FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Wiellager zelf vervangen
Alieda-Rwoensdag 20 december 2017 @ 18:45
Wie heeft er ervaring met het zelf vervangen van een wiellager? Ik moet 1 wiellager van mijn auto vervangen. Heb bij garagebedrijven geļnformeerd wat het gaat kosten en de goedkoopste vraagt 250 euro. Dit vind ik te duur.

Nu zijn mijn vriend en ik van plan het zelf te gaan doen bij de Doe het zelf garage gezien ze we daar voor een klein bedrag een pers kunnen gebruiken.

Is het dan nog lastig het te vervangen of valt het mee?
Carlos93woensdag 20 december 2017 @ 18:51
Valt wel mee, gewoon heel nieuw hub gekocht voor £70 en erop gemonteerd, met het wiellager er al in.
Alieda-Rwoensdag 20 december 2017 @ 18:52
quote:
0s.gif Op woensdag 20 december 2017 18:51 schreef Carlos93 het volgende:
Valt wel mee, gewoon heel nieuw hub gekocht voor £70 en erop gemonteerd, met het wiellager er al in.
Hub? Is dat de wielnaaf? Dat zou nog makkelijker zijn want dan kunnen we het gewoon naast het huis doen. Maar neem aan dat die prijzen per merk/type auto verschillen.
-Richard-woensdag 20 december 2017 @ 18:54
Ik heb lagers van me BMW 1 serie vervangen, waarbij de magnetische ring voor het ABS sensor geļntegreerd is. Advies, gebruik je verstand.

- Kijk wat filmpjes op YouTube.

- Circlip verwijderen (borging)
- Naaf uit het lager persen: gebruik passende adapters (bij doppen etc) waarmee je de pers gebruikt om de naaf eruit te drukken.
- Je moet de binnenste lagerschaal verwijderen van de naaf met een lagertrekker
- Oude lager eruit persen
- Lichte roest bij bijvoorbeeld de circlip verwijderen, even schoon krabben etc.
- Pasvlakken niet beschadigen, daarom dus ook zooi als zand verwijderen
- Nieuwe lager erin persen met hulp van het oude lager (let op pers niet ook je oude lager erin haha). Let op evt magnetische ring aan de juiste zijde. Ondersteun het fuseelichaam.
- Circlip monteren
- Binnenste schaal lager ondersteunen en hierna naaf monteren (niet het fuseelichaam)

Sommige wiellagers tegenwoordig zijn een soort boutbare naven, het deel buiten om het lager is met 4 bouten uit te wisselen, maar dat is lang niet altijd zo, ik heb dat aan de voorzijde, de niet aangedreven zijde.

Maar dingen als aandrijfassen, fusee uitbouwen etc kan soms erg naar zijn.
Alieda-Rwoensdag 20 december 2017 @ 18:55
quote:
0s.gif Op woensdag 20 december 2017 18:54 schreef -Richard- het volgende:
Ik heb lagers van me BMW 1 serie vervangen, waarbij de magnetische ring voor het ABS sensor geļntegreerd is. Advies, gebruik je verstand.

- Kijk wat filmpjes op YouTube.

- Circlip verwijderen (borging)
- Naaf uit het lager persen: gebruik passende adapters (bij doppen etc) waarmee je de pers gebruikt om de naaf eruit te drukken.
- Je moet de binnenste lagerschaal verwijderen van de naaf met een lagertrekker
- Oude lager eruit persen
- Lichte roest bij bijvoorbeeld de circlip verwijderen, even schoon krabben etc.
- Pasvlakken niet beschadigen, daarom dus ook zooi als zand verwijderen
- Nieuwe lager erin persen met hulp van het oude lager (let op pers niet ook je oude lager erin haha). Let op evt magnetische ring aan de juiste zijde. Ondersteun het fuseelichaam.
- Circlip monteren
- Binnenste schaal lager ondersteunen en hierna naaf monteren (niet het fuseelichaam)

