abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_175883912

In bovenstaande aflevering een Baker Electric "Phone booth" uit 1909, een auto die 100 mijl op een laadbeurt reed en die daardoor uiteraard alleen ingezet kon worden op korte afstanden.

Het werd met name een erg populair model onder vrouwen die ermee wilden winkelen. Het interieur leek op een comfortabele zithoek met bloemetje en ge´ntegreerde make-up doos.

Er reden rond de eeuwwisseling zo'n 15000 van rond in New York maar door de specifieke marketing wilden mannen er niet meer aan en elektrische wagens in het algemeen kwamen bekend te staan als winkelwagentjes voor vrouwen.

Het lijkt een open deur om de vraag te stellen in de TT, maar er gaat ook een theorie rond dat er een complot was om electrische autos eruit te werken. Dit lijkt het een beetje in een ander daglicht te zetten.

250px-Baker-electrics_1913-1019.jpg
pi_175884054
De misschien wel allereerste elektrische auto is hier in Nederland gemaakt, ergens in de provincie Groningen. Ik had het zelf ook niet geweten, ware het niet dat men dit gegeven gebruikt om Tesla over te halen hier in Groningen een fabriek te bouwen, zodat de elektrische auto weer thuis komt naar waar de "mogelijke" eerste elektrische auto is gemaakt.

Maar ik denk niet dat het een kwestie van marketing is geweest waardoor de e-car het niet heeft gered. De batterijen/ accu's uit die tijd waren van mindere kwaliteit. Ja in de zomer werkten ze redelijk, maar na een nachtvorst was het een huzarenstuk om ze weer aan te krijgen.
Daarnaast kwam benzine (etc) opzetten en was uiteindelijk veel makkelijker en goedkoper te krijgen dan het elektrisch systeem.
Volgens mij was het dus geen marketing falen maar een economisch falen.
pi_175884150
quote:
0s.gif Op donderdag 21 december 2017 01:15 schreef Also-von-Oder het volgende:
De misschien wel allereerste elektrische auto is hier in Nederland gemaakt, ergens in de provincie Groningen. Ik had het zelf ook niet geweten, ware het niet dat men dit gegeven gebruikt om Tesla over te halen hier in Groningen een fabriek te bouwen, zodat de elektrische auto weer thuis komt naar waar de "mogelijke" eerste elektrische auto is gemaakt.
Interessant :)

quote:
Maar ik denk niet dat het een kwestie van marketing is geweest waardoor de e-car het niet heeft gered. De batterijen/ accu's uit die tijd waren van mindere kwaliteit. Ja in de zomer werkten ze redelijk, maar na een nachtvorst was het een huzarenstuk om ze weer aan te krijgen.
Daarnaast kwam benzine (etc) opzetten en was uiteindelijk veel makkelijker en goedkoper te krijgen dan het elektrisch systeem.
Volgens mij was het dus geen marketing falen maar een economisch falen.
Die originele accu's die nog door Edison op de markt werden gezet, waren inderdaad niet erg krachtig (wel duurzaam) en Leno heeft ze in de zijne dan ook door moderne accu's vervangen die men tegenwoordig ook in golfkarretjes gebruikt, dus dit was meer de voorloper van 't golfkarretje eigenlijk.

Ik kwam hier nog wat tegen:

The first Baker vehicle was a two seater with a selling price of US$850. One was sold to Thomas Edison as his first car.[1] Edison also designed the nickel-iron batteries used in some Baker electrics. These batteries have extremely long lives with some still in use today.[2]

Jij noemde het zwaargewicht Tesla, maar Edison's bedrijf was ook een grote naam. Als Edison 't gewild had dan had iedereen in elektrische wagens rondgereden, maar men leek inderdaad flink te kort te komen om het echt te laten "werken" en als ze zich bij onderstaande modellen hadden gehouden dan was het misschien nog wat geworden op de mannenmarkt maar de transitie naar bovenstaande "telefooncellen" maakte er uiteindelijk wel een heel tuttig geheel van en die boost aan populariteit in dat hele specifieke segment van de markt heeft ze niet veel goed gedaan. Vervuiling was daarnaast ook niet echt een issue, en veiligheid leek alleen een selling point voor "watjes".

1909_Baker_Suburban_Runabout.jpg

[ Bericht 2% gewijzigd door Beathoven op 21-12-2017 01:29:50 ]
pi_175884347
quote:
0s.gif Op donderdag 21 december 2017 01:24 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Interessant :)

[..]

Die originele accu's die nog door Edison op de markt werden gezet, waren inderdaad niet erg krachtig (wel duurzaam) en Leno heeft ze in de zijne dan ook door moderne accu's vervangen die men tegenwoordig ook in golfkarretjes gebruikt, dus dit was meer de voorloper van 't golfkarretje eigenlijk.

