FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Waarom waren blokkendozen van autos in de 70ies, 80ies (en 90ies) hip?
Beathovenmaandag 18 december 2017 @ 23:19
Dat de eerste autos blokkendozen waren is nogal logisch, het waren bijna letterlijk gemotoriseerde koetsen. Maar daarna hebben we decennia van vloeiende lijnen gehad en kwamen we aan in de jaren '70 / '80 waarin alles ineens met een liniaal werd ontworpen. En als dat een design-evolutie was, prima. Maar..

Ik begrijp het nog bij die functionele gezinsautos die niet aerodynamisch hoeven te zijn, maar als ik de Lamborghini Countach zie die met legoblokken na te maken lijkt vraag ik me wel af waarom men enige hint naar echte rondingen wilde ontwijken.

tumblr_mzzg489lch1rlc92no1_500.jpg
Hiddendoemaandag 18 december 2017 @ 23:22
Omdat dat mannelijker overkomt?
kanovinniemaandag 18 december 2017 @ 23:22
Omdat het toen mooi was.
PandaDropmaandag 18 december 2017 @ 23:25
lancia-stratos-buying-guide-and-review-1973-1975-4490_15057_640X470.jpg

Een Stratos is toch een beetje rond of niet?

Porsche 911 was in de jaren 70 ook rond. Valt mee dus.
PluggieODmaandag 18 december 2017 @ 23:40
Beide vet en stuk vetter dan nu. Strakke lijnen nu nog vind ik veel mooier dan bv een moderne 1 serie BMW die eruit ziet als een hondenworst.
Glijdt_lichtdinsdag 19 december 2017 @ 00:03
Giorgetto Giugiaro.. dat is toch wel de baas.. ook toen hij bij Bertone werkte
Ferdinsdag 19 december 2017 @ 00:07
Bazenbak


delorean-dmc-12-06.jpg
PluggieODdinsdag 19 december 2017 @ 00:14

Eerste (niet Amerikaanse) varianten waren veel vierkanter nog.
En veel vetter nog.

jay_leno_garage_1986_lamborghini_countach_quattrovalvole.jpg
PluggieODdinsdag 19 december 2017 @ 00:23
Mijn pa had ooit een 2.0 van deze:
mitsubishi_galant_a1250214011b2954513_orig.jpg

Ding ging dwars door de tankgracht op de oirschotse hei voor tanks.
PluggieODdinsdag 19 december 2017 @ 00:35
Dit hebben we ook gehad:
Audi_100_c3_h_sst.jpg

Dat was vooral een ergonomische baggerbak. Erna een Omega 2.9 Ghia.
Wat net als de Galant weer een superwagen was.
Beathovendinsdag 19 december 2017 @ 00:40
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2017 00:35 schreef PluggieOD het volgende:
Dit hebben we ook gehad:
[ afbeelding ]

Dat was vooral een ergonomische baggerbak. Erna een Omega 2.9 Ghia.
Wat net als de Galant weer een superwagen was.
Stations waren nog luier qua design
PluggieODdinsdag 19 december 2017 @ 00:41
Doel je op de Audi 100 station?
PluggieODdinsdag 19 december 2017 @ 00:45
Bestonden die dan?
Beathovendinsdag 19 december 2017 @ 00:46
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2017 00:41 schreef PluggieOD het volgende:
Doel je op de Audi 100 station?
niet specifiek

ik ga ff switchen ook

Ik vroeg me altijd af waarom ik bepaalde wagens met oude mensen associeerde, maar ik geloof dat ik het zie..

dit
4434759392_1406338fa2_o.jpg?itok=wbrjUyya

doet me hieraan denken
3892268b70d8cea3c03384e2482af56d--flat-cap-barbour.jpg

Een rijdende muffe grijze pet.
PluggieODdinsdag 19 december 2017 @ 00:53
Esprit wel mijn lieveling:
lotus-esprit-s1-1976-1977-1846_11167_969X727.jpg
Lunatiekdinsdag 19 december 2017 @ 01:26
Ook in de lagere klasse veel rechte lijnen:
Fiat_panda_1_v_sst.jpg
Lunatiekdinsdag 19 december 2017 @ 01:28
En op z'n Frans:

9053_1319813348.jpg
WodanIsGrootdinsdag 19 december 2017 @ 01:34
https://www.vox.com/platf(...)73/car-design-curves

^^ leuk artikel hier over



[ Bericht 30% gewijzigd door WodanIsGroot op 19-12-2017 01:42:29 ]
WodanIsGrootdinsdag 19 december 2017 @ 01:38
Btw
1200px-2006_Hummer_H3_H1_and_H2.jpg
T42dinsdag 19 december 2017 @ 01:40
quote:
0s.gif Op maandag 18 december 2017 23:22 schreef kanovinnie het volgende:
Omdat het toen mooi was.
edit nu nog
Beathovendinsdag 19 december 2017 @ 01:44
quote:
Thanks, interessant!
WodanIsGrootdinsdag 19 december 2017 @ 01:48
Die tekst van het liedje _O-
Lunatiekdinsdag 19 december 2017 @ 01:54
Ondertussen in Rusland:

Lada%2021099%20Sputnik%201500%20rear.jpg

zil-4104-03.jpg

De USA:
7305627-1985-cadillac-eldorado-std-c.jpg
Beathovendinsdag 19 december 2017 @ 01:57
quote:
Dit is zo ongeveer wel de spirit die Trump graag aan de beademing wil.

maar de broek zakt er wel vanaf ja.
WodanIsGrootdinsdag 19 december 2017 @ 02:02
quote:
7s.gif Op dinsdag 19 december 2017 01:57 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Dit is zo ongeveer wel de spirit die Trump graag aan de beademing wil.

maar de broek zakt er wel vanaf ja.
Behalve de cheeziness is het geniaal.


Dit is de commercial die de curvy car heeft gelanceerd, tot dit punt aan toe was het unamerican, a jelly shape, 'belachelijk'. Deze commercial spreekt de Amerikaan aan, dit is Amerika (Amerika is landelijk, het heeft maar acht miljoenen steden).

Deze reclame is gewaagd (het had ook kunnen backfiren, als iets onamerikaans in the heartland drukken) maar geniaal. Ik krijg bijna zin om USA USA te scanderen.
WodanIsGrootdinsdag 19 december 2017 @ 02:04
En nog even die andere iconische commercial
WodanIsGrootdinsdag 19 december 2017 @ 02:19
En nog wat blokkendozenporno voor het slapengaan
Hyperdudedinsdag 19 december 2017 @ 10:01
aba-marcia-alfetta-1800-600.jpg
WodanIsGrootdinsdag 19 december 2017 @ 10:10
quote:
De lyrics in de eerste zin zijn veranderd:

Van "now a personal car with a shape blabla" naar "now an north American car with a shape blabla"
_O-
marzmandinsdag 19 december 2017 @ 10:24
Het heeft ook met mode te maken. De nieuwe Nissan Micra heeft weer veel rechtere lijnen als de vorige.

Die Lamborghini vind ik trouwens nog steeds vet.
Zolderkamerdinsdag 19 december 2017 @ 10:39
Vooral de kleuren uit die tijd mogen wel terugkomen.. lekker knallend..
Mijn tank:

Eubn7uG.jpg
Graf..Coudenhove..Kalergidinsdag 19 december 2017 @ 12:02
quote:
LOL

A shape and a Beauty never seen before

_O- :') _O- :')
111210dinsdag 19 december 2017 @ 12:05
Waarschijnlijk was dat toen gewoon modern vergeleken met autos uit de 50's bv

Zelfde met alle verschrikkelijke betonbouw uit die tijd. Terwijl we nu weer terug gaan naar jaren 30 stijl
Hyperdudedinsdag 19 december 2017 @ 18:56
En deze:
pvdplanetdinsdag 19 december 2017 @ 20:11
Vierkant is altijd beter dan rond, dat is al zo sinds Fruitella
nogeenoudebekendedinsdag 19 december 2017 @ 20:15
Haten op de Countach. :').
TourOfDatadinsdag 19 december 2017 @ 20:45
0239662054002.jpg

Vierkanter krijg je ze niet. Compromisloze auto die nergens wat van aantrekt.

