abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_175718755


Welkom in het centrale topic van "Depressie & Angst".


quote:
Depressie
Iemand met een depressie heeft last van een hevige neerslachtigheid.

Die neerslachtigheid klaart niet na een paar dagen vanzelf op, maar duurt minimaal twee weken. Depressie moet niet verward worden met 'gewone' neerslachtigheid die iedereen wel eens heeft. Bij een depressie is deze heviger en tast het dagelijks functioneren aan.

Bron: http://www.trimbos.nl/onderwerpen/psychische-gezondheid/depressie

quote:
Angststoornissen
Angststoornissen zijn in de psychiatrie de meest voorkomende aandoeningen. Sommige van deze aandoeningen worden fobie genoemd. Het gemeenschappelijke kenmerk van angststoornissen, is dat er sprake is van angst. Mensen kunnen zo angstig zijn dat het hun leven ontregelt.

Wanneer spreken we van een angststoornis?

Angst is een gevoel dat optreedt bij dreigend gevaar. De emotie ontstaat als het welzijn van een persoon direct wordt bedreigd, maar ook als een persoon een situatie als bedreigend ervaart. Als een angst geen reële grond heeft en de betrokken persoon er sociale of beroepsmatige problemen door ondervindt, is er sprake van een stoornis.

In het diagnostisch classificatiesysteem DSM-IV worden de volgende angststoornissen onderscheiden:

Paniekstoornis met of zonder agorafobie
Sociale fobie of angststoornis
Specifieke of enkelvoudige fobie
Obsessief-compulsieve stoornis of dwangstoornis
Gegeneraliseerde angststoornis
Posttraumatische stress-stoornis
Hypochondrie
Angststoornis door een lichamelijke aandoening
Acute stressstoornis
Angststoornis door alcohol of drugs

Voor de Multidisciplinaire Richtlijn Angststoornissen is de indeling van de DSM-IV als uitgangspunt genomen. Van de onderscheiden angststoornissen zijn de volgende aandoeningen opgenomen in de richtlijnen:

Paniekstoornis met en zonder agorafobie
Sociale fobie
Specifieke fobie
Obsessief-compulsieve stoornis
Gegeneraliseerde angststoornis
Posttraumatische stress-stoornis
quote:
In het diagnostisch classificatiesysteem DSM-5 zijn de angststoornissen zoals ze in het DSM-IV vermeld werden, opgesplitst in drie categorieën:
1) de angststoornissen
2) de obsessieve-compulsieve en verwante stoornissen (ocgs)
3) de trauma- en stressorgerelateerde stoornissen

Angststoornissen in het DSM-5:
Paniekstoornis
Agorafobie
Specifieke fobie
Sociale angststoornis
Gegeneraliseerde angststoornis
Separatieangststoornis
Selectief mutisme
Angststoornis door een middel of medicatie
Angststoornis door een andere medische aandoening
angststoornis (niet anders omschreven)

Obsessieve-compulsieve en verwante stoornissen
Obsessieve-compulsieve stoornis (OCD)
Stoornis in de lichaamsbeleving
Hoarding (het dwangmatig verzamelen van dingen)
Trichotillomanie (het regelmatig uittrekken van het eigen haar)
Excoriation disorder/Dermatillomanie (het regelmatig pulken aan de eigen huid)

Trauma- en stressorgerelateerde stoornissen
Reactieve hechtingsstoornis
Ontremde sociale engagementstoornis
Posttraumatische stressstoornis
Acute stressstoornis
Aanpassingsstoornissen

quote:
FOK! heeft nu ook zijn eigen IRC-kanaal voor de mensen in "Depressie & Angst". Hier kunnen we gezellig chatten/ tips geven en het met elkaar erover hebben.

Indien jij ook gezellig mee wilt praten met ons kun je ons bereiken via de volgende link:

http://irc.fok.nl/

En dan in principe

/join #dna

Heb je vragen omtrent IRC?
PM de volgende users:
zomertje
RBWO

quote:

pi_175719494
Het probleem met last minute openhouden is een beetje dat het bij mij thuis is Frankfurtner.
pi_175719570
UWV heeft ingezien dat mijn paniekaanvallen worden veroorzaakt door een paniekstoornis en dat ik daar dus niet zoveel invloed op heb, dus ik krijg mijn ZW (tijdelijk) terug!

Stukje financiële stress weg, maar heb er fysieke vermoeidheid (en insomnia) voor terug. Zó moe dat ik amper op mijn benen kan staan en geen zinnige gesprekken meer kan voeren. Blij dat ik geen belangrijke afspraken meer heb, deze week.
Mon 'en!
pi_175721010
quote:
0s.gif Op donderdag 14 december 2017 15:02 schreef bloempjuh het volgende:
UWV heeft ingezien dat mijn paniekaanvallen worden veroorzaakt door een paniekstoornis en dat ik daar dus niet zoveel invloed op heb, dus ik krijg mijn ZW (tijdelijk) terug!