Sommige wiellagers tegenwoordig zijn een soort boutbare naven, het deel buiten om het lager is met 4 bouten uit te wisselen, maar dat is lang niet altijd zo, ik heb dat aan de voorzijde, de niet aangedreven zijde.
Ik moet aan de achterkant een lager vervangen, Daewoo Matiz bouwjaar 2000.
daNpywoensdag 20 december 2017 @ 18:56
Heb het ook gedaan, is kutwerk.
Goede pers en met name goede bussen met diverse diameters zijn een must.
-Richard-woensdag 20 december 2017 @ 18:58
Ik vond het daadwerkelijk persen etc echt een eitje. Maar bij mij waren de aandrijf assen echt kut. De situatie bij een Matiz ken ik niet. Maar als je technisch bent en je wil het bespaarde geld investeren in jezelf, dan zou ik het doen. Ik was ook 250 euro per kant kwijt bij de BMW dealer, dus ik vindt het een dure reparatie die je aangeboden was. Misschien is het dan daadwerkelijk een pokke systeem.

Maar, er kan altijd iets mis gaan en dat gun je altijd een ander en niet jezelf.. :D
Alieda-Rwoensdag 20 december 2017 @ 18:59
quote:
0s.gif Op woensdag 20 december 2017 18:58 schreef -Richard- het volgende:
Ik vond het daadwerkelijk persen etc echt een eitje. Maar bij mij waren de aandrijf assen echt kut. De situatie bij een Matiz ken ik niet. Maar als je technisch bent en je wil het bespaarde geld investeren in jezelf, dan zou ik het doen. Ik was ook 250 euro per kant kwijt bij de BMW dealer, dus ik vindt het een dure reparatie die je aangeboden was.

Maar, er kan altijd iets mis gaan en dat gun je altijd een ander en niet jezelf.. :D
Het is aan de achterkant dus er hoeft geen aandrijfas los.
-Richard-woensdag 20 december 2017 @ 19:00
quote:
0s.gif Op woensdag 20 december 2017 18:59 schreef Alieda-R het volgende:

[..]

Het is aan de achterkant dus er hoeft geen aandrijfas los.
Dat zeg ik toch ook helemaal niet? Ik praat over mijn eigen situatie, maar als je dat niet wilt horen dan zal ik geen overige informatie meer geven. Succes!
halfwaywoensdag 20 december 2017 @ 19:05
quote:
0s.gif Op woensdag 20 december 2017 19:00 schreef -Richard- het volgende:

[..]

Dat zeg ik toch ook helemaal niet? Ik praat over mijn eigen situatie, maar als je dat niet wilt horen dan zal ik geen overige informatie meer geven. Succes!
Doe normaal man!
-Richard-woensdag 20 december 2017 @ 20:33
quote:
1s.gif Op woensdag 20 december 2017 19:05 schreef halfway het volgende:

[..]

Doe normaal man!
Ach, een directe reactie, ik ben vermoeid.
Als men het heeft over de achterzijde van een Matiz, dan begrijp ik dat er geen aandrijfas zit. Maar TS kan toch beter gerichte vragen stellen, dan een argument wat op mijn ervaring gericht is? Er is nog niet 1 woord over een vorm van dank geweest en als je je reactie dan op persoonlijke ervaring richt, dan kan ik daar net zo weinig mee als TS met mijn ervaring, blijkbaar?

