quote:
Echt waar, wat een stel clowns zijn het toch daar in DenHaag. Gewoon je eigenwijze klote zin doordrijven en schijt aan de mensen die er last van gaan krijgen.quote:Beschamend, een ander woord heeft Leon Adegeest niet voor wat hij gisteravond in de Tweede Kamer hoorde. Hij is van de actiegroep HoogOverijssel en strijdt tegen de uitbreiding van Lelystad Airport, waarover de Kamer sprak met minister Van Nieuwenhuizen (VVD).
Het debat verliep teleurstellend, zegt Adegeest in het NOS Radio 1 Journaal. "Dat de minister als het eropaan komt toch gewoon zegt: 'we gaan beginnen met vliegen en we kijken in de loop van het proces wel hoe het verder moet als het vliegveld doorgroeit'."
Van Nieuwenhuizen zei in de Kamer dat het de bedoeling blijft dat Lelystad vanaf 1 april 2019 vluchten overneemt van Schiphol. Dit ondanks bezwaren van bewonersgroepen als HoogOverijssel, die vinden dat het luchtruim eerst opnieuw moet worden ingedeeld.
Opgescheept met lage aanvliegroutes
In het oosten van het land is onrust ontstaan sinds duidelijk is dat vliegtuigen noodgedwongen over tientallen kilometers niet hoger mogen vliegen dan 1800 meter. Ze zouden anders terechtkomen in de aanvliegroutes van Schiphol. De bewoners vrezen nu veel geluidsoverlast door laagvliegende toestellen.
Maar het herindelen van het luchtruim kan zo'n vijf jaar duren. Adegeest is bang dat als er wordt gevlogen voordat het luchtruim wordt heringedeeld en straks blijkt dat de vliegtuigen toch niet hoger kunnen vliegen, de overheid het besluit niet gaat terugdraaien. "Dan zitten we tot in de eeuwigheid met de lage vliegroutes opgescheept."
Bewoners bereiden rechtszaak voor
Begin deze maand leverden de bewoners een rapport in met hun kant van het verhaal. Adegeest: "Hét advies dat daarin staat is: win het vertrouwen terug. En dat doe je door eerst het luchtruim opnieuw in te delen en dan te beginnen met vliegen." Maar dat rapport is volgens hem "al na twee weken in de prullenbak verdwenen".
In het debat beloofde minister Van Nieuwenhuizen wel dat er in het vervolg afstemming moet komen met de bewoners en dat zij gehoord moeten worden. Adegeest heeft daar weinig vertrouwen in en bereidt een rechtszaak voor.
Eerder: we gaan doen alsof we luisterenquote:Op woensdag 20 december 2017 13:07 schreef broodjepindakaashagelslag het volgende:
Ja en dan zeggen "dat de bewoners gehoord moeten worden" ja maar doe je er dan ook wat mee of gaat het van ja ik heb je gehoord en nee ik doe er niks mee.
Laten we een raadgevend referendum doen zodat ze iets met onze mening kunnen doen. .. ow wacht.quote:Op woensdag 20 december 2017 13:13 schreef OEM het volgende:
[..]
Eerder: we gaan doen alsof we luisteren
Ja, maar wel alleen als de burger hetzelfde wil als de politiek, anders moet je hem snel monddood maken of negeren. Zo werkt dat in Den Haag. Zelfde met het referendum. Met veel bombarie en poeha aangekondigd, en als dan blijkt dat de burger zijn stem laat horen en die ais anders dan wat men in den haag wil moet het allemaal snel weer worden afgeschaft.quote:Op woensdag 20 december 2017 13:07 schreef broodjepindakaashagelslag het volgende:
dat de bewoners gehoord moeten worden
Dan moet je ook niet beginnen aan zo'n project voordat je zeker bent dat er geen bezwaren meer zijn.quote:Op woensdag 20 december 2017 13:40 schreef Embraer89 het volgende:
Man, dat vliegveld is zo goed als klaar, als ze het nu stopzetten krijg je dat gezeik weer.
Die waren er ook nauwelijks. Tot ze de vliegroutes weer 10x hebben veranderd.quote:Op woensdag 20 december 2017 13:43 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dan moet je ook niet beginnen aan zo'n project voordat je zeker bent dat er geen bezwaren meer zijn.
Er zijn altijd bezwaren. Als je projecten schrapt omdat er mensen zijn die het er niet mee eens zijn kan er nooit meer iets worden gebouwd in ons land.quote:Op woensdag 20 december 2017 13:43 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dan moet je ook niet beginnen aan zo'n project voordat je zeker bent dat er geen bezwaren meer zijn.
En dan heb ik het natuurlijk niet over die milieuclubjes die nooit blij zullen zijn, maar het soort bezwaren dat daadwerkelijk wel eens gevolgen zouden kunnen hebben.quote:Op woensdag 20 december 2017 13:45 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Er zijn altijd bezwaren. Als je projecten schrapt omdat er mensen zijn die het er niet mee eens zijn kan er nooit meer iets worden gebouwd in ons land.
Daar heb ik het ook over. Mensen voelen zich namelijk heel snel aangetast in hun woongenot.quote:Op woensdag 20 december 2017 13:47 schreef Nattekat het volgende:
[..]
En dan heb ik het natuurlijk niet over die milieuclubjes die nooit blij zullen zijn, maar het soort bezwaren dat daadwerkelijk wel eens gevolgen zouden kunnen hebben.
Precies, ipv dat de overheid zijn eigen regels aan de laars moet lappen kunnen we veel beter de regels helemaal afschaffen. Gooi je rotzooi maar over de schutting. Het is de taak van dit kabinet om de Nederlanders en hun het grondgebied meer te laten opleveren voor het internationale bedrijfsleven. Dan moeten die natuurlijk niet gaan zeuren over woongenot, milieuregels of de opwarming van de aarde.quote:Op woensdag 20 december 2017 13:45 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Er zijn altijd bezwaren. Als je projecten schrapt omdat er mensen zijn die het er niet mee eens zijn kan er nooit meer iets worden gebouwd in ons land.
Als je eenmaal van alle betrokken partijen groen licht hebt, dan is er ook daadwerkelijk groen licht. Zo werkt een bestemmingsplan ook; alles en iedereen kan het in zien, maar zodra de deadline verstreken is en er geen gegronde bezwaren meer zijn, is het finito.quote:Op woensdag 20 december 2017 13:48 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Daar heb ik het ook over. Mensen voelen zich namelijk heel snel aangetast in hun woongenot.
En dat is nou precies waar het probleem ligt.quote:Op woensdag 20 december 2017 13:51 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Als je eenmaal van alle betrokken partijen groen licht hebt, dan is er ook daadwerkelijk groen licht. Zo werkt een bestemmingsplan ook; alles en iedereen kan het in zien, maar zodra de deadline verstreken is en er geen gegronde bezwaren meer zijn, is het finito.
Dat was hier dus nog niet het geval, want het kabinet had nog geen definitief besluit genomen.
Stel dan ook nergens dat mensen geen bezwaar mogen maken. Maar jij deed overkomen alsof je pas groen licht kan geven als er geen bezwaren meer zijn. Ik kan je echter verzekeren dat wanneer de regering straks de knoop doorhakt, er nog voldoende bezwaarmakers zijn.quote:Op woensdag 20 december 2017 13:51 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Als je eenmaal van alle betrokken partijen groen licht hebt, dan is er ook daadwerkelijk groen licht. Zo werkt een bestemmingsplan ook; alles en iedereen kan het in zien, maar zodra de deadline verstreken is en er geen gegronde bezwaren meer zijn, is het finito.
Dat was hier dus nog niet het geval, want het kabinet had nog geen definitief besluit genomen.
