abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_175724465
Onze nieuwe minister zet nu in om in de toekomst het gas uit de huizen te krijgen, beste alternatief tot nu toe is een warmtepomp, echter lust die wel een beetje prik 4000-8000 kwh per jaar tevens wil weer een andere minister de auto elektrisch hebben wat ong 1 kwh per 5km kost per jaar dus ongeveer 3-4000 kwh
Komt nog het eigen verbruik bij 3-4000kwh waardoor het totaal ruim boven de 12.000kwh per jaar komt.
Natuurlijk een paar zonnepanelen op het dak wat minus 3000kwh gaat opleveren blijft nog een gat van 9000kwh per jaar, hoe denkt onze regering dit op te gaan vangen zonder een vervuilende oplossing?

(De getoonde kwh zijn natuurlijk een schatting)
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_175724544
https://nos.nl/artikel/21(...)rden-van-schier.html

De komende jaren worden in opdracht van het kabinet nog vijf grote windparken gebouwd. Een daarvan is een park dat ruim 22 kilometer uit de Zeeuwse kust wordt aangelegd. Het moet 700 megawatt genereren en in 2020 klaar zijn.

Projecten zoals dit voornamelijk en verbetering in zonnecel technologie.
http://www.energiebusines(...)onnecellen-toekomst/

[ Bericht 29% gewijzigd door #ANONIEM op 14-12-2017 19:21:53 ]
pi_175724660
quote:
19s.gif Op donderdag 14 december 2017 19:19 schreef kiffer het volgende:
https://nos.nl/artikel/21(...)rden-van-schier.html

De komende jaren worden in opdracht van het kabinet nog vijf grote windparken gebouwd. Een daarvan is een park dat ruim 22 kilometer uit de Zeeuwse kust wordt aangelegd. Het moet 700 megawatt genereren en in 2020 klaar zijn.

Projecten zoals dit voornamelijk en verbetering in zonnecel technologie.
http://www.energiebusines(...)onnecellen-toekomst/
Alleen zonder wind en nachts heb je nul opbrengst, en dan worden nu net de auto's opgeladen.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_175724708
quote:
1s.gif Op donderdag 14 december 2017 19:25 schreef halfway het volgende:

[..]

Alleen zonder wind en nachts heb je nul opbrengst, en dan worden nu net de auto's opgeladen.
Wind gaat zowat nooit liggen, het waait altijd wel ergens. Zeker op zee.
pi_175724716
Is men ook mee bezig https://www.nuon.com/nieu(...)ieuwe-superbatterij/.
Dit soort onderzoeken worden niet alleen in nederland gedaan dus er zal wel een oplossing voor komen.
pi_175724974
Is de huidige netwerkinfrastructuur wel geschikt voor een dergelijke afname en productie van elektriciteit door zonnepanelen en windparken?
pi_175725422
quote:
0s.gif Op donderdag 14 december 2017 19:38 schreef rutger05 het volgende:
Is de huidige netwerkinfrastructuur wel geschikt voor een dergelijke afname en productie van elektriciteit door zonnepanelen en windparken?
Stukje uit het energierapport

Netbeheerders hebben de wettelijke plicht om nieuwe netverbindingen aan te leggen als
daar om gevraagd wordt vanuit de markt. De capaciteit van die netten hangt af van de
pieken in vraag en aanbod die worden verwacht. Zeker in de elektriciteitsvoorziening
zullen die pieken in frequentie en hoogte toenemen. Oorzaken daarvan zijn het
toenemend aandeel zonne- en windenergie in de productie en nieuwe ontwikkelingen
aan de vraagzijde zoals verwarming met elektrische warmtepompen of het opladen van
elektrische auto’s. Volgens de geldende wettelijke bepalingen zijn netbeheerders verplicht
op die toenemende pieken te anticiperen en dus de netten te verzwaren. Netverzwaring
zou er toe kunnen leiden dat de betaalbaarheid van de energievoorziening onder druk
komt te staan. Om die reden is het belangrijk dat producenten, leveranciers, gebruikers en
netbeheerders gezamenlijk aan het werk gaan om de voorziene pieken in het gebruik van
de netten te verminderen. Daarvoor is flexibiliteit van groot belang.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_175727610
quote:
1s.gif Op donderdag 14 december 2017 19:16 schreef halfway het volgende:
Onze nieuwe minister zet nu in om in de toekomst het gas uit de huizen te krijgen, beste alternatief tot nu toe is een warmtepomp, echter lust die wel een beetje prik 4000-8000 kwh per jaar tevens wil weer een andere minister de auto elektrisch hebben wat ong 1 kwh per 5km kost per jaar dus ongeveer 3-4000 kwh
Komt nog het eigen verbruik bij 3-4000kwh waardoor het totaal ruim boven de 12.000kwh per jaar komt.
Natuurlijk een paar zonnepanelen op het dak wat minus 3000kwh gaat opleveren blijft nog een gat van 9000kwh per jaar, hoe denkt onze regering dit op te gaan vangen zonder een vervuilende oplossing?

(De getoonde kwh zijn natuurlijk een schatting)
Door verbruik te verminderen.

Strenge eisen aan isolatie in het bouwbesluit.
Verbod op verlichting met energielabel D of slechter.
Verbod op verkoop van onzuinige stofzuigers (en zo'n beetje alle categoriën apparatuur).
Eisen voor energiebesparende maatregelen voor bedrijfspanden en woningcorporaties.
Er zijn al eisen voor woningcorporaties dat hun woningen binnen enige tijd gemiddeld maximaal een C-label mogen hebben. Al boven genoemde normen voor maximaal energieverbruik zullen regelmatig verder worden aangescherpt.

4000kWh voor mijn warmtepomp gaat er dit jaar waarschijnlijk niet doorheen. En dan is nu de isolatie nog lang niet volledig op orde. Volledig geïsoleerd zal het verbruik van de warmtepomp ruim onder de 2000kWh uitkomen.
pi_175727794
quote:
1s.gif Op donderdag 14 december 2017 20:00 schreef halfway het volgende:
Stukje uit het energierapport

Netbeheerders hebben de wettelijke plicht om nieuwe netverbindingen aan te leggen als
daar om gevraagd wordt vanuit de markt.
Ja zal best dat ze die verplichting hebben.
Maar wie denk je wie die uitbreiding/verzwaring van het net uiteindelijk gaat betalen ?
De consument natuurlijk.....
pi_175727835
quote:
1s.gif Op donderdag 14 december 2017 20:00 schreef halfway het volgende:

[..]

Stukje uit het energierapport

Netbeheerders hebben de wettelijke plicht om nieuwe netverbindingen aan te leggen als
daar om gevraagd wordt vanuit de markt. De capaciteit van die netten hangt af van de
pieken in vraag en aanbod die worden verwacht. Zeker in de elektriciteitsvoorziening
zullen die pieken in frequentie en hoogte toenemen. Oorzaken daarvan zijn het
toenemend aandeel zonne- en windenergie in de productie en nieuwe ontwikkelingen
aan de vraagzijde zoals verwarming met elektrische warmtepompen of het opladen van
elektrische auto’s. Volgens de geldende wettelijke bepalingen zijn netbeheerders verplicht
op die toenemende pieken te anticiperen en dus de netten te verzwaren. Netverzwaring
zou er toe kunnen leiden dat de betaalbaarheid van de energievoorziening onder druk
komt te staan. Om die reden is het belangrijk dat producenten, leveranciers, gebruikers en
netbeheerders gezamenlijk aan het werk gaan om de voorziene pieken in het gebruik van
de netten te verminderen. Daarvoor is flexibiliteit van groot belang.
Vandaar dat er internationaal veel onderzoek gedaan wordt naar buffer-mogelijkheden. Zodra die mogelijkheden er zijn is het probleem van pieken en dalen goed op te vangen en is het niet meer nodig om het hele stroomnet op de pieken te dimensioneren.
pi_175734022
Wat de politiek in theorie wil, en wat daar in de praktijk van terecht komt lijkt me al tijden duidelijk.
Vandaag op TV weer een stuk over een stuk spoor wat metro moest worden, daar was al veel meer tijd en geld ingegaan zitten als 3 jaar terug begroot was, maar ze kunnen dus wel vertellen wat er over 20 jaar precies aan de hand gaat zijn met gas/energie etcetera.

Op dit moment is volgens mij bv huisverwarming met gas nog wel degelijk de goedkoopste optie, hoe dat over 15 jaar is kan ik niet zeggen, maar stel dat de situatie over 10 jaar ongunstig wordt VWB gas ten opzicht van electrisch verwarmen kan ik altijd nog overstappen.
De huidige gasketel BV is dan toch ongeveer aan het einde van zijn economische/technisch rendabele levensduur, de techniek qua andere verwarmingsmethodes al weer een stuk verder en dus de aanschafprijs ten opzichte van nu dus ws lager en zo snijd het mes aan meerdere kanten.

Kijk bv naar zonnepanelen, die zijn enkel door subsidies (waarvan de pot inmiddels leeg is) voor een gewone consument aantrekkelijk geweest, nu de pot leeg is is het aanschaffen van zonnepanelen eerder een zaak van ideologie dan pure logica. De meeste fabrikanten schermen met terugverdientijden van 7 a 9 jaar, maar hoe ze hier bij komen is wel heel simpel beredeneerd.
Namelijk de opbrengt per paneel per jaar afgezet tegen de energieprijs, maar dit zijn fabrikanten.

Klinkt leuk, maar wat bv vaak niet meegeteld wordt is bv capaciteitsverlies door vervuiling en dus eventuele schoonmaakkosten (om je rendement te behouden, als je het zelf kan ok, maar ik zie mezelf niet op een dak staan om 20 panelen te soppen ivm hoogtevrees, dus moet dat iemand komen doen, die iemand zal betaald moeten worden, laat dat 100¤ zijn voor 1x per jaar een schoonmaakbeurt) en vroegtijdige uitval van een of meerdere panelen/omvormers. Alle leveranciers schermen met 15 of 20 jaar productgarantie,en een jaar of 2 op de installatie.Dat wil zeggen dat na die 2 jaar de leverancier bij problemen je wel bij moet staan, aangezien een groot deel van de panelen uit China komen vraag ik me af wat dat waard is, een naam is zo veranderd.

Zie bv https://www.consumentenbond.nl/zonnepanelen/garantie-zonnepanelen

Neutrale info is lastig te vinden, vaak zijn het milieuorganisaties, en of die echt neutraal zijn of liever de waarheid wat verdraaien om zoveel mogelijk mensen milieuvriendelijk te krijgen is

IK ga NU geen dingen kopen die MISSCHIEN over 20 jaar rendabel zijn, tegen die tijd zit ik met oude zooi die nu nog te duur is in aanschaf om rendabel te zijn. Zo denken er blijkbaar meer mensen over want sinds de subsidies op bv electrische auto's verlaagd/weggenomen zijn is de verkoop van dit soort auto's dramatisch gezakt.

