abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 14 december 2017 @ 10:54:51 #1
285174 Evienne
never odd or even
pi_175714643
Ik heb een leuk oldtimertje op het oog, Starlet, 1988, 1.0 met minder dan 65.000 km op de teller. Autopas leert mij dat hij geen langere periodes heeft stilgestaan, maar er slechts 1000 tot 3000 per jaar mee is gereden. Waarschijnlijk dus vooral kleine stukjes. Wel altijd netjes onderhouden, geen roest, geen aandachtspunten APK. Distributieriem 2 jaar geleden vervangen.

Met welke slijtage en kosten kan ik rekening houden als ik 'm dagelijks ga gebruiken?
think for yourself, question authority
while it is always possible to wake a person who's sleeping, no amount of noise will wake a person who is pretending to be asleep
pi_175714754
het is tegenwoordig toch pas een oldtimer na 40 jaar?
:)
pies on joe toe
  donderdag 14 december 2017 @ 11:02:49 #3
285174 Evienne
never odd or even
pi_175714827
quote:
0s.gif Op donderdag 14 december 2017 10:59 schreef bonke het volgende:
het is tegenwoordig toch pas een oldtimer na 40 jaar?
:)
Officieel, maar komt nog gewoon in aanmerking voor overgangsregeling (doe ik overigens niet aan mee want 700 kilo) en oldtimerverzekering a 5 euro per maand. O+
think for yourself, question authority
while it is always possible to wake a person who's sleeping, no amount of noise will wake a person who is pretending to be asleep
pi_175715179
quote:
1s.gif Op donderdag 14 december 2017 10:54 schreef Evienne het volgende:
Met welke slijtage en kosten kan ik rekening houden als ik 'm dagelijks ga gebruiken?
Remblokken en -schoenen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_175715322
quote:
maar komt nog gewoon in aanmerking voor overgangsregeling
Niet als hij uit 1988 komt, maar dat maakt als je er toch geen gebruik van wilt maken natuurlijk niet uit. Let er tevens op dat de meeste oldtimerverzekeringen dagelijks gebruik uitsluiten.

Als de auto recentelijk nog regelmatig heeft gereden en het onderhoud up to date is (dus geen uitgedroogde rubbers en dergelijke) zou ik geen buitengewone problemen verwachten.
pi_175715420
quote:
1s.gif Op donderdag 14 december 2017 10:54 schreef Evienne het volgende:
Ik heb een leuk oldtimertje op het oog, Starlet, 1988, 1.0 met minder dan 65.000 km op de teller. Autopas leert mij dat hij geen langere periodes heeft stilgestaan, maar er slechts 1000 tot 3000 per jaar mee is gereden. Waarschijnlijk dus vooral kleine stukjes. Wel altijd netjes onderhouden, geen roest, geen aandachtspunten APK. Distributieriem 2 jaar geleden vervangen.

Met welke slijtage en kosten kan ik rekening houden als ik 'm dagelijks ga gebruiken?
Gouden karretje zo te zien _O_

Wat je zou kúnnen doen is hem een grote beurt laten geven inclusief alle vloeistoffen (dus ook remolie, bak olie en koelvloeistof en bougietjes, kabels, verdeelkappie enzo), dan heb je er zeker weten een bomproof karretje aan.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  donderdag 14 december 2017 @ 11:37:56 #7
285174 Evienne
never odd or even
pi_175715490
quote:
0s.gif Op donderdag 14 december 2017 11:29 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]

Niet als hij uit 1988 komt.

Als de auto recentelijk nog regelmatig is gebruikt en het onderhoud up to date is (dus geen uitgedroogde rubbers en dergelijke) zou ik geen buitengewone problemen verwachten.
Oh verrek, tot en met 1987 blijkbaar. Maar is niet echt relevant voor me.

Dank voor jullie antwoorden!
think for yourself, question authority
while it is always possible to wake a person who's sleeping, no amount of noise will wake a person who is pretending to be asleep
pi_175715542
Starlets O+
pi_175715592
Ik zat pas geleden nog te kijken; toch een leuk bakkie om erbij te hebben, en die dingen rijden serieus lekker; echte vrouwenkarretjes, alles gaat licht en soepeltjes, en stiekem zijn ze nog best vlot ook :Y
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  donderdag 14 december 2017 @ 11:44:38 #10
285174 Evienne
never odd or even
pi_175715649
quote:
14s.gif Op donderdag 14 december 2017 11:35 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Gouden karretje zo te zien _O_

Wat je zou kúnnen doen is hem een grote beurt laten geven inclusief alle vloeistoffen (dus ook remolie, bak olie en koelvloeistof en bougietjes, kabels, verdeelkappie enzo), dan heb je er zeker weten een bomproof karretje aan.
Dank!

Wil wel leren 'm zelf te onderhouden, vandaar ook mijn voorkeur voor een oudje. Ik had een ouwe Polo en dat was echt leuk om zelf aan te prullen. Samen met Haynes dan. O+
think for yourself, question authority
while it is always possible to wake a person who's sleeping, no amount of noise will wake a person who is pretending to be asleep
  donderdag 14 december 2017 @ 11:49:50 #11
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_175715745
quote:
1s.gif Op donderdag 14 december 2017 11:44 schreef Evienne het volgende:

[..]

Dank!

Wil wel leren 'm zelf te onderhouden, vandaar ook mijn voorkeur voor een oudje. Ik had een ouwe Polo en dat was echt leuk om zelf aan te prullen. Samen met Haynes dan. O+
Ok, als je de spullen en een fatsoenlijke garage met een smeerputje hebt is dat prima te doen.

Remvloeistof vervangen kun je in principe ook zelf, maar tegenwoordig hebben ze in de garage vacuumspul om dat te doen, en dar kun je thuis eigenlijk niet tegenaan kliederen.. geldt ook voor bijvoorbeeld versnellingsbak olie..

Het verdere reguliere spul als olie en filters, bougies en kabels kun je heel eenvoudig zelf doen als je een beetje handig bent.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_175716022
quote:
1s.gif Op donderdag 14 december 2017 11:44 schreef Evienne het volgende:
Ik had een ouwe Polo en dat was echt leuk om zelf aan te prullen.
Zo ben ik ook begonnen: met een VW Derby. Die Starlets zijn of zich prima auto's alleen de rode uitvoering wordt bleekroze. Maar dan nog, kan je voor weinig rijden.

Vervangen van motorolie + filter is vooralsnog meer dan genoeg. Dat KVS en versnellingsbakolie na 65.000 km vervangen moet worden bij een 1l. automotor, komt mij overbodig over; wat slijt dat nou in de loop der jaren.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  donderdag 14 december 2017 @ 12:06:28 #13
285174 Evienne
never odd or even
pi_175716049
quote:
14s.gif Op donderdag 14 december 2017 11:49 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Ok, als je de spullen en een fatsoenlijke garage met een smeerputje hebt is dat prima te doen.

Remvloeistof vervangen kun je in principe ook zelf, maar tegenwoordig hebben ze in de garage vacuumspul om dat te doen, en dar kun je thuis eigenlijk niet tegenaan kliederen.. geldt ook voor bijvoorbeeld versnellingsbak olie..

Het verdere reguliere spul als olie en filters, bougies en kabels kun je heel eenvoudig zelf doen als je een beetje handig bent.
Garage heb ik, gereedschap steeds meer. Bougies en olie en filters vervangen heb ik al eens gedaan. Verder plaatwerk vervangen, wat hang en sluitwerk, op de sloop naar onderdelen zoeken, echt mooi. Tja sommige dingen zijn natuurlijk verstandiger om door een professional te laten doen maar dan loer ik ook graag mee :P

Goeie tips verder hoor, dank je :) alleen dat 'vrouwenkarretje' ben ik 't niet helemaal mee eens. Vrouwen die ik ken verklaarden me nog net niet voor gek toen ik zelf aan die Polo ging prutsen. Maar garages probeerden me steeds te tillen.... dan moet je toch iets ;)
think for yourself, question authority
while it is always possible to wake a person who's sleeping, no amount of noise will wake a person who is pretending to be asleep
  donderdag 14 december 2017 @ 12:08:58 #14
285174 Evienne
never odd or even
pi_175716090
quote:
0s.gif Op donderdag 14 december 2017 12:04 schreef blomke het volgende:

[..]

Zo ben ik ook begonnen: met een VW Derby. Die Starlets zijn of zich prima auto's alleen de rode uitvoering wordt bleekroze. Maar dan nog, kan je voor weinig rijden.

Vervangen van motorolie + filter is vooralsnog meer dan genoeg. Dat KVS en versnellingsbakolie na 65.000 km vervangen moet worden bij een 1l. automotor, komt mij overbodig over; wat slijt dat nou in de loop der jaren.
:D te gek. Heb nog steeds een zwak voor ouwe Volkswagens, ooit komt er een Caddy.

Dit is inderdaad geen rooie... bedankt voor je hulp!
think for yourself, question authority
while it is always possible to wake a person who's sleeping, no amount of noise will wake a person who is pretending to be asleep
  donderdag 14 december 2017 @ 12:17:23 #15
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_175716205
quote:
0s.gif Op donderdag 14 december 2017 12:04 schreef blomke het volgende:

[..]

