abonnement Unibet Coolblue
pi_175822668
quote:
0s.gif Op maandag 18 december 2017 21:02 schreef ATON het volgende:

[..]

Jij weet niet genoeg.
:Y :Y :Y je hebt helemaal gelijk jongen....
pi_175825814
quote:
0s.gif Op maandag 18 december 2017 21:52 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

:Y :Y :Y je hebt helemaal gelijk jongen....
Doe er iets aan ventje.
pi_175826049
quote:
0s.gif Op maandag 18 december 2017 23:27 schreef ATON het volgende:

[..]

Doe er iets aan ventje.
Ja Heer Aton nog tips..?
pi_175829903
quote:
0s.gif Op maandag 18 december 2017 23:33 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Ja Heer Aton nog tips..?
Kweek jezelf een ruggengraat .
pi_175829976
quote:
0s.gif Op zondag 17 december 2017 10:56 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ik vind het dan schitterend voor je dat je uit dat diepe dal bent geklommen, maar ik vind het ook jammer dat je vervolgens het ene uiterste voor het andere hebt ingeruild.

Zou het ook kunnen zijn dat de realiteit wat minder zwart-wit is, maar dat jij (en wij allemaal, overigens) dat hokjesdenken nodig hebben om overeind te blijven staan? :)
Om hier nog even op door te gaan: erken je ook dat je blijkbaar in een nogal kwetsbare situatie zat waardoor je nogal snel geneigd kunt zijn om in uitersten te gaan denken en patronen te zien die er niet zijn?

Maakt dat je niet wat wantrouwend?

Kijk, ik gun je je absolute waarheden hoor, maar ik krijg de indruk dat het voor jou meer een uitvlucht is.

Robert Pirsig merkte ooit es op dat evangeliseren vooral een teken is van twijfel. Mensen gaan niet de straat op om te prediken dat de zon morgen weer opgaat; dat vertrouwen is zo sterk en vanzelfsprekend dat we dat niet nodig vinden. Ik krijg deze indruk ook vaak bij evangelisten en bij jou, eerlijk gezegd.
-
  dinsdag 19 december 2017 @ 08:30:28 #206
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_175830148
quote:
0s.gif Op maandag 18 december 2017 20:24 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Kijk alleen maar wat de werken zijn van beide geloven en je weet genoeg.
De werken van het christelijk geloof zijn te droevig voor woorden.

In een notendop: Onderdrukking, uitroeiing (genocide), kerstening, ziektes en ongedierte over de wereld verspreiden.

Die van de islam zijn overigens ook niet fris. Ooit het toppunt van wetenschap en vooruitgang maar helaas...

[ Bericht 0% gewijzigd door hoatzin op 19-12-2017 09:59:08 ]
  dinsdag 19 december 2017 @ 10:37:30 #207
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_175832127
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2017 08:30 schreef hoatzin het volgende:

[..]

De werken van het christelijk geloof zijn te droevig voor woorden.

In een notendop: Onderdrukking, uitroeiing (genocide), kerstening, ziektes en ongedierte over de wereld verspreiden.
Dit komt doordat de meeste christenen iets van het christelijk geloof maken wat het niet is. Dat gebeurde in Bijbelse tijden al, zie o.a. de brief aan de Galaten.

Ook als christen is het soms niet gemakkelijk om de juiste weg te vinden. Maar als ik kijk naar mijn eigen leven, dan ben ik wel gelukkiger én rechtvaardiger geworden dan voor ik christen was. Dat wordt zelfs erkend door atheïsten in mijn omgeving. En ik leer bijna elke dag nog wat nieuws erbij.
pi_175832746
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2017 10:37 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]

Dit komt doordat de meeste christenen iets van het christelijk geloof maken wat het niet is. Dat gebeurde in Bijbelse tijden al, zie o.a. de brief aan de Galaten.

Ook als christen is het soms niet gemakkelijk om de juiste weg te vinden. Maar als ik kijk naar mijn eigen leven, dan ben ik wel gelukkiger én rechtvaardiger geworden dan voor ik christen was. Dat wordt zelfs erkend door atheïsten in mijn omgeving. En ik leer bijna elke dag nog wat nieuws erbij.
Met ouder te worden kan je ook wijzer worden. Dat kan ook de oorzaak zijn.
pi_175832875
Ik ben er niet van overtuigd dat de wereldgeschiedenis minder miserabel zou zijn geweest als mensen de afgelopen paar duizend jaar niet overwegend gelovig waren geweest.
  dinsdag 19 december 2017 @ 11:18:54 #210
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_175833202
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2017 11:06 schreef Lokasenna het volgende:
Ik ben er niet van overtuigd dat de wereldgeschiedenis minder miserabel zou zijn geweest als mensen de afgelopen paar duizend jaar niet overwegend gelovig waren geweest.
Dat maakt niet dat we het nu nog nodig hebben.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_175833335
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2017 11:18 schreef Tyr80 het volgende:

[..]

Dat maakt niet dat we het nu nog nodig hebben.
Om als een goed mens te kunnen leven zeker niet. Daarvoor hebben we moreel besef. Waar dat 'vandaan komt', daar kun je weer over twisten.
  dinsdag 19 december 2017 @ 11:49:49 #212
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_175834018
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2017 10:37 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]

Dit komt doordat de meeste christenen iets van het christelijk geloof maken wat het niet is. Dat gebeurde in Bijbelse tijden al, zie o.a. de brief aan de Galaten.
Dat ontken ik ook niet. Het is en blijft mensen werk. Met dezelfde mensen-wensen en dezelfde mensen-streken...
quote:
Ook als christen is het soms niet gemakkelijk om de juiste weg te vinden. Maar als ik kijk naar mijn eigen leven, dan ben ik wel gelukkiger én rechtvaardiger geworden dan voor ik christen was. Dat wordt zelfs erkend door atheïsten in mijn omgeving. En ik leer bijna elke dag nog wat nieuws erbij.
Dat is mooi voor jou, een win/win situatie. Bij mij werkte het precies andersom, bij mij viel alles op zijn plaats toen ik me realiseerde dat ik niet meer geloofde.
pi_175835721
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2017 10:37 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]

Dit komt doordat de meeste christenen iets van het christelijk geloof maken wat het niet is. Dat gebeurde in Bijbelse tijden al, zie o.a. de brief aan de Galaten.
Wat "is" het Christendom dan precies? Het plaatje dat nu net jij aanhangt? :)

"Het" Christendom is een mengelmoes van allerlei ideeen en opvattingen, ontstaan in een met apocalyps doordrenkt gedachtengoed. De katholieke kerk heeft daar uiteindelijk na een paar eeuwen een min of meer coherent geheel van proberen te bakken, maar daar ging ook een selectieproces aan vooraf.
-
pi_175835737
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2017 08:30 schreef hoatzin het volgende:

[..]

De werken van het christelijk geloof zijn te droevig voor woorden.

In een notendop: Onderdrukking, uitroeiing (genocide), kerstening, ziektes en ongedierte over de wereld verspreiden.

Die van de islam zijn overigens ook niet fris. Ooit het toppunt van wetenschap en vooruitgang maar helaas...
Vergeet die frisse misbruikzaken niet :7
-
  dinsdag 19 december 2017 @ 12:56:47 #215
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_175835749
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 december 2017 12:55 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Vergeet die frisse misbruikzaken niet :7
Ja met name de RK kerk is weer volop in het nieuws momenteel... -O- en gisteren las ik nog een leuk stukje over een Christelijke Gereformeerde broeder die zich niet beheersen kon...
  dinsdag 19 december 2017 @ 13:00:06 #216
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_175835810
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2017 10:37 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]

Dit komt doordat de meeste christenen iets van het christelijk geloof maken wat het niet is. Dat gebeurde in Bijbelse tijden al, zie o.a. de brief aan de Galaten.

Ook als christen is het soms niet gemakkelijk om de juiste weg te vinden. Maar als ik kijk naar mijn eigen leven, dan ben ik wel gelukkiger én rechtvaardiger geworden dan voor ik christen was. Dat wordt zelfs erkend door atheïsten in mijn omgeving. En ik leer bijna elke dag nog wat nieuws erbij.
De brief aan de Galaten 3 pas wel bij de rkk eigenlijk.
  dinsdag 19 december 2017 @ 13:22:27 #217
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_175836280
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 december 2017 12:55 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Wat "is" het Christendom dan precies? Het plaatje dat nu net jij aanhangt? :)
Een christen is een volgeling van Jezus Christus. Het christendom is een set overtuigingen die inherent zijn aan het zijn van een volgeling van Jezus Christus.

Wanneer iets wel of niet een overtuiging is die inherent is aan het volgen van Jezus is inderdaad een punt van discussie. Maar mijns inziens zijn de minimale voorwaarden a) het erkennen van het leven, de dood en de wederopstanding van Jezus zoals beschreven in de Bijbel, evenals Zijn Goddelijkheid; en b) het naar eer en geweten in acht houden van de gouden regel 'heb uw naasten lief als uzelf en God bovenal'.
pi_175839865
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2017 13:22 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]

Een christen is een volgeling van Jezus Christus. Het christendom is een set overtuigingen die inherent zijn aan het zijn van een volgeling van Jezus Christus.

Wanneer iets wel of niet een overtuiging is die inherent is aan het volgen van Jezus is inderdaad een punt van discussie. Maar mijns inziens zijn de minimale voorwaarden a) het erkennen van het leven, de dood en de wederopstanding van Jezus zoals beschreven in de Bijbel, evenals Zijn Goddelijkheid; en b) het naar eer en geweten in acht houden van de gouden regel 'heb uw naasten lief als uzelf en God bovenal'.
De christenen zijn niet de volgelingen van Jezus. Ze zijn de volgelingen van het N.T. en dat is een ander verhaal.
  dinsdag 19 december 2017 @ 15:45:05 #219
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_175839898
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2017 15:43 schreef ATON het volgende:

[..]

De christenen zijn niet de volgelingen van Jezus. Ze zijn de volgelingen van het N.T. en dat is een ander verhaal.
De volgelingen van de Jezus Christus die wordt beschreven in het Nieuwe Testament. Beter?
  dinsdag 19 december 2017 @ 15:51:06 #220
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_175840023
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2017 15:45 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]

De volgelingen van de Jezus Christus die wordt beschreven in het Nieuwe Testament. Beter?
Zelfs die niet helemaal> De Jezus uit Marcus is van een ander kaliber dan die uit Johannes.
pi_175840511
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2017 15:45 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]

De volgelingen van de Jezus Christus die wordt beschreven in het Nieuwe Testament. Beter?
:Y Ja, dat is beter. ^O^
pi_175840541
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2017 15:51 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Zelfs die niet helemaal> De Jezus uit Marcus is van een ander kaliber dan die uit Johannes.
Ook juist, maar ik wou het voor de leek nog simpel houden. ;)
  Beste debater 2022 dinsdag 19 december 2017 @ 17:16:12 #223
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_175842040
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 december 2017 13:00 schreef Manke het volgende:

[..]

De brief aan de Galaten 3 pas wel bij de rkk eigenlijk.
Ik zou niet weten waarom; de RKK roept nergens op tot het aanhouden van de Oudtestamentische wetten.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Beste debater 2022 dinsdag 19 december 2017 @ 17:25:18 #224
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_175842207
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2017 15:43 schreef ATON het volgende:

[..]

De christenen zijn niet de volgelingen van Jezus. Ze zijn de volgelingen van het N.T. en dat is een ander verhaal.
Aldus uw hypothese.

En het blijft niet meer dan dat.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_175842565
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2017 17:25 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Aldus uw hypothese.

En het blijft niet meer dan dat.
Het is de realiteit dat jezus en zijn volgelingen hier nu niet meer zijn. Het enige wat er nu is is het verhaal over Jezus en zijn volgelingen. Het verhaal over Jezus is niet Jezus zelf, het is alleen nog maar een verhaal wat gevolgt wordt. Dat zelfde geldt ook voor god. Want is het god die je ken of is het jouw verhaal over god wat je ken.
  Beste debater 2022 dinsdag 19 december 2017 @ 18:03:28 #226
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_175842800
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 december 2017 17:46 schreef max555 het volgende:

[..]

Het is de realiteit dat jezus en zijn volgelingen hier nu niet meer zijn. Het enige wat er nu is is het verhaal over Jezus en zijn volgelingen. Het verhaal over Jezus is niet Jezus zelf, het is alleen nog maar een verhaal wat gevolgt wordt. Dat zelfde geldt ook voor god. Want is het god die je ken of is het jouw verhaal over god wat je ken.
Da's nog wat anders dan stellig op basis van een eigen interpretatie beweren dat dé historische Jezus een zelotische koningszoon was die met geweld de Romeinse orde omver wilde schoppen, en dat vervolgens als evangelische waarheid brengen om het geloof weg te zetten als irrationeel.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_175842977
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2017 08:04 schreef ATON het volgende:

[..]

Kweek jezelf een ruggengraat .
:O :O :O
pi_175843606
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2017 08:30 schreef hoatzin het volgende:

[..]

De werken van het christelijk geloof zijn te droevig voor woorden.

In een notendop: Onderdrukking, uitroeiing (genocide), kerstening, ziektes en ongedierte over de wereld verspreiden.

Die van de islam zijn overigens ook niet fris. Ooit het toppunt van wetenschap en vooruitgang maar helaas...
Nee hoor er is vrijheid in Jezus en waarheid en genocide was nodig want satan gebruikt ook volkeren die afgoden dienen en zijn mensen aanvallen.En satan heeft ook zijn bloedlijn en dat is de nephilim die zelfs mensen en dieren opaten...kerst is niet christelijk en er zijn vele valse kerken en ook christelijke die dat wel vieren....ziekte kwam met de zondeval en veroorzaakt door de mens zelf....en wat is er mis met ongedierte want alles heeft zijn nut.
pi_175843841
Hadden de romeinen maar wat meer genocide op de christenen geleverd vroeger dan zaten we nu niet met dat vervelende volk ;(
Conscience do cost.
pi_175844225
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2017 18:03 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Da's nog wat anders dan stellig op basis van een eigen interpretatie beweren dat dé historische Jezus een zelotische koningszoon was die met geweld de Romeinse orde omver wilde schoppen, en dat vervolgens als evangelische waarheid brengen om het geloof weg te zetten als irrationeel.
Dus....... wat is de realiteit, dat jij als christen een volgeling bent van god/Jezus of is het denkbeeldig en volg jij het verhaal op wat in je hoofd zit?
  dinsdag 19 december 2017 @ 20:16:50 #231
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_175846138
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2017 18:03 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Da's nog wat anders dan stellig op basis van een eigen interpretatie beweren dat dé historische Jezus een zelotische koningszoon was die met geweld de Romeinse orde omver wilde schoppen, en dat vervolgens als evangelische waarheid brengen om het geloof weg te zetten als irrationeel.
Toch is er best veel over te vinden wat mij ook doet denken dat de Davide Jezus naar Jeruzalem kwam met als doel het koninkrijk Gods (het beloofde land terug in handen van de Israëlieten) te bevrijden.
Zo mocht hij aanspraak maken op de troon, en niet die vazalkoning, vanwege zijn afkomst. Verder lezen we dat hij in ieder geval met Zeloten omging, alsook gewapende mannen die tempeldienaars te lijf gaan en oren afhakken (wat overigens erger is dan de dood omdat de tempeldienaar hier mee verontreinigd werd en hierdoor z'n werk niet meer mocht doen). Hij bezette de tempel, liep in het koninklijke purper, hij kwam Jeruzalem binnen op een ezel en werd hierbij bejubeld als 'zoon van David' en later door de Romeinen gekruisigd met het vonnis 'koning der joden'.

Het geloof wegzetten als irrationeel is, als ik voor mezelf mag spreken, niet het geval. Wel zie ik dat er hier een aantal figuren rondlopen die wel een beetje doorgedraaid zijn in hun manier van geloven. Ik denk dat je dit zelf ook wel ziet. Maar dan gaat het meer over de inhoud van het persoonlijke geloof dan het christelijke geloof op zich zelf.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
  dinsdag 19 december 2017 @ 20:45:13 #232
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_175847514
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2017 20:16 schreef Panterjong het volgende:

[..]
Het geloof wegzetten als irrationeel is, als ik voor mezelf mag spreken, niet het geval. Wel zie ik dat er hier een aantal figuren rondlopen die wel een beetje doorgedraaid zijn in hun manier van geloven. Ik denk dat je dit zelf ook wel ziet. Maar dan gaat het meer over de inhoud van het persoonlijke geloof dan het christelijke geloof op zich zelf.
Misschien is dat waar. Maar ik kan zelf niet anders dan constateren dat er veel meer mensen zijn die alles wat lijkt op orthodox christendom volkomen belachelijk maken. Dus dan is het ook heel menselijk dat mensen zich tegen al die aanvallen verdedigen, toch?

Natuurlijk, je vangt meer vliegen met honing dan met azijn. Dat is een van de redenen dat ik rustig probeer te blijven hier. Maar ik kan me best indenken dat andere christenen er soms een beetje moe van worden.
pi_175847748
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2017 20:16 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Toch is er best veel over te vinden wat mij ook doet denken dat de Davide Jezus naar Jeruzalem kwam met als doel het koninkrijk Gods (het beloofde land terug in handen van de Israëlieten) te bevrijden.
Zo mocht hij aanspraak maken op de troon, en niet die vazalkoning, vanwege zijn afkomst. Verder lezen we dat hij in ieder geval met Zeloten omging, alsook gewapende mannen die tempeldienaars te lijf gaan en oren afhakken (wat overigens erger is dan de dood omdat de tempeldienaar hier mee verontreinigd werd en hierdoor z'n werk niet meer mocht doen). Hij bezette de tempel, liep in het koninklijke purper, hij kwam Jeruzalem binnen op een ezel en werd hierbij bejubeld als 'zoon van David' en later door de Romeinen gekruisigd met het vonnis 'koning der joden'.

Het geloof wegzetten als irrationeel is, als ik voor mezelf mag spreken, niet het geval. Wel zie ik dat er hier een aantal figuren rondlopen die wel een beetje doorgedraaid zijn in hun manier van geloven. Ik denk dat je dit zelf ook wel ziet. Maar dan gaat het meer over de inhoud van het persoonlijke geloof dan het christelijke geloof op zich zelf.
Ik tel zo'n vijf zeloten onder Jezus ' "apostelen". Eentje met de bijnaam zeloot, twee zonen van de donder, een met de bijnaam iscariot en eentje zoals je hier vermeld die goed weg kon met een sica. Leuk gezelschap voor een pacifist .
  Beste debater 2022 dinsdag 19 december 2017 @ 21:19:23 #234
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_175849263
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2017 20:49 schreef ATON het volgende:

[..]

Ik tel zo'n vijf zeloten onder Jezus ' "apostelen". Eentje met de bijnaam zeloot, twee zonen van de donder, een met de bijnaam iscariot en eentje zoals je hier vermeld die goed weg kon met een sica. Leuk gezelschap voor een pacifist .
boude beweringen, geen feiten
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_175849584
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2017 21:19 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

boude beweringen, geen feiten
Geloof draait niet om feiten. Puur fantasie.
"magis quam dimidium convertit in omni tempore."
"In praeteritum fuerit, discere est. In posterum venturus est: compararim in ea. In praesens adest, frui."
"Acuto homine nobis opus est, qui pervestiget quid sui cives cogitent."
  Beste debater 2022 dinsdag 19 december 2017 @ 21:26:46 #236
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_175849607
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2017 21:26 schreef DoubleUU het volgende:

[..]

Geloof draait niet om feiten. Puur fantasie.
Zo zie ik inderdaad de Jezus-als-zeloot theorie. Pure fantasie.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_175849676
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2017 21:26 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Zo zie ik inderdaad de Jezus-als-zeloot theorie. Pure fantasie.
Ik zal je zeggen, Horus, de zoon van de Zon, had exact hetzelfde verhaal als Jezus. En niet alleen hij, nog zon 40 man. En Horus bestond 3000 jaar voor christus. Het lijkt heel erg op copy paste.
"magis quam dimidium convertit in omni tempore."
"In praeteritum fuerit, discere est. In posterum venturus est: compararim in ea. In praesens adest, frui."
"Acuto homine nobis opus est, qui pervestiget quid sui cives cogitent."
  Beste debater 2022 dinsdag 19 december 2017 @ 21:28:49 #238
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_175849696
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2017 21:28 schreef DoubleUU het volgende:

[..]

Ik zal je zeggen, Horus, de zoon van de Zon, had exact hetzelfde verhaal als Jezus. En niet alleen hij, nog zon 40 man. En Horus bestond 3000 jaar voor christus. Het lijkt heel erg op copy paste.
Nee hoor.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_175849764
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2017 21:28 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Nee hoor.
Want ? Ik heb een docu gezien waarin ik zo'n 40 voorbeelden te zien kreeg waarin bleek dat het verhaal superveel leek 0p dat van christus, vaak van voor christus... dat is niet voor niets ..
Al was 10 % waar..
"magis quam dimidium convertit in omni tempore."
"In praeteritum fuerit, discere est. In posterum venturus est: compararim in ea. In praesens adest, frui."
"Acuto homine nobis opus est, qui pervestiget quid sui cives cogitent."
  Beste debater 2022 dinsdag 19 december 2017 @ 21:31:00 #240
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_175849789
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2017 21:30 schreef DoubleUU het volgende:

[..]

Want ? Ik heb een docu gezien waarin ik zo'n 40 voorbeelden te zien kreeg waarin bleek dat het verhaal superveel leek 0p dat van christus, vaak van voor christus... dat is niet voor niets ..
Een docu, toe maar. Waarschijnlijk Zeitgeist. Daar maak ik niet eens woorden aan vuil.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_175849854
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2017 21:31 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Een docu, toe maar. Waarschijnlijk Zeitgeist. Daar maak ik niet eens woorden aan vuil.
Want jij bent zo geweldig ? of? Ik heb Zeitgeist gezien maar daar had ik het niet over.
"magis quam dimidium convertit in omni tempore."
"In praeteritum fuerit, discere est. In posterum venturus est: compararim in ea. In praesens adest, frui."
"Acuto homine nobis opus est, qui pervestiget quid sui cives cogitent."
  Beste debater 2022 dinsdag 19 december 2017 @ 21:33:03 #242
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_175849884
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2017 21:32 schreef DoubleUU het volgende:

[..]

Want jij bent zo geweldig ? of? Ik heb Zeitgeist gezien maar daar had ik het niet over.
Nee, geweldig ben ik niet. Wel belezen. En de hele Horus=Jezus fantasie is net als de Mithras=Jezus fantasie precies dat: een fantasie.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_175849930
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2017 21:33 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Nee, geweldig ben ik niet. Wel belezen. En de hele Horus=Jezus fantasie is net als de Mithras=Jezus fantasie precies dat: een fantasie.
Als het het geloof vernietigd, vind ik alles prima vriend :)
"magis quam dimidium convertit in omni tempore."
"In praeteritum fuerit, discere est. In posterum venturus est: compararim in ea. In praesens adest, frui."
"Acuto homine nobis opus est, qui pervestiget quid sui cives cogitent."
  Beste debater 2022 dinsdag 19 december 2017 @ 21:34:51 #244
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_175849963
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2017 21:34 schreef DoubleUU het volgende:

[..]

