abonnement Unibet Coolblue
pi_175714903
quote:
Het vertrouwen in de economie is onveranderd hoog en dat blijkt ook uit de verwachtingen voor volgend jaar. Ook dan blijft de economie flink groeien, met bijna 3 procent.

Dat blijkt uit onderzoeksrapport Outlook 2018 van het ING Economisch Bureau. Het enige dat de groei de komende jaren in de weg zou kunnen staan, is volgens het onderzoek het personeelstekort dat momenteel ontstaat in alle sectoren

,,Al met al gaat het economisch goed met Nederland'', aldus Marieke Blom, hoofdeconoom van het ING Economisch Bureau. ,,Die constatering wordt echter vaak omgezet in de vraag: 'hoelang gaat het nog goed?' Zowel consumenten als bedrijven zijn een beetje getraumatiseerd door de lange crisis die we achter de rug hebben. Begrijpelijk, maar de groei is breed gedragen en er is nog geen sprake van oververhitting.''

De economie van het eurogebied is steeds beter gaan draaien en daar profiteert Nederland van, blijkt uit het onderzoek. Maar de economische groei komt voornamelijk uit het binnenland. Zowel consumenten als bedrijven geven meer uit en het regeerakkoord van 2018 voorziet extra overheidsuitgaven. Dat extra geld besteedt de overheid aan onder meer het onderwijs, onderzoek en ontwikkeling, infrastructuur, openbaar bestuur en defensie. Dit geeft volgens het ING Economisch Bureau een impuls aan de economie.

Kijkend naar het Nederlandse bedrijfsleven, verwacht het ING Economische Bureau groei in alle sectoren, waarbij vooral de sectoren transport, toerisme, zorg, de bouw en de zakelijke dienstverlening in 2018 een bovengemiddelde groei zullen tonen.

Toch kan de economie de komende jaren ook weer onder druk komen te staan, voorziet het onderzoek. Door de aanhoudende groei vinden ook steeds meer mensen werk en dat leidt tot tekorten aan arbeidskrachten. De eerste voortekenen van krapte op de arbeidsmarkt zijn te zien in specifieke sectoren, met name in de bouw, ICT en in de industriesector. Volgens de ING-economen is dit pas het begin.

Een op de zes bedrijven ervaart inmiddels een tekort aan personeel, en dat loopt snel op'', stelt Marieke Blom. ,,Het is dan ook belangrijk dat bedrijven hun productiviteit verhogen door zowel te investeren in mensen als in technologie. Bedrijven die dit niet doen dreigen daarmee groeikansen te missen, zeker als de arbeidsmarkt krapper en krapper wordt. Dat zou ook de groei in Nederland kunnen schaden, terwijl Nederland nu juist bezig is met een conjuncturele inhaalslag ten opzichte van andere Europese landen.''

De krapte is volgens Blom nog niet te vergelijken met 2008. ,,Dit zal zich daarom ook maar geleidelijk vertalen in hogere lonen. De prijsdruk neemt daardoor ook pas op termijn toe. In 2018 blijft in Nederland de inflatie voor consumenten laag en komt uit op 1,5%.''
Bron.
Er zitten nog genoeg werklozen op de bank. Omscholen en aan het werk zetten.
Ô mon citoyens vous serez unis.
  donderdag 14 december 2017 @ 11:09:20 #2
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_175714973
quote:
0s.gif Op donderdag 14 december 2017 11:05 schreef HSG het volgende:
Er zitten nog genoeg werklozen op de bank. Omscholen en aan het werk zetten.
Makkelijker gezegd, dan gedaan. :)
Wel een goed idee though, maar daar wordt ook al aan gewerkt dacht ik.
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
  donderdag 14 december 2017 @ 11:10:10 #3
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_175714985
quote:
0s.gif Op donderdag 14 december 2017 11:05 schreef HSG het volgende:

[..]

Bron.
Er zitten nog genoeg werklozen op de bank. Omscholen en aan het werk zetten.
Omscholen mag niet want dan ben je niet direct beschikbaar voor werk.
And so is the past
pi_175714991
quote:
6s.gif Op donderdag 14 december 2017 11:09 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Makkelijker gezegd, dan gedaan. :)
Wel een goed idee though, maar daar wordt ook al aan gewerkt dacht ik.
Dat betwijfel ik aangezien de meeste bedrijven nog steeds lopen te roepen om ervaring.... waar moeten mensen die vandaan halen als niemand die wil bieden?
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_175714996
quote:
14s.gif Op donderdag 14 december 2017 11:10 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Omscholen mag niet want dan ben je niet direct beschikbaar voor werk.
Je moet wat he...
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_175715162
Ik denk dat er in werkelijkheid geen tekort is aan personeel, maar een tekort aan goedkoop personeel. In de installatie en tech-sector wordt er veel van mensen gevraagd maar er wordt te weinig verdiend. Ook in de bouw is het werk zwaar, maar de mensen moeten goedkoop via ZZP constructies gaan werken. Veel mensen kiezen daarom voor een kantoorbaan.