Ik kwam hier nog wat tegen:

The first Baker vehicle was a two seater with a selling price of US$850. One was sold to Thomas Edison as his first car.[1] Edison also designed the nickel-iron batteries used in some Baker electrics. These batteries have extremely long lives with some still in use today.[2]

Jij noemde het zwaargewicht Tesla, maar Edison's bedrijf was ook een grote naam. Als Edison 't gewild had dan had iedereen in elektrische wagens rondgereden, maar men leek inderdaad flink te kort te komen om het echt te laten "werken" en als ze zich bij onderstaande modellen hadden gehouden dan was het misschien nog wat geworden op de mannenmarkt maar de transitie naar bovenstaande "telefooncellen" maakte er uiteindelijk wel een heel tuttig geheel van en die boost aan populariteit in dat hele specifieke segment van de markt heeft ze niet veel goed gedaan.

[ afbeelding ]
Direct toegegeven, ik ben geen expert in elektrische auto's. Ik heb verder ook geen technische achtergrond. Ik ben vooral een nieuwsjunkie. Ik onthou de algemene strekking van het bericht, de details vervagen soms.
Ik kwam dit bericht tegen op TV Noord, en heb nog onthouden dat er ook problemen met de accu waren m.b.t. actie radius en ook iets met problemen afhankelijk van het weer.
Maar let wel, deze Nederlandse Elektrische auto was er al ver voordat het de New Yorkse vrouwen in de greep kreeg.

Maar daarom des te interessanter voor mij om hierover weer door jou te lezen. De puzzelstukjes beginnen een beeld te vormen. :)
pi_175884748
Niet echt, het had dezelfde nadelen die mensen nu nog steeds in elektrische auto's zien: benzine was veel makkelijker verkrijgbaar en kon je ook zelf meenemen, (toen nog) vrij goedkoop en de motoren waren ook lang niet zo duur, en je kon vrijwel meteen verder. Het is de infrastructuur van de brandstof - fossiel of elektrisch (of waterstof) - die doorslaggevend was. En nog steeds is. Elektra was ook nog geen gemeengoed in die tijd, helemaal niet buiten de steden, en werd ook met wantrouwen bekeken want de gewone man wist niet wat het precies was (en wetenschappers nauwelijks beter :X). Verbrandingsmotoren waren er op zich al een tijdje en werden gebruikt voor (landbouw)machines. En tja, als je 200km verderop je goederen kunt verkopen zonder lange oplaadtijden, of als boer veel meer klanten tegelijk kunt bereiken op het platteland, met een simpel T-Fordje die (900 dollar in 1910 en zelfs minder dan 400 in 1915, volgens wikipedia) significant goedkoper was dan zo'n Baker @ 2800 dollar , tja...

Overigens is die Baker de auto waarop de auto van Oma Duck is gebaseerd :+
pi_175884769
quote:
0s.gif Op donderdag 21 december 2017 03:34 schreef Dingest het volgende:
Niet echt, het had dezelfde nadelen die mensen nu nog steeds in elektrische auto's zien: benzine was veel makkelijker verkrijgbaar en kon je ook zelf meenemen, (toen nog) vrij goedkoop en de motoren waren ook lang niet zo duur, en je kon vrijwel meteen verder. Het is de infrastructuur van de brandstof - fossiel of elektrisch (of waterstof) - die doorslaggevend was. En nog steeds is. Elektra was ook nog geen gemeengoed in die tijd, helemaal niet buiten de steden, en werd ook met wantrouwen bekeken want de gewone man wist niet wat het precies was (en wetenschappers nauwelijks beter :X). Verbrandingsmotoren waren er op zich al een tijdje en werden gebruikt voor (landbouw)machines. En tja, als je 200km verderop je goederen kunt verkopen zonder lange oplaadtijden, of als boer veel meer klanten tegelijk kunt bereiken op het platteland, met een simpel T-Fordje die (900 dollar in 1910 en zelfs minder dan 400 in 1915, volgens wikipedia) significant goedkoper was dan zo'n Baker @ 2800 dollar , tja...

Overigens is die Baker de auto waarop de auto van Oma Duck is gebaseerd :+
latest?cb=20140324144738&path-prefix=el

hehe inderdaad :)
pi_175885942
Model T heeft de concurentie vergruisd. 20pk, halfautomaat, startmotor en alle voordelen van benzine, die het nu ook nog heeft. En benzine kostte toen niks.
.
pi_175886460
quote:
5s.gif Op donderdag 21 december 2017 00:58 schreef Beathoven het volgende:

In bovenstaande aflevering een Baker Electric "Phone booth" uit 1909, een auto die 100 mijl op een laadbeurt reed en die daardoor uiteraard alleen ingezet kon worden op korte afstanden.