Als het het geloof vernietigd, vind ik alles prima vriend :)
Dat is vaak de reden dat bepaalde lieden de meest bizarre, niet deugdelijk onderbouwde en sensationele hypothesen opperen inderdaad.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_175849983
Geloof is net zoals aids. Sluipmoordernaar.
"magis quam dimidium convertit in omni tempore."
"In praeteritum fuerit, discere est. In posterum venturus est: compararim in ea. In praesens adest, frui."
"Acuto homine nobis opus est, qui pervestiget quid sui cives cogitent."
  Beste debater 2022 dinsdag 19 december 2017 @ 21:35:45 #246
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_175850002
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2017 21:35 schreef DoubleUU het volgende:
Geloof is net zoals aids. Sluipmoordernaar.
Vreemd, ik ervaar het als medicijn.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_175850057
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2017 21:35 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Vreemd, ik ervaar het als medicijn.
Dan ben je vast behoorlijk ziek in je hoofd. Dat je die onzin accepteert bevestigd dat.
"magis quam dimidium convertit in omni tempore."
"In praeteritum fuerit, discere est. In posterum venturus est: compararim in ea. In praesens adest, frui."
"Acuto homine nobis opus est, qui pervestiget quid sui cives cogitent."
  Beste debater 2022 dinsdag 19 december 2017 @ 21:37:17 #248
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_175850090
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2017 21:36 schreef DoubleUU het volgende:

[..]

Dan ben je vast behoorlijk ziek in je hoofd. Dat je die onzin accepteert bevestigd dat.
Mogelijk.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_175850139
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2017 21:37 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Mogelijk.
Ik draag dagelijks een satan's ster uit haat voor gelovigen. Van mij mogen ze naar heropvoedingskampen. Achterlijke lui.
"magis quam dimidium convertit in omni tempore."
"In praeteritum fuerit, discere est. In posterum venturus est: compararim in ea. In praesens adest, frui."
"Acuto homine nobis opus est, qui pervestiget quid sui cives cogitent."
pi_175850240
Leven zonder god is pas echt leven. Leven met god is slavernij.
"magis quam dimidium convertit in omni tempore."
"In praeteritum fuerit, discere est. In posterum venturus est: compararim in ea. In praesens adest, frui."
"Acuto homine nobis opus est, qui pervestiget quid sui cives cogitent."
  Beste debater 2022 dinsdag 19 december 2017 @ 21:41:09 #251
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_175850288
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2017 20:16 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Toch is er best veel over te vinden wat mij ook doet denken dat de Davide Jezus naar Jeruzalem kwam met als doel het koninkrijk Gods (het beloofde land terug in handen van de Israëlieten) te bevrijden.
Zo mocht hij aanspraak maken op de troon, en niet die vazalkoning, vanwege zijn afkomst. Verder lezen we dat hij in ieder geval met Zeloten omging, alsook gewapende mannen die tempeldienaars te lijf gaan en oren afhakken (wat overigens erger is dan de dood omdat de tempeldienaar hier mee verontreinigd werd en hierdoor z'n werk niet meer mocht doen). Hij bezette de tempel, liep in het koninklijke purper, hij kwam Jeruzalem binnen op een ezel en werd hierbij bejubeld als 'zoon van David' en later door de Romeinen gekruisigd met het vonnis 'koning der joden'.

Het geloof wegzetten als irrationeel is, als ik voor mezelf mag spreken, niet het geval. Wel zie ik dat er hier een aantal figuren rondlopen die wel een beetje doorgedraaid zijn in hun manier van geloven. Ik denk dat je dit zelf ook wel ziet. Maar dan gaat het meer over de inhoud van het persoonlijke geloof dan het christelijke geloof op zich zelf.
Echter bestonden de zeloten als zodanig niet als rebellengroep. Ik lees ook nergens iets over Jezus die zichzelf een purperen mantel aanmat (die kreeg Hij als teken van spot) of over het afhakken van oren. Wat dat laatste betreft lees ik enkel dat Petrus het oor van een soldaat afsneed toen deze Jezus kwam arresteren; en Jezus gebood het wapen weg te doen, en genas de soldaat.

Ook lees ik niets over een gewelddadige overname van de tempel.

Ik blijf er derhalve bij dat die theorie mij te matig onderbouwd is.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Beste debater 2022 dinsdag 19 december 2017 @ 21:41:53 #252
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_175850328
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2017 21:38 schreef DoubleUU het volgende:

[..]

Ik draag dagelijks een satan's ster uit haat voor gelovigen. Van mij mogen ze naar heropvoedingskampen. Achterlijke lui.
Dat kan; ik bid dagelijks voor het welzijn van alle mensen en dat de tijd spoedig mag aanbreken waarin alle leed, pijn en droefheid verdwijnt.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_175850334
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2017 21:41 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Echter bestonden de zeloten als zodanig niet als rebellengroep. Ik lees ook nergens iets over Jezus die zichzelf een purperen mantel aanmat (die kreeg Hij als teken van spot) of over het afhakken van oren. Wat dat laatste betreft lees ik enkel dat Petrus het oor van een soldaat afsneed toen deze Jezus kwam arresteren; en Jezus gebood het wapen weg te doen, en genas de soldaat.

Ook lees ik niets over een gewelddadige overname van de tempel.

Ik blijf er derhalve bij dat die theorie mij te matig onderbouwd is.
Over welke onzin heb je het gast? Je maakt die shit veel te belangrijk. Het is BS.
"magis quam dimidium convertit in omni tempore."
"In praeteritum fuerit, discere est. In posterum venturus est: compararim in ea. In praesens adest, frui."
"Acuto homine nobis opus est, qui pervestiget quid sui cives cogitent."
pi_175850380
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2017 21:41 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Dat kan; ik bid dagelijks voor het welzijn van alle mensen en dat de tijd spoedig mag aanbreken waarin alle leed, pijn en droefheid verdwijnt.
Dank je god ook voor kanker bij kinderen van 6 ?
God heeft dat gedaan.
"magis quam dimidium convertit in omni tempore."
"In praeteritum fuerit, discere est. In posterum venturus est: compararim in ea. In praesens adest, frui."
"Acuto homine nobis opus est, qui pervestiget quid sui cives cogitent."
  Beste debater 2022 dinsdag 19 december 2017 @ 21:43:33 #255
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_175850421
Waarom zou iemand daarom danken?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_175850460
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2017 21:43 schreef EttovanBelgie het volgende:
Waarom zou iemand daarom danken?
Geef gewoon fucking antwoord.
"magis quam dimidium convertit in omni tempore."
"In praeteritum fuerit, discere est. In posterum venturus est: compararim in ea. In praesens adest, frui."
"Acuto homine nobis opus est, qui pervestiget quid sui cives cogitent."
  Beste debater 2022 dinsdag 19 december 2017 @ 21:44:40 #257
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_175850488
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2017 21:44 schreef DoubleUU het volgende:

[..]

