Officieel, maar komt nog gewoon in aanmerking voor overgangsregeling (doe ik overigens niet aan mee want 700 kilo) en oldtimerverzekering a 5 euro per maand.quote:Op donderdag 14 december 2017 10:59 schreef bonke het volgende:
het is tegenwoordig toch pas een oldtimer na 40 jaar?
Remblokken en -schoenen.quote:Op donderdag 14 december 2017 10:54 schreef Evienne het volgende:
Met welke slijtage en kosten kan ik rekening houden als ik 'm dagelijks ga gebruiken?
Niet als hij uit 1988 komt, maar dat maakt als je er toch geen gebruik van wilt maken natuurlijk niet uit. Let er tevens op dat de meeste oldtimerverzekeringen dagelijks gebruik uitsluiten.quote:maar komt nog gewoon in aanmerking voor overgangsregeling
Gouden karretje zo te zienquote:Op donderdag 14 december 2017 10:54 schreef Evienne het volgende:
Ik heb een leuk oldtimertje op het oog, Starlet, 1988, 1.0 met minder dan 65.000 km op de teller. Autopas leert mij dat hij geen langere periodes heeft stilgestaan, maar er slechts 1000 tot 3000 per jaar mee is gereden. Waarschijnlijk dus vooral kleine stukjes. Wel altijd netjes onderhouden, geen roest, geen aandachtspunten APK. Distributieriem 2 jaar geleden vervangen.
Met welke slijtage en kosten kan ik rekening houden als ik 'm dagelijks ga gebruiken?
Oh verrek, tot en met 1987 blijkbaar. Maar is niet echt relevant voor me.quote:Op donderdag 14 december 2017 11:29 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Niet als hij uit 1988 komt.
Als de auto recentelijk nog regelmatig is gebruikt en het onderhoud up to date is (dus geen uitgedroogde rubbers en dergelijke) zou ik geen buitengewone problemen verwachten.
Dank!quote:Op donderdag 14 december 2017 11:35 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Gouden karretje zo te zien
Wat je zou kúnnen doen is hem een grote beurt laten geven inclusief alle vloeistoffen (dus ook remolie, bak olie en koelvloeistof en bougietjes, kabels, verdeelkappie enzo), dan heb je er zeker weten een bomproof karretje aan.
Ok, als je de spullen en een fatsoenlijke garage met een smeerputje hebt is dat prima te doen.quote:Op donderdag 14 december 2017 11:44 schreef Evienne het volgende:
[..]
Dank!
Wil wel leren 'm zelf te onderhouden, vandaar ook mijn voorkeur voor een oudje. Ik had een ouwe Polo en dat was echt leuk om zelf aan te prullen. Samen met Haynes dan.
Zo ben ik ook begonnen: met een VW Derby. Die Starlets zijn of zich prima auto's alleen de rode uitvoering wordt bleekroze. Maar dan nog, kan je voor weinig rijden.quote:Op donderdag 14 december 2017 11:44 schreef Evienne het volgende:
Ik had een ouwe Polo en dat was echt leuk om zelf aan te prullen.
Garage heb ik, gereedschap steeds meer. Bougies en olie en filters vervangen heb ik al eens gedaan. Verder plaatwerk vervangen, wat hang en sluitwerk, op de sloop naar onderdelen zoeken, echt mooi. Tja sommige dingen zijn natuurlijk verstandiger om door een professional te laten doen maar dan loer ik ook graag meequote:Op donderdag 14 december 2017 11:49 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Ok, als je de spullen en een fatsoenlijke garage met een smeerputje hebt is dat prima te doen.
Remvloeistof vervangen kun je in principe ook zelf, maar tegenwoordig hebben ze in de garage vacuumspul om dat te doen, en dar kun je thuis eigenlijk niet tegenaan kliederen.. geldt ook voor bijvoorbeeld versnellingsbak olie..
Het verdere reguliere spul als olie en filters, bougies en kabels kun je heel eenvoudig zelf doen als je een beetje handig bent.
te gek. Heb nog steeds een zwak voor ouwe Volkswagens, ooit komt er een Caddy.quote:Op donderdag 14 december 2017 12:04 schreef blomke het volgende:
[..]
Zo ben ik ook begonnen: met een VW Derby. Die Starlets zijn of zich prima auto's alleen de rode uitvoering wordt bleekroze. Maar dan nog, kan je voor weinig rijden.
Vervangen van motorolie + filter is vooralsnog meer dan genoeg. Dat KVS en versnellingsbakolie na 65.000 km vervangen moet worden bij een 1l. automotor, komt mij overbodig over; wat slijt dat nou in de loop der jaren.
En na 30 jaar? ook niet? Bakolie en koelvloeistof zijn serieuze 'vergeet'puntjes; mensen plegen alleen maar kleine beurtjes te doen, en dan gebeuren zulke dingen eigenlijk nooit..quote:Op donderdag 14 december 2017 12:04 schreef blomke het volgende:
[..]
Zo ben ik ook begonnen: met een VW Derby. Die Starlets zijn of zich prima auto's alleen de rode uitvoering wordt bleekroze. Maar dan nog, kan je voor weinig rijden.
Vervangen van motorolie + filter is vooralsnog meer dan genoeg. Dat KVS en versnellingsbakolie na 65.000 km vervangen moet worden bij een 1l. automotor, komt mij overbodig over; wat slijt dat nou in de loop der jaren.
Ik kende 3 mensen die er eentje hadden, en die hadden allemaal geen slurfjequote:Op donderdag 14 december 2017 12:06 schreef Evienne het volgende:
[..]
Garage heb ik, gereedschap steeds meer. Bougies en olie en filters vervangen heb ik al eens gedaan. Verder plaatwerk vervangen, wat hang en sluitwerk, op de sloop naar onderdelen zoeken, echt mooi. Tja sommige dingen zijn natuurlijk verstandiger om door een professional te laten doen maar dan loer ik ook graag mee
Goeie tips verder hoor, dank je alleen dat 'vrouwenkarretje' ben ik 't niet helemaal mee eens. Vrouwen die ik ken verklaarden me nog net niet voor gek toen ik zelf aan die Polo ging prutsen. Maar garages probeerden me steeds te tillen.... dan moet je toch iets
Oh ik ben zeker niet beledigd. Het rijdt echt lekker, wendbaar, stiekem toch altijd als eerste weg bij het verkeerslicht en parkeren op halve parkeerplaatsenquote:Op donderdag 14 december 2017 12:19 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Ik kende 3 mensen die er eentje hadden, en die hadden allemaal geen slurfje
Je moet het ook niet verkeerd opvatten, maar juist omdat de bediening zo superlicht gaat (in die 3 starletjes die ik heb gereden iig wél) en omdat het zo'n fijn handzaam formaatje auto is, vind ik het een ideaal ding voor een vrouw..
Waarom? Wat "slijt" er aan water? Of aan olie die op buitentemperatuur blijft en incidenteel wordt doorgeroerd?quote:Op donderdag 14 december 2017 12:17 schreef Sounddragon het volgende:
Zeker bij een oudere auto zijn dat júist de dingen die ik zou doen..
Een Peugeot?quote:Op donderdag 14 december 2017 13:07 schreef Dingest het volgende:
Ik rijd nu in een 205 uit '89, waar het afgelopen jaar denk ik een kleine 1000 euro in is gestoken, o.a.: nieuwe apk, nieuwe distributieset, uitlaatdemper, grote beurt, drie wiellagers, ashoesje en bakolie, een gebruikte dynamo en bijna het hele remsysteem (7 m meter remleidingen, remslangen rondom, revisie klauwen, schijven+blokken voor, schoenen en cilinders achter). Klinkt veel, maar de auto was gratis, veel van deze dingen gaan nu weer (vele) jaren mee, de bodem lijkt nog keihard (en dat is wat imho cruciaal is wil onderhoud nog lonen), ik heb het allemaal zelf gedaan en hij heeft mij zonder problemen naar Montenegro en terug gebracht
Alto? 1998? 😆quote:Op donderdag 14 december 2017 13:07 schreef Dingest het volgende:
Heeft die generatie Alto wel al een 6-cijferige kilometerstandteller?
Zolang het ding niet roest kan je niet overdreven veel meer of ander onderhoud verwachten dan bij een auto uit 1998. Hangt er ook vanaf hoe je voorgangers het ding hebben bijgehouden, maar het is toch ook een kwestie van geluk en wat achterstallig onderhoud heb je altijd wel.
Ik rijd nu in een 205 uit '89, waar het afgelopen jaar denk ik een kleine 1000 euro in is gestoken, o.a.: nieuwe apk, nieuwe distributieset, uitlaatdemper, grote beurt, drie wiellagers, ashoesje en bakolie, een gebruikte dynamo en bijna het hele remsysteem (7 m meter remleidingen, remslangen rondom, revisie klauwen, schijven+blokken voor, schoenen en cilinders achter). Klinkt veel, maar de auto was gratis, veel van deze dingen gaan nu weer (vele) jaren mee, de bodem lijkt nog keihard (en dat is wat imho cruciaal is wil onderhoud nog lonen), ik heb het allemaal zelf gedaan en hij heeft mij zonder problemen naar Montenegro en terug gebracht
Mijn moeder was 500e kwijt bij haar lokale garage voor een kleine beurt en nieuwe schijven+blokken voor haar 4 jaar oude auto.
Starlet danquote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |