Beathoven | maandag 18 december 2017 @ 23:19 |
Dat de eerste autos blokkendozen waren is nogal logisch, het waren bijna letterlijk gemotoriseerde koetsen. Maar daarna hebben we decennia van vloeiende lijnen gehad en kwamen we aan in de jaren '70 / '80 waarin alles ineens met een liniaal werd ontworpen. En als dat een design-evolutie was, prima. Maar.. Ik begrijp het nog bij die functionele gezinsautos die niet aerodynamisch hoeven te zijn, maar als ik de Lamborghini Countach zie die met legoblokken na te maken lijkt vraag ik me wel af waarom men enige hint naar echte rondingen wilde ontwijken. | |
Hiddendoe | maandag 18 december 2017 @ 23:22 |
Omdat dat mannelijker overkomt? | |
kanovinnie | maandag 18 december 2017 @ 23:22 |
Omdat het toen mooi was. | |
PandaDrop | maandag 18 december 2017 @ 23:25 |
Een Stratos is toch een beetje rond of niet? Porsche 911 was in de jaren 70 ook rond. Valt mee dus. | |
PluggieOD | maandag 18 december 2017 @ 23:40 |
Beide vet en stuk vetter dan nu. Strakke lijnen nu nog vind ik veel mooier dan bv een moderne 1 serie BMW die eruit ziet als een hondenworst. | |
Glijdt_licht | dinsdag 19 december 2017 @ 00:03 |
Giorgetto Giugiaro.. dat is toch wel de baas.. ook toen hij bij Bertone werkte | |
Fer | dinsdag 19 december 2017 @ 00:07 |
Bazenbak | |
PluggieOD | dinsdag 19 december 2017 @ 00:14 |
Eerste (niet Amerikaanse) varianten waren veel vierkanter nog. En veel vetter nog. | |
PluggieOD | dinsdag 19 december 2017 @ 00:23 |
Mijn pa had ooit een 2.0 van deze: Ding ging dwars door de tankgracht op de oirschotse hei voor tanks. | |
PluggieOD | dinsdag 19 december 2017 @ 00:35 |
Dit hebben we ook gehad: Dat was vooral een ergonomische baggerbak. Erna een Omega 2.9 Ghia. Wat net als de Galant weer een superwagen was. | |
Beathoven | dinsdag 19 december 2017 @ 00:40 |
Stations waren nog luier qua design | |
PluggieOD | dinsdag 19 december 2017 @ 00:41 |
Doel je op de Audi 100 station? | |
PluggieOD | dinsdag 19 december 2017 @ 00:45 |
Bestonden die dan? | |
Beathoven | dinsdag 19 december 2017 @ 00:46 |
niet specifiek ik ga ff switchen ook Ik vroeg me altijd af waarom ik bepaalde wagens met oude mensen associeerde, maar ik geloof dat ik het zie.. dit doet me hieraan denken Een rijdende muffe grijze pet. | |
PluggieOD | dinsdag 19 december 2017 @ 00:53 |
Esprit wel mijn lieveling: | |
Lunatiek | dinsdag 19 december 2017 @ 01:26 |
Ook in de lagere klasse veel rechte lijnen: | |
Lunatiek | dinsdag 19 december 2017 @ 01:28 |
En op z'n Frans: | |
WodanIsGroot | dinsdag 19 december 2017 @ 01:34 |
https://www.vox.com/platf(...)73/car-design-curves ^^ leuk artikel hier over [ Bericht 30% gewijzigd door WodanIsGroot op 19-12-2017 01:42:29 ] | |
WodanIsGroot | dinsdag 19 december 2017 @ 01:38 |
Btw | |
T42 | dinsdag 19 december 2017 @ 01:40 |
edit nu nog | |
Beathoven | dinsdag 19 december 2017 @ 01:44 |
Thanks, interessant! | |
WodanIsGroot | dinsdag 19 december 2017 @ 01:48 |
Die tekst van het liedje | |
Lunatiek | dinsdag 19 december 2017 @ 01:54 |
Ondertussen in Rusland: De USA: | |
Beathoven | dinsdag 19 december 2017 @ 01:57 |
Dit is zo ongeveer wel de spirit die Trump graag aan de beademing wil. maar de broek zakt er wel vanaf ja. | |
WodanIsGroot | dinsdag 19 december 2017 @ 02:02 |
Behalve de cheeziness is het geniaal. Dit is de commercial die de curvy car heeft gelanceerd, tot dit punt aan toe was het unamerican, a jelly shape, 'belachelijk'. Deze commercial spreekt de Amerikaan aan, dit is Amerika (Amerika is landelijk, het heeft maar acht miljoenen steden). Deze reclame is gewaagd (het had ook kunnen backfiren, als iets onamerikaans in the heartland drukken) maar geniaal. Ik krijg bijna zin om USA USA te scanderen. | |