Geef gewoon fucking antwoord.
Dat is mijn antwoord. Waarom zou je iets of iemand voor zoiets danken? Vreemde redenering.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_175850490
Waarom wacht je nog voor rood licht? Als je toch gelovig bent..
Hypocriete domme lullen.
"magis quam dimidium convertit in omni tempore."
"In praeteritum fuerit, discere est. In posterum venturus est: compararim in ea. In praesens adest, frui."
"Acuto homine nobis opus est, qui pervestiget quid sui cives cogitent."
  Beste debater 2022 dinsdag 19 december 2017 @ 21:45:49 #259
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_175850569
Hoe kan God sowieso iets gedaan hebben als God niet bestaat? Opnieuw een vreemde redenering.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_175850616
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2017 21:44 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Dat is mijn antwoord. Waarom zou je iets of iemand voor zoiets danken? Vreemde redenering.
JOUW god maakt die shit mogelijk volgens jouw achterlijke sprookje.
Zo duidelijk? FUCK jouw god.
"magis quam dimidium convertit in omni tempore."
"In praeteritum fuerit, discere est. In posterum venturus est: compararim in ea. In praesens adest, frui."
"Acuto homine nobis opus est, qui pervestiget quid sui cives cogitent."
  Beste debater 2022 dinsdag 19 december 2017 @ 21:47:16 #261
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_175850657
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2017 21:46 schreef DoubleUU het volgende:

[..]

JOUW god maakt die shit mogelijk volgens jouw achterlijke sprookje.
Zo duidelijk? FUCK jouw god.
Dan nog; als die niet bestaat, zoals je gelooft, waarom maak je je er dan uberhaupt druk om
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_175850723
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2017 21:47 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Dan nog; als die niet bestaat, zoals je gelooft, waarom maak je je er dan uberhaupt druk om
Omdat mensen elkaar massaal afmaken om het geloof, en ik als normaal mens ineens respect moet hebben voor gelovigen, wat nooit zal gebeuren want het zijn geestelijk gehandicapte mensen.
Gelovige mensen neuken massaal minderjarige mensen...etc etc..
"magis quam dimidium convertit in omni tempore."
"In praeteritum fuerit, discere est. In posterum venturus est: compararim in ea. In praesens adest, frui."
"Acuto homine nobis opus est, qui pervestiget quid sui cives cogitent."
  Beste debater 2022 dinsdag 19 december 2017 @ 21:49:40 #263
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_175850780
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2017 21:48 schreef DoubleUU het volgende:

[..]

Omdat mensen elkaar massaal afmaken om het geloof, en ik als normaal mens ineens respect moet hebben voor gelovigen, wat nooit zal gebeuren want het zijn geestelijk gehandicapte mensen.
Mensen maken elkaar ook massaal af wegens kapitalisme, racisme en nationalisme.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_175850833
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2017 21:49 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Mensen maken elkaar ook massaal af wegens kapitalisme, racisme en nationalisme.
Dat is een stuk beter te verklaren..overigens is het merendeel van oorlogen veroorzaakt door geloof. Wederom...
"magis quam dimidium convertit in omni tempore."
"In praeteritum fuerit, discere est. In posterum venturus est: compararim in ea. In praesens adest, frui."
"Acuto homine nobis opus est, qui pervestiget quid sui cives cogitent."
  Beste debater 2022 dinsdag 19 december 2017 @ 21:50:56 #265
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_175850857
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2017 21:50 schreef DoubleUU het volgende:

[..]

Dat is een stuk beter te verklaren..overigens is het merendeel van oorlogen veroorzaakt door geloof. Wederom...
Zou niet weten waarom dat beter te verklaren zou zijn.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_175850905
Kruistochten volgden op Jihad's...
"magis quam dimidium convertit in omni tempore."
"In praeteritum fuerit, discere est. In posterum venturus est: compararim in ea. In praesens adest, frui."
"Acuto homine nobis opus est, qui pervestiget quid sui cives cogitent."
  Beste debater 2022 dinsdag 19 december 2017 @ 21:52:28 #267
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_175850975
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2017 21:51 schreef DoubleUU het volgende:
Kruistochten volgden op Jihad's...
kapitalisme volgde op kolonisatie, kolonisatie volgde op racisme.

je dient die wreedheden eerder in de aard van de mens te zoeken dan in een specifiek geloof.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_175850981
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2017 21:50 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Zou niet weten waarom dat beter te verklaren zou zijn.
Als ik mijn buurmeisje vermoord omdat ik dan 1 miljoen krijg , is makkelijker te verklaren dan als ik zeg dat ik een boodschap kreeg van god.
"magis quam dimidium convertit in omni tempore."
"In praeteritum fuerit, discere est. In posterum venturus est: compararim in ea. In praesens adest, frui."
"Acuto homine nobis opus est, qui pervestiget quid sui cives cogitent."
  Beste debater 2022 dinsdag 19 december 2017 @ 21:53:40 #269
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_175851057
Dus stukjes papier krijgen waarvan wij zeggen dat het geld waard is is een betere en meer realistische reden om gruwelen te begaan?

Vreemd.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_175851104
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2017 21:53 schreef EttovanBelgie het volgende:
Dus stukjes papier krijgen waarvan wij zeggen dat het geld waard is is een betere en meer realistische reden om gruwelen te begaan?

Vreemd.
Dat is al zo sinds geldcreatie bestaat. Maar dat is een heel ander gebied.
"magis quam dimidium convertit in omni tempore."
"In praeteritum fuerit, discere est. In posterum venturus est: compararim in ea. In praesens adest, frui."
"Acuto homine nobis opus est, qui pervestiget quid sui cives cogitent."
  Beste debater 2022 dinsdag 19 december 2017 @ 21:55:03 #271
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_175851136
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2017 21:54 schreef DoubleUU het volgende:

[..]

Dat is al zo sinds geldcreatie bestaat. Maar dat is een heel ander gebied.
En dat is wel rationeel?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_175851209
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2017 21:55 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

En dat is wel rationeel?
Ja, maar het is niet slim. Rationeel en slim zijn 2 aparte dingen. Rationeel zijn leidt vaak tot juiste beslissingen maar niet altijd.
"magis quam dimidium convertit in omni tempore."
"In praeteritum fuerit, discere est. In posterum venturus est: compararim in ea. In praesens adest, frui."
"Acuto homine nobis opus est, qui pervestiget quid sui cives cogitent."
  Beste debater 2022 dinsdag 19 december 2017 @ 21:56:37 #273
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_175851227
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2017 21:56 schreef DoubleUU het volgende:

[..]

Ja, maar het is niet slim. Rationeel en slim zijn 2 aparte dingen. Rationeel zijn leidt vaak tot juiste beslissingen maar niet altijd.
Juist
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_175851367
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2017 21:56 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Juist
Als je wel rationeel gedacht hebt, maar het heeft geen goed effect, dan moet er een nieuw bestuur komen. Maar wat Juncker doet, 80 miljard euro per maand de markt inpompen..Ik zal maar zo zeggen : ik ben blij dat ik geen kinderen heb. Die gaan kapot.
Iemand gaat garant staan voor elke euro :P Dan wordt het stoelendans...
Duizenden miljarden zweven rond zonder dat iemand erachter staat xD 1 grote partij die geld eist en de boel klapt;
Pinnen? No way.
Boodschappen? Jammer dan.
Jullie hebben de bankrun in griekenland gezien...3 dagen geen geld. Dat kan ook makkelijk 3 maanden worden ,als geld dan nog iets waard is.

[ Bericht 8% gewijzigd door DoubleUU op 19-12-2017 22:05:50 ]
"magis quam dimidium convertit in omni tempore."
"In praeteritum fuerit, discere est. In posterum venturus est: compararim in ea. In praesens adest, frui."
"Acuto homine nobis opus est, qui pervestiget quid sui cives cogitent."
pi_175855842
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2017 21:42 schreef DoubleUU het volgende:

[..]

Dank je god ook voor kanker bij kinderen van 6 ?
God heeft dat gedaan.
Nee hoor dat komt door de mens zelf dat gekomen is door de zondeval,toen kwam ziekte,honger en ellende wat er daarvoor niet was en waar satan deels schuld aan heeft...niemand ontkomt aan ziekte ook christenen niet.En kinderen gaan ook naar de hemel en zijn ze beter af ook.
  woensdag 20 december 2017 @ 00:24:11 #276
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_175856065
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2017 21:41 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Echter bestonden de zeloten als zodanig niet als rebellengroep.
Hoe bedoel je? Ze voerden in ieder geval het verzet aan tijdens de Joodse opstand vlak voor de val van Jeruzalem. Kort hierna verscheen het Marcus evangelie.

quote:
Ik lees ook nergens iets over Jezus die zichzelf een purperen mantel aanmat (die kreeg Hij als teken van spot)
Dat lees ik ook, echter lijkt het me zeer onwaarschijnlijk dat dit een teken van spot was. Zo'n dure mantel werd daarvoor niet gebruikt lijkt mij. Maar het staat er inderdaad wel. Maar om alles te geloven wat er staat is toch onmogelijk. Als voorbeeld, in Marcus staat dat ze het purper uit deden en Jezus in zijn eigen kleding naar buiten voerden. Terwijl in Johannes staat dat Jezus in zijn purperen gewaad naar buiten kwam. Apart he.

quote:
of over het afhakken van oren. Wat dat laatste betreft lees ik enkel dat Petrus het oor van een soldaat afsneed toen deze Jezus kwam arresteren; en Jezus gebood het wapen weg te doen, en genas de soldaat.
Snijden of afhakken. Is denk niet zo belangrijk. Ik neem aan dat het niet langzaam ging zoals ik m'n kippetje snij. Ik zou in de grondtekst hiervoor moeten duiken. In de Naardense, een zeer getrouwe vertaling, is gekozen voor het woord 'hakken'. Over het gebieden en het genezen vermeld het oudste evangelie niets. Dat verzonnen de latere evangelieschrijvers er mijn inziens later bij.

quote:
Ook lees ik niets over een gewelddadige overname van de tempel.
Het lijkt mij niet dat een Davidszoon die als een koning Jeruzalem binnenkwam in tijden van bezetting zomaar even de tempel binnen kon lopen. Of wel?

quote:
Ik blijf er derhalve bij dat die theorie mij te matig onderbouwd is.
Tja. Het was maar een kleine opsomming.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_175857702
quote:
0s.gif Op woensdag 20 december 2017 00:09 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Nee hoor dat komt door de mens zelf dat gekomen is door de zondeval,toen kwam ziekte,honger en ellende wat er daarvoor niet was en waar satan deels schuld aan heeft...niemand ontkomt aan ziekte ook christenen niet.En kinderen gaan ook naar de hemel en zijn ze beter af ook.
Als je dit echt denkt, dien je vastgezet te worden. Geloof is het vergif van de samenleving. Levensgevaarlijk.
"magis quam dimidium convertit in omni tempore."
"In praeteritum fuerit, discere est. In posterum venturus est: compararim in ea. In praesens adest, frui."
"Acuto homine nobis opus est, qui pervestiget quid sui cives cogitent."
  Beste debater 2022 woensdag 20 december 2017 @ 07:12:22 #278
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_175857821
quote:
0s.gif Op woensdag 20 december 2017 00:24 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Hoe bedoel je? Ze voerden in ieder geval het verzet aan tijdens de Joodse opstand vlak voor de val van Jeruzalem. Kort hierna verscheen het Marcus evangelie.

[..]

Dat lees ik ook, echter lijkt het me zeer onwaarschijnlijk dat dit een teken van spot was. Zo'n dure mantel werd daarvoor niet gebruikt lijkt mij. Maar het staat er inderdaad wel. Maar om alles te geloven wat er staat is toch onmogelijk. Als voorbeeld, in Marcus staat dat ze het purper uit deden en Jezus in zijn eigen kleding naar buiten voerden. Terwijl in Johannes staat dat Jezus in zijn purperen gewaad naar buiten kwam. Apart he.

[..]

Snijden of afhakken. Is denk niet zo belangrijk. Ik neem aan dat het niet langzaam ging zoals ik m'n kippetje snij. Ik zou in de grondtekst hiervoor moeten duiken. In de Naardense, een zeer getrouwe vertaling, is gekozen voor het woord 'hakken'. Over het gebieden en het genezen vermeld het oudste evangelie niets. Dat verzonnen de latere evangelieschrijvers er mijn inziens later bij.

[..]

Het lijkt mij niet dat een Davidszoon die als een koning Jeruzalem binnenkwam in tijden van bezetting zomaar even de tempel binnen kon lopen. Of wel?

[..]

Tja. Het was maar een kleine opsomming.
Punt is dat het hier natuurlijk precies dezelfde wijze van cherry picking betreft die de andere partij wordt verweten; welke teksten worden voor waar aangenomen en welke als latere toevoegingen dan wel aanpassingen?

Voor mij blijft het uitermate bizar om te denken dat, wanneer de grote Davidische leider gevangen genomen wordt, er van de hele groep proto-zeloten er welgeteld één is die naar zijn zwaard grijpt; aangezien de hypothese is dat deze groep uiterst gewelddadig kon zijn, en zelfs een hele tempel voor korte tijd wist over te nemen, lijkt het mij nogal magertjes, de wijze waarop de arrestatie van de grote leider wordt ondergaan. Dan zou men toch een bloedig gevecht mogen verwachten waarbij al deze zeloten, en wellicht de leider erbij, met getrokken wapens ten strijde ging. En ze zouden hem niet in de steek hebben gelaten, maar tot de dood hebben gevochten.

Hierover leest men ook in het vroegste evangelie niets. Het blijft bij 'de ene' die zijn zwaard oppakte. Dat strookt niet met het idee van een zwaarbewapende, agressieve bende rebellen die wanneer het nodig was het niet schuwde geweld te gebruiken. Nogmaals: mij maakt men niet wijs dat deze groep wel in staat was een tempel te bezetten, maar op het moment dat hun leider in gevaar geraakte, op één man na, gedwee toekeek.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  woensdag 20 december 2017 @ 07:25:53 #279
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_175857886
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2017 18:41 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Nee hoor er is vrijheid in Jezus en waarheid en genocide was nodig want satan gebruikt ook volkeren die afgoden dienen en zijn mensen aanvallen.En satan heeft ook zijn bloedlijn en dat is de nephilim die zelfs mensen en dieren opaten...kerst is niet christelijk en er zijn vele valse kerken en ook christelijke die dat wel vieren....ziekte kwam met de zondeval en veroorzaakt door de mens zelf....en wat is er mis met ongedierte want alles heeft zijn nut.
Genocide goedpraten...waar hebben we dit meer gehoord. Je bent werkelijk geen haar beter dan (sympathisanten van) IS-strijders die anders-gelovigen willen uitroeien.

Echt wal-ge-lijk! :r

[ Bericht 0% gewijzigd door hoatzin op 20-12-2017 08:01:58 ]
pi_175857889
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2017 21:34 schreef DoubleUU het volgende:

[..]

Als het het geloof vernietigd, vind ik alles prima vriend :)
Ik vind het erg kwalijk dat je blijkbaar zelfs desinformatie aangrijpt om het geloof in een kwaad daglicht te zetten. Het maakt je met dit soort onderbuikredenatie ook volkomen ongeloofwaardig.