TS heeft er geen aandrijving, dus geen losse naaf vermoedt ik, dat zit aan de achteras vast. Ik zou het gewoon doen als ik TS was en de benodigde middelen had. Ik had het ook nooit eerder gedaan en het was een hele verademing dat de lagers vervangen waren.
Juup©woensdag 20 december 2017 @ 20:35
quote:
1s.gif Op woensdag 20 december 2017 18:56 schreef daNpy het volgende:
Heb het ook gedaan, is kutwerk.
Goede pers en met name goede bussen met diverse diameters zijn een must.
Wat hij al aangeeft.
Hendroitwoensdag 20 december 2017 @ 21:32
Oh matiz achterzijde is best makkelijk.
Heb je geen pers voor nodig, alleen een hamer en een bijtel.
Hyperdudewoensdag 20 december 2017 @ 21:40
quote:
0s.gif Op woensdag 20 december 2017 21:32 schreef Hendroit het volgende:
Oh matiz achterzijde is best makkelijk.
Heb je geen pers voor nodig, alleen een hamer en een bijtel.
Allen past, als je hamer maar groot genoeg is. :P
Ferwoensdag 20 december 2017 @ 22:41
Is toch gewoon remtrommel losschroeven en lager vervangen? (Of een andere trommel bij de sloop halen).
Alieda-Rwoensdag 20 december 2017 @ 22:47
quote:
1s.gif Op woensdag 20 december 2017 22:41 schreef Fer het volgende:
Is toch gewoon remtrommel losschroeven en lager vervangen? (Of een andere trommel bij de sloop halen).
Compleet andere trommel op de sloop halen zat ik ook al aan te denken, maar moet wel 100% zeker weten dat die goed is, daar ben ik een beetje huiverig voor. Is wel een veel makkelijkere oplossing.
Ferwoensdag 20 december 2017 @ 22:50
Weet je waarom het lager stuk is? Soms is de remcilinder ook lek.
Alieda-Rwoensdag 20 december 2017 @ 22:54
quote:
1s.gif Op woensdag 20 december 2017 22:50 schreef Fer het volgende:
Weet je waarom het lager stuk is? Soms is de remcilinder ook lek.
Is niet de remcilinder, is de lager. Heb de auto voor de APK gehad en is afgekeurd op de lager.
Ferwoensdag 20 december 2017 @ 23:11
Dat zien ze niet bij de APK, ze kijken niet in de remtrommel. Maar als de remmen gelijk vertragen links/rechts zal het wel goed zijn.

Je hebt wel zo’n grote ringsleutel nodig om hem los te draaien. 24 of 26 dacht ik.
Alieda-Rwoensdag 20 december 2017 @ 23:33
quote:
1s.gif Op woensdag 20 december 2017 23:11 schreef Fer het volgende:
Dat zien ze niet bij de APK, ze kijken niet in de remtrommel. Maar als de remmen gelijk vertragen links/rechts zal het wel goed zijn.

Je hebt wel zo’n grote ringsleutel nodig om hem los te draaien. 24 of 26 dacht ik.
Remmen waren bij de metingen goed ja. Dat soort gereedschap hebben we wel. Ik hoor alleen van veel mensen dat het een enorme klus is om de oude lager eruit te halen. Maar misschien valt het mee.
Dingestdonderdag 21 december 2017 @ 02:58
Als ik het zo zie bij een online onderdelenboer, heb je niet perse een pers nodig bij deze lagers. Het is wel iets handiger bij het monteren, maar je moet ze er sowieso uit slaan. Dit zou je, mits voorzien van een goede gereedschapskist, thuis kunnen doen. Een SKF-lagersetje online kost iets van 25-30e met verzending, en je hebt lagervet nodig. Waarom een garage denkt er iets van 3 uur voor nodig te hebben om op 250e te komen weet ik ook niet...

Het lijkt erop dat hij 2 conische lagers heeft: eentje aan de voorkant van de trommel, en eentje aan de achterkant. Conisch wil dus zeggen dat elk lager een losse buitenrand heeft, en een losse conisch binnenrand waarin naaldlagers zitten en die dus in de buitenrand komt te liggen. Het geheel wordt samengedrukt door de naafmoer.