Ook is er binnen bedrijven veel inefficiëntie, als je dat oplost en verder robotiseert, dan heb je alleen maar minder personeel nodig.
Daarom denk ik dat het tekort slechts tijdelijk zal zijn.
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  donderdag 14 december 2017 @ 11:24:57 #7
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_175715239
quote:
0s.gif Op donderdag 14 december 2017 11:20 schreef Oud_student het volgende:
Ik denk dat er in werkelijkheid geen tekort is aan personeel, maar een tekort aan goedkoop personeel. In de installatie en tech-sector wordt er veel van mensen gevraagd maar er wordt te weinig verdiend. Ook in de bouw is het werk zwaar, maar de mensen moeten goedkoop via ZZP constructies gaan werken. Veel mensen kiezen daarom voor een kantoorbaan.

Ook is er binnen bedrijven veel inefficiëntie, als je dat oplost en verder robotiseert, dan heb je alleen maar minder personeel nodig.
Daarom denk ik dat het tekort slechts tijdelijk zal zijn.
Aan de andere kant; wij hebben vacatures daar reageren schoolverlaters op die zzp'er zijn en die 3x modaal willen verdienen... tja.
  donderdag 14 december 2017 @ 11:28:39 #8
64831 2NutZ
Non-profit paardenstylist.
pi_175715312
Gewoon nog meer hooggeleerden uit andere landen importeren om dit op te vullen.
* Je mag wel een iets normalere toon aanslaan. Realiseer je goed dat dit slechts jouw mening is.
  donderdag 14 december 2017 @ 11:34:37 #9
13462 BansheeBoy
Assimilatie = Laxatie = Stront
pi_175715414
Ik maak nog gebruik van Outlook 2016. :{

:{²
Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden.
Bansheeboy: Fok!ker van de week!
[Without heart we would be mere machines]
Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
pi_175715441
quote:
0s.gif Op donderdag 14 december 2017 11:28 schreef 2NutZ het volgende:
Gewoon nog meer hooggeleerden uit andere landen importeren om dit op te vullen.
een vereenvoudiging van het aanvragen van werkvergunningen voor geschikt personeel uit het buitenland zou idd een goed plan zijn...

een beetje het idee van een Blue Card systeem
https://en.wikipedia.org/wiki/Blue_Card_(European_Union)

Vooral als die aanvragen vanuit andere landen ook relatief snel geregeld kunnen worden en bv bedrijven (die zulk personeel zoeken en aannemen) ook bijdragen aan andere maatschapelijke kosten (taalcursussen, evt. repatriatie ) van arbeidsmigratie.

Als zulk een system ook effectief sneller werkt dan asielprocedure's kunnen hierdoor juist ook mensen die wegens economische motieven naar europa willen komen (en een geschikte opleiding hebben en bepaalde basisvoorwarden voldoen) hiervan gebruik maken wat bv de hele druk op asielprocedure's _in_ eu-landen kan doen teruglopen.
win-win.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  donderdag 14 december 2017 @ 11:37:06 #11
64831 2NutZ
Non-profit paardenstylist.
pi_175715468
quote:
0s.gif Op donderdag 14 december 2017 11:36 schreef RM-rf het volgende:

[..]

een vereenvoudiging van het aanvragen van werkvergunningen voor geschikt personeel uit het buitenland zou idd een goed plan zijn...

een beetje het idee van een Blue Card systeem
https://en.wikipedia.org/wiki/Blue_Card_(European_Union)

Vooral als die aanvragen vanuit andere landen ook relatief snel geregeld kunnen worden en bv bedrijven (die zulk personeel zoeken en aannemen) ook bijdragen aan andere maatschapelijke kosten (taalcursussen, evt. repatriatie ) van arbeidsmigratie.

Als zulk een system ook effectief sneller werkt dan asielprocedure's kunnen hierdoor juist ook mensen die wegens economische motieven naar europa willen komen (en een geschikte opleiding hebben en bepaalde basisvoorwarden voldoen) hiervan gebruik maken wat bv de hele druk op asielprocedure's _in_ eu-landen kan doen teruglopen.
win-win.
Je moet alleen je landen en mensen zorgvuldig kiezen en dat kan beter :)
* Je mag wel een iets normalere toon aanslaan. Realiseer je goed dat dit slechts jouw mening is.
pi_175715568
quote:
0s.gif Op donderdag 14 december 2017 11:20 schreef Oud_student het volgende:
Ik denk dat er in werkelijkheid geen tekort is aan personeel, maar een tekort aan goedkoop personeel. In de installatie en tech-sector wordt er veel van mensen gevraagd maar er wordt te weinig verdiend. Ook in de bouw is het werk zwaar, maar de mensen moeten goedkoop via ZZP constructies gaan werken. Veel mensen kiezen daarom voor een kantoorbaan.
Timmermans zie het zondag nog bij Buitenhof: Crises zijn inherent aan het economisch systeem. Los van het feit dat een dergelijk economisch systeem een politieke keuze is, is het wel de huidige realiteit. Dat betekent dat je als bouwvakker in zo'n conjunctuurgevoelige industrie vroeg of laat de lul bent, zeker als ZZP-er. Het was dan ook veel beter geweest om na de crisis anticyclisch beleid te voeren, het was nog veel verstandiger geweest dat voor de crisis te doen, en het is nog veel verstandiger dat in deze hoogconjunctuur nu wel te doen.

quote:
Ook is er binnen bedrijven veel inefficiëntie, als je dat oplost en verder robotiseert, dan heb je alleen maar minder personeel nodig.
Daarom denk ik dat het tekort slechts tijdelijk zal zijn.
Een beetje krapte is wel goed. Anders worden werkgevers lui en gemakzuchtig. Krapte op de arbiedsmarkt stimuleert innovatie en efficientie. Dat kost natuurlijk even tijd, en zal in eerste instantie de groei licht remmen, maar dat is juist goed omdat je het groeipotentieel uitsmeert over lange periode waardoor het anticyclisch werkt. Daarnaast leidt krapte tot hogere lonen en dus meer binnenlandse bestedingen, wat ook weer tot meer duurzame groei leidt.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_175715609
quote:
0s.gif Op donderdag 14 december 2017 11:37 schreef 2NutZ het volgende:

[..]

Je moet alleen je landen en mensen zorgvuldig kiezen en dat kan beter :)
nee, je moet verder niks 'kiezen' gewoon een efficiente procedure opzetten waarbij mensen de aanvraag via bv ambassade's in het buitenland kunnen aanvragen en laten afhandelen.

Dan gaat het hooguit om bepaalde basisvereisten, bepaalde garanties en de kosten bij de aanvragers leggen.
Deze aanvragers wachten de afhandeling in eigen land af en de opnemende landen kunnen bv ook makkelijk Quota's opleggen hoeveel personeel ze jaarlijks bereid zijn op te nemen.

Daarop loopt het nu al mis en daarom misbruiken bv ook economische migranten de asielprocedure's liever, wat erg duur en tijdrovend is (en weinig nut als je bv snel mensen aan het werk wilt krijgen).
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  donderdag 14 december 2017 @ 11:45:08 #14
448036 Achterhoker
Hauptsache Alkohol
pi_175715661
Niet zo gek natuurlijk dat er geen hond meer in de bouw wil werken. Altijd maar die nadruk op onze kenniseconomie, op gewone
'werklui' kijkt men neer.
Fade to Black
pi_175715811
quote:
0s.gif Op donderdag 14 december 2017 11:41 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Timmermans zie het zondag nog bij Buitenhof: Crises zijn inherent aan het economisch systeem. Los van het feit dat een dergelijk economisch systeem een politieke keuze is, is het wel de huidige realiteit. Dat betekent dat je als bouwvakker in zo'n conjunctuurgevoelige industrie vroeg of laat de lul bent, zeker als ZZP-er. Het was dan ook veel beter geweest om na de crisis anticyclisch beleid te voeren, het was nog veel verstandiger geweest dat voor de crisis te doen, en het is nog veel verstandiger dat in deze hoogconjunctuur nu wel te doen.
Balkenende heeft toch in goede tijden anticyclisch beleid gevoerd? Met z'n "eerst het zuur, dan het zoet". Maar toen het zoet zou komen sloeg de crisis toe. Het gevolg van anticyclisch beleid is dus dat men permanent depressief is: in goede tijden depressief omdat er wordt bezuinigd én in slechte tijden omdat het crisis is.
  donderdag 14 december 2017 @ 12:01:29 #16
64831 2NutZ
Non-profit paardenstylist.
pi_175715974
quote:
0s.gif Op donderdag 14 december 2017 11:42 schreef RM-rf het volgende:

[..]

gewoon een efficiente procedure opzetten
Ah ja :)
* Je mag wel een iets normalere toon aanslaan. Realiseer je goed dat dit slechts jouw mening is.
pi_175715985
Wat een onzin. Zolang werkgevers nog altijd de luxe hebben om te kunnen eisen dat simpel administratieve werknemers een HBO-diploma moeten hebben, dan is er dus helemaal geen personeelstekort. Bedrijven weigeren ook pertinent om hun eigen personeel te trainen, maar verwachten dat geschoold en getraind personeel zomaar aan komt waaien.

Hetzelfde met de luxe om mensen aan te willen nemen voor minimumloon. Voor 9 euro per uur ergens fysiek zwaar productiewerk gaan doen? Geen wonder dat je daar alleen maar Polen voor kunt vinden. En maar klagen dat Nederlanders nog wat zelfrespect hebben om zichzelf ook niet kapot te werken voor een hongerloontje.
  donderdag 14 december 2017 @ 12:07:50 #18
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_175716074
quote:
0s.gif Op donderdag 14 december 2017 11:45 schreef Achterhoker het volgende:
Niet zo gek natuurlijk dat er geen hond meer in de bouw wil werken. Altijd maar die nadruk op onze kenniseconomie, op gewone
'werklui' kijkt men neer.
Niet iedereen die in "de bouw" werkt is een stenenstapelaar natuurlijk.
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
pi_175716356
quote:
0s.gif Op donderdag 14 december 2017 11:52 schreef Igen het volgende:

[..]

Balkenende heeft toch in goede tijden anticyclisch beleid gevoerd? Met z'n "eerst het zuur, dan het zoet".
Nee, dat was procyclisch beleid.

quote:
Maar toen het zoet zou komen sloeg de crisis toe. Het gevolg van anticyclisch beleid is dus dat men permanent depressief is: in goede tijden depressief omdat er wordt bezuinigd én in slechte tijden omdat het crisis is.
Onzin natuurlijk. Het dak repareren wanneer de zon schijnt is niet alleen veel prettiger werken, het voorkomt ook een boel schade. Die hoge pieken zijn leuk voor die paar mensen die snel binnen willen lopen, en die profiteren dan weer van de diepe dalen door bijv. vastgoed goedkoop te kopen en door wanhopige ZZP-ers te laten opknappen voor een laag tarief. Maar alle werklozen staan jaren stil in de ontwikkeling van hun arbeidsproductiviteit want werkervaring is daarin de grootste factor. Dat is dus potentiele welvaart die je weggooit qua verdiensten voor de persoon zelf, maar ook voor zijn bestedingskracht, en het is slecht voor de inkomenszekerheid wat ook weer een belangrijke component van welvaart is.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  donderdag 14 december 2017 @ 12:38:27 #20
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_175716518
Groei van de economie kan nooit een doel an sich zijn.
Natuurlijk is het belangrijk dat mensen werk kunnen vinden. Maar als de economie zo snel groeit dat we onvoldoende werkkrachten hebben, groeit zij dan niet te snel?
Wat kan een reden zijn om een economie -sneller- te laten groeien behalve werkgelegenheid? Meer drukte op de weg? Minder woningen? meer vervuiling?

Verhoog de lonen maar. Dat remt de economie en de vraag naar arbeid. De beste en meest plezierige manier om dit probleem op te lossen.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_175716580
quote:
0s.gif Op donderdag 14 december 2017 11:10 schreef HSG het volgende:

[..]

Dat betwijfel ik aangezien de meeste bedrijven nog steeds lopen te roepen om ervaring.... waar moeten mensen die vandaan halen als niemand die wil bieden?
Ha ik bood mij aan 2 jaar terug in NL.
Bouwervaring en ICT.
Werd overal geweigerd vanwege mijn leeftijd.
Laat ze lekker het rambam krijgen in NL.
pi_175716659
quote:
0s.gif Op donderdag 14 december 2017 11:45 schreef Achterhoker het volgende:
Niet zo gek natuurlijk dat er geen hond meer in de bouw wil werken. Altijd maar die nadruk op onze kenniseconomie, op gewone
'werklui' kijkt men neer.
Die hebben dan ook geen groot denkvermogen. Zijn puur bezig om maar een krachtig fysiek te krijgen zodat ze de weinige hoogbegaafden fysiek de baas te kunnen. Graven hele dagen gaten of sleuven of naar waardevol erts met de schep. Trieste bedoening zijn die gewone werklieden maar.
  donderdag 14 december 2017 @ 12:51:50 #23
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_175716714
Goh, blijkbaar werkt het marktmechanisme toch niet optimaal.

En dat terwijl - door de massale privatiseringen en de opkomst van the Evil Galactic Empire in Brussel - het marktmechanisme heilig is verklaard.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_175716722
quote:
0s.gif Op donderdag 14 december 2017 12:43 schreef DUTCHKO het volgende:

[..]

Ha ik bood mij aan 2 jaar terug in NL.
Bouwervaring en ICT.
Werd overal geweigerd vanwege mijn leeftijd.
Laat ze lekker het rambam krijgen in NL.
Ik snap je. Ze zoeken tegenwoordig wo opgeleid, 18 jaar oud met 5 jaar werkervaring.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_175717015
quote:
0s.gif Op donderdag 14 december 2017 12:28 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Nee, dat was procyclisch beleid.
Nee, bijna de hele regeerperiode van Balkenende was hoogconjunctuur.
  donderdag 14 december 2017 @ 16:28:40 #26
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_175721402
quote:
6s.gif Op donderdag 14 december 2017 11:09 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Makkelijker gezegd, dan gedaan. :)
Wel een goed idee though, maar daar wordt ook al aan gewerkt dacht ik.
Nee, dat doen ze niet.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  donderdag 14 december 2017 @ 16:37:47 #27
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_175721572
quote:
7s.gif Op donderdag 14 december 2017 16:28 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Nee, dat doen ze niet.
Nee man, je hebt gelijk;
https://www.ad.nl/economi(...)ngsgebied~af2e716f0/

:D
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
  donderdag 14 december 2017 @ 16:38:35 #28
321876 Cherna
Fuck the System
pi_175721588
quote:
0s.gif Op donderdag 14 december 2017 12:02 schreef JaJammerJan het volgende:
Wat een onzin. Zolang werkgevers nog altijd de luxe hebben om te kunnen eisen dat simpel administratieve werknemers een HBO-diploma moeten hebben, dan is er dus helemaal geen personeelstekort. Bedrijven weigeren ook pertinent om hun eigen personeel te trainen, maar verwachten dat geschoold en getraind personeel zomaar aan komt waaien.

Hetzelfde met de luxe om mensen aan te willen nemen voor minimumloon. Voor 9 euro per uur ergens fysiek zwaar productiewerk gaan doen? Geen wonder dat je daar alleen maar Polen voor kunt vinden. En maar klagen dat Nederlanders nog wat zelfrespect hebben om zichzelf ook niet kapot te werken voor een hongerloontje.
Natuurlijk gaan werkgevers niet investeren in mensen die geen vast contact hebben. Je zou wel gek zijn. Als je een zzper laat aanrukken of iemand met een flexibel contract dan moet je ervan uitgaan dat hij de kennis bezit.

Je zag het al aankomen in de zorgsector. Massa ontslagen tijdens de crisis. Dus ipv te laag opgeleid personeel intern op te leiden tot IG3 hebben we al deze hulpkrachten maar ontslagen in de thuiszorg etc.. Nu men een gigantisch tekort heeft staat men zich weer af te vragen hoe dat nu komt. Voor de gediplomeerden vanaf IG3 is het geen punt want die hebben het werk in die branche voor uitzoeken en krijgen nog een vast contract na een jaar contract ook.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_175721595
quote:
0s.gif Op donderdag 14 december 2017 11:05 schreef HSG het volgende:

[..]

Bron.
Er zitten nog genoeg werklozen op de bank. Omscholen en aan het werk zetten.
Ik ben voor.

Er zitten tevens nog honderdduizenden gedeeltelijk arbeidsongeschikten thuis, die kunnen ze ook een contract aanbieden.

Maar het mag vooral geen geld of moeite kosten voor veel werkgevers (de positieve uitzonderingen daargelaten). :)
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_175721607
Ik werk nu 1,5 jaar als Proces- Operator waar Vapro A word voor gevraagd en soms val ik voor iemand waar Vapro B voor word gevraagd. Beide functies vul ik met ogen dicht in zonder enige technische achtergrond. En ik moet toch wel zeggen dat elk persoon met enige vorm van verstand zonder enige ervaring beide functies moet in kunnen vullen na een korte inwerkperiode.

Ik denk dat men teveel hamert op een papiertje.
Hey
pi_175721659
quote:
14s.gif Op donderdag 14 december 2017 11:10 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Omscholen mag niet want dan ben je niet direct beschikbaar voor werk.
Nee, klopt. Met 30 jaar dien je 50 jaar ervaring te hebben.
pi_175721691
quote:
0s.gif Op donderdag 14 december 2017 16:39 schreef Dakterras het volgende:
Ik werk nu 1,5 jaar als Proces- Operator waar Vapro A word voor gevraagd en soms val ik voor iemand waar Vapro B voor word gevraagd. Beide functies vul ik met ogen dicht in zonder enige technische achtergrond. En ik moet toch wel zeggen dat elk persoon met enige vorm van verstand zonder enige ervaring beide functies moet in kunnen vullen na een korte inwerkperiode.

Ik denk dat men teveel hamert op een papiertje.
Nog niet eens het papiertje alleen, maar het is vooral dodelijk dat ze geen starters willen. 99% van de vacatures willen iemand met minstens 2 tot 5 jaar ervaring, waarbij stages niet gelden.
pi_175721757
Overigens, als je de vacatures bekijkt is 90% klantenservice of productiemedewerker.
pi_175721785
quote:
0s.gif Op donderdag 14 december 2017 16:47 schreef Cockwhale het volgende:
Overigens, als je de vacatures bekijkt is 90% klantenservice of productiemedewerker.
Genoeg nieuwkomers die die functies kunnen invullen. Van de Somaliers, die hier al tig jaar alle tijd hebben gehad om de taal te leren, kunnen dan mooi in aanmerking komen.
Hey
pi_175721797
quote:
0s.gif Op donderdag 14 december 2017 16:49 schreef Dakterras het volgende:

[..]

Genoeg nieuwkomers die die functies kunnen invullen. Van de Somaliers, die hier al tig jaar alle tijd hebben gehad om de taal te leren, kunnen dan mooi in aanmerking komen.
Klopt, maar het vertegenwoordigt amper de stelling 'teveel banen'. Te weinig slaafwerkers voor een hongerloontje is een betere omschrijving.
pi_175721848
quote:
0s.gif Op donderdag 14 december 2017 16:50 schreef Cockwhale het volgende:

[..]

Klopt, maar het vertegenwoordigt amper de stelling 'teveel banen'. Te weinig slaafwerkers voor een hongerloontje is een betere omschrijving.
Asielzoekers kunnen ook wat terug doen. Witlof snijden kan iedereen.
Hey
pi_175721961
quote:
0s.gif Op donderdag 14 december 2017 16:53 schreef Dakterras het volgende:

[..]

Asielzoekers kunnen ook wat terug doen. Witlof snijden kan iedereen.
Dat kan ik stellig ontkrachten. :)

Door mijn zeer slechte motoriek zou ik echt geen witlof kunnen snijden, althans niet beroepsmatig.

Voor mij is het snijden van groenten en aardappels een dagelijkse struggle. :')
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_175721984
quote:
0s.gif Op donderdag 14 december 2017 17:02 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Dat kan ik stellig ontkrachten. :)

Door mijn zeer slechte motoriek zou ik echt geen witlof kunnen snijden, althans niet beroepsmatig.

Voor mij is het snijden van groenten en aardappels een dagelijkse struggle. :')
Denk jij....ik heb ooit een zomerbaandje gehad bij een groente- verwerkingsbedrijf. Ik kon er in den beginnen geen ene zak van, maar je weet: ADO (Alles door oefening) EXPOSURE EXPOSURE EXPOSURE
Hey
pi_175722023
quote:
0s.gif Op donderdag 14 december 2017 11:20 schreef Oud_student het volgende:
Ik denk dat er in werkelijkheid geen tekort is aan personeel, maar een tekort aan goedkoop personeel. In de installatie en tech-sector wordt er veel van mensen gevraagd maar er wordt te weinig verdiend. Ook in de bouw is het werk zwaar, maar de mensen moeten goedkoop via ZZP constructies gaan werken. Veel mensen kiezen daarom voor een kantoorbaan.

Ook is er binnen bedrijven veel inefficiëntie, als je dat oplost en verder robotiseert, dan heb je alleen maar minder personeel nodig.
Daarom denk ik dat het tekort slechts tijdelijk zal zijn.
Goedkoop personeel betrekt men bij voorkeur uit Midden- en Oost-Europa hè. Die zijn populairder dan onze eigen minderheden, zeg maar, misschien op Turken na. De vele distributiecentra die als paddenstoelen uit de grond schieten die vereisen idd goedkope arbeid en dat gaat naar MOE-landers.
I´m back.
pi_175722071
quote:
0s.gif Op donderdag 14 december 2017 17:07 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Goedkoop personeel betrekt men bij voorkeur uit Midden- en Oost-Europa hè. Die zijn populairder dan onze eigen minderheden, zeg maar, misschien op Turken na. De vele distributiecentra die als paddenstoelen uit de grond schieten die vereisen idd goedkope arbeid en dat gaat naar MOE-landers.
Stond laatst in BN De Stem inderdaad dat de toename van werkgelegenheid nogal tegenviel na het opleveren van talloze nieuwe distributiecentra hier in de regio.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_175722097
quote:
0s.gif Op donderdag 14 december 2017 17:05 schreef Dakterras het volgende:

[..]

Denk jij....ik heb ooit een zomerbaandje gehad bij een groente- verwerkingsbedrijf. Ik kon er in den beginnen geen ene zak van, maar je weet: ADO (Alles door oefening) EXPOSURE EXPOSURE EXPOSURE
Denk jij. :)

Jij hebt - neem ik aan - een normaal functionerende motoriek?

Als jij al moeite had in de eerste weken om dat onder de knie te krijgen dan zal iemand met een motorische stoornis zoals ik die heb dat niet onder de knie krijgen hoor, of wellicht zelfs vingers of een hand kwijtraken in snij-machines of wat dan ook.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_175722122
quote:
0s.gif Op donderdag 14 december 2017 17:12 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Denk jij. :)

Jij hebt - neem ik aan - een normaal functionerende motoriek?

Als jij al moeite had in de eerste weken om dat onder de knie te krijgen dan zal iemand met een motorische stoornis zoals ik die heb dat niet onder de knie krijgen hoor, of wellicht zelfs vingers of een hand kwijtraken in snij-machines of wat dan ook.
Ik geloof je. Maar je behoort tot een minderheid.
Hey
pi_175722142
quote:
0s.gif Op donderdag 14 december 2017 17:14 schreef Dakterras het volgende:

[..]

Ik geloof je. Maar je behoort tot een minderheid.
Gelukkig wel. :P

Maar je zei dat "iedereen witlof kan snijden", dus die stelligheid wilde ik even ontkrachten.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  donderdag 14 december 2017 @ 17:42:04 #44
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_175722526
quote:
0s.gif Op donderdag 14 december 2017 17:02 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Dat kan ik stellig ontkrachten. :)

Door mijn zeer slechte motoriek zou ik echt geen witlof kunnen snijden, althans niet beroepsmatig.

Voor mij is het snijden van groenten en aardappels een dagelijkse struggle. :')
Waarom heet je dan tomatenboer?
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_175722597
quote:
1s.gif Op donderdag 14 december 2017 17:42 schreef LXIV het volgende:

[..]

Waarom heet je dan tomatenboer?
Haha, das een goeie. :P

Ik had duidelijk een gebrek aan inspiratie toen ik mij op dit forum aanmeldde. Ik heb het zo bedacht; destijds (we praten over 2003 / 2004) was ik nog actief SP-lid, daar komt de 'tomaat' van mijn username vandaan.

Boer heb ik erbij gepakt omdat ik mijn Brabantse roots niet verloochen, dus zodoende kwam ik op 'Tomatenboer'.

Misschien dat ik 'm nog 'ns verander, maar goed, ik en de mede-users zijn ondertussen al meer dan 27.000 posts gewend aan die belachelijke gebruikersnaam. :)
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_175722616
quote:
0s.gif Op donderdag 14 december 2017 16:38 schreef Cherna het volgende:

[..]

Natuurlijk gaan werkgevers niet investeren in mensen die geen vast contact hebben. Je zou wel gek zijn. Als je een zzper laat aanrukken of iemand met een flexibel contract dan moet je ervan uitgaan dat hij de kennis bezit.

Je zag het al aankomen in de zorgsector. Massa ontslagen tijdens de crisis. Dus ipv te laag opgeleid personeel intern op te leiden tot IG3 hebben we al deze hulpkrachten maar ontslagen in de thuiszorg etc.. Nu men een gigantisch tekort heeft staat men zich weer af te vragen hoe dat nu komt. Voor de gediplomeerden vanaf IG3 is het geen punt want die hebben het werk in die branche voor uitzoeken en krijgen nog een vast contract na een jaar contract ook.
Klopt, maar het zijn de werkgevers zelf geweest die geen vaste contracten meer aan wilden bieden en een cultuur van flexwerken/jobhoppers gecreëerd hebben, gesteund door de politiek. Nee, in zo'n geval loont het zich ook niet meer om personeel te trainen of op te leiden.

Als er daadwerkelijk een personeelstekort is, dan passen werkgevers zich wel aan. Jammer dat je niet genoeg mensen meer voor minimumloon kan vinden, of werknemers kan vinden waarin je zelf niet meer hoeft te investeren, maar dat betekent niet dat er een personeelstekort is.
pi_175723340
quote:
0s.gif Op donderdag 14 december 2017 12:38 schreef LXIV het volgende:
Groei van de economie kan nooit een doel an sich zijn.
Natuurlijk is het belangrijk dat mensen werk kunnen vinden. Maar als de economie zo snel groeit dat we onvoldoende werkkrachten hebben, groeit zij dan niet te snel?
Wat kan een reden zijn om een economie -sneller- te laten groeien behalve werkgelegenheid? Meer drukte op de weg? Minder woningen? meer vervuiling?

Verhoog de lonen maar. Dat remt de economie en de vraag naar arbeid. De beste en meest plezierige manier om dit probleem op te lossen.
Hé, eindelijk iemand op fok die het snapt. Wat een verademing. :)
pi_175729896
quote:
0s.gif Op donderdag 14 december 2017 16:49 schreef Dakterras het volgende:

[..]

Genoeg nieuwkomers die die functies kunnen invullen. Van de Somaliers, die hier al tig jaar alle tijd hebben gehad om de taal te leren, kunnen dan mooi in aanmerking komen.
Ja en vervolgens gaan wij met z'n allen zitten kankeren dat zij onze banen inpikken.

Maar goed de gemiddelde Nederlander voelt zich natuurlijk veel te goed voor dit soort werk.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_175730198
quote:
0s.gif Op donderdag 14 december 2017 22:11 schreef HSG het volgende:
Maar goed de gemiddelde Nederlander voelt zich natuurlijk veel te goed voor dit soort werk.
Uiteraard. Voor minimumloon werken is kansloos en onbetaalbaar, zelfs met overheidssubsidies (huurtoeslag,zorgtoeslag,etc). Dat ze de lonen maar omhoog halen.

Oh nee, dat hoeft niet. Genoeg volk zonder zelfrespect dat voor minimumloon gaat werken.
pi_175730237
quote:
0s.gif Op donderdag 14 december 2017 22:20 schreef JaJammerJan het volgende:

[..]

Uiteraard. Voor minimumloon werken is kansloos en onbetaalbaar, zelfs met overheidssubsidies (huurtoeslag,zorgtoeslag,etc). Dat ze de lonen maar omhoog halen.

Oh nee, dat hoeft niet. Genoeg volk zonder zelfrespect dat voor minimumloon gaat werken.
Soms heb je niks te willen. Werk is werk en is altijd beter dan 5 jaar werkloos zijn.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_175732385
quote:
0s.gif Op donderdag 14 december 2017 22:21 schreef HSG het volgende:

[..]

Soms heb je niks te willen. Werk is werk en is altijd beter dan 5 jaar werkloos zijn.
Ze moeten het minimumloon omhoog gooien, arbeidsmigranten stoppen en subsidies voor bedrijven om mensen op minimumloon aan te kunnen nemen (huurtoeslag, zorgtoeslag) afschaffen. Je hoort geen subsidie van de overheid nodig te hebben om te kunnen leven als je full-time werkt. Wat voor een derde wereld land is dit anders.

Dat ze maar automatiseren of mensen een loon geven waar je op kan leven.
pi_175735856
quote:
0s.gif Op donderdag 14 december 2017 23:27 schreef JaJammerJan het volgende:

[..]

Ze moeten het minimumloon omhoog gooien, arbeidsmigranten stoppen en subsidies voor bedrijven om mensen op minimumloon aan te kunnen nemen (huurtoeslag, zorgtoeslag) afschaffen. Je hoort geen subsidie van de overheid nodig te hebben om te kunnen leven als je full-time werkt. Wat voor een derde wereld land is dit anders.

Dat ze maar automatiseren of mensen een loon geven waar je op kan leven.
Dat de minimum lonen omhoog moeten ben ik mee eens. Werken moet lonen alleen dan moet je niet gaan kankeren dat je werk moet/gaat doen waar je je te goed voor voelt.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_175736706
quote:
0s.gif Op donderdag 14 december 2017 16:47 schreef Cockwhale het volgende:
Overigens, als je de vacatures bekijkt is 90% klantenservice of productiemedewerker.
Als je nou gewoon zorgt voor tevreden klanten door te leveren wat je belooft dan kun je met veel minder klantenservicemedewerkers en retentiebellers toe. Dankzij goedkope arbeid was het lonend om de tijd van klanten te verspillen met een inrichting van het bedrijfsproces waarbij leveringsgebreken waren ingecalculeerd in de wetenschap dat veel mensen het erbij laten zitten en de rest zich laat afschepen met een paar maanden gratis films of sport.

Dat kan veel efficienter en hogere loonkosten zijn een prima prikkel.

quote:
0s.gif Op donderdag 14 december 2017 13:11 schreef Igen het volgende:

[..]

Nee, bijna de hele regeerperiode van Balkenende was hoogconjunctuur.
Nee hoor. Er was een dipje na 11 september en de invoering van de euro. Balkenende heeft daar met procyclisch beleid een flinke laagconjunctuur van weten te maken om en door een rechtse agenda door te voeren.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_175736944
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 december 2017 10:14 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Nee hoor. Er was een dipje na 11 september en de invoering van de euro. Balkenende heeft daar met procyclisch beleid een flinke laagconjunctuur van weten te maken om en door een rechtse agenda door te voeren.
Dit is dus precies wat ik bedoel. Het was jarenlang hoogconjunctuur maar dankzij het contracyclische bezuinigen is bij jou het gevoel blijven hangen dat de dotcom-crisis etc. zowat zijn hele regeerperiode hebben geduurd - wat echter niet waar is! Dus vandaar mijn stelling dat contracyclisch handelen niet werkt. Als Balkenende procyclisch had gehandeld dan had ook jij hoogstwaarschijnlijk veel positiever over die tijdsperiode geoordeeld.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 15-12-2017 10:28:57 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')