(Dan kijken we nog maar even voorbij het feit dat die auto nu nog geladen wordt met stroom die misschien uit een Duitse kolencentrale komt, en wat we over 5-6 jaar gaan doen met al die accupakketten waar dan het beste vanaf is, maar waar wel diverse "redelijk" milieuverontreinigende stoffen in zitten. Dan weet ik niet of de electrische auto NU wel zoveel minder belastend is voor het milieu.

Qua kosten gaat de gebruiker daar natuurlijk voor opdraaien, een netbeheerder en een energieleverancier gaan dat echt niet geheel (of zelfs maar gedeeltelijk) uit eigen zak betalen.
pi_175734051
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 december 2017 03:11 schreef Impreza_driving_Nutcase het volgende:
Wat de politiek in theorie wil, en wat daar in de praktijk van terecht komt lijkt me al tijden duidelijk.
Vandaag op TV weer een stuk over een stuk spoor wat metro moest worden, daar was al veel meer tijd en geld ingegaan zitten als 3 jaar terug begroot was, maar ze kunnen dus wel vertellen wat er over 20 jaar precies aan de hand gaat zijn met gas/energie etcetera.

Op dit moment is volgens mij bv huisverwarming met gas nog wel degelijk de goedkoopste optie, hoe dat over 15 jaar is kan ik niet zeggen, maar stel dat de situatie over 10 jaar ongunstig wordt VWB gas ten opzicht van electrisch verwarmen kan ik altijd nog overstappen.
De huidige gasketel BV is dan toch ongeveer aan het einde van zijn economische/technisch rendabele levensduur, de techniek qua andere verwarmingsmethodes al weer een stuk verder en dus de aanschafprijs ten opzichte van nu dus ws lager en zo snijd het mes aan meerdere kanten.

Kijk bv naar zonnepanelen, die zijn enkel door subsidies (waarvan de pot inmiddels leeg is) voor een gewone consument aantrekkelijk geweest, nu de pot leeg is is het aanschaffen van zonnepanelen eerder een zaak van ideologie dan pure logica. De meeste fabrikanten schermen met terugverdientijden van 7 a 9 jaar, maar hoe ze hier bij komen is wel heel simpel beredeneerd.
Namelijk de opbrengt per paneel per jaar afgezet tegen de energieprijs, maar dit zijn fabrikanten.

Klinkt leuk, maar wat bv vaak niet meegeteld wordt is bv capaciteitsverlies door vervuiling en dus eventuele schoonmaakkosten (om je rendement te behouden, als je het zelf kan ok, maar ik zie mezelf niet op een dak staan om 20 panelen te soppen ivm hoogtevrees, dus moet dat iemand komen doen, die iemand zal betaald moeten worden, laat dat 100¤ zijn voor 1x per jaar een schoonmaakbeurt) en vroegtijdige uitval van een of meerdere panelen/omvormers. Alle leveranciers schermen met 15 of 20 jaar productgarantie,en een jaar of 2 op de installatie.Dat wil zeggen dat na die 2 jaar de leverancier bij problemen je wel bij moet staan, aangezien een groot deel van de panelen uit China komen vraag ik me af wat dat waard is, een naam is zo veranderd.

Zie bv https://www.consumentenbond.nl/zonnepanelen/garantie-zonnepanelen

Neutrale info is lastig te vinden, vaak zijn het milieuorganisaties, en of die echt neutraal zijn of liever de waarheid wat verdraaien om zoveel mogelijk mensen milieuvriendelijk te krijgen is

IK ga NU geen dingen kopen die MISSCHIEN over 20 jaar rendabel zijn, tegen die tijd zit ik met oude zooi die nu nog te duur is in aanschaf om rendabel te zijn. Zo denken er blijkbaar meer mensen over want sinds de subsidies op bv electrische auto's verlaagd/weggenomen zijn is de verkoop van dit soort auto's dramatisch gezakt.

(Dan kijken we nog maar even voorbij het feit dat die auto nu nog geladen wordt met stroom die misschien uit een Duitse kolencentrale komt, en wat we over 5-6 jaar gaan doen met al die accupakketten waar dan het beste vanaf is, maar waar wel diverse "redelijk" milieuverontreinigende stoffen in zitten. Dan weet ik niet of de electrische auto NU wel zoveel minder belastend is voor het milieu.

Qua kosten gaat de gebruiker daar natuurlijk voor opdraaien, een netbeheerder en een energieleverancier gaan dat echt niet geheel (of zelfs maar gedeeltelijk) uit eigen zak betalen.
Wiebes had het in de tweede kamer gisteravond, in het kader van het zo snel mogelijk terug dringen van de Groningse gasproductie, over een mogelijkheid om huishoudens verplicht 1 gastoestel om te laten wisselen tegen 1 elektrische variant. https://www.nu.nl/politie(...)angrijkste-taak.html

Bij mij zou dat de ketel moeten zijn, heb niks anders op gas.

Ik zou dan ongeveer aan een stroomverbruik incl alles van 10.000 KWh per jaar zitten.
Kan ik gelijk aan de panelen, of ik wil of niet.

[ Bericht 0% gewijzigd door dl3b op 15-12-2017 03:53:33 ]
Karper diem, vis van de dag
pi_175734061
Wiebes is een eerste klas wereldvreemde idioot.
Als je als land op een gasbel zit zou eerder de export verminderen dan juist het binnenlands verbruik. Dan hoef je geen Duitse stroom in te kopen.

Het voordeel van deze wilde plannen is vaak dat ze redelijk ondoordacht zijn, of hoe ziet hij dat voor zich. Dat de gascontrolepolitie bij iedere Nederlandse woning naar binnen komt om te checken of er daadwerkelijk een apparaat weg is wat op gas werkt? Want hij kan onmogelijk zien of jij je gasverbruik verdeelt over 1 of meerdere apparaten. Tegen de tijd dat hij dit er door krijgt (en dat zal snel moeten dit kabinet is volgens mij geen lang leven beschoren) krijg je een giga run op goedkope enkelpits gaskookplaten, dan kan hij dat mooi afpakken, en blijft de verwarmingsketel bij de gemiddelde Nederlander mooi hangen.

Wat zijn de andere opties die hij heeft, het lijkt me sterk dat hij bij mensen die nu een huis kopen wat enkel op gas verwarmd kan worden (en dat zijn er stiekem toch nog massa's) de ketel weg laat halen, en er eventjes voor zorgt dat al die huizen ook nog op een andere manier verwarmd kunnen worden. Electra is in die situatie niet echt meer een optie, omdat het huis waarschijnlijk gebouwd is op verwarming door gas. Als je de huidige gasketel in al die huizen zou vervangen door een electrische verwarming die op de bestaande leidingen zit (dus ketel er af, electrische kachel er op) verschuif je het probleem alleen maar.

Nu hebben we gas nodig, dan dezelfde hoeveelheid energie in de vorm van stroom (die we nu nog opwekken in een gasgestookte centrale, of een kerncentrale, of zelfs van Duitse kolencentrales, al helemaal jakkie-bah)

Aangezien de meeste huishoudens dan niet meer op hun 1x35/40 of 3x25A aansluiting kunnen blijven gaat voor al die huishoudens het vastrecht van 210¤ per jaar naar 900¤, en ook zouden de huidige koperkabels in de grond wel eens ontoereikend kunnen zijn, want volgens mij zijn die nu niet berekend op hele straten vol met allemaal verbruikers die ineens veel meer stroom moeten gaan krijgen. Je hebt het dus over vermogens die beginnen bij 11kw voor een klein appartement, tot meer als 30kw voor een vrijstaande woning. 11kw is al meer als wat je nu al maximaal kan verbruiken bij een eenfase 40A hoofdzekering, alleen al voor het verwarmen van een klein appartement.

Dat zou inhouden dat je als je thuis komt de verwarming even volop moet draaien om je huis te verwarmen,en dan als het huis warm is kan je gaan koken, want verwarmen en koken kan dan niet meer tegelijk. Ik ben geen politicus, maar ik zie toch wel enkele "kleine" bezwaren in dit plan, en enkele levensgrote problemen qua uitvoering en logica,

[ Bericht 53% gewijzigd door Impreza_driving_Nutcase op 15-12-2017 04:18:57 ]
pi_175734114
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 december 2017 03:56 schreef Impreza_driving_Nutcase het volgende:

Het voordeel van deze wilde plannen is vaak dat ze redelijk ondoordacht zijn, of hoe ziet hij dat voor zich. Dat de gascontrolepolitie bij iedere Nederlandse woning naar binnen komt om te checken of er daadwerkelijk een apparaat weg is wat op gas werkt? Want hij kan onmogelijk zien of jij je gasverbruik verdeelt over 1 of meerdere apparaten. Tegen de tijd dat hij dit er door krijgt (en dat zal snel moeten dit kabinet is volgens mij geen lang leven beschoren) krijg je een giga run op goedkope enkelpits gaskookplaten, dan kan hij dat mooi afpakken, en blijft de verwarmingsketel bij de gemiddelde Nederlander mooi hangen.
Ook uit betreffend artikel:

Wiebes schreef vorige week aan de Kamer dat er verschillende scenario's worden onderzocht om de gasaanvraag af te bouwen. Ook het "afschakelen van gebruikers" moet daarbij worden overwogen.
Karper diem, vis van de dag
pi_175734653
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 december 2017 03:56 schreef Impreza_driving_Nutcase het volgende:
Wiebes is een eerste klas wereldvreemde idioot.
Als je als land op een gasbel zit zou eerder de export verminderen dan juist het binnenlands verbruik. Dan hoef je geen Duitse stroom in te kopen.

Het voordeel van deze wilde plannen is vaak dat ze redelijk ondoordacht zijn, of hoe ziet hij dat voor zich. Dat de gascontrolepolitie bij iedere Nederlandse woning naar binnen komt om te checken of er daadwerkelijk een apparaat weg is wat op gas werkt? Want hij kan onmogelijk zien of jij je gasverbruik verdeelt over 1 of meerdere apparaten. Tegen de tijd dat hij dit er door krijgt (en dat zal snel moeten dit kabinet is volgens mij geen lang leven beschoren) krijg je een giga run op goedkope enkelpits gaskookplaten, dan kan hij dat mooi afpakken, en blijft de verwarmingsketel bij de gemiddelde Nederlander mooi hangen.

Wat zijn de andere opties die hij heeft, het lijkt me sterk dat hij bij mensen die nu een huis kopen wat enkel op gas verwarmd kan worden (en dat zijn er stiekem toch nog massa's) de ketel weg laat halen, en er eventjes voor zorgt dat al die huizen ook nog op een andere manier verwarmd kunnen worden. Electra is in die situatie niet echt meer een optie, omdat het huis waarschijnlijk gebouwd is op verwarming door gas. Als je de huidige gasketel in al die huizen zou vervangen door een electrische verwarming die op de bestaande leidingen zit (dus ketel er af, electrische kachel er op) verschuif je het probleem alleen maar.

