikkelen die op het technisch- en prijsniveau van wat de gewone man aankan redelijk goed blijft doen leek voor die tijd al zo goed als onmogelijk.

[ Bericht 4% gewijzigd door Beathoven op 25-12-2017 17:59:53 ]
Sounddragonmaandag 25 december 2017 @ 19:46
quote:
6s.gif Op maandag 25 december 2017 16:32 schreef Salvad0R het volgende:

[..]

NL is nummer 1 luchtvervuiling. Is een reëel probleem.

we leven hier op Bangladesh en Gaza na op het drukst bewoonde stukje aarde.
oh, en Hong Kong?

Je kletst uit lichaamsdelen die daar niet geschikt voor zijn.

hier heb je wat te lezen.
derLudolfmaandag 25 december 2017 @ 20:18
quote:
1s.gif Op maandag 25 december 2017 19:46 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

oh, en Hong Kong?

Je kletst uit lichaamsdelen die daar niet geschikt voor zijn.

hier heb je wat te lezen.
Hij kijkt naar complete landen denk ik. Dan scoort Nederland hoog qua dichtheid. Maar hier is ook enorm veel variatie, Drenthe of Randstad is al een heel verschil.

Qua vervuiling zit ik ook liever in de Randstad dan een willekeurige middelgrote stad op de Filipijnen om maar wat te noemen.
Fermaandag 25 december 2017 @ 23:54
quote:
6s.gif Op maandag 25 december 2017 14:52 schreef Salvad0R het volgende:
Beter is de vraag waarom "men" bij Shell en Standard Oil destijds besloot om de verbrandingsmotor op olie-gerelateerde stoffen te laten draaien in plaats van op waterstof......
Misschien kan jij beter op een auto met waterstoftank uit 1920 gaan zitten en een crash maken, eens kijken of het nog zo geweldig is. Je kon er trouwens ook mooie zeppelins mee maken, die waren ook zo veilig.
PluggieODmaandag 25 december 2017 @ 23:56
Alle elektrische auto's falen vooralsnog.

Buiten de Europese subsidie is er werkelijk geen continent die die smerige milieu vervuilende auto's rijdt.
En bij ons gaan ze na 5 jaar supersnel naar Jordanie naar de sloop.
Pryussen worden in Japan als ze terugkomen omgebouwt en de K1s gaan als import in Korea naar V6.

Niemand wil die smerige auto's.
PluggieODdinsdag 26 december 2017 @ 00:01
Wel leuk voor de Koltan mijnen in de Congo. Lekker VVD. Daar houd het wel op....
PluggieODdinsdag 26 december 2017 @ 00:06
Er is wel degelijk een milieu vriendelijke auto.
Dat is de 106 van 900 kilo met 1.0 zonder turbo die een paar ton mee gaat.
Dat is milieuvriendelijk. Die hele smeerlapperij met elektische autos is alleen geld.
Sounddragondinsdag 26 december 2017 @ 00:41
quote:
1s.gif Op maandag 25 december 2017 20:18 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Hij kijkt naar complete landen denk ik. Dan scoort Nederland hoog qua dichtheid. Maar hier is ook enorm veel variatie, Drenthe of Randstad is al een heel verschil.

Qua vervuiling zit ik ook liever in de Randstad dan een willekeurige middelgrote stad op de Filipijnen om maar wat te noemen.
men kijkt liever naar hun eigen voortuin.

Wij klagen maar, maar als je eens buiten je eigen veilige continentje komt, ga je zien dat de echte shit een paar werelddelen verderop aan de gang is.. Wij hebben keuzes, en ja die maken verschil op je eigen stoep.. De wéreld however, wordt vervuild in de 2e en 3e wereld.. Omdat WIJ producten willen die zij maken, want die zijn lekker goedkoop, en die maken ze daar op de manier die daar 'normaal' en betaalbaar is.. En dát, lieve kijkbuiskindertjes, verneukt de wereld.. Niet of wij in een 10 jaar oude diesel rondrijden, want het dieseltje wat wij 25 jaar geleden afdankten omdattie 'vies' was, rijdt daar al 25 jaar rond, op gore zwavelhoudende brandstof, want ze hebben daar geen V-power..
En dat heeft geen reet met bevolkingsdichtheid te maken, maar gewoon met armoe.

We zitten puur egoïstisch te zeiken over ons eigen bekrompen kutwereldje.