Je mist daarbij net zoveel kritische kijk als bijbelvaste christenen die je waarschijnlijk hekelt :)
-
  woensdag 20 december 2017 @ 07:30:08 #281
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_175857921
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2017 21:26 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Zo zie ik inderdaad de Jezus-als-zeloot theorie. Pure fantasie.
Anders past het niet in je straatje. Logisch. Je hebt geen enkel oog voor de argumenten die worden aangedragen.
  woensdag 20 december 2017 @ 07:35:21 #282
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_175857963
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2017 21:49 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Mensen maken elkaar ook massaal af wegens kapitalisme, racisme en nationalisme.
Jouw kerk stond deze week weer eens fraai in het nieuws door in Australïe een vrijplaats voor pedofielen in stand te houden en/of te verbloemen.
  woensdag 20 december 2017 @ 07:36:40 #283
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_175857976
quote:
0s.gif Op woensdag 20 december 2017 00:09 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Nee hoor dat komt door de mens zelf dat gekomen is door de zondeval,toen kwam ziekte,honger en ellende wat er daarvoor niet was en waar satan deels schuld aan heeft...niemand ontkomt aan ziekte ook christenen niet.En kinderen gaan ook naar de hemel en zijn ze beter af ook.
En wie heeft (kinder)kanker bedacht?
pi_175858062
quote:
0s.gif Op woensdag 20 december 2017 06:51 schreef DoubleUU het volgende:

[..]

Als je dit echt denkt, dien je vastgezet te worden. Geloof is het vergif van de samenleving. Levensgevaarlijk.
En mensen die anderen willen vastzetten om wat ze geloven is...?

Dit topic kan nog wel wat fanatici gebruiken :')
-
  woensdag 20 december 2017 @ 08:03:56 #285
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_175858211
quote:
1s.gif Op woensdag 20 december 2017 07:47 schreef Haushofer het volgende:

[..]

En mensen die anderen willen vastzetten om wat ze geloven is...?

Dit topic kan nog wel wat fanatici gebruiken :')
Anders-gelovigen willen uitschakelen, vastzetten of uitroeien komt toch meestal voort uit...geloof. Mijn visie klopt, jij denkt wat anders en daarom moet jij weg.

Blij dat ik zonder god leef. :)
pi_175860125
quote:
0s.gif Op woensdag 20 december 2017 07:30 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Anders past het niet in je straatje. Logisch. Je hebt geen enkel oog voor de argumenten die worden aangedragen.
quote:
Lukas 22: 36-38 Hij zeide dan tot hen: Maar nu, wie een buidel heeft, die neme hem, desgelijks ook een male; en die geen heeft, die verkope zijn kleed, en kope een zwaard.
Want Ik zeg u, dat nog dit, hetwelk geschreven is, in Mij moet volbracht worden, namelijk: En Hij is met de misdadigen gerekend. Want ook die dingen, die van Mij geschreven zijn, hebben een einde.
En zij zeiden: Heere! zie hier twee zwaarden.
Uiteraard waren dat geen Romeinse zwaarden, maar sica die per 2 onder de mantel werden gedragen. Dus 2 sica per persoon volstaat. https://en.wikipedia.org/wiki/Sica
Verzetslieden zijn inde ogen van de bezetter misdadigers, in dit geval werden ze zeloten genoemd, https://en.wikipedia.org/wiki/Zealots_(Judea) gesticht in 4 v.C.
Ook dit kan men uiteraard negeren en zich houden aan wat ons jaren is voorgehouden.
  woensdag 20 december 2017 @ 10:44:51 #287
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_175860374
quote:
0s.gif Op woensdag 20 december 2017 10:33 schreef ATON het volgende:

[..]

[..]

Uiteraard waren dat geen Romeinse zwaarden, maar sica die per 2 onder de mantel werden gedragen. Dus 2 sica per persoon volstaat. https://en.wikipedia.org/wiki/Sica
Verzetslieden zijn inde ogen van de bezetter misdadigers, in dit geval werden ze zeloten genoemd, https://en.wikipedia.org/wiki/Zealots_(Judea) gesticht in 4 v.C.
Ook dit kan men uiteraard negeren en zich houden aan wat ons jaren is voorgehouden.
Precies, het was joden helemaal niet toegestaan om met wapens rond te lopen, laat staan zwaarden.
pi_175860475
quote:
0s.gif Op woensdag 20 december 2017 07:25 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Genocide goedpraten...waar hebben we dit meer gehoord. Je bent werkelijk geen haar beter dan (sympathisanten van) IS-strijders die anders-gelovigen willen uitroeien.

Echt wal-ge-lijk! :r
Omdat God dit niet zomaar zou doen en er een goeie reden voor heeft gehad...en dat is zeker niet hetzelfde als moslims die God niet dienen maar satan...en die houd nogal van geweld,moord en andere nare dingen,dus dat kan je nooit met de ware God vergelijken...dus ga de boeken die er over schrijven nog maar eens goed lezen,dan kun je misschien begrijpen waarom hij dat heeft gedaan en dat doe je nu dus niet,want anders had je dit nooit gezegd.
pi_175860488
quote:
0s.gif Op woensdag 20 december 2017 08:03 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Anders-gelovigen willen uitschakelen, vastzetten of uitroeien komt toch meestal voort uit...geloof. Mijn visie klopt, jij denkt wat anders en daarom moet jij weg.

Blij dat ik zonder god leef. :)
Mwah, in de huidige westerse wereld maak ik me nog het meeste zorgen om de grote en groeiende groep mensen die niets liever zouden willen dan de Islam volledig verwijderen uit de samenleving.

Dit soort sentimenten is zeker niet voorbehouden aan gelovigen.

Ok, men roept nog net niet massaal op tot het uitschakelen, vastzetten en uitroeien van moslims. Maar daar is ook niet heel veel meer voor nodig als je het mij vraagt.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  woensdag 20 december 2017 @ 10:52:34 #290
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_175860535
quote:
0s.gif Op woensdag 20 december 2017 10:49 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Omdat God dit niet zomaar zou doen en er een goeie reden voor heeft gehad...en dat is zeker niet hetzelfde
Ja dat is wel hetzelfde. In moslim-ogen dien jij de satan, dus hebben zij exact hetzelfde motief.
quote:
als moslims die God niet dienen maar satan...en die houd nogal van geweld,moord en andere nare dingen,dus dat kan je nooit met de ware God vergelijken.... dus ga de boeken die er over schrijven nog maar eens goed lezen,dan kun je misschien begrijpen waarom hij dat heeft gedaan en dat doe je nu dus niet,want anders had je dit nooit gezegd.
Lees even de bijbel waar god opdracht geeft om complete steden uit te roeien, inclusief zuigelingen en bejaarden. En niet één keer, nee talloze keren. Soms met ontzettend lage streken... (Ai)

De selectieve perceptie spat er bij jouw werkelijk van alle kanten af.
  woensdag 20 december 2017 @ 10:57:07 #291
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_175860639
quote:
0s.gif Op woensdag 20 december 2017 10:50 schreef Molurus het volgende:

[..]

Mwah, in de huidige westerse wereld maak ik me nog het meeste zorgen om de grote en groeiende groep mensen die niets liever zouden willen dan de Islam volledig verwijderen uit de samenleving.

Dit soort sentimenten is zeker niet voorbehouden aan gelovigen.

Ok, men roept nog net niet massaal op tot het uitschakelen, vastzetten en uitroeien van moslims. Maar daar is ook niet heel veel meer voor nodig als je het mij vraagt.
Ik begrijp dat dat niet kan, een religie verbieden of "uitschakelen" maar als het zou kunnen.....zou een koop gekissebis schelen.
pi_175860689
quote:
0s.gif Op woensdag 20 december 2017 10:57 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Ik begrijp dat dat niet kan, een religie verbieden of "uitschakelen" maar als het zou kunnen.....zou een koop gekissebis schelen.
Verlichting is het beste waar je op kunt hopen. En die kan niet onder dwang worden bereikt. Dat kan alleen via een dialoog.

Helaas zijn veel islam-critici geen haar beter dan fudamentalistische moslims.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  woensdag 20 december 2017 @ 11:06:17 #293
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_175860839
quote:
0s.gif Op woensdag 20 december 2017 10:59 schreef Molurus het volgende:

[..]

Verlichting is het beste waar je op kunt hopen. En die kan niet onder dwang worden bereikt. Dat kan alleen via een dialoog.