Nu hebben we gas nodig, dan dezelfde hoeveelheid energie in de vorm van stroom (die we nu nog opwekken in een gasgestookte centrale, of een kerncentrale, of zelfs van Duitse kolencentrales, al helemaal jakkie-bah)

Aangezien de meeste huishoudens dan niet meer op hun 1x35/40 of 3x25A aansluiting kunnen blijven gaat voor al die huishoudens het vastrecht van 210¤ per jaar naar 900¤, en ook zouden de huidige koperkabels in de grond wel eens ontoereikend kunnen zijn, want volgens mij zijn die nu niet berekend op hele straten vol met allemaal verbruikers die ineens veel meer stroom moeten gaan krijgen. Je hebt het dus over vermogens die beginnen bij 11kw voor een klein appartement, tot meer als 30kw voor een vrijstaande woning. 11kw is al meer als wat je nu al maximaal kan verbruiken bij een eenfase 40A hoofdzekering, alleen al voor het verwarmen van een klein appartement.

Dat zou inhouden dat je als je thuis komt de verwarming even volop moet draaien om je huis te verwarmen,en dan als het huis warm is kan je gaan koken, want verwarmen en koken kan dan niet meer tegelijk. Ik ben geen politicus, maar ik zie toch wel enkele "kleine" bezwaren in dit plan, en enkele levensgrote problemen qua uitvoering en logica,
Je hebt duidelijkheid geen idee van de stand der techniek. Als je vloerverwarming hebt en je ketel is toch al aan vervanging toe, dan is elektrisch verwarmen met een warmtepomp nu al een betaalbare optie.

Ook kun je met een elektrische kookplaat en warmtepomp in huis prima uit de voeten met een hoofdaansluiting van 3x25a. Aan je vastrecht voor elektra veranderd er dus niets en je vastrecht voor gas kan mooi vervallen. Scheelt meteen bijna 200 euro per jaar. Dat is dus al je eerste besparing van 3000 euro over de levensduur van de ketel. Verder kun je rekenen met een elktraverbruik in kWh van ongeveer 2X je huidige gasverbruik, terwijl de prijs van een m3 gas ruim 3X zo hoog is als de prijs van een kWh. Op de verbruikskosten is dat dus een flinke besparing.

Los daarvan snap je niks van de Trias energetica. Nederlanders die klagen over een hoge energierekening moeten eens beginnen met isoleren, daarna isoleren en nog eens isoleren. En vervolgens bij elke aanschaf van een nieuw apparaat iets kopen met een A+ label. Voor mijn hoekwoning uit 1902 is de energierekening nu 300 euro. per jaar. De meeste mensen hier in de straat zijn dat bedrag waarschijnlijk al in 2 maanden kwijt aan de kolenboer en in oudere villawijken zijn de maandbedrag voor energie hoger dan wat ik in een heel jaar gebruik. Is je huis geïsoleerd, dan kun je ineens uit de voeten met een bescheiden warmtepomp die relatief weinig stroom verbruikt.
pi_175735052
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 december 2017 07:51 schreef Ivo1985 het volgende:
Voor mijn hoekwoning uit 1902 is de energierekening nu 300 euro. per jaar. De meeste mensen hier in de straat zijn dat bedrag waarschijnlijk al in 2 maanden kwijt aan de kolenboer en in oudere villawijken zijn de maandbedrag voor energie hoger dan wat ik in een heel jaar gebruik. Is je huis geïsoleerd, dan kun je ineens uit de voeten met een bescheiden warmtepomp die relatief weinig stroom verbruikt.
Zoiets om mee te beginnen. Punt is dat 40% van de huishoudens in een huurwoning zit, en dus van de eigenaar afhankelijk is als het om isolatiemaatregelen gaat. Verder zijn er nogal wat huizen moeilijk te isoleren omdat ze een steens muur hebben of een plat dak of geen kruipruimte.

Verdere maatregelen:

CV installaties waterzijdig inregelen zodat de stoompluim uit de afvoer verdwijnt
Biomassa stoken
Warmte opslag
Etc.,
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_175735057
quote:
1s.gif Op donderdag 14 december 2017 19:16 schreef halfway het volgende:

Natuurlijk een paar zonnepanelen op het dak wat minus 3000kwh gaat opleveren blijft nog een gat van 9000kwh per jaar, hoe denkt onze regering dit op te gaan vangen zonder een vervuilende oplossing?
Import uit Franse en Belgische kerncentrales en vanuit Duitse (bruin)koolcentrales.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_175740803
@ IVo

Je rekenvoorbeeld is mooi natuurlijk ,maar als we straks ineens zonder gas verder moeten kanik me voorstellen dat een stroomleverancier de prijzen danig omhoog gaat gooien (je hebt dan geen alternatief meer voor handen) en aan de andere kant ook nog eens zoveel stroom meer moet gaan leveren dat hij investeringen moet gaan doen (die jij vervolgens ook gaat betalen natuurlijk, de leverancier is geen liefdadigheidsinstelling maar een bedrijf)

Dat tel je in je becijfering niet mee, maar ik durf er mijn hand voor in het vuur te steken dat de stroomleverancier straks als hij een monopolie krijgt de prijs omhoog gaat doen. Kijk maar naar andere monopolieposities, zoals bv medicijnfabrikanten, als die iets uitvinden wordt het dichtgepatenteerd en duurder (en niet enkel voor de periode dat de onderzoekskosten terugverdiend moeten worden.

Je hebt het over warmtepompen en dergelijke, dat is mooi voor nieuwbouw, maar het gaat mij over de miljoenen huizen in Nederland die voorzien zijn van een verwarming op basis van radiatoren.

Als die al vloerverwarming hebben is dat vaak als extra naast de radiatoren, en vaak enkel op de begane grond. Wat doe je daar dan mee,als daar ineens moet worden overgestapt op vloerverwarming zal men bijna zeker de verdiepingsvloer compleet moeten aanpassen, de vloer op de begane grond misschien ook wel, die is bij massa's huizen ook echt gelegd als extra comfortverwarming, dus niet zomaar ineens geschikt om als hoofdverwarming te gebruiken, toch??.
Is het een koophuis is het een duidelijk verhaal, dat gaat de eigenaar geld kosten, maar hoe zit het met huurwoningen bv, als de verhuurder niet investeert wordt de huurder in de kou gezet, die kan vervolgens kiezen om te gaan verbouwen aan een huurhuis op eigen kosten, of s'winters creperen van de kou voor een electrische straalkachel.

A propos, die warmtepomp, die zal toch ook gemaakt moeten worden, en geinstalleerd.
Ik kan me niet voorstellen dat over 10 jaar iedere loodgieter een electrische Tesla werkbus heeft in plaats van een VW Caddy of Ford Transit Connect , en dat Siemens Warmepumpe GmbH of Dongfeng Heat Pumps China Inc,. ineens ook 100% klimaatneutraal zijn pompjes in elkaar zet, en ze ook klimaatneutraal hier krijgt.
Dus al weer een massa milieuvervuiling alvorens we met z'n allen lekker hypocriet milieuvriendelijk gaan zitten wezen.

Dan nog is het verbouwen van huizen die nu met een ketel en radiatoren verwarmd worden een kostbare zaak.Ik kan me voorstellen dat iemand die nu 50 of 60 is die uitgave aan zijn huidige woning niet meer gaat doen, want dat is nooit meer terug te verdienen aan de ene kant, en ook nog eens een behoorlijk ingrijpende verbouwing aan de andere kant. Als je huis toch verbouwd wordt kun je het natuurlijk meenemen, ik kan me niet voorstellen dat iemand voor 1000 euro besparing per jaar voor 20.000 euro minimaal gaat verbouwen aan zijn huis, hoe graag Wiebes en al die anderen dat ook zouden willen.

Die verbouwingen, aan al die huizen zullen gedaan moeten worden (tenminste ik zie de gemiddelde Nederlandse huisbezitter niet zelf even een nieuwe verdiepingsvloer leggen geschikt voor vloerverwarming/warmtepomp) dus is er een aannemer nodig.
Aangezien die aannemer niet met zijn betonmolen en dergelijke komt aanlopen maar met de werkbus komt waar loopt die bus nu nog op, juist ja Diesel. Stel dat die binnen nu en 10 jaar allemaal vervangen zijn door een 100% electrische Sprinter/Crafter/Movano noem maar op waar komt dan de laadstroom vandaan waarmee die bus s'avond opgeladen wordt.

Dan kan ik me voorstellen dat van die massa's mensen die even 20-30k in hun huis moeten verbouwen om volledig electrisch verwarmd te kunnen worden er toch wel eentje een rechtzaak van gaat maken. Als die persoon toevallig de wet uitstekend kent, omdat hij toevallig jurist is , een lange adem heeft en op het einde de zaak wint komen natuurlijk de andere 1000en mensen ook in opstand, die huren die ene jurist in voor een paar ton om ettelijke miljarden uit te sparen. Al die tijd zal het kabinet niet verder kunnen, ik neem aan dat ze niet het risico willen lopen dat straks 7 miljoen mensen een schadevergoeding gaan eisen.

Isoleren is natuurlijk heel mooi voor je energierekening (en dus in principe ook goed voor het milieu) maar die glaswol , steenwol en tempex isolatie hoe wordt die gemaakt?
Glas en steenwol maak je door glas of steen te smelten in ovens (die vaak op Cokes of gas gestookt worden), dus ook al weer hopen extra milieuverontreiniging voordat de besparingen en de milieuontlastende effecten zichtbaar worden. De grondstoffen voor de isolatie (het glas, de stenen en de cokes) zullen ook op de plaats van bestemming moeten komen, hoe komen die daar, juist ja met een trein of een schip of een vrachtwagen, en waar lopen die nu nog allemaal op (juist ja , bijna allemaal NIET op milieuvriendelijke spul, de trein is weliswaar electrisch, maar aangezien het overgrote deel van de huidige electriciteit NIET groen is, maar van kolen/gas of kernenergie kan ik die ook niet groen noemen)

Overigens zie ik ook nog enkele juridische bezwaren over het aangehaalde gedwongen afsluiten.Het is nu al moeilijk om van notoire wanbetalers de hoofd-nuts voorzieningen af te sluiten (muv kwekers bv) laat staan dat men dadelijk de gaskraan dichtdraait van een 70 jarige weduwe, die altijd netjes betaald heeft maar financieel niet daadkrachtig is om zo maar even 20k in haar huis te verspijkeren omdat Wiebes het zo wil.

Ook de infrastructurele bezwaren die ik aanhaal zijn nog niet weerlegd, ik kan me niet voorstellen dat in Nederland de grondkabels volledig geschikt zijn om hele woonwijken voldoende van electra te voorzien als de gaskraan door Wiebes dicht gezet wordt en ineens hele wijken over moeten op enkel electra. Wie gaat dat bekostigen, en wat gaat dat aan milieubelasting opleveren als in NL bv 10% van alle grondkabel vervangen moet worden voor kabels met een grotere capaciteit(en dan is die 10% een hele lage schatting)

Ik kan me niet voorstellen dat men kabels die in 1960 in de grond zijn gegaan toen al zover overbemeten heeft gelegd dat die in 2020 nog voldoende capaciteit hebben om ook nog eens de gasverwarming die electrisch wordt er bij te nemen, dus gegraven zal er dan moeten worden.