Elektrische auto's zouden best een aardig alternatief kunnen zijn, als ze wat interessants zouden vinden om die elektriciteit op te slaan wat niet kotsvervuilend is om én te produceren én te recyclen. En niet te vergeten het opwekken van diezelfde elektriciteit. Voorlopig kunnen we nog niet leven op de 'groene' stroom die we opwekken, laat staan rijden. Eerst leren lopen, dan pas gaan rennen.
Beathovendinsdag 26 december 2017 @ 05:30
quote:
1s.gif Op maandag 25 december 2017 20:18 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Hij kijkt naar complete landen denk ik. Dan scoort Nederland hoog qua dichtheid. Maar hier is ook enorm veel variatie, Drenthe of Randstad is al een heel verschil.

Qua vervuiling zit ik ook liever in de Randstad dan een willekeurige middelgrote stad op de Filipijnen om maar wat te noemen.
Amsterdam staat in het buitenland bekend als een stad waar bijna iedereen fietst met infra die daar voor ontworpen is. Het hele land trouwens.

En uiteraard zijn er veel auto's op de weg en heeft men in Nederland files maar het is allemaal georganiseerd druk en geen bumper aan bumper gestouw, met motordraaien, stationair gas geven en claxondrukken om niets. Dat komt weer door de toprijscholen met stricte regels en adviezen waar je in andere landen al slaagt als je een paar keer heen en weer rijdt en de auto heel laat.

Daarbuiten ontlast het OV, het carpoolsysteem (begrip kennen ze elders nauwelijks) en de fiets in verhouding ook meer dan in andere delen ter wereld. Tel daar de groeiende groep electrisch en hybrides bij op en het ziet er nog beter uit. Helaas is het land te klein voor een grote positieve impact maar als een india of China het Nederlandse "model" gaan volgen dan is er hoop.
Ivo1985dinsdag 26 december 2017 @ 09:35
quote:
6s.gif Op maandag 25 december 2017 15:14 schreef Salvad0R het volgende:

[..]

Nee. Wat leg je leugens in mijn mond, valse mens. Zeker aandelen in Shell, met je bastaardgezicht.

Voor de productie van waterstof heb je alleen het proces van elektrolyse nodig. Om benzine te maken heb je een aardbol-vervuilende raffinaderij nodig.

Fuck off gas boy
Hoe had je gedacht dat de voor elektrolyse benodigde elektriciteit opgewekt zou moeten worden zo rond het jaar 1900?
Ivo1985dinsdag 26 december 2017 @ 09:40
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 december 2017 00:06 schreef PluggieOD het volgende:
Er is wel degelijk een milieu vriendelijke auto.
Dat is de 106 van 900 kilo met 1.0 zonder turbo die een paar ton mee gaat.
Dat is milieuvriendelijk. Die hele smeerlapperij met elektische autos is alleen geld.
Eens. Dat soort autootjes zijn veel milieuvriendelijker dan de schone gedrochten van 1500+ kilo.

Mijn Polo van 944kg uit 2001 rijdt bijna Co2 neutraal. namelijk op LPG die anders toch al afgefakkeld zou worden zonder er iets nuttigs mee te doen. Alleen starten+warm rijden gaat op benzine.
Pietverdrietdinsdag 26 december 2017 @ 10:04
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 december 2017 00:01 schreef PluggieOD het volgende:
Wel leuk voor de Koltan mijnen in de Congo. Lekker VVD. Daar houd het wel op....
Wat heeft coltan met electrische auto’s te maken?
Salvad0Rdinsdag 26 december 2017 @ 13:18
quote:
1s.gif Op maandag 25 december 2017 23:54 schreef Fer het volgende:

[..]

Misschien kan jij beter op een auto met waterstoftank uit 1920 gaan zitten en een crash maken, eens kijken of het nog zo geweldig is. Je kon er trouwens ook mooie zeppelins mee maken, die waren ook zo veilig.
Ahjoh. Alsof de veiligheid destijds een issue was :') Vroegah schroefden ze de brandstoftank gewoon aan de voorbumper.