Zo ben ik ook begonnen: met een VW Derby. Die Starlets zijn of zich prima auto's alleen de rode uitvoering wordt bleekroze. Maar dan nog, kan je voor weinig rijden.

Vervangen van motorolie + filter is vooralsnog meer dan genoeg. Dat KVS en versnellingsbakolie na 65.000 km vervangen moet worden bij een 1l. automotor, komt mij overbodig over; wat slijt dat nou in de loop der jaren.
En na 30 jaar? ook niet? Bakolie en koelvloeistof zijn serieuze 'vergeet'puntjes; mensen plegen alleen maar kleine beurtjes te doen, en dan gebeuren zulke dingen eigenlijk nooit..

Zeker bij een oudere auto zijn dat júist de dingen die ik zou doen..
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_175716235
Ik heb nog 0 kilometers op de teller
  donderdag 14 december 2017 @ 12:19:53 #17
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_175716239
quote:
1s.gif Op donderdag 14 december 2017 12:06 schreef Evienne het volgende:

[..]

Garage heb ik, gereedschap steeds meer. Bougies en olie en filters vervangen heb ik al eens gedaan. Verder plaatwerk vervangen, wat hang en sluitwerk, op de sloop naar onderdelen zoeken, echt mooi. Tja sommige dingen zijn natuurlijk verstandiger om door een professional te laten doen maar dan loer ik ook graag mee :P

Goeie tips verder hoor, dank je :) alleen dat 'vrouwenkarretje' ben ik 't niet helemaal mee eens. Vrouwen die ik ken verklaarden me nog net niet voor gek toen ik zelf aan die Polo ging prutsen. Maar garages probeerden me steeds te tillen.... dan moet je toch iets ;)
Ik kende 3 mensen die er eentje hadden, en die hadden allemaal geen slurfje :+

Je moet het ook niet verkeerd opvatten, maar juist omdat de bediening zo superlicht gaat (in die 3 starletjes die ik heb gereden iig wél) en omdat het zo'n fijn handzaam formaatje auto is, vind ik het een ideaal ding voor een vrouw..
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  donderdag 14 december 2017 @ 12:34:31 #18
285174 Evienne
never odd or even
pi_175716442
quote:
14s.gif Op donderdag 14 december 2017 12:19 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Ik kende 3 mensen die er eentje hadden, en die hadden allemaal geen slurfje :+

Je moet het ook niet verkeerd opvatten, maar juist omdat de bediening zo superlicht gaat (in die 3 starletjes die ik heb gereden iig wél) en omdat het zo'n fijn handzaam formaatje auto is, vind ik het een ideaal ding voor een vrouw..
Oh ik ben zeker niet beledigd. Het rijdt echt lekker, wendbaar, stiekem toch altijd als eerste weg bij het verkeerslicht :D en parkeren op halve parkeerplaatsen O+

Ik ga van het weekend kijken naar het bakkie.
think for yourself, question authority
while it is always possible to wake a person who's sleeping, no amount of noise will wake a person who is pretending to be asleep
pi_175716944
Ik zou hem sowieso een beurt geven.
Nieuwe olie plus filter, luchtfilter, bougies plus kabels en verdelerkap. En voor de rest alle vloeistoffen even vervangen,
versnellingsbakolie, remvloeistof en de koelvloeistof.
Kost je misschien ¤100,- aan materialen en een ochtend sleutelen, maar dan weet je zeker dat alles er weer fris bij staat.
En als je niet 100% zeker weet of de distributieriem vervangen is, pak die dan ook preventief even mee.

Controleer ook goed of de koppeling nog goed is. Vaak zijn zulke auto's bereden door oudere mensen die vaak de neiging hebben om de koppeling een half uur slippend te houden bij het optrekken.
Ook goed luisteren of die mooi stationair loopt en niet inhoudt bij het rijden. Dit kan namelijk veroorzaakt worden door alleen maar korte ritjes te rijden met een auto.
En eventueel vragen of ze hem niet warm willen draaien, maar dat je hem graag koud wil horen lopen.
Succes Met de aankoop


^O^
pi_175716959
Heeft die generatie AltoStarlet wel al een 6-cijferige kilometerstandteller? :P

Zolang het ding niet roest kan je niet overdreven veel meer of ander onderhoud verwachten dan bij een auto uit 1998. Hangt er ook vanaf hoe je voorgangers het ding hebben bijgehouden, maar het is toch ook een kwestie van geluk en wat achterstallig onderhoud heb je altijd wel.

Ik rijd nu in een 205 uit '89, waar het afgelopen jaar denk ik een kleine 1000 euro in is gestoken, o.a.: nieuwe apk, nieuwe distributieset, uitlaatdemper, grote beurt, drie wiellagers, ashoesje en bakolie, een gebruikte dynamo en bijna het hele remsysteem (7 m meter remleidingen, remslangen rondom, revisie klauwen, schijven+blokken voor, schoenen en cilinders achter). Klinkt veel, maar de auto was gratis, veel van deze dingen gaan nu weer (vele) jaren mee, de bodem lijkt nog keihard (en dat is wat imho cruciaal is wil onderhoud nog lonen), ik heb het allemaal zelf gedaan en hij heeft mij zonder problemen naar Montenegro en terug gebracht :+

Mijn moeder was 500e kwijt bij haar lokale garage voor een kleine beurt en nieuwe schijven+blokken voor haar 4 jaar oude auto.

[ Bericht 1% gewijzigd door Dingest op 14-12-2017 13:49:24 ]
pi_175717175
quote:
14s.gif Op donderdag 14 december 2017 12:17 schreef Sounddragon het volgende:
Zeker bij een oudere auto zijn dat júist de dingen die ik zou doen..
Waarom? Wat "slijt" er aan water? Of aan olie die op buitentemperatuur blijft en incidenteel wordt doorgeroerd?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_175717204
quote:
0s.gif Op donderdag 14 december 2017 13:07 schreef Dingest het volgende:
Ik rijd nu in een 205 uit '89, waar het afgelopen jaar denk ik een kleine 1000 euro in is gestoken, o.a.: nieuwe apk, nieuwe distributieset, uitlaatdemper, grote beurt, drie wiellagers, ashoesje en bakolie, een gebruikte dynamo en bijna het hele remsysteem (7 m meter remleidingen, remslangen rondom, revisie klauwen, schijven+blokken voor, schoenen en cilinders achter). Klinkt veel, maar de auto was gratis, veel van deze dingen gaan nu weer (vele) jaren mee, de bodem lijkt nog keihard (en dat is wat imho cruciaal is wil onderhoud nog lonen), ik heb het allemaal zelf gedaan en hij heeft mij zonder problemen naar Montenegro en terug gebracht :+

Een Peugeot?

[ Bericht 8% gewijzigd door blomke op 14-12-2017 13:34:04 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_175717244
quote:
0s.gif Op donderdag 14 december 2017 13:07 schreef Dingest het volgende:
Heeft die generatie Alto wel al een 6-cijferige kilometerstandteller? :P

Zolang het ding niet roest kan je niet overdreven veel meer of ander onderhoud verwachten dan bij een auto uit 1998. Hangt er ook vanaf hoe je voorgangers het ding hebben bijgehouden, maar het is toch ook een kwestie van geluk en wat achterstallig onderhoud heb je altijd wel.

Ik rijd nu in een 205 uit '89, waar het afgelopen jaar denk ik een kleine 1000 euro in is gestoken, o.a.: nieuwe apk, nieuwe distributieset, uitlaatdemper, grote beurt, drie wiellagers, ashoesje en bakolie, een gebruikte dynamo en bijna het hele remsysteem (7 m meter remleidingen, remslangen rondom, revisie klauwen, schijven+blokken voor, schoenen en cilinders achter). Klinkt veel, maar de auto was gratis, veel van deze dingen gaan nu weer (vele) jaren mee, de bodem lijkt nog keihard (en dat is wat imho cruciaal is wil onderhoud nog lonen), ik heb het allemaal zelf gedaan en hij heeft mij zonder problemen naar Montenegro en terug gebracht :+

Mijn moeder was 500e kwijt bij haar lokale garage voor een kleine beurt en nieuwe schijven+blokken voor haar 4 jaar oude auto.
Alto? 1998? 😆
pi_175717791
quote:
0s.gif Op donderdag 14 december 2017 13:24 schreef blomke het volgende:

[..]

Een Peugeot?
:Y
pi_175717912
quote:
1s.gif Op donderdag 14 december 2017 13:25 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:

[..]

Alto? 1998? 😆
Starlet dan :P

Maar die leeftijd uit '88 zegt voor de onderdelen niet zoveel. Eentje uit 1998 (of zelfs 2008) kan je dezelfde issues aan hebben. Ontwikkelde levensduur voor de meeste onderdelen is bij lange na niet de complete levensduur van de gemiddelde auto. En er spelen genoeg factoren mee dat er ook geen peil op te trekken valt; een remslangetje of ophangingsrubbertje bijv. kan 5 jaar geleden voor het laatst zijn vervangen, of 20 jaar geleden. Of allebei, en nu weer aan vervanging toe zijn.

Repareer gewoon wat nodig blijkt, en zolang je vindt dat het loont.

[ Bericht 33% gewijzigd door Dingest op 14-12-2017 14:04:55 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')