Geluidsoverlast is blijkbaar geen issue meer, dus waarom zou Schiphol niet door kunnen groeien?quote:Op woensdag 20 december 2017 14:01 schreef Scjvb het volgende:
Op den duur moet Schiphol toch ontlast worden, daar zij niet maar eindeloos kan blijven groeien.
Enkele anderen kregen m'n boodschap wel goed mee, dus ik denk dat ik me wel duidelijk genoeg heb gemaakt.quote:Op woensdag 20 december 2017 14:12 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Stel dan ook nergens dat mensen geen bezwaar mogen maken. Maar jij deed overkomen alsof je pas groen licht kan geven als er geen bezwaren meer zijn. Ik kan je echter verzekeren dat wanneer de regering straks de knoop doorhakt, er nog voldoende bezwaarmakers zijn.
Alders akkoord. Daarin is een max afgesproken.quote:Op woensdag 20 december 2017 14:13 schreef OEM het volgende:
[..]
Geluidsoverlast is blijkbaar geen issue meer, dus waarom zou Schiphol niet door kunnen groeien?
Lelystad Airport bestaat al decennia en over de uitbreiding wordt al tien jaar gesproken.quote:Op woensdag 20 december 2017 14:16 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Enkele anderen kregen m'n boodschap wel goed mee, dus ik denk dat ik me wel duidelijk genoeg heb gemaakt.
'Ruimte' is wat mij betreft het sleutelwoord in antwoord op uw vraag.quote:Op woensdag 20 december 2017 14:13 schreef OEM het volgende:
[..]
Geluidsoverlast is blijkbaar geen issue meer, dus waarom zou Schiphol niet door kunnen groeien?
Jij woont in Lelystad?quote:Op woensdag 20 december 2017 13:41 schreef KoosVogels het volgende:
Goed zo. De uitbreiding van Lelystad Airport is gunstig voor onze regio. Meer werkgelegenheid en een poort naar Europese bestemmingen op 10 minuten afstand.
Godzijdank niet. Nee, de andere kant op. Wel op het oude land.quote:Op woensdag 20 december 2017 14:24 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Jij woont in Lelystad?
Eerlijk gezegd snap ik niet dat ze Ehv niet uitbreiden. Veel betere ligging en daadwerkelijk bereikbaar. Of nog beter spuit een eiland op voor de kust met een Maglev er naar toe.
Schiphol zit ingesloten tussen Amsterdam, Hoofddorp en Aalsmeer. Daar is gewoon geen plek meer.quote:Op woensdag 20 december 2017 14:21 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Alders akkoord. Daarin is een max afgesproken.
Schiphol kan door blijven groeien, qua banenstelsel sowieso.
quote:Op woensdag 20 december 2017 14:22 schreef Scjvb het volgende:
'Ruimte' is wat mij betreft het sleutelwoord in antwoord op uw vraag.
Heb je wel eens Schiphol opgezocht op de kaart? Er is daar ruimte zat.quote:Op woensdag 20 december 2017 14:28 schreef Nattekat het volgende:
Schiphol zit ingesloten tussen Amsterdam, Hoofddorp en Aalsmeer. Daar is gewoon geen plek meer.
Je kan landingsbanen niet te dicht naast elkaar leggen en ze dan ook nog allebei open gooien, daar komt nog een factor veiligheid bij kijken.quote:Op woensdag 20 december 2017 14:30 schreef OEM het volgende:
[..]
Heb je wel eens Schiphol opgezocht op de kaart? Er is daar ruimte zat.
Als we dan toch maling hebben aan het milieu, dan kun je daar zo wat nieuwe terminals neerzetten, alle bestaande banen opengooien en klaar.
Zit je ook niet met zo'n achterlijk satellietvliegveld in Lelystad waar geen airline op zit te wachten.
Huh? Juist door het huidige banenstelsel is er een overcapaciteit. Die kunnen ze benutten en door blijven groeien.quote:Op woensdag 20 december 2017 14:28 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Schiphol zit ingesloten tussen Amsterdam, Hoofddorp en Aalsmeer. Daar is gewoon geen plek meer.