Je kan wel allerlei excuusjes gaan verzinnen voor het feit dat we keihard uitgebuit worden, maar werkt gewoon niet bij mij.
Salvad0Rdinsdag 26 december 2017 @ 13:19
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 december 2017 09:35 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Hoe had je gedacht dat de voor elektrolyse benodigde elektriciteit opgewekt zou moeten worden zo rond het jaar 1900?
Ehm, goh, weetikveel, misschien als je de mensen achter de oliebedrijven vraagt die Tesla's patenten hebben gejat en geroofd en vernietigd, dan kom je erachter.
Pietverdrietdinsdag 26 december 2017 @ 13:20
quote:
6s.gif Op dinsdag 26 december 2017 13:19 schreef Salvad0R het volgende:

[..]

Ehm, goh, weetikveel, misschien als je de mensen achter de oliebedrijven vraagt die Tesla's patenten hebben gejat en geroofd en vernietigd, dan kom je erachter.
Dit is PTA, BNW is daar achter de pisbakken linksaf
Salvad0Rdinsdag 26 december 2017 @ 13:21
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 december 2017 13:20 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dit is PTA, BNW is daar achter de pisbakken linksaf
Kom jij ook weer aan hoor met je Pavlov reactie en autistische hokjesgeest, iets vermelden waarvoor je geen reden hebt aan te nemen dat ik dat niet allang weet. Waus. Ga weg.
Pietverdrietdinsdag 26 december 2017 @ 13:25
quote:
6s.gif Op dinsdag 26 december 2017 13:21 schreef Salvad0R het volgende:

[..]

Kom jij ook weer aan hoor met je Pavlov reactie en autistische hokjesgeest, iets vermelden waarvoor je geen reden hebt aan te nemen dat ik dat niet allang weet. Waus. Ga weg.
Gestolen Tesla Patenten
_O- _O- _O- _O- _O-
Salvad0Rdinsdag 26 december 2017 @ 13:27
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 december 2017 13:25 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Gestolen Tesla Patenten
_O- _O- _O- _O- _O-
March 13th, 1895: 5th Ave. Lab Burns
A fire broke out in the basement of 33-35 South 5th Ave. (now West Broadway) and swept through the entire structure, including Tesla's laboratory, which occupied the entire fourth floor of the six-story building. All of his hundreds of invention models, plans, notes, laboratory data, tools, photographs, valued at $50,000, were destroyed. Tesla is quoted by "The New York Times" as saying, "I am in too much grief to talk. What can I say?"

.PDF: https://teslauniverse.com(...)iles/18950320-01.pdf

en dan heb ik het nog niet eens over Thomas Edison en z'n vieze nazistreken om Tesla buitenspel te zetten.
#ANONIEMdinsdag 26 december 2017 @ 13:38
quote:
6s.gif Op dinsdag 26 december 2017 13:27 schreef Salvad0R het volgende:

[..]

March 13th, 1895: 5th Ave. Lab Burns
A fire broke out in the basement of 33-35 South 5th Ave. (now West Broadway) and swept through the entire structure, including Tesla's laboratory, which occupied the entire fourth floor of the six-story building. All of his hundreds of invention models, plans, notes, laboratory data, tools, photographs, valued at $50,000, were destroyed. Tesla is quoted by "The New York Times" as saying, "I am in too much grief to talk. What can I say?"

.PDF: https://teslauniverse.com(...)iles/18950320-01.pdf

en dan heb ik het nog niet eens over Thomas Edison en z'n vieze nazistreken om Tesla buitenspel te zetten.
Ik betwijfel of Tesla patent had op een idee om stroom op te wekken uit het luchtledige. We weten inmiddels 100x meer van elektriciteit af dan Tesla destijds en alsnog kunnen we dat niet. Heb je ook enig idee hoeveel elektriciteit je nodig hebt voor elektrolyse?
Beathovendinsdag 26 december 2017 @ 14:45
quote:
6s.gif Op dinsdag 26 december 2017 13:27 schreef Salvad0R het volgende:

[..]

March 13th, 1895: 5th Ave. Lab Burns
A fire broke out in the basement of 33-35 South 5th Ave. (now West Broadway) and swept through the entire structure, including Tesla's laboratory, which occupied the entire fourth floor of the six-story building. All of his hundreds of invention models, plans, notes, laboratory data, tools, photographs, valued at $50,000, were destroyed. Tesla is quoted by "The New York Times" as saying, "I am in too much grief to talk. What can I say?"

