abonnement Unibet Coolblue
pi_175720643
Hallo allemaal,

Volgend jaar willen wij een huis gaan laten bouwen. We hebben een mooi stuk grond weten te kopen waar we een vrijstaand huis op mogen bouwen. Nou heb ik eens flink gegoogeld maar toch blijven er een paar vragen onbeantwoord.

Het huis zal 8 meter breed 11.5 meter lang en 9 meter hoog worden.
Begane grond komt overal vloerverwarming en op de eerste verdieping zal er een werkkamer en een badkamer komen met vloerverwarming. Op de slaapkamers komt of vloerbedekking ( hierbij dus geen vloerverwarming aangezien we deze toch nooit aan hebben in de slaapkamer. )

We krijgen naar mijn berekening ongeveer 40² vierkante meter glas. Ook zullen er zonnepanelen worden geplaatst op de garage. En zitten we te deken aan een WTW in combinatie met een warmtepomp.

Mijn vragen:
1. Loont het om i.p.v. dubbel trippel glas te nemen?
Ik zie op veel websites dat trippel glas gemiddeld ¤40.- per vierkante meter duurder is als dubbel glas. Is dit het geld wel waard? ( Scheeld ¤1.600.-) We hebben al een: warmtepomp en een WTW in combinatie met zonnepanelen loont het om dan nog voor trippel glas te gaan.

Wat ik er wel bij moet zeggen we zitten vlak bij Schiphol dus hebben veel vliegverkeer.
Is het dan verstandig om bijvoorbeeld alle slaapkamer ramen te voorzien van trippel glas en de rest niet. Of kan je beter i.v.m. warmte de ramen nemen die het meeste op de zon staan.

2. Wel of geen WTW en kan een WTW altijd koelen?
Ik lees op veel websites dat een WTW, mist goed is geïnstalleerd en word onderhouden een heel mooi systeem is. Vooral het voordeel dat lucht word gefilterd voor het in huis komt. Hierdoor hoeven we geen luchtroosters te plaatsen wat weer voordelig is voor het vliegtuiglawaai.
Wat een nadeel van WTW kan zijn is het geluid uit de luchtbuizen. Ik ben een hele lichte slaper en heb geen zin in extra geluid dat uit het plafond komt.
Ook lees ik dat een WTW in de zomer het huis beter op temperatuur kan houden. Is dit standaard bij elke WTW mogelijk of moet dit speciaal geïnstalleerd worden?

Het mooiste lijkt me om zomers de woonkamer temperatuur rond de 23 graden te houden en de slaapkamer rond de 17 graden. En in de winter de woonkamer rond de 21 graden te houden en de slaapkamer ook rond de 17 graden. Is dit mogelijk om per kamer de temperatuur te koelen?

3. Is het Beter om met een lucht/water waterpomp te koelen of met een WTW of met beide?
Het is bijna zeker dat we een lucht/water warmtepomp laten plaatsen. Dit is in combinatie met zonnepanelen het meest rendabel.
Als je een optie van koelen kiest bij de warmtepomp zal dit dan kunnen samenwerken met de WTW of worden de vloeren en radiatoren alleen extra koud? Ik zie niet in hoe het koelen van de grond voor veel kamer temperatuurdaling zal zorgen.

Hopelijk zijn mijn vragen duidelijk. Alvast bedankt voor jullie reacties.
pi_175721379
De 1600 euro extra ga je niet zo snel terugverdienen imo.

Tegen de tijd dat het is terugverdiend mag je het alweer vervangen door 10-dubbel hr+++++.

De techniek staat niet stil maar het verschil in rendement is imo niet zo groot, juist in nieuwbouwwoningen die toch wel potdicht zitten en kleine ramen hebben.
pi_175721857
quote:
1s.gif Op donderdag 14 december 2017 16:27 schreef Justinn het volgende:
De 1600 euro extra ga je niet zo snel terugverdienen imo.

Tegen de tijd dat het is terugverdiend mag je het alweer vervangen door 10-dubbel hr+++++.

De techniek staat niet stil maar het verschil in rendement is imo niet zo groot, juist in nieuwbouwwoningen die toch wel potdicht zitten en kleine ramen hebben.
Maar meer geluiddemping is wel prettig. En er komt toch minder kou van het raam wat ook comfortabel is. Op de hele bouwprijs ga je die ¤1600,- niet voelen. Dus ik zou het doen.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_175721878
Je kan ook stellen dat die 1600 maar een paar tientjes per jaar is. Al zou je het er niet uit halen (wat je wel doet) dan heb je wel betere geluidsisolatie dus meer wooncomfort.
pi_175722204
Volgens mij kan een warmtepomp niet echt koelen, hoogstens zorgen dat het iets minder warm wordt binnen. Daarnaast heb ik gehoord dat condensatie een probleem kan zijn. Laat je hierover goed informeren.

Triple glas zou ik inderdaad gewoon doen, maar zorg vooral dat het kozijn rondom goed dicht wordt gemaakt. Afpurren is leuk maar houdt 0 geluid tegen.
pi_175722366
Ik neem aan dat je met WTW hier een lucht ververs systeem bedoeld. Niet dat ik er echt verstand van hebt maar het idee is dat je verse lucht en gebruikte lucht warmte laat uitwisselen. Dus zal de verse lucht meer richting de temperatuur van je binnenlucht krijgen dan met een raampje open. In totaal koel of verwarm je dus niet met dit systeem maar je maakt wel minder kosten op koelen en verwarmen.
  donderdag 14 december 2017 @ 20:51:52 #7
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_175726930
Driedubbel glas heeft zeker zin, de meerprijs is na een aantal jaar wel terugverdiend en het houdt veel meer geluid tegen. Een l/w is zeker een goed idee nu, en ja daar kan je ook mee koelen, 's zomers koud water door je vloer pompen scheelt flink.
WTW, zeker doen! Warme lucht het huis uit blazen terwijl je koude lucht aanvoert is natuurlijk hartstikke zonde. En ook dat scheelt buitengeluid, voor luchtgeruis hoef je niet bang te zijn mits je niet beknibbeld op de buisdiameter.
pi_175731295
Bedenk ook dat je aan je epc norm moet voldoen. En om die te halen telt alles, ook dat glas. Een goede architect houdt daar rekening mee.
Ik vraag me ook af of je in een verblijfsruimte zoals een slaapkamer niet gewoon een verwarming moet plaatsen. Dat je die niet gebruikt is wat anders.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
  vrijdag 15 december 2017 @ 08:47:41 #9
11798 Rtificial
[ahr-tuh-fish-uhl]
pi_175735208
Tripple glas kán een extra geluiddempende werking hebben, en dicht bij een luchthaven is dat de moeite waard. Let op! Hiervoor moet de dikte van de verschillende lagen heel goed op elkaar afgestemd zijn, anders loop je het risico dat het geluid nog veel minder gedempt wordt dan bij dubbel glas.

WTW / balansventilatie is essentieel. Ventilatieroosters in de ramen zouden veel te veel geluid doorlaten. Dat is echt geen optie als je in de omgeving van een luchthaven bouwt, en een lichte slaper bent.
De ventilatie maakt in de normale stand gewoonlijk geen hoorbaar geluid.

Elke WTW koelt wel in de zomer, maar dat is denk ik niet wat je bedoelt. Elke WTW maakt gebruik van een warmtewisselaar, waarmee de energie tussen de instromende en uitgaande lucht uitgewisseld wordt. De meeste WTW's hebben een automatische bypass, die kan zorgen voor nachtkoeling op warme dagen. Dan wordt de koelere buitenlucht in de zomer dus niet verwarmd via de warmtewisselaar als de temperatuur van de afgezogen lucht hoger is dan de ingestelde waarde.

Als je actief wil koelen met je WTW, dan moet je daar bij de bestelling specifiek rekening mee houden.

Koelen via de vloerverwarming, en/of via de warmtepomp kan ook, niet elke warmtepomp kan dat, maar het koelvermogen van een vloer is vrij beperkt. Verwacht daar geen wonderen van. Je kan de vloertemperatuur niet onder de 18 graden brengen (condens), het oppervlak is beperkt, en e warmte lucht verzamelt zich eerder boven in de ruimte dan op de vloer.
Maar, als je huis goed geisoleerd is, goed luchtdicht is (ook beter tegen geluid), dan duurt het lang voordat het opwarmt binnen. Wel netjes de ramen en deuren gesloten houden natuurlijk, én, met 40m2(!!) glas, goed rekening houden met zonwering. Je hebt afhankelijk van de oriëntatie van de woning een stevige kans op oververhitting.
pi_175753857
Bedankt voor al jullie reacties.

quote:
0s.gif Op donderdag 14 december 2017 22:47 schreef d.k. het volgende:
Bedenk ook dat je aan je epc norm moet voldoen. En om die te halen telt alles, ook dat glas. Een goede architect houdt daar rekening mee.
Ik vraag me ook af of je in een verblijfsruimte zoals een slaapkamer niet gewoon een verwarming moet plaatsen. Dat je die niet gebruikt is wat anders.
De architect heeft hier ook rekening mee gehouden. We kwamen met luchtroosters en een warmte pomp en zonnen panelen al onder de norm. Dit zal zonder luchtroosters en met WTW nog makkelijker worden behaald.

In de slaapkamers komt zeker een verwarming. Dit lijkt me ook verplicht. Er komt alleen geen vloerverwarming in de slaapkamers

quote:
0s.gif Op vrijdag 15 december 2017 08:47 schreef Rtificial het volgende:
Tripple glas kán een extra geluiddempende werking hebben, en dicht bij een luchthaven is dat de moeite waard. Let op! Hiervoor moet de dikte van de verschillende lagen heel goed op elkaar afgestemd zijn, anders loop je het risico dat het geluid nog veel minder gedempt wordt dan bij dubbel glas.

WTW / balansventilatie is essentieel. Ventilatieroosters in de ramen zouden veel te veel geluid doorlaten. Dat is echt geen optie als je in de omgeving van een luchthaven bouwt, en een lichte slaper bent.
De ventilatie maakt in de normale stand gewoonlijk geen hoorbaar geluid.

Elke WTW koelt wel in de zomer, maar dat is denk ik niet wat je bedoelt. Elke WTW maakt gebruik van een warmtewisselaar, waarmee de energie tussen de instromende en uitgaande lucht uitgewisseld wordt. De meeste WTW's hebben een automatische bypass, die kan zorgen voor nachtkoeling op warme dagen. Dan wordt de koelere buitenlucht in de zomer dus niet verwarmd via de warmtewisselaar als de temperatuur van de afgezogen lucht hoger is dan de ingestelde waarde.

Als je actief wil koelen met je WTW, dan moet je daar bij de bestelling specifiek rekening mee houden.

Koelen via de vloerverwarming, en/of via de warmtepomp kan ook, niet elke warmtepomp kan dat, maar het koelvermogen van een vloer is vrij beperkt. Verwacht daar geen wonderen van. Je kan de vloertemperatuur niet onder de 18 graden brengen (condens), het oppervlak is beperkt, en e warmte lucht verzamelt zich eerder boven in de ruimte dan op de vloer.
Maar, als je huis goed geisoleerd is, goed luchtdicht is (ook beter tegen geluid), dan duurt het lang voordat het opwarmt binnen. Wel netjes de ramen en deuren gesloten houden natuurlijk, én, met 40m2(!!) glas, goed rekening houden met zonwering. Je hebt afhankelijk van de oriëntatie van de woning een stevige kans op oververhitting.
Goed om te weten van die glas diktes. Ik zal het met de toekomstige aannemer is overleggen wat de meerprijs is en welke diktes we moeten hebben voor extra geluidsisolatie.

We zouden ook eigenlijk gek zijn om met roosters te gaan werken nu je het zo zegt.

WTW met bypass klinkt erg mooi. Neem aan dat het altijd geld dat als de buitenlucht koeler is dan de ingestelde waarde de lucht niet word verwarmd.

Zou prettig zijn om de temperatuur in de zomer rond de 25 graden te houden. Zeker in de slaapkamer voor een betere nachttrust. Ik neem aan dat met alle isolatie en koeling via de wtw in de nacht dit wel te behalen zou zijn.

Wat zou denk je beter resultaat geven, koelen via WTW of via een warmtepomp?

Ik hou altijd de buitentemperatuur nu al altijd goed in de gaten. Zodra het warmer buiten als binnen is gaat meteen alles dicht. Natuurlijk met WTW hou je altijd alles dicht.

Een geteelde van het raamwerk zit onder de veranda en carport. Dit is ook toevallig gericht op het zuiden. Ik hoop daarom dat het huis niet te warm zal zijn. Op de 1ste verdieping hebben we 4 ramen die vol in de zon staan. Hier gaan we in de toekomst waarschijnlijk zonwering of rolluiken laten plaatsen.
pi_175755353
WTW met bypass heeft weinig nut in de zomer. Je huis zal er niet koeler van worden. Het zal enkel niet nog warmer worden.
Het is vergelijkbaar met een raampje openen. Als het buiten 28'C is, dan wordt jouw huis 27'C

Koelen via warmtepomp is daarentegen ook echt koelen. Het water door de radiatoren/vloerverwarming is toch echt 18'C. (lager kan niet vanwege condensatie) en naar het schijnt is dat gemiddeld 5 graden koeler dan de buitentemperatuur.

Wil je nog kouder, dan is een airco de enige oplossing (welke dus ook kan verwarmen)
  zaterdag 16 december 2017 @ 09:12:44 #12
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_175757479
Hou er wel rekening mee dat triple-glas sneller beslaat. Als je veel waarde hecht aan je uitzicht in de ochtend dan zou ik voor dubbelglas kiezen.

Mij boeit het beslaan dan weer totaal niet. Terwijl de rust en isolatie super is. O+
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
pi_175758177
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 december 2017 23:15 schreef Dragonm8 het volgende:
Bedankt voor al jullie reacties.

[..]

De architect heeft hier ook rekening mee gehouden. We kwamen met luchtroosters en een warmte pomp en zonnen panelen al onder de norm. Dit zal zonder luchtroosters en met WTW nog makkelijker worden behaald.

In de slaapkamers komt zeker een verwarming. Dit lijkt me ook verplicht. Er komt alleen geen vloerverwarming in de slaapkamers
Zonde, als je nu gaat bouwen moet je je huis volledig richten op ltv, en dan is vloerverwarming goedkoper dan ltv convectoren of radiatoren, welke ook weer groter zijn.
quote:
[..]

Goed om te weten van die glas diktes. Ik zal het met de toekomstige aannemer is overleggen wat de meerprijs is en welke diktes we moeten hebben voor extra geluidsisolatie.

We zouden ook eigenlijk gek zijn om met roosters te gaan werken nu je het zo zegt.
Inderdaad wtw nemen en geen roosters in ramen, triple glas nemen en vervolgens geluidsklachten via roosters welke nooit goed afsluiten.
quote:
WTW met bypass klinkt erg mooi. Neem aan dat het altijd geld dat als de buitenlucht koeler is dan de ingestelde waarde de lucht niet word verwarmd.
Nee, de wtw bepaald aan de hand van de ruimtetemperatuur, retourluchttemperatuur en buitenluchttemperatuur hoe deze moet werken.
Buitentemp hoog en gewenst ruimte is hoger dan heerst, uitwisseling
Buitentemp laag en ruimte hoog, geen uitwisseling
Temp ruimte goed, afhankelijk van buiten wel of geen uitwisseling.
quote:
Zou prettig zijn om de temperatuur in de zomer rond de 25 graden te houden. Zeker in de slaapkamer voor een betere nachttrust. Ik neem aan dat met alle isolatie en koeling via de wtw in de nacht dit wel te behalen zou zijn.

Wat zou denk je beter resultaat geven, koelen via WTW of via een warmtepomp?
Warmtepomp, die kan actief koelen gedurende dag, wtw alleen als buitentemp dit toelaat.
quote:
Ik hou altijd de buitentemperatuur nu al altijd goed in de gaten. Zodra het warmer buiten als binnen is gaat meteen alles dicht. Natuurlijk met WTW hou je altijd alles dicht.

Een geteelde van het raamwerk zit onder de veranda en carport. Dit is ook toevallig gericht op het zuiden. Ik hoop daarom dat het huis niet te warm zal zijn. Op de 1ste verdieping hebben we 4 ramen die vol in de zon staan. Hier gaan we in de toekomst waarschijnlijk zonwering of rolluiken laten plaatsen.
pi_175758189
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 december 2017 00:20 schreef athlonkmf het volgende:
WTW met bypass heeft weinig nut in de zomer. Je huis zal er niet koeler van worden. Het zal enkel niet nog warmer worden.
Het is vergelijkbaar met een raampje openen. Als het buiten 28'C is, dan wordt jouw huis 27'C

Koelen via warmtepomp is daarentegen ook echt koelen. Het water door de radiatoren/vloerverwarming is toch echt 18'C. (lager kan niet vanwege condensatie) en naar het schijnt is dat gemiddeld 5 graden koeler dan de buitentemperatuur.
Mits dauwpuntsregeling kan het wel.
quote:
Wil je nog kouder, dan is een airco de enige oplossing (welke dus ook kan verwarmen)
  zondag 17 december 2017 @ 13:15:43 #15
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_175781714
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 december 2017 00:20 schreef athlonkmf het volgende:
WTW met bypass heeft weinig nut in de zomer. Je huis zal er niet koeler van worden. Het zal enkel niet nog warmer worden.
Het is vergelijkbaar met een raampje openen. Als het buiten 28'C is, dan wordt jouw huis 27'C
Die bypass regeling is meer voor 's nachts als de buitenlucht koeler is.
Voor zowel koelen als verwarmen zijn een wtw en een l/w warmtepomp een gouden combinatie.

Qua warmte door ramen op het zuiden, een beetje architect zorgt wel voor voldoende overstek om het ergste weg te vermijden, en anders inderdaad gewoon zonwering.
pi_175793441
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 december 2017 00:20 schreef athlonkmf het volgende:
WTW met bypass heeft weinig nut in de zomer. Je huis zal er niet koeler van worden. Het zal enkel niet nog warmer worden.
Het is vergelijkbaar met een raampje openen. Als het buiten 28'C is, dan wordt jouw huis 27'C

Koelen via warmtepomp is daarentegen ook echt koelen. Het water door de radiatoren/vloerverwarming is toch echt 18'C. (lager kan niet vanwege condensatie) en naar het schijnt is dat gemiddeld 5 graden koeler dan de buitentemperatuur.

Wil je nog kouder, dan is een airco de enige oplossing (welke dus ook kan verwarmen)
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 december 2017 10:34 schreef klipper het volgende:

Nee, de wtw bepaald aan de hand van de ruimtetemperatuur, retourluchttemperatuur en buitenluchttemperatuur hoe deze moet werken.
Buitentemp hoog en gewenst ruimte is hoger dan heerst, uitwisseling
Buitentemp laag en ruimte hoog, geen uitwisseling
Temp ruimte goed, afhankelijk van buiten wel of geen uitwisseling.

Stel de buitentemperatuur is 20 graden en de binnentemperatuur is 25 graden maar je wil 21 graden. Zal de WTW er dan voor zorgen dat er koelere lucht naar binnen word geblazen? Waardoor het in huis toch een beetje afkoelt?

quote:
0s.gif Op zaterdag 16 december 2017 10:34 schreef klipper het volgende:

Zonde, als je nu gaat bouwen moet je je huis volledig richten op ltv, en dan is vloerverwarming goedkoper dan ltv convectoren of radiatoren, welke ook weer groter zijn.

Goed om te weten dat lage temperatuur verwarming radiatoren duurder zijn dan vloerverwarming.
Dat is het zeker zonde om dit te doen.

Misschien alleen in onze eigen slaapkamer verwarmingsbuizen aan laten leggen. Voor als er behoefde is het wel mogelijk is om in de toekomst een ltv radiator op te hangen.
Voor nu zal er in onze slaapkamer vloerbedekking gelegd worden en verwarming nooit nodig zijn.
  zondag 17 december 2017 @ 20:36:11 #17
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_175794210
Aanleggen kan geen kwaad, en een nieuwbouwhuis is voldoende geïsoleerd dat je met een normale radiator ook gewoon kan (bij)verwarmen, helemaal met wtw.

quote:
0s.gif Op zondag 17 december 2017 20:12 schreef Dragonm8 het volgende:
Stel de buitentemperatuur is 20 graden en de binnentemperatuur is 25 graden maar je wil 21 graden. Zal de WTW er dan voor zorgen dat er koelere lucht naar binnen word geblazen? Waardoor het in huis toch een beetje afkoelt?
In dat geval wordt de WTW juist niet gebruikt(bypass) en pomp je 's nachts gewoon direct frisse buitenlucht naar binnen terwijl je de warme binnenlucht weer wegpompt.
  donderdag 21 december 2017 @ 16:48:20 #18
11798 Rtificial
[ahr-tuh-fish-uhl]
pi_175895578
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 december 2017 23:15 schreef Dragonm8 het volgende:

[..]

Goed om te weten van die glas diktes. Ik zal het met de toekomstige aannemer is overleggen wat de meerprijs is en welke diktes we moeten hebben voor extra geluidsisolatie.

We zouden ook eigenlijk gek zijn om met roosters te gaan werken nu je het zo zegt.

WTW met bypass klinkt erg mooi. Neem aan dat het altijd geld dat als de buitenlucht koeler is dan de ingestelde waarde de lucht niet word verwarmd.

Zou prettig zijn om de temperatuur in de zomer rond de 25 graden te houden. Zeker in de slaapkamer voor een betere nachttrust. Ik neem aan dat met alle isolatie en koeling via de wtw in de nacht dit wel te behalen zou zijn.

Wat zou denk je beter resultaat geven, koelen via WTW of via een warmtepomp?

Ik hou altijd de buitentemperatuur nu al altijd goed in de gaten. Zodra het warmer buiten als binnen is gaat meteen alles dicht. Natuurlijk met WTW hou je altijd alles dicht.

Een geteelde van het raamwerk zit onder de veranda en carport. Dit is ook toevallig gericht op het zuiden. Ik hoop daarom dat het huis niet te warm zal zijn. Op de 1ste verdieping hebben we 4 ramen die vol in de zon staan. Hier gaan we in de toekomst waarschijnlijk zonwering of rolluiken laten plaatsen.
Met die glasdiktes gaat het vooral om de combinatie van bepaalde diktes, en dat die niet gaan resoneren. Is wel een en ander op te googelen dacht ik.

Over de bypass heb je inderdaad de juiste gedachte.

Bij ons, lichte, goed geisoleerde, houtskeletbouw, is het in de zomer volgens mij niet boven de 25 graden gekomen.
Koelen met de WTW die je niet echt natuurlijk, of tenminste, niet actief. Hiervoor zijn overigens wel oplossingen te koop, om dit wel actief te doen, maar ik denk dat daar in het algemeen weinig ervaring mee is, en dat maakt dat ik er niet aan zou beginnen.
Koelen met een warmtepomp kan je op 2 manieren interpreteren denk ik. Ik neem aan dat L/L-warmtepompen ook uitgerust kunnen worden als airco. Dan koel je dus echt actief. Wel tegen een flinke energiekost, en veel mensen vinden airconditioning onprettig.
Als je een L/W warmtepomp gebruikt, dan ga ik er van uit dat je koeling doet via de vloer of wand, eigenlijk hetzelfde als met verwarming, maar je laat dan koud water door de leidingen stromen. Het koelvermogen van een vloer is heel beperkt. Ik zou daar geen wonderen van verwachten.
Het meest efficient is het om de warmte buiten te houden, in plaats van te koelen. Als je dus veel glas op het zuiden hebt, dan moet je zorgen voor voldoende effectieve zonwering, en goede isolatie van het huis.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')