abonnement Unibet Coolblue
pi_175743012
Kwam ik tegen op het web en vond het wel voer voor gesprekstof,

Welke van het lijstje herken je ? :)




Edit : vertaling door Pandadrop :)

Sonder: Het besef dat elke voorbijganger een leven leidt dat even dynamisch en complex is als het jouwe.

Opia: De ambigue intensiteit als je iemand in de ogen kijkt, brutaal en kwetsbaar tegelijkertijd.

Monachopsis: Het subtiele maar aanhoudende gevoel niet op je plaats te zijn.

Vellichor: Het bevreemdende verlangen dat je een winkel voor tweedehandsboeken overvalt.

Rubatosis: De hinderlijke gewaarwording van je eigen hartslag.

Kenopsia: De akelige, desolate sfeer van een plek waar het gewoonlijk een drukte van belang is, maar nu stil en verlaten is

Jouska: Een denkbeeldige conversatie die je dwangmatig in je hoofd blijft herhalen.

Mauerbauertraurigkeit: De onverklaarbare drang mensen van je af te duwen, zelfs goede vrienden waar je echt om geeft.

Chrysalism: Gevoel van geruststellende geborgenheid als je binnenshuis bent tijdens een onweersbui.

Vemödalen: De frustratie als je iets fantastisch fotografeert, terwijl er al talloze identieke foto's van bestaan.

Anecdoche: Een conversatie waar iedereen praat, maar niemand luistert.

Ellipsism: De droefenis dat je nooit zult weten hoe de geschiedenis zal aflopen.

Exulansis: Het maar opgeven om over een bepaalde ervaring te vertellen omdat niemand het zich voor kan stellen.

Adronitis: Frustratie over hoe lang het duurt voor je iemand echt kent.

Lachesism: Het verlangen om door een ramp getroffen te worden; een vliegtuigongeluk te overleven of alles in een brand te verliezen.

Nodus Tollens: Het besef dat je de verhaallijn van je leven niet meer snapt.

Onism: De frustratie dat je vastzit in maar één lichaam, dat maar op één plaats en tijd kan zijn.

Rückkehrunruhe: Als je thuiskomt na een indrukwekkende reis en de herinnering in een rap tempo vervaagt.

Liberosis: Het verlangen om je minder om dingen te bekommeren.

Altschmerz: Het helemaal gehad hebben met telkens hetzelfde gedoe van jezelf; dezelfde vermoeiende gebreken en tekortkomingen waar je al jaren mee worstelt.

Occhiolism: Het besef van de beperktheid van je blikveld of of bevattingsvermogen.

[ Bericht 20% gewijzigd door Edwin_Posse op 15-12-2017 18:46:51 ]
  vrijdag 15 december 2017 @ 15:49:38 #2
104871 remlof
Europees federalist
pi_175743099
13 is wel herkenbaar. Ik zou bijvoorbeeld graag meemaken hoe de mensheid het heelal gaat koloniseren, maar ik mag blij zijn als ik de eerste basis op Mars nog meemaak.
pi_175743424
Ook 16 ervaar ik wel eens,
  vrijdag 15 december 2017 @ 16:11:39 #4
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_175743489
8 is herkenbaar.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_175743526
quote:
7s.gif Op vrijdag 15 december 2017 15:49 schreef remlof het volgende:
13 is wel herkenbaar. Ik zou bijvoorbeeld graag meemaken hoe de mensheid het heelal gaat koloniseren, maar ik mag blij zijn als ik de eerste basis op Mars nog meemaak.
Ik kan je geruststellen: de mensheid gaat niet verder komen dan Mars. Je maakt het begin van het einde mee. Helaas of gelukkig niet het einde van het einde.
pi_175743563
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 december 2017 16:11 schreef Kaneelstokje het volgende:
8 is herkenbaar.
Voor mij ook.

En 9 ook.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  vrijdag 15 december 2017 @ 16:16:12 #7
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_175743573
6, 8 en 12 momenteel. Oh en 9.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_175743601
Vele hiervan zijn alleen geen emoties.

[ Bericht 65% gewijzigd door #ANONIEM op 15-12-2017 16:18:00 ]
pi_175743822
8 en 16 :{
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
pi_175743972
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 december 2017 15:45 schreef Edwin_Posse het volgende:
Kwam ik tegen op het web en vond het wel voer voor gesprekstof, alleen sorry is in het Engels, of wellicht vind iemand het leuk om het te vertalen? Ik zou het wel kunnen maar ik maak altijd teveel spelfouten,

Welke van het lijstje herken je ? :)

[ afbeelding ]
2, 3, 5, 6, 7, 8, 9 (is 9 een emotie?), 10, 13, 15, 16 (is een neiging een emotie?), 18, 19, 20, 21 weet ik niet, 22.

Heeft niet iedereen 2?
3 is geen verrassing.
4 kan ik me niet voorstellen.
5, ja. Zeker met oude boeken op zoek naar oude informatie.
6 is heel raar, want je voelt dan hoe kwetsbaar je lichaam eigenlijk ook is. gewoon 1 zo'n stom ding dat je hele bloedtoevoer regelt.
7 is geweldig.....
8, tsja.
9 lijkt me een beetje dwangmatig, maar komt ook voor bij mensen die niet zo van onvoorspelbaarheid houden.
13 past voor mij ook wel een beetje bij 19 en 20.

Wel aparte lijst Possetje, dank daarvoor.
pi_175744158
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 december 2017 16:38 schreef magnetronkoffie het volgende:
Wel aparte lijst Possetje, dank daarvoor.
Ha is ook in mn eigen belang, heb ik weer wat te kwekken ey,

ps : deze : futter neid : Duits woord voor in een eethuisje zitten en iets bestellen maar je dan opeens dood iriteren dat een persoon aan volgend tafeltje duurder en ws lekkerder eten heeft , past niet helemaal in het rijtje maar toch :)
pi_175744278
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 december 2017 16:17 schreef LelijKnap het volgende:
Vele hiervan zijn alleen geen emoties.
Klopt.
pi_175744291
In eerste instantie nummer 6. Ik heb continu een oorsuis en brom en het kloppen van mijn hart hoor ik ook in dat oor. Vermoeiend.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_175744340
Goed topic wel Pos, dat moet ik zeggen, had ik niet van je verwacht. Tot nu toe produceerde je alleen riool. Sorry dat ik het zeg.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_175744371
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 december 2017 17:01 schreef Sigaartje het volgende:
Goed topic wel Pos, dat moet ik zeggen, had ik niet van je verwacht. Tot nu toe produceerde je alleen riool. Sorry dat ik het zeg.
de wonderen zijn de wereld nog niet uit
pi_175744634
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 december 2017 16:38 schreef magnetronkoffie het volgende:
4 kan ik me niet voorstellen.
mmm ik ook niet, wel omgedraait : 20 zijn en heel je hoofd vol met dromen en dan 25 jaar later,....
pi_175744820
Verdriet is wel een emotie. Daarom stuur ik een warme knuffel naar de 4 users die zichzelf herkennen in nr. 8.
pi_175744838
Mauerbauertreurigkeit (8) en Altschmerz (22). Dit zijn mijn hele leven al geen vreemde emoties, maar op het moment, na de dood van een familielid, heb ik er extra veel last van.
Al is dat denk ik niet raar in de rouw, mensen juist van je afduwen. Ik wil alleen zijn en ben moe van mezelf. En daarom wordt het er niet beter op. Maar ja... laat me maar even een tijd in mijn eigen sop gaarkoken denk ik zo. Op een dag zal de zon wel weer schijnen. :'(

Rubatosis (6) ook wel herkenbaar. Gewoon opeens die rare realisatie dat ik een levend wezen ben in een lichaammachine. _O-
hello human.
  vrijdag 15 december 2017 @ 17:28:21 #19
329970 PandaDrop
Dropetende wegenbouwer
pi_175744917
quote:
Sonder: Het besef dat elke voorbijganger een leven leidt dat even dynamisch en complex is als het jouwe.
Opia: De ambigue intensiteit als je iemand in de ogen kijkt, brutaal en kwetsbaar tegelijkertijd.
Monachopsis: Het subtiele maar aanhoudende gevoel niet op je plaats te zijn.