WodanIsGroot | dinsdag 19 december 2017 @ 02:04 |
En nog even die andere iconische commercial | |
WodanIsGroot | dinsdag 19 december 2017 @ 02:19 |
En nog wat blokkendozenporno voor het slapengaan | |
Hyperdude | dinsdag 19 december 2017 @ 10:01 |
WodanIsGroot | dinsdag 19 december 2017 @ 10:10 |
De lyrics in de eerste zin zijn veranderd: Van "now a personal car with a shape blabla" naar "now an north American car with a shape blabla" | |
marzman | dinsdag 19 december 2017 @ 10:24 |
Het heeft ook met mode te maken. De nieuwe Nissan Micra heeft weer veel rechtere lijnen als de vorige. Die Lamborghini vind ik trouwens nog steeds vet. | |
Zolderkamer | dinsdag 19 december 2017 @ 10:39 |
Vooral de kleuren uit die tijd mogen wel terugkomen.. lekker knallend.. Mijn tank: | |
Graf..Coudenhove..Kalergi | dinsdag 19 december 2017 @ 12:02 |
LOL A shape and a Beauty never seen before | |
111210 | dinsdag 19 december 2017 @ 12:05 |
Waarschijnlijk was dat toen gewoon modern vergeleken met autos uit de 50's bv Zelfde met alle verschrikkelijke betonbouw uit die tijd. Terwijl we nu weer terug gaan naar jaren 30 stijl | |
Hyperdude | dinsdag 19 december 2017 @ 18:56 |
En deze: | |
pvdplanet | dinsdag 19 december 2017 @ 20:11 |
Vierkant is altijd beter dan rond, dat is al zo sinds Fruitella | |
nogeenoudebekende | dinsdag 19 december 2017 @ 20:15 |
Haten op de Countach. . | |
TourOfData | dinsdag 19 december 2017 @ 20:45 |
Vierkanter krijg je ze niet. Compromisloze auto die nergens wat van aantrekt. Met 330 pk's. Zo heeft dat ook wel z'n charme. | |
Captain_Jack_Sparrow | dinsdag 19 december 2017 @ 21:24 |
| |
Beathoven | woensdag 20 december 2017 @ 06:31 |
Ben er net pas achter dat die gigantische oranje tegels aan de voorkant de knipperlichten moeten voorstellen. | |
matig | woensdag 20 december 2017 @ 12:35 |
Dat was niet de eerste. Dit was de eerste, de LP400: De geven zoals hij bij menig jongetje aan de muur heeft gehangen is de 5000QV: Overigens is Lamborghini wel een mooi voorbeeld van rechte lijnen gebruiken. Bijna geen bocht te vinden op zo'n wagen, vanaf midden jaren 70 al niet meer. | |
ChipsZak. | woensdag 20 december 2017 @ 12:39 |
| |
StretchingKoala | woensdag 20 december 2017 @ 13:06 |
nogeenoudebekende | woensdag 20 december 2017 @ 13:18 |
Bazenauto's. Nu ook weer met de SUV's trouwens. De meeste vind ik maar meh maar die XC90 is gewoon geniaal. | |
PluggieOD | woensdag 20 december 2017 @ 15:28 |
Klopt en echte eerste Countachs waren echt vierkant. | |
PluggieOD | woensdag 20 december 2017 @ 15:30 |
PluggieOD | woensdag 20 december 2017 @ 15:30 |
Toch is het een curve. | |
Coppi | woensdag 20 december 2017 @ 15:43 |
In de jaren 90 kreeg je wel een hele sterke tegenreactie. Alle werd juist extreem rond. Zowel bij de kleine autoootjes, als bij de luxe-modellen. Persoonlijk vond ik het mooier dan die vierkante bakken, maar sommige fabrikanten overdreven het een beetje. Mazda 121 (1991): Nissan 100 NX (1991) Jaguar XJ220 (1992) Corsa (1993) | |
PluggieOD | woensdag 20 december 2017 @ 15:56 |
Nou is het topic stuk. Corsa A wil ik zien. | |
matig | woensdag 20 december 2017 @ 16:47 |
Ja, en na al die ronde autos kreeg je de driehoekige lijnen, zoals de Ford Focus en de Astra H | |
matig | woensdag 20 december 2017 @ 16:49 |
| |
PluggieOD | woensdag 20 december 2017 @ 16:56 |
Die 0-1 was juist een reactie op bovenstaande bochtige dingen. Serieus. | |
tjoptjop | woensdag 20 december 2017 @ 16:57 |
Dat is idd iets wat ik wel mis aan het vroegere wagenpark. De leuke, bijzondere en vrolijke kleurtjes. Nu is 90% van de nieuwe auto's zwart, wit of grijs | |
PluggieOD | woensdag 20 december 2017 @ 16:58 |
