abonnement Unibet Coolblue
pi_175711389
Ik heb diverse software-tools die FFMPEG nodig hebben om te functioneren. Als je bijvoorbeeld de Pazera Converter's Suite download, is deze best wel omvangrijk, omdat alle tools elk een aparte map bevatten met FFMPEG. De FFMPEG-bestanden zijn bij elkaar zo'n 10 Mb, terwijl de overige bestanden van de software hooguit 2 Mb zijn.

Ik vraag mij af of het volgende kan:

Is het mogelijk om op je systeem een map te zetten met FFMPEG en voor de software snelkoppelingen aan te maken die daarnaar refereren?

Niet dat ik het een ontzettende ramp ga vinden mocht het niet blijken te kunnen, maar ik ben wel nieuwsgierig of het mogelijk is
pi_175722680
quote:
0s.gif Op donderdag 14 december 2017 01:31 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
Ik heb diverse software-tools die FFMPEG nodig hebben om te functioneren. Als je bijvoorbeeld de Pazera Converter's Suite download, is deze best wel omvangrijk, omdat alle tools elk een aparte map bevatten met FFMPEG. De FFMPEG-bestanden zijn bij elkaar zo'n 10 Mb, terwijl de overige bestanden van de software hooguit 2 Mb zijn.

Ik vraag mij af of het volgende kan:

Is het mogelijk om op je systeem een map te zetten met FFMPEG en voor de software snelkoppelingen aan te maken die daarnaar refereren?

Niet dat ik het een ontzettende ramp ga vinden mocht het niet blijken te kunnen, maar ik ben wel nieuwsgierig of het mogelijk is
Dat zou ik niet doen. De omvang van die executables is naar huidige maatstaven verwaarloosbaar ten opzichte van de opslagcapaciteit van een harddisk of SSD, en de kans is groot dat je applicaties niet meer goed werken met een andere gecompileerde versie van ffmpeg.exe. Er bestaat namelijk niet zoiets als een 'officiële' ffmpeg.exe omdat dit programma officieel alleen als source wordt gedistribueerd (wat niet wegneemt dat er ook third-party binaries worden gedistribueerd). Ontwikkelaars hebben nog wel eens de neiging om een library mee te compileren die geen deel uitmaakt van de officiële distributie of om libraries te vervangen of juist weg te laten. Maar als je een suite hebt die uit verschillende onderdelen bestaat met allemaal hun eigen - maar wel identieke - versie van ffmpeg.exe dan zou je de ontwikkelaar kunnen contacteren en vragen of dat niet eleganter kan.
pi_175769533
quote:
0s.gif Op donderdag 14 december 2017 17:50 schreef Riparius het volgende:

[..]

Dat zou ik niet doen. De omvang van die executables is naar huidige maatstaven verwaarloosbaar ten opzichte van de opslagcapaciteit van een harddisk of SSD, en de kans is groot dat je applicaties niet meer goed werken met een andere gecompileerde versie van ffmpeg.exe. Er bestaat namelijk niet zoiets als een 'officiële' ffmpeg.exe omdat dit programma officieel alleen als source wordt gedistribueerd (wat niet wegneemt dat er ook third-party binaries worden gedistribueerd). Ontwikkelaars hebben nog wel eens de neiging om een library mee te compileren die geen deel uitmaakt van de officiële distributie of om libraries te vervangen of juist weg te laten. Maar als je een suite hebt die uit verschillende onderdelen bestaat met allemaal hun eigen - maar wel identieke - versie van ffmpeg.exe dan zou je de ontwikkelaar kunnen contacteren en vragen of dat niet eleganter kan.
Ah thanks for the info

Ik dacht dat het allemaal hetzelfde pakket is, afgezien van updates.

Ik vroeg dit in eerste instantie omdat ik iets tegenkwam waarmee wordt geclaimd dat het niet nodig is om een codec-pakket te installeren op Windows voor audio en video. Maar uiteindelijk vond ik dat pakket maar een vreemd iets, dus ik heb het verwijderd en verder ook niks aan het systeem veranderd. Dat pakket was ook gerelateerd aan FFmpeg.

Ik ga nog een keer mijn Windows opnieuw installeren en het systeem goed afstellen en het dan klonen voordat ik het ga gebruiken. Voorheen installeerde ik daarbij al het K-Lite Mega Codec Pack maar dat doe ik vanaf nu niet meer.

