abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_175826736
registreer om deze reclame te verbergen
image.php?jpgheader01.png
sub00.jpg
danica.jpg ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen.
fokavatar.jpg Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Reisgidsmeister. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
GNER-60.png James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
_MG_7097-2.jpg greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden.
h-bahn.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
162.gif Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
Darkwing.jpg Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje.
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en laat tegenwoordig zo nu en dan weten dat ie nog leeft.
ZZYPfes.png b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC.
kupton.jpg Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails)
psm753.jpg Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens.
sportnieuwsd.gif dennistd, Fantacolist, civiel vervoer.
dld.jpg Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt
ceilingdog.JPG JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( :r )
Fok_UI.png Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn.
avatardeadlock.png DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy
le-creuset.jpg derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben
vogeltje.jpg Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is.
avatar12.jpg Igen: Elektrische tractie ftw!
lock.gif MTL, Speelt wel eens met echte treintjes *O*
eye.jpg FredvZ Eeuwig chagrijnige forens

sub01.jpg
In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft.
Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.

Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk.
Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.

Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit.
Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.

header02.png
sub02.jpg
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
sub03.jpg
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
header03.png
sub04.jpg
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
sub05.jpg
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
sub06.jpg
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
header04.png
sub07.jpg
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
sub08.jpg
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
sub09.jpg
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen!

PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  dinsdag 19 december 2017 @ 00:04:48 #2
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_175827031
quote:
0s.gif Op maandag 18 december 2017 23:50 schreef dennistd het volgende:

[..]

Dat snap je toch niet? :X
ATB is zelfs een van oorsprong Amerikaans systeem dacht ik.
Klopt, maar het is lang niet overal uitgerold. Veel Amerikaanse spoorwegen zijn eigendom van de goederenboeren die daar rijden en die hebben hun eigen mechanismen en procedures. Als er al reizigerstreinen rijden zijn die te gast en hebben ze minder prioriteit dan cargo.

Op de 'commuter railroads' rond een aantal grote steden is het qua beveiliging vaak wel iets beter geregeld, maar ook daar kan het goed misgaan.

Er zijn daarnaast nog altijd enorme gebieden ('dark territory') waarin de treindienstleider ('dispatcher') geen enkele controle heeft over de infrastructuur. Er is geen treindetectie, geen interlocking, geen seinen, geen rijweginstelling. Alles gaat via gesproken danwel geschreven instructies.

De dispatcher moet volledig vertrouwen op informatie die hij via radio binnenkrijgt van machinisten, en geeft op basis van die informatie weer instructies aan de rest van het verkeer.

En dan hebben we het niet over kleine stukjes, maar soms over afstanden van meer dan 200 mijl (320 km).
We are shaping the future.
pi_175827479
En dat allemaal in het oh zo geweldige Amerika. Naar de maan vliegen kunnen ze wel maar een beetje spoorbeveiliging aanleggen is te lastig. Wat een ontwikkelingsland is het toch ook eigenlijk... :N
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_175829503
registreer om deze reclame te verbergen
Zij hebben prioriteit bij NASA en niet bij het spoor en wij andersom, keuzes noem ik dat.
  dinsdag 19 december 2017 @ 08:32:40 #6
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_175830174
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2017 00:19 schreef dennistd het volgende:
En dat allemaal in het oh zo geweldige Amerika. Naar de maan vliegen kunnen ze wel maar een beetje spoorbeveiliging aanleggen is te lastig. Wat een ontwikkelingsland is het toch ook eigenlijk... :N
Het is dan ook veel kleinschaliger dan wat wij hier in Europa gewend zijn...

quote:
During FY 2016 (October 2015 - September 2016), Amtrak welcomed aboard approximately 31.3 million customers, another record year. On an average day, nearly 85,700 passengers ride more than 300 Amtrak trains.
Bron: Amtrak