Het werd met name een erg populair model onder vrouwen die ermee wilden winkelen. Het interieur leek op een comfortabele zithoek met bloemetje en ge´ntegreerde make-up doos.

Er reden rond de eeuwwisseling zo'n 15000 van rond in New York maar door de specifieke marketing wilden mannen er niet meer aan en elektrische wagens in het algemeen kwamen bekend te staan als winkelwagentjes voor vrouwen.

Het lijkt een open deur om de vraag te stellen in de TT, maar er gaat ook een theorie rond dat er een complot was om electrische autos eruit te werken. Dit lijkt het een beetje in een ander daglicht te zetten.

[ afbeelding ]
Ik heb die aflevering ooit gezien en van wat ik me er van kan herinneren waren electrische en benzine auto's even populair.

Electrisch was populair omdat het soepeler reed en makkelijker was, instappen en wegwezen.
Benzinemotor moest je nog aanslingeren, voorontsteking zelf regelen, choken etc.
Voordeel van benzineauto's was o.a. makkelijker tanken. Toen de electrische startmotor in benzineauto's kwam was het grootste nadeel van benzine auto's weg (het aan moeten slingeren). en bleven de voordelen over zoals meer range, makkelijker tanken, hogere snelheid etc.
Door de beperkte accutechnieken destijds (loodaccu's ) kon er aan electrische auto's destijds weinig verbeterd worden terwijl benzineauto's steeds beter werden.

Niks complot aan dus, brandstofmotoren boden destijds domweg (steeds) meer voordelen.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  donderdag 21 december 2017 @ 09:42:50 #9
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_175886569
quote:
1s.gif Op donderdag 21 december 2017 08:59 schreef Fer het volgende:
Model T heeft de concurentie vergruisd. 20pk, halfautomaat, startmotor en alle voordelen van benzine, die het nu ook nog heeft. En benzine kostte toen niks.
Dit.
And so is the past
pi_175886651
Als ze toen hadden doorgepakt had de wereld er nu heeeel anders uitgezien. Meer dan honderd jaar ontwikkeling, dan hadden we nu al accu's gehad waarmee je 2000 kilometer verder komt.
  donderdag 21 december 2017 @ 09:49:32 #11
70357 Hyperdude
Happiness Is a Warm Gun
pi_175886667
quote:
0s.gif Op donderdag 21 december 2017 09:48 schreef DrDarwin het volgende:
Als ze toen hadden doorgepakt had de wereld er nu heeeel anders uitgezien. Meer dan honderd jaar ontwikkeling, dan hadden we nu al accu's gehad waarmee je 2000 kilometer verder komt.
Neen.
Dan gingen we nu uit het dak met onze nieuwe T-Ford. :P
#ivorytowerlivesmatter
pi_175887318
Spijkstaal _O_ _O_

131370-onbekendoverig-spijkstaal.jpg
pi_175888320
quote:
0s.gif Op donderdag 21 december 2017 09:48 schreef DrDarwin het volgende:
Als ze toen hadden doorgepakt had de wereld er nu heeeel anders uitgezien. Meer dan honderd jaar ontwikkeling, dan hadden we nu al accu's gehad waarmee je 2000 kilometer verder komt.
Uhm nee, de electrische auto en de verbrandingsmotor kwamen ongeveer tegelijk, maar de verbrander heeft een zeer korte tijd een enorme ontwikkeling gemaakt. Denk aan dingen als bougie ontsteking, startmotor, dynamo het kwam allemaal zeer snel achter elkaar. De benzine auto was al snel de betere keuze.

Daarnaast heeft accutechniek ook niet stilgestaan, onder andere voor noodvoedingen in de oorlog en voor onderzeeboten, maar toen ze in de jaren 80 met een auto op loodaccu’s kwamen of Nicad was hij nog steeds waardeloos. Pas de ontwikkeling van Li-ion batterijen heeft de boel versneld.
.
pi_175888779
quote:
1s.gif Op donderdag 21 december 2017 11:30 schreef Fer het volgende:

[..]

Uhm nee, de electrische auto en de verbrandingsmotor kwamen ongeveer tegelijk, maar de verbrander heeft een zeer korte tijd een enorme ontwikkeling gemaakt. Denk aan dingen als bougie ontsteking, startmotor, dynamo het kwam allemaal zeer snel achter elkaar. De benzine auto was al snel de betere keuze.