Als er al iemand voor die kosten op wil gaan draaien, en men dus een hoop kabel gaat vervangen (die nu nog goed is, en nog jaren mee kan, maar straks onderbemeten is omdat we geen gas meer mogen gebruiken) komt het volgende punt. De nieuwe dikke kabel, waar komt die vandaan, hoe wordt die gemaakt, en hoe komt hij hier, en wat levert dat proces dan aan onnodige milieubelasting op nog voordat de eerste sleuf gegraven is. Dan komt al weer het volgende punt, het eigenlijke graafwerk Nu staat daar 8 uur een dieseltje te ronken die 's avonds achter een Crafter TDI wordt gehangen om naar huis getrokken te worden , ik kan me niet voorstellen dat die binnen nu en 10 jaar allemaal vervangen zijn door electrische Takeuchi gravers en een Tesla werkbus, maar stel dat dat wel zo is, hoe worden dan s'avonds die bus en de minigraver opgeladen (waarschijnlijk niet met milieuvriendelijke stroom, die is nu al niet in voldoende mate beschikbaar om in het huidige verbruik te voorzien, laat staan dat er dan straks iedere avond nog eens 5000 (geen enkel idee hoeveel minigravers er in Nederland in gebruik zijn, ik noem maar een nummer) gravers en Tesla busjes moeten worden geladen.

En hoe schoon zijn de oh zo milieuvriendelijke busjes van de aannemer, de loodgieter en de grondwerker als over 5 of 10 jaar het accupakket dusdanig naar de knoppen is dat de bus niet meer van A naar B kan zonder opladen, en er dus een setje nieuwe accu's in moeten.

Dan nog het punt van energievoorziening zelf.
Als we allemaal massaal overstappen op duurzame en groene energie (zon, water of wind)
Neem wind als voorbeeld er zullen dantoch hele massa's windturbines bij moeten komen, bijvoorbeeld op zee, niemand wil ze in hun tuin, en plaatsen waar je zo even een groot genoeg windpark neer kan zetten geschikt voor hele regio's zijn dun gezaaid.
Dus gaan we de zee op, waar men dan met een boot eventjes wat palen de grond in stampt om die windmolens op neem te zetten.

Al die werkboten zijn niet electrisch, maar lopen allemaal op fossiele brandstoffen.
Stel (en het is totaal onwaarschijnlijk dat het gebeurt) dat die boten binnen nu en 10 jaar allemaal electrisch zijn, waar komt dan de stroom vandaan om die boot op te laden, die 30km uit de kust van Nederland ligt om je milieuvriendelijk windpark te zetten?

Aangezien de windmolens ergens in elkaar moeten worden gezet (mooi aan de kust, kunnen ze vanuit de fabriek ineens de zee op) hoe krijg je dan alle onderdelen daar, want de wieken worden nu op plaats X gemaakt, de motor/gondel zelf op plaats Y. Ook weer met een electrische vrachtwagen bv, die ook weer geladen zal moeten worden, met als gevolg een hoger energieverbruik, meer windmolens ,ad infinitum.

Heel overdreven uitgelegd natuurlijk, maar volgens mij is het een feit dat we nu bij lange na niet genoeg groene stroom hebben om aan het huidige verbruik te voldoen, laat staan dat we genoeg hebben als we besluiten ineens af te stappen van gas/kolen/kernenergie en de ellende pas echt goed begint.

[ Bericht 26% gewijzigd door Impreza_driving_Nutcase op 15-12-2017 15:08:47 ]
pi_175744455
Tja, als je zo tegen verandering aankijkt blijft eeuwig alles bij hetzelfde.
pi_175744949
Als je je er zo vanaf maakt ben je ook snel klaar, toch.

Het is inderdaad een erg zwart witte omschrijving, maar er zit volgens mij wel degelijk een kern van waarheid in het (overtrokken) verhaal, namelijk dat milieuvriendelijk, klimaatneutraal wonen niet kan zonder klimaatschadelijke productieprocessen. En dan kom je dus op het feit dat je je fossiele brandstof nog steeds verbruikt, enkel op een andere plaats in je productieproces.

Een windmolenpark levert schone stroom, dat is zeker, echter is het bouwen van zulke parken , met de huidige technieken en bv schepen voor plaatsing nu nog een milieubelasting van hier tot Tokio, waarvan ik na oprecht afvraag of dat uberhaupt ooit gaat uitvallen als voordelig.

Of ik nu in een Prius zonder uitstoot rijd die s'avonds lekker op steenkoolstroom laad, of dat ik rechtstreeks de fossiele brandstof in de tank gooi, maakt uiteindelijk voor de milieubelasting niets uit.

Maar goed, deze discussie komen we niet uit, jij hebt je eigen standpunt ik het mijne.
pi_175745042
quote:
0s.gif Op donderdag 14 december 2017 19:38 schreef rutger05 het volgende:
Is de huidige netwerkinfrastructuur wel geschikt voor een dergelijke afname en productie van elektriciteit door zonnepanelen en windparken?
Absoluut niet. :)
Do what you love, love what you do!
pi_175745166
En dus zal er kabel gemaakt/gelegd en aangesloten moeten worden (en dat levert per definitie NU dus een enorme belasting op voor het milieu) voor iets waarvan het uiteindelijke nut nog maar afwachten is.
Voor hetzelfde geld komen we dadelijk achter een gigantische gasbel op de bodem van de oceaan ergens, (we hebben ongeveer 5% van de oceanbodem pas onderzocht) en is het maken van stroom anders als uit gas per saldo slechter voor het milieu.
pi_175746437
Ze schijnen in te willen zetten op gelijkstroom, mijn zonnepanelen geven dat ook via een superdun kabeltje a360Volt.
https://www.installatiepr(...)ning-van-de-toekomst
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_175746634
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 december 2017 18:54 schreef halfway het volgende:
Ze schijnen in te willen zetten op gelijkstroom, mijn zonnepanelen geven dat ook via een superdun kabeltje a360Volt.
https://www.installatiepr(...)ning-van-de-toekomst
Aardig verhaal, maar veel te kort door de bocht. Wat dacht je van het in- en uitschakelen van hoogspanning-DC en het transformeren? Verder geeft DC ook een elektrisch veld.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_175746662
Zonnepanelen is niks voor mij. Brengt veel te weinig energie op in Nederland.
pi_175746691
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 december 2017 19:07 schreef Atak het volgende:
Zonnepanelen is niks voor mij. Brengt veel te weinig energie op in Nederland.
Klopt was maar ¤800 vorig jaar, dus koop jij maar lekker mijn dure stroom.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_175746788
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 december 2017 19:08 schreef halfway het volgende:

[..]

Klopt was maar ¤800 vorig jaar, dus koop jij maar lekker mijn dure stroom.
Onzin. Als dat waar zou zijn dan zou iedereen het doen en dan krijg je niet zoveel geld vanwege overvloed aan energie.
pi_175746966
Hopelijk dat de mensen die niet in staat zijn om zelf energie op te wekken omdat ze in een appartement wonen het wel wat goedkoper kunnen krijgen.

De week voor het verkoopverbod wil ik dan nog een nieuwe gasketel, want elektriciteit omzetten in warmte is nu nog duurder dan gas.
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_175750045
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 december 2017 19:08 schreef halfway het volgende:

[..]

Klopt was maar ¤800 vorig jaar, dus koop jij maar lekker mijn dure stroom.
Bij mij 500 euro per jaar, blijkbaar heb jij wat meer panelen dan mij. Ik heb er 8.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_175750049
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 december 2017 19:20 schreef Resistor het volgende:
Hopelijk dat de mensen die niet in staat zijn om zelf energie op te wekken omdat ze in een appartement wonen het wel wat goedkoper kunnen krijgen.

De week voor het verkoopverbod wil ik dan nog een nieuwe gasketel, want elektriciteit omzetten in warmte is nu nog duurder dan gas.
Omzetten niet hoor.

1 m3 gas = 9kwh warmte kost 0,60¤
1kwh stroom = 2,5-4,0kwh warmte met de warmtepomp kost maar 0,16¤

Maar ik wil nog even de onderhouds/afschrijvingskosten van de warmtepomp afwachten. Sommigen praten over geen onderhoudsbeurt zoals de cv nodig heeft en na 15 jaar de buitenunit vervangen, waarbij de rest dus 30 jaar mee zou gaan. Maar ik wil die eerst wel zien.
.
pi_175750066
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 december 2017 19:20 schreef Resistor het volgende:
want elektriciteit omzetten in warmte is nu nog duurder dan gas.
nee hoor
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_175750086
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 december 2017 21:08 schreef Fer het volgende:
Maar ik wil nog even de onderhouds/afschrijvingskosten van de warmtepomp afwachten. Sommigen praten over geen onderhoudsbeurt zoals de cv nodig heeft en na 15 jaar de buitenunit vervangen, waarbij de rest dus 30 jaar mee zou gaan. Maar ik wil die eerst wel zien.
Het is voornamelijk schoonmaken van de buitenunit.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_175750162
Ik vind 4000 kwh voor een warmtepomp wel erg veel voor een gemiddeld huis in NL.
Ik zit rond de 1500 kwh voor mijn jaren 30 huis. COP van 4,2 gemiddeld. Ik heb wel nog wat radiatoren, waardoor ik met hogere temperaturen werk (60 graden).

Een elektrische auto zit er voor mij voorlopig niet in, omdat ik per definitie nooit en te nimmer een nieuwe auto koop en een 2dehand elektrische auto is total loss ivm de defecte accu.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_175750554
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 december 2017 21:08 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Bij mij 500 euro per jaar, blijkbaar heb jij wat meer panelen dan mij. Ik heb er 8.
Ik heb er 12 op zuid, met verhoogde steunen voor extra koeling.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_175750614
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 december 2017 21:08 schreef Fer het volgende:

[..]

Omzetten niet hoor.

1 m3 gas = 9kwh warmte kost 0,60¤
1kwh stroom = 2,5-4,0kwh warmte met de warmtepomp kost maar 0,16¤

Maar ik wil nog even de onderhouds/afschrijvingskosten van de warmtepomp afwachten. Sommigen praten over geen onderhoudsbeurt zoals de cv nodig heeft en na 15 jaar de buitenunit vervangen, waarbij de rest dus 30 jaar mee zou gaan. Maar ik wil die eerst wel zien.
Warmtepomp... iets wat in mijn (en vele andere) appartementen niet kan/mag |:(
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_175750826
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 december 2017 21:24 schreef Resistor het volgende:

[..]

Warmtepomp... iets wat in mijn (en vele andere) appartementen niet kan/mag |:(
neem je toch een airco ;)
.
pi_175752102
quote:
1s.gif Op donderdag 14 december 2017 19:16 schreef halfway het volgende:
Onze nieuwe minister zet nu in om in de toekomst het gas uit de huizen te krijgen, ... hoe denkt onze regering dit op te gaan vangen zonder een vervuilende oplossing?
Over 20 jaar kern fusie een optie? (https://www.iter.org)
Wellicht eerder als er wat meer geld en aandacht naar toe gaat.
pi_175764917
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 december 2017 22:07 schreef batb het volgende:

[..]

Over 20 jaar kern fusie een optie? (https://www.iter.org)
Wellicht eerder als er wat meer geld en aandacht naar toe gaat.
Dat wordt zeker de toekomst, maar tot die tijd modderen we wat aan met groene energie.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_175764930
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 december 2017 21:24 schreef Resistor het volgende:

[..]

Warmtepomp... iets wat in mijn (en vele andere) appartementen niet kan/mag |:(
gelukkig staat NL niet vol daarmee.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_175771908
Over die zonne-energie: ik heb al gehoord dat ons net al die teruglevering op zonnige dagen nu al amper kan behappen. Wat gebeurt er dan als iedereen panelen heeft liggen?

En 's winters? Mijn zonnepanelen beginnen nu pas rond 9.30 stroom te leveren tot ongeveer 16.00u. Maar als het heel grauw weer is leveren ze amper. En juist nu wil ik mijn huis verwarmen.

Wiebes kan heel veel willen, maar we moeten eerst een systeem hebben waarbij we schone energie op een goede manier op kunnen slaan.
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
pi_175773095
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 december 2017 22:08 schreef Kentekenplaat het volgende:
Over die zonne-energie: ik heb al gehoord dat ons net al die teruglevering op zonnige dagen nu al amper kan behappen. Wat gebeurt er dan als iedereen panelen heeft liggen?

En 's winters? Mijn zonnepanelen beginnen nu pas rond 9.30 stroom te leveren tot ongeveer 16.00u. Maar als het heel grauw weer is leveren ze amper. En juist nu wil ik mijn huis verwarmen.

Wiebes kan heel veel willen, maar we moeten eerst een systeem hebben waarbij we schone energie op een goede manier op kunnen slaan.
Beter sla je de warmte op, maar 20000l water is nog niet helemaal perfect hiervoor.
.
pi_175773944
quote:
1s.gif Op donderdag 14 december 2017 20:00 schreef halfway het volgende:

[..]

Stukje uit het energierapport

Netbeheerders hebben de wettelijke plicht om nieuwe netverbindingen aan te leggen als
daar om gevraagd wordt vanuit de markt. De capaciteit van die netten hangt af van de
pieken in vraag en aanbod die worden verwacht. Zeker in de elektriciteitsvoorziening
zullen die pieken in frequentie en hoogte toenemen. Oorzaken daarvan zijn het
toenemend aandeel zonne- en windenergie in de productie en nieuwe ontwikkelingen
aan de vraagzijde zoals verwarming met elektrische warmtepompen of het opladen van
elektrische auto’s. Volgens de geldende wettelijke bepalingen zijn netbeheerders verplicht
op die toenemende pieken te anticiperen en dus de netten te verzwaren. Netverzwaring
zou er toe kunnen leiden dat de betaalbaarheid van de energievoorziening onder druk
komt te staan. Om die reden is het belangrijk dat producenten, leveranciers, gebruikers en
netbeheerders gezamenlijk aan het werk gaan om de voorziene pieken in het gebruik van
de netten te verminderen. Daarvoor is flexibiliteit van groot belang.
Alleen zal dat langzamer gaan dan veel mensen denken of hopen.
vrijwel iedere straat zal open moeten.
pi_175774509
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 december 2017 22:52 schreef Fer het volgende:

[..]

Beter sla je de warmte op, maar 20000l water is nog niet helemaal perfect hiervoor.
Vrienden van ons hebben een nieuw huis en die hebben een boilervat van 500 liter in de garage staan. Die wordt verwarmd door de houtkachel. Dat water circuleert ook door de cv en dus brandt de cv amper. Alleen als ze een tijd niet stoken slaat hij aan.
Warm water gaat ook via dat vat alleen dan met een warmtewisselaar.
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
pi_175775025
gas is goedkoper dan stroom stoken.
simpel
Er bestaat een electrice c.v installatie

http://www.inoxcon.nl/faq(...)-rekening-mee-houden

Waarom is de gas prijs los gekoppelt van de olie prijs?
Omdat nu de gas zo goed koper zal zijn vandaag de dag dat electrice nooit niet van de grond gaat komen.
Nu het los is gekoppelt zie je de gas prijzen nu de lucht in schieten
Ik geef het nog 5 jaar dan is gas te duur om te gaan gebruiken .
Nieuwe huizen bezitten ook steeds meer een warmte wisselaar .

Mijn advies is ook
koop zelf zonne panelen en slaat de extra energie op.
Of nog beter ga weg van de 220 volt aan sluiting.
Bijna alles is te krijgen op 12/24 volt systemen.

http://www.12voltinhuis.nl/handleiding.php

De belasting gaat steeds hoger op de nuts rekening.
Brief gehad dat de belasting nu 48% gaat worden.

stroom en gas is niet duur maar die verrotte belasting wel .
Eigen energie is geen belasting simpel.
Waarom denk je dat de china zonnepanelen aan banden worden gelegt door de eu?
Niet omdat ze niet veilig zijn hoor maar te voorkomen dat mensen onafhankelijk gaat worden van de nuts bedrijven .
Ze zonne panelen zijn wel veilig aangezien die dingen bijna bij elke asia land worden verkocht en gebruikt.
pi_175776630
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 december 2017 23:54 schreef Kentekenplaat het volgende:

[..]

Vrienden van ons hebben een nieuw huis en die hebben een boilervat van 500 liter in de garage staan. Die wordt verwarmd door de houtkachel. Dat water circuleert ook door de cv en dus brandt de cv amper. Alleen als ze een tijd niet stoken slaat hij aan.
Warm water gaat ook via dat vat alleen dan met een warmtewisselaar.
Werkt voor een paar dagen, maar als je warmte van de zomer wil bewaren voor de herfst is 20000l niet genoeg.
.
  Moderator zondag 17 december 2017 @ 09:05:20 #46
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_175777488
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 december 2017 08:34 schreef blomke het volgende:

[..]

Import uit Franse en Belgische kerncentrales
Dat is een methode met zeer weinig CO2 uitstoot. Ik ben voorstander, dat is een stuk duurzamer dan bv biomassa opstoken.

Helaas denkt de meerderheid daar anders over.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_175777522
quote:
1s.gif Op zondag 17 december 2017 09:05 schreef derLudolf het volgende:
Ik ben voorstander,
Ik ook, mijn eerste werkgever was de kerncentrale Dodewaard. Mooie is dat bijv. Borssele al bestond voor de huidige generatie kolencentrales en waarschijnlijk nog draait als die nieuwe kolenbakken al van overheidswege zijn gesloten.

Helaas heeft kernenergie nooit het track record behaald dat zonne- en windenergie wel heeft gehaald. Iets met emoties en wantrouwen in techniek.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  Moderator zondag 17 december 2017 @ 09:11:03 #48
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_175777545
quote:
0s.gif Op zondag 17 december 2017 00:23 schreef suijkerbuijk het volgende:
gas is goedkoper dan stroom stoken.
simpel
Er bestaat een electrice c.v installatie

http://www.inoxcon.nl/faq(...)-rekening-mee-houden

Waarom is de gas prijs los gekoppelt van de olie prijs?
Omdat nu de gas zo goed koper zal zijn vandaag de dag dat electrice nooit niet van de grond gaat komen.
Nu het los is gekoppelt zie je de gas prijzen nu de lucht in schieten
Ik geef het nog 5 jaar dan is gas te duur om te gaan gebruiken .
Nieuwe huizen bezitten ook steeds meer een warmte wisselaar .

Mijn advies is ook
koop zelf zonne panelen en slaat de extra energie op.
Of nog beter ga weg van de 220 volt aan sluiting.
Bijna alles is te krijgen op 12/24 volt systemen.

http://www.12voltinhuis.nl/handleiding.php

De belasting gaat steeds hoger op de nuts rekening.
Brief gehad dat de belasting nu 48% gaat worden.

stroom en gas is niet duur maar die verrotte belasting wel .
Eigen energie is geen belasting simpel.
Waarom denk je dat de china zonnepanelen aan banden worden gelegt door de eu?
Niet omdat ze niet veilig zijn hoor maar te voorkomen dat mensen onafhankelijk gaat worden van de nuts bedrijven .
Ze zonne panelen zijn wel veilig aangezien die dingen bijna bij elke asia land worden verkocht en gebruikt.
Ik lees letterlijk dat je twee accu's in serie zet, die op een groep aansluit en er vervolgens een wasmachine op aan sluit.

Een wasmachine op 24V... Zonder de draden naar het stopcontact te vervangen. Zal ik alvast de brandweer bellen?
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_175777624
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 december 2017 22:08 schreef Kentekenplaat het volgende:
Over die zonne-energie: ik heb al gehoord dat ons net al die teruglevering op zonnige dagen nu al amper kan behappen. Wat gebeurt er dan als iedereen panelen heeft liggen?

En 's winters? Mijn zonnepanelen beginnen nu pas rond 9.30 stroom te leveren tot ongeveer 16.00u. Maar als het heel grauw weer is leveren ze amper. En juist nu wil ik mijn huis verwarmen.

Wiebes kan heel veel willen, maar we moeten eerst een systeem hebben waarbij we schone energie op een goede manier op kunnen slaan.
In Duitsland zijn er Idd dagen dat grote fabrieken er geld bij krijgen als ze stroom afnemen.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_175777685
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 december 2017 22:08 schreef Kentekenplaat het volgende:
Wiebes kan heel veel willen, maar we moeten eerst een systeem hebben waarbij we schone energie op een goede manier op kunnen slaan.
Klopt, denk dat de opslag van energie een grotere uitdaging is dan de opwekking. Er wordt volop gewerkt aan elektrische cellen, omzetting naar gas en terug etc. Ik weet dat er in de VS als grids met grote accu's staan; https://en.wikipedia.org/wiki/Battery_storage_power_station
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  Moderator zondag 17 december 2017 @ 09:27:37 #51
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_175777756
Hoeveel energie kost de productie van accu's wel niet... Dat is echt geen schoon proces kan ik je vertellen.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_175777909
quote:
1s.gif Op zondag 17 december 2017 09:27 schreef derLudolf het volgende:
Hoeveel energie kost de productie van accu's wel niet... Dat is echt geen schoon proces kan ik je vertellen.
Ga er maar vanuit dat 99% van de mensen die investeren in zonnepanelen dit niet voor het milieu doen maar puur voor de centen.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_175778152
quote:
0s.gif Op zondag 17 december 2017 09:09 schreef blomke het volgende:

[..]

Ik ook, mijn eerste werkgever was de kerncentrale Dodewaard. Mooie is dat bijv. Borssele al bestond voor de huidige generatie kolencentrales en waarschijnlijk nog draait als die nieuwe kolenbakken al van overheidswege zijn gesloten.

Helaas heeft kernenergie nooit het track record behaald dat zonne- en windenergie wel heeft gehaald. Iets met emoties en wantrouwen in techniek.
Moah, kwa totale kosten moet je Chernobyl en Fukushima ook meerekenen, de kans dat mensen het verkloten is altijd aanwezig. Tihange en Doel gaan misschien naar 50 jaar operatie, indrukwekkend, maar het blijven PWR centrales, die zie ik ook liever allemaal dicht.
.
pi_175778367
quote:
1s.gif Op zondag 17 december 2017 09:38 schreef halfway het volgende:

[..]

Ga er maar vanuit dat 99% van de mensen die investeren in zonnepanelen dit niet voor het milieu doen maar puur voor de centen.
Nu nog wel, maar als over een paar jaar de salderingsregeling vervalt en de mensen alleen maar de 'kale' energieprijs (dus zonder de heffingen en belastingen die ze moeten betalen als ze zelf stroom afnemen) krijgen blijven er niet veel over die het voor de centen doen :')
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_175778803
quote:
0s.gif Op zondag 17 december 2017 10:14 schreef Resistor het volgende:

[..]

Nu nog wel, maar als over een paar jaar de salderingsregeling vervalt en de mensen alleen maar de 'kale' energieprijs (dus zonder de heffingen en belastingen die ze moeten betalen als ze zelf stroom afnemen) krijgen blijven er niet veel over die het voor de centen doen :')
Dan onderschatten ze de macht van de leveranciers, schakelen wij toch een maandje de panelen uit? Moet je eens kijken wat een paniek dat ze dan krijgen.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  Moderator zondag 17 december 2017 @ 10:51:52 #56
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_175778907
quote:
1s.gif Op zondag 17 december 2017 09:57 schreef Fer het volgende:

[..]

Moah, kwa totale kosten moet je Chernobyl en Fukushima ook meerekenen, de kans dat mensen het verkloten is altijd aanwezig. Tihange en Doel gaan misschien naar 50 jaar operatie, indrukwekkend, maar het blijven PWR centrales, die zie ik ook liever allemaal dicht.
De huidige kernsplijting is idd nog niet de meest ideale oplossing. Daarom fors investeren in onderzoek. Thorium geeft veel minder radioactieve zooi en een veel lagere halfwaardetijd. Bovendien moeten ze kernfusie nou ook eindelijk es van de grond gaan krijgen
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_175779171
20 Gigawatt [GW]
= 20 000 000 Kilowatt [kW] Dit zal ernaar schatting aan zonnenergie in 2023 geproduceerd worden in Nederland.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  Moderator zondag 17 december 2017 @ 11:09:35 #58
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_175779285
quote:
0s.gif Op zondag 17 december 2017 11:03 schreef halfway het volgende:
20 Gigawatt [GW]
= 20 000 000 Kilowatt [kW] Dit zal ernaar schatting aan zonnenergie in 2023 geproduceerd worden in Nederland.
GW/kW is aanduiding van vermogen. Is dit wat er op een willekeurig moment wordt geproduceerd/kan worden geproduceerd. Als het onbewolkt is, de panelen gunstig liggen en in goede staat bevinden?

Of bedoel je GWh, als hoeveelheid energie?

Serieuze vraag overigens, niet zuigen om een lettertje ofzo :@
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_175779347
quote:
1s.gif Op zondag 17 december 2017 11:09 schreef derLudolf het volgende:

[..]

GW/kW is aanduiding van vermogen. Is dit wat er op een willekeurig moment wordt geproduceerd/kan worden geproduceerd. Als het onbewolkt is, de panelen gunstig liggen en in goede staat bevinden?

Of bedoel je GWh, als hoeveelheid energie?

Serieuze vraag overigens, niet zuigen om een lettertje ofzo :@
Nee ze praten over Wattpiek wat er dus maximaal geproduceerd kan worden op het gunstigste moment.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_175780072
quote:
1s.gif Op zondag 17 december 2017 11:14 schreef halfway het volgende:

[..]

Nee ze praten over Wattpiek wat er dus maximaal geproduceerd kan worden op het gunstigste moment.
Dus het max. vermogen, niet de hoeveelheid energie.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_175780089
quote:
1s.gif Op zondag 17 december 2017 09:57 schreef Fer het volgende:
Tihange en Doel gaan misschien naar 50 jaar operatie, indrukwekkend, maar het blijven PWR centrales, die zie ik ook liever allemaal dicht.
Gelukkig was Dodewaard een BWR met natuurlijke circulatie, in essentie veiliger dan PWR's met circulatiepompen
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zondag 17 december 2017 @ 13:17:23 #62
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_175781772
quote:
0s.gif Op zondag 17 december 2017 00:23 schreef suijkerbuijk het volgende:
gas is goedkoper dan stroom stoken.
simpel
Gas is duurder dan met stroom stoken als je een warmtepomp gebruikt.
simpel
pi_175792245
quote:
0s.gif Op zondag 17 december 2017 12:02 schreef blomke het volgende:

[..]

Gelukkig was Dodewaard een BWR met natuurlijke circulatie, in essentie veiliger dan PWR's met circulatiepompen
Zonde
.
pi_175794488
quote:
1s.gif Op zondag 17 december 2017 19:36 schreef Fer het volgende:
Zonde
Dat ie gesloten is bedoel je? Klopt, was een financieel besluit. Technisch wetenschappelijk bezien een vooruitstrevend concept.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_175801401
quote:
1s.gif Op zondag 17 december 2017 09:11 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Ik lees letterlijk dat je twee accu's in serie zet, die op een groep aansluit en er vervolgens een wasmachine op aan sluit.

Een wasmachine op 24V... Zonder de draden naar het stopcontact te vervangen. Zal ik alvast de brandweer bellen?
kan je zien hoe dom je bent.
Er bestaan gewoon wasmachines op 24 volt.
Er bestaan koelkasten en zelfs vriezers op 24 volt.
Er zijn water kokers op 24volt en 12volt
Alleen niet in nederland.
stel je eens voor dat we onafhankel gaan worden van de nuts bedrijven .
Al die belasting die de overheid mis gaat lopen.

Ik sta sterk te denken om me huis om te gaan bouwen
Ben voor iets van 5000 euro klaar .
In 3 tot 4 jaar tijd zijn de kosten er al uit
Verder mijn woning heeft ook een openhaard .
Lekker hout stoken er bij.

De bedrading in huis kan gewoon gebruikt worden voor gelijkspanning.
Die hoef je niet te vervangen.
De kern is van vol koper namelijk.
De max stroom die je er door heen gaat jagen is
24v x16 amp dat is 384 wat max en je kan zelfs hoger voor dat je de zelf wattage en warmte ga krijgen als op 220volt
Een stroom kabel in je huis krijg namelijk
220vol x 16 amp dat is 3500watt
Dus die kabel kan dat makkelijk hebben.

Verder er zijn travo van 24v naar 220vol
Je zal zelfs een wasmachine op 110volt kopen en die op een 24v naar 110volt travo zetten .
dat is goedkoper.

Kijk voor de lol je aansteker plug in de auto zijn bedrading
en daar haal je ook 12v x 15 amp vandaan.
En hoeveel mensen zetten daar een omvormer er op?
pi_175801437
quote:
Op maandag 18 december 2017 00:17 schreef suijkerbuijk het volgende:
kan je zien hoe dom je bent.
Er bestaan gewoon wasmachines op 24 volt.
Er bestaan koelkasten en zelfs vriezers op 24 volt.
Er zijn water kokers op 24volt en 12volt
Alleen niet in nederland.
stel je eens voor dat we onafhankel gaan worden van de nuts bedrijven .
Al die belasting die de overheid mis gaat lopen.

Ik sta sterk te denken om me huis om te gaan bouwen
Ben voor iets van 5000 euro klaar .
In 3 tot 4 jaar tijd zijn de kosten er al uit
Verder mijn woning heeft ook een openhaard .
Lekker hout stoken er bij.

De bedrading in huis kan gewoon gebruikt worden voor gelijkspanning.
Die hoef je niet te vervangen.
De kern is van vol koper namelijk.
De max stroom die je er door heen gaat jagen is
24v x16 amp dat is 384 wat max en je kan zelfs hoger voor dat je de zelf wattage en warmte ga krijgen als op 220volt
Een stroom kabel in je huis krijg namelijk
220vol x 16 amp dat is 3500watt
Dus die kabel kan dat makkelijk hebben.

Verder er zijn travo van 24v naar 220vol
Je zal zelfs een wasmachine op 110volt kopen en die op een 24v naar 110volt travo zetten .
dat is goedkoper.

Kijk voor de lol je aansteker plug in de auto zijn bedrading
en daar haal je ook 12v x 15 amp vandaan.
En hoeveel mensen zetten daar een omvormer er op?
Potverdikkie.
Klinkt alsof je er verstand van hebt.
pi_175801444
quote:
0s.gif Op zondag 17 december 2017 13:17 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Gas is duurder dan met stroom stoken als je een warmtepomp gebruikt.
simpel
Ik heb het niet over een warmte pomp simpel

Ik heb het als je bestaande gas c.v vervangt voor een electrice c.v
Je weet wel voor een flat of ouderen huizen
waar je geen warmte pomp kan plaatsen?

Verder kijken en de links lezen die ik er bij had gezet .
Dan had je dus gelezen waar het over ging.
  maandag 18 december 2017 @ 09:11:33 #68
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_175803966
quote:
1s.gif Op maandag 18 december 2017 00:19 schreef suijkerbuijk het volgende:

[..]

Ik heb het niet over een warmte pomp simpel

Ik heb het als je bestaande gas c.v vervangt voor een electrice c.v
Je weet wel voor een flat of ouderen huizen
waar je geen warmte pomp kan plaatsen?

Verder kijken en de links lezen die ik er bij had gezet .
Dan had je dus gelezen waar het over ging.
Waarom zou je in een flat of ouder huis geen warmtepomp kunnen plaatsen.
pi_175804437
quote:
1s.gif Op maandag 18 december 2017 00:19 schreef suijkerbuijk het volgende:

[..]

Ik heb het niet over een warmte pomp simpel

Ik heb het als je bestaande gas c.v vervangt voor een electrice c.v
Je weet wel voor een flat of ouderen huizen
waar je geen warmte pomp kan plaatsen?

Verder kijken en de links lezen die ik er bij had gezet .
Dan had je dus gelezen waar het over ging.
De warmtepomp in mijn huis uit 1902 doet het prima. Volgens mij valt een huis van meer dan 100 jaar oud in de categorie "ouder huis".
pi_175804672
quote:
0s.gif Op maandag 18 december 2017 09:11 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Waarom zou je in een flat of ouder huis geen warmtepomp kunnen plaatsen.
Bij voorbeeld omdat er aan de buitenkant niets veranderd kan/mag worden.
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_175805059
quote:
0s.gif Op maandag 18 december 2017 09:11 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Waarom zou je in een flat of ouder huis geen warmtepomp kunnen plaatsen.
Je zult toch de warmte ergens vandaan of naartoe moeten pompen, en in de meeste flats mag/kun je geen buitenunit plaatsen.
  maandag 18 december 2017 @ 13:04:36 #72
438762 -Richard-
Een 21 jarige allrounder.
pi_175808491
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 december 2017 21:08 schreef Fer het volgende:

[..]