Ter vergelijking: het piepkleine CFL vervoert gemiddeld al 56.700 reizigers per dag.
We are shaping the future.
  dinsdag 19 december 2017 @ 09:24:58 #7
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_175830860
registreer om deze reclame te verbergen
ProRail_VL twitterde op dinsdag 19-12-2017 om 09:22:33 Nederland-Belgi> In Belgi voert het spoorpersoneel tot vanavond actie> In een aantal gevallen heeft dit impact op het internationale treinverkeer> Het is niet te voorspellen op welke treinen er impact is. reageer retweet
Heb ik een aankondiging gemist?
We are shaping the future.
pi_175830993
Grote betoging tegen pensioenhervorming in Brussel, eigenlijk rijdt in Vlaanderen alles (afgezien van de bussen & trams) maar hebben de usual suspects in Walloni weer eens andere plannen.
pi_175831685
quote:
0s.gif Op maandag 18 december 2017 23:50 schreef dennistd het volgende:

[..]

Dat snap je toch niet? :X
Het land heeft ruim 100.000km aan actieve spoorwegen, waarvan op de grootste stukken geen reizigerstreinen rijden, natuurlijk is dat niet zo raar.

quote:
ATB is zelfs een van oorsprong Amerikaans systeem dacht ik.
De onderzeeboot is zelfs van oorsprong een Nederlandse uitvinding. Wat is je punt?
Bier.
  dinsdag 19 december 2017 @ 15:37:48 #10
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_175839742
Voor beiden geldt dat je er niets aan hebt als je het niet tot de beschikking hebt. Ik vind het best opvallend dat dergelijke grote snelheidsovergangen niet op een bepaalde manier bewaakt worden. Als je een systeem hebt dat je remming wel controleert maar een te hoge eindsnelheid toelaat is het al heel veel veiliger dan niets.
  dinsdag 19 december 2017 @ 17:28:50 #11
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_175842281
Was dit hier al voorbijgekomen?
quote:
IC Brussel-Amsterdam rijdt slechts tussen Brussel en Den Haag van 08/01/18 t.e.m. 08/04/18.
Om technische redenen zal de IC Brussel-Amsterdam van maandag 8 januari t.e.m. zondag 8 april 2018 slechts tussen Brussel en Den Haag rijden.

Reizigers met bestemming Schiphol Airport en Amsterdam moeten overstappen in Rotterdam Centraal, waar ze (zonder toeslag) de IC Direct kunnen nemen met bestemming Amsterdam.

Reizigers vanuit Amsterdam en Schiphol Airport nemen best de IC Direct naar Rotterdam Centraal (zonder toeslag) en kunnen daar overstappen op de Intercity trein naar Brussel.

De aangepaste reisschema's zullen pas later in de internationale reisplanners opgenomen worden. Gelieve enkele dagen vr uw vertrek nogmaals de dienstregelingen te checken.

Bron: NMBS Europe

Ene Steven, die op de Benelux rijdt, schrijft daarover dit bij onze zuiderburen:
quote:
Daar kan ik maar 1 reden voor bedenken. Men gaat in de loop van het voorjaar (de aangeduide periode) weer starten met proefritten en daarvoor heeft men rollend materieel nodig.
Vanaf 9 april Benelux over de HSL? Misschien? Dan toch?
We are shaping the future.
pi_175842617
Ik had er nog niets van gehoord, maar ik kan nog wel een reden bedenken:
toelating voor de stammen met 7 rijtuigen in combinatie met de twee wijzigingen aan de rijtuigen (revisie stoot- en trekwerk en verandering elektrisch pakket). Althans, daar was toch sprake van?
pi_175842630
Geen haat over gebrek aan competentie om die trein tussen Den Haag en Amsterdam te laten rijden? :o
  dinsdag 19 december 2017 @ 18:04:30 #14
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_175842816
Het lijkt me niet dat ze dit doen omdat ze het leuk vinden. Daarnaast is er een snel alternatief in de vorm van de ICd.

Het zou mij verbazen als er veel (reguliere) internationale reizigers zijn die de route via Den Haag nemen.
We are shaping the future.
pi_175843216
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2017 15:37 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Voor beiden geldt dat je er niets aan hebt als je het niet tot de beschikking hebt. Ik vind het best opvallend dat dergelijke grote snelheidsovergangen niet op een bepaalde manier bewaakt worden. Als je een systeem hebt dat je remming wel controleert maar een te hoge eindsnelheid toelaat is het al heel veel veiliger dan niets.
Oh, een beetje zoals ATB-EG bij Hattemerbroek, een paar jaar geleden? Geel sein, remstandje 1 en dan met 110 door rood kachelen...
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
http://outroquiz.nl
  dinsdag 19 december 2017 @ 18:36:33 #16
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_175843509
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 december 2017 18:24 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Oh, een beetje zoals ATB-EG bij Hattemerbroek, een paar jaar geleden? Geel sein, remstandje 1 en dan met 110 door rood kachelen...
Eh, nee. Want daar wordt in principe nog op handelen van de machinist gecontroleerd.
Zoiets. ATB-EG dicht niet alles af maar leidt wel tot substantieel minder onveilige situaties. Het dwingt een remming af en laat zien wat "het achterliggend seinbeeld" is.

[ Bericht 13% gewijzigd door Mr_Klaasje op 19-12-2017 18:57:17 ]
pi_175843613
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 december 2017 18:24 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Oh, een beetje zoals ATB-EG bij Hattemerbroek, een paar jaar geleden? Geel sein, remstandje 1 en dan met 110 door rood kachelen...
ATB-Vv stond uit op die plek na werkzaamheden het weekend ervoor ...
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 19 december 2017 @ 18:58:06 #18
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_175843973
quote:
15s.gif Op dinsdag 19 december 2017 18:41 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

ATB-Vv stond uit op die plek na werkzaamheden het weekend ervoor ...
ATB-Vv zou "Hattermerbroek" waarschijnlijk niet hebben voorkomen, omdat het daarvoor niet is ontworpen. ATB-Vv is bedoeld om te werken in het geval dat ATB-EG niet kan werken: bij snelheden tot 40 km/u (wanneer er geen ATB-EG-signaal is). ATB-Vv werkt waarschijnlijk tot zo'n 70 km/u.

Wanneer je 130 rijdt en een geel sein passeert moet je afremmen naar 40 km/u, in afwachting van rood. ATB-EG monitort echter alleen f de machinist remt, niet of hij voldoende remt.
We are shaping the future.
  dinsdag 19 december 2017 @ 19:00:43 #19
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_175844021
Volgens de specs doet ATB-vv het bij snelheden lager dan 70 km/h. Daarmee is niet uitgesloten dat het ook nog bij 80 of 90 km/h werkt maar 110 km/h waarschijnlijk niet meer.
pi_175847080
Meer problemen met baanlichamen, nu ook Sneek - Leeuwarden: http://www.lc.nl/frieslan(...)n-2020-22760159.html
pi_175856257
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2017 20:37 schreef b2py het volgende:
Meer problemen met baanlichamen, nu ook Sneek - Leeuwarden: http://www.lc.nl/frieslan(...)n-2020-22760159.html
Dit keer wel in de fase waarin je het zou verwachten in ieder geval.
Bier.
pi_175858307
Via Google kwam ik in een oud deel van deze reeks een leuke reportage van b2py tegen (de foto's werken nog steeds). Normaal lurk ik alleen in deze reeks, maar nu wou ik nog even reageren.

Hele leuke reportage van een voor mij hele bekende plek, ik woon vlakbij de Hef.

quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2013 19:18 schreef b2py het volgende:
Fok! PTA Treinentopic historie
Op deze mooie donderdag 25 april ben ik na een opdracht voor school naar Rotterdam afgereisd om daar een bezoekje te brengen aan een stukje spoorhistorie. Vele malen over gelezen, vele malen door de oplossing gereisd en vele malen naar gestaard maar nog nooit 'De Hef' bezocht. De reis begon in Rotterdam niet zo soepel met bus 48 vanaf Rotterdam Centraal naar bushalte Willemsbrug, in de file op Coolsingel. Uiteindelijk met slechts vijf minuten vertraging gearriveerd en vrijwel direct het volgende plaatje geschoten waar wij deze tour zullen beginnen.

[ afbeelding ]
Wij zien hier 'De Hef', de bijnaam voor de Koningshavenbrug. De brug is gebouwd 1927, nadat de draaibrug die daarvoor op dezelfde plek zat was gesloopt. In jaren '80 was dit punt in de dienstregeling dermate bepalend dat op deze plek begonnen werd met het maken van de dienstregeling. Hieruit bleek wel dat er noodzaak was voor een nieuwe spoorverbinding, met meer capaciteit en die geen last had van het waterverkeer, de laatste treinen zijn op 24 september 1993 over de brug gegaan en sindsdien buitendienst gesteld.

[ afbeelding ]
Als het mandje genegeerd wordt zien we vooral een niet onderhouden stuk brug. Opvallend is dat het spoor nog steeds bevestigd is op de stalen constructie. Goed te zien is dat het spoor nog op de oude manier bevestigd werd aan de constructie, in dit geval met kraagbouwen en dat compensatielas nog steeds aanwezig is. Een dubbel hek maakt het voor ondergetekende onmogelijk om een betere foto te maken van dit deel.

[ afbeelding ]
Als de fotograaf zich omdraait is dit het aanzicht. De stad Rotterdam met op de voorgrond de aardebaanconstructie van de oude spoorbaan. Tegenwoordig liggen hier om de zoveel meter oude stelcom platen en zijn er bankjes en prullenbakken aangebracht. Ondanks dat je tussen het bruisende centrum en de Kop van Zuid zit is dit een zeer aangename plek om te zijn. Heerlijk rustig.

[ afbeelding ]
De Hef inclusief de aardebaanconstructie.

[ afbeelding ]
Vanaf het landhoofd aan het uitende van de aardebaanconstructie is hier het landhoofd aan de andere zijde van de Nieuwe Maas te zien. Vanwege de lange lengte die dit stuk spoor door de stad en over het water liep wordt dit ook wel 'luchtspoor' genoemd. Later kom ik nog terug op de overkant.

[ afbeelding ]
Een foto van een deel van het landhoofd. Goed is te zien waar de sporen hebben gelegen en uiteraard waar de brug over de Nieuwe Maas ooit is begonnen/geindigd.

[ afbeelding ]
De fotograaf is toen over de Willemsbrug gelopen en hoeft toen bovenstaande foto genomen. Hier stond vroeger een enorme brug die Rotterdam per spoor met Dordrecht verbond. De brug is in 1994 gesloopt en daarna de hoogovens in gegaan. Er is nog n pilaar gebleven, daarover later meer.

[ afbeelding ]
Op deze foto goed te zien is dat het oude trac 'Luchtspoor' anno 2013 nog steeds volop gebruikt wordt. De Verlengde Willemsbrug ligt voor een deel op het oude aardebaanlichaam
De Verlengde Willemsbrug ligt niet op het spoorlichaam; de Verlengde Willemsbrug heeft namelijk tegelijk met het Luchtspoor bestaan tussen 1963 en 1993. Op de onderstaande foto's zie je de ontmanteling van het Luchtspoor naast de Verlengde Willemsbrug:

TkvIzwO.jpg

Apk3BrT.jpg

quote:
, en de aansluiting naar de Willemsbrug is ook in een soort holte aangesloten op de weg. Eerst liep de weg onder de brug door maar is later aangesloten. Om voor de fotograaf onduidelijke redenen is de aansluiting nooit netjes op gelijke hoogte gebracht.

[ afbeelding ]
Hier zien we de bewaarde steunpilaar van de Willemsspoorbrug, met op de achtergrond De Hef. Deze pilaar is blijven staan om een monument op te bevestigen wat voor de sloop van de brug elders in de haven hing. Wij zien hier daar een deel van het officieel hetende 'Maasbeeld' maar in de volksmond vaak tot 'Waslijn' wordt gedoopt.

[ afbeelding ]
Als laatst resteert dit gebouwd van 'Healthcity', dat ook op een oude fundering staat. Voor mij helaas onbekend waar deze fundering voor heeft gediend. Een van jullie enig idee?
Jazeker :s)

Tot de bouw van de nieuwe Willemsbrug (geopend 1981) lag hier de oude Willemsbrug. Deze liep vanaf de Koninginnebrug en de Van der Takstraat op het Noordereiland parallel aan de spoorbrug naar de noordelijke Maasoever.

24K8yd5.jpg
De Maasbruggen, voor het bombardement, gezien richting Zuid. De bebouwing op de voorgrond is gesneuveld in 1940.

wRKSMLg.jpg
Noordereiland en Maasbruggen, gezien richting Noord, met linksonder de Koninginnebrug, linksboven de oude Willemsbrug en rechtsboven de spoorbrug. De Hef bevindt zich net rechts van de foto. De Nieuwe Willemsbrug is hier nog niet in aanbouw, dus de foto zal ergens uit begin jaren '70 zijn.

4zPH5RR.jpg
Spoorbrug gezien richting Zuid vanaf station Blaak, rechts de oude Willemsbrug, op dit landhoofd staat nu het gebouw van Health City. Links van het spoor zie je de oude bebouwing aan de Wijnhaven. Deze gebouwen zijn voor de bouw van de Willemsspoortunnel afgebroken,
en later bovenop de tunnel weer opgebouwd.


A6ycSno.jpg
Oude Willemsbrug ca. jaren 80

quote:
Voor zover deze historische 'les', voor mij best indrukwekkend en leuk om er geweest te zijn!

Gebruikte bronnen: Wikipedia en Feijenoordsemeesters
Bonus: de RWS-beeldbank met foto's van de bouw van de Willemsspoortunnel:

https://beeldbank.rws.nl/(...)yMode=3&RegioFacet=5

[ Bericht 1% gewijzigd door Pleasureman_Gunther op 20-12-2017 08:24:11 ]
Ohh, you touch my tralalala
Mhh, my ding ding dong...
Naamtopic.
pi_175858498
_O_
  woensdag 20 december 2017 @ 08:48:55 #24
164018 nijnja
Nimmer alcohol, enkel Fristi
pi_175858571
quote:
0s.gif Op woensdag 20 december 2017 08:40 schreef b2py het volgende:
_O_
Geen Nijntje, enkel Nijnja || Livalo's 'G' O+
Op woensdag 22 april 2009 19:16 schreef Surveillance-Fiets het volgende: nijn kan schelden _O_
Op zondag 6 september 2009 00:14 schreef yvonne het volgende: Jij hoorde een bleek ventje van 15 te zijn :D
pi_175871665
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2017 17:28 schreef James1988 het volgende:
Was dit hier al voorbijgekomen?

[..]

Bron: NMBS Europe

Ene Steven, die op de Benelux rijdt, schrijft daarover dit bij onze zuiderburen:

[..]

Vanaf 9 april Benelux over de HSL? Misschien? Dan toch?
Heb ff gevraagd hoe het nu precies zit.
NMBS is wat voorbarig met de melding, want er is nog geen definitieve zekerheid of het doorgaat.
Afgelopen week is de HSL gerepareerd (Jep, het lag voor de verandering aan de baan in plaats van de locs): er zijn balises verplaatst en opnieuw geprogrammeerd.
Binnenkort valt er een beslissing of er nu toch een proefbedrijf gereden gaat worden voor de omklap begin april (ja, dat gaat toch gewoon gebeuren als alles goed gaat).
Als besloten wordt dat er alsnog een proef- en oefenbedrijf plaats gaat vinden, dan worden er inderdaad enkele stammen onttrokken aan de normale dienst, waardoor dus de IC Brussel ouderwets gaat keren op HS.

Maar goed. Heel groot voorbehoud dus. Er is nog niets besloten.
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')