abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
  vrijdag 29 december 2017 @ 10:57:39 #76
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_176102980
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 december 2017 20:45 schreef TourOfData het volgende:
[ afbeelding ]

Vierkanter krijg je ze niet. Compromisloze auto die nergens wat van aantrekt.

Met 330 pk's. Zo heeft dat ook wel z'n charme.
wel een beetje versjonnied
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_176315565
Dat was gewoon de trend in die tijd.

Kijk naar de huidige auto's en je ziet dat die ook op elkaar lijken, ongeacht merk of model:

Opel Corsa 2018:

Opel_Corsa_F3d_005.png

Volkswagen Polo 2018:

vw-polo-2018-01.jpg

BMW 1 Serie 2018:

BMW-1-Series-2018-red-color-hd-image-and-photo.jpg
pi_176322531
Baas der blokkenbazen.

1989-Lamborghini-LM002-Front.jpg
Torque makes life easy.
Team Jean
  zondag 7 januari 2018 @ 17:13:13 #79
391044 scoober
Sooby dooby doo
pi_176348191
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
5s.gif Op maandag 18 december 2017 23:19 schreef Beathoven het volgende:
Dat de eerste autos blokkendozen waren is nogal logisch, het waren bijna letterlijk gemotoriseerde koetsen. Maar daarna hebben we decennia van vloeiende lijnen gehad en kwamen we aan in de jaren '70 / '80 waarin alles ineens met een liniaal werd ontworpen. En als dat een design-evolutie was, prima. Maar..

Ik begrijp het nog bij die functionele gezinsautos die niet aerodynamisch hoeven te zijn, maar als ik de Lamborghini Countach zie die met legoblokken na te maken lijkt vraag ik me wel af waarom men enige hint naar echte rondingen wilde ontwijken.

[ afbeelding ]
je refereert aan de countach. Deze moest eind Jaren 70, begin Jaren tachtig symbol staan voor kracht, snelheid en moderniteit.

In diezelfde Jaren werd het eerste stealth vliegtuig ontworpen. Hier ontleende de ontwerpers van Lamborghini hun inspiratie aan.
pi_176363036
Er zitten twee aspecten aan de blokkendoos. Je hebt het 3-volumes idee, dus motor, passagiers, kofferbak, zeg maar zoals een kleuter (vroeger?) een auto tekende, en je hebt de trend van de scherpe, hoekige lijnen vanaf 1970.

Volgens mij begon dat hier allemaal mee:
cc3f5d2a9a43d220b76aed9b1d844558.jpg

Ik vind het prachtig, zo ook de Golf I, Lancia Delta, Citroen BX, Lotus Esprit, Quattroporte III, Khamsin, Lagonda. Guigiaro begon, Bertone sprong goed in en Towns (Lagonda, Bulldog) trok het extreem door. Het hield pas op bij de XM schat ik. Het is gewoon mode geworden schat ik, alle auto's met ronde vormen zagen er ineens ouderwets uit, dus moesten alle merken wel mee. Het kwam ook niet helemaal uit het niets, daarvoor had je al dat de Amerikaanse auto's steeds hoekiger werden en ook Fiat (lada) en Lancia hadden in de jaren 60 al blokkendoosjes.

De ronde vormen van voor de jaren 70 en uit de jaren 90 en later kunnen ook mooi zijn. Het probleem zijn de laffe compromisjes. De moderne Volvo's met zo'n golvend lijntje bovenop een stoere blokkige uitstraling, zo'n Audi coup met zo'n halfslachtige Pininfarina golfje over de zijkant, het is niet om aan te gluren. Het gaat helemaal niet om rond of hoekig, het gaat om zuivere consequentie vormgeving, durf ipv 'o jee, het wordt te rond of te vierkant, de afdeling marketing adviseert om iedereen te vriend te houden'. Terwijl dat onzin is, durf wordt beloond en mensen wennen heel snel aan nieuwe markante vormen als je het maar goed doet.
“You can fool some people sometimes, but you can't fool all the people all the time.”
pi_176363104
Het is natuurlijk ook aan uitkomst van de windtunnel. Zo hebben alle stations diezelfde aflopende iets smaller wordende achterkant.

Bolle neuzen en ramen.
.
pi_176363266
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2017 00:35 schreef PluggieOD het volgende:
Dit hebben we ook gehad:
[ afbeelding ]

Dat was vooral een ergonomische baggerbak. Erna een Omega 2.9 Ghia.
Wat net als de Galant weer een superwagen was.
Gezien motorinhoud en uitvoering moet dat wel een Scorpio geweest zijn in plaats van een Omega.
You have to be very clean to get really dirty
pi_176363758
quote:
0s.gif Op maandag 8 januari 2018 12:28 schreef Weltschmerz het volgende:
Guigiaro begon, Bertone sprong goed in en Towns (Lagonda, Bulldog) trok het extreem door
De DBS van Towns is imho een van de mooiste combi's van scherp en rond.

Zijn stadswagentjes zijn ook wel tof, o.a. een hybride. Leuk speels interieur, wat later pas gemeengoed werd in de Twingo.
  maandag 8 januari 2018 @ 13:11:32 #84
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_176363797
quote:
0s.gif Op maandag 8 januari 2018 12:39 schreef Sometimes het volgende:

[..]

Gezien motorinhoud en uitvoering moet dat wel een Scorpio geweest zijn in plaats van een Omega.
Dat laatste model Scorpio was trouwens ook foeilelijk.
And so is the past
pi_176363824
quote:
14s.gif Op maandag 8 januari 2018 13:11 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Dat laatste model Scorpio was trouwens ook foeilelijk.
Met die rare koplampen, inderdaad.
Maar niet vierkant.
You have to be very clean to get really dirty
pi_176366694

Blijft prachtig toch in plaats van die gestroomlijnde bakken van tegenwoordig?
  maandag 8 januari 2018 @ 15:13:45 #87
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_176366743
quote:
6s.gif Op zaterdag 6 januari 2018 14:15 schreef Sounddragon het volgende:
Baas der blokkenbazen.

[ afbeelding ]
YESSSSSSSSSS!!!!

  maandag 8 januari 2018 @ 15:15:42 #88
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_176366795
quote:
14s.gif Op maandag 8 januari 2018 13:11 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Dat laatste model Scorpio was trouwens ook foeilelijk.
Scheitlelijk, maar model ervoor was al vrij rond.
Me pa had een 2.9 Ghia 1e model. Dat vindtie nog steeds zijn gaafste auto.
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')