Ga (ongeveer) als volgt te werk:
- Verwijder de wieldop of het naafkapje. Als er nog een los plaatje of koepeltje de naafmoer afdekt, die los wrikken.
- De naafmoer zit volgens de onderdelenboer gezekerd met een splitpen (deze dan verwijderen, en later vervangen).
- Draai de naafmoer een tandje los. De moeren van conische lagers zitten vaak niet overdreven hard vast, maar een wringijzer kan handig zijn.
- Draai de wielbouten een tandje los. Krik de auto op (in de versnelling en/of blokkeer het voorwiel met een blok hout/steen), verwijder het wiel.
- Zit de remtrommel nog met een een setje boutjes of schroefjes vast: handrem erop, en draai die schroefjes/boutjes eruit.
- Handrem los, verwijder de naafmoer, en het plaatje wat er waarschijnlijk achter zit. Waarschijnlijk komt nu ook meteen al het binnendeel van het voorste lager mee.
- Heb je geluk, dan kan je met weinig geweld de remtrommel eraf trekken. Anders kan je met een hamer wat tikken aan de voor- en zijkant van de trommel geven (*in enkele gevallen is het nodig om de afstelling van de handrem terug te draaien), of van achteren met behulp van een doorslag oid tegen het randje van de trommel te slaan. Ga je wrikken tussen de trommel en de ankerplaat heb je kans dat je die laatste verbuigt, dus probeer dat te voorkomen. Zit het echt goed vast, dan heb je een naaftrekker of een grote poelietrekker nodig.
- Hier kan je veel pech hebben: als alles goed gaat trek je met de remtrommel ook het complete achterste lager los.Dat wordt aan de achterkant in de trommel afgedicht door een keerring (een nieuwe zit bij de set). Heb je heel veel pech en is de boel ontzettend vast gaan zitten, dan blijft die keerring en het binnenste deel van het lager op de as zitten. Heb je dat laatste, dan moet je hopen dat je a) iets tussen het lager en de keerring kunt krijgen en het lager los kunt wrikken, b) via de ankerplaat achterlangs hem van de as kan tikken, of c) dat je een (lang) trekkertje kunt vinden dat die lagerschaal eraf kan trekken. Lukt geen van dit alles dan zal je de lagerschaal moeten slopen en daarna diagonaal in moeten slijpen en met een staalbeitel los moeten slaan...
- Enfin, we gaan er vanuit dat dit niet hoeft. Kijk even hoe diep de keerring ligt. Wrik de keerring uit de achterkant van de trommel, en neem het binnenlager eruit. Maak nu de boel even goed schoon zodat je de randen van de lagerschalen kunt onderscheiden van de trommel.
- Nu kan je met een beitel of een dikke doorslag en een zware hamer de buitenste lagerschalen eruit slaan: de achterste lagerschaal moet je dus via de voorkant doen, en de voorste via de achterkant. Je hebt maar 1-2mm ruimte om op te slaan, dus wees voorzichtig met waar je de beitel/doorslag op zet. Let erop dat je dus niet de wanden raakt.
- Met de lagerschalen eruit, controleer de trommelwanden op beschadigingen en roestvorming. Dat laatste kan je wel wegkrabben of opschuren. Maak de boel dan even goed schoen (wat remmenreiniger doet wonderen).
(- Controleer even de remschoenen en voering van de remtrommel op tekenen van slijtage, en de remcilinder op tekenen van lekkage en versleten rubbers. Borstel eventueel de gehele remmerij schoon, en/of spuit er wat remmenreiniger op.)
- Voor het monteren van de buitenste lagerschalen is een pers handig, maar dit type kan je nog redelijk goed zelf doen met een hamer en een passende bus of dop. Sla gelijkmatig de schalen naar binnen. Heb je geen dop die keurig qua omvang dieper in de trommel past: pak de oude lagerschaal, slijp die op één plek door (zorgt ervoor dat je die ook niet vast slaat in de trommel), en leg die op de nieuwe schaal, en tik die op z'n plaats.
- Vet de binnenste lagerschalen goed in met lagervet: rol de naaldlagers een paar keer goed rond dat het vet overal komt, en zorg ervoor dat er een goed laagje tussen de binnen- en buitenlagers zit voordat je de binnenlager op z'n plaats zet. Vet ook het gedeelte tussen de lagers in de trommel in: als je genoeg vet hebt, vervang het dan in z'n geheel (zeker als het droog of oud lijkt).
- Vet ook de binnenholte de keerring in. Leg het achterste binnenlager in de trommel, en tik - met beleid (een passende bus/dop is hier vrij belangrijk: heb je die niet, gebruik dan een lichte hamer) - de keerring op zijn plaats. Meestal is dat gewoon vlak met de trommel. Eventueel nog wat vet aanbrengen in de ruimte tussen het lager en de keerring. Alle 'zij'-holtes in de trommel moeten goed in het vet staan.
- Plaats de trommel terug.
- Plaats de goed ingevette voorste binnenlagerschaal terug, en de eventuele ring.
- Draai de naafmoer op zijn plaats. Dit is tricky, want draai je hem te hard aan dan draai je of het lager meteen stuk, of net iets te strak en loopt het lager wat later stuk. Te zacht, en je krijgt speling (wat ook het lager sloopt). Wat zoeken op internet leert mij dat de fabrieksprocedure moet zijn: aandraaien tot 25nM, 180 graden terugdraaien en dan nog met 2.5nM aanzetten (wat meestal maar een kleine fractie is). Zolang je die eerste twee kunt doen zit je al aardig in de buurt; dan voorzichtig aandraaien totdat er geen speling meer in zit (hiervoor eerst het wiel erop draaien).
- Nieuwe splitpen plaatsen. Boel in het vet zetten en het naafkapje er terug op.
- Wielen terug.