Ik werk namelijk graag met VirtualDub. Een aangepaste versie heet VirtualdubMod en daarbij zitten de codec standalone inbegrepen.

Sorry hoor ... heel verhaal van de hak op de tak
pi_175771102
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 december 2017 20:49 schreef PabstBlueRibbon het volgende:

[..]

Ah thanks for the info

Ik dacht dat het allemaal hetzelfde pakket is, afgezien van updates.
Nee, FFmpeg is net zoiets als de LAME MP3 encoder, ook daarvan bestaan geen 'officiële' binaries. Als je een trouwens een (oude of nieuwe) gecompileerde versie van ffmpeg.exe nodig hebt dan kun je prima hier terecht. Ik ben zelf wel eens teruggegaan naar een oudere versie van FFmpeg om bepaalde HLS videostreams met AES encryptie te kunnen downloaden zoals die vaak door TV zenders worden gebruikt, omdat dat met een nieuwere versie van FFmpeg opeens niet meer werkte.
quote:
Ik vroeg dit in eerste instantie omdat ik iets tegenkwam waarmee wordt geclaimd dat het niet nodig is om een codec-pakket te installeren op Windows voor audio en video. Maar uiteindelijk vond ik dat pakket maar een vreemd iets, dus ik heb het verwijderd en verder ook niks aan het systeem veranderd. Dat pakket was ook gerelateerd aan FFmpeg.
Je kunt de VLC Media Player gebruiken om praktisch alle video- en audiobestanden af te spelen als je liever geen codecs installeert, omdat deze speler alle benodigde codecs aan boord heeft. Er is ook een portable versie van deze speler zodat je echt helemaal niets hoeft te installeren als je dat liever niet doet. Het nadeel is wel een hogere CPU load en de onmogelijkheid om de ingebouwde codecs ook in andere programma's te gebruiken.
quote:
Ik ga nog een keer mijn Windows opnieuw installeren en het systeem goed afstellen en het dan klonen voordat ik het ga gebruiken. Voorheen installeerde ik daarbij al het K-Lite Mega Codec Pack maar dat doe ik vanaf nu niet meer.
Ik gebruik zelf alweer jaren het K-Lite Codec Pack Standard (alleen de hoognodige codecs en de Media Player Classic) en dat bevalt me prima. De K-Lite Codec Packs van de laatste jaren zijn volledig opgebouwd rond LAV waardoor conflicten tot het verleden behoren. Werkt excellent, inclusief hardware acceleratie waardoor HD (1080p) video ook op een verouderd systeem probleemloos en vloeiend is af te spelen.
quote:
Ik werk namelijk graag met VirtualDub. Een aangepaste versie heet VirtualdubMod en daarbij zitten de codecs standalone inbegrepen.
Dat weet ik, ik gebruik ook nog wel eens VirtualDubMod. Maar dit wordt al jaren niet meer ontwikkeld, en het aantal ingebouwde codecs is nogal beperkt. Je kunt echter nagenoeg ieder videobestand openen in VirtualDub(Mod) als je dit laadt via een AviSynth (.avs) script. Dan kun je elk videobestand openen waarvoor de geschikte DirectShow codecs op je systeem aanwezig zijn (via bijvoorbeeld het K-Lite Codec pack).
quote:
Sorry hoor ... heel verhaal van de hak op de tak
Geeft niets, dit is een nuttig topic ook voor anderen die hier meelezen.
pi_175835559
Ik heb er in ieder geval van geleerd!
pi_175845894
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2017 12:47 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
Ik heb er in ieder geval van geleerd!
Mooi. Voor het geval je je nog afvraagt hoe je zo'n AviSynth script (een .avs bestand) kunt maken om videobestanden waarvoor VirtualDub(Mod) niet de juiste codecs aan boord heeft toch te kunnen openen: hier vind je een voorbeeld. Weliswaar voor CCE (Cinema Craft Encoder), maar dezelfde scripts zijn bruikbaar voor elke applicatie die .avs bestanden kan openen.
pi_175868918
Gewoon ergens neerzetten en dan symlinken lijkt me, even googlen voor jouw OS/versie hoe dat moet
Eventueel in PATH-variabele zetten of (bij Windows) de dll's in system32/SysWOW64 zetten. Daar kijkt een programma meestal eerst.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')