.PDF: https://teslauniverse.com(...)iles/18950320-01.pdf

en dan heb ik het nog niet eens over Thomas Edison en z'n vieze nazistreken om Tesla buitenspel te zetten.
Gestolen door de uitgebroken brand?
derLudolfdinsdag 26 december 2017 @ 23:18
Was vanavond nog in de nationale Wetenschapsquiz, waarom de eerste elektrische auto's faalden. Auto van oma Duck was ook te zien.
Beathovenwoensdag 27 december 2017 @ 03:52
Een heleboel General Motors EV1 auto's uit midden jaren '90 zijn destijds teruggeroepen en vernietigd omdat ze niet winstgevend waren. Wellicht heeft die terugroepactie ook min of meer de conspiracy gevoed en met terugwerkende kracht mensen doen geloven dat het met de allereerste elektrische wagens ook het geval was.

EVsBefore&After.jpg

Francis Ford Coppola heeft er eentje in z'n collectie.

EV1-cutaway.jpg
fathankdonderdag 28 december 2017 @ 12:42
quote:
6s.gif Op maandag 25 december 2017 15:09 schreef Salvad0R het volgende:

[..]

Olie raffineren tot benzine goedkoper dan waterstof produceren?

:')
Waar haal je de energie vandaan om waterstof uit te produceren? Juist, uit fossiele brandstoffen. Bovendien was 100 jaar geleden de opslag van waterstof wat lastiger met de techniek van toen, evenals het produceren van een brandstofcel.

Waterstofroepers :')
Erasmodonderdag 28 december 2017 @ 14:57
Waterstof was een interessante zijstap maar is ingehaald door de realiteit.

quote:
0s.gif Op woensdag 27 december 2017 03:52 schreef Beathoven het volgende:
Een heleboel General Motors EV1 auto's uit midden jaren '90 zijn destijds teruggeroepen en vernietigd omdat ze niet winstgevend waren. Wellicht heeft die terugroepactie ook min of meer de conspiracy gevoed en met terugwerkende kracht mensen doen geloven dat het met de allereerste elektrische wagens ook het geval was.

[ afbeelding ]

Francis Ford Coppola heeft er eentje in z'n collectie.

[ afbeelding ]
Dit is wel een aardige docu over die auto's.
Salvad0Rdonderdag 28 december 2017 @ 19:36
Nu hamert men wel over waterstof, terwijl ik het alleen aanhaalde om aan te geven dat er voor het benzine-tijdperk al opties waren om vervuiling tegen te gaan, wat om sociaal-economische redenen niet is gedaan.
Beathovendonderdag 28 december 2017 @ 19:41
quote:
6s.gif Op donderdag 28 december 2017 19:36 schreef Salvad0R het volgende:
Nu hamert men wel over waterstof, terwijl ik het alleen aanhaalde om aan te geven dat er voor het benzine-tijdperk al opties waren om vervuiling tegen te gaan, wat om sociaal-economische redenen niet is gedaan.
Hoe wilde je vervuiling tot een punt maken in een eeuw waarin vervuiling en gezondheid zelfs voor "het volk" geen enkel issue was? Al die klimaatontkenners en degenen die electrisch rijden wegwuifden en al die mensen die tegen t rookverbod waren. Had je in de jaren '30 mee moeten komen.

Degenen die nu ontkennen dat er massaal wordt vervuild zijn vaak anti-overheid en als het een overheidscomplot is dan staat t volk daar vierkant achter.

Trump zet overigens weer in op fossiele brandstoffen, hij is dus je nummer 1 target.. of niet? ;)
Beathovenvrijdag 29 december 2017 @ 02:24
quote:
0s.gif Op donderdag 28 december 2017 14:57 schreef Erasmo het volgende:
Waterstof was een interessante zijstap maar is ingehaald door de realiteit.

[..]

Dit is wel een aardige docu over die auto's.
Zeker een aardige docu

Alleen wel een aantekening over de genoemde smog. Men vond het toen vervelend, London kampte bijvoorbeeld met giftige smog welke door Churchill nog als een weersfenomeen werd weggezet. Maar er reden toen relatief weinig auto's rond en men koppelde de uitstoot van Co2 niet aan enige problemen (nu doet het volk dat ook niet), en nu is ons massale gebruik van de auto (zie grote steden ter wereld voor het echte geweld) natuurlijk wel een grote bijdrage aan klimaatverandering, de gewraakte smog kwam voor het overgrote deel uit een andere hoek.