Met 330 pk's. Zo heeft dat ook wel z'n charme.
Captain_Jack_Sparrowdinsdag 19 december 2017 @ 21:24
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 december 2017 20:45 schreef TourOfData het volgende:
[ afbeelding ]

Vierkanter krijg je ze niet. Compromisloze auto die nergens wat van aantrekt.

Met 330 pk's. Zo heeft dat ook wel z'n charme.
:Y :Y :Y :Y :Y :Y :Y :Y :Y
Beathovenwoensdag 20 december 2017 @ 06:31
quote:
Ben er net pas achter dat die gigantische oranje tegels aan de voorkant de knipperlichten moeten voorstellen.
matigwoensdag 20 december 2017 @ 12:35
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2017 00:14 schreef PluggieOD het volgende:

Eerste (niet Amerikaanse) varianten waren veel vierkanter nog.
En veel vetter nog.

[ afbeelding ]
Dat was niet de eerste. Dit was de eerste, de LP400:

lamborghini_countach_lp400_periscopo_11.jpg

De geven zoals hij bij menig jongetje aan de muur heeft gehangen is de 5000QV:

1985-lamborghini-countach-lp5000-s-quattrovalvole.jpg

Overigens is Lamborghini wel een mooi voorbeeld van rechte lijnen gebruiken. Bijna geen bocht te vinden op zo'n wagen, vanaf midden jaren 70 al niet meer.
ChipsZak.woensdag 20 december 2017 @ 12:39
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2017 20:11 schreef pvdplanet het volgende:
Vierkant is altijd beter dan rond, dat is al zo sinds Fruitella
StretchingKoalawoensdag 20 december 2017 @ 13:06
W126_ULB_10-6-14_Front1.JPG?format=500w
nogeenoudebekendewoensdag 20 december 2017 @ 13:18
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 december 2017 20:45 schreef TourOfData het volgende:
[ afbeelding ]

Vierkanter krijg je ze niet. Compromisloze auto die nergens wat van aantrekt.

Met 330 pk's. Zo heeft dat ook wel z'n charme.
Bazenauto's. Nu ook weer met de SUV's trouwens. De meeste vind ik maar meh maar die XC90 is gewoon geniaal.
PluggieODwoensdag 20 december 2017 @ 15:28
Klopt en echte eerste Countachs waren echt vierkant.
PluggieODwoensdag 20 december 2017 @ 15:30
bzg1sqqafwaob9dhcmd7.jpg
PluggieODwoensdag 20 december 2017 @ 15:30
Toch is het een curve. :P
Coppiwoensdag 20 december 2017 @ 15:43
In de jaren 90 kreeg je wel een hele sterke tegenreactie. Alle werd juist extreem rond. Zowel bij de kleine autoootjes, als bij de luxe-modellen. Persoonlijk vond ik het mooier dan die vierkante bakken, maar sommige fabrikanten overdreven het een beetje.
Mazda 121 (1991):
191px-1994_Mazda_121_%28DB_Series_2%29_1.3_sedan_%282009-06-06%29.jpg
Nissan 100 NX (1991)
280px-Nissan_100NX.JPG
Jaguar XJ220 (1992)
Jaguar_XJ220_Front_JagMENA.jpg
Corsa (1993)
0416426-Opel-Corsa-1.4i-Swing-1993.jpg
PluggieODwoensdag 20 december 2017 @ 15:56
Nou is het topic stuk. Corsa A wil ik zien.
matigwoensdag 20 december 2017 @ 16:47
Ja, en na al die ronde autos kreeg je de driehoekige lijnen, zoals de Ford Focus en de Astra H

ford-focus-1.8-zetec-2004.2.jpg

OPELAstraGTC-427_9.jpg
matigwoensdag 20 december 2017 @ 16:49
quote:
lamborghini-veneno-photos-and-info-news-car-and-driver-photo-503364-s-original.jpg