Omzetten niet hoor.

1 m3 gas = 9kwh warmte kost 0,60¤
1kwh stroom = 2,5-4,0kwh warmte met de warmtepomp kost maar 0,16¤

Maar ik wil nog even de onderhouds/afschrijvingskosten van de warmtepomp afwachten. Sommigen praten over geen onderhoudsbeurt zoals de cv nodig heeft en na 15 jaar de buitenunit vervangen, waarbij de rest dus 30 jaar mee zou gaan. Maar ik wil die eerst wel zien.
Kun je dit toelichten?
Een warmtepomp gebruikt toch aardwarmte die je, doormiddel van elektriciteit, omzet van laagwaardige energie in hoogwaardige energie om je huis te verwarmen? Er zit een elektrisch verwarming's element in die naar mijn idee zo min mogelijk gebruikt wordt. Die 1kWh is dus niet voor het genereren van de warmte, maar om laagwaardige warmte om te zetten in hoogwaardige zodat je er iets mee kan doen, een boiler of vloer verwarmen bijvoorbeeld.

Een ketel zet juist door middel van elektriciteit het gas om in hoogwaardige warmte, waarbij de energie behoefte niet heel hoog is, maar de kostprijs van het gas.

Als je spreekt over een elektrische kachel, dan staan die ook altijd bekend als 'stroom vreters', vanwege inefficiëntie.
Weet van alles een beetje maar net niets.
pi_175809641
quote:
0s.gif Op maandag 18 december 2017 13:04 schreef -Richard- het volgende:

Kun je dit toelichten?
Een warmtepomp gebruikt toch aardwarmte die je, doormiddel van elektriciteit, omzet van laagwaardige energie in hoogwaardige energie om je huis te verwarmen?
De compressor verbruikt elektrische energie om het arbeidsmedium te comprimeren. De verhouding tussen compressorarbeid en de afgegeven warmte in de condensor, wordt COP genoemd. Idem COP voor een airco, alleen die is 1 lager dan de COP voor verwarmen (want.....?).
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 18 december 2017 @ 15:46:13 #74
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_175812023
quote:
1s.gif Op maandag 18 december 2017 10:18 schreef JF_ het volgende:
Je zult toch de warmte ergens vandaan of naartoe moeten pompen, en in de meeste flats mag/kun je geen buitenunit plaatsen.
Dat zijn nou precies de regels die de komende jaren drastisch moeten gaan veranderen.
Een VVE moet dit soort ontwikkelingen niet tegenhouden. Dat je hem niet aan de gevel mag knopen ok, maar waarom niet gewoon op het balkon en dan twee koelleidinkjes naar binnen?

In de toekomst komen er vast ook wel warmtepompen die lucht via de kanalen van een cv aan en af-voeren.
Tot nooit .......
pi_175812655
quote:
0s.gif Op maandag 18 december 2017 15:46 schreef Speekselklier het volgende:
Dat je hem niet aan de gevel mag knopen ok, maar waarom niet gewoon op het balkon en dan twee koelleidinkjes naar binnen?

Op het dak. Hele airco's van grote gebouwen staan op het dak, juist omdat de gevelhoogte vaak de beperking in de vergunning is, en je nog wel iets op het dak mag zetten.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_175814720
quote:
0s.gif Op maandag 18 december 2017 13:04 schreef -Richard- het volgende:

[..]

Kun je dit toelichten?
Een warmtepomp gebruikt toch aardwarmte die je, doormiddel van elektriciteit, omzet van laagwaardige energie in hoogwaardige energie om je huis te verwarmen? Er zit een elektrisch verwarming's element in die naar mijn idee zo min mogelijk gebruikt wordt. Die 1kWh is dus niet voor het genereren van de warmte, maar om laagwaardige warmte om te zetten in hoogwaardige zodat je er iets mee kan doen, een boiler of vloer verwarmen bijvoorbeeld.

Een ketel zet juist door middel van elektriciteit het gas om in hoogwaardige warmte, waarbij de energie behoefte niet heel hoog is, maar de kostprijs van het gas.

Als je spreekt over een elektrische kachel, dan staan die ook altijd bekend als 'stroom vreters', vanwege inefficiëntie.
1kwh is hier het stroomverbruik van de compressor. Die levert je afhankelijk van de bron en 1 tot 6kwh warmte op. Als de bron buitenlucht van rond het vriespunt is, zal de opbrengst laag zijn, maar aardwarmte, zoals een put, zal juist veel warmte geven per verbruikte kWh stroom.
.
pi_175816763
Vanuit de meeste appartementen zijn er diverse schachten en leidingen die naar het dak van het gebouw gaan. Een verbinding tussen dak en woning is dus zonder ingrijpende verbouwingen te realiseren. Daar op het dak kan prima een buitenunit van de warmtepomp staan.

Voor appartementen kun je in de meeste gevallen bovendien volstaan met een relatief kleine warmtepomp, omdat een appartement omringd is door warme woningen van boven- onder- en naaste buren waardoor er weinig warmteverlies is. Een warmtepomp van 3 tot 5 kW zal meestal al voldoende zijn, met als positief gevolg dat het in veel gevallen goed mogelijk zal zijn om de unit in een hoekje op het balkon te plaatsen. Dat mag vaak wel.

En ja, VvE's zullen hier over moeten gaan nadenken.
pi_175818710
quote:
0s.gif Op maandag 18 december 2017 19:04 schreef Ivo1985 het volgende:
Vanuit de meeste appartementen zijn er diverse schachten en leidingen die naar het dak van het gebouw gaan. Een verbinding tussen dak en woning is dus zonder ingrijpende verbouwingen te realiseren. Daar op het dak kan prima een buitenunit van de warmtepomp staan.

Voor appartementen kun je in de meeste gevallen bovendien volstaan met een relatief kleine warmtepomp, omdat een appartement omringd is door warme woningen van boven- onder- en naaste buren waardoor er weinig warmteverlies is. Een warmtepomp van 3 tot 5 kW zal meestal al voldoende zijn, met als positief gevolg dat het in veel gevallen goed mogelijk zal zijn om de unit in een hoekje op het balkon te plaatsen. Dat mag vaak wel.

En ja, VvE's zullen hier over moeten gaan nadenken.
5kW is voor een doorsnee appartement al teveel, eerder is 3 kW genoeg.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_175818794
quote:
0s.gif Op maandag 18 december 2017 16:10 schreef blomke het volgende:

[..]

Op het dak. Hele airco's van grote gebouwen staan op het dak, juist omdat de gevelhoogte vaak de beperking in de vergunning is, en je nog wel iets op het dak mag zetten.
Dan moet je wel echt rekening houden om trillingen te voorkomen, want die lage frequentie resonanties zijn echt heel erg hinderlijk.
Ik heb een aardig dure constructie moeten aanschaffen om de trillingen te voorkomen, omdat bij mij de kopjes in mijn keukenkast rammelden als mijn compressor aanging.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_175821379
quote:
0s.gif Op maandag 18 december 2017 16:10 schreef blomke het volgende:

[..]

Op het dak. Hele airco's van grote gebouwen staan op het dak, juist omdat de gevelhoogte vaak de beperking in de vergunning is, en je nog wel iets op het dak mag zetten.
Gaat niet zomaar
vve zal met ze alle toestemming moeten geven.
Je kan zelf niet zomaar een schotel neer zetten.

Zat zelf te denken om een ouwe boiler tussen de c.v en verwarmings elementen te zetten.
Zodat als de c.v stop met stoken en de pomp ook uit gaat.
De boiler als voorraat warm water te behouden.
boiler zelf hoef niet aangesloten te worden op de stroom net.
Als de c.v pomp aan gaat stroom het water weer uit de boiler.
Alleen een electrice klep tussen zetten die de klep sluit van de boiler als de c.v pomp stopt.
Gaat de pomp weer draaien dat dan ook doe klep mee word aangestuurt.
pi_175822909
quote:
0s.gif Op maandag 18 december 2017 20:02 schreef sjorsie1982 het volgende:
Dan moet je wel echt rekening houden om trillingen te voorkomen, want die lage frequentie resonanties zijn echt heel erg hinderlijk.
Ik heb een aardig dure constructie moeten aanschaffen om de trillingen te voorkomen, omdat bij mij de kopjes in mijn keukenkast rammelden als mijn compressor aanging.
Merkwaardig. I.m.o. kan je een diafragmacompressor geruisloos starten.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  dinsdag 19 december 2017 @ 10:18:03 #82
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_175831780
Een rubberen voet is meestal toch wel voldoende?

quote:
0s.gif Op maandag 18 december 2017 20:00 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

5kW is voor een doorsnee appartement al teveel, eerder is 3 kW genoeg.
Een beetje appartement kun je met een L/L ook wel warm houden, is qua installatie en ruimte wat makkelijker.
  dinsdag 19 december 2017 @ 15:01:51 #83
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_175838778
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2017 10:18 schreef Erasmo het volgende:
Een beetje appartement kun je met een L/L ook wel warm houden, is qua installatie en ruimte wat makkelijker.
Dat klopt, alleen gaat het geluid je behoorlijk vervelen denk ik.
Tot nooit .......
  Moderator dinsdag 19 december 2017 @ 18:41:11 #84
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_175843601
quote:
1s.gif Op maandag 18 december 2017 00:19 schreef suijkerbuijk het volgende:
Je weet wel voor een flat of ouderen huizen
waar je geen warmte pomp kan plaatsen?
Ik vraag mij ook af hoe je ze dat met de oude woning voorraad willen gaan doen, en daar hebben we er in Nederland natuurlijk een hele hoop van...

Waaronder ik zelf; ik kook dan wel elektrisch, maar qua verwarming ben ik toch afhankelijk van gas.
pi_175844723
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2017 18:41 schreef Vonkenboer het volgende:
Ik vraag mij ook af hoe je ze dat met de oude woning voorraad willen gaan doen, en daar hebben we er in Nederland natuurlijk een hele hoop van...
Die overstap is ook niet iets van 2 - 3 jaar en iedereen zit aan de warmtepomp. Allereerst zullen oude huizen van een 100% isolatieschil moeten worden voorzien; d.w.z. muren, vloeren en daken van voldoende laag isolatie.

Dan moet je kijken of je met 50 graden en een groot warmte oppervlak (VO) de huizen kunt warm stoken, dus bijv. m.b.v. vloerverwarming.

Dan blijven er nog genoeg hoge temperatuur alternatieven over: biomassa korrels, houtkachels en LNG in tanks om maar wat te noemen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_175845491
Voor de bestaande woningvoorraad vermoed ik ook dat er eenzelfde soort regeling gaat komen als voor kantoorpanden: Panden met een rood energielabel mogen niet verhuurd of verkocht worden.
Dan worden eigenaren uiteindelijk gedwongen om maatregelen te nemen.

Daarnaast kom je in een matig geïsoleerde woning al ver met bijvoorbeeld Jaga convectoren met booster (ventilatoren). De aanvoertemperatuur van het CV-water kan dan aanzienlijk lager zijn dan bij gebruik van traditionele radiatoren en het kan zonder ingrijpende verbouwing worden aangebracht.
Ook met vloerverwarming bereik je dit effect, is alleen wat ingrijpender.

Dakisolatie, vloerisolatie en HR++ glas kan ook bij de bestaande woningvoorraad relatief eenvoudig worden aangebracht en dan ben je al best ver. Ja, je moet wat investeren. Maar bovenal heb je er als bewoner profijt van door aanzienlijke verbetering van het wooncomfort. Los van de besparing op de maandelijkse rekening van de kolenboer.

Ter illustratie: ik verwarm inmiddels volledig met warmtepomp.

Boven "zoals het hoort", goed geïsoleerd en met 3 kleine Jaga convectoren (90cm lang, 30cm hoog). Binnen enkele uren na montage steeg de temperatuur tot tropische waarden, dus ze is de toevoer flink geknepen.

Beneden is sprake van enkelsteens muren. Voor en achtergevel zonder isolatie. Zijgevel met 2cm houtvezelplaat, dus zet geen zoden aan de dijk. Oud dubbel glas van begin jaren 90. Verwarmd wordt met oude plaatradiatoren (driedubbel) en een aanvoertemperatuur van maximaal 50 graden.
Het is gewoon warm in huis. Ook met de sneeuw van vorige week.

Ja, er zijn voor de oude woningvoorraad waar al 30+ jaar niets aan energiebesparing gedaan is inderdaad wel wat dingen die we kunnen verbeteren. Maar nee, zo ingrijpend als men vaak denkt hoeft dat niet te zijn. En daarmee is het in veel gevallen ook lang niet zo kostbaar als men denkt om de woning klaar te maken voor de toekomst.

[edit] Los van alle 'dan heb ik niet genoeg capaciteit om het huis warm te stoken' moet de primaire focus eigenlijk liggen op het verlagen van die benodigde capaciteit. Dus isoleren. Dan heb je vervolgens een (veel)kleinere (en goedkopere) warmtepomp nodig, meer comfort én lagere energiekosten. Elke kWh warmte die je niet aan de buitenlucht verliest, hoeft ook niet de woning in gebracht te worden via de gasleiding, elektra, warmtepomp of stadsverwarming.

Met een goed doordacht pakket aan maatregelen zijn de investeringskosten makkelijk terug te verdienen in minder dan de levensduur van een gasgestookte CV-ketel én de overheid biedt goede financieringsmogelijkheden, namelijk de energiebespaarlening. Sommige gemeenten hebben ook hun eigen subsidie- en leenmogelijkheden tegen nóg aantrekkelijkere voorwaarden. Voor veel maatregelen is de besparing op de energierekening groter dan het maandbedrag van de lening. Feitelijk is niets doen dan alleen maar duurder dan wél aan de slag gaan. Het enige hobbeltje is dat aanvrager van de lening het bedrag conform de leennormen 'verantwoord' moet kunnen lenen.

[ Bericht 22% gewijzigd door Ivo1985 op 19-12-2017 21:34:15 ]
pi_175848988
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2017 19:58 schreef Ivo1985 het volgende:

Ter illustratie: ik verwarm inmiddels volledig met warmtepomp.

Boven "zoals het hoort", goed geïsoleerd en met 3 kleine Jaga convectoren (90cm lang, 30cm hoog). Binnen enkele uren na montage steeg de temperatuur tot tropische waarden, dus ze is de toevoer flink geknepen.

Beneden is sprake van enkelsteens muren. Voor en achtergevel zonder isolatie. Zijgevel met 2cm houtvezelplaat, dus zet geen zoden aan de dijk. Oud dubbel glas van begin jaren 90. Verwarmd wordt met oude plaatradiatoren (driedubbel) en een aanvoertemperatuur van maximaal 50 graden.
Het is gewoon warm in huis. Ook met de sneeuw van vorige week.

Ja, er zijn voor de oude woningvoorraad waar al 30+ jaar niets aan energiebesparing gedaan is inderdaad wel wat gebeuren. Maar nee, zo ingrijpend als men vaak denkt hoeft dat niet te zijn. En daarmee is het in veel gevallen ook lang niet zo kostbaar als men denkt om de woning klaar te maken voor de toekomst.
Hier ook zoiets: 100 jaar oud vrijstaande woning met matige tot redelijke isolatie (vloeren moeten nog). Ik heb de CV watertemp. op 40 graden en met die sneeuwlaag op 50. Verwarmt vooralsnog prima en als test / voorbereiding op LTV m.b.v. warmtepomp.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_175853726
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2017 21:13 schreef blomke het volgende:

[..]

Hier ook zoiets: 100 jaar oud vrijstaande woning met matige tot redelijke isolatie (vloeren moeten nog). Ik heb de CV watertemp. op 40 graden en met die sneeuwlaag op 50. Verwarmt vooralsnog prima en als test / voorbereiding op LTV m.b.v. warmtepomp.
pas 100 jaar ?
mijn woning is van 1860.
Een ouwe dijkhuis dus.
Daar kan je dus niet zo veel mee.
Reden die huizen gebouwt als
Beneden met zolder er op.
Er is dus oorspronkelijk geen twee verdieping.
Dus dak kapellen er op om slaapkamers te maken.
Die zijn dus van hout gemaakt.
Als je dat wilt gaan doen kan je beter gelijk tegen de vlakte gooien en een nieuw huis opplaatsen.

Nope niet alles huizen kan je goed gaan isoleren.

Gelukkige een moderen c.v en dubbel glas .
En ja gelukkige ik heb wel een betonne vloer.
Maar sommige hebben nog een houtenvloer die op palen staan.

Anderen woorden dat eigelijk deze huizen plat gegooit moeten worden.
Maar dat kan niet door de gemeenten omdat de grond niet van de gemeenten is maar van de eigenaars.
pi_175854197
Mijn arbeidershuisje is ongeveer net zo gebouwd. Beneden een voorkamer (zondagse kamer), achterkamer met bedstee en keuken in de uitbouw. Daarboven de slaapzolder, waar nu dus de slaapkamers zijn en de badkamer in aanbouw is.

Tegen de houten constructie zit 16cm isolatie, netjes afgewerkt.
Onder de houten vloer zit ook 16cm isolatie.

Kan niet bestaat niet. Wil niet is het probleem. Ook bij jouw dijkhuisje.

Bij een verbouwing net dat beetje extra uitgeven om meteen goed te isoleren is voor veel mensen teveel gevraagd. Want voor alles wat je uiteindelijk niet ziet geldt meestal ook dat het 'niks' mag kosten.
pi_175854432
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2017 21:13 schreef blomke het volgende:

[..]

Hier ook zoiets: 100 jaar oud vrijstaande woning met matige tot redelijke isolatie (vloeren moeten nog). Ik heb de CV watertemp. op 40 graden en met die sneeuwlaag op 50. Verwarmt vooralsnog prima en als test / voorbereiding op LTV m.b.v. warmtepomp.
Zelfde ervaring hier. Hoekwoning uit '62. Dak voorzien van 16cm glaswol, spouwmuren met parels, HR++ beglazing. Begane grondvloer wel vernieuwd met goed geïsoleerde renovatievloer voorzien van vloerverwarming. Dat is hoofdverwarming beneden. Met watertemperatuur op 50 graden is het prima warm te stoken, ook boven met gewoon radiatoren.

Dus als de oude ecomline het begeeft komt er wat mij betreft een warmtepomp voor terug. De overheid heeft nu besloten dat we van het gas af moeten. Dat betekent maar één ding, forse verhoging van energiebelasting op gas.

Isolatie is relatief goedkoop, en zou eigenlijk iedereen moeten doen. Het is de meest renderende investering op dit moment. Bovendien krijg je er comfort als bonus bij.
  woensdag 20 december 2017 @ 10:13:03 #91
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_175859806
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2017 21:13 schreef blomke het volgende:
Hier ook zoiets: 100 jaar oud vrijstaande woning met matige tot redelijke isolatie (vloeren moeten nog). Ik heb de CV watertemp. op 40 graden en met die sneeuwlaag op 50. Verwarmt vooralsnog prima en als test / voorbereiding op LTV m.b.v. warmtepomp.
Hee dan zijn we precies even ver met ons 100 jaar oude huis.
Ik heb echter een parterre-apparement met modern dubbelglas (wel in houten ramen/kozijn). Muren enkelsteens met isolatie. Houten vloer is zeer goed geisoleerd.

In combinatie met JAGA DBE was min huis tijdens de sneeuwval nog gewoon warm op 40 graden. Ik moet wel zeggen dat ik snachts niet ben teruggegaan tot onder de 17 want opwarmen was even vechten.

Volgens jaar komt de warmtepomp erin en gaat het gas eruit.. (cv-ketel blijft zitten, want de mijn kan ook op flessegas, mooie backup dus)
Tot nooit .......
pi_175861336
quote:
0s.gif Op woensdag 20 december 2017 10:13 schreef Speekselklier het volgende:

Ik heb echter een parterre-apparement met modern dubbelglas (wel in houten ramen/kozijn).
Niks mis met houten ramen/kozijnen toch?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  woensdag 20 december 2017 @ 12:41:18 #93
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_175863028
quote:
14s.gif Op woensdag 20 december 2017 11:26 schreef blomke het volgende:
Niks mis met houten ramen/kozijnen toch?
Ze zijn in goede staat dus ze gaan inderdaad niet weg.
Isolatietechnisch gezien is het mogelijk wat minder.

Het zijn van die schuiframen met contragewichten. Wel goed passend, zonder kieren.
Onlangs zijn de kozijnen gerenoveerd met nieuwe schuiframen, HR++ glas en dubbel glas in lood (HR volgens mij) .

Ondanks dit alles kan me voorstellen dat moderne kozijnen beter geisoleerd zijn.
Tot nooit .......
pi_175863131
quote:
0s.gif Op woensdag 20 december 2017 12:41 schreef Speekselklier het volgende:
Ondanks dit alles kan me voorstellen dat moderne kozijnen beter geisoleerd zijn.
Misschien minder lekkage van koude/warme lucht, maar de isolatie waarde van kozijn/raam van hout is niet verkeerd t.o.v. plastic met stalen frame.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  woensdag 20 december 2017 @ 15:09:51 #95
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_175866244
quote:
0s.gif Op woensdag 20 december 2017 12:46 schreef blomke het volgende:

[..]

Misschien minder lekkage van koude/warme lucht, maar de isolatie waarde van kozijn/raam van hout is niet verkeerd t.o.v. plastic met stalen frame.
Daar zit wat in. En lekkage is uiteindelijk ook je ventilatie. (daar waar anderen een schuifje openzetten)
Tot nooit .......
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')