Dat. Koop een auto in knalgeel. | |
Hyperdude | woensdag 20 december 2017 @ 17:36 |
Mijn laatste Alfa | |
Hyperdude | woensdag 20 december 2017 @ 17:39 |
Ken je de 512 BB niet? Bazenbak met bazenknippers | |
Beathoven | woensdag 20 december 2017 @ 17:49 |
Ik kende m wel maar had het voordehandliggende niet aan knipperlichten gekoppeld. Beetje apart. Vind dit model overigens beter in t zilvergrijs en zwart dan in t rood. Juist vanwege de gigantissche oranje knipperlichten die er dan qua contrast veel beter uitkomen. | |
DieselTank | woensdag 20 december 2017 @ 17:58 |
De polo valt nog wel mee maar de rest is toch allemaal om te janken jongens | |
Captain_Jack_Sparrow | woensdag 20 december 2017 @ 18:27 |
Ook zo'n wreed gaaf automobiel. | |
Beathoven | donderdag 21 december 2017 @ 00:07 |
Vraag me af of de Bertone Lancia Stratos uit 1970 nog van enige invloed is geweest op het design van de Countach | |
Coppi | donderdag 21 december 2017 @ 00:37 |
Ja dat vond ik helemaal niets. Vooral de New Edge designreeks van Foord vond ik erg lelijk. | |
Dingest | donderdag 21 december 2017 @ 00:46 |
Niet echt, maar de Alfa Romeo Carabo concept uit '68 van Bertone wel: Behalve dat ze een uniek ontwerp wilden, vonden ze ook dat het zicht naar achteren enorm slecht was. De oplossing was vleugeldeuren, zodat - moest je achteruit rijden bij bijv. het parkeren - je op de drempel van de deur kon gaan zitten en zo zijdelings over je schouder en over de auto kon kijken. Lamborghini had bij de Countach hetzelfde probleem (overigens ontworpen door dezelfde vent van Bertone), en nam deze 'oplossing' over [ Bericht 0% gewijzigd door Dingest op 21-12-2017 00:51:39 ] | |
Worteltjestaart | donderdag 21 december 2017 @ 08:13 |
Ach kom, zo'n blokkendoos is toch gewoon mooi. Zeg nou zelf: | |
Lunatiek | donderdag 21 december 2017 @ 08:26 |
Dit topic doet me beseffen dat mijn leven niet compleet is zonder blokkendoos Zo'n Volvo, de BX, die Alfa Ergens jaren '90 waren er "opgeblazen" ronde auto's, o.a. de Multipla, de Picasso. | |
Berkery | zaterdag 23 december 2017 @ 00:39 |
Deze was ook erg, een Aston Martin Lagonda | |
LangeJan | zaterdag 23 december 2017 @ 01:21 |
Lunatiek | zaterdag 23 december 2017 @ 03:56 |
Is dat jouw tank op dit schilderij bovenaan dit artikel: https://www.theverge.com/(...)ci-fi-tech-were-real | |
Zolderkamer | zaterdag 23 december 2017 @ 10:50 |
Oh dat had goed gekund.. lol Ik heb een vast roofrack en usa uitvoering (oa) brede bumpers | |
Captain_Jack_Sparrow | zaterdag 23 december 2017 @ 14:03 |
Deze nog gehad: mooi vierkant is niet lelijk. | |
Lunatiek | zaterdag 23 december 2017 @ 15:57 |
In elk geval heb je in die blokkendozen goed zicht op rechtsachter, wat een stuk veiliger is voor fietsers. Ook prettiger voor de achterbankpassagiers dat ze beter uitzicht hebben. | |
nogeenoudebekende | zaterdag 23 december 2017 @ 16:16 |
Mijn eerste auto. Daar moest ik het in leren van m'n pa, dan mocht ik mijn spaargeld gebruiken om een echte auto te kopen. Heb een half jaar zonder olie gereden en dat kreng gaf nog geen krimp. Toen maar op een landweggetje de achteruit ingestampt. Toen heb ik die Galant gehaald wat eerder al geplaatst is. | |
DrDarwin | zaterdag 23 december 2017 @ 16:51 |
In het echt is dat een ongelooflijk mooie auto, in mijn ogen dan. Waarschijnlijk het slechtste wat Aston ooit gemaakt heeft, maar zo imposant mooi. | |
Dr_Flash | maandag 25 december 2017 @ 17:24 |
Daarna begon toch dat gezeik dat je voetgangers als het even kon in leven moest laten en zo? | |
Beathoven | maandag 25 december 2017 @ 18:05 |