2729188-lamborghini-sesto-elemento.jpg

:+
PluggieODwoensdag 20 december 2017 @ 16:56
Die 0-1 was juist een reactie op bovenstaande bochtige dingen.
Serieus.
tjoptjopwoensdag 20 december 2017 @ 16:57
quote:
14s.gif Op dinsdag 19 december 2017 10:39 schreef Zolderkamer het volgende:
Vooral de kleuren uit die tijd mogen wel terugkomen.. lekker knallend..
Dat is idd iets wat ik wel mis aan het vroegere wagenpark. De leuke, bijzondere en vrolijke kleurtjes. Nu is 90% van de nieuwe auto's zwart, wit of grijs ;(
PluggieODwoensdag 20 december 2017 @ 16:58
Dat. Koop een auto in knalgeel.
Hyperdudewoensdag 20 december 2017 @ 17:36
Mijn laatste Alfa :'(

cWigisT.jpg
Hyperdudewoensdag 20 december 2017 @ 17:39
quote:
1s.gif Op woensdag 20 december 2017 06:31 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Ben er net pas achter dat die gigantische oranje tegels aan de voorkant de knipperlichten moeten voorstellen.
Ken je de 512 BBi niet?
Bazenbak met bazenknippers ;)

1981-Ferrari-512BB-1588-16.jpg
Beathovenwoensdag 20 december 2017 @ 17:49
quote:
14s.gif Op woensdag 20 december 2017 17:39 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Ken je de 512 BBi niet?
Bazenbak met bazenknippers ;)

[ afbeelding ]
Ik kende m wel maar had het voordehandliggende niet aan knipperlichten gekoppeld. Beetje apart.

Vind dit model overigens beter in t zilvergrijs en zwart dan in t rood. Juist vanwege de gigantissche oranje knipperlichten die er dan qua contrast veel beter uitkomen.
DieselTankwoensdag 20 december 2017 @ 17:58
SPOILER
Mercedes-B-Klasse-Electric-Drive-001.jpg1200px-BMW_218i_Active_Tourer_Advantage_%28F45%29_%E2%80%93_Frontansicht%2C_15._M%C3%A4rz_2015%2C_D%C3%BCsseldorf.jpg2017-Kia-sportage.jpgpolo_grid1_xxl.ashx
De polo valt nog wel mee maar de rest is toch allemaal om te janken jongens
Captain_Jack_Sparrowwoensdag 20 december 2017 @ 18:27
quote:
Ook zo'n wreed gaaf automobiel. _O_
Beathovendonderdag 21 december 2017 @ 00:07
Vraag me af of de Bertone Lancia Stratos uit 1970 nog van enige invloed is geweest op het design van de Countach

maxresdefault.jpg
Coppidonderdag 21 december 2017 @ 00:37
quote:
0s.gif Op woensdag 20 december 2017 16:47 schreef matig het volgende:
Ja, en na al die ronde autos kreeg je de driehoekige lijnen, zoals de Ford Focus en de Astra H

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Ja dat vond ik helemaal niets. Vooral de New Edge designreeks van Foord vond ik erg lelijk.
Dingestdonderdag 21 december 2017 @ 00:46
quote:
0s.gif Op donderdag 21 december 2017 00:07 schreef Beathoven het volgende:
Vraag me af of de Bertone Lancia Stratos uit 1970 nog van enige invloed is geweest op het design van de Countach

[ afbeelding ]
Niet echt, maar de Alfa Romeo Carabo concept uit '68 van Bertone wel:1968_Alfa_Romeo_Carabo.jpg