*Let wel: dit is puur op wat ik zie wat bij een onderdelenboer ligt en wat ik zo snel online kan vinden :P Verder ben ik niet zo bekend met de Matiz. Succes ^O^
aegir_de_vikingvrijdag 22 december 2017 @ 09:22
Voorkant:
https://www.youtube.com/watch?v=Ua7N72XDfAA

achterkant:
https://www.youtube.com/watch?v=lpxh-02k1p4
PascalDutchvrijdag 22 december 2017 @ 10:21
quote:
0s.gif Op woensdag 20 december 2017 20:33 schreef -Richard- het volgende:

[..]

Ach, een directe reactie, ik ben vermoeid.
Als men het heeft over de achterzijde van een Matiz, dan begrijp ik dat er geen aandrijfas zit. Maar TS kan toch beter gerichte vragen stellen, dan een argument wat op mijn ervaring gericht is? Er is nog niet 1 woord over een vorm van dank geweest en als je je reactie dan op persoonlijke ervaring richt, dan kan ik daar net zo weinig mee als TS met mijn ervaring, blijkbaar?

TS heeft er geen aandrijving, dus geen losse naaf vermoedt ik, dat zit aan de achteras vast. Ik zou het gewoon doen als ik TS was en de benodigde middelen had. Ik had het ook nooit eerder gedaan en het was een hele verademing dat de lagers vervangen waren.
Tjonge jonge :')
#ANONIEMdinsdag 26 december 2017 @ 11:59
Is het gelukt?
GM78dinsdag 26 december 2017 @ 13:16
quote:
1s.gif Op woensdag 20 december 2017 22:50 schreef Fer het volgende:
Weet je waarom het lager stuk is? Soms is de remcilinder ook lek.
Wat heeft een kapotte wiellager te maken met een lekke remcillinder :?
Alieda-Rdinsdag 26 december 2017 @ 15:03
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 december 2017 11:59 schreef LeTourdeFrance het volgende:
Is het gelukt?
Nee, bestelde onderdelen zijn nog niet binnen :(
daNpydinsdag 26 december 2017 @ 15:39
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 december 2017 13:16 schreef GM78 het volgende:

[..]

Wat heeft een kapotte wiellager te maken met een lekke remcillinder :?
Remvloeistof die in de lagers komt.
Ferdinsdag 26 december 2017 @ 21:43
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 december 2017 13:16 schreef GM78 het volgende:

[..]

Wat heeft een kapotte wiellager te maken met een lekke remcillinder :?
Volgens mij lost het de sealing op van het lager, hier hadden we ooit een lekke remcilinder met en kapot lager als gevolg.