Vellichor: Het bevreemdende verlangen dat je een winkel voor tweedehandsboeken overvalt.
Rubatosis: De hinderlijke gewaarwording van je eigen hartslag.
Kenopsia: De akelige, desolate sfeer van een plek waar het gewoonlijk een drukte van belang is, maar nu stil en verlaten is.

Jouska: Een denkbeeldige conversatie die je dwangmatig in je hoofd blijft herhalen. Mauerbauertraurigkeit: De onverklaarbare drang mensen van je af te duwen, zelfs goede vrienden waar je echt om geeft.
Chrysalism: Gevoel van geruststellende geborgenheid als je binnenshuis bent tijdens een onweersbui.

Vemödalen: De frustratie als je iets fantastisch fotografeert, terwijl er al talloze identieke foto's van bestaan.
Anecdoche: Een conversatie waar iedereen praat, maar niemand luistert.
Ellipsism: De droefenis dat je nooit zult weten hoe de geschiedenis zal aflopen.

Exulansis: Het maar opgeven om over een bepaalde ervaring te vertellen omdat niemand het zich voor kan stellen.
Adronitis: Frustratie over hoe lang het duurt voor je iemand echt kent.
Lachesism: Het verlangen om door een ramp getroffen te worden; een vliegtuigongeluk te overleven of alles in een brand te verliezen.

Nodus Tollens: Het besef dat je de verhaallijn van je leven niet meer snapt.
Onism: De frustratie dat je vastzit in maar één lichaam, dat maar op één plaats en tijd kan zijn.
Rückkehrunruhe: Als je thuiskomt na een indrukwekkende reis en de herinnering in een rap tempo vervaagt.

Liberosis: Het verlangen om je minder om dingen te bekommeren.
Altschmerz: Het helemaal gehad hebben met telkens hetzelfde gedoe van jezelf; dezelfde vermoeiende gebreken en tekortkomingen waar je al jaren mee worstelt.
Occhiolism: Het besef van de beperktheid van je blikveld.
Een poging in het Nederlands
http://www.overgangstergi(...)oord-niet-voor-kent/
tong80
Wel een mooie one liner dan.
:T
  vrijdag 15 december 2017 @ 17:31:40 #20
329970 PandaDrop
Dropetende wegenbouwer
pi_175744967
7: herkenbaar op je werk en school als iedereen naar huis is gegaan. :o

[ Bericht 0% gewijzigd door PandaDrop op 15-12-2017 18:14:16 ]
tong80
Wel een mooie one liner dan.
:T
pi_175745765
quote:
9s.gif Op vrijdag 15 december 2017 17:31 schreef PandaDrop het volgende:
7: herkenbaar op je werk en school als iedereen naar huis is gegaan. :o
heb het altijd vaak als ik snachts half slaap , pfff,..
  vrijdag 15 december 2017 @ 18:14:49 #22
329970 PandaDrop
Dropetende wegenbouwer
pi_175745824
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 december 2017 18:11 schreef Edwin_Posse het volgende:

[..]

heb het altijd vaak als ik snachts half slaap , pfff,..
Niet alle woorden zijn vertaald. Nu lopen de cijfers heel erg raar.
tong80
Wel een mooie one liner dan.
:T
pi_175747992
Kenopsia: De akelige, desolate sfeer van een plek waar het gewoonlijk een drukte van belang is, maar nu stil en verlaten is.

Dit is een mooie.
Alleen is de sfeer niet akelig of desolaat. Ik heb het over wegen die overdag helemaal vol staan met files en midden in de nacht totaal verlaten zijn. Ik vind dat zo'n vreemde gewaarwording.

Om de volgende ochtend weer die doelloze ellende weer te beginnen.