Behalve dat ze een uniek ontwerp wilden, vonden ze ook dat het zicht naar achteren enorm slecht was. De oplossing was vleugeldeuren, zodat - moest je achteruit rijden bij bijv. het parkeren - je op de drempel van de deur kon gaan zitten en zo zijdelings over je schouder en over de auto kon kijken. Lamborghini had bij de Countach hetzelfde probleem (overigens ontworpen door dezelfde vent van Bertone), en nam deze 'oplossing' over :Y



[ Bericht 0% gewijzigd door Dingest op 21-12-2017 00:51:39 ]
Worteltjestaartdonderdag 21 december 2017 @ 08:13
Ach kom, zo'n blokkendoos is toch gewoon mooi.
Zeg nou zelf:
KsYuE3Z.jpg
Lunatiekdonderdag 21 december 2017 @ 08:26
quote:
0s.gif Op donderdag 21 december 2017 08:13 schreef Worteltjestaart het volgende:
Ach kom, zo'n blokkendoos is toch gewoon mooi.
Zeg nou zelf:
[ afbeelding ]
Dit topic doet me beseffen dat mijn leven niet compleet is zonder blokkendoos :{
Zo'n Volvo, de BX, die Alfa :9~

Ergens jaren '90 waren er "opgeblazen" ronde auto's, o.a. de Multipla, de Picasso.
Berkeryzaterdag 23 december 2017 @ 00:39

Deze was ook erg, een Aston Martin Lagonda



aw06lagona1.jpg
LangeJanzaterdag 23 december 2017 @ 01:21
208.jpg
Lunatiekzaterdag 23 december 2017 @ 03:56
quote:
14s.gif Op dinsdag 19 december 2017 10:39 schreef Zolderkamer het volgende:
Vooral de kleuren uit die tijd mogen wel terugkomen.. lekker knallend..
Mijn tank:

[ afbeelding ]
Is dat jouw tank op dit schilderij bovenaan dit artikel: https://www.theverge.com/(...)ci-fi-tech-were-real
Zolderkamerzaterdag 23 december 2017 @ 10:50
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 december 2017 03:56 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Is dat jouw tank op dit schilderij bovenaan dit artikel: https://www.theverge.com/(...)ci-fi-tech-were-real
Oh dat had goed gekund.. lol
Ik heb een vast roofrack en usa uitvoering (oa) brede bumpers
Captain_Jack_Sparrowzaterdag 23 december 2017 @ 14:03
Deze nog gehad: mooi vierkant is niet lelijk. :)

1988_Lancia_Thema_Turbo_16V_003_7805.jpg
Lunatiekzaterdag 23 december 2017 @ 15:57
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 december 2017 14:03 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Deze nog gehad: mooi vierkant is niet lelijk. :)

[ afbeelding ]
In elk geval heb je in die blokkendozen goed zicht op rechtsachter, wat een stuk veiliger is voor fietsers. Ook prettiger voor de achterbankpassagiers dat ze beter uitzicht hebben.
nogeenoudebekendezaterdag 23 december 2017 @ 16:16
quote:
Mijn eerste auto. Daar moest ik het in leren van m'n pa, dan mocht ik mijn spaargeld gebruiken om een echte auto te kopen. Heb een half jaar zonder olie gereden en dat kreng gaf nog geen krimp. Toen maar op een landweggetje de achteruit ingestampt.

Toen heb ik die Galant gehaald wat eerder al geplaatst is.
DrDarwinzaterdag 23 december 2017 @ 16:51
quote:
In het echt is dat een ongelooflijk mooie auto, in mijn ogen dan. Waarschijnlijk het slechtste wat Aston ooit gemaakt heeft, maar zo imposant mooi.
Dr_Flashmaandag 25 december 2017 @ 17:24
quote:
0s.gif Op donderdag 21 december 2017 00:46 schreef Dingest het volgende:

[..]

Niet echt, maar de Alfa Romeo Carabo concept uit '68 van Bertone wel:[ afbeelding ]

Behalve dat ze een uniek ontwerp wilden, vonden ze ook dat het zicht naar achteren enorm slecht was. De oplossing was vleugeldeuren, zodat - moest je achteruit rijden bij bijv. het parkeren - je op de drempel van de deur kon gaan zitten en zo zijdelings over je schouder en over de auto kon kijken. Lamborghini had bij de Countach hetzelfde probleem (overigens ontworpen door dezelfde vent van Bertone), en nam deze 'oplossing' over :Y

Daarna begon toch dat gezeik dat je voetgangers als het even kon in leven moest laten en zo? :?
Beathovenmaandag 25 december 2017 @ 18:05
Leuk ja, die Countach.. zo'n superhelden sportwagen

en dan ga je 'm even parkeren :')

Door de rechte vormen was het trouwens wel een ideale wagen voor simpele 3D graphics in computergames.
Klepper272maandag 25 december 2017 @ 18:12
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 december 2017 01:26 schreef Lunatiek het volgende:
Ook in de lagere klasse veel rechte lijnen:
[ afbeelding ]
Dat was toch echt een geniaal ontwerp, heb zelf twee Panda's gehad.
Machtig mooi karretje 8-)
Hyperdudemaandag 25 december 2017 @ 20:29
18gcdq7i5e7nsjpg.jpg

Yd23Mi7.jpg

1988-nissan-pulsar-2.jpg
fathankvrijdag 29 december 2017 @ 10:57
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 december 2017 20:45 schreef TourOfData het volgende:
[ afbeelding ]

Vierkanter krijg je ze niet. Compromisloze auto die nergens wat van aantrekt.

Met 330 pk's. Zo heeft dat ook wel z'n charme.
wel een beetje versjonnied
Mark031zaterdag 6 januari 2018 @ 00:30
Dat was gewoon de trend in die tijd.

Kijk naar de huidige auto's en je ziet dat die ook op elkaar lijken, ongeacht merk of model:

Opel Corsa 2018:

Opel_Corsa_F3d_005.png

Volkswagen Polo 2018:

vw-polo-2018-01.jpg

BMW 1 Serie 2018:

BMW-1-Series-2018-red-color-hd-image-and-photo.jpg
Sounddragonzaterdag 6 januari 2018 @ 14:15
Baas der blokkenbazen.

1989-Lamborghini-LM002-Front.jpg
scooberzondag 7 januari 2018 @ 17:13
quote:
5s.gif Op maandag 18 december 2017 23:19 schreef Beathoven het volgende:
Dat de eerste autos blokkendozen waren is nogal logisch, het waren bijna letterlijk gemotoriseerde koetsen. Maar daarna hebben we decennia van vloeiende lijnen gehad en kwamen we aan in de jaren '70 / '80 waarin alles ineens met een liniaal werd ontworpen. En als dat een design-evolutie was, prima. Maar..

Ik begrijp het nog bij die functionele gezinsautos die niet aerodynamisch hoeven te zijn, maar als ik de Lamborghini Countach zie die met legoblokken na te maken lijkt vraag ik me wel af waarom men enige hint naar echte rondingen wilde ontwijken.

[ afbeelding ]
je refereert aan de countach. Deze moest eind Jaren 70, begin Jaren tachtig symbol staan voor kracht, snelheid en moderniteit.

In diezelfde Jaren werd het eerste stealth vliegtuig ontworpen. Hier ontleende de ontwerpers van Lamborghini hun inspiratie aan.
Weltschmerzmaandag 8 januari 2018 @ 12:28
Er zitten twee aspecten aan de blokkendoos. Je hebt het 3-volumes idee, dus motor, passagiers, kofferbak, zeg maar zoals een kleuter (vroeger?) een auto tekende, en je hebt de trend van de scherpe, hoekige lijnen vanaf 1970.

