abonnement Unibet Coolblue
pi_175837870
Op https://www.spriters-resource.com kan je heel veel sprites downloaden van oldskool games. Niet alleen van characters, maar je kan er ook complete mappen vinden van levels. Hier is een voorbeeld. (PNG-bestand)

Veel mensen die als hobby een game willen maken met bijvoorbeeld Game Maker gebruiken zo'n bestand in hun game in zijn geheel. Dit is niet erg efficiënt. Zoals je in het geposte voorbeeld kan zien, bestaat de level-map uit heel veel dezelfde tiles.

Ik heb een gratis tool gevonden die uit zo'n level-map afbeelding de afzonderlijke tiles kan extraheren. Deze software heet Tile Replace en kan je vinden op de website van Shiru. Het programmaatje is uitgepakt en al maar zo'n 600 kB groot.

[sub]De info in de spoiler doet niet echt ter zake in dit topic, maar het kan wel interessante informatie zijn :) [/sup]
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


Ik heb hier een gedeelte van een level-map. Het gaat om level 6 van Castlevania Bloodlines, een game die werd uitgebracht voor de Sega Genesis. Je moet trouwens sowieso wel over wat vaardigheden beschikken om met grafische software te kunnen omgaan.

Eigenlijk is Tile replace bedoeld om zo'n level map te bewerken door de ene soort tiles te vervangen door de andere. Maar sowieso extraheert hij alle afzonderlijke tiles uit zo'n afbeelding. Wel moet je het eerst omzetten naar een BMP-bestand met hooguit 256 kleuren. Vervang daarbij de transparante achtergrond door een kleur die heel erg afsteekt ten opzichte van alle kleuren in de hele level-map, anders kan je later niet herkennen wat nou transparant is. Ik had voor deze afbeelding gekozen voor groen.

Als je het BMP-bestand opent met Tile Replace, verschijnt er ergens een tile-map. De tiles kunnen 8x8 pixels groot zijn of 16x16 pixels. In dat soort retrogames zijn dat gebruikelijke groottes. Je maakt een screenshot en plakt en bewerkt dat vervolgens in een grafisch bewerkingsprogramma. De tile-map van de hierboven geposte afbeelding ziet er zo uit:



Deze tool maakt het wel een stuk makkelijker. Je kan met grafische software zoals The GIMP maar ook Irfanview dit soort afbeeldingen splitsen in tegels die je in grootte zelf kan instellen, dus in dit geval 8x8 pixels. Maar dan is het wel vrij lastig om uit te zoeken welke tile waar hoort. Is daar nog een handige manier voor? Of ben je dan aangewezen op een hoop gepuzzel?
pi_175838250
Zit er niet nog auteursrecht op die games?
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_175838316
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2017 14:38 schreef spijkerbroek het volgende:
Zit er niet nog auteursrecht op die games?
Ik denk het wel. Maar voor persoonlijk gebruik mag het denk ik wel. Die website met sprites is al zolang online. En vooral van Castlevania worden echt heel veel kloons gemaakt.
pi_175838404
"Anderen doen het ook" betekent nog niet dat het mag.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_175838515
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2017 14:47 schreef spijkerbroek het volgende:
"Anderen doen het ook" betekent nog niet dat het mag.
Waar wil je naartoe?
  dinsdag 19 december 2017 @ 14:56:01 #6
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_175838613
Volgens de voorwaarden van die website is zulk gebruik toegestaan.
Zie ook https://www.spriters-resource.com/faq/

Verdere discussies over het auteursrecht kunnen dan ook achterwege blijven.
So we just called him Fred
pi_175838806
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2017 14:56 schreef FredvZ het volgende:
Volgens de voorwaarden van die website is zulk gebruik toegestaan.
Zie ook https://www.spriters-resource.com/faq/

Verdere discussies over het auteursrecht kunnen dan ook achterwege blijven.
De vraag is of de rechthebbenden zulk gebruik ook toestaan.
Maar goed, abandonware mag niet besproken worden, en dit wel.
Blijft vreemd, die FOK! policy.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_175839257
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2017 15:02 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

De vraag is of de rechthebbenden zulk gebruik ook toestaan.
Maar goed, abandonware mag niet besproken worden, en dit wel.
Blijft vreemd, die FOK! policy.
Nogmaals, waar wil je naartoe? Want dit komt op mij over als azijnzeiken / eigen frustraties afreageren op anderen en op FOK!-policy die jij vreemd vindt. Voor persoonlijk gebruik mag je die sprite-sheets gewoon gebruiken. Net zoals je voor persoonlijk gebruik een audio-CD mag rippen. Mensen mogen daarom ook hier met vragen komen over software waarmee je dat kan doen.

Daarbij, de fabrikanten en ontwikkelaars van retro game-consoles en de ontwikkelaars van de games destijds klagen niet. Juist dat al die games gemakkelijk op internet te vinden zijn en dat ze gespeeld kunnen worden met emulators, heeft gemaakt dat het zo populair is dat er speciale consoles van de Nintendo en Super Nintendo met succes op de markt zijn verschenen.
pi_175839357
En nu ontopic!

Als iemand mij met de vraag kan helpen, hoor ik het graag. :)

En daarbij denk ik dat anderen het wel tof vinden om hier juist wat op te kunnen steken. Die tool Tile Editor had ik ook per toeval pas gevonden. Voorheen dacht ik dat je het alleen maar kan doen met maandenlang gepruts achter je PC en dan begon ik er niet eens aan.
pi_175856958
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2017 14:38 schreef spijkerbroek het volgende:
Zit er niet nog auteursrecht op die games?
Bij dit soort oude games heb je veel abandonware en bij vele andere mag je een kopie bezitten als je het origineel bezit.. maar wie op deze planeet neemt de moeite om je zolder door te spitten van mensen die zoiets downloaden?.

Maar hier staat het net van vol en de games die nog verkocht worden staan niet op dezelfde locatie (king's quest b.v.), dus het is absoluut geen probleem. Er worden ook heel veel spellen uit de SNES en Megadrive commune gemod en weer online gezet, de fabrikanten vinden dat ergens ook wel mooi als kweekvijver voor talentvolle spelmakers.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')