Of een trein die overdag normaal stampvol zit met ellendig kijkende mensen en als ik, zoals vorig jaar, laat in de avond terug ga na een kerstfeest in de trein die altijd zo verschrikkelijk vol zat met stinkende en ongelukkige mensen en dan plotseling totaal, maar dan ook totaal, helemaal leeg is.

Raar he? Dat je zulke dingen voelt.

Wat me dan altijd opvalt zijn de gevoelens van nutteloosheid op deze aarde.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_175748173
Heel vaak denk ik: 99% van de mensen denkt dat er niets na de dood is (ik hoor niet bij die 99%, graag geen discussie nu), dan denk ik, waar doe je het dan voor? Waarom maak je er dan gelijk geen eind aan?

Ik bedoel, als je denkt dat er na dit leven nog iets komt, maakt niet uit wat, dan heb je iets om te groeien.

Maar nu zijn we een mierenhoop en een ieder die dood gaat, die gaat dood, en er is helemaal niets daarna. Dus waar doe je het voor? Voor die paar jaar dat je op aarde een chemische reactor bent?
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_175749320
pi_175749779
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 december 2017 20:02 schreef Sigaartje het volgende:
Wat me dan altijd opvalt zijn de gevoelens van nutteloosheid op deze aarde.
Owww, ik eerder : ha fijn zoveeeeel ruimte voor mijzelf :)



[ Bericht 7% gewijzigd door Edwin_Posse op 15-12-2017 21:59:57 ]
pi_175749918
Het zijn gewoon dingen die ik niet begrijp.

Iedereen doet zijn best maar, de ene heeft nog meer briljante ideeen dan de ander, maar over een aantal 10.000 jaar zijn we gewoon verdwenen. Dust to dust.

Kijk naar de Egyptenaren. Prachtig hoor, die pyramiden en al die sarcofagen. Maar ze zijn wel allemaal dood. Met al hun goud en mirre.

Dan vraag ik me af, waarom zet je je dan zo in? Een beetje meedoen met de rest? Daar lijkt het wel op. Op je borst slaan van dat heb ik even gedaan en over veertig jaar als je in je graf ligt, is iedereen je vergeten, inclusief jezelf.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
  vrijdag 15 december 2017 @ 21:23:08 #28
463917 Buurtzwaan
Houdt van de polder
pi_175750583
9 is herkenbaar.
pi_175750866
Weet niet of het emoties zijn, maar 16 erg herkenbaar :s)
I got two dudes that turned into raspberry slushy and flushed down my toilet. I can't even take a proper dump in there.
pi_175756106
1, 2 en 3
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_175756123
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 december 2017 20:09 schreef Sigaartje het volgende:
Heel vaak denk ik: 99% van de mensen denkt dat er niets na de dood is (ik hoor niet bij die 99%, graag geen discussie nu), dan denk ik, waar doe je het dan voor? Waarom maak je er dan gelijk geen eind aan?

Ik bedoel, als je denkt dat er na dit leven nog iets komt, maakt niet uit wat, dan heb je iets om te groeien.

Maar nu zijn we een mierenhoop en een ieder die dood gaat, die gaat dood, en er is helemaal niets daarna. Dus waar doe je het voor? Voor die paar jaar dat je op aarde een chemische reactor bent?
Ik denk net dat heel veel mensen geloven in een leven na de dood.
In principe elke gelovige mens en dat zijn er heel veel
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_175756873
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 december 2017 01:23 schreef Lenny77 het volgende:
geloven in een leven na de dood.
ik ga wel eens naar de kerk, maar ik zou willen geloven dat na dit leven,...
pi_175757532
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 december 2017 16:17 schreef LelijKnap het volgende:
Vele hiervan zijn alleen geen emoties.
Precies. Gedachten en emoties worden domweg op 1 stapel gegooid. Verder een aantal voorbeelden van een bestaande emotie.

Kortom, gaat nergens over.
pi_175759760
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 december 2017 01:23 schreef Lenny77 het volgende:

[..]