Stukje financiële stress weg, maar heb er fysieke vermoeidheid (en insomnia) voor terug. Zó moe dat ik amper op mijn benen kan staan en geen zinnige gesprekken meer kan voeren. Blij dat ik geen belangrijke afspraken meer heb, deze week.
Super dat je daar nu zekerheid (of in elk geval minder onzekerheid) over hebt. Dat kan al heel veel schelen :)
Waar had ik nou ook alweer m'n UFO verstopt? Ik wil weer naar huis ;(
♫♪♪♫♪♫♫♪==♥☥
pi_175722544
Heb sinds kort ook angst... nieuw voor mij.
pi_175722864
quote:
0s.gif Op donderdag 14 december 2017 17:43 schreef schmebulock het volgende:
Heb sinds kort ook angst... nieuw voor mij.
Welkom, al klinkt dat een beetje raar in zo’n topic.

Is er een aanleiding voor je klachten, of zijn ze voor je gevoel uit het niks ontstaan? Dat je opeens ergens een paniek aanval kreeg ofzo of ergens begon te hyperventileren?
pi_175723174
quote:
0s.gif Op donderdag 14 december 2017 14:59 schreef Fripsel het volgende:
Het probleem met last minute openhouden is een beetje dat het bij mij thuis is Frankfurtner.
Ohja, dat vermoeilijkt de situatie wel.. het kan niet bij iemand anders?
pi_175723202
quote:
1s.gif Op donderdag 14 december 2017 18:17 schreef Franknfurter het volgende:

[..]

Ohja, dat vermoeilijkt de situatie wel.. het kan niet bij iemand anders?
Of ik gebruik het als ultieme test. Kan Fripsel zichzelf overgeven. :')

Het is niet voor niks bij mij natuurlijk. Veilig in mijn eigen stulpie, everything under control. Misschien moet ik de controle verder uit handen durven geven en vragen of ze voor de rest kunnen zorgen.

Word al misselijk als ik er aan denk, maar goed. Kerst was vorig jaar al dood. :+

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 14-12-2017 18:19:52 ]
pi_175723836
quote:
0s.gif Op donderdag 14 december 2017 15:02 schreef bloempjuh het volgende:
UWV heeft ingezien dat mijn paniekaanvallen worden veroorzaakt door een paniekstoornis en dat ik daar dus niet zoveel invloed op heb, dus ik krijg mijn ZW (tijdelijk) terug!

Stukje financiële stress weg, maar heb er fysieke vermoeidheid (en insomnia) voor terug. Zó moe dat ik amper op mijn benen kan staan en geen zinnige gesprekken meer kan voeren. Blij dat ik geen belangrijke afspraken meer heb, deze week.
Oh en Bloempjuh! Fijn dat de stress weg is, jammer van de weg die het gekost heeft. Hopelijk kom je een beetje bij de komende periode. :*
pi_175723874
quote:
1s.gif Op donderdag 14 december 2017 17:59 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Welkom, al klinkt dat een beetje raar in zo’n topic.

Is er een aanleiding voor je klachten, of zijn ze voor je gevoel uit het niks ontstaan? Dat je opeens ergens een paniek aanval kreeg ofzo of ergens begon te hyperventileren?
Ben voor t eerst alleen op reis gegaan. Azie.
pi_175723887
quote:
1s.gif Op donderdag 14 december 2017 18:50 schreef schmebulock het volgende:

[..]

Ben voor t eerst alleen op reis gegaan. Azie.
Dat is wel even iets anders ja. Ben je er al voor bij een dokter geweest?
pi_175723926
quote:
1s.gif Op donderdag 14 december 2017 18:51 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Dat is wel even iets anders ja. Ben je er al voor bij een dokter geweest?
Heb telefonisch contact gehad met mijn huisarts, en kom over een week terug. Het wordt nmlk steeds erger. Paniekaanval in de douche, tuktuk, op straat etc.
pi_175723984
quote:
1s.gif Op donderdag 14 december 2017 18:53 schreef schmebulock het volgende:

[..]

Heb telefonisch contact gehad met mijn huisarts, en kom over een week terug. Het wordt nmlk steeds erger. Paniekaanval in de douche, tuktuk, op straat etc.
Is het niet verstandig om te kijken of je een vlucht eerder terug kan regelen? :* Of is dit al eerder? Wel echt kut joh, veel sterkte.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 14-12-2017 18:56:37 ]
pi_175724108
quote:
1s.gif Op donderdag 14 december 2017 18:48 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Oh en Bloempjuh! Fijn dat de stress weg is, jammer van de weg die het gekost heeft. Hopelijk kom je een beetje bij de komende periode. :*
Het is nog steeds onzeker hoe het ingevuld gaat worden enzo, maar ik voel me in ieder geval gehoord. En blij dat ik niet voor de proceskosten opdraai. :Y
Mon 'en!
pi_175724265
quote:
1s.gif Op donderdag 14 december 2017 19:01 schreef bloempjuh het volgende:

[..]