Helaas zijn veel islam-critici geen haar beter dan fudamentalistische moslims.
Die verlichting leek op gang te komen meer de laatste tientallen jaren is er weer een neerwaartse spiraal. Arabische lente leek even hoopvol maar brengt uiteindelijk meer ellende dan goed is.
pi_175860955
quote:
0s.gif Op woensdag 20 december 2017 10:52 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Ja dat is wel hetzelfde. In moslim-ogen dien jij de satan, dus hebben zij exact hetzelfde motief.

[..]

Lees even de bijbel waar god opdracht geeft om complete steden uit te roeien, inclusief zuigelingen en bejaarden. En niet één keer, nee talloze keren. Soms met ontzettend lage streken... (Ai)

De selectieve perceptie spat er bij jouw werkelijk van alle kanten af.

In Deut. 7 gaat het vooral over het gevaar van hun godsdienst, waardoor Israël bij de Heere vandaan zou gaan. Elders in het Oude Testament wordt wel expliciet verband gelegd tussen de zonden van deze volken en hun uitroeiing. Als concrete voorbeelden van dingen waar de Heere een afkeer van heeft, worden genoemd: afgodendienst, kinderoffers, waarzeggerij en de seksuele praktijken van de Kanaänitische volken.Het laat Gods toorn en Gods oordeel over de zonde zien. De Heere is heilig.De opdracht aan Israël is beperkt tot de volken in Kanaän. Deze volken worden in het Oude Testament duidelijk onderscheiden van andere vijanden van Israël, zoals de Moabieten of de Filistijnen.De nadruk ligt in Deut. 7 op het doel van de uitroeiing: Israël bewaren bij de dienst van de Heere alleen. Israël is immers een heilig volk, dat de Heere moet dienen. Wanneer de Kanaänitische volken in leven zouden blijven, zouden ze Israël verleiden om de afgoden te gaan dienen (Deut. 7: 4). In het boek Koningen wordt beschreven hoe dat inderdaad gebeurt: omdat Israël de volken niet uitroeit, wordt het meegezogen in de dienst aan Baäl en Astarte. Dat leidt er uiteindelijk toe dat het oordeel van God over Israël komt. Het is dus niet zo dat Israël niets kan overkomen, omdat dat het volk van God is. Dezelfde bedreiging van Gods oordeel geldt net zo goed voor Israël als het de Heere niet dient.
  woensdag 20 december 2017 @ 11:16:01 #295
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_175861074
quote:
0s.gif Op woensdag 20 december 2017 11:11 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

In Deut. 7 gaat het vooral over het gevaar van hun godsdienst, waardoor Israël bij de Heere vandaan zou gaan. Elders in het Oude Testament wordt wel expliciet verband gelegd tussen de zonden van deze volken en hun uitroeiing. Als concrete voorbeelden van dingen waar de Heere een afkeer van heeft, worden genoemd: afgodendienst, kinderoffers,
God eist btw ook kinderoffers: eerst aan Abraham (ok ging niet door maar toch.hij vroeg het wel.) en later zijn eigen zoon.
quote:
waarzeggerij
Jezus ook, voorwaar voorwaar ik zeg u....
quote:
en de seksuele praktijken van de Kanaänitische volken.
God geeft ergens opdracht om een volk/stad uit te roeien. Iedereen moet dood, maar de meisjes mogen de Israëlieten mee doen waar ze zin in hebben. Nou dat laat zich moeilijk raden...

Haal die balk uit je ogen!
pi_175861752
quote:
0s.gif Op woensdag 20 december 2017 11:16 schreef hoatzin het volgende:

[..]

God eist btw ook kinderoffers: eerst aan Abraham (ok ging niet door maar toch.hij vroeg het wel.) en later zijn eigen zoon.

[..]

Jezus ook, voorwaar voorwaar ik zeg u....

[..]

God geeft ergens opdracht om een volk/stad uit te roeien. Iedereen moet dood, maar de meisjes mogen de Israëlieten mee doen waar ze zin in hebben. Nou dat laat zich moeilijk raden...

Haal die balk uit je ogen!
Weer snap je het niet God wil geen kinderoffers hij wou weten of Abraham gehoorzaam zou zijn... en God had ook een ander offer klaarstaan want er liep opeens een lam daar en deze diende als beeldspraak voor Jezus die op dezelfde berg stierf duizenden jaren later...goh toevallig zeker...en zijn eigen zoon wel ja en is maar goed ook want anders ging iedereen naar de hel en was er geen redding mogelijk....en dat allemaal uit LIEFDE.....
pi_175861821
quote:
0s.gif Op woensdag 20 december 2017 10:59 schreef Molurus het volgende:

[..]

Verlichting is het beste waar je op kunt hopen. En die kan niet onder dwang worden bereikt. Dat kan alleen via een dialoog.
Volkomen mee eens. Bedroevend hoe weinig moslims de Koran kennen. Ze verlaten zich op wat de imam hen voorhoudt.
pi_175861861
quote:
0s.gif Op woensdag 20 december 2017 11:06 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Die verlichting leek op gang te komen meer de laatste tientallen jaren is er weer een neerwaartse spiraal. Arabische lente leek even hoopvol maar brengt uiteindelijk meer ellende dan goed is.
Dit is het politieke luik hoatzin. Geen enkele moslim is eruit wijzer geworden wat betreft hun eigen religie.
pi_175861934
quote:
0s.gif Op woensdag 20 december 2017 11:11 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

In Deut. 7 gaat het vooral over het gevaar van hun godsdienst, waardoor Israël bij de Heere vandaan zou gaan. Elders in het Oude Testament wordt wel expliciet verband gelegd tussen de zonden van deze volken en hun uitroeiing. Als concrete voorbeelden van dingen waar de Heere een afkeer van heeft, worden genoemd: afgodendienst, kinderoffers, waarzeggerij en de seksuele praktijken van de Kanaänitische volken.Het laat Gods toorn en Gods oordeel over de zonde zien. De Heere is heilig.De opdracht aan Israël is beperkt tot de volken in Kanaän. Deze volken worden in het Oude Testament duidelijk onderscheiden van andere vijanden van Israël, zoals de Moabieten of de Filistijnen.De nadruk ligt in Deut. 7 op het doel van de uitroeiing: Israël bewaren bij de dienst van de Heere alleen. Israël is immers een heilig volk, dat de Heere moet dienen. Wanneer de Kanaänitische volken in leven zouden blijven, zouden ze Israël verleiden om de afgoden te gaan dienen (Deut. 7: 4). In het boek Koningen wordt beschreven hoe dat inderdaad gebeurt: omdat Israël de volken niet uitroeit, wordt het meegezogen in de dienst aan Baäl en Astarte. Dat leidt er uiteindelijk toe dat het oordeel van God over Israël komt. Het is dus niet zo dat Israël niets kan overkomen, omdat dat het volk van God is. Dezelfde bedreiging van Gods oordeel geldt net zo goed voor Israël als het de Heere niet dient.
Dit is een zuiver politiek pamflet, geschreven in opdracht van koning Josia, maar dat kan jij natuurlijk niet weten.
pi_175861938
quote:
0s.gif Op woensdag 20 december 2017 10:59 schreef Molurus het volgende:

[..]

Verlichting is het beste waar je op kunt hopen. En die kan niet onder dwang worden bereikt. Dat kan alleen via een dialoog.

Helaas zijn veel islam-critici geen haar beter dan fudamentalistische moslims.
Verlichting buiten Jezus is sowieso iets wat geen nut heeft,want alleen God zet je vrij en geloof is geen dwang hoor ,want dien God uit vrije wil en komt geen dwang bij kijken,want kan er ieder moment vanaf stappen als ik dat wil...maar ik hou nogal van waarheid en dan kom je toch echt bij God uit
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')