Ik denk net dat heel veel mensen geloven in een leven na de dood.
In principe elke gelovige mens en dat zijn er heel veel
Als ik naar alle FOK!-reacties kijk, is dat helemaal niet zo.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
  Mooiste FOK!fotoboek van de vrouwen 2022 zaterdag 16 december 2017 @ 12:49:53 #35
165264 Puzzie
C'est La Fucking Vie
pi_175759940
3,4,6,11 en 15 herken ik niet in mezelf. De rest wel :@
My age is very
Inappropriate
for my behavior
  zaterdag 16 december 2017 @ 12:56:21 #36
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_175760018
Sonder herken ik als een malle. Heel vreemd wanneer ik mij probeer in te beelden dat alle vreemden die ik zie een eigen leven hebben en niet enkel acteurs zijn in mijn eigen bestaan.
pi_175760710
5, 7, 9, 11, 14 , 21 en ook 16.

[ Bericht 42% gewijzigd door Prisha op 16-12-2017 14:46:39 ]
Silence breaks apart, Brightness comes to life
Stream of sounds Wash away the darkness from my soul
pi_175760750
quote:
11s.gif Op zaterdag 16 december 2017 12:56 schreef Twiitch het volgende:
Sonder herken ik als een malle. Heel vreemd wanneer ik mij probeer in te beelden dat alle vreemden die ik zie een eigen leven hebben en niet enkel acteurs zijn in mijn eigen bestaan.
past anders ook niet in je hoofd : het levens verhaal van 7 miljard andere mensen,,
pi_175779657
quote:
Visueel verwoorde knuffel. Mooi!
pi_175779692
quote:
14s.gif Op zondag 17 december 2017 11:38 schreef MyladyMelody het volgende:
Visueel verwoorde knuffel. Mooi!
ik kom beroepsmatig omdat ik met kranten en tv werk vaak mooie plaatjes tegen op het web die een soort verhaal uitbeelden, maar fok is meer text georienteerd, dus noemen ze een plaatje dan al snel een linkdump, ja behalve deze dan omdat ie bomvol met text staat, over 30 jaar dan staat 50% van heel fok vol met memes, beeld taal is extreem makkelijke manier om in heel korte tijd een complex verhaal te vertellen,..
pi_175781294
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 december 2017 20:09 schreef Sigaartje het volgende:
Heel vaak denk ik: 99% van de mensen denkt dat er niets na de dood is (ik hoor niet bij die 99%, graag geen discussie nu), dan denk ik, waar doe je het dan voor? Waarom maak je er dan gelijk geen eind aan?

Ik bedoel, als je denkt dat er na dit leven nog iets komt, maakt niet uit wat, dan heb je iets om te groeien.

Maar nu zijn we een mierenhoop en een ieder die dood gaat, die gaat dood, en er is helemaal niets daarna. Dus waar doe je het voor? Voor die paar jaar dat je op aarde een chemische reactor bent?
Misschien vinden ze het wel heel leuk om een chemische reactor op aarde te zijn.
  Moderator zondag 17 december 2017 @ 13:13:49 #42
441859 crew  Lenny77
pi_175781651
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 december 2017 12:35 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Als ik naar alle FOK!-reacties kijk, is dat helemaal niet zo.
Maar FOK! is dan ook niet de plaats waar gelovigen graag vertoeven hé..
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  dinsdag 19 december 2017 @ 12:45:50 #43
370659 Elvenpath
Live life to its fullest
pi_175835508
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 december 2017 16:13 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Ik kan je geruststellen: de mensheid gaat niet verder komen dan Mars. Je maakt het begin van het einde mee. Helaas of gelukkig niet het einde van het einde.
Misschien heb je wel ongelijk. De algemene consensus is dat wij onszelf als mensheid gaat uitroeien en op zeer korte termijn ook nog. Natuurlijk zijn er wetenschappelijke onderzoeken die deze gedachtegang versterken maar je weet maar nooit. In de middeleeuwen dacht men ook dat we niet veel jaren meer te leven hadden met alle heksenvervolgingen en de zwarte pest. Maar kijk eens aan... we leven nog steeds.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')