De huidige banen zijn meer dan genoeg. De reden dat Schiphol niet meer kan groeien is door gezeik over geluidsnormen. Persoonlijk zie ik dan liever dat er niet geluisterd wordt naar mensen die nota bene vrijwillig onder een landingsroute zijn gaan wonen, dan naar mensen die uit het niets onder een aanvliegroute terecht komen.quote:Op woensdag 20 december 2017 14:37 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Huh? Juist door het huidige banenstelsel is er een overcapaciteit. Die kunnen ze benutten en door blijven groeien.
Verder is er zat ruimte om de banen heen. Bij Badhoevedorp is bouwruimte, Schiphol Noord heeft braak terrein, langs de kaagbaan. Je kan de oude cargoloodsen slopen op centrum en ergens anders plaatsen. De parkeerterreinen kun je beter benutten door de er garage's te bouwen ipv auto's 1 laags op te slaan.
Er is zoveel mogelijk.
De aanvliegroutes zijn gelegd over gebieden waar al mensen woonden. En de mensen die er laten zijn gaan wonen hebben dat gedaan terwijl er beperkingen waren aan de geluidsbelasting, hadden ze zich destijds moeten realiseren dat de overheid en Schiphol samen onder een hoedje spelen om die regels aan de laars te lappen?quote:Op woensdag 20 december 2017 14:41 schreef Nattekat het volgende:
[..]
De huidige banen zijn meer dan genoeg. De reden dat Schiphol niet meer kan groeien is door gezeik over geluidsnormen. Persoonlijk zie ik dan liever dat er niet geluisterd wordt naar mensen die nota bene vrijwillig onder een landingsroute zijn gaan wonen, dan naar mensen die uit het niets onder een aanvliegroute terecht komen.
Er zijn 100den luchthavens waar banen naast elkaar tegelijk worden gebruikt. Op Schiphol is dat de polderbaan en zwanenburgbaan, Frankfurt is nog minder breed naast elkaar. Naast elkaar vliegen is het probleem niet, achter elkaar vliegen wel.quote:Op woensdag 20 december 2017 14:36 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Je kan landingsbanen niet te dicht naast elkaar leggen en ze dan ook nog allebei open gooien, daar komt nog een factor veiligheid bij kijken.
Hier ben ik het wel mee eens inderdaad.quote:Op woensdag 20 december 2017 14:41 schreef Nattekat het volgende:
[..]
De huidige banen zijn meer dan genoeg. De reden dat Schiphol niet meer kan groeien is door gezeik over geluidsnormen. Persoonlijk zie ik dan liever dat er niet geluisterd wordt naar mensen die nota bene vrijwillig onder een landingsroute zijn gaan wonen, dan naar mensen die uit het niets onder een aanvliegroute terecht komen.
Sowieso levert transport maar een beperkte meerwaarde op voor de economie.quote:Anders dan wordt aangenomen leveren Schiphol en Rotterdam geen bovengemiddeld groot aandeel aan de Nederlandse economie, zo stelt de raad.
Volgens het adviescollege leveren het vervoer van nog meer goederen en passagiers weinig op, gezien de beperkte toegevoegde waarde van deze activiteiten. 'Extra vluchten op een druk bevlogen bestemming vanaf Schiphol kunnen nauwelijks nog extra economische activiteit genereren', zo stelt de Raad.
En met Zwanenburg haal je het enige dorp erbij dat eerder was dan de landingsbaan die de overlast geeftquote:Op woensdag 20 december 2017 14:51 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Hier ben ik het wel mee eens inderdaad.
Die belangenclubjes uit nieuw vennep en zwanenburg moeten eens hun smoelwerken gaan houden, Schiphol lag er al voordat zij daar gingen wonen.