Het is nog steeds onzeker hoe het ingevuld gaat worden enzo, maar ik voel me in ieder geval gehoord. En blij dat ik niet voor de proceskosten opdraai. :Y
Ah dat is de helft van. Die proceskosten zullen ook wel een hoop zorgen gegeven hebben.

Ik weet niet of ik er aan gedacht heb om het te benoemen door alle andere struggles.

Maar ik heb met heel veel moeite een extra afspraak met mijn nieuwe psycholoog kunnen regelen volgende week vrijdag, ipv in januari dan.

En ik ben gebeld dat er een nieuwe psychiater is waar ik in januari terecht kan. Ik heb gesmeekt of ze me asjeasjeasjeblieft alvast kan bellen omdat mijn oude psychiater mijn voorschrift heeft veranderd en na 4 zinnen wilde ze het terugveranderen tot onze eerste afspraak. Wat ook het enige is wat ik wilde. Vanaf dan wil ik nadenken over af te bouwen want normaal wil ik dat eerder dan degene die het voorschrijft. Maar eerst even bijkomen. Alles is nu sowieso pas echt geregeld.

Ga ook een officiële klacht indienen tegen mijn oude psychiater. Mijn zwangere psycholoog vind ook dat het niet goed gegaan is, en dat is het enige wat ik verwacht. Dat dat gezien word en meegenomen word voor een mogelijke volgende keer. En dat ze snappen dat dat kut is voor een patiënt. Ipv dat slappe gelul van de oude psychiater. Hij heeft me alleen maar extra op de kast gejaagd en nadat ik een andere psycholoog heb aangevraagd mijn paniekremmers gehalveerd.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 14-12-2017 19:09:13 ]
pi_175727909
quote:
1s.gif Op donderdag 14 december 2017 18:56 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Is het niet verstandig om te kijken of je een vlucht eerder terug kan regelen? :* Of is dit al eerder? Wel echt kut joh, veel sterkte.
Zou eerder pas 6 maart terugkomen. Heb steun van lieve vrienden en familie, dus komt goed! (hopelijk)
pi_175727982
quote:
1s.gif Op donderdag 14 december 2017 21:17 schreef schmebulock het volgende:

[..]

Zou eerder pas 6 maart terugkomen. Heb steun van lieve vrienden en familie, dus komt goed! (hopelijk)
Fijn dat je steun hebt! Misschien kun je via het internet nog wel wat hulpmiddelen/oefeningen vinden om door paniekaanvallen heen te komen.

Meestal ben ik niet zo’n Google aanrader maar voor zoiets kan dat niet zo’n kwaad. :*
pi_175728120
Ik heb ooit een vlucht geboekt in Japan toen ik heimwee had.
Gewoon retourtje vliegveld gekocht om een ticket te bemachtigen, veel duurder uit maar ik kon binnen enkele dagen weer naar huis.
pi_175728129
Ik heb ook paniekaanvallen gehad, zomaar ineens in de supermarkt. Ik ben er ook zo weer overheen en heb sindsdien geen last meer gehad, maar eerlijk gezegd kan het zo weer beginnen.
Ik denk dat het een zelfvertrouwen-ding is..en minder een geestelijk iets..
Ik leef ook heel erg ongezond dus dat kan het ook zijn geweest xD haha
"magis quam dimidium convertit in omni tempore."
"In praeteritum fuerit, discere est. In posterum venturus est: compararim in ea. In praesens adest, frui."
"Acuto homine nobis opus est, qui pervestiget quid sui cives cogitent."
pi_175728174
quote:
0s.gif Op donderdag 14 december 2017 21:22 schreef DoubleUU het volgende:
Ik heb ook paniekaanvallen gehad, zomaar ineens in de supermarkt. Ik ben er ook zo weer overheen en heb sindsdien geen last meer gehad, maar eerlijk gezegd kan het zo weer beginnen.
Ik denk dat het een zelfvertrouwen-ding is..en minder een geestelijk iets..
Zelfvertrouwen is behoorlijk geestelijk toch? Of doe ik nu heel bijdehand? :@

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 14-12-2017 21:24:23 ]
pi_175728279
quote:
1s.gif Op donderdag 14 december 2017 21:24 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Zelfvertrouwen is behoorlijk geestelijk toch? Of doe ik nu heel bijdehand? :@
Is het ook. maar volledig vertrouwen in jezelf leidt ook tot niets. Dat is echt iets wat je instinctief goed moet hebben. Genoeg vertrouwen maar ook genoeg twijfel om jezelf te verbeteren.
"magis quam dimidium convertit in omni tempore."
"In praeteritum fuerit, discere est. In posterum venturus est: compararim in ea. In praesens adest, frui."
"Acuto homine nobis opus est, qui pervestiget quid sui cives cogitent."
pi_175728297
quote:
1s.gif Op donderdag 14 december 2017 21:24 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Zelfvertrouwen is behoorlijk geestelijk toch? Of doe ik nu heel bijdehand? :@
Altijd.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 14-12-2017 21:27:08 ]
pi_175728645
quote:
0s.gif Op donderdag 14 december 2017 21:26 schreef DoubleUU het volgende:

[..]

Is het ook. maar volledig vertrouwen in jezelf leidt ook tot niets. Dat is echt iets wat je instinctief goed moet hebben. Genoeg vertrouwen maar ook genoeg twijfel om jezelf te verbeteren.
Nu ga ik even googlen. Hoe dat bij ptss nu precies zit met angst en instinct enzo.

Want ook je instinct verander je door psychologisch handelen toch? Dit vraag ik puur om het te begrijpen hoor. Vandaar dat ik ook even ga googlen.
pi_175728701
quote:
1s.gif Op donderdag 14 december 2017 21:34 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Nu ga ik even googlen. Hoe dat bij ptss nu precies zit met angst en instinct enzo.

Want ook je instinct verander je door psychologisch handelen toch? Dit vraag ik puur om het te begrijpen hoor. Vandaar dat ik ook even ga googlen.
Je hebt dierlijk instinct en aangeleerd instinct, dierlijk instinct heeft iedereen, aangeleerd ligt aan je niveau..
Je kan instinct al veranderen door anders te denken. (als het nodig is)
"magis quam dimidium convertit in omni tempore."
"In praeteritum fuerit, discere est. In posterum venturus est: compararim in ea. In praesens adest, frui."
"Acuto homine nobis opus est, qui pervestiget quid sui cives cogitent."
pi_175748905
Ik zit ophef randje van hele heftige paniekaanvallen en ik weet niet wat te doen. ;(
  vrijdag 15 december 2017 @ 20:49:12 #26
267824 duracellkonijntje
Oplaadbare batterij
pi_175749376
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 december 2017 20:35 schreef Fripsel het volgende:
Ik zit ophef randje van hele heftige paniekaanvallen en ik weet niet wat te doen. ;(
Misschien onconventioneel, maar pak een paar kussens en schreeuw er net zo lang in tot je helemaal leeg bent. Ga daarna zitten en adem heel rustig in en uit.
Ignorance is bliss
  vrijdag 15 december 2017 @ 20:55:21 #27
267824 duracellkonijntje
Oplaadbare batterij
pi_175749587
Dinsdag heb ik afgesproken met mijn ex vriendin om een paar drankjes te doen, en uiteindelijk hebben we wel 3 uur zitten praten. Het was zo leuk. Ik begon na 1,5 jaar eindelijk over haar heen te komen, maar man, wat realiseerde ik me weer hoe enorm gek ik op haar ben.

M’n ballen maar op tafel gelegd en voorgesteld samen te gaan eten zondag, en ze zegde toe. Ik weet het, er is nog niks, maar wat gieren er een emoties door me heen momenteel. Ik realiseer me ineens hoe leeg ik me zonder haar heb gevoeld de laatste 1,5 jaar. Ik heb nog nooit zulke sterke gevoelens voor iemand gehad, ik weet niet wat me overkomt.

Ik weet niet wat er allemaal gaat gebeuren, en ik heb zelf ook enorme ontwikkelingen doorgemaakt de laatste jaren. Veel tijd gehad om te denken over onze relatie. Ik heb veel plannen, maar diep van binnen wil ik haar ook zo graag bij me. Ik geniet gewoon zo intens van de tijd die ik met haar spendeer, en wat er nu gebeurd heb ik onbewust over zitten dromen.

Zondag gaan we het zien. Ik wil niet te hard van stapel lopen. Ik maak het gewoon gezellig en dan zie ik het allemaal wel. Man man, wat een rollercoaster van gevoelens.
Ignorance is bliss
pi_175749826
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 december 2017 20:49 schreef duracellkonijntje het volgende:

[..]

Misschien onconventioneel, maar pak een paar kussens en schreeuw er net zo lang in tot je helemaal leeg bent. Ga daarna zitten en adem heel rustig in en uit.
Ik heb juist het gevoel, dat er zo lang een stop op gedrukt is, dat als ik het nu toelaat dat het zo gaat stromen dat ik er in verzuip zeg maar.