Volgens mij begon dat hier allemaal mee:
cc3f5d2a9a43d220b76aed9b1d844558.jpg

Ik vind het prachtig, zo ook de Golf I, Lancia Delta, Citroen BX, Lotus Esprit, Quattroporte III, Khamsin, Lagonda. Guigiaro begon, Bertone sprong goed in en Towns (Lagonda, Bulldog) trok het extreem door. Het hield pas op bij de XM schat ik. Het is gewoon mode geworden schat ik, alle auto's met ronde vormen zagen er ineens ouderwets uit, dus moesten alle merken wel mee. Het kwam ook niet helemaal uit het niets, daarvoor had je al dat de Amerikaanse auto's steeds hoekiger werden en ook Fiat (lada) en Lancia hadden in de jaren 60 al blokkendoosjes.

De ronde vormen van voor de jaren 70 en uit de jaren 90 en later kunnen ook mooi zijn. Het probleem zijn de laffe compromisjes. De moderne Volvo's met zo'n golvend lijntje bovenop een stoere blokkige uitstraling, zo'n Audi coupé met zo'n halfslachtige Pininfarina golfje over de zijkant, het is niet om aan te gluren. Het gaat helemaal niet om rond of hoekig, het gaat om zuivere consequentie vormgeving, durf ipv 'o jee, het wordt te rond of te vierkant, de afdeling marketing adviseert om iedereen te vriend te houden'. Terwijl dat onzin is, durf wordt beloond en mensen wennen heel snel aan nieuwe markante vormen als je het maar goed doet.
Fermaandag 8 januari 2018 @ 12:32
Het is natuurlijk ook aan uitkomst van de windtunnel. Zo hebben alle stations diezelfde aflopende iets smaller wordende achterkant.

Bolle neuzen en ramen.
Sometimesmaandag 8 januari 2018 @ 12:39
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2017 00:35 schreef PluggieOD het volgende:
Dit hebben we ook gehad:
[ afbeelding ]

Dat was vooral een ergonomische baggerbak. Erna een Omega 2.9 Ghia.
Wat net als de Galant weer een superwagen was.
Gezien motorinhoud en uitvoering moet dat wel een Scorpio geweest zijn in plaats van een Omega.
tjoptjopmaandag 8 januari 2018 @ 13:09
quote:
0s.gif Op maandag 8 januari 2018 12:28 schreef Weltschmerz het volgende:
Guigiaro begon, Bertone sprong goed in en Towns (Lagonda, Bulldog) trok het extreem door
De DBS van Towns is imho een van de mooiste combi's van scherp en rond.

Zijn stadswagentjes zijn ook wel tof, o.a. een hybride. Leuk speels interieur, wat later pas gemeengoed werd in de Twingo.
nogeenoudebekendemaandag 8 januari 2018 @ 13:11
quote:
0s.gif Op maandag 8 januari 2018 12:39 schreef Sometimes het volgende:

[..]

Gezien motorinhoud en uitvoering moet dat wel een Scorpio geweest zijn in plaats van een Omega.
Dat laatste model Scorpio was trouwens ook foeilelijk.
Sometimesmaandag 8 januari 2018 @ 13:13
quote:
14s.gif Op maandag 8 januari 2018 13:11 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Dat laatste model Scorpio was trouwens ook foeilelijk.
Met die rare koplampen, inderdaad.
Maar niet vierkant.
Appeltaart_met_slagroommaandag 8 januari 2018 @ 15:11

Blijft prachtig toch in plaats van die gestroomlijnde bakken van tegenwoordig?
PluggieODmaandag 8 januari 2018 @ 15:13
quote:
6s.gif Op zaterdag 6 januari 2018 14:15 schreef Sounddragon het volgende:
Baas der blokkenbazen.

[ afbeelding ]
YESSSSSSSSSS!!!!

PluggieODmaandag 8 januari 2018 @ 15:15
quote:
14s.gif Op maandag 8 januari 2018 13:11 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Dat laatste model Scorpio was trouwens ook foeilelijk.
Scheitlelijk, maar model ervoor was al vrij rond.
Me pa had een 2.9 Ghia 1e model. Dat vindtie nog steeds zijn gaafste auto.