The cold weather preceding and during the Great Smog led Londoners to burn more coal than usual to keep warm. Post-war domestic coal tended to be of a relatively low-grade, sulphurous variety (economic necessity meant that better-quality "hard" coals tended to be exported), which increased the amount of sulphur dioxide in the smoke. There were also numerous coal-fired power stations in the Greater London area, including Fulham, Battersea, Bankside, Greenwich and Kingston upon Thames, all of which added to the pollution. According to the UK's Met Office, the following pollutants were emitted each day during the smoggy period: 1,000 tonnes of smoke particles, 140 tonnes of hydrochloric acid, 14 tonnes of fluorine compounds, and 370 tonnes of sulphur dioxide which may have been converted to 800 tonnes of sulphuric acid.[6]

Maar voor een documentaire moet je vaak wel met iets beginnen dat opgelost moet worden, global warming laat zich wat moeilijker pakken in 1 shot.

Respect voor die groep die twee weken spendeerde om te voorkomen dat de EV1's vernietigd werden, waanzin. GM had toen al zo befaamd als Tesla kunnen worden.

[ Bericht 2% gewijzigd door Beathoven op 29-12-2017 02:58:51 ]
PluggieODvrijdag 29 december 2017 @ 19:37
In Groningen vinden ze de super smerige smog uit de kolencentrale van de super smerige EVs niet zo tof. Die op Zwitserse naam staat. Zo smerig is de EU. En de electrische smeerlap auto's.
PluggieODvrijdag 29 december 2017 @ 19:42
blob.jpg

In de Groningse Eemshaven heeft RWE in 2015 een nieuwe ultramoderne energiecentrale met een vermogen van 1.560 megawatt in bedrijf gesteld. Deze nieuwe centrale, bestaande uit de eenheden A en B, zal de komende jaren een belangrijke rol spelen in de energievoorziening in Nederland, omdat de elektriciteitsvoorziening betrouwbaar en betaalbaar moet blijven. De Nederlandse overheid heeft om die reden ruim tien jaar geleden de Maasvlakte en het gebied bij de Eemshaven aangewezen als locaties voor nieuwe centrales. Mede vanwege de aanwezigheid van een haven voor de aanvoer van brandstoffen en de beschikbaarheid van voldoende koelwater. RWE is op de uitnodiging van de Nederlandse overheid ingegaan en heeft in de Eemshaven een hypermoderne kolencentrale gebouwd. De centrale is sinds de zomer van 2015 operationeel en maakt sindsdien deel uit van het productiepark van RWE Generation in Nederland.

http://www.rwe.com/web/cm(...)d/eemshavencentrale/
PluggieODvrijdag 29 december 2017 @ 19:44
Elektrische auto's zijn super smerig. Hybrides nog meer. En windenergie is ook supersmerig en subsidie in NL.
Dat is simpelweg de waarheid anno nu.
PluggieODvrijdag 29 december 2017 @ 19:56
Nogmaals: alle elektrische auto's falen nu.

Soort subsidie/lease speeltje. Met milieu heeft het niets te maken.
PluggieODvrijdag 29 december 2017 @ 19:58
RWE en de andere drie energiebedrijven met kolencentrales in Nederland zijn al enkele jaren met overheid, NGO’s en mijnbouwbedrijven in gesprek over het verbeteren van de situatie in en om de steenkolenmijnen in landen als Columbia en Zuid-Afrika.
Sounddragonzondag 3 februari 2019 @ 01:00
Op verzoek van TS; kickje BNW :)

En door.
Ferzondag 3 februari 2019 @ 02:04
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2017 19:42 schreef PluggieOD het volgende:
[ afbeelding ]

In de Groningse Eemshaven heeft RWE in 2015 een nieuwe ultramoderne energiecentrale met een vermogen van 1.560 megawatt in bedrijf gesteld. Deze nieuwe centrale, bestaande uit de eenheden A en B, zal de komende jaren een belangrijke rol spelen in de energievoorziening in Nederland, omdat de elektriciteitsvoorziening betrouwbaar en betaalbaar moet blijven. De Nederlandse overheid heeft om die reden ruim tien jaar geleden de Maasvlakte en het gebied bij de Eemshaven aangewezen als locaties voor nieuwe centrales. Mede vanwege de aanwezigheid van een haven voor de aanvoer van brandstoffen en de beschikbaarheid van voldoende koelwater. RWE is op de uitnodiging van de Nederlandse overheid ingegaan en heeft in de Eemshaven een hypermoderne kolencentrale gebouwd. De centrale is sinds de zomer van 2015 operationeel en maakt sindsdien deel uit van het productiepark van RWE Generation in Nederland.

http://www.rwe.com/web/cm(...)d/eemshavencentrale/
Ding draait iets van 47% efficiënt. Dat is best spectaculair. Je kan bijna stellen dat een electroauto op kolenstroom uit deze centrale beter is dan een auto op benzine.
Pietverdrietzondag 3 februari 2019 @ 10:32
quote:
1s.gif Op zondag 3 februari 2019 02:04 schreef Fer het volgende:

[..]