En dat doen ze bij de hulpverlening eigenlijk ook vooral. Stabiliseren en die stop er zo goed mogelijk ophouden. :@
pi_175750418
Ik heb geen tips Fripsel, alleen je heel veel sterkte wensen. En als het niet gaat, aan de bel trekken hoor! Makkelijker gezegd dan gedaan, dat weet ik.
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_175755496
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 december 2017 21:01 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Ik heb juist het gevoel, dat er zo lang een stop op gedrukt is, dat als ik het nu toelaat dat het zo gaat stromen dat ik er in verzuip zeg maar.

En dat doen ze bij de hulpverlening eigenlijk ook vooral. Stabiliseren en die stop er zo goed mogelijk ophouden. :@
Beetje als een kurk op een champagnefles?
Wat voor mij 't 'beste' werkt, is toch dat opgepotte gecontroleerd laten afvloeien..alleen weet ik zelf ook wel dat je daar op dit moment niks meer aan hebt. Tis meer dat je zo kunt helpen voorkomen dat 't te hoog oploopt.

Tis zooo belangrijk dat je ergens je ding in kwijt kunt (of in kunt dumpen, zoals ik 't ook weleens noem).

Voor de rest geen tips. Ben net weer thuis en ben eigenlijk wel toe aan even tot rust komen. Morgen weer de volgende afspraak.
Waar had ik nou ook alweer m'n UFO verstopt? Ik wil weer naar huis ;(
♫♪♪♫♪♫♫♪==♥☥
pi_175758100
quote:
8s.gif Op donderdag 14 december 2017 13:56 schreef Somberling het volgende:
Kerst is toch een klote feest. Ik doe niks aan kerst dit jaar, geen kerstboom en al die ongein.
Ik heb al jaren 't idee om iets met m'n verlichting in m'n huis te gaan doen, en dan met name met sfeervolle verlichting (lichtkabels, glitterlampen, lavalampen, ietswaarvanikopditmomenthetbestaannognietweetmaarwatikwelleukzalgaanvinden).
Ik had vroeger een lichtkabel rondom m'n bed gewikkeld, gaf toch weer een beetje sfeer en een opvallend egale verlichting :P
Met deze kerst gaat 't er nog niet van komen omdat ik o.a. met m'n woning bezig ben en nog wat papierwerk/hulpverleningsgeregel moet afronden voor eind dit jaar (en weer gevraagd ben of ik m'n vader kan komen opzoeken want we vierden meestal kerst daarzo) en zodra ik dan uiteindelijk alle stoorzenders uit m'n leven verbannen heb, ga ik dan eindelijk met m'n lichtplan aan de slag :)
Met de juiste mensen is kerst een feest, maar verder is 't voor mij gewoon een koude donkere wintermaand met relatief veel sociale verplichtingen.
quote:
1s.gif Op donderdag 14 december 2017 14:21 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Ik had kerst vorig jaar eigenlijk dood verklaard. Maar ze boom staat al.
Wij hadden vroeger wat lichtjes in een kamerplant gehangen (die stond in een hoek van de woonkamer) en die lieten we dan het hele jaar zo staan. Lekker makkelijk :+

Beetje vergelijkbaar met de klok niet een uur vooruit zetten waardoor ie een half jaar achter loopt, zodat je na dat half jaar automatisch een klok hebt die wel goed loopt.
quote:
0s.gif Op donderdag 14 december 2017 14:26 schreef Franknfurter het volgende:

[..]

Ik heb vorig jaar zelfs door oud en nieuw heen geslapen, omdat ik er gewoon niet de energie voor had. Niemand die me daar raar op heeft aangekeken, alleen ikzelf. Ik zou als ik jou was vragen of ze de mogelijkheid willen openhouden dat je last-minute wél meekomt. Dan kun je altijd nog dan kijken wat je doet zonder je schuldig te hoeven voelen.
Ik heb een paar keer het hele vuurwerk-onderdeel van O&N in de opberg onder de trap gespendeerd, omdat onze kater zich altijd daar achterin verstopte en niks meer zei en doodsbang was voor al die herrie en uren bezig was hem te troosten en kalmeren. Er gewoon voor hem te zijn :)
Waar had ik nou ook alweer m'n UFO verstopt? Ik wil weer naar huis ;(
♫♪♪♫♪♫♫♪==♥☥
pi_175758744
De nacht weer doorgekomen in ieder geval. Ik heb de laatste week zo debiel vaak de hik. Ook in de winkel. Laatst was het zo erg dat het winkelpersoneel er van moest lachen. Ik wilde bijna vragen “laat me ajb niet schrikken om er vanaf te komen, dan word de shit alleen maar erger”. :+

Dat laatste stukje over je kat Magnetronkoffie O+

Er moet wel iemand zijn die die kruk er gematigd met je uit wil halen als je snapt wat ik bedoel. ;(

[ Bericht 31% gewijzigd door #ANONIEM op 16-12-2017 11:32:21 ]
pi_175759918
Gaat niet goed hier. ;(
pi_175759930
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 december 2017 12:47 schreef Melancholia_war het volgende:
Gaat niet goed hier. ;(
Iets waarmee ik/we je kunnen helpen? :*
pi_175759978
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 december 2017 12:49 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Iets waarmee ik/we je kunnen helpen? :*
Last van nare gedachten. Voel dat ik vastzit. Enorme traumatiggers.
;(
pi_175760038
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 december 2017 12:53 schreef Melancholia_war het volgende:

[..]

Last van nare gedachten. Voel dat ik vastzit. Enorme traumatiggers.
;(
Zijn er dingen die je uit je triggers kunnen helpen?

Als het bij mij heel erg is kan op de bank gaan zitten met mijn “speciale” playlist van muziek die de hell net dragelijk maken om de dag door te komen. Soms zit ik daar dan de hele dag, so be it. :*

Als het iets minder is, kan eventjes frisse lucht happen net voldoende zijn. Soms kan praten ook helpen. Of juist van oefeningen om in het hier en nu te komen.

Dikke knuffek in ieder geval. *; Je mag ook DM’en!
pi_175760437
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 december 2017 12:57 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Zijn er dingen die je uit je triggers kunnen helpen?

Als het bij mij heel erg is kan op de bank gaan zitten met mijn “speciale” playlist van muziek die de hell net dragelijk maken om de dag door te komen. Soms zit ik daar dan de hele dag, so be it. :*

Als het iets minder is, kan eventjes frisse lucht happen net voldoende zijn. Soms kan praten ook helpen. Of juist van oefeningen om in het hier en nu te komen.

Dikke knuffek in ieder geval. *; Je mag ook DM’en!
Ik weet niet hoe. De trigger is aanwezig, waarschijnlijk de hele dag.
  PR en moderator zaterdag 16 december 2017 @ 13:26:24 #38
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_175760535
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 december 2017 10:25 schreef magnetronkoffie het volgende:
Ik heb een paar keer het hele vuurwerk-onderdeel van O&N in de opberg onder de trap gespendeerd, omdat onze kater zich altijd daar achterin verstopte en niks meer zei en doodsbang was voor al die herrie en uren bezig was hem te troosten en kalmeren. Er gewoon voor hem te zijn :)
Mensen die katten belangrijker vinden dan oud&nieuw vieren O+
Ik wil m’n katten ook niet alleen laten. Vriend wilde graag de stad uit maar ik ga niet m’n beestjes zo’n avond/nacht/ochtend alleen laten. Ze zijn niet eens echt doodsbang maar wil gewoon dat ze weten dat ik er ben en er niets aan de hand is. Ook als ik ff naar buiten ga om vuurwerk te kijken hou ik het licht aan en de TV met geluid aan en rolgordijnen dicht enzo, en holletjes maken waar ze zich kunnen verstoppen O+
Op zondag 12 maart 2023 00:29 schreef Nova het volgende:
Haha, Moira heeft gelijk!
pi_175760672
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 december 2017 13:20 schreef Melancholia_war het volgende:

[..]

Ik weet niet hoe. De trigger is aanwezig, waarschijnlijk de hele dag.
Ik weet natuurlijk niet hoeveel last je hebt van erg maar als het TE is is het niet erg om aan de bel te trekken bij de huisartsenpost he!

Probeer je in ieder geval op het hier en nu te focussen. Ben je in een omgeving waar je je prettig voelt? Kun je daar naartoe gaan? En zo niet dan kun je misschien je ogen wel dicht doen, en je op zo’n plek proberen te focussen. Op welke dingen je daar ziet, je kan ze een voor een opnoemen, de omgeving verkennen. Wat ruik je, wat hoor je. Zijn er dingen die je voelt? Waar zit je bijvoorbeeld op? (Voor mij helpt een fantasie wereld heel erg omdat ik dan lekker los kan gaan, en dan word het soms zo absurd onmogelijk dat ik toch een beetje moet lachen om mezelf)

Straatnamen noemen kan ook helpen. In welke straat woon je, welke straat volgt daarop, en als je die straat uitloopt, welke straat volgt er dan?
  zaterdag 16 december 2017 @ 15:15:03 #40
41913 Marialice
beetje gek en is er trots op
pi_175762585
Goede tips Fripsel!

Nog een paar uit mijn eigen trucendoos: tetris-/candy crushachtige spelletjes doen (dan kun je even geen beelden zien), sommetjes maken, en/of in een voorwerp (pen/sleutelhanger/stressbal) knijpen.

Wat betreft het kurkverhaal geloof ik niet meer zo in eerst stabiliseren en dan pas de kurk eraf. Het dichthouden van de fles kost zoveel energie en kracht dat stabiliseren wel heel lastig wordt. En helemaal dicht lukt toch niet. Dan liever zo snel mogelijk wat druk eraf, maar wel op een veilige en verantwoorde manier.
"I can't explain myself, Sir," said Alice, "'cause I'm not myself, you see"
pi_175765071
Door alle drukte de afgelopen week heb ik toch weer even een dip. Ik ben zo enorm moe, met name mentaal.

Ik doe vooral leuke dingen maar dan nog. Vandaag was ik op pad met wat vrienden, 5 man in de auto waaronder een kind van 8 dat nogal een ongeleid projectiel is. Gooit alles eruit wat er in m opkomt en klept overal doorheen. Ik kon m aan t eind wel n knal verkopen. :@

Heb toen maar aangegeven dat ik wat moe was en wel graag naar huis wilde. Heb ook weer van die druk op mn borst, lichte paniekaanvallen.

Gelukkig heb ik t na morgen weer rustig. Dat scheelt veel. Ik kijk er echt naar uit.
pi_175766016
Beste lezers!

Ik ben helemaal nieuw op dit forum, en zal me eventjes kort voorstellen.

Ik ben een 21 jarige jongen, wonend in Zuid-Holland en volg momenteel een studie verpleegkunde.

Helaas loop ik al sinds m'n 15e/16e levensjaar rond met een door drugs veroorzaakte angststoornis.

Het beinvloed m'n leven behoorlijk, maar ik probeer zo min mogelijk te vermijden. Maar soms is dat het enige wat ik wil. 2

Ik heb vroeg in m'n leven veel geexperimenteert met verschillende stimulerende middelen. Maar vooral XTC. Door een aantal heftige badtrips heb ik een angststoornis met paniekaanvallen ontwikkeld. Dit is ook gediagnostiseerd door een psychiater.

Tijdens deze badtrips ben ik voor m'n gevoel meerdere keren aan de dood ontsnapt. Althans zo voelde het voor mij, die momenten waren zo traumatisch voor mij dat ik tegenwoordig nog dagelijks bang ben om dood te gaan.

Nee, niet dood gaan over een aantal jaar maar écht bang om nu op dit moment ergens aan dood te gaan.
Het is een constante voor mij realistische angst die ik met me mee draag.

Soms is m'n angst zo heftig dat het een paniekaanval kan veroorzaken. Dan krijg ik zoveel lichamelijke klachten dat de angst om dood te gaan nog realistischer wordt.

Symptomen van een paniekaanval van mij zijn; hyperventilatie, duizelig, misselijk, hartkloppingen, pijn op de borst, heel raar in m'n hoofd en zweten.

Ik heb een soort angst voor de angst ontwikkeld. Angst voor het besef 'nu is het voorbij' 'nu ga ik dood'. Die angst heb ik tijdens m'n badtrips heel heftig gehad, en nu 5 jaar later heb ik er nog steeds last van.

Soms erger dan normaal, maar momenteel heb ik een enorme terugval. Ik loop nu bij een psycholoog voor CGT en exposure maar heb niet het idee dat het écht helpt. M'n angst is veel sterker dan het relativeren van de CGT.

Ik zit er zelfs aan te denken een SSRI te gaan slikken.

Zijn er mensen met soort gelijken angsten? Wel of niet drugs gerelateerd?


Groetjes
pi_175766028
quote:
1s.gif Op donderdag 14 december 2017 21:19 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Fijn dat je steun hebt! Misschien kun je via het internet nog wel wat hulpmiddelen/oefeningen vinden om door paniekaanvallen heen te komen.

Meestal ben ik niet zo’n Google aanrader maar voor zoiets kan dat niet zo’n kwaad. :*
Ga ik opzoeken! thanks!
pi_175766572
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 december 2017 15:15 schreef Marialice het volgende:
Goede tips Fripsel!

Nog een paar uit mijn eigen trucendoos: tetris-/candy crushachtige spelletjes doen (dan kun je even geen beelden zien), sommetjes maken, en/of in een voorwerp (pen/sleutelhanger/stressbal) knijpen.