Daarnaast heeft accutechniek ook niet stilgestaan, onder andere voor noodvoedingen in de oorlog en voor onderzeeboten, maar toen ze in de jaren 80 met een auto op loodaccu’s kwamen of Nicad was hij nog steeds waardeloos. Pas de ontwikkeling van Li-ion batterijen heeft de boel versneld.
Denk je ook niet dat de ontwikkelingen rondom de elektrische auto gewoon door zouden zijn gegaan als daarvoor gekozen hadden.
  donderdag 21 december 2017 @ 12:11:49 #15
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_175889301
00htqMw.jpg
https://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_RAV4_EV

KP7yBxg.jpg
https://en.wikipedia.org/wiki/General_Motors_EV1

Dit waren de eerste echte fatsoenlijke ev's maar die werden om miraculeuze wijze snel weer van het toneel getoverd..
pi_175892443
quote:
0s.gif Op donderdag 21 december 2017 11:49 schreef DrDarwin het volgende:

[..]

Denk je ook niet dat de ontwikkelingen rondom de elektrische auto gewoon door zouden zijn gegaan als daarvoor gekozen hadden.
Het is een misvatting dat de technologie niet ontwikkeld is na de T Ford. Accutechniek is altijd nodig geweest en afgelopen 150 jaar onafgebroken doorontwikkeld, evenals electromotoren. De lithium-ion accu zal niet eerder ontwikkeld zijn als we allemaal vanaf het begin electrisch hadden gereden, sommige zaken worden nou eenmaal op een dag uitgevonden en je kan het moment niet altijd vervroegen.
.
  vrijdag 22 december 2017 @ 19:01:16 #17
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_175928437
quote:
0s.gif Op donderdag 21 december 2017 03:34 schreef Dingest het volgende:

Overigens is die Baker de auto waarop de auto van Oma Duck is gebaseerd :+
Damn, laat ik nu altijd gedacht hebben dat het een T Ford was
Edit
Klopt dus niet, de oma duck auto is een Detroit Electric
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Detroit_Electric
http://disney.wikia.com/wiki/Grandma_Duck

[ Bericht 21% gewijzigd door Pietverdriet op 22-12-2017 19:07:16 ]
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_175936835
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 december 2017 19:01 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Damn, laat ik nu altijd gedacht hebben dat het een T Ford was
Edit
Klopt dus niet, de oma duck auto is een Detroit Electric
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Detroit_Electric
http://disney.wikia.com/wiki/Grandma_Duck

Stuur je klacht maar door naar het Louwman Museum, daar heb ik het van :P

[ Bericht 10% gewijzigd door Dingest op 23-12-2017 01:12:39 ]
  zaterdag 23 december 2017 @ 03:29:20 #19
53151 T42
Pinball Wizard
pi_175939745
Electric starter killed the electro car
<a href="http://memecrunch.com/meme/BDGZ/taalnazi-tim/image.png">Klik hier</a> bij spelfouten in mijn post.
pi_175964087
Leerzaam topic dit _O_
Torque makes life easy.
Team Jean
  zondag 24 december 2017 @ 03:02:42 #21
148588 rulerofdeath
Ruler the Rotting-BrainEater
pi_175964914
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 december 2017 03:29 schreef T42 het volgende:
Electric starter killed the electro car
wel grappig eigenlijk
Learn as if you're going to live forever, Live as if you're going to die tomorrow
De BIE«TAFELop youtube en dumpert _O_ >100k views *O*
I wanna die the same way I was born: Screaming and covered with blood
Arbeit macht frei. Ik heb nu 40 jaar vakantie *O*
pi_175965221
Men gebruikte destijds ook voor het eerst electrische lampen in plaats van de voor die tijd standaard gaslampen op de karretjes. Achteraf gezien had men misschien beter gaslampen op de bak kunnen monteren. Lijkt me dat alles dat electriciteit "zuipt" zoveel mogelijk bedwongen had moeten worden om de accu's volledig in dienst van de aandrijving te zetten. Dan had je nog 3x niks maar iedere meter extra telt.
pi_175965229
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 december 2017 03:29 schreef T42 het volgende:
Electric starter killed the electro car
Mooie conclusie
  maandag 25 december 2017 @ 01:03:24 #24
53151 T42
Pinball Wizard
pi_175984875
quote:
10s.gif Op zondag 24 december 2017 03:02 schreef rulerofdeath het volgende:

[..]

wel grappig eigenlijk
daarvoor was een benzine auto vrij gevaarlijk je kon zo je arm of hand breken met starten
<a href="http://memecrunch.com/meme/BDGZ/taalnazi-tim/image.png">Klik hier</a> bij spelfouten in mijn post.
pi_175992764
De olieindustrie heeft ook jarenlang de auto-industrie financieel ondersteund om te blijven ontwikkelen in verbrandingsmotoren. Heb hier wel eens een documentaire over gezien.
En dit schijnt toch de voornaamste reden te zijn dat de verbrandingsmotor heeft gewonnen van de accu
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')