Ding draait iets van 47% efficiënt. Dat is best spectaculair. Je kan bijna stellen dat een electroauto op kolenstroom uit deze centrale beter is dan een auto op benzine.
En hij produceert groene stroom. De overcapaciteit van de kolen gaat naar Noorwegen en daar pompt men er stuwmeren mee vol, die men bij pieken in de vraag weer leeg laat lopen en dan is het groene stroom geworden
Beathovenzondag 3 februari 2019 @ 10:49
quote:
1s.gif Op zondag 3 februari 2019 10:32 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

En hij produceert groene stroom. De overcapaciteit van de kolen gaat naar Noorwegen en daar pompt men er stuwmeren mee vol, die men bij pieken in de vraag weer leeg laat lopen en dan is het groene stroom geworden
Bijna letterlijk 'greenwashing'. :)
Sounddragonzondag 3 februari 2019 @ 10:49
How the neuq ga je dat met droge ogen groen noemen? :')
Beathovenzondag 3 februari 2019 @ 10:50
quote:
15s.gif Op zondag 3 februari 2019 10:49 schreef Sounddragon het volgende:
How the neuq ga je dat met droge ogen groen noemen? :')
niet, maar marketing doet wonderen.
Ivo1985zondag 3 februari 2019 @ 11:18
Groene stroom is het niet. Een schone batterij is zo'n stuwmeer wel.
Pietverdrietzondag 3 februari 2019 @ 11:23
quote:
15s.gif Op zondag 3 februari 2019 10:49 schreef Sounddragon het volgende:
How the neuq ga je dat met droge ogen groen noemen? :')
Dat is hoe het werkt
https://www.fluxenergie.n(...)emarken/?gdpr=accept
https://www.volkskrant.nl(...)n-grijs-is~b6bb74aa/
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/NorNed-kabel
Ferzondag 3 februari 2019 @ 12:03
quote:
Wat ik ervan begrijp is dat die Noren alles op stroom doen. Electrische platen in de vloer, boilers, auto rijden. Maar dat er niet echt een keuze wordt gemaakt voor groene stroom zoals hier.

De Noren zien hun stroom gewoon als groen omdat het uit waterkracht komt. Boekhoudkundig gebruiken zij de vuile stroom van ons en wij hun groene stroom.
8)7
derLudolfzondag 3 februari 2019 @ 12:05
quote:
1s.gif Op zondag 3 februari 2019 12:03 schreef Fer het volgende:

[..]

Wat ik ervan begrijp is dat die Noren alles op stroom doen. Electrische platen in de vloer, boilers, auto rijden. Maar dat er niet echt een keuze wordt gemaakt voor groene stroom zoals hier.

De Noren zien hun stroom gewoon als groen omdat het uit waterkracht komt. Boekhoudkundig gebruiken zij de vuile stroom van ons en wij hun groene stroom.
8)7
Jup.

Net als dat een accu hier ook geen CO2 uitstoot veroorzaakt.
Sounddragonzondag 3 februari 2019 @ 12:35
Als ik me niet vergis, is stroom in Noorwegen ook nog eens spotgoedkoop.
fathankzondag 3 februari 2019 @ 12:40
quote:
6s.gif Op maandag 25 december 2017 14:52 schreef Salvad0R het volgende:
Beter is de vraag waarom "men" bij Shell en Standard Oil destijds besloot om de verbrandingsmotor op olie-gerelateerde stoffen te laten draaien in plaats van op waterstof......
Omdat waterstofauto's geen verbrandingsmotor hebben maar een elektromotor.
Sounddragonzondag 3 februari 2019 @ 12:41
quote:
ik ben niet achterlijk, maar gewoon alleen al het feit dat men het via listen voor elkaar krijgt om gore kolenprik na wat heen en weer gerommel ineens groen te krijgen is op zijn minst twijfelachtig te noemen natuurlijk.
Vertel mij eens wat het verschil in bedrog is tussen dit, en het witwassen van geld uit criminele aktiviteiten à la drugs- en/of wapenhandel?

Same - same in mijn opinie.
fathankzondag 3 februari 2019 @ 12:47
quote:
15s.gif Op zondag 3 februari 2019 10:49 schreef Sounddragon het volgende:
How the neuq ga je dat met droge ogen groen noemen? :')
En waarschijnlijk stoken ze ook nog biomassa bij, dus extra supersport kneitergroene linksdraaiende electriciteit.

Want CO2 van een 30 jaar oude boom is minder schadelijk dan CO2 van een mammoet van 200.000 jaar oud :').
Pietverdrietzondag 3 februari 2019 @ 12:50
quote:
1s.gif Op zondag 3 februari 2019 12:41 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

ik ben niet achterlijk,
Blijkbaar begrijp je niet dat wij dezelfde mening hebben over de onzin van de groene stroom op dezemanier
Salvad0Rzondag 3 februari 2019 @ 13:30
quote:
10s.gif Op zondag 3 februari 2019 12:40 schreef fathank het volgende:

[..]

Omdat waterstofauto's geen verbrandingsmotor hebben maar een elektromotor.
o wat erruggggg
derLudolfzondag 3 februari 2019 @ 14:01
quote:
3s.gif Op zondag 3 februari 2019 12:35 schreef Sounddragon het volgende:
Als ik me niet vergis, is stroom in Noorwegen ook nog eens spotgoedkoop.
Inderdaad. Omdat dat water daar toch al is, je hoeft alleen maar een deurtje open te zetten. En als er te weinig water is, pompen anderen landen het gratisch omhoog :Y
Sounddragonzondag 3 februari 2019 @ 14:05
quote:
1s.gif Op zondag 3 februari 2019 12:50 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Blijkbaar begrijp je niet dat wij dezelfde mening hebben over de onzin van de groene stroom op dezemanier
jawel hoor, maar ik kan daar serieus pissig om worden.. Energiebedrijven lachen zich gewoon kapot om dat groene gedoe en wij betalen ervoor terwijl we gewoon kolenstroom via een omweggetje krijgen.
Die kloothommels zouden ons moeten leiden, niet MISleiden. Daaruit blijkt maar weer dat het klimaat gewoon niet meer te redden is, want de grootste beinvloeders hebben er gewoon schijt aan.
Beathovenzondag 3 februari 2019 @ 14:21
quote:
1s.gif Op zondag 3 februari 2019 14:05 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

jawel hoor, maar ik kan daar serieus pissig om worden.. Energiebedrijven lachen zich gewoon kapot om dat groene gedoe en wij betalen ervoor terwijl we gewoon kolenstroom via een omweggetje krijgen.
Die kloothommels zouden ons moeten leiden, niet MISleiden. Daaruit blijkt maar weer dat het klimaat gewoon niet meer te redden is, want de grootste beinvloeders hebben er gewoon schijt aan.
Begrijpelijk, en het is nu natuurlijk ook de vraag welke energiebedrijven er werkelijk uit dit vaatje tappen en of ze daar wat helder in zijn qua marketing of er een mistwolk van een verhaal aan koppelen. Dat is me op dit punt nog helemaal niet duidelijk.
Pietverdrietzondag 3 februari 2019 @ 14:22
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2019 14:01 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Inderdaad. Omdat dat water daar toch al is, je hoeft alleen maar een deurtje open te zetten. En als er te weinig water is, pompen anderen landen het gratisch omhoog :Y
Betalen er zelfs voor.
Sounddragonzondag 3 februari 2019 @ 15:05
quote:
1s.gif Op zondag 3 februari 2019 14:22 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Betalen er zelfs voor.
Doe je in sommige gevallen met terugleveren van zonne energie ook.

Die slimme meter is slimmer voor hen als voor jou.
illusionszondag 3 februari 2019 @ 15:41
quote:
6s.gif Op zondag 3 februari 2019 13:30 schreef Salvad0R het volgende:

[..]

o wat erruggggg
Jouw gezever in dit topic slaat echt helemaal nergens op. Vraag je je nou echt af waarom niet voor waterstof gekozen wordt? Misschien eens inlezen over elektrolyse. :')