Wat betreft het kurkverhaal geloof ik niet meer zo in eerst stabiliseren en dan pas de kurk eraf. Het dichthouden van de fles kost zoveel energie en kracht dat stabiliseren wel heel lastig wordt. En helemaal dicht lukt toch niet. Dan liever zo snel mogelijk wat druk eraf, maar wel op een veilige en verantwoorde manier.
Ik zelf eigenlijk ook niet. Want mijn eerste trauma stamt van toen ik 8/9 jaar oud was. Ik heb met een. 8 gemiddeld de Havo gehaald, had altijd een bijbaantje en sportte fanatiek. Ook de laatste 2 jaar ben ik met die wachttijden doorgekomen. Linksom of rechtsom vind ik altijd een manier dat het voor een tijd stabiliseert maar uiteindelijk word het altijd weer teveel, omdat het veel is. En dat teveel worden lijkt steeds heftiger te worden ofzo. Ze hadden me bijvoorbeeld ook weer goed gaan en stabiel, maar dan krijg je weer zwangerschap shit tussendoor enzo. En dat is enerzijds ook gewoon het leven.

Dus leuk dat stabiel.. maar tja.. Maarja, wie ben ik.
pi_175769535
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 december 2017 17:29 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:
Door alle drukte de afgelopen week heb ik toch weer even een dip. Ik ben zo enorm moe, met name mentaal.

Ik doe vooral leuke dingen maar dan nog. Vandaag was ik op pad met wat vrienden, 5 man in de auto waaronder een kind van 8 dat nogal een ongeleid projectiel is. Gooit alles eruit wat er in m opkomt en klept overal doorheen. Ik kon m aan t eind wel n knal verkopen. :@

Heb toen maar aangegeven dat ik wat moe was en wel graag naar huis wilde. Heb ook weer van die druk op mn borst, lichte paniekaanvallen.

Gelukkig heb ik t na morgen weer rustig. Dat scheelt veel. Ik kijk er echt naar uit.
Ook van leuke dingen wordt je moe en dan is het weer tijd om even gewoon niks te doen of tenminste iets voor jezelf waarmee je tot rust komt. :) En kinderen zijn wat dat betreft ook vermoeiend. :P
  zondag 17 december 2017 @ 12:02:22 #46
198417 Lastpost
Rotterdammert!
pi_175780096
Bij mij is het grootste probleem op het moment dat alle leuke dingen buiten vooral veel stress, angst en energie kosten waardoor ik onder aan de streep het gevoel heb dat ik beter thuis had kunnen blijven. Blijf wel gewoon naar buiten gaan overigens, maar plezier heb ik er niet in. :')

En binnen zijn de dingen die ik normaliter leuk vind vooral te moeilijk momenteel (tekenen, schrijven, programmeren en games). Concentratie en geheugen-issues triggeren hier juist weer de boosheid en agressie. Heerlijk hoe die bovenkamer in elkaar steekt op het moment.

Dus ik hou het maar bij gezelschapsspellen momenteel en een beetje films kijken en met de kleine thuis spelen. Veel meer kan ik op het moment niet aan. :+

Overigens stijgt de spanning hier in huis ook wel aardig, komende donderdag start (eindelijk) mijn rechtszaak na ruim 13 maanden. Nu al zenuwachtig.

[ Bericht 7% gewijzigd door Lastpost op 17-12-2017 12:08:18 ]
pi_175786489
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 december 2017 20:49 schreef aeque het volgende:

[..]

Ook van leuke dingen wordt je moe en dan is het weer tijd om even gewoon niks te doen of tenminste iets voor jezelf waarmee je tot rust komt. :) En kinderen zijn wat dat betreft ook vermoeiend. :P
Dat is helemaal waar.
Afgelopen week ben ik ook op proef begonnen met redactiewerk voor een lokaal radioprogramma. Dat vrat veel energie, met name omdat ik lang vrij lang thuiszit.

Maar het geeft ook energie. Vandaag was de uitzending en werd het interview dat ik voorbereid had afgenomen. Ging supergoed en ik kreeg veel positieve feedback van de presentatrice. Dit ga ik vaker doen. :)

En nu maar even lekker uitrusten.
pi_175786576
Ik bijt mijn hele wangen/lippen kapot als ik last heb van een paniekaanval oid. Tips?
pi_175787712
quote:
0s.gif Op zondag 17 december 2017 16:20 schreef schmebulock het volgende:
Ik bijt mijn hele wangen/lippen kapot als ik last heb van een paniekaanval oid. Tips?
Nee. Ik doe hetzelfde. Misschien je lippen dik insmeren met vaseline zodat het vies is als je erin bijt?
pi_175788586
quote:
1s.gif Op zondag 17 december 2017 17:01 schreef Elvi het volgende:

[..]

Nee. Ik doe hetzelfde. Misschien je lippen dik insmeren met vaseline zodat het vies is als je erin bijt?
Ik doe dit ook en eet inmiddels al jaren Vaseline en elke andere soort lippenbalsem... Helpt dus niet echt ;)
Mon 'en!
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')