Leuk ja, die Countach.. zo'n superhelden sportwagen en dan ga je 'm even parkeren Door de rechte vormen was het trouwens wel een ideale wagen voor simpele 3D graphics in computergames. | |
Klepper272 | maandag 25 december 2017 @ 18:12 |
Dat was toch echt een geniaal ontwerp, heb zelf twee Panda's gehad. Machtig mooi karretje | |
Hyperdude | maandag 25 december 2017 @ 20:29 |
fathank | vrijdag 29 december 2017 @ 10:57 |
wel een beetje versjonnied | |
Mark031 | zaterdag 6 januari 2018 @ 00:30 |
Dat was gewoon de trend in die tijd. Kijk naar de huidige auto's en je ziet dat die ook op elkaar lijken, ongeacht merk of model: Opel Corsa 2018: Volkswagen Polo 2018: BMW 1 Serie 2018: | |
Sounddragon | zaterdag 6 januari 2018 @ 14:15 |
Baas der blokkenbazen. | |
scoober | zondag 7 januari 2018 @ 17:13 |
je refereert aan de countach. Deze moest eind Jaren 70, begin Jaren tachtig symbol staan voor kracht, snelheid en moderniteit. In diezelfde Jaren werd het eerste stealth vliegtuig ontworpen. Hier ontleende de ontwerpers van Lamborghini hun inspiratie aan. | |
Weltschmerz | maandag 8 januari 2018 @ 12:28 |
Er zitten twee aspecten aan de blokkendoos. Je hebt het 3-volumes idee, dus motor, passagiers, kofferbak, zeg maar zoals een kleuter (vroeger?) een auto tekende, en je hebt de trend van de scherpe, hoekige lijnen vanaf 1970. Volgens mij begon dat hier allemaal mee: Ik vind het prachtig, zo ook de Golf I, Lancia Delta, Citroen BX, Lotus Esprit, Quattroporte III, Khamsin, Lagonda. Guigiaro begon, Bertone sprong goed in en Towns (Lagonda, Bulldog) trok het extreem door. Het hield pas op bij de XM schat ik. Het is gewoon mode geworden schat ik, alle auto's met ronde vormen zagen er ineens ouderwets uit, dus moesten alle merken wel mee. Het kwam ook niet helemaal uit het niets, daarvoor had je al dat de Amerikaanse auto's steeds hoekiger werden en ook Fiat (lada) en Lancia hadden in de jaren 60 al blokkendoosjes. De ronde vormen van voor de jaren 70 en uit de jaren 90 en later kunnen ook mooi zijn. Het probleem zijn de laffe compromisjes. De moderne Volvo's met zo'n golvend lijntje bovenop een stoere blokkige uitstraling, zo'n Audi coupé met zo'n halfslachtige Pininfarina golfje over de zijkant, het is niet om aan te gluren. Het gaat helemaal niet om rond of hoekig, het gaat om zuivere consequentie vormgeving, durf ipv 'o jee, het wordt te rond of te vierkant, de afdeling marketing adviseert om iedereen te vriend te houden'. Terwijl dat onzin is, durf wordt beloond en mensen wennen heel snel aan nieuwe markante vormen als je het maar goed doet. | |
Fer | maandag 8 januari 2018 @ 12:32 |
Het is natuurlijk ook aan uitkomst van de windtunnel. Zo hebben alle stations diezelfde aflopende iets smaller wordende achterkant. Bolle neuzen en ramen. | |
Sometimes | maandag 8 januari 2018 @ 12:39 |
Gezien motorinhoud en uitvoering moet dat wel een Scorpio geweest zijn in plaats van een Omega. | |
tjoptjop | maandag 8 januari 2018 @ 13:09 |
De DBS van Towns is imho een van de mooiste combi's van scherp en rond. Zijn stadswagentjes zijn ook wel tof, o.a. een hybride. Leuk speels interieur, wat later pas gemeengoed werd in de Twingo. | |
nogeenoudebekende | maandag 8 januari 2018 @ 13:11 |
Dat laatste model Scorpio was trouwens ook foeilelijk. | |
Sometimes | maandag 8 januari 2018 @ 13:13 |
Met die rare koplampen, inderdaad. Maar niet vierkant. | |
Appeltaart_met_slagroom | maandag 8 januari 2018 @ 15:11 |
Blijft prachtig toch in plaats van die gestroomlijnde bakken van tegenwoordig? | |
PluggieOD | maandag 8 januari 2018 @ 15:13 |
YESSSSSSSSSS!!!! | |
PluggieOD | maandag 8 januari 2018 @ 15:15 |
Scheitlelijk, maar model ervoor was al vrij rond. Me pa had een 2.9 Ghia 1e model. Dat vindtie nog steeds zijn gaafste auto. |