Bewoners van/bij de Weerribben hebben het anders, maar overdrijven ook erbarmelijk. Zie bijvoorbeeld de aflevering in Zembla over Schiphol en uitbreiding. Dat is typisch van dat volk wat binnenkort plotseling een bijzonder zeldzame kleine grijze pluimstaart mangoest bever gaat 'vinden' onder de beoogde aanvliegroute.
Hoofddorp was er ook eerder dan Schiphol. De boerderijen om Schiphol heen ook, Maar de bewoners die er nu wonen en zijn komen wonen, voor 90% niet. Zij hebben er bewust voor gekozen om daar een huis te betrekken.quote:Op woensdag 20 december 2017 14:56 schreef Nattekat het volgende:
[..]
En met Zwanenburg haal je het enige dorp erbij dat eerder was dan de landingsbaan die de overlast geeft
Nieuw-Vennep heeft helemaal niks te klagen, vliegtuigen zitten al praktisch op een kilometer tegen de tijd dat ze daar zijn. En dan vliegen ze niet eens over Nieuw-Vennep heen, maar er omheen.
Het deel van Hoofddorp dat daadwerkelijk last heeft van vliegtuigen niet.quote:Op woensdag 20 december 2017 15:09 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Hoofddorp was er ook eerder dan Schiphol. De boerderijen om Schiphol heen ook, Maar de bewoners die er nu wonen en zijn komen wonen, voor 90% niet. Zij hebben er bewust voor gekozen om daar een huis te betrekken.
Je bron stuurt ons naar de tourwinnaars.quote:Op woensdag 20 december 2017 14:56 schreef Wombcat het volgende:
Schiphol is een stuk minder belangrijk voor de economie dan het kabinet wil doen vermoeden:
http://www.coureurlocale.(...)LeeftijdBijZege.aspx
[..]
Sowieso levert transport maar een beperkte meerwaarde op voor de economie.
Schiphol is in de jaren '60 uit de grond gestampt. Tel even de mensen die nu in hoofddorp in hetzelfde huis wonen als toen Schiphol nog een klein Schipholletje was langs de ringvaartdijk.quote:Op woensdag 20 december 2017 15:11 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Het deel van Hoofddorp dat daadwerkelijk last heeft van vliegtuigen niet.
Daar waar de overheid heeft gezegd dat de geluidsoverlast niet zou toenemen ja.quote:Op woensdag 20 december 2017 15:09 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Hoofddorp was er ook eerder dan Schiphol. De boerderijen om Schiphol heen ook, Maar de bewoners die er nu wonen en zijn komen wonen, voor 90% niet. Zij hebben er bewust voor gekozen om daar een huis te betrekken.
En je kan jezelf niet bedenken dat naast een startbaan wonen, misschien niet zo'n goed idee is?quote:Op woensdag 20 december 2017 15:22 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Daar waar de overheid heeft gezegd dat de geluidsoverlast niet zou toenemen ja.
En noem het Flevoland?quote:Op woensdag 20 december 2017 14:24 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Of nog beter spuit een eiland op voor de kust....
Intellectueel ja, maar vanuit het belang van een betrouwbare overheid voor ons allen nee.quote:Op woensdag 20 december 2017 15:28 schreef Red_85 het volgende:
[..]
En je kan jezelf niet bedenken dat naast een startbaan wonen, misschien niet zo'n goed idee is?
Naïef.
quote:Op woensdag 20 december 2017 15:21 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Schiphol is in de jaren '60 uit de grond gestampt. Tel even de mensen die nu in hoofddorp in hetzelfde huis wonen als toen Schiphol nog een klein Schipholletje was langs de ringvaartdijk.
Er is een tijd geweest dat overheid betrouwbaar was en zich aan zijn eigen wetten hieldquote:Op woensdag 20 december 2017 15:28 schreef Red_85 het volgende:
[..]
En je kan jezelf niet bedenken dat naast een startbaan wonen, misschien niet zo'n goed idee is?
Naïef.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |